abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 03:33 | IT novinky

    Do prodeje jde tichá bezdrátová herní myš Logitech PRO X2 SUPERSTRIKE s analogovými spínači s haptickou odezvou (HITS, Haptic Inductive Trigger System). Cena je 4 459 Kč.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 21:00 | Zajímavý projekt

    Microsoft na GitHubu zveřejnil zdrojový kód projektu LiteBox, jedná se o 'knihovní operační systém' (library OS) zaměřený na bezpečnost, využívající systémovou architekturu LVBS k ochraně jádra před útoky z uživatelského prostoru. LiteBox je napsán v Rustu a uvolněný pod licencí MIT. Projekt je teprve v rané fázi vývoje.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 1
    včera 16:11 | Zajímavý software

    BreezyBox je open-source shell a virtuální terminál pro populární jednočip ESP32. Nabízí základní unixové příkazy, sledování aktuálního pracovního adresáře (CWD), jednoduchý instalátor a spouštěč aplikací v podobě ELF binárních souborů, zabudovaný HTTP server nebo třeba ovládání WiFi - ukázka použití coby 'malého osobního počítače'. Ačkoliv je BreezyBox inspirovaný BusyBoxem, oproti němu má tento projekt několik externích závislostí, zejména na ESP-IDF SDK. BreezyBox je dostupný pod licencí MIT.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 0
    včera 16:00 | Humor

    Byl představen cross-assembler xa.sh, napsaný čistě v Bourne shell skriptu. Tento nástroj umožňuje zpracovávat assemblerový kód pro Intel 8080, přičemž je možné snadno přidat podporu i pro další architektury, například 6502 a 6809. Skript využívá pouze různé běžné unixové příkazy jako jsou awk, sed nebo printf. Skript si lze stáhnout z GitHubového repozitáře projektu.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 6
    6.2. 17:22 | IT novinky

    Byla představena nová verze modelu Claude Opus 4.6 od společnosti Anthropic. Jako demonstraci možností Anthropic využil 16 agentů Claude Opus 4.6 k vytvoření kompilátoru jazyka C, napsaného v programovacím jazyce Rust. Claude pracoval téměř autonomně, projekt trval zhruba dva týdny a náklady činily přibližně 20 000 dolarů. Výsledkem je fungující kompilátor o 100 000 řádcích kódu, jehož zdrojový kód je volně dostupný na GitHubu pod licencí Creative Commons.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 18
    6.2. 16:44 | Komunita

    Kultovní britský seriál The IT Crowd (Ajťáci) oslavil dvacáté výročí svého prvního vysílání. Sitcom o dvou sociálně nemotorných pracovnících a jejich nadřízené zaujal diváky svým humorem a ikonickými hláškami. Seriál, který debutoval v roce 2006, si i po dvou dekádách udržuje silnou fanouškovskou základnu a pravidelně se objevuje v seznamech nejlepších komedií své doby. Nedávné zatčení autora seriálu Grahama Linehana za hatecrime však vyvolává otázku, jestli by tento sitcom v současné Velké Británii vůbec vznikl.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 10
    6.2. 13:33 | IT novinky

    Společnost JetBrains oznámila, že počínaje verzí 2026.1 budou IDE založená na IntelliJ ve výchozím nastavení používat Wayland.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    6.2. 11:22 | IT novinky

    Společnost SpaceX amerického miliardáře Elona Muska podala žádost o vypuštění jednoho milionu satelitů na oběžnou dráhu kolem Země, odkud by pomohly zajistit provoz umělé inteligence (AI) a zároveň šetřily pozemské zdroje. Zatím se ale neví, kdy by se tak mělo stát. V žádosti Federální komisi pro spoje (FCC) se píše, že orbitální datová centra jsou nejúspornějším a energeticky nejúčinnějším způsobem, jak uspokojit rostoucí poptávku po

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 27
    6.2. 11:11 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 2.53.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 70 vývojářů, z toho 21 nových. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    6.2. 04:22 | Komunita

