Před 25 lety zaplavil celý svět virus ILOVEYOU. Virus se šířil e-mailem, jenž nesl přílohu s názvem I Love You. Příjemci, zvědavému, kdo se do něj zamiloval, pak program spuštěný otevřením přílohy načetl z adresáře e-mailové adresy a na ně pak „milostný vzkaz“ poslal dál. Škody vznikaly jak zahlcením e-mailových serverů, tak i druhou činností viru, kterou bylo přemazání souborů uložených v napadeném počítači.
Byla vydána nová major verze 5.0.0 svobodného multiplatformního nástroje BleachBit (GitHub, Wikipedie) určeného především k efektivnímu čištění disku od nepotřebných souborů.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za duben (YouTube).
Provozovatel čínské sociální sítě TikTok dostal v Evropské unii pokutu 530 milionů eur (13,2 miliardy Kč) za nedostatky při ochraně osobních údajů. Ve svém oznámení to dnes uvedla irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem EU. Zároveň TikToku nařídila, že pokud správu dat neuvede do šesti měsíců do souladu s požadavky, musí přestat posílat data o unijních uživatelích do Číny. TikTok uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.
Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.
Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.
V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).
Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Občas není od věci vyslovit něco, za co se upaluje nebo ukamenovává. Nic není totiž tak jednoduché, aby byla pravda vždy jediná a na první pohled zřejmá.
Na serveru D-FENS před časem ohlásili protestní akci nazvanou "Den pana Klobouka", která je plánována na 7.7. (tento pátek). Bude spočívat v tupě důsledném dodržování všech dopravních předpisů. Já jsem svůj "kloboukový den" absolvoval již dnes, nikoli jako protest (i když se mi nový zákon nelíbí), ale jako takový experiment.
Jak všichni víme, od soboty 1. července platí na silnicích nová pravidla. Mnozí se na ně těšili, jiní se jich báli, třetím jsou lhostejná. Další skupina je odhodlána proti nim protestovat. Je naivní si myslet, že by takový protest něco změnil, i když odstupující premiér Paroubek slíbil vládní "amnestii" (to bych rád viděl, jak by to provedl... Ovšem i ministr vnitra Bublan poněkud vyměkl.). Každopádně je to ale dobrý nápad, vyzkoušet si, jak to vypadá, když se pravidla dodržují podle hesla "předpis je předpis, vůl zůstane volem".
Nejprve musím říct, že název "den pana Klobouka" je nesmyslný. Řidiči v kloboucích většinou nejsou příkladní v dodržování pravidel. Patří mezi pětasedmdesátníky, nekoukají do zrcátek, mívají auto ve špatném stavu, nedávají blinkry apod. Volím proto přesnější termín, používaný s oblibou učiteli autoškol: "školometská jízda". Je to přesně takový styl jízdy, jaký se musí použít u závěrečné zkoušky v autoškole.
Jezdit takovým stylem není až tak těžké, aspoň pro mě. Naprostou většinu pravidel (jak nových, tak těch starších) dodržuji stále. Přesto jsem byl zvědav, jak to bude vypadat, když nebudu chtít porušit absolutně žádné pravidlo, ani kdyby trakaře padaly. Dnešek je zajímavý tím, že už byly zahájeny mnohé stavební práce na silnici, proto o všemožná omezení není nouze. Zaměřil jsem se tedy na následující věci:
Vybaven touto vizí, absolvoval jsem dnes cca 150 km po českých silnicích téměř všeho druhu. V Praze jsem bohužel nebyl (tam by to mohlo být zajímavé), ani na žádné dálnici. Učinil jsem následující pozorování:
Znovu opakuji, tento způsob jízdy se od mého běžného až tolik neliší. Ale ty detaily byly dostatečné k tomu, aby se na mně pořádně podepsaly. Naprosto nejhorší bylo hlídání rychlosti. Každou chvíli jsem musel kontrolovat tachometr, zda se rychlost nesnaží nedostat do zakázané oblasti. Zvláště na úsecích s rychlostí 30 km/h to bylo úmorné. Úměrně zesílení pozornosti vůči rychlosti bohužel klesla moje pozornost k dění na silnici. Naštěstí se nikde nic kritického nedělo, proto toto omezení nemělo přímé negativní dopady.
