Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Richard Stallman přednáší ve středu 7. května od 16:30 na Technické univerzitě v Liberci o vlivu technologií na svobodu. Přednáška je určená jak odborné tak laické veřejnosti.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.04.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
TmuxAI (GitHub) je AI asistent pro práci v terminálu. Vyžaduje účet na OpenRouter.
Byla vydána nová verze R14.1.4 desktopového prostředí Trinity Desktop Environment (TDE, fork KDE 3.5, Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání. Podrobný přehled v Changelogu.
Bylo vydáno OpenBSD 7.7. Opět bez písničky.
V Tiraně proběhl letošní Linux App Summit (LAS) (Mastodon). Zatím nesestříhané videozáznamy přednášek jsou k dispozici na YouTube.
(1) Občané mají právo pokojně se shromažďovat. (2) Výkon tohoto práva slouží občanům k využívání svobody projevu a dalších ústavních práv a svobod, k výměně informací a názorů a k účasti na řešení veřejných a jiných společných záležitostí vyjádřením postojů a stanovisek.a dále v §10:
(3) Úřad může shromáždění zakázat, má-li být konáno v místě, kde by nutné omezení dopravy a zásobování bylo v závažném rozporu se zájmem obyvatelstva, lze-li bez nepřiměřených obtíží konat shromáždění jinde, aniž by se tím zmařil oznámený účel shromáždění.Vzhledem k tomu, že účel cyklojízdy je s tím, kde se koná, podstatně spjatý, ji nelze konat jinde, a tak je cyklojízda vykonáváním (ústavního) práva na shromažďování. Je to vpodstatě demonstrace jako každá jiná - a doufám, že demonstrace tu nikdo zakazovat nechce. Demonstrace se konají většinou proto, že se lidem něco nelíbí. Někdo demonstruje proti snížení platů, někdo demonstruje za to, aby se po Praze dopravovalo příjemněji. Koneckonců, v lednu pokud vím demonstrovali řidiči, když se omezila rychlost na magistrále. Také pokud vím zpomalovali provoz - mělo jim to být zakázáno? K tomu, co cyklojízda (podle mě, interpretaci jiných může být jiná, ale myslím, že se příliš lišit nebude) chce vyjádřit: Je spousta lidí, kteří se po městě z různých důvodů pohybovat autem nechtějí. I tito lidé platí daně. Veřejné prostředky (zejména v Praze) jsou ale neúměrně utráceny na podporování automobilové dopravy (viz tunel Blanka - nebylo by bývalo lepší postavit za ty peníze metro D? Nebo několik nových tramvajových tratí?), přičemž jiné druhy dopravy (MHD, pěší i cyklistická) tím strádají. Tím, že na ni neplyne odpovídající počet prostředků, tím, že při nové výstavbě se na jiné formy dopravy nebere příliš zřetel i tím, že čím více je v městě aut, tím hůře (a nepříjemněji) se dopravuje jiným prostředky. Je to v podstatě spirála - čím víc peněz se nalije do silnic pro auta ve městě, tím více lidí bude jezdit auty. Kdyby se ty samé peníze nalily do podpory hromadné dopravy (a cyklistiky a pěší dopravy), mnohem méně lidí by jezdilo auty a možná by všichni nakonec byli spokojenější. Cyklojízda chce upozornit na to, že v Praze jsou lidé, kteří po ní nechtějí jezdit autem a kterým by se mělo více vycházet vstříc (lidem, co jezdí autem už se vstříc vychází - a to přitom tvoří menšinu). Osobně moc nechápu, co je na tomto názoru tak kontroverzního. To, že někdo nechce jezdit autem přece není osobní útok na ty, kteří jím jezdí. A i to, že se vytvoří podmínky pro to, aby více cest mohlo být realizováno jinak než autem, přece nezabrání těm, které ty cesty autem vykonat musí, aby je tak vykonali, ne? Koneckonců by to pomohlo i těm, kteří se jinak než autem dopravovat odmítají - čím lépe se bude dát jezdit MHD nebo na kole, tím více lidí jimi bude jezdit a tím méně bude aut, a tak ubude zácp.
