abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Sledujte AbcLinuxu.cz na:
facebook favicon logo  Facebooku twitter favicon logo  Twitteru,   identi.ca favicon logo  Identi.ca,   rss logo  RSS
Rozšířené hledání
×
včera 23:33 | Nová verze
Vyšla distribuce Linux Mint 12 v edici s KDE 4.7.4. Nová verze distribuce přináší zejména nové verze aplikací - Firefox a Thunderbird 8.0, LibreOffice 3.4.3 nebo Amarok 2.4.3. Zajímavostí je, že i tato edice přechází na webový vyhledávač DuckDuckGo, neboť ten je prvním, kdo tuto distribuci finančně podporuje.
Luboš Doležel (Doli) | Komentářů: 0
včera 22:46 | Nová verze
Vyšla jádra 3.0.19, 3.2.3 a 2.6.32.56. Všechna obsahují řadu důležitých oprav a Gregovu výzvu o nutnosti aktualizace.
Nicky726 | Komentářů: 2
včera 11:12 | Nová verze
Slashdot informuje o vydání Unicode 6.1.0. Nová verze přináší kromě jiného také 732 nových znaků (týká se například asijských a afrických jazyků a emotikonů). Jejich přehled a další informace o verzi 6.1 naleznete na serveru unicode.org.
Tomáš Heger (geckon) | Komentářů: 13
včera 10:03 | Pozvánky
Lupa.cz zve na panelovou diskusi o ACTA, která se koná 7. února od 9.30 v kině Atlas na Sokolovské ulici v Praze. Mezi pozvanými jsou Mikuláš Ferjenčík (Česká pirátská strana), Alex Ivančo (Ministerstvo průmyslu a obchodu), nezávislý konzultant a publicista Jiří Peterka, Markéta Prchalová (Česká protipirátská unie) a Miloš Šnytr (Úřad pro ochranu osobních údajů). Diskusi bude moderovat šéfredaktor Lupa.cz Patrick Zandl.
Tomáš Heger (geckon) | Komentářů: 24
včera 09:52 | Komunita
Red Hat na žádosti svých zákazníků prodlužuje podporu Red Hat Enterprise Linuxu ve verzích 5 a 6 ze sedmi na deset let. RHEL 5 tak bude podporován do března 2017 a RHEL 6 dokonce do listopadu 2020. Zdroj: ZDNet.
Tomáš Heger (geckon) | Komentářů: 13
včera 09:39 | Bezpečnostní upozornění
Byla vydána nová verze PHP 5.3.10. Opravena je bezpečnostní chyba CVE-2012-0830. Ta se objevila v předchozí verzi PHP 5.3.9 jako důsledek nepovedené opravy bezpečnostní chyby CVE-2011-4885.
Ladislav Hagara | Komentářů: 3
včera 09:06 | Komunita
Ars technica píše, že vývojář jádra Greg Kroah-Hartman opustil SUSE a stal se z něj „Linux Fellow“, což znamená, že je za svou práci placen z fondu Linux Foundation (podobně jako například Linus Torvalds). K jeho práci bude i nadále patřit mimo jiné správa stabilní větve a některých subsystémů linuxového jádra. Greg sám tuto novinku stručně oznámil na svém webu.
Tomáš Heger (geckon) | Komentářů: 4
2.2. 22:32 | Bezpečnostní upozornění
V pondělí 6. února skončí podpora Debianu 5.0 „Lenny“ (oldstable), což znamená konec aktualizací (včetně bezpečnostních). Pokud tuto verzi máte někde nainstalovánu, měli byste systém povýšit na aktuální stable verzi označenou jako Debian 6 „Squeeze“. Zdroj: Debian-linux.cz.
Tomáš Heger (geckon) | Komentářů: 24
2.2. 22:13 | Zajímavý článek
Aaron Seigo zveřejnil seznam odpovědí na časté otázky ohledně tabletu Spark. Spark bude postaven na Linuxu a KDE Plasma Active.
Luboš Doležel (Doli) | Komentářů: 4
2.2. 22:11 | Upozornění
Pracovníci Národního bezpečnostního týmu CSIRT.CZ, který již více než rok působí v rámci sdružení CZ.NIC, vydali včera doporučení pro správce internetových stránek. Tato doporučení souvisejí se stále trvajícími aktivitami skupiny Anonymous, jejíž sympatizanti útočí na vybrané internetové stránky různých institucí. Vydaná opatření mají za cíl snížit dopady útoků typu DDoS a jsou k dispozici na stránkách bezpečnostního týmu CSIRT.CZ.
Vilem Sladek | Komentářů: 6
Servery pro sdílení souborů (typu MegaUpload)
 (38%)
 (50%)
 (12%)
Celkem 309 hlasů
 Komentářů: 25, poslední včera 09:54
Rozcestník
Reklama
Autoškola testy online Levný benzín

Palm Pre z pohledu dlouholetého palmisty – hardware

31. 8. 2009 | Jan Grmela | Recenze | 7064×

Po dlouhé době, kdy se už pomalu zdálo, že trh mobilních zařízení přijde o jednu z legendárních firem, přišla společnost Palm s chytrým telefonem na novém linuxovém operačním systému. Podařilo se Palmu vrátit zpět na výsluní?