Nejmenší problém mi činilo úplné zastavování na stopce. Je to banalita, která ale člověka může v budoucnu stát zbytečných pár bodů. Co se týká cyklistů, ve všech situacích jsem se udržel na uzdě, i když jsem si připadal jako debil. Pouze jednou jsem se rozhodl cyklistu předjet těsně před přechodem pro chodce (bez chodců), za což bych mohl okamžitě přijít o řidičák, vyfasovat 6 trestných a přidat do Sobotkovy pokladnice 5-10 v českých. Záleželo by na tom, jak by se ona "blízkost přechodu" posoudila.
Nejprve obecně. Dnes byl velice slabý provoz. Těžko říct, zda měly větší podíl právě začínající prázdniny nebo strach z nových předpisů. Každopádně bylo aut mnohem méně než obvykle a klasické sváteční řidiče jsem viděl jen asi dva. Ze slabého provozu plyne i problém horšího vyhodnocení dnešního pozorování, protože jednak bylo méně "preparátů", a také nevznikaly žádné vyhrocenější situace.
Moje obecné zjištění je takové, že většina řidičů se skutečně bojí. Ovšem jen co se týká rychlosti - tu téměř všichni dodržují. S jinými pravidly je to o poznání horší, troufám si dokonce tvrdit, že jsem nezaznamenal změnu. Nejen že se našli nesvítící řidiči (ne o moc víc než minulý týden), ale blinkry jsou stále pro mnoho z nich neznámé, a hlavně se telefonuje úplně stejně jako dřív. Dokonce proti mně jela skupina 3 aut, kde všichni řidiči telefonovali (s mobilem v ruce).
Moje důsledné chování většinu řidičů zjevně nijak nepřekvapilo. Neměli tendenci se někam hnát, ani na mě blikat, troubit atd. To však neplatí pro několik PrasiŘidičů, kteří si vesele prasili, předpis nepředpis. Relativně bylo těchto prasat zhruba stejně jako dřív, tedy žádná signifikantní změna. Očekával jsem to, a určitě jsem nebyl sám. Někteří možná po pár bodech zkrotnou, jiní až s odebraným řidičákem, no, a hardcore group si poradí - s pomocí známých a "kapříků" to nebude nikterak velký problém. Z toho prasení vyberu dva případy, protože jsou svým způsobem typické:
Zbývá poznatky nějak shrnout. Nejprve styl jízdy - je jasné, že dosavadní styl nemohu nechat beze změny, mohl bych brzy dostat nějaké body. Proto si raději ohlídám ty "zbytečnosti" (zastavování na stopce apod.) a věci okolo předjíždění (tam lze člověka snadno "zaříznout" - připomíná mi to zápas s Nizozemskem na fotbalovém ME 2000). U rychlosti si to budu více hlídat, hlavně v obcích, ale ne zase přehnaně, to by ani nebylo bezpečné.
A nakonec vezmu na přetřes smysl dopravních omezení. V současné situaci bude nezbytně nutné důsledně se zabývat každým nesmyslným omezením, zejména vyvíjet tlak na obce, kraje a stát, aby se to lépe hlídalo zejména během stavebních prací. Kvůli něčí pohodlnosti zůstávají omezení zbytečně, aby se v nich pak nebezpečně prasilo. Tomu se musí učinit přítrž.
Tiskni
Sdílej:
Hej pane, vy jste vůl, ten kufr nebyl můj!
Že by někdo přeložil Чемоданчик do češtiny?
Úměrně zesílení pozornosti vůči rychlosti bohužel klesla moje pozornost k dění na silnici.
