abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 13:22 | Zajímavý software

    Byl představen nový Xserver Phoenix, kompletně od nuly vyvíjený v programovacím jazyce Zig. Projekt Phoenix si klade za cíl být moderní alternativou k X.Org serveru.

    🇨🇽 | Komentářů: 0
    dnes 13:11 | Nová verze

    XLibre Xserver byl 21. prosince vydán ve verzi 25.1.0, 'winter solstice release'. Od založení tohoto forku X.Org serveru se jedná o vůbec první novou minor verzi (inkrementovalo se to druhé číslo v číselném kódu verze).

    🇨🇽 | Komentářů: 0
    dnes 03:33 | Nová verze

    Wayback byl vydán ve verzi 0.3. Wayback je "tak akorát Waylandu, aby fungoval Xwayland". Jedná se o kompatibilní vrstvu umožňující běh plnohodnotných X11 desktopových prostředí s využitím komponent z Waylandu. Cílem je nakonec nahradit klasický server X.Org, a tím snížit zátěž údržby aplikací X11.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 14:44 | Nová verze

    Byla vydána verze 4.0.0 programovacího jazyka Ruby (Wikipedie). S Ruby Box a ZJIT. Ruby lze vyzkoušet na webové stránce TryRuby. U příležitosti 30. narozenin, první veřejná verze Ruby 0.95 byla oznámena 21. prosince 1995, proběhl redesign webových stránek.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    24.12. 02:11 | Komunita

    Všem čtenářkám a čtenářům AbcLinuxu krásné Vánoce.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 26
    24.12. 02:00 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 7.0 linuxové distribuce Parrot OS (Wikipedie). S kódovým názvem Echo. Jedná se o linuxovou distribuci založenou na Debianu a zaměřenou na penetrační testování, digitální forenzní analýzu, reverzní inženýrství, hacking, anonymitu nebo kryptografii. Přehled novinek v příspěvku na blogu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    23.12. 18:33 | Nová verze

    Vývojáři postmarketOS vydali verzi 25.12 tohoto před osmi lety představeného operačního systému pro chytré telefony vycházejícího z optimalizovaného a nakonfigurovaného Alpine Linuxu s vlastními balíčky. Přehled novinek v příspěvku na blogu. Na výběr jsou 4 uživatelská rozhraní: GNOME Shell on Mobile, KDE Plasma Mobile, Phosh a Sxmo.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    23.12. 13:55 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 0.41.0 multimediálního přehrávače mpv (Wikipedie) vycházejícího z přehrávačů MPlayer a mplayer2. Přehled novinek, změn a oprav na GitHubu. Požadován je FFmpeg 6.1 nebo novější a také libplacebo 6.338.2 nebo novější.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    23.12. 12:44 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 5.5 (novinky) skriptovacího jazyka Lua (Wikipedie). Po pěti a půl letech od vydání verze 5.4.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    22.12. 23:44 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 5.4.0 programu na úpravu digitálních fotografií darktable (Wikipedie). Z novinek lze vypíchnout vylepšenou podporu Waylandu. Nejnovější darktable by měl na Waylandu fungovat stejně dobře jako na X11.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Kdo vám letos nadělí dárek?
     (34%)
     (2%)
     (14%)
     (2%)
     (1%)
     (2%)
     (15%)
     (17%)
     (12%)
    Celkem 98 hlasů
     Komentářů: 18, poslední 24.12. 15:29
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek


    Vložit další komentář
    4.4.2019 16:42 lertimir | skóre: 64 | blog: Par_slov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora bude mít plnohodnotný kodek H.264
    Co je špatného na x264, že potřebují program od cisco?
    Migi avatar 4.4.2019 16:53 Migi | skóre: 59 | blog: Mig_Alley
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora bude mít plnohodnotný kodek H.264
    Pravděpodobně výkon ...
    Jendа avatar 4.4.2019 16:59 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora bude mít plnohodnotný kodek H.264
    I na rychlejší presety?
    4.4.2019 21:55 Ovoce | skóre: 16 | blog: Vyplizlo_ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora bude mít plnohodnotný kodek H.264
    Výkon to Cisco nejspíš bůhvíjakej mít nebude. Je to jenom patentech, licenční purismus/paranoia. Z pohledu korporace to vdává smysl, z pohledu uživatele si prostě radši nainstalujte nezprzeněnej ffmpeg/gstreamer/mpv/vlc atd, protože tyhle libre-friendly věci jsou většinou funkčně o dost horší.

