Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za duben (YouTube).
Provozovatel čínské sociální sítě TikTok dostal v Evropské unii pokutu 530 milionů eur (13,2 miliardy Kč) za nedostatky při ochraně osobních údajů. Ve svém oznámení to dnes uvedla irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem EU. Zároveň TikToku nařídila, že pokud správu dat neuvede do šesti měsíců do souladu s požadavky, musí přestat posílat data o unijních uživatelích do Číny. TikTok uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.
Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.
Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.
V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).
Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
V minulém týdnu se objevily v médiích informace o tom, že někdo se pokouší oslnit piloty letadel pomocí laserového svazku. Jedná se dozajista o nebezpečné jednání a pachatel by měl být veden k odpovědnosti. V tomto zápisku se však pozastavím nad jinými okamžiky, které tato informace přinesla.
Oslnění řidiče či pilota laserem je poměrně specifická forma "útoku". Takové chování lze velice dobře posoudit jako obecné veřejné ohrožení. I přes to však si laser na Ruzyni vyžádal interpelaci na ministra Pecinu v Poslanecké sněmovně. Naši zákonodárci vyplašeni slovem laser již začali osnovat plány na jejich omezení. Poslanec Bratský (interpelace 5.2.) již navrhuje omezit dovoz a držení laserů podobně jako se omezuje držení a dovoz zbraní. A ministr Pecina? Ten již s odborníky z letectví diskutuje případnou změnu zákona.
V tomto vidím zásadní problém části naší politické reprezentace. V první řadě je naprosto nesmyslné snažit se zákonem postihnout naprostou všechny situace, které mohou v životě nastat. Již máme obecný trestní zákoník vymezující obecný pojem veřejné ohrožení, na které lze napasovat i oslňování laserem. Poslanci by však rádi kodifikovali vše, co najdou. Proto navrhují přijmout speciální zákon na lasery. Až si někdo vezme místo laseru zrcátko a bude řidiče oslňovat "prasátky" ze zrcátka, tak dozajista přijmeme zákon o zákazu ohrožování zrcátkem.
Druhý problém je již v samotné logice: vidím problém -> budu všechny regulovat. Aniž by byla provedena studie, navrhuje se regulovat lid dalším zákonem. Regulace laserů by komplikovala život mnoha lidem a firmám. Chtějí snad poslanci po každém fyzikovi vyžadovat "zbrojní pas" na laser? Když v laboratoři vyrobíme laser, tak na nás vlítne policejní komando? Nebo budeme muset dokumentovat policii každou nasvícenou minutu a dokázat, že jsme laser nijak nezneužili? To chtějí poslanci zákonem vymezit, kdo smí a kdo nesmí provozovat laser? Jako by nestačila již dnes platná norma, která vymezuje práci s laserem tak, aby nedocházelo k ohrožení života a zdraví osob. http://nahledy.normy.biz/nahled.php?i=81102
Shruni-li mé myšlenky, rád bych si postesknul nad situací, kdy je okamžitou a univerzální reakcí na jakýkoliv problém návrh nového regulujícího zákona. A to i v situaci, kdy máme vhodné obecnější zákony. Veřejnost alespoň bude mít pocit, že se o její blaho politici zasazují a bojují proti těm zlým laserům. To se chceme ubírat cestou: zákazu laserů poblíž letiště a silnic, zákazu konkávních zrcátek v okolí letiště a silnice při slunečném počasí a samozřejmě také zákazu jakýchkoliv hoditelných tvrdých předmětů na mostech? K tomu se v tomto případě samozřejmě přidává skutečnost, že veřejnost, poslanci a média si o laserech moc nezjistili a proto zaslechneme i obavy z toho, aby ten laser neuřezal letadlu křídlo. Strach z néznáma s potřebou vše regulovat je docela výbušný koktejl.
Poznámka na závěr: zkušený terorista by dozajista neoslňoval piloty viditelným laserovým svazkem. Místo toho by použil IR svazek. To by mělo několik výhod: až do okamžiku úspěšného oslnění by si piloti nevšimli žádného záření, IR záření snáze poškodí zrak, protože jej oko nevidí a nefunguje "mrkací reflex". Jen by bylo třeba volit vhodnou vlnovou délku, která projde přes sklo letadla. Toto není návod k páchání trestné činnosti, jen důkaz, že pachatelé jsou spíše z řad nahodilých pubescentů než z řad profesionálních teroristů.
Tiskni
Sdílej:
Mně to přijde jako důkaz neprofesionality a lemplovosti našichpolitiků, o tom, čemu nerozumí, o tom jednají silou.
Myslím, že oslnění silným IR laserem je hodně bolestivý podnět, na který by postižený nejspíš zareagoval okamžitě.
Neměl jsi náhodou na mysli UV laser? Na ten sedí popis mnohem přesněji. Nevyvolává žádný smyslový vjem (alespoň v prvním okamžiku) a z toho důvodu je mnohem větší hrozbou. Nicméně u letadel, která se pohybují ve velkých výškách, budou jistě skla náležitě upravená, aby UV záření (téměř) nepropouštěla.
