Cursor (Wikipedie) od společnosti Anysphere byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní proprietární editor kódů s podporou AI (vibe coding).
Google Chrome 142 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 142.0.7444.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 20 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich bylo vyplaceno 50 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Pro moddery Minecraftu: Java edice Minecraftu bude bez obfuskace.
Národní identitní autorita, tedy NIA ID, MeG a eOP jsou nedostupné. Na nápravě se pracuje [𝕏].
Americký výrobce čipů Nvidia se stal první firmou na světě, jejíž tržní hodnota dosáhla pěti bilionů USD (104,5 bilionu Kč). Nvidia stojí v čele světového trhu s čipy pro umělou inteligenci (AI) a výrazně těží z prudkého růstu zájmu o tuto technologii. Nvidia již byla první firmou, která překonala hranici čtyř bilionů USD, a to letos v červenci.
Po Canonicalu a SUSE oznámil také Red Hat, že bude podporovat a distribuovat toolkit NVIDIA CUDA (Wikipedie).
TrueNAS (Wikipedie), tj. open source storage platforma postavená na Linuxu, byl vydán ve verzi 25.10 Goldeye. Přináší NVMe over Fabric (NVMe-oF) nebo OpenZFS 2.3.4.
Byla vydána OpenIndiana 2025.10. Unixový operační systém OpenIndiana (Wikipedie) vychází z OpenSolarisu (Wikipedie).
České základní a střední školy čelí alarmujícímu stavu kybernetické bezpečnosti. Až 89 % identifikovaných zranitelností v IT infrastruktuře vzdělávacích institucí dosahuje kritické úrovně, což znamená, že útočníci mohou vzdáleně převzít kontrolu nad klíčovými systémy. Školy navíc často provozují zastaralé technologie, i roky nechávají zařízení bez potřebných aktualizací softwaru a používají k nim pouze výchozí, všeobecně známá
… více »Během tradiční ceremonie k oslavě Dne vzniku samostatného československého státu (28. října) byl vyznamenán medailí Za zásluhy (o stát v oblasti hospodářské) vývojář 3D tiskáren Josef Průša. Letos byly uděleny pouze dvě medaile Za zásluhy o stát v oblasti hospodářské, druhou dostal informatik a manažer Ondřej Felix, který se zabývá digitalizací státní správy.
glxgears (nebo cokoliv jiného 3D), tak zatížení procesoru vylítne na 100% a karta samotná se zjevně nudí
mám Gentoo na AMD64, dělá to jak se "stabilními" ovladači 1.0.8756 i s odmaskovanými novými 1.0.8762
přitom modul do jádra se natáhne v pohodě, dle glxinfo by to mělo být ok:
direct rendering: Yes OpenGL renderer string: GeForce2 MX/AGP/SSE2a nástroj
nvidia-settings s tím v pohodě spolupracuje ...
netuší prosím někdo, kde by mohl mít pes hrob?
(pochopitelně návod na Gentoo aj. mám pročtené ...)
No, me pri spusteni glxgears taky zatizeni procesoru vyleti na 100%...pak se obávám, že je cosi shnilého i u vás - mě se za normálních okolností drží do 5%, nejen co si pamatuju z dob kdy to fungovalo ale i ověřeno na jiném stroji
A podle toho Direct rendering bych rekl, ze vam 3D akcelerace funguje.no, to já bych řekl také, ale reálně tomu tak prostě není
Napiste sem kolik FPS vam glxgears davaji.
