Polské vývojářské studio CD Projekt Red publikovalo na Printables.com 3D modely z počítačové hry Cyberpunk 2077.
Organizátoři konference LinuxDays 2025 vydali program a zároveň otevřeli registrace. Akce se uskuteční 4. a 5. října na FIT ČVUT v pražských Dejvicích, kde vás čekají přednášky, workshopy, stánky a spousta šikovných lidí. Vstup na akci je zdarma.
Uživatelé komunikátoru Signal si mohou svá data přímo v Signalu bezpečně zálohovat a v případě rozbití nebo ztráty telefonu následně na novém telefonu obnovit. Zálohování posledních 45 dnů je zdarma. Nad 45 dnů je zpoplatněno částkou 1,99 dolaru měsíčně.
Server Groklaw, zaměřený na kauzy jako právní spory SCO týkající se Linuxu, skončil před 12 lety, resp. doména stále existuje, ale web obsahuje spam propagující hazardní hry. LWN.net proto v úvodníku připomíná důležitost zachovávání komunitních zdrojů a upozorňuje, že Internet Archive je také jen jeden.
Jakub Vrána vydal Adminer ve verzi 5.4.0: "Delší dobu se v Admineru neobjevila žádná závažná chyba, tak jsem nemusel vydávat novou verzi, až počet změn hodně nabobtnal."
V Německu slavnostně uvedli do provozu (en) nejrychlejší počítač v Evropě. Superpočítač Jupiter se nachází ve výzkumném ústavu v Jülichu na západě země, podle německého kancléře Friedricha Merze otevírá nové možnosti pro trénování modelů umělé inteligence (AI) i pro vědecké simulace. Superpočítač Jupiter je nejrychlejší v Evropě a čtvrtý nejrychlejší na světě (TOP500). „Chceme, aby se z Německa stal národ umělé inteligence,“ uvedl na
… více »V Berlíně probíhá konference vývojářů a uživatelů desktopového prostředí KDE Plasma Akademy 2025. Při té příležitosti byla oznámena alfa verze nové linuxové distribuce KDE Linux.
Byl vydán Debian 13.1, tj. první opravná verze Debianu 13 s kódovým názvem Trixie a Debian 12.12, tj. dvanáctá opravná verze Debianu 12 s kódovým názvem Bookworm. Řešeny jsou především bezpečnostní problémy, ale také několik vážných chyb. Instalační média Debianu 13 a Debianu 12 lze samozřejmě nadále k instalaci používat. Po instalaci stačí systém aktualizovat.
Evropská komise potrestala Google ze skupiny Alphabet pokutou 2,95 miliardy eur (71,9 miliardy Kč) za porušení antimonopolní legislativy. Podle EK, která mimo jiné plní funkci antimonopolního orgánu EU, se Google dopustil protisoutěžních praktik ve svém reklamním byznysu. Google v reakci uvedl, že rozhodnutí považuje za chybné a hodlá se proti němu odvolat. EK ve věci rozhodovala na základě stížnosti Evropské rady vydavatelů. Podle
… více »Podpora 32bitového Firefoxu pro Linux skončí v roce 2026. Poslední podporované 32bitové verze budou Firefox 144 a Firefox 140 s rozšířenou podporou, jehož podpora skončí v září 2026.
Jak jste už asi pochopili, dnešní díl Hardwarových novinek bude takový komentovaný speciál. Ono se toho přes týden zas tak moc nedělo, největší bombou je ohlášení detailů nové generace grafických karet AMD, která nese kódové označení Hawaii. Takže se podíváme právě na ni, jelikož nejde jen o nějaké nudné vylepšení parametrů v rámci mantinelů daných výrobní technologií. AMD příští týden uvede grafiku (Radeon R9 290X), která svým výkonem překoná to aktuálně nejlepší na trhu (Nvidia GeForce Titan), a to při lepší ceně, lepším poměru výkon/spotřeba a s několika technologickými novinkami.
Co zatím neznáme a bude odhaleno až příští týden, jsou přesné parametry jednotlivých modelů. Zajímat nás pochopitelně bude hlavně nejvyšší model, který bude dobře reprezentovat generační skok proti Radeonu HD 7970 z přelomu prosince/ledna 2011/2012. Ten nesl 2048 stream procesorů, 3, nebo 6 GB 384bitové GDDR5 paměti na taktu 5,5 GHz, posléze 6,0 GHz (u rychlejší HD 7970 GHz Edition). Výkonu dosahoval 4,1, resp. 4,3 TFLOPS v single-precision. Je jasné, že nárůst ryze výpočetního výkonu tedy nebude odpovídat nárůstu počtu tranzistorů GPU (4,313 → 6+ mld.). To se ale bavíme jen o nejvyšším modelu, AMD ale představila celé portfolio karet konče modelem Radeon R7 250 s cenovkou pod 89 dolarů (v přepočtu 1 700 Kč), od nějž pochopitelně žádné „trhání asfaltu“ očekávat nelze. A víme z minula i o ještě nižším modelu R7 240
V tuto chvíli se neoficiálně hovoří o možném počtu stream procesorů 2816, což by naznačovalo start GPU na nižší frekvenci než 1 GHz, řekněme kolem 900 MHz – berte to ale s rezervou, ač je architektura specifikována jako GCN (stejně jako u HD 7000), může mít drobná vylepšení. Další jediné teoretické srovnání, které lze použít, je GPU Nvidia GK110 z GeForce Titan (takt 836 MHz, průměrný Boost tatk 875 MHz, maximální Boost 993 MHz), které nese 7,08 miliardy tranzistorů a poskytuje výkon 4,5 TFLOPS (ale na druhou stranu je určitá část jeho tranzistorů aktivní u Tesla K20 karet, kde GPU dává double-precision výkon 1,312 TFLOPS při pracovní frekvenci pouhých 732 MHz).
