Byla vydána nová verze 1.12.0 dynamického programovacího jazyka Julia (Wikipedie) určeného zejména pro vědecké výpočty. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v poznámkách k vydání. Aktualizována byla také dokumentace.
V Redisu byla nalezena a v upstreamu již opravena kritická zranitelnost CVE-2025-49844 s CVSS 10.0 (RCE, vzdálené spouštění kódu).
Ministr a vicepremiér pro digitalizaci Marian Jurečka dnes oznámil, že přijme rezignaci ředitele Digitální a informační agentury Martina Mesršmída, a to k 23. říjnu 2025. Mesršmíd nabídl svou funkci během minulého víkendu, kdy se DIA potýkala s problémy eDokladů, které některým občanům znepříjemnily využití možnosti prokázat se digitální občankou u volebních komisí při volbách do Poslanecké sněmovny.
Společnost Meta představila OpenZL. Jedná se o open source framework pro kompresi dat s ohledem na jejich formát. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Google postupně zpřístupňuje českým uživatelům Režim AI (AI Mode), tj. nový režim vyhledávání založený na umělé inteligenci. Režim AI nabízí pokročilé uvažování, multimodalitu a možnost prozkoumat jakékoliv téma do hloubky pomocí dodatečných dotazů a užitečných odkazů na weby.
Programovací jazyk Python byl vydán v nové major verzi 3.14.0. Podrobný přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Bylo oznámeno, že Qualcomm kupuje Arduino. Současně byla představena nová deska Arduino UNO Q se dvěma čipy: MPU Qualcomm Dragonwing QRB2210, na kterém může běžet Linux, a MCU STM32U585 a vývojové prostředí Arduino App Lab.
Multiplatformní open source voxelový herní engine Luanti byl vydán ve verzi 5.14.0. Podrobný přehled novinek v changelogu. Původně se jedná o Minecraftem inspirovaný Minetest v říjnu loňského roku přejmenovaný na Luanti.
Byla vydána nová stabilní verze 6.10 (YouTube) multiplatformního frameworku a GUI toolkitu Qt. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Zhruba před týdnem jsem si koupil nový procesor, čímž jsem dokončil menší inovaci mé sestavy, kterou jsem kupoval o prázdninách 2005.
Jen tak abych to shrnul, takhle to šlo postupně:
Novej procesor je fakt kotel. Hned snad druhej den jsem zvedl FSB na 250 MHz (takže bráškové jedou na 2.75 GHz a RAM s děličkou 1.666) a jede to už tejden stabilně (a že tady probíhaly psí kusy). Všechny hry najednou jedou bez sekání na maximum (úplně nejvíc Postal 2: A Week in Paradise, dále GTA San Andreas a FlatOut 2 ve Wine to hodně pomohlo, o ET:QW a Quake IV ani nemluvím, jelikož využívaji multicore). Kompilace... jádro mám zkompilovaný pod 3 minuty.
A dneska jedna úžasná věc... kompiluju si takhle nový Wine s -O3 v C[XX]FLAGS a -j4 v MAKEOPTS (s nice 0) a najednou píše kámoš ať jdu hrát RTCW:ET. Nechtělo se mi čekat, ani přerušovat kompilaci (už to bylo asi v polovině), tak jsem to drze (jak jsem si myslel) zkusil spustit a ono to šlo úplně bez problémů! Za pár minut se to dokompilovalo a FPS rate vyletěla zase do nebeských výšin. Těžko říct, jestli je to tím, ale vidím to na ten novej CFQ plánovač - je fakt dobrej.
Nepotěšil mě ale oom-killer, kterej nechal kompilaci rb_libtorrent vytuhnout systém. Nechal jsem ho šrotit 20 minut, kurzor se sem tam pohnul, ale nedalo se nic dělat. Vím, že 5 dní uptime není žádnej zázrak, ale stejně. Zakompiloval jsem do jádra zpátky podporu pro swap a odkomentoval ve fstabu 1 GiB swapovací oddíl a je dobře...
No, jenom jsem chtěl říct, že jestli teprve uvažujete o přechodu na multicore, tak hurá do toho, je to nářez. Ironie je, že jisté operace jsou sice rychleji hotové, ale ve výsledku se na kompu během tý doby nedá nic dělat, což nemá na svědomí nikdo jiný, než pomalý disk... Achjo, už aby se dělaly nějaký fakt pořádně rychlý (a za rozumnou cenu, že jo).
Tiskni
Sdílej:
FP Inexact-Result Exception flag
, cize vysledny program nie je informovany o tom, ze vysledok vypoctu bol nepresny.
mutex 100 1000000
'.
real 0m6.527s user 0m7.506s sys 0m4.180s
sched_setaffinity()
).
bzip2 -9
na velkej soubor a zkusil to znova, bylo to jen o trošku rychlejší (6.1s).
taskset -c 0 ./mutex 100 1000000
real 0m2.396s user 0m2.390s sys 0m0.000s
create
. Ale jednou jsem na podobný efekt narazil i u trochu realističtějšího kódu: když jsem zkoušel měřit roundtrip při komunikaci mezi dvěma procesy přes rouru a (anonymní) UNIX domain socket. Tam to při posazení obou procesů na totéž jádro vycházelo asi 60 procent hodnoty naměřené v případě, že seděl každý na jiném.
S tou FSB není problém u 64bitovejch AMDéček vytahnout i 300. Já mám třeba Semprona 64 2500+ na 275FSB a běhá nádherně stabilně. Ono i 310FSB jde, ale potom už nestíhá chladič dodávaný s procesorem.Já vim, s 3000+ mi to jelo na 294 MHz, dokud jsem měl jen 2×512 MB RAM. Chladič dodávaný s procesorem je výsměch, vyhodil jsem ho hned ten den co jsem koupil 3000+ a ten velkej CoolerMaster, co jsem koupil místo něj, mám doteď, k novýmu žádnej ani nebyl.
Na rychlost kompilace jádra to podle mně nemá moc vlivLOL? Na single-core to trvalo dýl... o dost.
Na rychlost kompilace jádra to podle mně nemá moc vliva já tě tady vyvádím z omylu.
jádro mám zkompilovaný pod 3 minutyz čehož jsem usoudil, že když moje jádro kompiluju 3minuty.. tak to asi velký rozdíl nebude
0K!AS...
0K!AS
To už je trochu přeháňka, ne?
člověk nekompiluje kernel každej den
Řekněme většina… :-)
Otazka je - co je to 'kvalitni' deska?To poznáš... např. můj tehdější Biostar stál za prd
Nastesti nebudu (predpokladam) prekompilovavat cely system (gentoo), takze je to OKTo opravdu nebudeš muset