    Spolek OpenAlt zve příznivce otevřených řešení a přístupu na 216. sraz, který proběhne v pátek 20. února od 18:00 v Red Hat Labu (místnost Q304) na Fakultě informačních technologií VUT v Brně na ulici Božetěchova 1/2. Tématem srazu bude komunitní komunikační síť MeshCore. Jindřich Skácel představí, co je to MeshCore, předvede nejrůznější klientské zařízení a ukáže, jak v praxi vypadá nasazení vlastního repeateru.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (19%)
     (6%)
     (0%)
     (10%)
     (26%)
     (3%)
     (4%)
     (2%)
     (12%)
     (29%)
    Celkem 806 hlasů
     Komentářů: 25, poslední 3.2. 19:50
    Rozcestník

    Výsledky průzkumu mezi uživateli Blenderu

    Byly publikovány výsledky průzkumu mezi uživateli Blenderu uskutečněného v říjnu 2024. Zúčastnilo se více než 7000 uživatelů. Téměř 93 % z nich například používá uživatelské rozhraní v angličtině.

    27.5.2025 10:44 | Ladislav Hagara | Komunita


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    27.5.2025 15:14 ..... Izak ..... | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky průzkumu mezi uživateli Blenderu
    Anglictina je logicka, nebot vsechny navody jsou v anglictine ;-) - tedy kdo ma jiny nazyk musi to stejne prekladat do Ang.v hlave
    27.5.2025 22:58 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky průzkumu mezi uživateli Blenderu
    Nic proti, ale kdo se orientuje jen v angličtině je omezenec.
    28.5.2025 13:02 radek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky průzkumu mezi uživateli Blenderu
    Fakticky ano, nezle mít nic proti tomu, že více znalostí je lepších.

    V praxi je to však tak, že anglický návod je přesný, zatímco lokalizovaný návod je nepřesný s nejasnými významy a častými novotvary, které nevystihují podstatu přesně, správně nebo prostě obvykle.

    Z tohoto pohledu se zdají být uživatelé lokalizovaných návodů omezenými - nemají totiž možnost si ověřit původní znění, na rozdíl od těch co používají originál.
    28.5.2025 14:41 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky průzkumu mezi uživateli Blenderu
    V praxi je to však tak, že anglický návod je přesný, zatímco lokalizovaný návod je nepřesný s nejasnými významy a častými novotvary, které nevystihují podstatu přesně, správně nebo prostě obvykle.

    Přesný z hlediska koho? Z našeho ano, protože se učíme aplikovat anglická slova v určitém konkrétním významu. Ale napadlo tě, že rodilý mluvčí může tentýž text chápat v kontextu země kde žije úplně jinak? A to nemluvě o významovém posunu.

    Narazil jsem na to v souvislosti se slovem woodcraft. Angličané to měli původně spojeno s poznáváním živé a neživé přírody, ovšem američané s praktickým využitím přírody. Za Baden-Powella se to začalo posouvat směrem k otázce přežití ve volné přírodě – proto se dnes používá místo toho slovo bushcraft, jelikož slovo woodcraft se začalo používat pro řezbářství (původně woodcarving).

    28.5.2025 18:21 Kate | skóre: 9
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky průzkumu mezi uživateli Blenderu
    Ale tohle přesně ilustruje že je lepší používat eng originál. Pokud má slovo víc významů, mám šanci dohledat si je. Ale překladatel si vybere jeden význam, a pokud náhodou zvolí ten špatný, mám problém. Pár lidí si asi vzpomene na slavnou Hlasitost Disku (Disc volume).
    28.5.2025 19:18 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky průzkumu mezi uživateli Blenderu
    Problém je, že angličtina má kolem tisíce základních slov, z nichž každé má až sto různých, často zcela protichůdných významů.