$ glxgears 2752 frames in 5.0 seconds = 550.400 FPS 3035 frames in 5.0 seconds = 607.000 FPS 3041 frames in 5.0 seconds = 608.200 FPS 3070 frames in 5.0 seconds = 614.000 FPS 3094 frames in 5.0 seconds = 618.800 FPS 3030 frames in 5.0 seconds = 606.000 FPS 2960 frames in 5.0 seconds = 592.000 FPS 2891 frames in 5.0 seconds = 578.200 FPS 2858 frames in 5.0 seconds = 571.600 FPS... a tak dál
Podle me vam akcelerace jede, ale od te karty uz nemuzete cekat zazraky.zázraky od ní nečekám, dokonce mám ze dřív vyzkoušeno, že s nativní akcelerací dosáhnu menší FPS než se softwarovou emulací - rozdíl je ovšem v tom zatížení CPU ... u některých věcí se potom trhá zvuk, prakticky nereaguje kurzor myši atp. -- ještě jsem zjistil jednu věc, věci ve fulscreenu mi nejdou na celou obrazovku, ale jen v malém okýnku na středu (jakoby karta neuměla přepnout rozlišení)
Že bych si v těch několika letech nevšimnul nefunkční akcelerace? Spuštění glxgears mi taky vezme 97% CPU a hlásí:No, me pri spusteni glxgears taky zatizeni procesoru vyleti na 100%...pak se obávám, že je cosi shnilého i u vás - mě se za normálních okolností drží do 5%, nejen co si pamatuju z dob kdy to fungovalo ale i ověřeno na jiném stroji
2241 frames in 5.0 seconds = 448.112 FPS 2242 frames in 5.0 seconds = 448.388 FPS 2242 frames in 5.0 seconds = 448.326 FPS 2241 frames in 5.0 seconds = 448.041 FPS 2244 frames in 5.0 seconds = 448.709 FPS 2241 frames in 5.0 seconds = 448.146 FPS 2245 frames in 5.0 seconds = 448.842 FPS 2239 frames in 5.0 seconds = 447.752 FPS 2244 frames in 5.0 seconds = 448.614 FPSGK označí glxinfo jako "GeForce2 MX/AGP/3DNOW!", v obchodě byla označena jako "MX 200". Nikdy mne nenapadlo zapochybovat o nedostatečné výkonosti, krom ojedinělých situací nezaznamenávám trhání zvuku, zasekávání kurzoru a mplayer s vo=xv přehrává přes celý fulscreen. Tak teď nevím, ale nárustu výkonu se bránit nebudu, jen zjistit, včem je zakopaný pes.
Driver: media-video/nvidia-kernel-1.0.8178-r3
glxgears normální? ... totiž, prve když jsem psal "ověřeno na druhém stroji", mínil jsem obecně při používání 3D (gameska torcs), přímo glxgears jsem tam nezkoušel, neb jaksi nemůžu najít v jakém jsou balíčku ...
ale stejně se mi to furt nezdá, je to trhaný až hrůza, tohle přece není normální???
glxgears, tak htop píše, že spotřebovává 0.0% procesorového času. Na druhou stranu se ty kolečka točí dost pomalu a nevypisuje to počet FPS (hw akcelerace ale funguje)
glxgears -iacknowledgethatthistoolisnotabenchmark glxgears -printfps;)
Uz asi chapu, proc to tak udali
a jinak rychlost točení koleček je irelevantní, podstatný je, jestli jdou plynule (což u mě momentálně ne, na tý nvidii, na noťasu s mnohem slabším intelem jo), a jaký udaj fps (jo, benchmark to není, ale k orientaci stačí)
man glxgears ani glxgears --help nějak nepomáhalo.
496 frames in 5.0 seconds = 99.047 FPS 502 frames in 5.0 seconds = 100.159 FPS 501 frames in 5.0 seconds = 99.999 FPS 502 frames in 5.0 seconds = 100.236 FPS 500 frames in 5.0 seconds = 99.996 FPSNic moc, bejvávalo víc. Ale plynule to chodí a zátěž procesoru 0.0%, takže asi dobrý.
A podle rychlosti kolecek se nic nepozna, u me se taky tocej pomalu.
dave ~ $ glxgears -iacknowledgethatthistoolisnotabenchmark Warrning: unknown parameter: -iacknowledgethatthistoolisnotabenchmark 14830 frames in 5.0 seconds = 2965.995 FPS dave ~ $ glxgears -printfps Warrning: unknown parameter: -printfps 15006 frames in 5.0 seconds = 3001.198 FPS
x11-apps/mesa-progs-6.5.
