Před 25 lety, ve čtvrtek 29. dubna 1999, byla spuštěna služba "Úschovna".
Byla vydána nová verze 24.04.28 s kódovým názvem Time After Time svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) a nová verze 7.24.0 souvisejícího frameworku MLT Multimedia Framework. Nejnovější Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
Byla vydána verze 5.30 dnes již open source operačního systému RISC OS (Wikipedie).
V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …
Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Používáte ještě 32bitový software na PC?
ano, celý systém |
|
22% (125) |
ano, nativní aplikace |
|
16% (93) |
ano, nativní hry |
|
17% (95) |
ano, ve Wine |
|
43% (247) |
ano, jiný |
|
5% (31) |
ne |
|
29% (166) |
Celkem 575 hlasů
Vytvořeno: 15.7.2019 12:20
Tiskni Sdílej:
Tak otázka je, co to znamená "používáte". Mám systém s Archem, který od roku 2006 (nebo od konce roku 2005) nebyl přeinstalovaný a je stále aktuální, ale jak tak postupně mizí podpora pro 32 bitů, asi toho nechám, protože každá záliba má své meze, pokud překročí rozumný časový rozpočet.
Huh? Proč bych si kompiloval celý systém? Arch je přece binární distribuce, kde si nainstaluju binární balíčky. Sice si můžu něco zkompilovat z ABS nebo AUR (pomocí yay
třeba), ale šíleně dlouho to trvá. Dnešní GCC na 15 let starém procesoru neběží moc rychle. Ze spousty balíčků v AUR se podpora 32-bitových systémů pomalu vytrácí.
Jo, mám jedno cca 15 let staré HáPéčko (HP), jako fakt dobrej držák. Ale používám ho už jen 1-2 krát do roka, když něco "nebezpečného" testuji (provádím). Jo, to PC je 32 bitové.
73% v roce 2019 nějakým způsobem stále na PC používá 32b programy.
73 procent respondentů ankety… to tvrdí. :-)
Na druhou stranu, já třeba odpověděl že ne a až dodatečně jsem si uvědomil, že pořád mám ve virtuálu 32-bitové Windows XP, ve kterých si jednou za čas pouštím aplikaci pro aktualizaci map do TomToma. Takže bych vlastně měl taky odpovědět že ano.
Steam, jako platforma, nemůže být problém přepsat jednak na 64b (i na Win je - částečně - 32b) a taky nativně na linux.Ale vždyť Steam na Linuxu nativně je, jen bohužel stále 32 bit (a nativní Linuxové hry které nabízí jsou z nemalé části taky 32 bit binárky) Pro mě byl první ranou pro Dualboot právě nativní Steam a nativní hry, druhou ranou integrace Wine (resp. Protonu) do Steamu a poslední ranou to, že mi pod Wine běhá Fusion 360.
dpkg -l | grep i386
MS-DOS executable, MZ for MS-DOS