Existují dokonce výzkumy ukazující, že na rovných a přehledných úsecích silnic dochází paradoxně k většímu počtu nehod při nižších rychlostech (50-60 km/h) než při vyšších (90-100 km/h)*. Přisuzuje se to tomu, že při vyšší rychlosti je řidič nucen plně se věnovat řízení, zatímco při nižší rychlosti má tendenci rozptylovat se věcmi, které s řízením nesouvisejí. Podobný jev lze pozorovat kdekoli, kde rychlost předepsaná značením neodpovídá dopravní situaci (tj. je zřetelně nižší - opačný případ nastává jen zcela mimořádně). Ostatně, to asi zná každý, kdo pravidelně řídí. Bohužel, tyhle výzkumy se v našich médiích neprezentují, protože se nehodí do propagandy…
Celé je to typicky české.
Špatný zákon, který nikdo nedodržuje, se nahradí novým ještě horším, který troumfnu si říct, po nějaké době opět nikdo nebude dodržovat. Proč má špatná policie větší pravomoci, když ani pořádně nevyužívala těch původních taky nevím.
Prostě české řešení. Je nějaký nevyhovující stav
, politik vytvoří zákon, který místo, aby řešil příčiny
, lepí jen následky. Politik získá body (nebo taky ne), příčina
zůstává a vše je při starém.
Nevyhovující stav
: počet nehod, celková situace na silnici.
Příčina
: nefunkční dopravní policie, otřesný stav "silnic", zastaralá auta, nevhodně udělané dopravní značení.
Od jeho zavedení se jezdí mnohem ukázněněji, čehož si nikdo v médiích ještě jaksi nestihnul všimnout.Ale všimli, včera se v novinách rozmazávalo, jak se ten nový zákon skvěle osvědčil. Řekl bych, že na první soudy je to trochu brzo. Je třeba počkat až se to usadí a řidiči se otrkají.
Počet nehod a celková situace na silnici jsou důsledkem nedisciplinovanosti řidičů, a to zákon řeší. Svádět to na špatný stav silnic, zastaralý vozový park, nevhodné značení a nefunkční dopravní policii je naprosto mimo.No kdyby se na silnicích neobjevovalo nevhodné značení, tak by se jej lidé nenaučili ignorovat. Například takové omezení rychlosti kvůli jedné díře na cestě. Je tam začátek, ale konec nikde, křižovatka nikde. Přece nepojedu další dva kilometry 30, jen kvůli tomu, že je někdo líný vyznačit i konec omezení. Poslední dobou se hodně zlepšilo, ale do dokonalosti to má daleko. U starých aut mě napadají jen méně účinné brzdy, které můžou mít na některých nehodách vliv. A úplně nejhorší jsou vraky, které jezdí po silnicích a které na STK nemohly projít. Přesto jezdí a ohrožují ostatní....
Nevhodné značení (zapomenuté značky "30") tady bylo předtím a je tady pořád. Každopádně nevidím souvislost mezi novým zákonem a tímto tématem.Reagoval jsem na nedisciplinované řidiče a jak se z některých ti nedisciplinovaní řidiči stávají jaksi proti jejich vůli. Když je toho moc, tak už to je nad lidské síly.
To se jako zastaralým vozem Škoda 120 nedá jet podle předpisů?
Lidi, vezměte už konečně na vědomí, že "podle předpisů" a "bezpečně" jsou dva naprosto rozdílné pojmy. Je tam sice jakás takás korelace, ale implikace neplatí ani jedním směrem. Jsou dokonce případy, kdy jet "podle předpisů" znamená jet velmi nebezpečně.
Od jeho zavedení se jezdí mnohem ukázněněji, čehož si nikdo v médiích ještě jaksi nestihnul všimnout.
Otázkou je, zda ukázněněji nebo "připos*aněji". Obávám se, že spíš to druhé, což je k ničemu. Jednak to nemá na bezpečnost silničního provozu příliš kladný vliv - snižuje to koncentraci. Jednak strach časem poleví, až se Cruchoti vydovádějí a množství kontrol klesne na normální úroveň.