Poznámka: Recenzovaný telefon je demo vzorek z prodejny amerického operátora Sprint, nedisponuje tudíž telefonním modulem podporujícím evropské mobilní sítě GSM. Funkce a aplikace telefonu vyžadující přihlášení do mobilní sítě nemohly být otestovány. Ze stejného důvodu je telefon vybaven matným zadním krytem se stopou po prvku proti krádeži, který byl před testem odebrán. Standardně je Pre nabízeno s lesklým krytem.

GSM verze Pre by podle posledních údajů měla přijít na západoevropský trh koncem tohoto roku, možná již 30. října.

Úvod

Možná jste, podobně jako miliony uživatelů chytrých telefonů a PDA značky Palm, se slzou v oku sledovali poslední dva roky společnosti Palm. Mimo vydání Treo 800W na platformě Windows Mobile společnost nic moc nového nepřinesla. Smartphone Centro byl sice pro Palm velký obchodní úspěch, šlo však v podstatě o recyklované Treo 680, inovace tedy veškerá žádná.

Uživatelé smutně pokukovali po konkurenčních zařízeních, ať už po mimořádně úspěšném iPhone, telefonech společnosti BlackBerry nebo po zařízeních na platformách Windows Mobile a Symbian. Pochopitelně jim však na všech těchto operačních systémech chyběla jedna nebo obě základní vlastnosti telefonu Palm – QWERTY klávesnice a mimořádná snadnost a rychlost použití.

Někteří už nevydrželi čekat na dlouho očekávaný Palm OS II aka Nova a pořídili si telefon od konkurence. Ti, kteří vydrželi, si nyní mohou gratulovat. Palm je zpět a lepší než kdy předtím!

Nový telefon i systém

Jak už shrnul David Kolibáč ve svém článku Palm Pre a WebOS, konkurent pro iPhone a Android, Palm Pre je nový telefon postavený na zcela novém linuxovém systému. Na první pohled je zřejmá jak inspirace konkurencí, tak snaha zachovat dědictví původního Palm OS – jednoduché ovládání bez obtěžování informacemi, které jsou pro uživatele nepodstatné.

Jaké je však Pre ve skutečnosti? Excelentní, průměrné i nepříliš dobré – v závislosti na oblasti, kterou hodnotíte.

Shrňme si nejprve tabulkové hodnoty:

  • Operační systém: Palm webOS na bázi Linuxu.
  • Mobilní sítě: CDMA EV-DO Rev. A, později GSM/EDGE s 3G/HSDPA (4 pásma).
  • Procesor: Texas Instruments OMAP 3430 na 600 MHz, platforma ARM Cortex-A8
  • Paměť: 256 MiB RAM, 8 GiB flash (cca 7.4 GiB uživatelsky přístupné).
  • Displej: multidotykový kapacitní 3,1", 320×480.
  • Klávesnice: výsuvná čtyřřadá QWERTY.
  • Fotoaparát: 3,2 MPix s rozšířenou hloubkou ostrosti, 24mm fix-focus, LED blesk.
  • Bezdrátová rozhraní: Bluetooth 2.1+EDR s A2DP, WiFi 802.11bg, A-GPS.
  • Drátová rozhraní: micro-USB (mass storage), 3,5mm jack.
  • Snímače: otočení (akcelerometr), přiblížení, osvětlení.
  • Baterie: Li-Ion 1150 mAh (vyjímatelná).
  • Rozměry: 60×101×17 mm, 135 gramů.

Hardware

palm pre, Porovnání se starším telefonem Treo 680

Palm je znám kvalitním provedením a velmi dobrou ergonomií svých zařízení. V případě Pre je tomu nejinak. Telefon skvěle padne jak do ruky, tak do kapsy. Jeho 135 gramů vás příliš nezatíží, zároveň však nemáte pocit, že byste drželi dětskou hračku. V porovnání s oblíbeným Treem 680 je telefon ve všech rozměrech (snad až na šířku) o něco menší, je taktéž lehčí.

palm pre, Zepředu palm pre, Zezadu

Jak je možné, že Palm telefon zmenšil a i přesto do něj vměstnal hardwarovou klávesnici? Snadno – řešením je výsuvná konstrukce. V porovnání například s Nokií N95 je rozhodně volnější a ne tak přesně usazená. Tento problém je však zřejmě způsoben brzkou sérií testovaného kusu, novější revize už disponují několika úpravami, které se týkají i výsuvné klávesnice. Kvalitu návrhu a realizace však ukáže až čas.

palm pre, Zepředu palm pre, Zezadu palm pre, Ze strany

Na těle Pre najdete všechny obvyklé prvky telefonů Palm – přepínač vyzvánění, tlačítka úpravy hlasitosti i speciální klávesy na výsuvné klávesnici. Ta má, mimochodem, téměř stejné rozložení jako starší Palmy.