    Kromě toho ne každý ví, že General Calculus nebyl římský hrdina :-D
    28.5.2025 16:23 ..... Izak ..... | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky průzkumu mezi uživateli Blenderu
    V Praxi je to tak, ze zadny jiny navod neexistuje ;-) 1) vsichni znali mluvi anglicky 2) male narody jako CR nemaji dost odborniku a kdyz maji, neziji v CR a publikuji anglicky ;-) 3) Kdo chce mit dosah publikuje v anglictine ;-) 4) Kdo chce spolupracovat ma vse v anglictine

    a pak drobnosti, jako divno preklady, ale hlavne ty navody na YT videa ... i kdyz ma nekdo navod na photoshop napr. cesky - samotny program mam vzdy anglicky ;-) - aby tomu sam rozumnel ;-) ... tedy i ceske navody na blender jsou nad anglickym locales v blenderu ;-)
    28.5.2025 17:21 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky průzkumu mezi uživateli Blenderu
    Ani ne tak novotvary, spíš patvary, pokud to překládá někdo, kdo nezná dávno existující české názvosloví.

    Zkus si tipnout co v internetovém katalogu znamená třeba "suspenze" nebo "elektrická pohonná uzda".
    28.5.2025 18:22 Kate | skóre: 9
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky průzkumu mezi uživateli Blenderu
    Mě vždycky pobaví když si přečtu něco o novém silikonovém čipu.
    28.5.2025 19:23 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky průzkumu mezi uživateli Blenderu
    Jo, to je tak když se nezná české názvosloví. Mimochodem, pár dní zpátky jsem měl rozhovor s jedním aktuálním maturantem, který si nemohl vzpomenout, jak se česky jmenuje miliarda. Zblblý z angličtiny.

    Ale pro zajímavost, ve Stirlingově motoru je součást zvaná displacer. Jak jí pojmenuješ v češtině?
    28.5.2025 22:48 karkar | skóre: 13 | blog: Kartrolling
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky průzkumu mezi uživateli Blenderu
    nevim ale dle obrázků bych to nazval plunžr, ale dle wiki je to ehm přehaněč.
    29.5.2025 04:49 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky průzkumu mezi uživateli Blenderu
    Ano, víc jak sto let je to přehaněč, ale zkus si to jenom přeložit. Bez znalosti odborného názvosloví. Vyjde ti patvar.

    Co bys řekl že je v autě ta suspenze nebo elektrická pohonná uzda?
    29.5.2025 09:56 karkar | skóre: 13 | blog: Kartrolling
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky průzkumu mezi uživateli Blenderu
    toje klasika, péra-tlumiče ale tu uzdu nevim, s tim sem se nesetkal, to muže bejt dle slovniku bridle, rein nebo curb, možná leash, nejblíž k autu má asi curb, což je taky obrubník :-)
    29.5.2025 13:18 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky průzkumu mezi uživateli Blenderu
    Řízení s elektrickým posilovačem.

    To musely překládat tři blondýny najednou :-D
    29.5.2025 10:11 muňky v redakci
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky průzkumu mezi uživateli Blenderu
    Pár roků zpátky proběhla na primě zpráva "maršál v americe zabránil únosu letounu".
    28.5.2025 16:18 karkar | skóre: 13 | blog: Kartrolling
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky průzkumu mezi uživateli Blenderu
    To sice jo, ale treba tady bych misto rypance na anglictinu ocekaval treba komentar jak na tom je ceska lokalizace.

    a vlastne si uvedomuju: jakou lokalizaci bys treba u toho blenderu doporucoval, kdyz ta anglictina je pro omezence?
    28.5.2025 16:28 ..... Izak ..... | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky průzkumu mezi uživateli Blenderu
    Ona ta ceska je mozna bez chyb a perfektni - ale je to zbytecna prace, tyhle programy nejsou pro siroke masy a vsechny odborne programy se iovladaji v anglictine - duvod jsme rekl .... a dalsi je dokumentace, vzdy je aktualni ta anmglicka a jine jazyky jsou jen preklady, nebo ani neexistuji a casto jsou vyrazne zpozdene

