abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 17:33 | Nová verze

    Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    dnes 14:22 | Komunita

    Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 13:22 | Nová verze

    Fossil (Wikipedie) byl vydán ve verzi 2.24. Jedná se o distribuovaný systém správy verzí propojený se správou chyb, wiki stránek a blogů s integrovaným webovým rozhraním. Vše běží z jednoho jediného spustitelného souboru a uloženo je v SQLite databázi.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 12:44 | Nová verze

    Byla vydána nová stabilní verze 6.7 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 124. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu. Vypíchnout lze Spořič paměti (Memory Saver) automaticky hibernující karty, které nebyly nějakou dobu používány nebo vylepšené Odběry (Feed Reader).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 04:55 | Nová verze

    OpenJS Foundation, oficiální projekt konsorcia Linux Foundation, oznámila vydání verze 22 otevřeného multiplatformního prostředí pro vývoj a běh síťových aplikací napsaných v JavaScriptu Node.js (Wikipedie). V říjnu se verze 22 stane novou aktivní LTS verzí. Podpora je plánována do dubna 2027.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 04:22 | Nová verze

    Byla vydána verze 8.2 open source virtualizační platformy Proxmox VE (Proxmox Virtual Environment, Wikipedie) založené na Debianu. Přehled novinek v poznámkách k vydání a v informačním videu. Zdůrazněn je průvodce migrací hostů z VMware ESXi do Proxmoxu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 04:11 | Nová verze

    R (Wikipedie), programovací jazyk a prostředí určené pro statistickou analýzu dat a jejich grafické zobrazení, bylo vydáno ve verzi 4.4.0. Její kódové jméno je Puppy Cup.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 22:44 | IT novinky

    IBM kupuje společnost HashiCorp (Terraform, Packer, Vault, Boundary, Consul, Nomad, Waypoint, Vagrant, …) za 6,4 miliardy dolarů, tj. 35 dolarů za akcii.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 12
    včera 15:55 | Nová verze

    Byl vydán TrueNAS SCALE 24.04 “Dragonfish”. Přehled novinek této open source storage platformy postavené na Debianu v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:44 | IT novinky

    Oznámeny byly nové Raspberry Pi Compute Module 4S. Vedle původní 1 GB varianty jsou nově k dispozici také varianty s 2 GB, 4 GB a 8 GB paměti. Compute Modules 4S mají na rozdíl od Compute Module 4 tvar a velikost Compute Module 3+ a předchozích. Lze tak provést snadný upgrade.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    KDE Plasma 6
     (72%)
     (9%)
     (2%)
     (17%)
    Celkem 753 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník

    Hardwarové novinky - 12/2009

    2. 4. 2009 | David Ježek | Hardware | 3543×

    NVIDIA PhysX v Playstation 3 i Wii. Fyzika obecněji. Co na to DirectX? TSMC a UMC zase na plné obrátky. ATI Radeon HD 4770 a HD 4890. NVIDIA GeForce GTX 275.

    Obsah

    Minulý týden bylo opět na hardwarovém poli relativně klidno, zato v těchto dnech nás čeká řada zajímavostí v oblasti grafiky a souvisejících oborů. Rozhodl jsem se tedy tento díl hardwarových novinek věnovat speciálně chystaných grafickým kartám, novým oznámením v oblasti GPGPU technologií a herní fyziky a krátkému výhledu do budoucna.

    NVIDIA PhysX v Playstation 3 i Wii

    link

    Kalifornská NVIDIA tlačí svůj fyzikální systém PhysX kudy může. Aktuálně si zapsala dva zářezy na pažbě v podobě dvou významných herních konzolí, Playstation 3 od Sony a Wii od Nintenda.

