UN Open Source Week 2025 probíhá tento týden v sídle Organizace spojených národů v New Yorku. Středeční a čtvrteční jednání bude možné sledovat na UN Web TV.
Byla vydána nová verze 2.50.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 98 vývojářů, z toho 35 nových. Přehled novinek v příspěvku na blogu GitHubu a v poznámkách k vydání.
Infrastrukturu pro chatovací aplikaci Telegram provozuje člověk s vazbami na ruské zpravodajské služby. Upozorňují na to investigativní novináři z redakce iStories. „Vedneev dodává služby ruskému státu včetně jeho jaderného institutu nebo zpravodajské službě FSB,“ říká v podcastu Antivirus novinář Jan Cibulka. Uživatelům, kteří si chtějí své informace chránit, doporučuje Telegram vůbec nepoužívat, a raději zvolit jednu z alternativ, WhatsApp nebo Signal.
The Trump Organization spustila ve Spojených státech mobilní síť Trump Mobile s neomezeným tarifem The 47 Plan za 47,45 dolarů měsíčně a představila vlastní značku telefonů The T1 Phone s Androidem za 499 dolarů.
Vývojáři KiCadu se na svém blogu rozepsali o problémech KiCadu v desktopových prostředích nad Waylandem. KiCad běží, ale s významnými omezeními a problémy, které podstatně zhoršují uživatelský komfort a vývojáři je nedokážou vyřešit na úrovni KiCadu. Pro profesionální používání doporučují desktopová prostředí nad X11.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
Byla vydána (𝕏) nová verze 2025.2 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.
Dánské ministerstvo pro digitální záležitosti má v plánu přejít na Linux a LibreOffice [It's FOSS News].
V úterý Google vydal Android 16. Zdrojové kódy jsou k dispozici na AOSP (Android Open Source Project). Chybí (zatím?) ale zdrojové kódy specifické pro telefony Pixel od Googlu. Projekty jako CalyxOS a GrapheneOS řeší, jak tyto telefony nadále podporovat. Nejistá je podpora budoucích Pixelů. Souvisí to s hrozícím rozdělením Googlu (Google, Chrome, Android)?
Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.101 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.101 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Dneškem začíná seriál o Inkscape. Podíváme se, co to je, co nám nabízí. V dílech následujících se vrhneme na kreslení. Takže se pohodlně usaďte, jízda po vlně vektorové grafiky právě začíná.
Inkscape je vektorový grafický editor příbuzný svými funkcemi programům jako Sodipodi, Scribus, Illustrator, Freehand, CorelDraw nebo Xara X. Avšak na rozdíl od některých zmíněných je plně open source (GPL). Pro dokumenty používá formát SVG (Scalable Vector Graphics, škálovatelná vektorová grafika) standardizovaný konsorciem W3C. Ale nezůstává jen u čistého SVG, obohacuje jej o jméno autora, prostor na uvedení licence, ... (takzvané Creative Commons data). Krom toho přidává vlastní "jmenný prostor" (angl. namespace), neboli možnosti, které W3C norma SVG nemá.
Inkscape běží na GNU/Linuxu a je výjovým týmem pravidelně portován pro MS Windows, Mac OS X a neoficiálně i pro FreeBSD. Použitým toolkitem je GTK, stejně jako u rastrového bratříčka Gimp.
Čistě vektorový obrázek, takový, jaký se kreslí v Inkscape, přináší jeho autorovi nevídané možnosti. Velikost se dá nekonečně měnit, aniž by práce ztrácela na kvalitě. Protože se obrázky Inkscape ukládají jako SVG, což je prakticky XML (text se značkami podobný HTML), můžete upravovat dokument i bez Inkscape pomocí textového editoru. Tato vlastnost se dá hezky využít v různých skriptech a pokud umíte alespoň trochu BASH nebo jiný jazyk, můžete dělat divy.