Displej Pre je prostě skvělý! Pixelová hustota je díky úhlopříčce 3,1" vysoká, a tak i video o nižším rozlišení vypadá velmi dobře. Překreslování je rychlé a bezchybné. Podobně spokojen jsem i s dotykovou vrstvou, která je přesná a dostatečně citlivá. Displej je dobře viditelný i na přímém slunci, rozhodně značný posun oproti starým Treům. Otisky prstů, vzhledem k lesklému povrchu, Pre sice přitahuje, není to však tak hrozné, jak jsem čekal, zvláště co se displeje týče.

palm pre, Fotoaparát

Mnoho recenzentů si stěžovalo na špatnou, malou, příliš plastovou či jinak nevhodnou klávesnici. Musím se vůči nim ohradit. Klávesnice je sice menší než na starších telefonech, rozhodně však není špatná. Klávesy nejsou plastové, nýbrž pogumované, což značně vylepšuje jistotu stisku správné klávesy. Z fotografií se může zdát, že je mezi horní řadou kláves a druhou polovinou telefonu příliš malý rozestup. Z čtrnáctidenního používání však plyne, že to vůbec nevadí, nijak to uživatele neomezuje. Jediný problém, který jsem na klávesnici shledal, je příliš malý prostor mezi spodní hranou výsuvného mechanismu a klávesnicí samotnou. Po delším psaní jsem se potýkal s bolestí z přílišného „zalamování“ palce při používání tlačítka výběru symbolů a klávesy Enter.

palm pre, USB port

Jedinečným prvkem Pre, který však doceníte až po několikadenním používání, je takzvaná oblast gest (Gesture Area). Jde o rozšíření dotykové plochy displeje i pod displej. Díky této oblasti se podařilo Palmu eliminovat mnoho tlačítek a nabídek v systému. Příklad: Na obyčejném telefonu byste zmáčkli tlačítko Zpět či vybrali podobnou položku z nabídky, Pre vám však umožní prstem přejet zprava doleva po této oblasti a tím vyvolat příkaz Zpět. Podobných gest telefon podporuje mnoho, celé rozhraní je na nich postaveno.

Příjemným prvkem oblasti gest je podsvícené středové tlačítko a dvě diody po stranách. Pokud použijete některé z gest, telefon různým způsobem zasvítí a vy máte zpětnou vazbu, že byl povel správně registrován.

Telefon disponuje standardním micro-USB kontektorem. Ten mimo nabíjení slouží k vývojářském přístupu, synchronizaci multimédií proti iTunes (Pre se tváří jako iPod) a emulaci USB disku. Pro přenos dat do telefonu tedy nepotřebujete žádný specializovaný software. USB konektor má dost levně udělanou plastovou krytku, pro její odklopení navíc musíte vysunout klávesnici. Přítomen je taktéž klasický 3,5mm výstup na sluchátka. Hlasitost výstupu i kvalita zvuku je velmi dobrá.

palm pre, Ze strany

Jsou zastoupena všechna hlavní komunikační rozhraní. Bluetooth je k dispozici v aktuální verzi, včetně podpory rychlých dat, a technologie A2DP sloužící k bezdrátovému připojení sluchátek. Bohužel, systém momentálně nepodporuje přenos kontaktů ani jiných souborů a není jej možné ani spárovat s jinými zařízeními než sluchátky a vestavěnými handsfree v autě. Škoda.

palm pre, Ze strany

Přítomné je i, u Palmu nepříliš časté, WiFi, a to s podporou standardů B a G. Software zvládá jak šifrování WEP, tak WPA 1/2 včetně podpory certifikátů. A co víc, přijímač je velmi citlivý a připojuje se k sítím velmi rychle. Sestavu doplňuje A-GPS modul používající pro rychlejší získání pozice mobilní síť. Ač jsem tuto funkci u nás nemohl kvůli CDMA modelu využít, GPS mě dokázalo zaměřit opravdu rychle, a to i když jsem byl v pohybu (např. v autě). Více než 20-30 sekund jsem nečekal nikdy.

palm pre, Ze strany

Testovaná verze disponuje rychlým mobilním datovým připojením EV-DO Rev. A (3,1 Mbit/s), evropská varianta bude umět podobně rychlá data za použití HSDPA.

Na zadní straně telefonu se nachází třímegapixelový fotoaparát s LED bleskem. Přítomen je též reproduktor pro přehrávání hudby, videa nebo hlasitý odposlech hovorů.

Výdrž baterie je těžké hodnotit, když je na displeji stále nápis „Searching…“, neměl jsem však problém polovinu odpoledne prosurfovat přes WiFi a mít ještě dost energie na další den. Po poslední aktualizaci (1.1.0, stejnou verzi jsem i testoval) mnoho uživatelů hlásí výrazné zlepšení výdrže oproti předchozím vydáním operačního systému. Telefon by tak měl v závislosti na způsobu používání vydržet jeden až dva a půl dne v provozu.

palm pre, Ze strany

Jelikož je nabíjení přes USB kvůli nepraktické krytce konektoru dosti otravný proces, očekávám, že si mnoho uživatelů pořídí volitelné příslušenství – Touchstone („puk“, jak je Palm často nazývá), tedy bezdrátovou induktivní nabíječku. Palm s tím zřejmě počítá, a tak na tento hardware připravil i operační systém – te například automaticky přepne přijatý hovor nahlas, je-li telefon na nabíječce položen.

Příště

Druhý a závěrečný díl bude o operačním systému webOS, softwarovém vybavení telefonu a o dalších aplikacích, které lze na Palm Pre provozovat.

       

Hodnocení: 100 %

        špatnédobré        

Nástroje: Tisk bez diskuse

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Vložit další komentář

corwin78 avatar 31.8.2009 00:48 corwin78 | skóre: 10 | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Palm Pre z pohledu dlouholetého palmisty – hardware

Paráda, díky za recenzi. Už se nemohu dočkat, až ho začnou prodávat u nás. Rozhodně vím, co si dám pod stromeček.

Uživatel GNU/Linux # 420871 | Uživatel Kubuntu # 5516 | Česká pirátská strana - "Internet je naše moře...".
Luk avatar 31.8.2009 01:02 Luk | skóre: 46 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Palm Pre z pohledu dlouholetého palmisty – hardware
31.8.2009 01:13 Jan Grmela | skóre: 45 | blog: Kilo šťávy z lachtana | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Palm Pre z pohledu dlouholetého palmisty – hardware

Mno, čekal jsem, že se to tu dříve nebo později objeví, takže mám argumenty už dopředu připravené:

  1. Uživatel s tímto chováním souhlasí, vše je v licenčním ujednání.
  2. Používáte některou z (mobilních) služeb Google? Pak vás bude zajímat přílušná smlouva. Taky ukládají vše.
  3. Používáte Facebook? Ale, vy dobrovolně někomu dáváte své osobní údaje?

Neoficiálně se lze těmto věcem vyhnout nevytvořením Profilu Palm, pak však příjdete o všechny ty vychytávky týkající se synchronizace a zálohování. A automatické hlášení polohy opravdu nutné není, tedy aspoň pokud nemáte v úmyslu využívat Google Maps či některou z aplikací, které s vaší polohou počítají. Opět je totiž nutné nejdříve odklepnout přílušné ujednání.

Rozhodně netvrdím, že cesta nastolená Palmem je správná. Pokud je to však daň za skvělý operační systém, jsem ochoten se s tím smířit. Též jsem přesvědčen, že lidé z Webos Internals časem připraví utilitu s přepínačem "Bonzovat/Nebonzovat" a každý si bude moci vybrat.

Píšu Pivní recenze, kde s kolegou hodnotíme piva, přinášíme informace z pivní scény a oblasti domácího vaření piva.
31.8.2009 01:50 Jan Grmela | skóre: 45 | blog: Kilo šťávy z lachtana | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Palm Pre z pohledu dlouholetého palmisty – hardware
A ještě maličkost. Pre se v Evropě zatím neprodává (a Amerika je země neomezených možností), takže je dost možné, že díky naší staré známé Evropské komisi bude ta smlouva nakonec vypadat úplně jinak :-)

Navíc, v podmínkách se píše "If you are dealing as a consumer in the European Economic Area or Switzerland, these Terms will be governed by the laws of the country in which you purchased the Device.", takže je dost možné, že některá ustanovení té smlouvy vůbec nemusí být platná/uplatnitelná.
Píšu Pivní recenze, kde s kolegou hodnotíme piva, přinášíme informace z pivní scény a oblasti domácího vaření piva.
Luk avatar 31.8.2009 06:57 Luk | skóre: 46 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Palm Pre z pohledu dlouholetého palmisty – hardware
To bylo samozřejmě jen takové rýpnutí ;-)
Uživatel s tímto chováním souhlasí, vše je v licenčním ujednání.
Samozřejmě.
Používáte některou z (mobilních) služeb Google? Pak vás bude zajímat přílušná smlouva. Taky ukládají vše.
Nepoužívám.
Používáte Facebook? Ale, vy dobrovolně někomu dáváte své osobní údaje?
Nepoužívám. Používám samozřejmě některé jiné služby, při kterých někomu dávám své osobní údaje. Nehledě na to, že jsou tyto údaje i v řadě státních registrů.
Pokud je to však daň za skvělý operační systém, jsem ochoten se s tím smířit.
Ani za ten nejskvělejší ;-)
31.8.2009 09:11 Xerces
Rozbalit Rozbalit vše Re: Palm Pre z pohledu dlouholetého palmisty – hardware

+1

Každopádně díky autorovi za recenzi. Už dlouho se chci zbavit Siemense C55 a nahradit něčím novějším ale zatím mne žádné hyper-super telefonny nezaujali až na Nokii E(55?) Tohle vypadá fakt dobře, pokud bude rozumná cena tak do toho jdu.

