abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 11:33 | IT novinky

    Nový open source router Turris Omnia NG je v prodeji. Aktuálně na Allegro, Alternetivo, Discomp, i4wifi a WiFiShop.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 12
    dnes 05:44 | Komunita

    Na YouTube a nově také na VHSky byly zveřejněny sestříhané videozáznamy přednášek z letošního OpenAltu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 04:33 | Komunita

    Jednou za rok otevírá společnost SUSE dveře svých kanceláří široké veřejnosti. Vítáni jsou všichni, kdo se chtějí dozvědět více o naší práci, prostředí ve kterém pracujeme a o naší firemní kultuře. Letos se dveře otevřou 26. 11. 2025 v 16:00. Můžete se těšit na krátké prezentace, které vám přiblíží, na čem naši inženýři v Praze pracují, jak spolupracujeme se zákazníky, partnery i studenty, proč máme rádi open source a co pro nás skutečně

    … více »
    SUSEMAS | Komentářů: 1
    dnes 04:22 | Komunita

    Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za říjen (YouTube).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 04:11 | Zajímavý článek

    Jeff Quast otestoval současné emulátory terminálu. Zaměřil se na podporu Unicode a výkon. Vítězným emulátorem terminálu je Ghostty.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 9
    včera 22:55 | IT novinky

    Amazon bude poskytovat cloudové služby OpenAI. Cloudová divize Amazon Web Services (AWS) uzavřela s OpenAI víceletou smlouvu za 38 miliard USD (803,1 miliardy Kč), která poskytne majiteli chatovacího robota s umělou inteligencí (AI) ChatGPT přístup ke stovkám tisíc grafických procesů Nvidia. Ty bude moci využívat k trénování a provozování svých modelů AI. Firmy to oznámily v dnešní tiskové zprávě. Společnost OpenAI také nedávno

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    včera 16:22 | Pozvánky

    Konference Prague PostgreSQL Developer Day 2026 (P2D2) se koná 27. a 28. ledna 2026. Konference je zaměřena na témata zajímavá pro uživatele a vývojáře. Příjem přednášek a workshopů je otevřen do 14. listopadu. Vítáme témata související s PostgreSQL či s databázemi obecně, a mohou být v češtině či angličtině.

    TomasVondra | Komentářů: 0
    včera 13:22 | Nová verze

    Byl vydán Devuan 6 Excalibur. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Kódové jméno Excalibur bylo vybráno podle planetky 9499 Excalibur. Devuan (Wikipedie) je fork Debianu bez systemd. Devuan 6 Excalibur vychází z Debianu 13 Trixie. Devuan 7 ponese kódové jméno Freia.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    včera 10:44 | IT novinky

    Společnost Valve aktualizovala přehled o hardwarovém a softwarovém vybavení uživatelů služby Steam. Podíl uživatelů Linuxu poprvé překročil 3 %, aktuálně 3,05 %. Nejčastěji používané linuxové distribuce jsou Arch Linux, Linux Mint a Ubuntu. Při výběru jenom Linuxu vede SteamOS Holo s 27,18 %. Procesor AMD používá 67,10 % hráčů na Linuxu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 10:33 | Zajímavý projekt

    Joel Severin v diskusním listu LKML představil svůj projekt linuxového jádra ve WebAssembly (Wasm). Linux tak "nativně" běží ve webovém prohlížeči. Potřebné skripty pro převod jsou k dispozici na GitHubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    Jaké řešení používáte k vývoji / práci?
     (36%)
     (48%)
     (18%)
     (18%)
     (22%)
     (16%)
     (21%)
     (16%)
     (17%)
    Celkem 309 hlasů
     Komentářů: 15, poslední 2.11. 08:25
    Rozcestník

    Linux a MCU Stellaris ARM Cortex-M3

    26. 1. 2012 | Martin Kučera | Hardware | 5037×

    Tento článek by měl seznámit čtenáře s vývojovými nástroji a jednoduchou aplikací pro evaluation kit LM3S-8962 od Texas Instruments, která bude komunikovat s počítačem přes sériový port.