Od jeho zavedení se jezdí mnohem ukázněněji, čehož si nikdo v médiích ještě jaksi nestihnul všimnout.
Což je imho důsledek mediální kampaně a přísné kontroly policie. Se starým zákonem řidiče asi nešlo kontrolovat. No jo.
Co s tím má co dělat kvalita silnic?
Mno nevím, ale když jedu po "silnici" a myslím na víc tlumiče a gumy (prostě, snažím si vybírat co nejmenší díry), než na cokoliv jiného, tak se nesoustředím na dopravní značení a ostatní účastníky.
To se jako zastaralým vozem Škoda 120 nedá jet podle předpisů?
Dá, ale co si budeme povídat, to auto není moc bezpečné. Je lepší bourat něčím, co má kvalitní pásy a airbacky, než se škodovkou, který se v první zatáčce urve náprava -- ano, i to jsem viděl.
Dá, ale co si budeme povídat, to auto není moc bezpečné. Je lepší bourat něčím, co má kvalitní pásy a airbacky, než se škodovkou, který se v první zatáčce urve náprava -- ano, i to jsem viděl.Nebavme se nyní o tom, co se děje při bouračce. Důležité je, aby k ní vůbec nedošlo. A pokud se nějakému autu (ať už je to škodovka, wartburg nebo něco jiného) utrhne náprava, pak je to jednoznačně následek zanedbané prevence - takové auto nemělo na silnici co dělat. Po silnicích jezdí mnohem starší auta, a přesto jsou v dobrém stavu, protože se o ně jejich majitelé starají.
následek zanedbané prevence - takové auto nemělo na silnici co dělat.
Ale to je přesně to, co tu celou dobu píšu. To, že jsou tato auta na silnicích je něčí chyba. Jak je možné, že prošli STK? Zkrátka jestli kontrolní orgány (dopravní policie, městská, inspekce MV, atd), nebudou dělat svoji práci dobře*, tak je každý zákon k ničemu.
*) předtím nedělali nic, teď se můžou strhat, když někdo jede 51kmph - obé je špatně.
Jak je možné, že prošli STK?Za bednu jablek jde všechno
předtím nedělali nic, teď se můžou strhat, když někdo jede 51kmph - obé je špatně.Ale dělali. Když byla akce Kryštof, stáli za každým bukem, měřili rychlost, kontrolovali lékárničky, dávali fouknout do mašiny... No, a když Kryštof skončil, činnost ustala. To byl pracovní standard.
Mno nevím, ale když jedu po "silnici" a myslím na víc tlumiče a gumy (prostě, snažím si vybírat co nejmenší díry), než na cokoliv jiného, tak se nesoustředím na dopravní značení a ostatní účastníky.Jestli ti takové věci dělají problém, tak jezdíš buď moc rychle (nepřizpůsobení rychlosti jízdy okolnostem, nebo jak se to tam píše), nebo jezdit neumíš a nemáš na silnici co dělat. Taky nevím za kolik nehod může stav vozidel, ale zřejmě se budeme pohybovat někde v jednotkách procent. Toto má řešit STK, ne tady ten zákon. Každopádně jsou to všechno prkotiny. Stojím si za tím, že za většinu nehod a nebezpečných situací můžou nedisciplinovaní řidiči, které by bodový systém měl umravňovat, nebo dostávat ze silnic. Tak jak je to navržené by to mělo tuto základní funkci plnit a i když by spousta věcí měla jít řešit líp, pořád vidím nový zákona jako krok kupředu - viz rekordně nízká nehodovost a počet mrtvých za první prázdninový víkend.
Jestli ti takové věci dělají problém, tak jezdíš buď moc rychle (nepřizpůsobení rychlosti jízdy okolnostem, nebo jak se to tam píše), nebo jezdit neumíš a nemáš na silnici co dělat.