Byl bych si tedy jistý dvěma věcmi: výkonem zhruba o 20 % vyšším než u Radeonu HD 7970 GHz Edition (a současně tedy vyšší než u GeForce Titan – pomalejší kartu si prostě AMD nemůže dovolit uvést na trh), spotřebou též nejspíš vyšší, ale spíše mírně (TDP Radeonu HD 7970 GHz Edition je 250+ W, R9 290X jistojistě v referenční nepřekročí 300W limit daný PCI Express slotem v kombinaci 6+8pin PCIe napájení.
Tak zaprvé, Radeony Rx XXX(X) budou obecně podporovat spoustu současně připojených nezávislých monitorů – to tu známe už nejméně od řady HD 5000. Nově je ale garantován bezproblémový provoz se 4k monitory (to je také samozřejmé, ale tímto je míněna zejména sw podpora v ovladačích Catalyst, automatická konfigurace atd.). Jistě čekejme aktuální nejnovější verze rozhraní HDMI a DisplayPort, 4k zvládající. Co ale může překlopit pomyslný jazýček na pomyslných váhách ve prospěch AMD, je speciální obvodová logika v GPU, která bude mít na starosti zvuk.
AMD tomu říká TrueAudio a jde v zásadě o to, že v současné době, kdy se používají v 90 % PC obyčejné zvukovky na základní desce a ne pořádné hardwarové kodeky, je plnohodnotná implementace mnoho-kanálového mnoha-hlasového prostorového zvuku obtížná až nemožná. Zvukovka to nespočítá, to za ni musí udělat CPU a ani současná CPU si nemohou dovolit vyplýtvat významnou část výkonu na počítání různých reverbů, když mají plné ruce práce s plněním svých povinností v oblasti fyziky, AI, přípravy dat pro 3D a GPU atd.
Takže AMD tedy do nové generace Radeonů implementovala obvodovou logiku, plně programovatelnou, která zvládne počítat stovky zvukových efektů a kanálů současně. Výrazně se tak odlehčí CPU a vývojáři her budou moci spoléhat na tuto hardwarovou akceleraci. Jí bude pouze v určitých případech mírně dopomáhat samotné GPU, tedy stream processory, tam kde by vývojáři chtěli implementovat něco, co logika v GPU zadrátovaná nezvládne.
AMD dále není plně spokojena s hi-level API pro programování 3D grafiky, tedy zejména DirectX, resp. Direct3D (ty jsou pochopitelně první na ráně). Připravila tedy nízkoúrovňové API Mantle, které no-X trefně označuje za ekvivalent 3Dfx Glide. Vzniko ve spolupráci s DICE/Electronic Arts a jeho účel je jasný: vyždímat z GPU maximum tím, že žábou na prameni nebude DirectX API. Vývojáři, kteří jej použijí, budou mít přímější přístup k hardwaru a možnost využívat všechny moderní technologie, které třeba přesahují specifikaci dané aktuální verze DirectX (což je u AMD časté, že je oproti DirectX technologicky v předstihu). API je navíc vytvořeno tak, že zajistí lepší, tedy optimální vytížení vícejádrových procesorů (AMD už pár let prodává 8jádrové procesory řady FX). API má také prý být multiplatformí, čímž doufejme AMD myslí i Linux, případně FreeBSD (na kterém poběží Playstation 4). Mantle je zpětně kompabitilní, takže není potřeba Radeon nové chystané řady, ale funguje s čímkoli na architektuře GCN, tedy i s Radeony HD 7000 a HD 8000.
To je pro dnešek vše. Odhalení parametrů jednotlivých karet a první výkonnostní testy přijdou příští týden. Pak si povíme zbytek. Podporu v otevřených ovladačích lze očekávat někde na úrovni současné generace HD 7000 s tím, že možná bude ze začátku haprovat power management a podobné věci. AMD jistě brzy po uvedení (pokud ne současně s ním) vydá linuxové Catalysty. Já osobně jsem zvědav, jak zejména na parametry, výkon a cenu Radeonu R9 290X zareaguje konkurenční Nvidia, jestli bude kartu bagatelizovat, nebo přijde nějaká omezená, rychleji taktovaná edice Titanu či GeForce GTX 780, anebo nás čeká něco zajímavějšího.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
To se tedy trochu pleteš... SoundStorm byla v podstatě pouze jakási certifikace (snad něco obdobnáho jako THX), která si vyžadovala nVidii MCP-T (jakožto jižní můstek, který zpracovával zvuk) a nějaký lepší kodek... mohly být různé, ovšem snad nejčastěji se používal Realtek ALC650...Na většině desek je digitální čast zvukové karty součást chipsetu (v té době byly i chipsety SiS "vše v jednom") a analogová je vzlášť, hlavní rozdíl byl právě v tom, že SoundStorm bylo vlastně plnohonotné DSP (podobně jako Emu10kx z SB Live1/Audigy od Cretivu), zatímco ostatní "karty" byly jen rozhraní chipsetu pro kodeky AC-97.