    Musím se ale přiznat, že mě to nutí k zamyšlení. Zatímco na PC si PhysX pro plnou kvalitu žádal buď Ageia PhysX kartu, nebo GPU řady GeForce 8 a vyšší (kvůli unifikované architektuře, výkonem by samozřejmě karty jako GeForce 7600 GT a vyšší jinak jistě stačily), na Playstation 3 nic takového k dispozici není. Je zde na výběr pouze mezi Cell procesorem a NVIDIA GPU vycházejícím právě z generace GeForce 7. Ještě horší situace je u Wii, kde fyziku může počítat tak maximálně relativně pomalý hlavní procesor vycházející z IBM Power 750 architektury, případně úsporné GPU od ATI. Takže buď budou fyzikální schopnosti PhysXu na konzolích poněkud omezené, nebo … „to druhé“ :-).

    Fyzika obecněji

    link

    Každopádně nás čeká zajímavé klání mezi PhysXem a fyzikou Havok, za kterou stojí gigant jménem Intel. I kolem Havoku je aktuálně celkem rušno; AMD a jeho vývojáři se nechali slyšet, že spolupráce pokračuje zdárně a jsou v plánu nové zajímavé věci, což se samozřejmě moc nehodí do krámu NVIDII (nicméně nechci vytahovat džina z láhve s dotazem na téma, proč svého času PhysX nezavedlo na svých GPU i AMD). Hlavní slovo zde ale bezpochyby budou mít herní studia, tedy přesněji vydavatelské korporace za nimi stojící a šeky podepisující. Kromě Havoku a PhysX je na trhu i pár dalších systémů, některé dokonce free a také jsou zde firmy, které si fyziku píší samy (jako třeba Crytek).

    Co na to DirectX?

    link

    Sice to ne-zcela patří na linuxový portál, ale jakmile jde o hry, grafiku a fyziku GPGPU metodou, nelze nezmínit „DirectX Compute Shader“, chystanou novou část microsoftího rozhraní. DirectX Compute samozřejmě bude vyžadovat patřičně výkonný a technologicky vybavený hardware. Řada věcí bude fungovat i na současné generaci grafik (a i těch minulých, prostě DX10), ale než dojde k masovému nasazení v aplikacích (případně, byť to ne úplně souvisí, i DirectX 11 věcí ve hrách z pohledu grafiky), uběhne ještě pár let. Oba hlavní výrobci GPU plánují DirectX 11 architekturu na poslední čtvrtletí tohoto roku, takže vše bude po příchodu nové verze Windows připraveno (uvidíme, jak pružně bude poté reagovat projekt Wine, ale to je jiná kapitola). Jsem zvědav, kam do té doby hry pokročí, přeci jen už Bioshock v DirectX 9 verzi nevypadal špatně, byť fyzika místy z dnešního pohledu vázla. [DirectX ve Wine]

    2009 12 bioshock

    Když ještě jednou lehce odbočím od fyziky, tak do hry vstoupí v budoucnu u AMD i v rámci chystané nové verze ATI Stream SDK také OpenCL rozhraní. Právě přes OpenCL bude na grafikách ATI Havok běhat, aktuálně prosákly informace o simulacích „Cloth“ a „Destruction“. OpenCL je věc velice podobná CUDA, takřka by se dalo říci, že jsou sestřenice a například portování kódu mezi oběma systémy bude pro vývojáře poměrně snadné. OpenCL samozřejmě poběží i na kartách Geforce, není zde žádná technologická překážka. Jakkoli AMD a NVIDIA na poli grafik soupeří, tak v oblasti OpenCL jsou si rovny a NVIDIA sama OpenCL předváděla již před mnoha měsíci. [Rozhovor: Andy Ritger o vývoji ovladačů NVIDIA]

    TSMC a UMC zase na plné obrátky

    link

    S předchozím úzce souvisí novinky o obou dvorních výrobcích GPU ATI a NVIDIA. Jak Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC), tak United Microelectronics Corporation (UMC) se konečně vyhrabaly z toho nejhoršího (úsporného režimu zavedeného v důsledku krize) a zaměstnanci se vrací směrem k normálnímu týdennímu režimu práce. Aktuálně mají firmy v součtu objednávky na 30 tisíc waferů (přepočet na 12palcové) pro nové GPU AMD RV790, které přijde na trh velmi brzy (více za chvíli) a 40nm superúsporný refresh poslední generace známý jako RV740 (taktéž již klepe na dveře, ale pšššt). Dle dostupných informací přitom AMD v lednu a únoru objednalo pouze dva tisíce waferů, v březnu pak zvedlo objednávky na 4 až 5 tisíc. Objednávky na duben činí 8 až 9 tisíc a na květen/červen nějakých 10 tisíc waferů, výroba se tedy rapidně zvedá a 12palcové fabriky TSMC a UMC se mají ve druhém čtvrtletí dostat na 60-70% vytížení.