Tiskni
Sdílej:
(2) Úřad shromáždění zakáže též tehdy, jestliže b) na stejném místě a ve stejnou dobu se má podle dříve doručeného oznámení konat jiné shromáždění a mezi svolavateli nedošlo k dohodě o úpravě doby jeho konání; nelze-li určit, které oznámení bylo doručeno dříve, rozhodne se za účasti zástupců svolavatelů losováním.
§ 14 Přestupek proti právu shromažďovacímu (2) Přestupku se dále dopustí ten, kdo b) neoprávněně ztěžuje účastníkům shromáždění přístup na shromáždění nebo jim v tom brání; f) nepřístojným chováním brání účastníkům ve splnění účelu shromáždění; h) neoprávněně úmyslně zabrání jinému v podstatném rozsahu ve výkonu práva shromažďovacího.
A takže až tam pojede houkající sanitka, tak taky budeš moci přecházet?To je vozidlo s absolutní předností, nevim proč to sem pleteš když se bavíme o "cykloparazitech".
"sanitka"
To, že někdo někde pořádá shromáždění je také takový důvodUž se nedivim Tomešovi že píše lidem že jsou dementi, jestli nechápeš psanej text, nepatříš ani na silnici, ani mezi normální lidi...
...přirovnání je to myslím docela dobréJsi opravdu dement? Chceš porovnávat sanitku na majákách a nějaký kretény co si něco dokazujou? (a je jedno jestli to sou cyklisti, nebo třeba traktoristi)
Veřejné prostředky (zejména v Praze) jsou ale neúměrně utráceny na podporování automobilové dopravyja nechapu, co na tom nechapes
... Osobně moc nechápu, co je na tomto názoru tak kontroverzního
Cyklojízda chce upozornit na to, že v Praze jsou lidé, kteří po ní nechtějí jezdit autem a kterým by se mělo více vycházet vstřícOK, pro automobilisty se tam momentálně staví jeden, slovy jeden tunel. Oproti tomu cyklistům se staví cyklostezky v ceně, za kterou by se dala pořídit stejně dlouhá silnice 1. třídy. Hromadná doprava dostává neuvěřitelně štědré dotace. ODS z Prahy 1 se chlubí, jak zavedli úžasně ekologické minibusy, které přepraví celých "až 500 lidí denně" (Odhad: tj. 2500 za týden a 100k za rok, při ceně jednoho autobusu 1MKč to vychází, že jedna jízda vyjde na 10 korun jenom za amortizaci autobusu (autobus jezdí víc let, ale muselo se jich koupit víc, takže tohle - odhadem - pokrátím.) K tomu řidič atd. atp.) Takže když někdo tvrdí, že lidem, kteří nechtějí jezdit autem, se nevychází vstříc, není to nic jiného než nehorázný blábol.
Kdyby se hromadná doprava nedotovala, doprava v Praze by se zhroutila a patrně by nebylo možné se nikam dostat ani autem, protože by tu byla permanentní zácpa.Ale tím pádem by se přeskupil u mnohých, kteří jezdí autem, žebříček hodnot, a začali by jezdit nějak jinak.
Oproti tomu cyklistům se staví cyklostezky v ceně, za kterou by se dala pořídit stejně dlouhá silnice 1. třídy.Tak tady bych viděl problém v tomhle a ne v samotném stavění cyklostezek.
Ono by bohatě stačilo vyřešit to prostě klasicky: penězi. Kdyby byl vjezd do centra zpoplatněnUž jsme zase u toho. Zpolatnit vjezd do centra, kudy musí jet spousta lidí, kteří tam nechtějí ani omylem.
Ale jak rozlišíš...Leda finančně s ohledem na trvalé bydliště.
Dopravní police se bude vždy věnovat víc autům než cyklistům, pravděpodobně už proto, protože existují významné silnice, kam cyklisté nesmějí.A také existují významné cyklostezky, kam auta obvykle nesmějí. A že se tam prasí teda dost.
Dobrá úvaha. Vůbec mne nenapadlo přemýšlet o dopravní policii na cyklostezkách, polňačkách a dalších komunikacích využívaných cyklisty. Je otázka, jestli je tam vůbec chceme a jsou-li tam potřeba. Mne jako cyklistu vždy kontrolovala policie jen na silnici, takže jsem o tom, že by mohl hlídat i jinde, neuvažoval.
Jiste ze je tam chceme a ze jsou tam potreba. At kontroluji jestli nejezdi cykliste pod vlivem alkoholu, zda maji v poradku povinnou vybavu, zda v noci sviti. At kontroluji a vyzenou i stare babky a dedky co maji na kole tasku ktera jim brani v bezpecnem rizeni a predevsim v signalizaci o zmene smeru jizdy....
To ze to policie nedela jeste neznamena ze by se to delat nemelo nebo to neni treba, je to pouze znakem spatne prace ceske dopravni policie
At kontroluji jestli nejezdi cykliste pod vlivem alkoholuCož to ještě jde, větší legrace bude, až začnou pokutovat chůzi pod vlivem alkoholu.
At kontroluji jestli nejezdi cykliste pod vlivem alkoholuCož to ještě jde, větší legrace bude, až začnou pokutovat chůzi pod vlivem alkoholu.
No pak můžeme začít jezdit sockou, protože bude prázdná. Ovšem těch lidí co přijdou o práci kvůli absenci
Do MHD se už také lije značné množství peněz.IMHO nic moc. Podívej třeba na takovou Vídeň (prej jedna z nejrozvinutějších MHD v Evropě a také docela na špici i ve světě). To by se museli zastavit všechny silniční práce po celé republice a ani tak by jsme neměli na to aby jsme vybudovali to co je tam. A i tak si prej na to někteří stěžují (zas poychubuju, že 53% Pražanů používá k dopravě do práce zrovna MHD).
Z propagačního letáku DPP: Ke každé koruně, kterou zaplatíte za jízdné, město přidá další čtyři. Pokud se ty peníze někam ztrácí, tak to mají blbýze by DPP nebo megistrat defraudovali nejake penize... tot vskutku revolucni a kacirska myslenka. Jinak bych spis rekl, ze to maji blby hlavne vsichni prazaci, bez ohledu na to, jestli MHD pouzivaji nebo ne, protoze ty ctyri korunou z magistratu jdou z jejich penez....
MHD mi přijde vzhledem ke kvalitě poskytovaných služeb velice předražená (vychází to na nějakých 14 Kč za jízdu a ještě jsem neviděl některé autobusové linky (kolem 7:45 139 Kloboučnická → Ukrajinská, kolem 17:00 148 Budějovická → Podolská vodárna) nezpožděné).hm, ze by tim, ze tam nejsou zadne vyhrazeny pruhy pro autobusy a musi cekat v kolonach s ostanimi auty? (aneb jak do jizdniho radu zohlednit promenlivou velikost dopravni zacpy v pruhenu roku....a to nemluve o tom, ze nektera hovada jsou shocpna vytvorit kolonu i tam, kde je vyhrazeny pruh pro autobus)
hm, ze by tim, ze tam nejsou zadne vyhrazeny pruhy pro autobusy a musi cekat v kolonach s ostanimi auty?Ale mě nezajímá, jestli jim zaspávají řidiči, mají zácpu nebo na ně zrovna útočili ufoni. Mě zajímá, že konkurenční dopravní prostředky jsou časově stabilnější a dokonce levnější.
Me jen prislo trochu nelogicke demonstrovat predrazenost MHD na tom, ze autobusy maji ve spickach zpozdeni. I kdybys platil 10x tolik, tak kdyz je nekde zacpa, tak tam ten autobus bude stat tak jako tak, bez ohledu, kolik za to zaplatis...Já jen říkám, že já takovéto peníze za zpožděnou dopravu (a mám i jiné výhrady než jenom zpoždění) prostě platit nechci.
