Po půl roce vývoje od vydání verze 48 bylo vydáno GNOME 49 s kódovým názvem Brescia (Mastodon). S přehrávačem videí Showtime místo Totemu a prohlížečem dokumentů Papers místo Evince. Podrobný přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání a v novinkách pro vývojáře.
Open source softwarový stack ROCm (Wikipedie) pro vývoj AI a HPC na GPU od AMD byl vydán ve verzi 7.0.0. Přidána byla podpora AMD Instinct MI355X a MI350X.
Byla vydána nová verze 258 správce systému a služeb systemd (GitHub).
Byla vydána Java 25 / JDK 25. Nových vlastností (JEP - JDK Enhancement Proposal) je 18. Jedná se o LTS verzi.
Věra Pohlová před 26 lety: „Tyhle aféry každého jenom otravují. Já bych všechny ty internety a počítače zakázala“. Jde o odpověď na anketní otázku deníku Metro vydaného 17. září 1999 na téma zneužití údajů o sporožirových účtech klientů České spořitelny.
Byla publikována Výroční zpráva Blender Foundation za rok 2024 (pdf).
Byl vydán Mozilla Firefox 143.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Nově se Firefox při ukončování anonymního režimu zeptá, zda chcete smazat stažené soubory. Dialog pro povolení přístupu ke kameře zobrazuje náhled. Obzvláště užitečné při přepínání mezi více kamerami. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 143 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Byla vydána betaverze Fedora Linuxu 43 (ChangeSet), tj. poslední zastávka před vydáním finální verze, která je naplánována na úterý 21. října.
Multiplatformní emulátor terminálu Ghostty byl vydán ve verzi 1.2 (𝕏, Mastodon). Přehled novinek, vylepšení a nových efektů v poznámkách k vydání.
Byla vydána nová verze 4.5 (𝕏, Bluesky, Mastodon) multiplatformního open source herního enginu Godot (Wikipedie, GitHub). Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Mnoho z nás si chce udržet určitou míru nezávislosti. To se velice dobře daří právě s aplikacemi na bázi otevřeného kódu.
Samozřejmě, že takový skok má i mnoho stinných stránek, ale minulost ukazuje, že aplikace s otevřeným kódem mají narůstající převahu výhod – například flexibilita vývoje a nezávislost na finančních a personálních zdrojích. Takže i přesto, že stále existuje mnoho aplikací, které svojí funkčností nedosahují kvalit svých proprietárních protějšků, je vhodné vývoj open source sledovat a pokud je to možné, neváhat na něj přejít.
Na obecné úrovni slouží vektorový editor nejčastěji ke kresbě geometrických objektů nebo textu. Liší se tak od editoru bitmapového, jakým je například Gimp či Photoshop, tím, že jeho měrnou jednotkou nejsou pixely ale geometrické tvary. Výhodou vektoru je – mimo výrazně menší datové náročnosti – zcela jednoznačně možnost nekonečné práce a úprav bez rizika ztráty kvality, jakou známe právě u bitmapy.
Vektorové editory bychom mohli rozdělit do tří základních skupin. Prvním případem je tvorba kresby (ikona, jmenovka, značka, komiks atp.). Stačí vám přitom neurčitá plocha, ve které připravíme objekt nebo sadu objektů, bez hlubších vazeb s okolím. Nástrojem vhodným pro tento typ práce s vektorem je právě Inkscape. Druhým nejčastějším užitím vektoru je příprava sazby, kde samotná kresba respektuje například prostor stránky nebo jiného prostoru, v sazbě mnohem častěji kombinujeme grafické objekty, bitmapy (fotografie) a text. Zde bych jako příklad vhodného nástroje uvedl Scribus. Třetím typem použití vektorového editoru je schéma, kde je klíčem knihovna objektů a možnost jejich dynamické vazby. Příkladem vektorového editoru zaměřeného na schémata je DIA.
Nekorunovaným králem ilustračních programů je bezpochyby Adobe Illustrator a jeho mladší bratr InDesign, který je zaměřen na sazbu. Ten však stále bojuje o prvenství s konkurentem Quark Xpress, který v oblasti sazby působí o mnoho let déle. Nejsilnější konkurencí Illustratoru je CorelDraw!, se kterým zvládnete částečně to co Illustrator a částečně také to co Quark Xpress a InDesign. Díky tomu, že všechny jmenované aplikace jsou proprietární, je patrné, že oblast vektorové grafiky a sazby jednoznačně má svůj ekonomický potenciál.
No a tam, kde je ekonomický potenciál, bývá často i velká skupina uživatelů, kteří by rádi zvolili nezávislejší a levnější alternativu. Nejčastěji se setkáte s následujícími reprezentanty této skupiny aplikací:
Pokud však hledáte nástroj, který vám pomůže vytvářet jak ikony pro web, tak s jeho pomocí dokážete vytvořit polep reklamního vozidla nebo zpracovat stránku jednostránkového inzerátu, jasnou volbou je Inkscape.
Inkscape jako jediný program s otevřeným kódem, který plní klíčové potřeby běžného grafika. Jde zejména o snadný export do PDF pro jednoduché sdílení dokumentů s osobami, které nemají odpovídající grafický nástroj. Současně vás výrazně neomezuje díky nezávislosti na platformě (GNU/Linux, Mac OSX, Windows) nebo třeba i schopnosti pracovat nativně s otevřeným formátem SVG, který je v podstatě XML definicí přepočítanou do grafiky. Pro zajímavost: jde o formát u jehož zrodu stála společnost Adobe. Inkscape bych tak směle označil jako nejotevřenější vektorový editor.