    ATI Radeon HD 4770 a HD 4890

    link

    Když už jsem zmínil RV790 a RV740, nemohu to nechat jen tak nakousnuté. RV790 je srdcem Radeonu HD 4890, který lze označit za „Radeon HD 4870 na steroidech“. Od karty se neočekává nic jiného, než že díky svým vyšším frekvencím nabídne adekvátně vyšší výkon oproti dosavadní firemní jednočipové špičce, samozřejmě však za cenu o něco vyšší spotřeby, resp. pořizovací ceny. Parametry prozatím nechme stranou, sluší se zmínit to, co je zřejmé: dvouslotové chlazení, napájení 2×6pin PCIe, výkon přes 1,3 TFLOPs, 1 GDDR5 a 55nm GPU s 800 stream procesory a téměř miliardou tranzistorů. Oproti HD 4870 je zde příslib velmi slušného poklesu spotřeby v klidu, což je v těchto měsících ostře sledovaný parametr u obou hlavních výrobců. Mimochodem, předběžné neoficiální informace hovoří o tom, že 1GHz hranice nebude pro GPU při dobrém chlazení skříně a kvalitním zdroji problémem (s přetaktovanými verzemi HD 4890 přijdou tradiční výrobci takových karet, včetně třeba Toxic modelu od Sapphire, dvorního výrobce ATI grafik).

    2009 11 4890 1

    Malá vsuvka: Vzhledem k možnosti zprovoznit na čipsetu AMD 790FX Quad CrossFire dává čtveřice náležitě přetaktovaných Radeonů HD 4890 reálnou šanci dosáhnout na/za hranici 6 TFLOPs, to jen tak pro pobavení.

    Pro mnohé ale bude HD 4890 cenově příliš vysoko, takže AMD chystá ještě Radeon HD 4770. Jeho srdcem bude úsporné 40nm GPU RV740, které bude jedním z hlavních faktorů srážejícím cenu karty pod 99 USD. Těšit se přitom máme na co: 640 stream procesorů (stejně jako 55nm HD 4830) slibuje výkon odhadem někde kolem jednoho TeraFLOPsu (tolik před dvěma roky dávaly dva Radeony HD 2900 XTX s naprosto monstrózní spotřebou), což opět posune poměr výkon/spotřeba (se kterým AMD solidně cvičí již od dob RV670, alias HD 3800, poměrně statně), resp. výkon/mm² o notný kus výše.

    NVIDIA GeForce GTX 275

    link

    Konkurence ale samozřejmě nespí, na svět se pomalu ale jistě chystá i GeForce GTX 275, jednočipová karta, která zapadne mezi 216shaderovou GeForce GTX 260 a aktuální jednočipový hi-end NVIDIE (GeForce GTX 285). Dle dostupných informací očekávejme 448bitové paměti o tradiční velikosti 896MB (typ GDDR3 s frekvencí 2,2GHz) a 240shaderové 55nm GPU GT200b taktované na 663 MHz. Napájení si taktéž jako u konkurence vyžádá 2×6pin PCIe. Karta už prosákla na některé eshopy s cenou kolem 239 €

    2009 12 geforce gtx 275

    Výzva: jsou to již téměř dva měsíce, kdy Leoš nabídl možnost státi se slavným jako Michelangelo a stvořit logo mimo jiné pro Hardwarové novinky. Stále si nikdo netroufá?

           

    Hodnocení: 80 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    corwin78 avatar 2.4.2009 08:21 corwin78 | skóre: 10 | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky - 12/2009

    Celkem bych uvítal nějaký test aktuálních grafik a jejich (closed a open source) ovladačů pod Linuxem, jejich výkon ve hrách nativních a ve Wine, akceleraci videa a hlavně jak chodí s KWin v KDE4, případně Compizem.

