Byla vydána nová verze 24.04.28 s kódovým názvem Time After Time svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) a nová verze 7.24.0 souvisejícího frameworku MLT Multimedia Framework. Nejnovější Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
Byla vydána verze 5.30 dnes již open source operačního systému RISC OS (Wikipedie).
V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …
Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
Občas není od věci vyslovit něco, za co se upaluje nebo ukamenovává. Nic není totiž tak jednoduché, aby byla pravda vždy jediná a na první pohled zřejmá.
Tapeta (čili "česky" wallpaper) na ploše okenního systému je velice osobní věc. Prakticky se dá říct: kolik lidí, tolik tapet. Je zajímavé zamyslet se, kdo tam co má, a hlavně proč to tam má. A také jak se to vyvíjí v čase.
Nejprve něco o mém vývoji. V "dřevních dobách", tedy čase rozmachu karikatury OS zvané DOS, se samozřejmě nic takového nekonalo. Pokud nebyl spuštěn nějaký program, podobně jako většina ostatních lidí jsem zíral do temné obrazovky s bílými písmeny. Ale už od prvního setkání s Windows 3.1 jsem se samozřejmě začal zabývat tím, co si na plochu dát.
Pro následující vývoj nezáleželo na tom, v jakém systému jsem zrovna pracoval. Ať už se jednalo o některou verzi z Billovy stáje nebo o okenní prostředí GNU/Linuxu (většinou KDE, někdy GNOME, výjimečně něco jiného), na volbu tapet to nemělo vliv.
Prošel jsem samozřejmě několik období. Nejdřív byl obrázků nedostatek (a nebylo je moc jak získávat) - a proto jsem bral, co bylo. Tedy většinou z různých CD-ROM nakupovaných v PC obchodech po třech stovkách. Později se přidaly skenované fotky a jiné obrázky, pak tapety z Internetu a následně z digitálního foťáku. Chvíli jsem laboroval i s různými "aktivními desktopy" (z nichž se nejvíc osvědčila dokumentace JDK přímo na ploše), ale to byla slepá ulička.
Co se týká konkrétních námětů, i tam jsem prošel vývojem. Ze začátku to byla taková všehochuť, pak vtipné (i "vtipné") obrázky, slečny více či méně (ne)oděné, výbuchy klasické i jaderné (ano, i tak zvrhlé nápady někdo může mít), zcela abstraktní náměty, obrázky z čisté přírody atd. Různě se to měnilo a opakovalo.
Nyní jsem ve fázi, že mám na ploše buď nějaké vlastnoručně pořízené foto (jako třeba norimberský hrad, který mám nyní na notebooku) nebo něco stažené z Internetu (momentálně se na mě z plochy dívá toto - takové prosté a nenáročné...). Prostě podle nálady. Když už mě stávající wallpaper omrzí, nastavím jiný.
A co vy? Co máte na ploše? Dáváte přednost abstraktní tvorbě nebo zcela konkrétním věcem/lidem/situacím? Anebo máte nejraději úplně holou plochu (nejlépe černou)?
Tiskni Sdílej:
Střídám přesně tak, jak píšete, jenom ty baby jsem tam nějak nikdy neměl.Tak nějak. Jen s tím rozdílem, že stejně nakonec vždycky skončím u těch bab... Ale často využívám funkce náhodné rotace tapet (každý den jinou). Pro ten účel jsem si natahal hromadu fotek z brodyaga.ru (především Burgundsko) a vždy při startu počítače plánuji, kam se jet během dovolené podívat.
...možná trumfneš v narcismu i Hulána...Jak Hulana, kua, snad Mgr. Bc. R. Hulana, Ph.D., ne?
cron
A kromě toho to jde nastavit v KDE, GNOME i dalších.
dcop kdesktop KBackgroundIface setWallpaper ...
tyhle pěkné optimistické hříbkyNejsou to spíš bedly?
optimistické hříbkyHříbky? Tedy od tebe bych houby jíst nechtěl (i když zrovna tyhle klidně ano)
#!/bin/bash dir="$HOME/GNUstep/Library/WindowMaker/Backgrounds/cron/" last=`<"$HOME/.switch-wallpaper"` [ "$last" == "" ] && last="there-is-no-last-image" files="`find $dir | grep -v "$last"`" max="`wc -l <<< "$files"`" arr=($files) item=`expr $RANDOM % \( $max - 1 \) + 1` new="${arr[$item]}" echo $new > "$HOME/.switch-wallpaper" DISPLAY=:0 nice wmsetbg -s -u "$new"