Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Richard Stallman přednáší ve středu 7. května od 16:30 na Technické univerzitě v Liberci o vlivu technologií na svobodu. Přednáška je určená jak odborné tak laické veřejnosti.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.04.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
TmuxAI (GitHub) je AI asistent pro práci v terminálu. Vyžaduje účet na OpenRouter.
Byla vydána nová verze R14.1.4 desktopového prostředí Trinity Desktop Environment (TDE, fork KDE 3.5, Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání. Podrobný přehled v Changelogu.
Bylo vydáno OpenBSD 7.7. Opět bez písničky.
V Tiraně proběhl letošní Linux App Summit (LAS) (Mastodon). Zatím nesestříhané videozáznamy přednášek jsou k dispozici na YouTube.
Rozšíření instrukčních sad procesorů x86 známé jako TSX (Transactional Synchronization Extensions) navržené Intelem již v roce 2012 a implementované od Haswellů výše, je počínaje touto dobu odloženo. Vývojáři, kteří experimentovali s využitím TSX, narazili na zjištění, že při jeho použití dochází ke kritickým chybám, což následně po interním testování potvrdil i Intel. TSX není v současných i chystaných procesorech implementováno bezchybně a nelze s tím nic dělat do té míry, že bude aktivováno v procesorech až po generaci Broadwell. Současné procesory Haswell a Haswell Refresh obdrží drobnou aktualizaci mikrokódu skrze BIOSy/UEFI základních desek, která jednoduše TSX vypne, pro vývojáře, kteří přesto chtějí s TSX pracovat, se tedy doporučuje nepřecházet na nové verze BIOSů/UEFI.
Opravenou implementaci TSX nalezneme až v budoucí revizi Broadwellů, nazvěme si ji prozatím Broadwell Refresh.
Nvidia zase vytáhla rezavou horkou jehlu a ušila s ní „novou“ grafiku. GeForce GT 720 je variací na dřívější GT 710 pro OEM trh a využívá GPU z řady GT 6xx. GK208 nese v plné konfiguraci 384 CUDA jader, GeForce GT 720 jich využívá ale pouze polovinu, pročež se řadí mezi nejlowendovější modely na trhu. Nvidia má na webu dále ve specifikaci dvě možné konfigurace 64bitových pamětí: efektivně 1,8GHz DDR3 a efektivně 5,0GHz GDDR5. Výrobci zatím uvádějí hlavně DDR3 varianty, a to o velikostech 1 a 2 GB. Osobně pomalu začínám na tyhle marketingové hrůzy rezignovat. GPU této nejnižší třídy a v kombinaci s 64bit pamětí by bohatě stačila 512MB paměť, ale dobrá, 1GB ještě dokáži pochopit, nicméně 2GB varianta není nic jiného než plýtvání.
Jediné pozitivní na GeForce GT 720, je podpora 3 nezávislých výstupů na monitor, jenže konfigurace DVI, HDMI a VGA v roce 2014 nepotěší. Rozlišení 3840×2160 možná někoho ano, ale opět: není zde DisplayPort 1.2 ani HDMI 2.0, takže počítejte jen s 30Hz refreshem. Tak snad jedině to nízké TDP 19 W, ale s ohledem na schopnosti této grafiky a fakt, že přes nouveau to není terno a druhá alternativa je binární ovladač, bude lepší setrvat u integrovaného GPU, které dnes nese většina procesorů.
Tahle karta vznikla proto, že na trh prostě musí každý rok nová (sub)generace výrobků. A když není výrobce schopen uvést nové GPU, nebo jej k tomu nic nenutí (v tomto případě je to spíše to druhé), tak se prostě přeznačuje. AMD tohle dělá také, vizte z poslední doby například Radeon HD 6450 → HD 7450.
Vím, že už jsem tu vícekrát psal, že GPU GK110 řeklo poslední slovo a víc z něj vyždímat nejde. Mýlil jsem se, Nvidia to zase dokázala. Na trhu jsou nová Quadra, vždyť přece Jeff Brown z Nvidie sama říká, že „The next generation of Quadro GPUs…“ a ten by přece nekecal. No tak se na ně podívejme.
Jde o Quadro K5200, K4200, K2200, K620 a K420. On má Jeff vlastně pravdu, protože dané konfigurace GPU/pamětí ještě mezi Quadry nebyly. Model K5200 totiž z celkových 2880 CUDA jader GPU GK110 využívá jen 2304 (obdoba GeForce GTX 780) a k tomu přidává 256bitové GDDR5 paměti ovelikosti 8 GB. Jeho výhodou je nesporně TDP 150 W. Podobně model K4200 nabídí 1344 CUDA jader (obdoba GeForce GTX 760 Ti) s 4GB 256bit GDDR5, K2200 zase 640 jader (to už jde o Quadro variaci na GeForce GTX 750 Ti) a 4GB 128bit GDDR5 a konečně také o K620 a K420 s 384, resp. 192 CUDA jádry a 128bit DDR3 o velikosti 2, resp. 1 GB (podobnost s výše uvedenou GeFroce?). Nvidia u všech karet udává podporu API DirectX 11.2 s tím, že hardware sám splňuje 11.0. Oba vyšší modely podporují Quadro Sync.
Nvidia tedy v nových Quadrech ještě jednou zrecyklovala svá letitá GPU, a to ve variantách „výrobně chybových“, kde nejsou aktivní všechny výpočetní jednotky.
To AMD chystá GPU nové (sub)generace, a sice „Tonga“. Během několika dnů se objeví jako Radeon R9 285, ve FirePro pak jako W7100. V této verzi nabízí 1792 stream procesorů (28 výpočetních jednotek) a dvojnásobek paměti oproti modelu W7000 (tedy 8 GB). Paměti jsou 256bitové a typu GDDR5 s efektivním taktem 5,0 GHz a jsou zde celkem čtyři DisplayPorty typu 1.2a, tedy s podporou 4096×2160 a adaptivní synchronizace. Akceleraci videa (dekódování i kompresi) ve 4k však také GPU obsahuje, a to nově včetně formátu M-JPEG. TDP karty je přitom do 150 W a udávána je architektonická podpora až pro chystaná DirectX 12. A také podpora pro 32bit i 64bit Linux
GPU Tonga nalezneme údajně i u Radeonu R9 285. Jestli se shodně aktivními 1792 stream procesory, nebo v předpokládané plnotučné variantě s 2048 stream procesory, to se teprve ukáže. Zatím si můžeme ukázat uniklé fotografie nereferenčních modelů a jen doplnit, že uvedení je již otázkou pouze dní.
Po specifických modelech řady Radiforce přichází japonské EIZO i s běžným smrtelníkům dostupným monitorem o rozlišení 3840×2160. FlexScan EV3237V má panel typu IPS o úhlopříčce 31,5 palců, pro hry přijatelnou odezvu 5 ms pro přechod šedá-šedá, jas od 3 (!) do 300 cd/m² a 10bit/color věrnost. Díky LED podsvícení a řízení jasu v závislosti na okolních podmínkách je typická spotřeba tohoto mazla pouze 30 W s tím, že maximum nejde přes 105 W. A to tu máme i DisplayPort 1.2 (plus HDMI a DVI, kde nativní rozlišení jede jen v 30Hz refreshi) a 3× USB 3.0 hub. Záruka je pětiletá, ale na cenu si ještě počkáme. Monitor jde do prodeje příští měsíc.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Jeff Brown z Nvidie sama říká, že „The next generation of Quadro GPUs…“ a ten by přece nekecal.…Je Jeff Brown chlap nebo zenska? z textu si teda nejsem vubec jist.
GPU této nejnižší třídy a v kombinaci s 64bit pamětí by bohatě stačila 512MB paměť, ale dobrá, 1GB ještě dokáži pochopit, nicméně 2GB varianta není nic jiného než plýtvání.Tak někdo třeba provozuje algoritmy náročné na paměť. Třeba nějaký velký lookup.