Byla vydána verze 1.91.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo druhou veřejnou soutěž v programu TWIST, který podporuje výzkum, vývoj a využití umělé inteligence v podnikání. Firmy mohou získat až 30 milionů korun na jeden projekt zaměřený na nové produkty či inovaci podnikových procesů. Návrhy projektů lze podávat od 31. října do 17. prosince 2025. Celková alokace výzvy činí 800 milionů korun.
Google v srpnu oznámil, že na „certifikovaných“ zařízeních s Androidem omezí instalaci aplikací (včetně „sideloadingu“) tak, že bude vyžadovat, aby aplikace byly podepsány centrálně registrovanými vývojáři s ověřenou identitou. Iniciativa Keep Android Open se to snaží zvrátit. Podepsat lze otevřený dopis adresovaný Googlu nebo petici na Change.org.
Byla vydána nová verze 18 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. S podporou Development Containers. Podrobný přehled novinek v changelogu.
Cursor (Wikipedie) od společnosti Anysphere byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní proprietární editor kódů s podporou AI (vibe coding).
Google Chrome 142 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 142.0.7444.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 20 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich bylo vyplaceno 50 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Pro moddery Minecraftu: Java edice Minecraftu bude bez obfuskace.
Národní identitní autorita, tedy NIA ID, MeG a eOP jsou nedostupné. Na nápravě se pracuje [𝕏].
Americký výrobce čipů Nvidia se stal první firmou na světě, jejíž tržní hodnota dosáhla pěti bilionů USD (104,5 bilionu Kč). Nvidia stojí v čele světového trhu s čipy pro umělou inteligenci (AI) a výrazně těží z prudkého růstu zájmu o tuto technologii. Nvidia již byla první firmou, která překonala hranici čtyř bilionů USD, a to letos v červenci.
Po Canonicalu a SUSE oznámil také Red Hat, že bude podporovat a distribuovat toolkit NVIDIA CUDA (Wikipedie).
Zcela netypicky se tento zápis týká Linuxu, konkrétně grafického rozhraní  
Víceméně náhodou jsem dnes měnil nastavení vykreslování fontů (ono se totiž při nějaké aktualizaci lehce rozbilo  ) a napadlo mne zapnout subpixelový antialiasing. Normálně to nedělám, protože následkem je barevné moaré kolem písmen a to mě zrovna moc nebere, i kdyby byly tvary o trochu lepší.
 ) a napadlo mne zapnout subpixelový antialiasing. Normálně to nedělám, protože následkem je barevné moaré kolem písmen a to mě zrovna moc nebere, i kdyby byly tvary o trochu lepší.  Tentokrát mě ale napadlo zkusit "vertikální RGB". Předtím jsem to myslím nikdy nezkusil, protože jsem si říkal: kdo by organizoval pixely v LCD panelu svisle? Každý normální člověk by je přece udělal v pořadí R,G,B,R,G,B... nebo v nejhorším B,G,R,B,G,R...
 Tentokrát mě ale napadlo zkusit "vertikální RGB". Předtím jsem to myslím nikdy nezkusil, protože jsem si říkal: kdo by organizoval pixely v LCD panelu svisle? Každý normální člověk by je přece udělal v pořadí R,G,B,R,G,B... nebo v nejhorším B,G,R,B,G,R...
No, zjevně tvůrce mého LCD panelu byl poněkud zvláštní a zorganizoval pixely svisle. Anebo je ten vertikální antialiasing nějaký lepší z jiného důvodu, kdo ví, ale efekt byl pozoruhodně dobrý! Vykreslování fontů se zlepšilo natolik, že jsem dokonce ochoten vyzkoušet vektorový font v textovém editoru, kde jinak panují jednoznačně bitmapy. Vizuální zlepšení, řekl bych, tak o 50%. A žádné duhové odlesky kolem písmen - všechno ostré, aspoň do té míry, do jaké to mé pidlooké oko vidí.
Poučení z toho plyne... é... nejspíš to, že zkusit se mají všechny možnosti, i ty, které vypadají úplně absurdně  
Update: Připojil jsem dva screenshoty - první ukazuje vzhled obrazovky bez subpixel antialiasingu, druhý tentýž úsek se zapnutým vertikálním RGB subpixelovým antialiasingem.
        Tiskni
            