    Preklady knih se v CR vydavaly pravdelne, pak to lidi prestalo bavit, pak mel preklad 2-3 roky zpozdeni, pak se lidi naucili anglicky a nakonec se na preklady del vsichni vykaslali ;-) ... a tak vb cestine uz jsou hlavne dila, jenz se nemeni, treba site a DNS, kde jsou zaklady vseho a to ze neco pribilo je jedno, to co tam je porad plati ;-)
    28.5.2025 16:33 karkar | skóre: 13 | blog: Kartrolling
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky průzkumu mezi uživateli Blenderu
    todle je mi jasny, ja narazel na alese a jeho tvrzeni ze anglictina je pro omezence - cekal jsem nejakou odu na to, ze spravny neomezeny ajtak prepina treba na francoztinu nebo tak neco :-)

    a je legracni, ze prave pisu ze stroje, kde je jenom anglictina ;-)
    29.5.2025 10:23 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky průzkumu mezi uživateli Blenderu

    Kdybys místo narážení věnoval větší pozornost čtení, všiml by sis slůvka jen. Konkrétní příklad jsem také uvedl. A ano. Každý neomezený člověk, nejneom ajťák využije všech prostředků co se mu nabízí, pokud se chce k němčemu dobrat. Zcela běžně, když hledám informace, využívám v rámci Wikipedie různé jazykové verze, protože ty články nejsou identické a nejenom v češtině, ale i v angličtině, němčině, aj. bývají totální bludy. Nehledě na to, že ty wiki liší obsahem. Neexistuje žádná jedna Wikipedia. Je to x jazykových mutací, které musíš prohledat, pokud se chceš dobrat jádra pudla a pokud možno objetivně srovnat interpretace jedné a téže věci, nebo události z pohledu různých stran.

    a je legracni, ze prave pisu ze stroje, kde je jenom anglictina ;-)

    I já občas píšu ze strojů, kde je pouze angličtina, nebo jiné jazykové nastavení, takže na tom nic legračního nevidím. Speciálně MS Windows jsou zhovadilostí lokalizace proslulé. Jdou dokonce tak daleko, že některé soubory, nebo adresáře, které uživatel pojmenoval s diakritikou nejdou otevřít.

    29.5.2025 12:04 RealJ | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky průzkumu mezi uživateli Blenderu
    ti chytrejsi vi, ze wikipedie jako zdroj informaci stoji za hovno. A ti lepsi admini vi jak resit u windows adresare s diakritikou ktere pry nejdou otevrit... a ti nejlepsi admini vymysleji diskless sendvice...
    29.5.2025 14:45 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky průzkumu mezi uživateli Blenderu
    A i ten největší hlupák si všimne toho, že RealJ netuší o čem je řeč.
    29.5.2025 09:59 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky průzkumu mezi uživateli Blenderu
    l .... a dalsi je dokumentace, vzdy je aktualni ta anmglicka a jine jazyky jsou jen preklady, nebo ani neexistuji a casto jsou vyrazne zpozdene

    To není pravda. Tohle je kompletní manuál, který přeložili dobrovolci z češtiny a tohle je stránka na MediaWiki.org. Srovnej rozdíl. V diskuzi na se ptají jen ti, co ten kompletní manuál nečetli, nebo narazili na jiný druhotný problém, který se s aplikací tohoto rozšíření může projevit.

    29.5.2025 08:44 Tomáš Veselý
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky průzkumu mezi uživateli Blenderu
    To je trošku odvážné tvrzení. Ne každý má na jazyky buňky, ale to neznamená, že nevyniká v jiných oborech. Já s angličtinou válčil řadu let a neúspěšně(zlomil by to snad jen pobytv cizině). Ale mám za sebou řadu softwarových i strojních projektů, které si troufám tvrdit nejsou dílem omezence.
    27.5.2025 20:22
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky průzkumu mezi uživateli Blenderu
    skrytý komentář Náš administrátor shledal tento komentář závadným.

    trolling

    Zobrazit komentář
    27.5.2025 23:00 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky průzkumu mezi uživateli Blenderu
    To my víme.

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.