Odhlédnu-li od fanatických eko- či jiných *logů, tak MHD skutečně jezdí jen sociálně slabší lidéTak to je pěknej blábol...
skupiny Torvaldsových adorantůCopak, Woknaři, změnil sis jméno a založil sis novou církev? :)
primitivni ale ucinne!
Jaký je smysl toho, dělat si naschvály?Nevim proč cyklisti dělají naschvály, ale když začnou, tak je vždycky odfouknu těma sirénama...
Použití houkačky k upozornění předjížděného vozidla je zcela legální podle pravidel.I když je houkačka použita s cílem někoho poškodit?
I když je houkačka použita s cílem někoho poškodit?Jak jako poškodit? To teprv kdyby mněl kecy, na to zas pro změnu vozím bb pálku.
Pokud se tak děje kvůli zlomyslnosti a hovadství, pak se to nazývá bránění v předjíždění a vzhledem k tomu že oficiálně to nikdo nepostihuje tak je potřeba dotyčného vytroubit až si naplní gatě.Proč jen jsem zlomyslnost a hovadství v životě viděl jenom u netrpělivých motoristů a snad nikdy v životě u cyklistů?
Taky by vás neubylo kdybyste si na kolo pořídili zrcátko, obzvlášť když jezdíte po frekventovaných silnicích.To sice existuje, ale je to naprosto k ničemu. Kdybys to kdy vyzkoušel, věděl bys to.
Třeba byste nás přestali pořád obviňovat že vás na těsno předjíždíme protože byste to předjíždění zjistili včasFíha, tak to jsem se dostal do špatné diskuze. Nevedu narozdíl od tebe svatou válku vůči určité skupině obyvatel... a cítil bych se dost hloupě, kdybych vedl. Nicméně podle stylu psaní bych hádal, že tě z toho někdo často obvinil, a z toho bych hádal, že alespoň část z nich měla pravdu. Tak bych tě rád upozornil, že takhle zvyšuješ šanci, že si po střetu s některým z nich můžeš i posedět nějaký ten rok ve vězení nebo alespoň přijít o řidičák.
vzhledem k tomu, s jakymi parametry se pri stavbe silnic pocita - sirka, nosnost, rychlost, atd - je zrejme, ze se stavi primarne pro auta. a v pripade rychlostnich silnic prvni tridy je to dane zcela jednoznacne: Zakon o pozemnich komunikacich, par. 5: (3) Silnice I. třídy vystavěná jako rychlostní silnice je určena pro rychlou dopravu a je přístupná pouze silničním motorovým vozidlům, jejichž nejvyšší povolená rychlost není nižší, než stanoví zvláštní předpis.
...no co, to bych tě okamžitě srazil a dobil heverem!Je jenom mizivá šance, že ten s tím kamenem budu zrovna já :D. Špatně jsi to celé pochopil. Většinou mě ale absence kamenu v ruce mrzela spíš v centru coby chodce. Nicméně, pokud budu mít jeden kámen na okénko, kde bereš jistotu, že nebudu mít druhý :). Pokud na mě nějaký hovado vyrukuje se 120dB, osobně považuju za přiměřenou obranu cokoli, co je ještě dostatečně lehké na to, abych tím uměl hodit. To není nic osobního proti tobě. Jinak věř že mám dobrou paměť na SPZky, a ujetí z místa nehody taky není žádná sranda. U soudu bych pak udělal všechno pro to, abych tě zničil a uchránil tak další lidi, mezi kterými by byli jistě i motoristi i chodci. A neboj, na dobrýho právníka ještě mam :). Kdo je prase, je téměř vždy prase na všechny, ne jen selektivně.
Bol to uz velky kaliber a obcas sa to pouzilo na grazlov, ktory uz ohrozovali legalne sa pohybujucich cyklistov na zivote.Jo to věřim, taková věc se občas může hodit, zvlášť na vesnici, kde toho jednoho grázla potkáváš často.