    Obsah

    Seznámení se s kitem LM3S-8962

    link

    Desku pohání 32bitový proceosor s jádrem ARM Cortex M3. Deska je osazena procesorem LM3S8962, disponuje OLED displejem s 128x96 pixely, síťovým rozhraním, pěti tlačítky, slotem pro microSD kartu... Více informací o desce najdete na ti.com. Na následujících obrázcích je blokové schéma procesoru řady 8000 a fotka desky.

    Linux a MCU Stellaris ARM Cortex-M3 Linux a MCU Stellaris ARM Cortex-M3

    Uživatelská příručka ke kitu je ke zhlédnutí také na ti.com. K dispozici jsem měl verzi kitu s vývojovým prostředím Code Composer Studio pro Windows. Jednoho dne mi však vývojové prostředí založené na Eclipsu nechtělo naběhnout, tak jsem začal řešit problém, jak uchodit potřebné vývojové nástroje pro Linux. Veškeré popisované kroky byly vyzkoušeny na starším notebooku Thinkpad T61 (CPU T7300 a 2GB RAM) s nainstalovaným Linuxem Mint verze Isadora s pracovním prostředím GNOME.

    Před připojením desky budeme nejspíš potřebovat doinstalovat knihovnu libftdi1 (nachází se v repozitáři). Po připojení desky USB kabelem se v systému identifikuje následovně:

    mk@t61 ~ $ lsusb 
    Bus 007 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
    Bus 006 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
    Bus 005 Device 002: ID 0403:bcd9 Future Technology Devices International, Ltd Stellaris Evaluation Board
    Bus 005 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
    Bus 004 Device 002: ID 1ea7:0002  
    Bus 004 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
    Bus 003 Device 003: ID 0483:2016 SGS Thomson Microelectronics Fingerprint Reader
    Bus 003 Device 002: ID 0a5c:2110 Broadcom Corp. Bluetooth Controller
    Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
    Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
    Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
    

    Vývojové nástroje

    link

    Při vývoji aplikace byl použit překladč od Code Sourcery a jejich produkt Sourcery G++ Lite. Verze překladače pro MCU Stellaris je třeba arm-none-eabi. Já jsem instaloval verzi z května 2011, instalační binárka pro linux spolu s příručkou pro instalaci je k dispozici zde.

    Pro nahrání programu do desky je třeba použít program OpenOCD – Open On-Chip Debugger (nachází se normálně v repozitářích). Konfigurační soubor pro naší desku a postup pro nahrávání najde zde.

    Ladění kódu lze provádět např. prográmkem arm-none-eabi-gdbtui, který je součástí balíku Sourcery G++ Lite. Postup debugování lze dohledat zde.

    Při vývoji byla dále použita knihovna Stellarisware, ta obsahuje ovladače pro periferie MCU a ukázkové kódy pro různé desky s procesory ARM Cortex. Knihovna se nachází na přiložetém CD k development kitu.

    Seznámení se s aplikací

    link

    Jedná se o jednoduchou aplikaci, kterou budeme mít možnost ovládat běžící přehrávač na počítači. Já jsem si zvolil konzolový hudební přehrávač moc player, který používám k poslechu hudby. Program si může každý upravit pro svůj oblíbený přehrávač, stačí pouze pokud přehrávač disponuje konzolovým rozhraním, můžeme mu pomocí jednoduchého příkazu zadat, ať např. přehraje následující písničku. Pro přehrávač mocp to představuje spustit příkaz mocp -f, pro přehrávač exaile by to byl příkaz exaile -n atd.

    Uvededné přehrávače neumějí samy o sobě komunikovat s deskou, proto budeme potřebovat jednoduchý prográmek, který bude zachycovat vysílané příkazy od desky a podle přijatého příkazu bude spouštět příslušné příkazy pro danný přehrávač. Tento prográmek si napíšeme v jazyce C++ za využití knihovny Qt a qextserialport.