 

31.8.2009 09:50 Jan Grmela | skóre: 45 | blog: Kilo šťávy z lachtana | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Palm Pre z pohledu dlouholetého palmisty – hardware
Souhlasím, pokud bude rozumná cena, tak do něj jdu taky :-) Doufejme, že nebudou ceny v Evropě opět nastaveny dle starého známého pravidla 1 € = 1 $, to by asi hodně lidí nepotěšilo.
Píšu Pivní recenze, kde s kolegou hodnotíme piva, přinášíme informace z pivní scény a oblasti domácího vaření piva.
Josef Kufner avatar 31.8.2009 10:20 Josef Kufner | skóre: 60
Rozbalit Rozbalit vše Re: Palm Pre z pohledu dlouholetého palmisty – hardware
Pořiď si nějaký SonyEricsson kolem 3-4 KKč. Umí to dost a ovládá se to velice pohodlně. Integrovaná bluetooth klávesnice s myší se hodí a jako telefon to funguje velmi efektivně (narozdíl od prakticky všech těch chytrých krabiček).
Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
31.8.2009 17:04 Xerces
Rozbalit Rozbalit vše Re: Palm Pre z pohledu dlouholetého palmisty – hardware

Klasickej telefon by mi stacil, ale potrebuju aby to umelo prohlizet textovy soubory a pri prichodu SMS z ruznych cisel menit oznamovaci ton. Tohle bohuzel ty klasicky telefony neumej :-(

Josef Kufner avatar 31.8.2009 19:38 Josef Kufner | skóre: 60
Rozbalit Rozbalit vše Re: Palm Pre z pohledu dlouholetého palmisty – hardware
S tím tónem to bude horší, ale zobrazení textových souborů není problém od dob, kdy i levné telefony obsahují webový prohlížeč.
Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
31.8.2009 09:57 Zdenek
Rozbalit Rozbalit vše Re: Palm Pre z pohledu dlouholetého palmisty – hardware
Argumenty hezke, ale k nicemu. Spolecnost Palm se chova vuci me nefer (evil) a to mi staci. Omlouvat to muzete jak chcete, ale plus z toho neudelate.
Daan avatar 3.9.2009 15:50 Daan | skóre: 6 | blog: Clairvoyant | Bratislava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Palm Pre z pohledu dlouholetého palmisty – hardware

uplna pravda.

nakolko s tym nesuhlasim, nebudem to pouzivat. :)

In effect, we conjure the spirits of the computer with our spells.
corwin78 avatar 31.8.2009 08:41 corwin78 | skóre: 10 | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Palm Pre z pohledu dlouholetého palmisty – hardware

Dění okolo Pré sleduji dost podrobně, takže o tom samozřejmě vím a souhlasím s komentářem nade mnou.

Uživatel GNU/Linux # 420871 | Uživatel Kubuntu # 5516 | Česká pirátská strana - "Internet je naše moře...".
31.8.2009 09:48 JS
Rozbalit Rozbalit vše Re: Palm Pre z pohledu dlouholetého palmisty – hardware

Mam Treo 680, a jsem s nim celkem spokojeny, prestoze jeho OS uz je mrtvy (ale kupoval jsem si ho jako nahradu za Treo 180 co jsem si levne koupil od kamarada). 

O Palm Pre jsem uvazoval, ale spis si v budoucnu koupim primo Linuxovy telefon od Nokie (pokud bude), nez nejaky pochybny hybrid (ktery navic posila data nekam).

Kazdopadne, zajimalo by me, jestli se na tom Pre da vypnout telefon (jako se to da udelat u Treo 680), a jestli ma tlacitko na HW vypnuti vsech zvuku (coz je IMHO vyborna vec).

31.8.2009 09:54 Jan Grmela | skóre: 45 | blog: Kilo šťávy z lachtana | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Palm Pre z pohledu dlouholetého palmisty – hardware
Kazdopadne, zajimalo by me, jestli se na tom Pre da vypnout telefon (jako se to da udelat u Treo 680)

Ano dá, klepnutím na horní stavovou lištu se rozbalí menu, kde se dá vybrat Airplane mode. Tím vypnete všechna bezdrátová rozhraní. Pak můžete třeba zas zapnout WiFi/BT (ze stejného menu) nebo si stáhnout patch, který přidá samostatnou položku pro vypnutí pouze telefonní části.

a jestli ma tlacitko na HW vypnuti vsech zvuku (coz je IMHO vyborna vec).

Bez něj by to snad ani nebyl Palm :-) Přepínač je samozřejmě přítomen

Píšu Pivní recenze, kde s kolegou hodnotíme piva, přinášíme informace z pivní scény a oblasti domácího vaření piva.
Rezza avatar 31.8.2009 10:06 Rezza | skóre: 19 | blog: rezza | Brno, Zlín
Rozbalit Rozbalit vše Re: Palm Pre z pohledu dlouholetého palmisty – hardware

 No prave - vidim to bud Pred nebo N900...