    Česká pirátská strana - "Internet je naše moře...".
    2.4.2009 08:29 1john2 | skóre: 35 | blog: jo12hn | zlín, brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky - 12/2009
    Našel jsem jednu chybku:
    Malá vsuvka: ... na/za hranici 6&nbdp;
    
    taky se vám zobrazil "eprsend" za číslem 6? inak díky moc za pěkné počtení jako vždy:)
    2.4.2009 08:38 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky - 12/2009
    Ono tam má být  , tedy nezlomitelná mezera.

    (Davide čteš ten článek po sobě, když ho napíšeš? Takováhle chyba je v každém druhém až třetím.)
    Quando omni flunkus moritati
    2.4.2009 08:45 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky - 12/2009
    (Davide čteš ten článek po sobě, když ho napíšeš? Takováhle chyba je v každém druhém až třetím.)
    Každopádně je všechny čtu já - a také mi unikají... asi šotek ;-)
    David Ježek avatar 2.4.2009 09:06 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky - 12/2009
    já se omlouvám, kdykoli je u mě šotek na "služební cestě", tak prasí i články pro ábíčko :-D.
    David Ježek avatar 2.4.2009 09:08 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky - 12/2009
    samozřejmě to po sobě čtu, ale věř, že na nbsp, b/ldquo apod už mám bohužel v hlavě firewall, který často blokuje detekci chyb.
    Fluttershy, yay! avatar 2.4.2009 16:59 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky - 12/2009
    Doporučuji používání kontroly překlepů i syntaxe.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    2.4.2009 17:08 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky - 12/2009
    Doporučuji se vybodnout na entity a přejít na takové rozložení klávesnice, které zvládne potřebné znaky samo.
    2.4.2009 17:41 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky - 12/2009
    Už to OpenCL rozchoďtě, výrobci, vývojáři. Už si chci ten megózní GPGPU výkon zkusit i jinde než v 3D.
    Stáh jsem ATi Stream, ale moc moudrej jsem z toho nebyl. No doufám, že ta podpora OpenCL bude co nejlepší a hlavně bude fungovat stejně jak v táboře Zelených tak Červených ;-)
    Fluttershy, yay! avatar 2.4.2009 17:47 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky - 12/2009
    SZ? KSČ?
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    Nicky726 avatar 2.4.2009 19:56 Nicky726 | skóre: 56 | blog: Nicky726
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky - 12/2009
    ATI a NVidia ;-)

    Ekologové nejsou ani jedni, stejně jako lidu nic zadarmo nedají :-P
    Enjoy the detours. There you’ll find the things more important than what you want. (Hunter x Hunter)
    2.4.2009 20:21 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Logo: NPN
    Příloha:
    Tranzistor jako logo. Akorát tomu chybí ty novinky. Značku lesknoucí se novostí udělat neumím :(
    3.4.2009 10:34 Ivan
    Rozbalit Rozbalit vše Fyzika?

    Tady prece vubec nejde o fyziku to je pouze reklamni trik. Zadny ze ctenaru abclinuxu prece neuveri ze nejaka karta bude umet resit fyzikalni problemy. GPU neni nic jineho nez vektorovy pocitac, ktery je specializovany na davkove nasobeni/scitani cisel. Cela ta "fyzika" je jen nasobeni matic, metoda konecnych prvku a pod. Je samozrejme ze si vyvojari her budou i nadale "pocitat fyziku sami", vyvoj simulacnich modulu za ne zadna karta nevyresi.

     

    4.4.2009 12:33 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fyzika?
    Je samozrejme ze si vyvojari her budou i nadale "pocitat fyziku sami", vyvoj simulacnich modulu za ne zadna karta nevyresi.
    Takže s každou hrou dostanu domů ještě vývojáře, který bude počítat fyziku, když budu hrát? To se mi nelíbí, kdo by to měl živit...
    Quando omni flunkus moritati

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.