To, co byste od aplikace tohoto zaměření očekávali. Příjemná je podpora gradientu (barevného přechodu) a vzorku v obrysech a ve výplních, stejně jako vodících čar (angl. guidelines). Program je nejenom přeložený do češtiny, ale také umí psát do obrázku text jak česky, tak i v ostatních znakových sadách podporovaných UTF-8. Krom toho umí tento text ohnout podle cesty (angl. path), a také mu provést kerning (ruční posun znaků do všech směrů, takže vypadávají z toku textu) či jej vlít do rámce. Nakreslená díla můžete exportovat přímo do .png nebo do .jpg (s volitelným rozlišením), stejně jako můžete ukládat do SVG, PostScriptu, .ai (adobe illustrator), PDF a exportovat křivky do .pov.
Pozoruhodná je podpora skriptování grafických efektů v Pythonu, takže si můžete napsat vlastní skript nebo využít již existujích. Navíc má Inkscape dobrou podporu pro vrstvy, a proto se neztratíte ani ve velmi složitých obrazcích.
Program má velice originálně zpracovaný systém nápovědy. Celá nápověda jsou SVG obrazy, které se v Inkscape prostě otevřou. Prozatím je nápověda v programu pouze anglicky, ale pokrývá všechno potřebné, včetně "Elements of Design" - mininávodu o estetice. Avšak je třeba si dávat pozor, klávesa F1 není zkratka pro nápovědu, viz níže.
Pokud jste zvyklí na Blender, máte malou výhodu (pokud máte obě ruce). Inkscape má stejný základ ovládání - pravou ruku položíte na myš, levou na klávesnici.
Klávesy F1
až F9
jsou vyhrazeny přepínání nástrojů. Vybírání a kopírování je stejné jako u většiny aplikací, ale Inkscape umí navíc duplikovat Ctrl+D
a klonovat Alt+D
. Dialogové okno barev a výplní vyvoláte Ctrl+Shit+F
(jako fill = výplň), pomůcky pro automatické zarovnání a rozmístění se zobrazí po stisku Ctrl+Shit+A
(align = zarovnání), nástroje textu Ctrl+Shit+T
(type = psát). Mřížka se zobrazuje / skrývá klávesou #
, export do rastru se provádí pomocí Ctrl+Shift+E
.
Jak jsem zmínil, Inkscape je k dispozici pro množství systémů. V distribucích GNU/Linuxu a *BSD je dostupný přes balíčkovač jako inkscape
, uživatelé ostatních najdou instalátor ke stažení na inkscape.org/download.php.
Open Clip Art si také můžete nainstalovat přímo do systému buďto přes balíčkovač, většinou je to balík openclipart
případně openclipart-png
a openclipart-svg
. Pokud tuto možnost nemáte, můžete si archív stáhnout.
Pojem, který se váže k Inkscape jako žena k muži. Tato galerie shromažďuje obrázky pod licencí public domain, tedy zcela volné k jakémukoli užití. Protože jsou všechny kliparty k dispozici jako SVG, můžete je importovat do svých kreseb, upravovat a dělat s nimi vůbec všechno, co vás napadne. Jinak řečeno, můžete tvořit efektní koláže.
Jeden obrázek, na němž je vidět Inkspace v plné produktivní činnosti.
Příště se pustíme do kreslení...
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
nejvíc mě mrzí že pod scrolovacím kolečkem neni zoom.. to je veliká škoda.Zoomovat lze v inkscape několikero způsoby: Ctrl+kolečko na myši ... Zoom in, Zoom out (pozice kurzoru ovlivňuje výřez!) Klik na prostřední tlačítko ... Zoom in (opět závisí na pozici kurzoru) klávesa "4" ... zobrazí celou kresbu tak, aby se akorát vešla do okna inkscapu klávesa "3" ... totéž co "4", ale provede to s aktuálně vybraným objektem. klávesami "+" a "-" na numerické klávesnici ... trochu těžkopádné - používejte raději výše uvedené způsoby.
Final Summer of Code Projects Application Student Mentor ---------------------------------------------------------------------- SVG Filter Effects #1 Niko Kiirala Bulia Inkboard Protocol Spec / Lib Conversion Dale Harvey David Yip PDF Export with Cairo Mikos Erdelyi Ted Gould Memory Optimization Marina Diezler MenTaLguY SVG Filter Effects #2 Hugo Rodrigues BuliaHmm, export do PDF, memory optimization, efekty ... hura :) Este aby niekto zlepsil spravu objektov a vrstiev ;)
... Sodipodi je pak tuším předchůdce něčeho...Inkscape je fork z Sodipodi. Viz http://en.wikipedia.org/wiki/Inkscape Nejvetsi rozdil je asi v pouzitem rozhrani. Sodipodi ma rozhrani vychazejici z gimpu, inkscape je sdi aplikace. Zatimco u gimpu mi mi nikdy nevadilo ze je mdi a nechapal jsem narky ostatnich po rozhrani adobe photoshopu / pixelu, u inkscape mi to naopak vyhovuje. Podle tohoto srovnání [en] by mel byt u inkscape rychlejsi vyvoj, mit detailnejsi dokumentaci, opraveno vice bugu, sodipody zas o neco rychlejsi renderer... Ze srovnani jsem pochopil, ze inkscape je na tom o neco lepe.
martin@aerovax:~$ sudo apt-get install inkscape Password: Čtu seznamy balíků... Hotovo Vytvářím strom závislostí... Hotovo Následující extra balíky budou instalovány: gnome-mime-data libavahi-client3 libavahi-common-data libavahi-common3 libavahi-glib1 libbonobo2-0 libbonobo2-common libgnomevfs2-0 libgnomevfs2-common Navrhované balíky: libxml-xql-perl python-xml libgnomevfs2-bin Doporučované balíky: dia dia-gnome libwmf-bin pstoedit sketch perlmagick libgnomevfs2-extra Následující NOVÉ balíky budou nainstalovány: gnome-mime-data inkscape libavahi-client3 libavahi-common-data libavahi-common3 libavahi-glib1 libbonobo2-0 libbonobo2-common libgnomevfs2-0 libgnomevfs2-common 0 aktualizováno, 10 nově instalováno, 0 k odstranění a 0 neaktualizováno. Potřebuji stáhnout 9717kB archivů. Po rozbalení bude na disku použito dalších 44,4MB. Chcete pokračovat [Y/n]? n Přerušeno. martin@aerovax:~$
... možná by šlo zařídit aby se při dvojkliku na nástroj pro kreslení objektu nebo dvojkliku na plátno objevilo dialogové okno s možností zadání koordinátů a velikosti.. ale to jen hádám, chce to to sepsat a poslat a možná i zkusit naprogramovat.To dialogové okno s různými transformacemi (Move, Scale, Rotation, Skew, Transformační matice) je kdykoli k dispozici přes Object->Transform nebo Ctrl+Shift+M.
Extension pro kótování už existuje.Můžete poradit, jak se to rozšíření jmenuje a kde se dá nalézt? (Ve verzi 0.43 v gentoo kompilované včetně "effects" jsem jej nenalezl.)
export LC_COLLATE=C
?
Diky
Jako první krok pro zlepšní bych viděl nadefinování šipek, které končí tak akorát s koncovými uzly. Předělávat již existující není možné, protože by se pokazily dosud vytvořené kresby.Nejsem si jist, ale zdá se mi, že definici šipek inkscape ukládá do xml souboru spolu s obrázkem. Tzn., že při otevření dříve vytvořeného souboru verzí programu s novou definicí šipek stejného názvu se použije definice, která platila při vytvoření obrázku. Alespoň takto mi to fungovalo s definicí šipek, kterou jste upravil (viz níže v komentářích).
/usr/share/inkscape/markers/markers.svgPohrál jsem si s tím a vyrobil šipky nové. Zde je ukázka:
http://kf.fyz.fce.vutbr.cz/pub/inkscape/arrows_new.pngPředefinoval jsem DistanceIn a DistanceOut a přidal další typ šipek ArrowIn a ArrowOut, přičemž všechny šipky jsou teď tvarově stejné a hlavně mají uzly tam kde mají být.
Tak koukám a řekl bych že Inkscape některé z uvedených námitek už vcelku vychytal. Rozhodně umí Barcode Se šipkami nevím, nejsem kreslič technických výkresů. Ale když to všechno nascaluju, tak nakonec nechám změnit tah globálně na stejnou hodnotu a tím se upraví jednotně i ty mizerné šipečky. Bohužel špičky pořád přelézají hraniční body. Zato má ale jednu (možná nechtěnou) "fíčuru" - totiž otevírám v něm PDFka když mi je zákazníci pošlou zaheslované; pak export do EPS SVG či AI a pohoda