                Sdílej:
                 
                 
                 
                 
                 
                 
            
    
 
             31.12.2006 10:16
Bluebear             | skóre: 30
             | blog: Bluebearův samožerblog
             | Praha
        31.12.2006 10:16
Bluebear             | skóre: 30
             | blog: Bluebearův samožerblog
             | Praha
         
             31.12.2006 16:16
Bluebear             | skóre: 30
             | blog: Bluebearův samožerblog
             | Praha
        31.12.2006 16:16
Bluebear             | skóre: 30
             | blog: Bluebearův samožerblog
             | Praha
         31.12.2006 09:04
belisarivs             | skóre: 22
             | blog: Psychobláboly
        31.12.2006 09:04
belisarivs             | skóre: 22
             | blog: Psychobláboly
            
         
             31.12.2006 11:30
belisarivs             | skóre: 22
             | blog: Psychobláboly
        31.12.2006 11:30
belisarivs             | skóre: 22
             | blog: Psychobláboly
            
         31.12.2006 15:52
andree             | skóre: 39
             | blog: andreeeeelog
        31.12.2006 15:52
andree             | skóre: 39
             | blog: andreeeeelog
            
         
             (pod Win XP)
 (pod Win XP)
             To bych přece neudělal, abych Doliho nevážně míněný příspěvek do flamu použil v seriózně míněném komentáři!
Jinak ClearType se mi docela líbí, pokud ho vyladím pomocí toho MS wizardu (není ale v instalaci přítomen, nechápu proč). Ten wizard dává 2x6 různých druhů vyhlazování, v linuxu máme 4x4 možnosti (úroveň hintingu x typ subpixel hintingu), takže je otázka, jak to vlastně ta MS utilitka ladí.
 To bych přece neudělal, abych Doliho nevážně míněný příspěvek do flamu použil v seriózně míněném komentáři!
Jinak ClearType se mi docela líbí, pokud ho vyladím pomocí toho MS wizardu (není ale v instalaci přítomen, nechápu proč). Ten wizard dává 2x6 různých druhů vyhlazování, v linuxu máme 4x4 možnosti (úroveň hintingu x typ subpixel hintingu), takže je otázka, jak to vlastně ta MS utilitka ladí.
             31.12.2006 15:48
belisarivs             | skóre: 22
             | blog: Psychobláboly
        31.12.2006 15:48
belisarivs             | skóre: 22
             | blog: Psychobláboly
            
         31.12.2006 10:14
Bluebear             | skóre: 30
             | blog: Bluebearův samožerblog
             | Praha
        31.12.2006 10:14
Bluebear             | skóre: 30
             | blog: Bluebearův samožerblog
             | Praha
        <?xml version="1.0"?> <!DOCTYPE fontconfig SYSTEM "fonts.dtd"> <fontconfig> <match target="font" > <edit mode="assign" name="hinting" > <bool>true</bool> </edit> </match> <match target="font" > <edit mode="assign" name="hintstyle" > <const>hintslight</const> </edit> </match> <match target="font" > <edit mode="assign" name="rgba" > <const>vrgb</const> </edit> </match> <match target="font" > <edit mode="assign" name="antialias" > <bool>true</bool> </edit> </match> </fontconfig>
 31.12.2006 11:19
belisarivs             | skóre: 22
             | blog: Psychobláboly
        31.12.2006 11:19
belisarivs             | skóre: 22
             | blog: Psychobláboly
            
         31.12.2006 11:56
stativ             | skóre: 54
             | blog: SlaNé roury
        31.12.2006 11:56
stativ             | skóre: 54
             | blog: SlaNé roury
            
         
             
             31.12.2006 14:02
Bluebear             | skóre: 30
             | blog: Bluebearův samožerblog
             | Praha
        31.12.2006 14:02
Bluebear             | skóre: 30
             | blog: Bluebearův samožerblog
             | Praha
         Koneckonců, XML je v případě dat (v protikladu s psaním dokumentů) především formát pro strojový výstup, že.
 Koneckonců, XML je v případě dat (v protikladu s psaním dokumentů) především formát pro strojový výstup, že.  
             
             *jo já vím, HTML, už jsem zticha ...
*jo já vím, HTML, už jsem zticha ...  
             31.12.2006 17:10
Bluebear             | skóre: 30
             | blog: Bluebearův samožerblog
             | Praha
        31.12.2006 17:10
Bluebear             | skóre: 30
             | blog: Bluebearův samožerblog
             | Praha
        (vím, je i pár takových, co se nedají číst ani v plaintextu, ty v XML mají aspoň nějakou strukturu).
sendmail.cf?  
            sendmail.cf za konfigurační soubor… :-)
            .bashrc  
            gcc -s'. Výsledek je sice formálně assemblerový zdroják, v případě potřeby se do toho dá i něco dopsat nebo v tom něco opravit, ale jako zdroják bych to prostě neoznačil…
            sendmail.cf je potom v podstatě bytecode zdrojáku sendmail.mc?
             
             31.12.2006 15:51
belisarivs             | skóre: 22
             | blog: Psychobláboly
        31.12.2006 15:51
belisarivs             | skóre: 22
             | blog: Psychobláboly
            
         31.12.2006 15:56
andree             | skóre: 39
             | blog: andreeeeelog
        31.12.2006 15:56
andree             | skóre: 39
             | blog: andreeeeelog
            
         screenshoty su fakt nanic... ale ak mam povedat moje skusenosti, najlepsie je nastavit maximalny hinting a potom to pri spravnej orientacii hintingu (RGB|BGR <-> vertical|horizontal) vyzera fakt pekne (na viacerych LCD som to tak uz nastavil a vzdy to bolo najlepsie co sa na tom dalo dosiahnut).
Teraz to tak mam nastavene uz asi 3 mesiac a do neantialiasovaneho by som nesial asi ani s arialom (a to uz je co povedat, ked som pred pad mesiacmi este na svojom notase fungoval na windowsoch prave s arialom)
 screenshoty su fakt nanic... ale ak mam povedat moje skusenosti, najlepsie je nastavit maximalny hinting a potom to pri spravnej orientacii hintingu (RGB|BGR <-> vertical|horizontal) vyzera fakt pekne (na viacerych LCD som to tak uz nastavil a vzdy to bolo najlepsie co sa na tom dalo dosiahnut).
Teraz to tak mam nastavene uz asi 3 mesiac a do neantialiasovaneho by som nesial asi ani s arialom (a to uz je co povedat, ked som pred pad mesiacmi este na svojom notase fungoval na windowsoch prave s arialom)
             31.12.2006 16:01
belisarivs             | skóre: 22
             | blog: Psychobláboly
        31.12.2006 16:01
belisarivs             | skóre: 22
             | blog: Psychobláboly
            
         
             31.12.2006 18:33
Bluebear             | skóre: 30
             | blog: Bluebearův samožerblog
             | Praha
        31.12.2006 18:33
Bluebear             | skóre: 30
             | blog: Bluebearův samožerblog
             | Praha
         Bylo by krásné, kdyby existoval nějaký standardní protokol, kterým by bylo možné se zeptat jakéhokoli kusu hardwaru a on by prozradil, jaké přesně součástky jsou uvnitř, kdo co vyrobil, jaké verze obvodů a firmwaru tam jsou atd... Jenže bohužel, to jsem někde v Utopii...
Bylo by krásné, kdyby existoval nějaký standardní protokol, kterým by bylo možné se zeptat jakéhokoli kusu hardwaru a on by prozradil, jaké přesně součástky jsou uvnitř, kdo co vyrobil, jaké verze obvodů a firmwaru tam jsou atd... Jenže bohužel, to jsem někde v Utopii...
             31.12.2006 18:38
Bluebear             | skóre: 30
             | blog: Bluebearův samožerblog
             | Praha
        31.12.2006 18:38
Bluebear             | skóre: 30
             | blog: Bluebearův samožerblog
             | Praha
         31.12.2006 16:14
Bluebear             | skóre: 30
             | blog: Bluebearův samožerblog
             | Praha
        31.12.2006 16:14
Bluebear             | skóre: 30
             | blog: Bluebearův samožerblog
             | Praha
         31.12.2006 16:15
Bluebear             | skóre: 30
             | blog: Bluebearův samožerblog
             | Praha
        31.12.2006 16:15
Bluebear             | skóre: 30
             | blog: Bluebearův samožerblog
             | Praha
         
             31.12.2006 17:30
Bluebear             | skóre: 30
             | blog: Bluebearův samožerblog
             | Praha
        31.12.2006 17:30
Bluebear             | skóre: 30
             | blog: Bluebearův samožerblog
             | Praha
         31.12.2006 19:51
Bluebear             | skóre: 30
             | blog: Bluebearův samožerblog
             | Praha
        31.12.2006 19:51
Bluebear             | skóre: 30
             | blog: Bluebearův samožerblog
             | Praha
         Chceš-li ukázat skutečný rozdíl všem, tak holt nezbývá, než to vyfotit foťákem, který zachytí jeden subpixel LCD jako samostatný bod nebo skupinu bodů.
 Chceš-li ukázat skutečný rozdíl všem, tak holt nezbývá, než to vyfotit foťákem, který zachytí jeden subpixel LCD jako samostatný bod nebo skupinu bodů.
             
             31.12.2006 19:48
Bluebear             | skóre: 30
             | blog: Bluebearův samožerblog
             | Praha
        31.12.2006 19:48
Bluebear             | skóre: 30
             | blog: Bluebearův samožerblog
             | Praha
        
Ještě doplněk. Právě jsem zjistil, že pomocí ruční editace souboru ~/.fonts.conf lze nastavovat hinting a antialiasing pro každý font zvlášť! To je poměrně důležité, protože se mi už xkrát stalo, že jedno nastavení vypadá hezky u většiny fontů, ale u některých naopak zcela ohavně.
Například, pro nastavení hintingu zvlášť pro font Luxi Mono (který u mne chce víc než ostatní):
    <match target="font">
        <test name="family"><string>Luxi Mono</string></test>
        <edit name="hintstyle"><const>hintmedium</const></edit>
    </match>
             1.1.2007 16:33
Bluebear             | skóre: 30
             | blog: Bluebearův samožerblog
             | Praha
        1.1.2007 16:33
Bluebear             | skóre: 30
             | blog: Bluebearův samožerblog
             | Praha
         Jak se řeší vyhlazování, když má někdo dva různé monitory (např. klasika - notebook s vestavěným LCD a vedle CRT)?
Jednoduše: některý notebook takový režim vůbec neumí
Jak se řeší vyhlazování, když má někdo dva různé monitory (např. klasika - notebook s vestavěným LCD a vedle CRT)?
Jednoduše: některý notebook takový režim vůbec neumí  Resp. používat oba monitory u některých notebooků lze jen tehdy, pokud je externí monitor připojen přes VGA. Při připojení přes DVI lze používat jen jeden, protože graf. karta v notebooku má pouze jeden, jaksetoto, tentononc... na DVI výstup a ten je sdílený s výstupem na vnitřní LCD.
 Resp. používat oba monitory u některých notebooků lze jen tehdy, pokud je externí monitor připojen přes VGA. Při připojení přes DVI lze používat jen jeden, protože graf. karta v notebooku má pouze jeden, jaksetoto, tentononc... na DVI výstup a ten je sdílený s výstupem na vnitřní LCD.
             31.12.2006 22:52
Bluebear             | skóre: 30
             | blog: Bluebearův samožerblog
             | Praha
        31.12.2006 22:52
Bluebear             | skóre: 30
             | blog: Bluebearův samožerblog
             | Praha
        
<match target="font">
    <test name="family"><string>DejaVu Sans Mono</string></test>
    <edit name="hintstyle"><const>hintfull</const></edit>
    <edit name="autohint"><bool>true</bool></edit>
</match>