. Ještě se na to zítra mrknu. Zatížení při glxgears mám 28%.
GeForce2 GTS GeForce2 Pro GeForce2 Ti GeForce2 Ultra GeForce2 MX Integrated graphicszatímco na stránce Supported Products List nVidia uvádí:
GeForce2 Go GeForce2 Integrated GPU GeForce2 MX 100/200 GeForce2 MX/MX 400jak vidno, tyto seznamy jsou disjuktní, a moje karta je na tom seznamu podporovaných ... v dmesg nic relevantního nevidím :-/ leč dík za tip, zkusím jít po starších verzích, jestli se to s něčím nerozběhne ... matně si ale vybavuju, že jsem musel upgradovat na nějaké 1.0.8xxx, protože starší si nerozuměli s novým kernelem, a tehdy to šlo (Gentoo mluví o 1.0.71xx jako poslední použitelné pro starší karty), vůbec netuším, kdy a proč to přestalo fungovat, prostě najednou jsem zjistil, že se mi sekají věci, které šly dřív hladce ...
zkusím jít po starších verzích ...tak jsem se dostal k 7174 a stále to samé, teda vlastně jistý positivní efekt to mělo:
$ glxgears 3396 frames in 5.0 seconds = 679.200 FPS 3457 frames in 5.0 seconds = 691.400 FPS 3457 frames in 5.0 seconds = 691.400 FPS 3461 frames in 5.0 seconds = 692.200 FPS(srovnej s hodnotami výše
)
$ glxgears 2598 frames in 5.0 seconds = 519.600 FPS 2940 frames in 5.0 seconds = 588.000 FPS 2940 frames in 5.0 seconds = 588.000 FPS... takže prakticky totéž, co s "akcelerací" rozdíl je v tom, že čas trávený na cpu je se sw emulací pouze user, zatímco s hw "akcelerací" je to tak půl-napůl user+system tak já nevim :-/ jaktože se všecko najednou trhá, nejde nahodit fulscreen na celý obraz (u torcs ani nejde změnit rozlišení) a za všech okolností (i jen při blbým zobrazení menu v gameskách) to žere 100% cpu, když dřív to chodilo hladce ...??? jsem z toho zmaten, odpoledne v háji a výsledek žádný
se em nechce verit ze je mezi nima takovej rozdilno mě taky ne, já si myslím, že je cosi shnilýho ... jak je to na tom systému s vytížením CPU?
jinak nejvetsiho framerate dosahnes kdyz to okno schovas
$ glxgears 20854 frames in 5.0 seconds = 4170.800 FPS 23211 frames in 5.0 seconds = 4642.200 FPS
s tim agp modulem nevim, co myslíš, nicméně mpžnosti nastavení NvAGP jsem samozřejmě vyzkoušel všechny
nvagp už je obsolete, ne? (aspoň já v systému nic takovýho nemám ...)Já o těch grafických kartách vím kulové, ale z xorg.confu:
#Option "NvAGP" "0" #agp vypnuto Option "NvAGP" "1" #pouzije se interni podpora nVIDIA AGP #Option "NvAGP" "2" #pouzije se agpgart je-li podporovano v jadre #Option "NvAGP" "3" #pouzije se agpgart je-li podporovano v jadre, jinak nVIDIA AGPA xorg.log následně hlásí:
(**) NVIDIA(0): Option "NvAGP" "1" (**) NVIDIA(0): Use of NVIDIA internal AGP requested (II) NVIDIA(0): Detected AGP rate: 4XTo snad je OK, ne?
rmmodem)
Není podpora pro AGP nakonec zabudovaná přímo v tom nvidia modulu?