Jak už se zmiňovalo v předešlé diskusi, "běžné" lasery na 1 kilometr mají průměr aspoň 10 cm (když je 1 mm průměr na 1 m), stejně tak se rozptyluje energie paprsku. Letadlo letí nějakou rychlostí, to někdo udrží zaměření? Máte někdo představu, jaký je to úhel k pilotovi, aby ho vůbec někdo osvítit moh, jak musí být ten laser v pozici k letadlu?
To jsou 10 let staré informace. Za $300 se bavíme o výkonech někde kolem 500 mW, tedy mnohonásobně víc. Nejsilnější modely teď zrovna nemá můj oblíbený obchod na skladě, tak aspoň namátkou pár slabších příkladů:
Touhle dobou má ten eshop nějak omezený sortiment. Občas tam jsou k vidění i 500mW a 800mW modely, a to v červeném i zeleném provedení. Za částky o poznání vyšší tam mívají i (stále ještě relativně vzácné) modré lasery.
$300 za 30 mW je opravdu hodně špatná koupě.
Tak tam se člověk dočte:
This site designed & maintained by: NVG, Inc. 10/16/03
Takže ty informace nejsou staré 10 let, ale „pouze“ 7 let.
DIY co2 laser
), jediné opravdu problematické komponenty jsou IR zrcadla.
A atmosférický N2 laser (který je ale pro účely oslňování k ničemu) dokáže postavit každý trochu zručnější kutil z běžně dostupného materiálu V první řadě je naprosto nesmyslné snažit se zákonem postihnout naprostou všechny situace, které mohou v životě nastat.Pro woe? Jako velký bratři za velkou louží, ne?! Posral si se včera po vanilkový zmrzlině? Zakážeme žrát v úterky vanilkovou zmrzlinu! Jenom tak je to správně, žejo Faune!?
Posral si se včera po vanilkový zmrzlině? Zakážeme žrát v úterky vanilkovou zmrzlinu!ve statech maji i horsi narizeni... napr. u nas ve meste bylo zakazane prodavat pivo po 1:00am. :-]] ...nebo (a to uz prislo divne i nekterym americanum) zavreli do vezeni 69letou babicku, protoze nemela natreny dum podle predpisu.
To takový magnetron z mikrovlnky může napáchat podstatně horší škody.To vůbec neříkej, v čem já si pak budu ohřívat jídlo, až to zakážou?
(to už není zas tolik pravděpodobné)Hmmm asi by tam mělo být nepravděpodobné.
Ministr vnitra Martin Pecina dnes při sněmovních interpelacích na dotaz poslance Petra Bratského (ODS) odpověděl, že ministerstvo má informace o pěti laserových útocích za loňský rok. Pouze v jednom případě podal pilot trestní oznámení, ale tehdy šlo o fotografický blesk. Pecina ujistil, že ministerstvo tuto situaci nebere na lehkou váhu.Zakáží tedy také používat fotografické blesky?
V první řadě je naprosto nesmyslné snažit se zákonem postihnout naprostou všechny situace, které mohou v životě nastat.Ak máš v ruke kladivo, každý problém vyzerá ako klinec. Poslanci žijú s (klamnou) predstavou, že každý problém možno vyriešiť prijatím ďalšieho zákona. Navrhujem prijať zákon (označme ho X), ktorý bude pre každý ďalší prijatý zákon požadovať zrušenie nejakého iného zákona (s výnimkou zákona X
Mohl by znalec letištního a letového provozu ohodnotit (já vlastně jednoho znalce znal ...), po jaké trajektorii se letadlo hýbe? Pokud v nějakém přibližovacím více méně přímém, tak by to zaměřování až takovej problém nebyl ... pokud se letadlodrží kursu a někdo zná pravidla a chování obecného pilota, měl by to letadlo skoro pořád před sebou.
Osa sestupova drahy svira se zemi uhel tusim cca 3 stupne. a miri tusim asi 300 - 600 m za prah drahy, tedy nejakych 350 - 650 m za zacatek asfaltu.
Fakt by me zajimalo jak se da do toho kopkitu trefit. Zepredu je to bez sance (od plotu letiste to bude nahoru moc velkej uhel. A z boku bude zas problem s tim, ze se to letadlo hejbe.)
Tím bych si nebyl tak jistý. Když vezmu ty vaše údaje, tak člověk 1000 m od bodu dotyku vidí letadlo 1000 metrů od něj pod úhlem asi 5 stupňů, 500 metrů 10 stupňů. Úhlová rychlost letadla je v prvním případě 2,6 st/s, v druhém asi 10 st/s (jestli teda počítám dobře, v beru 250 km/h). (Zajímalo by mě, jestli myslíte, že si to oslnění pilot vymyslel).Zepredu je to bez sance (od plotu letiste to bude nahoru moc velkej uhel.
Znam jednu osobu, považuju ji za docela kompetentní v dané otázce, napsal jsem maila, když odpoví, doplnim.