Mno, vzhledem k tomu, že nejsem jediný komu jsi odpověděl tímto stylem, tak na to snad ani nebudu reagovat.
Každopádně jsou to všechno prkotiny. Stojím si za tím, že za většinu nehod a nebezpečných situací můžou nedisciplinovaní řidiči, které by bodový systém měl umravňovat, nebo dostávat ze silnic.
Proti tomu vůbec nic nemám, naopak. Ale neshodneme se v tom, jestli to vyřeší zákon (podle tebe), nebo pořádná práce všech zainteresovaných (policie, správa silnic, ministerstvo dopravy a vnitra atd), což je podle mě ten základní problém.
Zkrátka ten zákon je imho až zcela poslední věc, která může za viz rekordně nízká nehodovost a počet mrtvých, protože to co policajti trestali teď, to mohli trestat i před tím. Jen s jinými postihy.
a dát před zatáčku trojúhelník se ani neobtěžují
A když už se někdo obtěžuje trojúhelník postavit (kdekoli), dá ho tak deset metrů z auto, na dálnici dvacet… :-(
Nejvíc lidí, co přijde o papíry, budou motorkáři
Motorkáři předjíždějí tam, kde je zákaz. Ale oni IMHO můžou, protože mají velké zrychlení (předjíždění trvá chvilku), mají menší šířku ( vejdou se mezi dva kamiony ).
To si auto nemůže dovolit
Nebo jiný příklad. Situace: Křižovatka před mostem. Svítí červená, tak mororkář zastaví. Most je prázdný, protože auta odjedou. Je to v obci, na most nemůžou chodci!, je to přehledný úsek. Oranžová, zelená.... motorkář vyráží, má tam skoro 150km/hod, blíží se konec mostu tak BEZPECNE zpomaluje. Po 200metrech ho policajt zastaví a dává mu pokutu. Přitom nikoho neohrozil! Jel relativně bezpečně.
vejdou se mezi dva kamiony
Motorkáři předjíždějí tam, kde je zákaz. Ale oni IMHO můžou, protože mají velké zrychlení (předjíždění trvá chvilku), mají menší šířku ( vejdou se mezi dva kamiony
).
Nemůžou, zákaz je zákaz.
Navíc jsou mnohem zranitelnější a mnohdy hazardují se svým životem, ale i s životy ostatních.
Když mě jednou na dálnici vzal nějaký šílenec zleva, kde byl asi metr volný pruh a pak betonová zeď, tak mě teda pořádně vylekal. Jel jsem 110 v koloně, nebylo kam uhnout a on se přiřítil odněkud zezadu, odhadem tak 160.
Řídím poměrně často (za poslední 3 roky cca 100000km) a snažím se jezdit podle předpisů (a nečiní mi to až tak velké problémy). Nicméně vzhledem k tomu, že rozhodně nehodlám skončit na konci tohoto července bez řidičáku, musel jsem si dát majzla na "drobné prohřešky" a občasné mírné překročení rychlosti.
Ovšem plně se soustředit na provoz kolem sebe a ještě čumět na palubní desku, jestli mi to náhodou nejede o 5km/h víc, to je IMHO nemožné ... jediná šance, jak se nedostat v obci nad 50km/h (alespoň v mém poskakovadle), je zapomenout na to, že mám 5-kvalt a čísla 4,5 na fofrklacku označit výrazným nápisem "Řadit pouze s nejvyšší opatrností!" pokud možno ještě spojit s hlasitou zvukovou signalizací při pokusu o zařazení. V momentě, kdy zařadím v autě čtyřku, tak na rovince to prostě 50km/h jet nechce ... buď tam musím dát zpátky trojec nebo jet bez plynu.
No nevím, proč si všichni stěžujete, že musíte koukat na tachometr? Pokud v autě jezdím "hodně", tak podle zvuku motoru vím jestli zrychluji nebo ne, neb to mám v "uchu". Tím pádem stsčí kouknout na palubku jen než dosáhnu požadované rychlosti a pak slyším.