Jinak puk je Freerunner - i kdyz tohle ma teze sympaticky pukovity tvar. Freerunner nevypada vabne, ale ergonomie toho tvaru je bozi, ve srovnani trebas s iPhonem. Tam je moc pekny design, ale proste nesedi v ruce.

the.max avatar 31.8.2009 10:38 the.max | skóre: 43 | blog: Davidovo smetiště | Bílina
Rozbalit Rozbalit vše Re: Palm Pre z pohledu dlouholetého palmisty – hardware
N900 je sice zajimava, ale ta cena je desna.
ilegalniwindows.cz | Důrazně varuji před pitím vody! Víte že ryby souloží přímo ve vodě? ...a srát také nechodí na břeh!
Rezza avatar 31.8.2009 17:08 Rezza | skóre: 19 | blog: rezza | Brno, Zlín
Rozbalit Rozbalit vše Re: Palm Pre z pohledu dlouholetého palmisty – hardware

 No potrebuji novou mp3 krabicku, nejake blikatko na rychlo fotky a je pulka ceny :D

davkol avatar 31.8.2009 17:55 davkol | skóre: 76 | blog: Dotazovací blog | většinou u Olomouce
Rozbalit Rozbalit vše Re: Palm Pre z pohledu dlouholetého palmisty – hardware
Já si teď přes eBay konečně objednávám Motorolu E6. Za dva a půl tisíce včetně dopravy z Číny. Je v tom GNU/Linux, má to slušnou výdrž na baterie, žere to normální SD karty a motorolácké baterie (hodí se, když mám foťák na SD karty a ještě jeden telefon stejného stáří od Motoroly), má to standardní jack a miniUSB. ~_^
Tuxware.cz | "Pokrok je přesně to, s čím regulace nepočítaly." (Ludwig von Mises) → Fight ACTA! | \m/_(^o^)_\m/
kralуk avatar 31.8.2009 19:50 kralуk | skóre: 25 | blog: Untitled
Rozbalit Rozbalit vše Re: Palm Pre z pohledu dlouholetého palmisty – hardware
Tak pak nabloguj nějakou měnší/střední recenzi, jsou lidi, který to zajímá ;-)
31.8.2009 10:29 Sleep_Walker
Rozbalit Rozbalit vše Re: Palm Pre z pohledu dlouholetého palmisty – hardware
Nerad kazim radost a nadseni, ale soupatko MUTE je implementovano na urovni PalmOS :)) Hlavne, ze funguje.
kralуk avatar 31.8.2009 12:21 kralуk | skóre: 25 | blog: Untitled
Rozbalit Rozbalit vše Re: Palm Pre z pohledu dlouholetého palmisty – hardware
Dík za pěknou recenzi a množství fotek, ale měl bych dvě důležité otázky:

1. Jak je na tom Palm s SDK? Je k nějaké k dispozici? A dostane se uživatel i například ke kernel módu či jiné možnosti úpravy OS aniž by musel použít nějaký neoficiální hack?
2. Kolik ta věc bude stát? :-D
corwin78 avatar 31.8.2009 13:54 corwin78 | skóre: 10 | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Palm Pre z pohledu dlouholetého palmisty – hardware

SDK je volně ke stažení zde, včetně emulátoru pro VirtualBox (moc pěkná hračka). Aplikace se píšou v HTML5 a CSS s využitím JavaScriptu. Pro nějaký core přístup bude zřejmě jen placený SDK.

Uživatel GNU/Linux # 420871 | Uživatel Kubuntu # 5516 | Česká pirátská strana - "Internet je naše moře...".
31.8.2009 14:53 Jan Grmela | skóre: 45 | blog: Kilo šťávy z lachtana | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Palm Pre z pohledu dlouholetého palmisty – hardware
Jak už psal corwin78, SDK včetně emulátoru je volně ke stažení. Uživatel má k low-level věcem přístup prostřednictvím Java služeb, prozatím však pouze neoficiálně. Stejně tak se dají neoficiálně provozovat nativní aplikace (například terminál). Hackem bych to však nenazýval, tyhle věci se instalují standardním balíčkem a jsou provozovány zcela v souladu s ostatními systémovými službami a stejným způsobem, jakým je provozuje Palm (ostatně root přístup do telefonu je funkce zdokumentovaná na stránkách Palmu).

Cenu bych předpokládal kolem desíti-dvanácti tisíc bez úpisu.
Píšu Pivní recenze, kde s kolegou hodnotíme piva, přinášíme informace z pivní scény a oblasti domácího vaření piva.
kralуk avatar 31.8.2009 16:03 kralуk | skóre: 25 | blog: Untitled
Rozbalit Rozbalit vše Re: Palm Pre z pohledu dlouholetého palmisty – hardware
Ok, dík va oboum za informace.
Odpovědi na oba body mě uspokojily, takže budu dobudoucna o Pre uvažovat ;-)
kralуk avatar 31.8.2009 16:03 kralуk | skóre: 25 | blog: Untitled
Rozbalit Rozbalit vše Re: Palm Pre z pohledu dlouholetého palmisty – hardware
*vám
31.8.2009 13:09 Lukáš Zapletal | skóre: 42 | blog: lzapův svět | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Palm Pre z pohledu dlouholetého palmisty – hardware
Výborný článek, díky. Jen malé upozornění - když už fotíte daný produkt zrcadlovkou, tak šup s ní na stativ a prodloužit ohniskovou vzdálenost. Ale i tak jsou fotky výborné!