Není podpora pro AGP nakonec zabudovaná přímo v tom nvidia modulu?já myslím že ano, protože když jsem zkoušel měnit ten parametr nvagp, stačil restart x-ek, nemusel jsem s modulama vůbec šachovat (přičemž dle logu se to tvářilo, že to používá)
Jen me tak napadlo, na karte s PCI-E veci jako agpgart resit nemusim, ze?
btw, ta hláška, co to píše s příliš starejma ovladačema, je:
nvidia: Unknown symbol remap_page_range nvidia: Unknown symbol pci_find_class... třeba by se to dalo obejít? programátoři, kde jste?
http://www.abclinuxu.cz/forum/show/133446stejný problém, ale žádné řešení
http://www.abclinuxu.cz/forum/show/126985ne, to je něco jiného - zkompilovat to jde
http://bugs.gentoo.org/show_bug.cgi?id=127618patche z tohoto threadu již v portage jsou, použití 6629 s kernelem 2.6.16 to neřeší ... další pokusy?
http://www.abclinuxu.cz/forum/show/133446 stejný problém, ale žádné řešeníAspoň, že v tom nejste sám – to potěší, ne?
Pamatoval jsem si, že jsem se ze dvou diskuzí zde na Abíčku dostal v řešení tohohle problému někam dál, ale má cesta k ovladačům asi byla touhle diskuzí jen volně inspirována, protože tam fakt žádné odkazy nejsou…
... další pokusy?Ještě jednou to zkusím
http://forums.gentoo.org/viewtopic-p-3207570.html
Z této diskuze vyplývá, že 6629 pod 2.6.16 podporována nebude, a že starší karty podporuje jako poslední 7174, který by měl pod 2.6.16 fungovat.
http://forums.gentoo.org/viewtopic-p-3207570.html Z této diskuze vyplývá, že 6629 pod 2.6.16 podporována nebude, a že starší karty podporuje jako poslední 7174, který by měl pod 2.6.16 fungovat.to vyplývá i z uvedeného odkazu na bugzillu (a lehce se to rozchází s Gentoo wiki) - ovšem viz výše :-/
Já jsem naštěstí mohl upgradovat na 8xxx (mezipřistání na nějaké 7xxx také nedopadlo dobře). Holt nVidia
,
ja jsem se s necim podobnym pred nedavnem popral v ArchLinuxu. Nainstalil jsem nejnovejsi ovladace (nejaka 8xxx rada), ale s moji GeForce4 MX440 to ani nehnulo. Zkousel jsem si je sam zkompilovat, ale porad nic. Vsechno se tvarilo, jako ze akcelerace jede¨(logy, atd ...), ale kdyz jsem spoustel X-ka tak se mi zadna NVidiacka uvitaci obrazovka neobjevila. No a postupne jsem dosel k tomu, ze mam nainstaleny ovladace ze 7xxx rady a jede to v pohode.
glxgears tak úplně normální není ... hází mi to zátěž do 30% a píše:
$ glxgears libGL warning: 3D driver claims to not support visual 0x23 libGL warning: 3D driver claims to not support visual 0x25 libGL warning: 3D driver claims to not support visual 0x27 libGL warning: 3D driver claims to not support visual 0x29 libGL warning: 3D driver claims to not support visual 0x2b libGL warning: 3D driver claims to not support visual 0x2d libGL warning: 3D driver claims to not support visual 0x2f libGL warning: 3D driver claims to not support visual 0x31 1523 frames in 5.0 seconds = 304.531 FPS 1981 frames in 5.0 seconds = 396.007 FPS 2401 frames in 5.0 seconds = 480.146 FPS 2397 frames in 5.0 seconds = 479.324 FPS 1970 frames in 5.0 seconds = 393.868 FPS 2429 frames in 5.0 seconds = 485.691 FPS 2414 frames in 5.0 seconds = 482.791 FPS ...(přičemž jede úplně plynule, nerozhodilo ho ani chvilkové využití cpu jiným procesem, viz snížená hodnota na třetím řádku odspoda)
Tiskni
Sdílej: