Cursor (Wikipedie) od společnosti Anysphere byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní proprietární editor kódů s podporou AI (vibe coding).
Google Chrome 142 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 142.0.7444.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 20 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich bylo vyplaceno 50 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Pro moddery Minecraftu: Java edice Minecraftu bude bez obfuskace.
Národní identitní autorita, tedy NIA ID, MeG a eOP jsou nedostupné. Na nápravě se pracuje [𝕏].
Americký výrobce čipů Nvidia se stal první firmou na světě, jejíž tržní hodnota dosáhla pěti bilionů USD (104,5 bilionu Kč). Nvidia stojí v čele světového trhu s čipy pro umělou inteligenci (AI) a výrazně těží z prudkého růstu zájmu o tuto technologii. Nvidia již byla první firmou, která překonala hranici čtyř bilionů USD, a to letos v červenci.
Po Canonicalu a SUSE oznámil také Red Hat, že bude podporovat a distribuovat toolkit NVIDIA CUDA (Wikipedie).
TrueNAS (Wikipedie), tj. open source storage platforma postavená na Linuxu, byl vydán ve verzi 25.10 Goldeye. Přináší NVMe over Fabric (NVMe-oF) nebo OpenZFS 2.3.4.
Byla vydána OpenIndiana 2025.10. Unixový operační systém OpenIndiana (Wikipedie) vychází z OpenSolarisu (Wikipedie).
České základní a střední školy čelí alarmujícímu stavu kybernetické bezpečnosti. Až 89 % identifikovaných zranitelností v IT infrastruktuře vzdělávacích institucí dosahuje kritické úrovně, což znamená, že útočníci mohou vzdáleně převzít kontrolu nad klíčovými systémy. Školy navíc často provozují zastaralé technologie, i roky nechávají zařízení bez potřebných aktualizací softwaru a používají k nim pouze výchozí, všeobecně známá
… více »Během tradiční ceremonie k oslavě Dne vzniku samostatného československého státu (28. října) byl vyznamenán medailí Za zásluhy (o stát v oblasti hospodářské) vývojář 3D tiskáren Josef Průša. Letos byly uděleny pouze dvě medaile Za zásluhy o stát v oblasti hospodářské, druhou dostal informatik a manažer Ondřej Felix, který se zabývá digitalizací státní správy.
Dostali sa mi do rúk otázky z príjimacích skúšok z informatiky a psychológie z roku 2005 na Fakultu prírodných vied Žilinskej unierzity. Hneď v úvode je napísané že v každej úlohe sú na výber 4 možnosti, z ktorých práve jedna je správna. Vyznačením viac ako jednej možnosti je odpoveď hodnotená ako nesprávna. Niektoré otázky sú však položené natoľko nešťastne, že (podľa mňa) správnych odpovedí môže byť viac. Posúďte sami:
Akú funkciu zastáva server v počítačovej sieti?Okrem zrejmej "poučkovo" správnej odpovede č. 2 pripadá celkom do úvahy aj odpoveď číslo 1 (napr. server pre monitoring sieťovej prevádzky, zaťaženia CPU a pod. na klientských počítačoch) a odpoveď č. 4 (LDAP server napríklad s adresami zákazníkov, celkom by vyhovovalo aj microsoftie active directory)
- slúži na kontrolu práce jednotlivých užívateľov
- vykonáva riadiace funkcie siete. Ide o akýsi centrálny počítač. Umožňuje zdieľanie dát.
- zaisťuje napájanie všetkých počítačov pripojených do počítačovej siete
- umožňuje centrálnu evidenciu názvov užívateľov a užívateľských e-mailov pripojených k internetu a intranetu
Čo platí pre 1 megabyte?V tejto otázke môže byť správna každá odpoveď azda okrem tej poslednej. Viď. napríklad popis megabajtu na wikipédii.
- má značku Mb
- je to 1000 kilabajtov
- je to 1024 kilobajtov
- je to 1024 kilobitov
Sporných otázok, kde je odpoveď založená čisto na definícii nejakej poučky, ktorá sa vyučuje na stredných školách je tam viac. Tieto dve asi najviac bijú do očí. Paradoxne má tak väčšiu šancu správne vyplniť test človek, ktorý informatiku ovláda len papierovo ako človek, ktory sa jej venuje denne. Trošku mi to pripomína vetu na prijímacich pohovoroch do práce "No a tiež ovládam tie.. počítače."
Na záver pre odľahčenie anketa ohľadne funkcie servera:)
Tiskni
Sdílej:
).
Ta univerzita má fakultu informatiky i elektrotechniku, kde bych něco takového čekal spíš, ale budiž. Nicméně fakulta přírodních věd kde se dělají přijímačky z psychologie, jsou obory sociální pedagogika, misíjná práca s deťmi a mládežou (z toho je mi na blití) a v procese akreditace mají prý učitelský obor s kombinací hudobná výchova - anglický jazyk a literatura, he, tak to nevím. Vždycky jsem si pod přírodníma vědama představoval něco maličko jiného.
já bych klidně jako správou odpoveď označil 1000 kilobajtů...a měl bys to blbě
. Byte je "speciální jednotka" a nevztahují se na ni násobnosti podle soustavy SI (narozdíl od bitu). Taktéž odpověď "má značku Mb" je prokazatelně špatně, protože malým "b" se označují bity nikoliv "bajty".
mega jako 10^6 je definováno ve standardu, mebi jeko 2^20 je také definováno ve standardu, ale mega jako 2^20 nikde definováno není. Takže sice lze tvrdit, že byte je "speciální jednotka" a násobnosti dle SI se na ní nevztahují, ale u tvrzení to končí, není čím jej doložit. Bohužel.
, protože předpona mega znamená 10^6, kilo znamená 10^3, 10^6 / 10^3 je 1000.
Takže jednoznačného na tom dnes bohužel není nic. Ty předpony se v souvislosti s bajty napočátku znásilnili, teď je snaha to napravit, takže v tom holt chvíli bude zmatek. Snad vezmou na vědomí i konzervativně založení ajťáci, že tyhle předpony znamenají tisícinásobky v desítkové soustavě, a ono násobení 2^10 (resp 10^1010) vymizí úplně (protože z faktického hlediska je to úplný nesmysl, proč zrovna na desátou ve dvojkové soustavě?)
mega pro 10^6..
Používání 1024 násobků ve světě IT mělo smysl před x lety, kdy bylo pro počítač jednodušší dělit 2^10 než 1000. Kdo ale dnes pracuje s takovou technikou, která nemá výpočetní výkon nebo kapacitu na to vydělit číslo tisícem?
Že bychom používali třeba devítkovou soustavu + jeden prst na paritu? Neřekl bych, že by nějaká jiná soustava, než desítková, byla vhodnější, aby se to teď vyplatilo měnit.
Oproti tomu u těch megabajtů je v tom teďka stejně zmatek, protože když je někde uvedeno MB (kB, KB, GB), nikdy nevíte, kolik to vlastně je. Tak když si mám vybrat, jestli mega bude mega, nebo mega bude mega a kousek, hlasuju pro první variantu
Neříkám, že by se to teď vyplatilo měnit, ale do budoucna by se na něco lepšího postupně přejít mohlo, ne?
Když jsem nedávno viděl nové maturity z informatiky, a byla tam dvojková, osmičková, desítková a šestnáctková soustava, docela dlouho jsem přemýšlel, proč se ta osmičková všude mezi těmi "počítačovými" soustavami uvádí, ale kde se v praxi používá. Po hodně usilovném přemýšlení jsem si vzpomněl, že se s ní dají zadat právo pro chmod, a že se občas používá v escape sekvencích. Ale nebýt toho, že jsem až nějak relativně pozdě zjistil, že se chmod dá psát i třeba u=r-x, osmičkovou soustavu bych býval v životě nepoužil. Mám-li hlasovat pro nejzbytečnější číselnou soustavu, je to osmičková
Ale podle mě to dnes nehraje roli. No, dobře, šestnáctková by možná byla ještě lepší.
Ještě by arabové mohli místo vymejšlení hloupostí s letadlma vymyslet nějaký pěkný číslice místo toho A – F, aby se to nepletlo, a bylo by to super
Na klávesnici mobilu by hned na každé tlačítko vyšla max dvě písmenka, to už by šlo vyřešit kolíbkou nebo nějakým shiftem… Samá pozitiva! Asi založím iniciativu za prosazení šestnáctkové soustavy jako základní
Používání 1024 násobků ve světě IT mělo smysl před x lety, kdy bylo pro počítač jednodušší dělit 2^10 než 1000. Kdo ale dnes pracuje s takovou technikou, která nemá výpočetní výkon nebo kapacitu na to vydělit číslo tisícem?Asi ti zkazím náladu, ale to co jsi pronesl je hodně velká kravina. Dělal jsi někdy něco s počítačem na nižší úrovni než jsou ikonky?
Asi ti zkazím náladu, ale to co jsi pronesl je hodně velká kravina. Dělal jsi někdy něco s počítačem na nižší úrovni než jsou ikonky?Bez ikonek nedám ani ránu, už na PC XT jsem z 5¼" diskety bootoval do Windows XT
Asi jsi zapomněl, k čemu vlastně kilobajty nebo kibibajty slouží. Počítači či jakémukoli procesoru jsou šumafuk, ten počítá vše v bajtech. Jsou užitečné jenom pro uživatele. (Jestli si nějaký program ukládá velikost souboru jako float v gigabajtech nebo gibibajtech, je to jeho problém.) A dnes jakékoli zařízení, které potřebuje uvádět údaje o velikostech v řádech kilobajtů a výš, je určitě schopné i dělit tisícem v zanedbatelném čase.
#include <stdio.h>
int main(void)
{
int n, i, k, j, p = 0;
scanf("%d", &n);
for(i = 1; i <= n; i++)
{
j = 0;
for(k = i; k > 0; k /= 2)
j += k % 2;
if(j > p)
p = j;
}
printf("%d", p);
return 0;
}
ty ji máš takovou informatickou, takže tě jistojistě vemou...
Predem reknu jedno, nikdy jsem zadne prijimacky nedelal
, ale je tady videt rozdil mezi tim, co chce od svych studentu MFF a co ta fakulta v blogu. MFF od svych studentu chce, aby umeli analyticky myslet, je jim jedno co ses kdy naucil (stejne se vecinu veci musis naucit znovu), ale chteji aby jsi myslel.
Jestli jsi byl prekvapen prijimackama na MFF nel jsi si predem sehnat jednu takovou knizku (vysla kdysi davno) a tam byly uvedeny prijimacky na MFF nekolik let dozadu. A kdyz jsem ji videl, tak jsem dosel k dojmu, ze ty prijimacky z informatiky jsou porad podobne - priklady, jeden takovej prelejvaci, nebo jezdeni s vlackama na kolejich ..., pak nejakej rozbor toho co dela nejakej program ( vetsinou nejake cykly)... Pak by jsi asi nebyl tak prekvapen.
Nijak konkrétně to mířeno nebylo, ale dík za přiznání se.