abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
včera 18:11 | IT novinky

Společnost System76 prodávající počítače s předinstalovaným Pop!_OS nebo Ubuntu spustila předprodej své open source klávesnice Launch. Její cena je 285 dolarů.

Ladislav Hagara | Komentářů: 13
včera 18:00 | Nová verze

Vývojáři PostgreSQL oznámili vydání verzí 13.3, 12.7, 11.12, 10.17 a 9.6.22. Opraveno je více než 45 chyb. Řešeny jsou také 3 bezpečnostní chyby (CVE-2021-32027, CVE-2021-32028 a CVE-2021-32029). Upstream podpora verze 9.6 končí 11. listopadu letošního roku.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 09:00 | Zajímavý software

Vývojáři Sequoia PGP, tj. implementace OpenPGP v programovacím jazyce Rust, na svém blogu představili certifikační autoritu pro OpenPGP OpenPGP CA. Nejnovější verzi 0.10.1 lze instalovat z crates.io. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitLabu.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 08:00 | Nová verze

Byly vydány nové major verze webového frameworku Flask (Wikipedie) napsaného v Pythonu a souvisejících knihoven. Podrobnosti v příspěvku Flask 2.0, Werkzeug 2.0, Jinja 3.0, Click 8.0, ItsDangerous 2.0 a MarkupSafe 2.0 na blogu Pallets Projects.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
12.5. 22:22 | Nová verze

Byl vydán 17. balík aktualizací pro komunitou vyvíjený mobilní systém Ubuntu Touch. Zatímco vývojáři připravují přechod z Ubuntu 16.04 na 20.04, do tohoto vydání se dostaly spíše menší opravy a vylepšení podpory hardwaru, např. NFC nebo fotoaparátu na některých zařízeních.

Fluttershy, yay! | Komentářů: 0
12.5. 17:33 | Nová verze

Byla vydána verze 6.0.0 linuxové distribuce Bodhi Linux (Wikipedie) s desktopovým prostředím Moksha (GitHub), forkem desktopového prostředí Enlightenment DR17 aneb E17. Bodhi Linux 6.0.0 je postaven na Ubuntu 20.04.2 LTS.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
12.5. 13:33 | Nová verze

Po půl roce vývoje od vydání verze 1.2.0 byla vydána nová verze 1.3.0 správce balíčků GNU Guix a na něm postaveném stejnojmenném operačním systému GNU Guix. Na vývoji se podílelo 212 vývojářů. Přibylo 2 000 nových balíčků. Jejich aktuální počet je 17 239. Aktualizována byla také dokumentace.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
12.5. 09:00 | Zajímavý software

Na Masarykově univerzitě je od roku 2013 vyvíjen a provozován kybernetický polygon KYPO Cyber Range Platform. V listopadu loňského roku byl uvolněn jako open source. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitLabu. Dění kolem polygonu lze nově sledovat na Twitteru. Videa na YouTube.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
11.5. 23:55 | Bezpečnostní upozornění

FragAttacks (fragmentation and aggregation attacks) je společný název pro několik bezpečnostních chyb (aktuálně 12 CVE) majících vliv na bezpečnost Wi-Fi zařízení. Tři chyby jsou přímo ve standardu Wi-Fi a mají tedy vliv na většinu Wi-Fi zařízení. Patche pro Linux.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
11.5. 15:11 | Nová verze

Po půl roce vývoje od vydání verze 4.13 byla vydána nová verze 4.14 svobodné náhrady proprietárních BIOSů a UEFI coreboot (Wikipedie). Přidána byla například podpora Pine64 ROCKPro64, Purism Librem 14 nebo 5 desek od System76. Na vývoji se podílelo 215 vývojářů. Provedli 3 660 commitů. Aktualizována byla také dokumentace.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
Transakční aktualizace
 (14%)
 (4%)
 (7%)
 (4%)
 (8%)
 (64%)
Celkem 152 hlasů
 Komentářů: 0
Rozcestník
Štítky: není přiřazen žádný štítek

Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta

Byla vydána finální beta verze Ubuntu 21.04 s kódovým názvem Hirsute Hippo. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Dle plánu by Ubuntu 21.04 mělo vyjít 22. dubna 2021.