    Nyní si shrneme požadavky na aplikaci:

    • možnost přeskakovat písničky v playlistu (další / předchozí)
    • pauza
    • ovládání hlasitosti
    • výpis informací o přehrávané písničce na LCD displeji desky (skladba, autor a deska)

    Prográmek pro desku

    link

    Nyní se podíváme na jednotlivé části souboru control.c, který obsahuje program pro desku. Na začátku souboru najdeme vložené knihovny, které potřebujeme pro práci s MCU a periferiemi desky. Zdrojové kódy pro oba programy jsou k dispozici ke stažení zde.

        #include "inc/hw_ints.h"
        #include "inc/hw_memmap.h"
        #include "inc/hw_types.h"
        #include "driverlib/debug.h"
        #include "driverlib/gpio.h"
        #include "driverlib/interrupt.h"
        #include "driverlib/sysctl.h"
        #include "driverlib/uart.h"
        #include "drivers/rit128x96x4.h"
        #include "utils/ustdlib.h"
        #include <string.h>
        #include "driverlib/timer.h"
        
    Nyní se seznámíme s jednotlivými metodami.

    void initHw() se stará o inicialiaci částí MCU, které budeme používat. Jedná se postupně o nastavení

    • hodin procesoru
    • inicializaci LED displeje
    • zpřístupnění UARTu a jeho nastavení
    • zpřístupnění portů E a F na který jsou připojena jednotlivá tlačítka (nastevení pinů jako vstupní)
    • inicializace jednoho časovače (chceme, aby se každých 5 sekund zjišťovalo info o přehrávané skladbě)
    • povolení přerušení pro jednotlivé použité periferie

    O to, jak se ošetří určité přerušení se stará soubor startup_gcc.c, kde se definují externí metody přerušení a příslušným vektorům se pak předá ukazatel na tyto funkce.

        void initHw(){
            //
            // Set the clocking to run directly from the crystal.
            //
            SysCtlClockSet(SYSCTL_SYSDIV_1 | SYSCTL_USE_OSC | SYSCTL_OSC_MAIN | SYSCTL_XTAL_8MHZ);
    
            //
            // Initialize the OLED display and write status.
            //
            RIT128x96x4Init(3000000);
    
            //
            // Enable the peripherals used by this example.
            //
            SysCtlPeripheralEnable(SYSCTL_PERIPH_UART0);
            SysCtlPeripheralEnable(SYSCTL_PERIPH_GPIOA);
            //butons
            SysCtlPeripheralEnable(SYSCTL_PERIPH_GPIOE);
            SysCtlPeripheralEnable(SYSCTL_PERIPH_GPIOF);
            //timer
            SysCtlPeripheralEnable(SYSCTL_PERIPH_TIMER0);
    
            //
            // Enable processor interrupts.
            //
            IntMasterEnable();
    
            //
            // Set GPIO A0 and A1 as UART pins.
            //
            GPIOPinTypeUART(GPIO_PORTA_BASE, GPIO_PIN_0 | GPIO_PIN_1);
    
            //
            // Configure the UART for 115,200, 8-N-1 operation.
            //
            UARTConfigSetExpClk(UART0_BASE, SysCtlClockGet(), 115200,
                    (UART_CONFIG_WLEN_8 | UART_CONFIG_STOP_ONE |
                    UART_CONFIG_PAR_NONE));
    
            //
            // Configure the GPIOs used to read the state of the on-board push buttons.
            //
            GPIOPinTypeGPIOInput(GPIO_PORTE_BASE, GPIO_PIN_0 | GPIO_PIN_1 | GPIO_PIN_2 | GPIO_PIN_3);
            GPIOPadConfigSet(GPIO_PORTE_BASE, GPIO_PIN_0 | GPIO_PIN_1 | GPIO_PIN_2 | GPIO_PIN_3, GPIO_STRENGTH_2MA, GPIO_PIN_TYPE_STD_WPU);
    
            GPIOPinTypeGPIOInput(GPIO_PORTF_BASE, GPIO_PIN_1);
            GPIOPadConfigSet(GPIO_PORTF_BASE, GPIO_PIN_1, GPIO_STRENGTH_2MA, GPIO_PIN_TYPE_STD_WPU);
    
            //
            // Enable the UART interrupt.
            //
            IntEnable(INT_UART0);
            UARTIntEnable(UART0_BASE, UART_INT_RX | UART_INT_RT);
    
    
            // Configure GPIO Block E Pin 2 and 3 to detect a falling edge
            //   (i.e. when the LEFT or RIGHT button is pressed).
            GPIOIntTypeSet(GPIO_PORTE_BASE, GPIO_PIN_0 | GPIO_PIN_1 | GPIO_PIN_2 | GPIO_PIN_3, GPIO_FALLING_EDGE);
            GPIOIntTypeSet(GPIO_PORTF_BASE, GPIO_PIN_1, GPIO_FALLING_EDGE);
    
            // Enable GPIO Port E, Pin 0 - 3 to generate an interrupt
            GPIOPinIntEnable(GPIO_PORTE_BASE, GPIO_PIN_0 | GPIO_PIN_1 | GPIO_PIN_2 | GPIO_PIN_3);
            GPIOPinIntEnable(GPIO_PORTF_BASE, GPIO_PIN_1);
    
    
            // Enable the Interrupt for GPIO block E and F in the NVIC
            IntEnable(INT_GPIOE);
            IntEnable(INT_GPIOF);
    
            //
            // Configure the two 32-bit periodic timers.
            //
            TimerConfigure(TIMER0_BASE, TIMER_CFG_32_BIT_PER);
            TimerLoadSet(TIMER0_BASE, TIMER_A, 5 * SysCtlClockGet());
    
            //
            // Setup the interrupts for the timer timeouts.
            //
            IntEnable(INT_TIMER0A);
            TimerIntEnable(TIMER0_BASE, TIMER_TIMA_TIMEOUT);
    
            //
            // Enable the timers.
            //
            TimerEnable(TIMER0_BASE, TIMER_A);
    
        }
        

    void printInfo(void) Tato metoda se stará o vypsání informací o přehrávané skladbě na displeji.

        void printInfo(void) {
    
            RIT128x96x4Clear();
            RIT128x96x4StringDraw(song, 2, 10, 13);
            RIT128x96x4StringDraw(artist, 2, 25, 10);
            RIT128x96x4StringDraw(album, 2, 40, 7);
            RIT128x96x4StringDraw(menuStr, 2, 80, 10);
    
        }
        
    void Timer0IntHandler(void) Přerušení od časovače, pošle na PC žádost o zaslání informací o přehrávané skladbě.
        void Timer0IntHandler(void) {
    
            TimerIntClear(TIMER0_BASE, TIMER_TIMA_TIMEOUT);
            char message[5];
            strcpy(message, "INFO");
            UARTSend(message, strlen(message));
    
        }    
        

    void ButtonIntHandler(void) Stará se o obsluhu tlačítek. Mění menu na displeji desky, po zmáčknutí příslušného tlačítka se případně odešle příkaz do počítače, že chceme vykonat určitý příkaz. Příkazy se odesílají jako řetězce např. „NEXT_SONG“, „VOLUME_UP“ atd.

        void ButtonIntHandler(void) {
            // Variable for pin status (LEFT or RIGHT)
            long pinStatus;
    
            // Delay for debouncing
            volatile unsigned long delay;
    
            char message[16];
    
            // Wait a bit
            for (delay = 0; delay < 100000; delay++) {
            }
    
            // Read the state again
            pinStatus = (GPIOPinRead(GPIO_PORTE_BASE, (GPIO_PIN_0 | GPIO_PIN_1 |
                    GPIO_PIN_2 | GPIO_PIN_3)) |
                    (GPIOPinRead(GPIO_PORTF_BASE, GPIO_PIN_1) << 3));
    
            // Clear the GPIO interrupt.
            GPIOPinIntClear(GPIO_PORTE_BASE, GPIO_PIN_0 | GPIO_PIN_1 | GPIO_PIN_2 | GPIO_PIN_3);
            GPIOPinIntClear(GPIO_PORTF_BASE, GPIO_PIN_1);
    
    
            switch (pinStatus) {
                case KEY_DOWN_VALUE:
                    strcpy(message, "VOLUME_DOWN");
                    UARTSend(message, strlen(message));
                    break;
    
                case KEY_ENTER_VALUE:
                    //tady se rozhodne, co se odešle
                    switch (menuInt) {
                        case 0:
                            strcpy(message, "NEXT_SONG");
                            UARTSend(message, strlen(message));
                            break;
                        case 1:
                            strcpy(message, "PREVIOUS_SONG");
                            UARTSend(message, strlen(message));
                            break;
                        case 2:
                            strcpy(message, "PAUSE");
                            UARTSend(message, strlen(message));
                            break;
                        case 3:
                            strcpy(message, "PLAY");
                            UARTSend(message, strlen(message));
                            break;
                        default:
                            break;
                    }
                    break;
                case KEY_LEFT_VALUE:
                case KEY_RIGHT_VALUE:
    
                    //pohyb v menu
                    if (pinStatus == KEY_LEFT_VALUE) {
                        menuInt = menuInt - 1;
                        if (menuInt < 0) menuInt = 3;
                    } else {
                        menuInt = menuInt + 1;
                        //MAX položek v menu
                        if (menuInt > 3) menuInt = 0;
                    }
    
                    //vypis polozky
                    switch (menuInt) {
                        case 0:
                            strcpy(menuStr, "Next song");
                            break;
                        case 1:
                            strcpy(menuStr, "Previous song");
                            break;
                        case 2:
                            strcpy(menuStr, "Pause");
                            break;
                        case 3:
                            strcpy(menuStr, "Play");
                            break;
                        default:
                            menuInt = 0;
                            strcpy(menuStr, "Next song");
                            break;
                    }
                    printInfo();
    
    
                    break;
                case KEY_UP_VALUE:
                    strcpy(message, "VOLUME_UP");
                    UARTSend(message, strlen(message));
                    break;
                default:
                    //strcpy(message, "ERROR");
                    break;
            }
        }
        

    void UARTSend(const unsigned char *pucBuffer, unsigned long ulCount) Odeslání bufferu po sériové lince.

        void UARTSend(const unsigned char *pucBuffer, unsigned long ulCount) {
    
            while (ulCount--) {
                UARTCharPutNonBlocking(UART0_BASE, *pucBuffer++);
            }
        }
        

    void UARTIntHandler(void) Obsluha přerušení od UARTu. Jedná se o přijetí informací o přehrávané skladbě. Informace jsou zasílané jako textový řetězec, kde řídící znaky 0xF3, 0xF6 a 0xF9 odělují informace o skladbě, autorovi a desce.

        void UARTIntHandler(void) {
            unsigned long ulStatus;
    
            char c;
    
            ulStatus = UARTIntStatus(UART0_BASE, true);
    
            UARTIntClear(UART0_BASE, ulStatus);
    
    
            while (UARTCharsAvail(UART0_BASE)) {
    
                c = UARTCharGetNonBlocking(UART0_BASE);
                buf[lenght] = c;
                lenght++;
    
                if (c == 0xF3) {
                    buf[lenght - 1] = '\0';
                    strcpy(song, buf);
                    lenght = 0;
                }
                if (c == 0xF6) {
                    buf[lenght - 1] = '\0';
                    strcpy(artist, buf);
                    lenght = 0;
                }
                if (c == 0xF9) {
                    buf[lenght - 1] = '\0';
                    strcpy(album, buf);
                    lenght = 0;
                    printInfo();
                }
            }
        }
        

    int main(void) Hlavní metoda programu, volá inicializaci zařízení a obsahuje nekonečnou smyčku pro běh programu, jednotlivé události jsou pak obsluhovány v přerušení.

        int main(void) {
    
            initHw();
    
            strcpy(artist, "artist");
            strcpy(song, "song");
            strcpy(album, "album");
    
            printInfo();
            RIT128x96x4StringDraw("Next song", 2, 80, 10);
    
            while (1) {
    
            }
        }
        

    Obslužný prográmek na PC

    link

    Nejedná se o nic zázračného, jde o jednoduché okénko (odděděné od QMainWindow) s pár widgety (QLabel, QComboBox, QPushButton, ...), kde si vybereme příslušný sériový port a připojíme se k němu. Prográmek pak odebírá od desky příkazy a pomocí forku spouští jednotlivé příkazy pro přehrávač. Můžete si stáhnout celý projekt.

    Konstruktor MainWindow(QWidget *parent)

      MainWindow::MainWindow(QWidget *parent) :
          QMainWindow(parent),
          ui(new Ui::MainWindow)
      {
          ui->setupUi(this);
    
          cnt = 0;
          cnt2 = 0;
    
          //info o portech
          slotRefresh();
    
          connect(ui->pushButtonConnect, SIGNAL(clicked()), this, SLOT(nastavVysilac()));
          connect(ui->pushButtonDisconnect, SIGNAL(clicked()), this, SLOT(slotDisconnect()));
          connect(ui->pushButtonRefresh, SIGNAL(clicked()), this, SLOT(slotRefresh()));
      }  
      

    Nastavení sériového portu slotNastavVysilac(). Nastavení příslušné baudové rychlosti, počtu datových a stop bitů a nastavení slotu pro událost readyRead().

      void MainWindow::slotNastavVysilac(){
    
          vysilac = new QextSerialPort(ui->comboBoxVysilac->currentText(), QextSerialPort::EventDriven);
          vysilac->setBaudRate(BAUD115200);
          vysilac->setFlowControl(FLOW_OFF);//FLOW_OFF
          vysilac->setParity(PAR_NONE);
          vysilac->setDataBits(DATA_8);
          vysilac->setStopBits(STOP_1);
    
          int state = vysilac->open(QIODevice::ReadWrite);
          qDebug("vysilac->open() = %d", state);
          if(!vysilac->isOpen()) qDebug("nejde nastavit vysilac");;
    
          connect(vysilac, SIGNAL(readyRead()), this, SLOT(signalizaceDat()));
          connect(vysilac, SIGNAL(readChannelFinished()), this, SLOT(konec()));
    
          ui->pushButtonConnect->setEnabled(false);
          ui->pushButtonRefresh->setEnabled(false);
          ui->pushButtonDisconnect->setEnabled(true);
    
      }
      

    Pokud přichází data přes sériovou linku, je zavolána metoda slotSignalizaceDat() a jsou přečteny do buffru data. Z přečtené zprávy se určí o jaký jde příkaz a do proměnné argum uloží příslušný parametr příkazu mocp, který se bude volat pro přijatý příkaz a zavoláme metodu void provedPrikaz(int cmd, char * cCmd, char * argum), která provede fork a v potomkovi provede příslušný příkaz pro přehrávač.

      void MainWindow::slotSignalizaceDat(){
    
          QByteArray bytes;
          int a = vysilac->bytesAvailable();
    
    
          if(a > 0){
            bytes.resize(a);
            vysilac->read(bytes.data(), bytes.size());
            ui->statusBar->showMessage(bytes.data(), 2000);
          }
    
    
          int cmd = 0;
    
          if(QString::compare(bytes.data(), "VOLUME_DOWN", Qt::CaseSensitive) == 0) cmd = CMD_VOLUME_DOWN;
          else if(QString::compare(bytes.data(), "VOLUME_UP", Qt::CaseSensitive) == 0) cmd = CMD_VOLUME_UP;
          else if(QString::compare(bytes.data(), "NEXT_SONG", Qt::CaseSensitive) == 0) cmd = CMD_NEXT_SONG;
          else if(QString::compare(bytes.data(), "PREVIOUS_SONG", Qt::CaseSensitive) == 0) cmd = CMD_PREVIOUS_SONG;
          else if(QString::compare(bytes.data(), "PAUSE", Qt::CaseSensitive) == 0) cmd = CMD_PAUSE;
          else if(QString::compare(bytes.data(), "PLAY", Qt::CaseSensitive) == 0) cmd = CMD_PLAY;
          else if(QString::compare(bytes.data(), "INFO", Qt::CaseSensitive) == 0) cmd = CMD_INFO;
          else cmd = CMD_NOCMD;
    
          char cCmd[] = "mocp";
          char argum[5];
    
          //argum = "-f";
          switch(cmd){
    
              case CMD_NEXT_SONG:
                                        strcpy(argum, "-f");
                                        break;
    
              case CMD_PREVIOUS_SONG:
                                        strcpy(argum, "-r");
                                        break;
              case CMD_VOLUME_DOWN:
                                        strcpy(argum, "-v-2");
                                        break;
              case CMD_VOLUME_UP:
                                        strcpy(argum, "-v+2");
                                        break;
              case CMD_PLAY:
                                        strcpy(argum, "-U");
                                        break;
              case CMD_PAUSE:
                                        strcpy(argum, "-P");
                                        break;
              case CMD_INFO:
                                        strcpy(argum, "-i");
                                        break;
    
              default:
                                      break;
          }
    
          provedPrikaz(cmd, cCmd, argum);
    
      }
      

    provedPrikaz(int cmd, char * cCmd, char * argum) vytvoření potomka procesu a v něm spustíme příslušný příkaz pro přehrávač. Pokud jde o příkaz, jako je přeskočení skladby nebo zvýšení hlasitosti, zavoláme pouze execlp s příslušnými parametry. Jestli ale zjišťujeme informace o přehrávané skladbě, vytvoříme si soubor vystup.txt, do kterého se nám uloží informace o skladbě. Tento soubor následně otevřeme a na příslušných řádkách vyhledáma informace o skladbě, autorovi a desce. Na řádce se nenachází pouze např. název skladby, ale i text artist:, ten pomocí metody QString::mid(int pos, int len) ořízneme a ponecháme případně 21 znaků. (na displej se jich více nevejde). Informace o skladbě pak odešleme přes sériový port desce, která je zobrazí.

      void MainWindow::provedPrikaz(int cmd, char * cCmd, char * argum){
    
          int soubor;
    
          if(cmd == CMD_INFO) soubor = open("vystup.txt",   O_WRONLY|O_CREAT|O_TRUNC,S_IRUSR|S_IWUSR|S_IRGRP|S_IROTH);
    
          int status;
          int pid = fork();
          if (pid == -1)
          {  qDebug("Fork selhal !\n");
             exit(-1);
          }
          if (pid == 0)
          {
              // potomek
              if(cmd == CMD_INFO){
                  //přesměrování do souboru
                  //dup2(soubor,1);
    
                  // Redirect standard output
                  if (soubor >= 0) {
                   //close(STDOUT_FILENO);
                   dup2(soubor, STDOUT_FILENO);
                  }
              }
    
              int ret = execlp(cCmd, cCmd, argum, NULL);
              qDebug("ret = %d\n", ret);
    
          }
          else
          {  // rodic
             qDebug("Rodic: Cekam na syna\n");
             int spid = wait(&status);
             if (spid != pid) qDebug("Rodic: To neni muj syn !");
    
             qDebug("Rodic: Uz koncim");
          }
    
    
          if(cmd == CMD_INFO) {
              QFile fileQt("vystup.txt");
              if (!fileQt.open(QIODevice::ReadOnly | QIODevice::Text))
              {
                  ;
              }
    
              QByteArray artist, song, album;
              int radek = 1;
              while (!fileQt.atEnd()) {
                  QByteArray line = fileQt.readLine();
    
                  if(radek == 4) {
                      artist.append(line);
                      artist = artist.mid(8, 21);
                  }
                  if(radek == 5){
                      song.append(line);
                      song = song.mid(11, 21);
                  }
                  if(radek == 6){
                      album.append(line);
                      album = album.mid(7, 21);
                  }
    
                  radek++;
              }
    
              fileQt.close();
    
              QByteArray msg;
              msg.append(song);
              msg.append(0xF3);
              msg.append(artist);
              msg.append(0xF6);
              msg.append(album);
              msg.append(0xF9);
    
              vysilac->write(msg.data(), msg.length());
    
          }
      }
      

    Na posledním obrázku je fotka z nasazení, v terminálu běží OpenOCD server, připojení k OpenOCD servru přes telnet a program pro zachytávání příkazů od desky.

    Linux a MCU Stellaris ARM Cortex-M3

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    26.1.2012 08:33 avzgag
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux a MCU Stellaris ARM Cortex-M3
    nejde nainstalit linux pro arm primo na tu desku? nevim jestli linux jede na cortex-3.
    26.1.2012 09:11 Mark
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux a MCU Stellaris ARM Cortex-M3
    Jsou jiste pokusy o portaci Linuxu na Cortex-M[3,4], ale procesory s timto jadrem jsou primarne urcene jako "velke a rychle" MCU == jednocipy s integrovanou SRAM i Flash, proste moderni evoluce Intel 8051. Vetsinou nemaji radice DDR[1,2,3] SDRAM a celkove jsou prilis "male" bez sirokych externich sbernic.
    26.1.2012 09:38 avzgag
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux a MCU Stellaris ARM Cortex-M3
    dik za info, ja ty rozdily mezi cortex-3 a napr. cortex-7 neznam. cortex-7 je myslim na linux pripraven, nebo cortex-9, ne?
    26.1.2012 11:17 majvan | skóre: 5 | blog: Fandime linuxu | Trenčín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux a MCU Stellaris ARM Cortex-M3
    Miešate jedno cez druhé. Jadro Cortex je nové jadro od ARM, konkrétne ho ARM označuje ako verzia č. 7 svojho jadra. Toto jadro má 3 "edície": M, R a A, každá edícia má vlastný set jadrových periférií, čím vznikajú jadrá Cortex-M0 až M4, Cortex-A5 až A15, Cortex R (neviem presne, dá sa dohľadať). Každá edícia je primárne určená na iný trh: M- microcontroller, A- multimedia application, R- signal processing. Jadrá Cortex Mx nemajú MMU a preto nemožno linux na ne nasadiť, jedine uClinux.
    26.1.2012 23:59 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux a MCU Stellaris ARM Cortex-M3
    Hmm podle TI @50MHz, to by možná zvládlo přehrát mptrojku samo :-D.

    BTW obrázek desky (vedle blokovýho) nejde.
    vlastikroot avatar 27.1.2012 08:26 vlastikroot | skóre: 24 | blog: vlastikovo | Milevsko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux a MCU Stellaris ARM Cortex-M3
    Proc, kdyz se k tomu da pripojit HW dekoder ...
    We will destroys the Christian's legion ... and the cross, will be inverted
    28.1.2012 00:46 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux a MCU Stellaris ARM Cortex-M3
    Já jen poukazuju na to, jak jsou dneska uC výkonný.
    29.1.2012 22:25 JZD | skóre: 15 | blog: Na_dvorku
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux a MCU Stellaris ARM Cortex-M3
    Druhý obrázek nejde otevřít. Chyba Error 500.
    Víra znamená vyznávat to, o čem člověk dobře ví, že to není pravda. Mlčeti platina, mluviti v gajzu, býti v hajzlu.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.