Tak to přeju příjemné zážitky při placení pokut za nepřiměřenou rychlost... ono totiž, kolik to jede nezáleží JEN na zvuku motoru -> občas je to totiž trochu víc s kopce, občas trochu víc fouká vítr atd. a budete se divit, ale má to velký vliv a JEN podle zvuku motoru to nepoznáte. Takže na ten tacháč koukat budete muset taky ať máte najeto kolik chcete.
Nedělá mi to PROBLÉM ... jen je mi nepříjemně po těle z představy, že někde v křoví na mě číhá "nadržený blátošlap od městské policie" s radarem v ruce a v momentě jak mi to ulítne o 2km/h (viz pár aktuálních článků - netvrdím, že pravdivých), tak na mě vyběhne celý žhavý mi napařit 2000Kč, aby dostal prémie...
Z několikeré vlastní zkušenosti vím, že rozumně se dá domluvit spíš s normálním policistou než s měšťákem... (čest výjimkám)
v momentě jak mi to ulítne o 2km/h ... tak na mě vyběhne celý žhavý mi napařit 2000KčTohle je blbost a pokud to někdo - např. měšťák - udělá, člověk by si to neměl nechat líbit. Pokud mi prokážou, že ten radar měří s takovou přesností, že jsem prokazatelně překročil povolenou rychlost, rád pokutu zaplatím. Jinak ne. Ale pokud by používali např. oblíbený RAMER 7M, pro naměřené překročení o 2 km/h by to dost těžko prokázali. A to nepočítám situaci, že by ten radar špatně obsluhovali - tam by chyba měření mohla být ještě větší.
IMHO kilo na čtyřku je normál, ne?Jasněže, já mám kilo od dvojky po šestku, volím podle potřeby výkonu, krouťáku, spotřeby a hlučnosti.
No, to je to o čem hovořím ... pochopím, že z průzkumů XY vyplynulo, že při 50km/h má člověk při srážce větší šanci přežít než při 60km/h. Nicméně v současné době jezdím v prskoletu s objemem 0.9l (Daihatsu Cuore) a tahle plechovka sice jezdí i dneska téměř zadara, ale 50km/h je pro její převodovku naprosto nešťastná rychlost.
Na trojku se to točí moc, resp. už je to prostě tak akorát na to hodit tam vyšší kvalt (přes 50 se na trojku nedostanu, ledaže bych přišel o uši -> tudíž můžu být co se týče rychlosti ve většině případů v klidu). No a když tam teda hodím čtverku, tak to leze přes padesát nebo se ten motorek dusí...
při 50km/h má člověk při srážce větší šanci přežít než při 60km/h...a při 30 km/h než při 50 km/h. Proto dáme všude třicítky, bezva nápad
Možná, že kdybych jel po rovince rovnoměrně přímočaře hodinu 100 kilometrů na trojku rychlostí 50 km/h, byla by spotřeba skutečně o něco nižší, než kdybych jel 60 km/h. Jenže takový experiment neodpovídá skutečné jízdě v reálném provozu - a jízdě po městě už vůbec ne.
rovnoměrně přímočaře hodinu 100 kilometrů na trojku rychlostí 50 km/h
Slovo hodinu ignorujte, zapomněl jsem ho smazat, když jsem větu přeformulovával.
Dobrý diesel vyjede "cokoliv na jakýkoliv převodový stupeň" ... kde jsou ty časy, kdy jsem se proháněl po silnicích ve VW Transporteru 2.5tdi :'-(
Auto jsem ti napsal (Daihatsu Cuore, 0.9, r.v.1996)... ať jsem googlil jak jsem chtěl, tak jsem nenašel převodové poměry, abych si to spočítal. Ale tvrdím, že ten můj prskolet prostě na čtverku 50 opravdu nerad. A vzhledem k tomu, že momentálně většinu km najezdím po městě, tak si asi napíšu inzerát: "prodám dva převodové stupně (4,5) - Zn.nevyužité"