2.4. 08:00 | Ladislav Hagara | Nová verze


Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Vložit další komentář

2.4. 08:58 Jardik
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
Nvidia stala na waylandu nepouzitelna. Jakmile zapnu v driveru kms, pustim gnome shell, tak se to cele zasekava. A jeste vice paradoxne kdyz vypnu externi monitor.
xxxs avatar 2.4. 11:17 xxxs | skóre: 21 | blog: vetvicky
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
nvidia je uzavreta smejdarna.
2.4. 15:59 VoDo | skóre: 2 | blog: Archi3mini
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
Na windows jede jak z praku dokonce i pet let stara kvadro karta! Proc se nutit do neceho co nefunguje proste si kup windows za par stovek, nainstaluj a muzes fungovat, web browser je i na windows, neboj se. Ale jestli te bavi furt neco nekde nastavovat a konfigurovat a hledat jak dobastlit neci kod tak asi zustan u linuxu a plakej na forech.
btw I use Archi3 :)
2.4. 17:36 Fenix
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
+1 jenomže to někteří nikdy nepochopí
2.4. 17:48 ms shit
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
užij si ms telemetrii
k3dAR avatar 2.4. 18:12 k3dAR | skóre: 60
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
na tech Windows to jede "na waylandu"? protoze pokud NE, tak si reagoval nesmyslem, tim ze Jardik si samozrejme s tou Nvidii muze desktop nahodit na X11...
porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
2.4. 21:10 dáreK
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
Proc se nutit do neceho co nefunguje
Jardík avatar 2.4. 20:55 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
Já Windows mám, naopak žádný distro už jsem dlouho nenabootoval. Koupil jsem si herní pc bohužel s nvidií, protože radeony, co utáhnout 3440x1440@100FPS v té době nebyly. Dneska teda nejsou stejně ... každopádně pro linux je to hrůza. Otevřený ovladač tak nějak trochu funguje (se dvěma monitory však je i FPS desktopu mizerné), s uzavřeným zase nejde kvůli náhodným zásekům používat nic s waylandem, a na X11 zase nefungují 2 monitory s různými frekvencemi na těch správných vrekvencích (kompozitor jede buď na 100 nebo 60 a nemůže jet na každém monitoru jinak, na waylandu to jde).
Věřím v jednoho Boha.
2.4. 21:26 Tak
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
s uzavřeným zase nejde kvůli náhodným zásekům používat nic s waylandem
ani s XFCE?

Sám jedu na herním Windows s nvidii.
AsciiWolf avatar 2.4. 23:00 AsciiWolf | skóre: 40 | blog: Blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
XFCE už má Wayland kompozitor?
3.4. 00:10 Tak
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
to nevím, proto ta otázka.
3.4. 09:36 Jardik
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
Xfce na waylandu nejede, jenom x11. A tam nejedou 2 monitory s ruznou frekvenci.
3.4. 13:00 _
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
provozovat 2 monitory s ruznou frekvenci je taky pekna hovadina, pokud to neni neco jako pokladna
3.4. 13:23 Peter Golis | skóre: 61 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
Napríklad notebook ku ktorému si človek pripojí druhý, externý displej.
5.4. 10:02 _
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
ano, to je presne ta, naprosto neergonomicka, hovadina