Zajímalo by mě -- není to induktivní nabíjení neefektivní?
31.8.2009 14:56 Jan Grmela | skóre: 45 | blog: Kilo šťávy z lachtana | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Palm Pre z pohledu dlouholetého palmisty – hardware
To bych rád, nemám tu však lepší sklo než Sigmu 24-70 f/2.8 EX DG, tak jsem raději zvolil menší ohniskovou vzdálenost výměnou za vyšší kvalitu snímků.

Nabíjení přes Touchstone prý trvá o něco déle a telefon se lehce zahřívá, ale nabíječka je určena k tomu, abyste na ni telefon položili vždy, když budete poblíž. Delší nabíjení tak nevadí a ještě vám Pre trvale zobrazuje hodiny :-)
Píšu Pivní recenze, kde s kolegou hodnotíme piva, přinášíme informace z pivní scény a oblasti domácího vaření piva.
2.9.2009 19:09 Lukáš Zapletal | skóre: 42 | blog: lzapův svět | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Palm Pre z pohledu dlouholetého palmisty – hardware
No spíš než sklo (tohle je dobrý kus mimochodem - uvažoval jsem o něm) to stačilo dát na stativ - delší čas by kvalitu spíš zvýšil, páč zlatá clona u tohoto skla bude odhadem někde kolem f/10.

Díky za velkou recenzi. Udělalo to na mě dojem, že je to malinko nedodělané, ale ne zas tak moc jako G1, kterou jsem měl asi půl roku. Ještě to možná chce počkat.
2.9.2009 23:57 Jan Grmela | skóre: 45 | blog: Kilo šťávy z lachtana | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Palm Pre z pohledu dlouholetého palmisty – hardware
Na stativu to bylo. K tomu infra spoušť, clona 11-13 :-) Asi mám maličko problém s frontfocusem, tak je to místy neostré z toho důvodu.

Palm odvedl kus práce. Kdo by před půl rokem řekl, že příjdou se zařízením, které strčí v mnoha ohledech do kapsy telefony, jejichž plaforma je na trhu mnoho let. Ne nadarmo asi ředitel Research In Motion na dotaz "Jste znepokojen novým Palmem Pre?" odpověděl jen "No comment" a odešel pryč :-)
Píšu Pivní recenze, kde s kolegou hodnotíme piva, přinášíme informace z pivní scény a oblasti domácího vaření piva.
Nicky726 avatar 31.8.2009 13:32 Nicky726 | skóre: 54 | blog: Nicky726
Rozbalit Rozbalit vše Re: Palm Pre z pohledu dlouholetého palmisty – hardware
Mobil který vydrží dva dny. Hm... si holt počkám na pořádné baterky, než budu o něčem takovém uvažovat. ;-)
"Don't it always seem to go / That you don't know what you've got / Till it's gone." (Joni Mitchell)
31.8.2009 14:00 xm | skóre: 34 | blog: Osvobozený blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Palm Pre z pohledu dlouholetého palmisty – hardware
To je u moderních smartphonů standard (HTC Hero, iPhone, ...). Samozřejmě pokud nebudete používat wifi, GPS a další vychytávky, tak vám vydrží podstatně déle, ale to pak nepotřebujete smartphone a stačí vám obyčejný levný "hloupý" mobil ;-)

Nicméně problém to není, člověk si zvykne dát mobil každý večer do nabíječky a je to :-)
Svoboda je tím nejdůležitějším, co máme. Nenechte se o ní připravit, podporujte Českou Pirátskou Stranu!
31.8.2009 14:57 Jan Grmela | skóre: 45 | blog: Kilo šťávy z lachtana | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Palm Pre z pohledu dlouholetého palmisty – hardware
Nebo sí koupí tlustou baterku.
Píšu Pivní recenze, kde s kolegou hodnotíme piva, přinášíme informace z pivní scény a oblasti domácího vaření piva.
gtz avatar 31.8.2009 16:00 gtz | skóre: 26 | blog: merlins | Brno - Venkov / Rosicko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Palm Pre z pohledu dlouholetého palmisty – hardware
Bezpečnost především , nechci aby telefon ukládal celý obsah RAM někam na servery do USA , telefon taky hlásí polohu atd. , prý se to dá nějak vypnout , ale jak jsem někde našel , nelze jedině hackem jádra atd. To raději zůstanu u svého PALMu ten aspoň nebonzuje co se dělalo.
- nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
1.9.2009 12:46 misch | skóre: 1
Rozbalit Rozbalit vše Re: Palm Pre z pohledu dlouholetého palmisty – hardware

Hackem jádra? To ne. Stará se o to úplně normální aplikace, která se dá klidně killnout/smazat.

(což nemění nic na tom, že je nechutné že se tahle vlastnost nedá vypnout *uživatelsky* z menu)

31.8.2009 21:02 Aminux
Rozbalit Rozbalit vše Re: Palm Pre z pohledu dlouholetého palmisty – hardware

A jedou na tom Java hry?

31.8.2009 21:30 Jan Grmela | skóre: 45 | blog: Kilo šťávy z lachtana | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Palm Pre z pohledu dlouholetého palmisty – hardware
Ne. Půlka systému je sice v Javě, pokud však vím, spouštění Java midletů není implementováno.
Píšu Pivní recenze, kde s kolegou hodnotíme piva, přinášíme informace z pivní scény a oblasti domácího vaření piva.
1.9.2009 09:13 DNA
Rozbalit Rozbalit vše Re: Palm Pre z pohledu dlouholetého palmisty – hardware

te například automaticky přepne přijatý hovor nahlas

15.9.2009 11:50 Yenya
Rozbalit Rozbalit vše Pre versus Maemo?

Jsem dlouholety uzivatel Palmu - mel jsem m125, pak T5. Ten mi spadl na zem, tak jsem si musel rychle poridit neco jineho - zvolil jsem Nokii n810 (Maemo). No a muj dotaz je, jak si Pre stoji proti Maemu - precejen mnozstvi aplikaci pro Maemo je dost velke. Konkretne se ptam na to, pro co pouzivam Maemo ja:

  • audio prehravac ktery umi OGG/Vorbis
  • jak je to s mapama? Odkud se berou? Pro Maemo existuje Maemo Mapper, ktery vyhledava cesty a zobrazuje dlazdice z Google Maps nebo z OpenStreetMap.
  • jak je to s grafickym rozhranim? Je to X11 nebo neco jineho? Muzu vzdalene poustet aplikace?
  • s tim souvisi: podporuje to bezne X11 vstupni metody (SCIM)? Jde tam zapnout ceska klavesnice? A japonska? Maemo ma scim-anthy podobne jako desktopove prostredi, takze ruzne jazyky jsou bez problemu.
  • je tam nejaky ssh klient? Zkouseli jste nekdo pres ssh z Pre editovat soubory pomoci vim? (jak se tam dela escape a sipky, napriklad)?
  • je tam xterm? umi utf-8?
  • jde tam prehravat videa? Jake to umi kodeky? (Maemo ma mplayer, takze prehraje na co si vzpomenete a na co staci CPU)
  • jde se na Pre prihlasit vzdalene (je tam ssh demon?).
  • je tam nejaky japonsko-anglicky slovnik? na T5 jsem mival PAdict.
  • co tam je za browser? Funguji v nem rozumne i javascriptove/AJAXove aplikace? Maji plne UTF-8 fonty (vcetne Kanji?)
  • a z jineho soudku: umi ten mobil SIM Toolkit? Potrebuju to kvuli autentizaci do banky.

-Yenya

18.9.2009 11:16 Jan Grmela | skóre: 45 | blog: Kilo šťávy z lachtana | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Pre versus Maemo?
  • zatím takový neexistuje, předpokládám však, že když je telefon postaven na gstreameru, tak tato funkcionalita půjde doplnit, případě ji sám brzy doplní Palm
  • mapy se berou z Google, nic jiného zatím mapová aplikace neumí
  • grafika běží ve framebufferu, Xka nejsou. Vzdáleně spouštět aplikace...no asi jen v tom framebufferu :-)
  • česká klávesnice ano (vyzkoušeno) a nejspíš i jakákoli jiná, uživatel si toto může upravit v příslušném skriptu
  • ssh klient je tam, jaký si nainstalujete. Já mám Dropbear. Terminálová aplikace všechny tyhle věci umí, obvykle však raději edituju soubory z počítače přes ssh
  • utf-8 je zatím problém kvůli fontu v terminálu, až se Pre dostane do Evropy, tak bude větší tlak tohle opravit
  • Mplayer fungovat téměř jistě bude, opět však ve framebufferu. Standardní přehráváač přehrává převážně jen kontejner MP4 (v něm ale ledasco). Opět gstreamer
  • ano, ssh tam je už z výroby, povolíte ho kódem
  • ano, za pomocí Google Translate, je na to aplikace s hezkým rozhraním. Překladových aplikací je ale několik, takže se možná najde i něco více specifického
  • browser je na bázi WebKitu, stejný jako na iPhone nebo Androidu. Zobrazuje perfektně i takové šílenosti jako Facebook. UTF-8 je plně podporováno a rozsypaný čaj evidentně také zobrazuje správně :-)
  • SIM toolkit? Spíš ne, ale GSM verzi mělo v ruce jen pár lidí, takže se může ještě ledasco změnit. Asi bych počkal do evropského uvedení.
Píšu Pivní recenze, kde s kolegou hodnotíme piva, přinášíme informace z pivní scény a oblasti domácího vaření piva.

Založit nové vláknoNahoru

ISSN 1214-1267   Powered by Hosting 90 Server hosting
© 1999-2011 Argonit s. r. o. Všechna práva vyhrazena.