Program vychází z kódu Sodipodi a má nakročeno výborně plnit nesčetné grafické úkoly zmíněné výše, stejně jako někdy v budoucnu i schémata. Pomalý vývoj aplikace DIA totiž nabízí zamyšlení, zdali by nebylo výhodnější zapracovat do Inkscape podporu knihovních prvků. Navíc díky tomu, že aplikace zvládá i novinky známé z mnohem vyspělejších konkurenčních aplikací, jako je funkce blur nebo připravovaná funkce síťových gradientů, je téměř jisté, že název Inkscape budeme v oblasti vektorové grafiky slýchat stále častěji.
Možná jste, podobně jako já, dlouholetým uživatelem zdatného Corelu, který se nejednou stává terčem posměchu uživatelů Illustratoru. Vychází to jistě z pevné pozice, kterou Illustrator na trhu má. Avšak pokud propadnete kouzlu CorelDraw!, zjistíte, že má dvě zcela zásadní výhody, kterými je mnohem snadnější použitelnost, kterou se právě Illustrator a Photoshop od programů společnosti Corel již několik verzí na zpět nechávají inspirovat, a zcela jistě také mnohem příznivější cenová politika. Starší verzi CorelDraw! si totiž můžete koupit za velice nízkou cenu, kdežto produkty Adobe, vždy najdete na trhu pouze v nejnovější verzi, se kterou si například takový Wine rozhodně neporadí.
Pokud máte v archivu nespočet souborů ve formátu CDR a vaším domovem je GNU/Linux nebo Windows, doporučuji tzv. postupnou migraci, která je nejméně náročná. V Linuxu do svého Wine nainstalujete CorelDraw! Ve Windows přímo exportujete potřebné soubory do otevřeného SVG vždy, když je třeba. Další editaci a tvorbu nových grafických souborů pak již provádíte přímo v Inkscape. Myslím, že během roku nebo dvou budete CorelDraw! moci plně odinstalovat. Příjemnou výhodou tohoto, v současnosti jediného rozumného řešení, je bezpochyby možnost srovnat výsledek exportu s původním souborem otevřeným v CorelDraw!
Jako pragmatik bych rád uvedl několik poznatků a omezení, které od sebe odlišují CorelDraw! a Inkscape. Mnoho z nich se však dá snadno respektovat a při troše trpělivosti se dá předpokládat, že budou v budoucích verzích odstraněny.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Xara Xtreme ... Má však několik nevýhod, kterými je ... také komerční pozadí.To je nevýhoda? IMHO je to sakra výhoda. Můj dojem je takový, že u většiny projektů, které za něco stojí a inovují a vyvíjejí se, se ukáže, že za nimi stojí komerční firma.
vim ~/.emacs
Těšim se na další díl jako dlouhodobý uživatel Corel Draw.
Umi Inkscape otevirat soubory z Autocadu - .dwg a .dxf ?
Řešení většiny těch věcí je v plánu, jak se lze dočíst na http://wiki.inkscape.org/wiki/index.php/Roadmap.
Alespoň se máme pořád na co těšit
What can I do with *.cdr (Corel Draw Vector drawing file) files in Inkscape? I have got my images in *.cdr files and I would like to continue in *.SVG.
Open CDR file Corel Draw. Save it as CGM file. It will save only vector graphics. It will not save bitmap graphics. Open CGM file in OpenOffice Impress. Copy to Open Office Draw and insert original JPG or another bitmap graphics. Save file as ODG And you can continue in Open Office Draw program.) Select all (CTRL+A) Export as SVG. Open SVG file in Inkscape and correct mistakes if they appear.
Inkscape je vektorový editor, Scribus aplikácia na úpravu layoutu. To sú dve dosť rozdielné veci, aj keď sa niekedy zamieňajú.Nepřidá mi, že by to v článku bylo zaměňováno. Scribus je tam sice uveden jako příklad programu, který umí pracovat s vektory (což je IMHO pravda), ale je u toho řečeno, že se jedná o aplikaci pro sazbu.
Corel Draw jsem nikdy nepoužíval, ačkoli jsem se s ním před lety setkal a měl možnost vyzkoušet (verze 10?). Inkscape (resp. včetně předchůdce Sodipodi) Scribus, Gimp atd... používám naopak už docela dlouho a výhradně.
Musím poznamenat, že dost věcí pokuhává a místy velmi výrazně.
Jinak mám Inkscape opravdu rád a těším se na každou novou verzi, která má většinou méně vad a spoustu vylepšení.
V Inkscape běžícím na Win32 nefunguje export z SVG do bitmapy, resp. exportují se jenom hrubé tvary bez průhledností a rozmazání, případně s náznaky těchto vlastností, ale vždy to trvá příšerně dlouho a výsledek je mizerný, nebo zcela nesmyslný, pod Linuxem to je v pořádku, Wokna sice nepoužívám, ale když chci vytvořené SVG někomu poslat, tak s nimi počítat musím. Jsem si jistý, že to je problém Inkscape, týká se určitě verzí 0.44 a 0.45 bez ohledu na verzi Woken.Mam v praci na WinXP Inkscape 0.45 (nejakou tu devel verzi tesne pred official) a export do PNG je naprosto normalni a bez problemu (kdyz nepocitam obecny problem Inkscape jako je neostrost exportovanych bitmap tam, kde by ostrost byt mela 100%). S cim je na Win problem, je export do XCF, coz je jinak jedna z vlastnosti, kde Inkscape prekonava Illustrator (ten je AFAIK schopen poslat Photoshopu jen text + zbytek jako jednu vrstvu).