abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
včera 18:22 | Nová verze

Byla vydána nová verze 4.2.0 otevřeného emulátoru procesorů a virtualizačního nástroje QEMU (Wikipedie). Přispělo 198 vývojářů. Provedeno bylo více než 2 200 commitů. Přehled úprav a nových vlastností v seznamu změn.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 15:33 | Pozvánky

Konference Bratislava OpenCamp 2020 proběhne v sobotu 4. dubna 2020 v Bratislavě na Fakultě informatiky a informačních technologií STU. Organizátoři vyhlásili CFP. Návrhy přednášek a workshopů lze zaslat do 31. ledna 2020.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 15:11 | Nová verze

Bylo oznámeno vydání KDE Frameworks 5.65.0, tj. nové verze aktuálně 74 knihoven rozšířujících multiplatformní framework Qt a dnes využívaných nejenom KDE Plasmou a KDE Aplikacemi. Nově začleněnou knihovnou je KQuickCharts pro generování grafů.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
13.12. 15:44 | Nová verze

Byla vydána verze 2.4 svobodného nelineárního video editoru Flowblade (GitHub, Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Zdůraznit lze přechod na Python 3.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
13.12. 07:00 | Nová verze

Vyšel toolkit Qt verze 5.14. Změny se týkají především Qt Quick, jeho odstínění od konkrétních nízkoúrovňových grafických API a zlepšení výkonu zvláště ve 3D. Začíná tím proces postupných příprav na Qt 6. Příští vydání (5.15) bude s dlouhodobou podporou. Aktuálně také vyšlo vývojové prostředí Qt Creator 4.11 – vedle oprav chyb a řady zjednodušení konfigurace přidává mj. experimentální podporu WebAssembly.

Fluttershy, yay! | Komentářů: 4
13.12. 06:00 | Nová verze

Byla vydána nová verze 1.41 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.41 bylo vydáno také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
12.12. 23:55 | IT novinky

J2EE, nověji Java EE a nejnověji Jakarta EE, tj. Java pro vývoj a provoz podnikových aplikací a informačních systémů (Java Platform, Enterprise Edition), slaví 20 let. První verze J2EE 1.2 byla vydána 12. prosince 1999.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
12.12. 22:00 | Nová verze

V kancelářích společnosti NGINX, tj. společnosti stojící za stejnojmenným webovým serverem a reverzní proxy, v Moskvě proběhla policejní razie. Na NGINX si nárokuje práva společnost Rambler. Igor Sysoev, zakladatel společnosti NGINX, ve společnosti Rambler pracoval v letech 2000 až 2011. V březnu letošního roku byla společnost NGINX prodána společnosti F5 Networks za 670 milionů dolarů.

Ladislav Hagara | Komentářů: 14
12.12. 18:44 | Nová verze

Vyšel Vim 8.2. Jedná se převážně o opravnou verzi tohoto textového editoru, ale mezi několika novými funkcemi je také možnost používat vyskakovací okna v uživatelském rozhraní, což využijí zvláště vývojáři doplňků pro dialogová okna či okna s nápovědou, napovídáním atp. Ukázkou je hra killersheep.

Fluttershy, yay! | Komentářů: 1
12.12. 17:44 | Nová verze

Byla vydána nová verze 19.12.0 KDE Aplikací (KDE Applications). Přehled novinek i s náhledy v oficiálním oznámení, kompletním seznamu změn a na stránce s dalšími informacemi.

Ladislav Hagara | Komentářů: 1
Kolik jste vystřídali distribucí Linuxu? (uvažujte distribuce, které jste používali aspoň měsíc)
 (4%)
 (73%)
 (18%)
 (2%)
 (2%)
Celkem 83 hlasů
 Komentářů: 11, poslední dnes 06:16
Rozcestník

Používáte ještě 32bitový software na PC?

ano, celý systém
22% (125)
ano, nativní aplikace
16% (93)
ano, nativní hry
17% (95)
ano, ve Wine
43% (247)
ano, jiný
5% (31)
ne
29% (166)

Celkem 575 hlasů
Vytvořeno: 15.7.2019 12:20

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Vložit další komentář

15.7. 13:52 sparrowhawk | skóre: 5
Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
rekl bych "bohuzel"
pominu-li wine, kde to ani jinak nejde, taki musim drzet 32bit knihovny (stacili by jen vybrane, ale presto mam slackware multilib) kvuli tiskarne brother. prestoze umi fungovat i bez nich po usb, tisk po siti vyzaduje proprietarni driver pro lpp primo od brotheru, ktery je pouze 32bit
nejradeji bych vsak mel cisty 64bit
Dalibor Smolík avatar 16.7. 12:36 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
To moc nechápu .. já mám tiskárnu Brother 1240 (starší typ) na stroji se 64bitovou architekturou a využívají ji stroje jak s 32bitovou, tak 64bitovou architekturou. Žádný proprietární driver nepoužívám.
Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
28.7. 18:16 sparrowhawk | skóre: 5
Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
kvuli sitovemu tisku pro dcp-j105 jsem musel primo od nich stahnout dcpj105lpr, bez ktereho jsem se nehnul. jinak pres usb tiskarna funguje bez nutnosti cokoli instalovat
a samozrejme jeste brscan4 na scanovani

pokud mate sitovou tiskarnu se scannerem a tisk + scan po siti jste vyresil bez nutnosti instalovat cokoli od brotheru, budu velice rad, pokud byste nasdilel zpusob zprovozneni. ono je obcas o nervy udrzovat multilib
Dalibor Smolík avatar 29.7. 16:17 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
Aha, tak to nemám, scanner mám zvlášť. Síťovou tiskárnu Brother HL-L2360DN jsem instaloval jen přes cups (http://localhost:631) a úpravu tiskárny přes webové rozhraní, Brother1240 přes LPT na serveru, také síťový tisk není problém, ale pokus tuto tiskárnu napojit přes USB se moc nepovedl, tisk neprobíhá korektně, vylezou dva papíry místo jednoho atd.). Scanner Canon LIDE 20 a Benq 4300U jen lokálně.
Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
Pavel 'TIGER' Růžička avatar 17.8. 13:29 Pavel 'TIGER' Růžička | skóre: 48
Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
Znatelný rozdíl u Brotheru je mezi Laserem a Inkoustem. První inkousty se bez multilib k plné funkčnosti neobešli. U novějších modelů už je to prý možné. Já jsem raději pořídil Epson L386.
15.7. 22:57 R
Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
Pouzivam niekolko PC s 32-bit CPU. Dokonca mame aj par starych 32-bitovych serverov. Momentalne takmer vsade Debiane 9 a postupne to budem upgradovat na 10.
16.7. 07:31 V.
Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
Věci v dosboxu spadají pod wine?
Fluttershy, yay! avatar 16.7. 10:44 Fluttershy, yay! | skóre: 85 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
Určitě ne, DOSBox nejenže pod Wine nespadá, ale pracuje diametrálně odlišně: je to emulátor, Wine nikoliv.

Je však pravda, že otázka emulaci (ani virtualizaci) nevylučuje, takže nejspíš to patří pod „jiný“.
16.7. 22:42 Odin1918 | skóre: 5 | blog: Valhalla
Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
A software v dosboxu je 32bitovy? ;-)
Fluttershy, yay! avatar 16.7. 23:16 Fluttershy, yay! | skóre: 85 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
17.7. 02:18 Andrej | skóre: 47 | blog: Republic of Mordor | Zürich
Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?

Tak otázka je, co to znamená "používáte". Mám systém s Archem, který od roku 2006 (nebo od konce roku 2005) nebyl přeinstalovaný a je stále aktuální, ale jak tak postupně mizí podpora pro 32 bitů, asi toho nechám, protože každá záliba má své meze, pokud překročí rozumný časový rozpočet.

ǑǦŹǓǕǙǞǺǨȞȬḔḦḰḾṊṎṸẄẌỖ
otula avatar 19.7. 21:05 otula | skóre: 44 | blog: otakar | Adamov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
Kompiluješ si celý systém? To na těch kompilacích snad stráví procesor víc času, než „normální“ prací :)
Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
2.8. 15:23 Andrej | skóre: 47 | blog: Republic of Mordor | Zürich
Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?

Huh? Proč bych si kompiloval celý systém? Arch je přece binární distribuce, kde si nainstaluju binární balíčky. Sice si můžu něco zkompilovat z ABS nebo AUR (pomocí yay třeba), ale šíleně dlouho to trvá. Dnešní GCC na 15 let starém procesoru neběží moc rychle. Ze spousty balíčků v AUR se podpora 32-bitových systémů pomalu vytrácí.

ǑǦŹǓǕǙǞǺǨȞȬḔḦḰḾṊṎṸẄẌỖ
otula avatar 2.8. 22:21 otula | skóre: 44 | blog: otakar | Adamov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
No jo, tož to já jsem nevěděl, že někdo udržuje 32bitové repozitáře. Myslel jsem, že si to všechno kompiluješ sám, abys měl aktuální systém :-)
Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
17.7. 22:08 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
Tak předpokládám, že 10 let starej BIOS v thinkpadu T60 v 32bit long módu jede a bootloader asi taky. Pak asi wine a compat32 větev slackwaru (pro steam) a mám ještě pár strojů z před 64bit éry a samozřejmě virtualizovanej soft.
k3dAR avatar 3.8. 21:04 k3dAR | skóre: 57
Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
pokud v T60 nemas C2D tak 32bit jede asi celej system ne? :-) aspon ja sem dnes po case oprasil T60p s C(Ne2)D 32bit a delam upgrade z Xubuntu 32bit 14.04 => 16.04 => 18.04 :-)
porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
k3dAR avatar 9.8. 17:45 k3dAR | skóre: 57
Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
btw: upgrade "Xubuntu 32bit 14.04 => 16.04 => 18.04" prosel bez sebemensich problemu :-)
porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
11.8. 11:00 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
No možné to je, ale nemyslím si že ten bios je tak komplikovaný že na Core jede v 32bit kódu a na Core2 se přepne do 64bit kódu. Samozřejmě zbytek systému je 64bit (mám core2). Konkrétně na tom thinkpadu myslím bez compat32 knihoven.
19.7. 14:06 Kíčruj
Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
Já provozuju starý netbook Asus 1008H, který je jen 32bitový, je mi líto jej vyhodit, jako psací stroj, e-mail a pouštěč videí přes projektor na chatě funguje fajn.

Kdyby chtěl odejít, tak bych jej nahradil Raspbery 4, ale nechce se mu.
paul2no avatar 23.7. 13:26 paul2no | skóre: 14 | blog: Paulovo doupě | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
Steam Proton se počítá jako Wine?
Pravda, láska a elektrická trakce zvítězí nad lží, nenávistí a trakcí motorovou.
24.7. 14:20 mimi.vx | skóre: 37 | blog: Mimi.VX | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?

j

USE="-gnome -kde";turris
Pavel 'TIGER' Růžička avatar 24.7. 22:10 Pavel 'TIGER' Růžička | skóre: 48
Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
Pořád tu mám Lenovo IdeaPad S10e na různé diagnostiky atp. Je mi líto ho vyhodit. Až nebude stačit a jestli bude pořád fungovat, tak z něj udělám emulátor gumáka.
30.7. 16:54 PepaHUbuntu | skóre: 4
Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?

Jo, mám jedno cca 15 let staré HáPéčko (HP), jako fakt dobrej držák. Ale používám ho už jen 1-2 krát do roka, když něco "nebezpečného" testuji (provádím). Jo, to PC je 32 bitové.

Sislik avatar 2.8. 22:35 Sislik
Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
pouzivam hlavne ve virtualech... kdyz davam VM treba jen 1 GB RAM, tak nevidim prinos 64b systemu...
11.8. 11:02 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
64bit podporuje swapgs instrukci :-D.

[/joke] Víc registrů a širší registry. To by mělo zrychlit. Navíc 64bit instrukce budou líp optimalizované myslím (a doufám).
⧠ A = 0 avatar 3.8. 11:45 ⧠ A = 0 | skóre: 9 | blog: Technokratovo_zrcadlo | Helsinki
Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
Na Cortex-A7 nemám moc na výběr. :-)

Avšak na A53 však žádné 32bit šmejďárny nepoužívám.
Nevolte zmrdy.
Heron avatar 5.8. 15:46 Heron | skóre: 52 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
OMG tak to bych fakt nečekal. 73% v roce 2019 nějakým způsobem stále na PC používá 32b programy. :-(

Pro mě éra 32b skončila v roce 2008 přechodem z Athlonu XP na Core 2 Duo (později Quadro), tehdy jsem si ještě pořizoval WinXP64b (unikátní to systém) a o linuxové distibuci ani nemluvě (proč má někdo důvod používat jinou bitovost OS než je jeho HW platforma jsem nikdy nepochopil).

Wine, kromě několika málo testů, jsem nepoužíval nikdy. Snad na vše existuje oss nativní alternativa. Na linuxu žádnou podporu pro 32b nemám, není k tomu důvod.

Co se týče 32b HW, tak (kromě routříků, které nejsou PC), tak mám jen Tinker Board na ARM Cortex-A17, ale to bych taky neoznačil jako PC.
5.8. 16:52 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
73% v roce 2019 nějakým způsobem stále na PC používá 32b programy. :-(

73 procent respondentů ankety… to tvrdí. :-)

Na druhou stranu, já třeba odpověděl že ne a až dodatečně jsem si uvědomil, že pořád mám ve virtuálu 32-bitové Windows XP, ve kterých si jednou za čas pouštím aplikaci pro aktualizaci map do TomToma. Takže bych vlastně měl taky odpovědět že ano.

9.8. 13:31 Kate | skóre: 9
Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
Bohužel, občas si prostě na PC ráda něco zahraju :/ Novější věci už jsou sice 64b, ale ten zbytek a Steam samotný se ještě bez pár 32 bit knihoven neobejdou.

Jinak by 32 bitové knihovny mohly letět ven dávno…
Heron avatar 11.8. 11:25 Heron | skóre: 52 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
Od toho mám dualboot do widlí. Z Win se stejně 32b odpárat nedá, tak tam mám rovnou i Steam a hry.

Zkoušel jsem to na Linuxu, dokonce jsem tam dohrál i Metro Last Light hned jak vyšlo, ale od té doby jsem to ani netestoval.

Já mám na Wine dost radikální názor, podle mě by takový projekt neměl vůbec existovat. V průběhu let jsem se o tom hádal s různými lidmi, někdy na počátku říkali, že wine je možnost, jak přilákat vývojáře do linuxu a že potom budou dělat i nativní appky. Ne, nastal, zcela podle očekávání, přesný opak. Hromada vývojářů prostě na linux kašle a spoléhá na wine. A zcela na rovinu, i včetně Valve a toho Steamu. Steam, jako platforma, nemůže být problém přepsat jednak na 64b (i na Win je - částečně - 32b) a taky nativně na linux. Stejně je to jen zobrazovátko webových stránek a kopírovátko souborů. Nehledě na to, že i na těch widlích oni používají různé další emulátory místo toho, aby zatlačili na vývojáře a nutili je dělat nativní appky (nebo používat moderní engine tam, kde existují) - i když chápu, že některé starší hry tam jsou jen jako distribuce originálních datových souborů a možnost si to tam zahrát je spíše okrajová (dooma si stejně lidi kupují jen pro ty wady a nikoliv proto, aby to přes steam hráli v dosboxu).
13.8. 12:14 Kate | skóre: 9
Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
To dilema s Wine chápu. Na stranu druhou, při rozhodování jestli hru portovat na Linux nejspíš hrají roli statistiky právě ze Steamu a podobně. A tím že budu hrát nenativní hry na Windows v dualbootu se zařadím mezi stroje s Windows (předpokládám, že Proton X Windows Valve rozeznává).
Steam, jako platforma, nemůže být problém přepsat jednak na 64b (i na Win je - částečně - 32b) a taky nativně na linux.
Ale vždyť Steam na Linuxu nativně je, jen bohužel stále 32 bit (a nativní Linuxové hry které nabízí jsou z nemalé části taky 32 bit binárky)

Pro mě byl první ranou pro Dualboot právě nativní Steam a nativní hry, druhou ranou integrace Wine (resp. Protonu) do Steamu a poslední ranou to, že mi pod Wine běhá Fusion 360.
vlk avatar 9.8. 07:37 vlk | skóre: 23 | blog: u_vlka
Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
chýba mi voľba "nevím", pretože fakt neviem či ešte niečo 32bitove mám ale asi nie.
You don't exist, Go away !
k3dAR avatar 9.8. 17:45 k3dAR | skóre: 57
Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
v deb distru zjistis (instalovane 32bit balicky) napr.:
dpkg -l | grep i386
porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
vlk avatar 9.8. 20:20 vlk | skóre: 23 | blog: u_vlka
Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
na linuxu to viem zistit, ale na PC mam mac os ,-)
You don't exist, Go away !
vencour avatar 9.8. 10:22 vencour | skóre: 56 | blog: Tady je Vencourovo | Praha+západní Čechy
Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
Pamatujete někdo na Chadwicka (video na YT)? Lze jej stále stáhnout (např. zde) a (i) pro děti je to pořád supr.
Ty nejhlubší objevy nečekají nutně za příští hvězdou. Jsou uvnitř nás utkány do vláken, která nás spojují, nás všechny.
vencour avatar 18.8. 21:46 vencour | skóre: 56 | blog: Tady je Vencourovo | Praha+západní Čechy
Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
Aneb i tohle je pořád špica, i když to ani 32 bitů nesplňuje.
MS-DOS executable, MZ for MS-DOS
Ty nejhlubší objevy nečekají nutně za příští hvězdou. Jsou uvnitř nás utkány do vláken, která nás spojují, nás všechny.

Založit nové vláknoNahoru

ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
© 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.