pokud koukat do vice displeju najednou, tak do stejnych nebo velmi podobnych (stejna velikost, geometrie, rozliseni, frekvence, barevne podani).
5.4. 10:08 Peter Golis | skóre: 61 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
Takže keď občas potrebujem mať dve obrazovky (napr jednu obrazovku na stavovú komunikáciu a druhú obrazovku na prácu), tak si ku notebooku mám prikúpiť dva externé displeje. To znie veľmi rozumne, naozaj veľmi rozumne. Skutočne, čestné pionierske.
5.4. 18:41 _
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
Ano zni to rozumne. Pokud si nekdo vazi vlastniho zraku a vubec ergonomie.
6.4. 18:54 Peter Golis | skóre: 61 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
To by bolo rozumné, keby DPI znova určovalo fyzickú hustotu obrazových bodov, a nie zväčšenie písma a grafických objektov. A keby k tomu človek zahodil výhody notebooku, a degradoval to na desktop.
Jardík avatar 3.4. 15:19 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
Proč hovadina? Prostě mám "starý" 1080p 60Hz monitor, na kterém si projíždím web, koukám na videa, pracovní chaty, ... a při tom pracuji na 3440x1440 monitoru se 100Hz, zároveň ho pak po práci používám jako herní monitor. Divil byste se, jak moc je znát 60Hz->100Hz na plynulosti celého desktopu - myši, práce s okny, ... i hry. Už nikdy bych jako hlavní monitor nechtěl mít na 60Hz. Rozhodně nevěřte blábolům typu, že to lidské oko nepozná - pozná (a už vůbec né blábolům, co se snaží vnucovat vývojáři her typu "30fps stačí", protože jsou neschopní optimalizovat)...
Věřím v jednoho Boha.
3.4. 15:12 PetebLazar | skóre: 26 | blog: l_eonardovo_odhodlani
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
A tam nejedou 2 monitory s ruznou frekvenci.
Možná to tu již v minulosti zaznělo, jak se ta nefukčnost různých framerate na LCD u X11/Xfce4 konkréktně projevuje?
Jardík avatar 3.4. 15:25 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
Tearingem či lagy na jednom či druhém monitoru. Buď jede na X11 kompozitor na 100Hz nebo 60Hz, ale nemůže na každém mít vsync jiný. Není to tedy tak, že to vůbec nefunguje, ale prostě se na tom špatně něco dělá, alespoň teda mně - když chci přesunout okno, a "ono se to seká", tak máte pocit, že je systém vytížený, že nestíhá, nebo že vám throttluje procesor, že se každou chvíli zasekne a ztratíte rozdělanou práci, ...
Věřím v jednoho Boha.
3.4. 15:45 PetebLazar | skóre: 26 | blog: l_eonardovo_odhodlani
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
To jsem také pozoroval, když jsem si jeden ze tří 3804x2160 monitorů přepnul do 24p (pro Clean Feed). Na primary LCD v DavinciResolveStudio přehrávání zcela stálo a na CF výstupu se trhalo. V KDE Plasma to vypadá OK. Skončil jsem na Plasma kvůli rozdrbanému Xfce4, ale nějak si na něj zvykám.
3.4. 10:09 VoDo | skóre: 2 | blog: Archi3mini
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
No vidis takze ty jsi to spis vyzkousel jestli to nahodou nepujde na linuxu, odpovim, nepujde a neni to ani cil linuxu. Osobne mam linux, windows a japko, tri stroje, kazdy system ma neco do sebe a krasne se doplnuji. Windows na obcasny hrani, japko na spravu fotek a tvoreni videi (ne nejsem jutubar) a linux na konzumaci a na internety a na sambu a na hrani si s nim kdyz mam naladu. Je pravda ze samba na linuxu je sranda rozchodit a na win jsem to ani nezkousel, tam me sere to jejich \ namisto / :) Vsechno co ja potrebuju umi kazdej jeden system, nejak, ale problem je to nejak. Pro lamku jako ja super kombinace.
btw I use Archi3 :)
3.4. 23:01 Xhv11
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
Souhlas taky jsem navždy utekl k Win10 a mám svatý klid. Žádný Wayland, PipeWire a jiné kokotiny které se budou minimálně dalších 10 let odlaďovat. Když čtu že v roce 2021 konečně Wayland umí screenshoty, Wayland umí... To je opravdu pokrok. Že tady někdo plive na Nvidii nechápu. To že se nepřizpůsobila 1-2% uživatelů Linuxového desktopu je docela pochopitelné. Nikdo mi nevymluví že Xwayland nemohl být od počátku použitelný i pro Nvidii. Ještě že existuje WSL2 a arogance některých linuxáků může být zcela ignorována!
4.4. 00:05 JZD | skóre: 11 | blog: Na_dvorku
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
Hele nádhero nechceš jít prudit na web zahrádkářů? Všici tam na Tebe čekaj.
Víra znamená vyznávat to, o čem člověk dobře ví, že to není pravda. Mlčeti platina, mluviti v gajzu, býti v hajzlu.
k3dAR avatar 4.4. 01:38 k3dAR | skóre: 60
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
pouzivam Xfce, zadny Wayland a mam klid, nemusim resit dokola problemy co maji Windows ;-)

[...]Že tady někdo plive na Nvidii nechápu [...] Nikdo mi nevymluví že Xwayland nemohl být od počátku použitelný i pro Nvidii.[...]
to spolu souvisi, protoze Nvidia ma uzavrenej ovladac a ignorovala *Wayland, tak to od pocatku logicky pouzitelne byt nemohlo, az letos v lednu se (alespon trosku) probrala...
pro mene chapave, pokud jede vyrobce model "mame uzavrenej ovladac a na otevrenej jadernej s$rem", tak logicky upravy toho ovladace muze delat jen a pouze ten vyrobce... naproti tomu AMD ktere dela ovladac primo v jadru, muze klidne upravit kdokoliv chce (minimalne out-of-mainline patche, kdyz uz ne takove co by sli do mainline)...
porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
4.4. 06:45 info
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
Ono to bude trochu jinak, nvidia chtela pro Wayland pouzit jinou "dle nich bezpecnejsi" metodu. Freedesktop/RedHat chtel jit svou cestou, ma co chtel.
4.4. 16:22 -
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
Ta metoda Nvidie byla ovšem od základu špatná.
4.4. 17:21 Pepan
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
ale pro koho? Pro Nvidii nebo Linux?
4.4. 19:01 . . .
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
i pro Intel
4.4. 19:51 Miroslav S.
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
4.4. 18:00 Xhv11
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
Tak Xfce to také čeká

No to se na mě nezlobte, ale uzavřený ovladač je absolutně nesrovnatelně lepší než dodávaný uzavřený ovladač. Proto snad při takovéto velké změně mělo být pořítáno s reakcí a podněty Nvidie. Kdo bude používat na DESKTOPU Gnu Linux na Nvidii s výkonem Nouveau? Jedině blázen na staré vykopávce sloužící k prohlížení webu.

Píše se rok 2021 a tžko někoho budete nutit si kupovat hw podle OS. Sám mám zkušenost jenom s Radeonem RX550 a katastrofa. Na Win pracuje podobně jako GT1030 ale na Linuxu katastrofa. Počínaje stále se točícím vrtulníkem až po zahřívání i v IDLE. Tam s velikým náskokem vede právě Xfce kompozitor. KDE je tak ve středu a nejlépe vyšlo poslední Gnome. A to jsou jak píšete otevřené ovladače! Kde je ten zázrak svobodných ovladačů? Proč by si někdo měl kupovat noťas který i v klidu žere mnohem více než podobný i s Nvidií a W10?

Uživatel chce funkční systém a to se za pár tisícovek vyplatí. U stolního PC a u manželčina nb se ještě NIKDY nestalo že by se po aktualizaci systém rozbil. Telemetrie se u Win10 dá nějak omezit, ale opět koho to z uživatelů zajímá? Asi nikoho a osobně neznám žádného uživatele W10 který by telemetrii řešil. Je to stejné ja by jste řešili šmírování u poskytovatele připojení.
k3dAR avatar 4.4. 18:27 k3dAR | skóre: 60
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
uzavřený ovladač je absolutně nesrovnatelně lepší než dodávaný uzavřený ovladač
to druhe si chtel asi napsat otevreny, ano to je mozne (resp. jak v cem), ale duvod je prosty, uzavreny od Nvidie je logicky od tvurce HW, otevreny Nouveau od komunity je BEZ POMOCI (resp. s klackama pod nohy od) tvurce HW...
Uživatel chce funkční systém a to se za pár tisícovek vyplatí. U stolního PC a u manželčina nb se ještě NIKDY nestalo že by se po aktualizaci systém rozbil. Telemetrie se u Win10 dá nějak omezit[...]
ja teda chci funkcni system ktery mi zaroven dava moznost si ho upravit k obrazu svemu, moznost skoro cokoliv zmenit a ano take ktery me nesmiruje... takze pouzivam logicky GNU/Linux, nejde o par tisicovek, mam asi 10 OEM licenci Windows, ale NEvidim duvod je pouzivat ;-)
ze se ti nic s W10 po update nepodelalo neznamena ze jinejm to nerusi asociace, neodstranuje ovladace, nemaze uzivatelska data atd ;-)
"omezeni telemetrie" NEni "vypnuti telemetrie", ze to uzivatelum W10 nevadi je jejich problem, oni si klidne nechaji i full telemetrii, pouzijou pri instalaci vnucovany MSLive ucet kdy jejich veskere dokumenty, poznamky, hlasove, kontakty, sms, emaily atd MS muze zprasovavat, i kdyby to bylo jedno "vsem", neznamena to ze je to v poradku ale jen to ze "vsichni" maj uz vymytej mozek ;-)
porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
4.4. 19:43 Xhv11
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
Nemyslím si že mám vymytej mozek. Já jsem telemetrii tedy OMEZIL. MSLive účet nevyužívám. Není to podmínka. Při instalaci si mohu nějaký založit a po instalaci "překonvertorovat" na lokální účet. Další možnost je při instalaci vythnout utp kabel. Ale vážně by mě zajímalo jak si můžete být naprosto jistý že Gnu Linux v žádném případě nešmíruje. To přece při tom množství dister nemůže nikdo trvrdit. Vzpomeň když Ubuntu defaultně chtělo šmírovat uživatele. Od myšlenky je jenom krok k realizaci!

Když zmiňuji Ubuntu kdo chvíli prosazoval Unity? Kdo chvíli prosazoval MIR? Kde může veliká a úspěšná Nvidia tušit že někomu nehrábne a neohlásí odstoupení od Waylandu?
k3dAR avatar 4.4. 21:32 k3dAR | skóre: 60
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
mozna vymytej nemas, kdyz si alespon omezil a nepouzivas mslive, ale zeptej se tech lidi ktere si zminoval zda udelali to same, nicmene kdybys vymytej mozek mel, tak to nepoznas, protoze si budes myslet ze to co povazujes za normlani je normalni a nebudes verit lidem co ti budou rikat ze to rozhodne normalni neni a ze mas vymytej mozek (coz neni urazka, ale stav) ;-)

pri instalaci W10Pro staci kliknout na "vytvorit lokalni ucet"(ci tak nejak), ale je to prave nenapadnym pismem/barvou/velikost navic vlevo, kdyz na to tuknes tak vyskoci jestli to opravdu chces, ze tim prijdes o spouustu uuuzasnejch veci, neco podobneho pak vyzkoci jeste jednou s tim ze ziskas ty uzasnosti zalozenim MSLive... no a na sobe vidis ze sis toho nevsiml (pokud si teda neinstalovsal Home kde tuhle moznost ani nemaji)...

s GNU/Linuxem je to jednoduche, vis o jakemkoliv smirovani ktere zaroven NEJDE uplne vypnout? (a ne opravdu tim nemyslim to ze Canonical vi, kdy udelam "apt update" a kdy nainstaluju nejaky program, ale realne shromazdovani osobnich informaci a zprasovavani osobnich souboru "za ucelem lepsich sluzeb" tak jako to maji Windows?

Ubuntu s Unity+Mir neni vhodnej argument, protoze tam slo o jedno distro a jeho "soukrome" akce, kdezto Wayland je globalni ;-)
porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
6.4. 16:36 hefo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
V Home tiež taká nejaká možnosť je, ale vyžaduje nejaké drobné hacky. Už to po pol roku neviem spamäti, ale tuším bolo treba v polovici nastavovačiek treba odpojiť/vypnúť sieťové (WiFi) pripojenie, a len vtedy to tú možnosť lokálneho účtu dalo.
k3dAR avatar 4.4. 18:29 k3dAR | skóre: 60
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
ad RX550 a fan - nevim, ale uz pred lety kdy sem resil nekomu nejake specificke potreby slo fan manualne ovladat pres sysfs, pro klikace na me ted vyskocil radeon-profile...
porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
4.4. 19:30 Xhv11
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
Ano vrtulník lze pomocí dalšího sw řídit. Ale Xfce kompozitor ohřívá RX550 i v klidu nejvíce z ostatních prostředí. Pomůže jenom a pouze jeho vypnutí. Opakuji a existují svobodné otevřené ovladače. Jak je to možné?
k3dAR avatar 4.4. 21:38 k3dAR | skóre: 60
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
nemam RX550 ani jinou AMD kartu abych to overil, take nevim(e) zda je to chyba amdgpu, xfce spravce oken, obojiho ci neceho jineho, nicmene existence otevrenych ovladacu logicky neznamena ze je vse dokonale, ale prave to ze to nekdo muze(s) zmenit, u uzavrenych to muze zmenit jen a pouze jejich autor...

ad Nvidia uzavrene ovladace... ted sem si uvedomil, mam Nvidia v Thinkpad T420s a T430s, chvili sem ji zkousel pouzivat kdyz resil pripojeni vice LCD, ale obcas to delalo artefakty v obraze, obcas problem s probuzenim z hibernace, navic to zralo baterku, takze sem ji v BIOSu deaktivoval a s otevrenejma ovladacema pro Intel problem nemam ;-)
porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
k3dAR avatar 4.4. 18:35 k3dAR | skóre: 60
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
ad Xfce + Wayland - samozrejme ze ho to ceka, to nic nemeni na to co sem psal, ani to ze nez to pripravej/odladej budu stale bez problemu pouzivat Xfce@X.Org ;-) jinak Xfce 4.16 je uz na GTk3 coz byl jeden z kroku potrebny k podpore Waylandu, dale sem to nezkoumal, nicmene si vybavuju s changelogu Xfce komponent ze Wayland tam zminovan je (=nejake zmeny/opravy behu na Waylandu, pravdepodobne (zatim) s jinym kompositorem)
porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
Jendа avatar 4.4. 19:30 Jendа | skóre: 77 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
Tak Xfce to také čeká
Ta diskuze je 2 roky stará a od té doby se nic nestalo a ani s tím nezačali. Bude trvat několik let než to udělají, několik let co to pojede paralelně s možností výběru X a Waylandu, a pak ještě několik let bude možné používat poslední stabilní Xfce pro X (než zahodí podporu X ostatní aplikace, které chceš používat). Osobně to tipuju na „nucený“ přechod tak v roce 2028. Do té doby už nejspíš bude Wayland odladěný a obecně to teď nemá cenu řešit, protože tady budou Windows 12 a kdo ví co dalšího.
To že se nepřizpůsobila 1-2% uživatelů Linuxového desktopu je docela pochopitelné.
FYI ty ovladače se nepoužívají jenom na desktopu, celé AWS a Google Cloud s GPU instancemi, celý deep learning a půlka renderování filmů jede na kombinaci Linux + nVidia.
Souhlas taky jsem navždy utekl k Win10 a mám svatý klid.
No tak dobře, a proč máš potřebu nám to tady sdělovat? Ty zjevně Windows dokážeš používat, my ne, a co čekáš, že se stane? Že na základě tvého příspěvku začnou Windows podporovat ty věci, které potřebuji, nebo že se nějak změní moje potřeby?
5.4. 09:41 VoDo | skóre: 2 | blog: Archi3mini
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
hehe a hned v tom roce 2028 parta uhrousu vyhlasi do sveta ze vajland je sracka a ze uz maj skoro hotovej jinej a lepsi! A bude trvat dalsich 20 let nez se to bude moci pouzivat a tak stale dokola jako poslednich 30 let v linux svete, jako linux ma misto a bez nej to nejde ale na desktopech pro BFU je to porad k nicemu a nebude to lepsi prave z techto duvodu, kdy neni koncepce a vize a 95% linux vyvojaru jsou jen skriptari, doopravdickejch programatoru je par desitek.
btw I use Archi3 :)
5.4. 12:12 ewew | skóre: 39 | blog: ewewov_blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta

Prečo teda neobdivuješ svoj elitný systém a neprestaneš tvrdiť, že linux je na nič.

Root v linuxe : "Root povedal, linux vykona."
k3dAR avatar 5.4. 15:49 k3dAR | skóre: 60
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
to je nesmysl... uz nekolik let je GNU/Linux na desktopu pro 99% BFU naprosto v pohode pouzitelnej, to jen "inteligentni" jako ty maji potrebu porad presvedcovat ty co GNU/Linux Desktop roky pouzivaji, ze to preci nejde ;-)
porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
5.4. 16:45 Leinad | skóre: 17 | blog: spheniscidae
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
Kupovat HW podle OS je poměrně běžné. MacBooky si uživatelé primárně kupují kvůli OS, mezi Samsungem a iPhonem se primárně uživatelé rozhodují podle OS a asi by se našlo více příkladů.

V obchodech bývá běžně uváděno, že daný výrobek podporuje Windows 10, nebo že danou bezdrátovou klávesnici mohu spárovat s Androidem. Ve starých dobách Windows si pamatuji odchod od Matroxu k NVidii, kvůli pomalým Matroxím ovladačům.

Nevidím tedy nic zvláštního na tom si stejný pozor dávat u Linuxu. Za sebe jsem si před lety vybral NVidii díky tomu, že v té době měla herní ovladače kvalitnější. Dneska už bych koukal po AMD, když nejen pracovní desktop, ale i herní výrobci je ve svých hrách začínají podporovat lépe.
3.4. 11:33 za vsechno muze ON
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
A to vsechno protoze nekdo se chtel hrat na machra a do kamery ukazal prostredik se slovy fuck you nvidia. A vyvojari se popadali za bricho od smichu a se slzami v ocich mu vzkazali ne ne fuck YOU Linus. Takze priste nez nekdo zacne nadavat na nvidii nech se podiva do vlastnich radu.
3.4. 11:44 VoDo | skóre: 2 | blog: Archi3mini
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
No hlavni problem je sptane navrzeny linux jadro.
btw I use Archi3 :)
k3dAR avatar 3.4. 16:01 k3dAR | skóre: 60
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
a ze s tim nema problem AMD ktere pred lety upustilo od sveho komplet uzavreneho ovladace a zaclo delat AMDGPU ovladac primo v mainline jadre ;-)
porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
3.4. 20:47 j
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
Jo, a to ze ten ovladac narozdil od toho nv blobu nefunguje vubec je jen drobny detail ...

---

Dete s tim guuglem dopice!
3.4. 22:13 PetebLazar | skóre: 26 | blog: l_eonardovo_odhodlani
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
U NVIDIA je 80%(?) obratu tvořeno GPU tak se stará, u AMD je to 20%(?) takže jsou laxnější. S ohledem na realizovaný obrat z 1mm2 7nm waferu se dokonce mohou rozhodnou dočasně GPU skoro nevyrábět (obrat ~1US$/mm2_7nm), v CPU realizují pravděpodobně 3US$/mm2_7nm (v APU 2US$/mm2_7nm?).
k3dAR avatar 4.4. 01:52 k3dAR | skóre: 60
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
nefunguje vubec je jiste lez, ale zkus pro zajimavost napsat co konkretne realne nefunguje ;-) protoze ackoliv nemam AMD GPU (nepocitaje FireGL v Thinkpad T60p) ani nemam NVidia GPU (nepocitaje ION2 v ITX desce kterou uz davno nahradila jina), tak "vsude" ctu ze prakticke zkusenosti uzivatelu GNU/Linuxu s AMD jsou mnohem lepsi nez s Nvidia...
porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
5.4. 12:09 ewew | skóre: 39 | blog: ewewov_blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta

Mne funguje amdgpu bez problémov. Síce to neznamená, že tm nie sú problémy ale u mňa sa nevyskytli. Možno to je tým, že som si overil či je daný hw podporovaný. To môže byť riadny rozdiel.

Root v linuxe : "Root povedal, linux vykona."
3.4. 19:47 PetebLazar | skóre: 26 | blog: l_eonardovo_odhodlani
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
TOP 500 HPC dnes ze 100% běží na Linuxu, takže NVIDIA linuxové ovladače pro TESLA a spol. určitě ráda vytvoří (middle fingeru navzdory). Dokonce se snad nedávno vzdala Erroru 43 při snaze o passthrough Geforce. Uražená ješitnost je jednou věcí, obrat v mldUS$ druhou. https://www.top500.org/statistics/details/osfam/1/
2.4. 16:16 keks
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
Prosím, zapojte se
2.4. 19:23 Peter Golis | skóre: 61 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
Ako, že by sme si mli teraz všetci kúpiť licenciu Widow OS aby sme si mohli pustiť Linux? To znie ako veľmi slabý trolling.
2.4. 19:38 -
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
Jak to vlastně vypadá s oficiální podporou GUI aplikací pod Ubuntu ve WSL (včetně jejich integrace do Start menu apod.)? Už se to někam posunulo?
2.4. 20:55 PetebLazar | skóre: 26 | blog: l_eonardovo_odhodlani
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
A je to vůbec jejich cílem? Mě přijde, že s ohledem na orientaci WSL2 na vědeckou komunitu bude úspěchem i dotažení paravirtualizace GPU pro potřeby GPGPU. Preview for CUDA on WSL Updated for Performance
AsciiWolf avatar 2.4. 23:04 AsciiWolf | skóre: 40 | blog: Blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
Něco se chystá, viz například tento článek.
3.4. 00:05 PetebLazar | skóre: 26 | blog: l_eonardovo_odhodlani
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
Jestli by nebylo jednodušší začít ve Windows konečně podporovat IOMMU. Technologii dost starou na to, aby letos dostala občanský průkaz (15 let). :-(
3.4. 22:25 Radius
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
Co to tu resite? Mam linux, mam nvidii a nic se mi neseka ani s KDE, za to v praci mam Intel a to je bida, tam se okna fakt postupně zacly trhat, tak jsem proste vypnul vsechny ty mitigations a prekvapive byl efekt stejny jako kdyz si koupím novy pocitac. Takze neberte Intel a okna se sekat nebudou. Tim je vyreseno i 3590hz na monitoru a na druhem 899hz. Jak proste.

Založit nové vláknoNahoru


ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
© 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.