    Po uživatelích nikdo kvůli patentům nepůjde, maximálně po tom, od koho ty balíčky stáhnou a i to je hodně velká fantazie.
    Rezza avatar 5.4.2019 09:53 Rezza | skóre: 25 | blog: rezza | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora bude mít plnohodnotný kodek H.264
    Tak já i jako uživatel chci dodržovat nastavená pravidla.
    5.4.2019 14:58 Boban
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora bude mít plnohodnotný kodek H.264
    "Nastavená pravidla" to je, ale pěkný eufemismus pro "nechám si srát na hlavu". U nás snad ty patenty platí?
    5.4.2019 20:04 Ovoce | skóre: 16 | blog: Vyplizlo_ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora bude mít plnohodnotný kodek H.264
    Jo, chápu. Ale vzhledem k tomu, jak moc lidí má stažený třeba VLC, tak bych vám určitě nezazlíval, kdybyste nedodržel :) Ty poplatky zrovna za patenty k H.264 platí výrobci/dodavatelé dekodérů/enkodérů za prodej HW nebo distribuci binárky, takže z vašeho pohledu by to bylo košer, vina by případně byla jenom na VLC.

    BTW pokud by vám byl dodán jenom zdrojový kód a vy jste si to zkompiloval sám, tak tam je i ten distributor z obliga, paradoxně. Zdroják podmínky MPEG-LA nepovažovaly za produkt. Takže když si to sestavíte sám, tak je to čisté 100%.
    Jendа avatar 4.4.2019 16:58 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora bude mít plnohodnotný kodek H.264
    Patenty? (a jinak x264 je jenom kodér)
    4.4.2019 17:52 RB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora bude mít plnohodnotný kodek H.264
    Ano, jde o patenty. OpenH264 je jediný H264 kodek, který je volně použitelný (ne volně šiřitelný, je tam podmínka, že musí být hostovaný na serverech Cisca), u kterého se člověk nemusí bát, že kvůli jeho použití přijde nějaká patentová žaloba.
    xkucf03 avatar 4.4.2019 18:00 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše abc.m4a

    abc.m4a

    OMFG :-D Čekal jsem, že to bude jen nějaký zavirovaný soubor, ale bylo to mnohem horší. Kdo to má na svědomí?

    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    4.4.2019 18:04 BLEQota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: abc.m4a
    xkucf03 avatar 4.4.2019 18:11 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: abc.m4a
    Myslel jsem, že píše Self v GraalVM a on se mezitím dal na hudební kariéru…
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    5.4.2019 00:12 lertimir | skóre: 64 | blog: Par_slov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: abc.m4a
    Mě to po třetím kliknutí v NoScript co že to mám povolit přestalo bavit.
    Jendа avatar 5.4.2019 01:14 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: abc.m4a
    Přehrávám to mplayerem, je to normální AAC. Nebo teda doufám, jak jsem dostal, tak prodávám :-)
    5.4.2019 02:01 Monika Kokešová | skóre: 4 | blog: Kokeshka
    Rozbalit Rozbalit vše Re: abc.m4a
    Přílohy:
    AbcTrollingu...
    5.4.2019 16:28 Láďa má velkou hlavu
    Rozbalit Rozbalit vše Re: abc.m4a
    A kde je Orychtosaurus, Bystroušáák a další? Bude pokračování? Další sloky? Vyjde album?
    5.4.2019 17:37 Transparency
    Rozbalit Rozbalit vše Re: abc.m4a
    0/10
    5.4.2019 00:48 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: abc.m4a
    Jeste nazpival tuhle pecku.
    5.4.2019 02:04 Andrej | skóre: 51 | blog: Republic of Mordor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora bude mít plnohodnotný kodek H.264

    No po všech těch prázdnohodnotných H.264 je to snad i celkem pokrok.

    5.4.2019 20:38 Roman
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora bude mít plnohodnotný kodek H.264
    Dnes uz jsou svobodne alternativy jako VP9 https://cs.m.wikipedia.org/wiki/VP9, kvalitne priblizne stejne dobre jako h265...
    5.4.2019 20:54 Ovoce | skóre: 16 | blog: Vyplizlo_ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora bude mít plnohodnotný kodek H.264
    kvalitne priblizne stejne dobre jako h265...
    Říká Google nebo fanoušci open formátů, ale pravda to není. Kvalitativně je ten formát slabší (fakticky je to oprásknutý HEVC, ale o něco méně flexibilní/sofistikový a ochuzený o některé techniky, takže logicky nemůže být stejně dobré). Navíc i enkodér libvpx je dost špatný, takže end result nemůže být nic moc. Ještě se to moc nepozná při nízkých bitratech, ale s vysokýma bitratama, když se snažíte o vysokou kvalitu, tak už je to o dost horší a x264 dá vyšší kvalitu.
    6.4.2019 00:00 soused
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora bude mít plnohodnotný kodek H.264
    fakticky je to oprásknutý HEVC, ale o něco méně flexibilní/sofistikový a ochuzený o některé techniky
    Odkud si mohu odnest takovy poznatek jako ty? Skutecne to nejsou jen tve domnenky?
    6.4.2019 00:07 soused
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora bude mít plnohodnotný kodek H.264
    Mozna sis spletl s AV1 ale budiz. Takze jsi asi chtel rici ze VP9 je spatna kopie AVC1?
    6.4.2019 04:07 Ovoce | skóre: 16 | blog: Vyplizlo_ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora bude mít plnohodnotný kodek H.264
    VP9 má přineslo kompresní nástroje a změny (velikosti bloků), které byly prakticky nachlup stejné jako v HEVC, prostě zkopírovalo vývoj/proposaly z tehdy tvořeného HEVC. Ne všechny, něco zůstalo jen v HEVC (třeba SAO, weighted prediction On2/Gogole taky nikdy z AVC/HEVC nepřevzali). Někde je to zamaskované, třeba ten bizár s alt-ref snímky je taková obezlička jak udělat (patentované) bframes aniž by to byly evidentní bframes.

    "AVC1" nic není (plete se vám do toho 4cc :), ale pokud myslíte MPEG4 AVC aka H.264, tak to firma On2 zkopírovala do formátů VP7/VP8, taky v podstatě veřejné tajemství. A ne, není to z mojí palice.

    AV1 je právěže už invenčnější. Sice ten proces měl svoje mouchy a bylo to takový "nacpeme tam všechno co nás napadne", ale je tam spousta novejch/předtím nepoužitejch technik. Ono to tedy je postavené na základě vzatém z VP9, takže geneticky tam to HEVC jakože je, ale už bych to generačně za kopii HEVC neoznačoval.
    Petr Tomášek avatar 7.4.2019 13:29 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora bude mít plnohodnotný kodek H.264
    takže logicky nemůže být stejně dobré

    to je, logicky, naprostá čípovina... záleží na implementaci a optimalizaci. Některé techniky můžou na papíře vypadat jako zázrak a pak se ukáže, že to přinese např. jen pár promile úspory datového toku za cenu daleko větší komplexity. Navíc je třeba vzít v úvahu interakci jenodtlivých techniky, takže to, zda-li nějaký kodek má či nemá nějakou techniku ještě o ničem nevypovídá...

    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    13.4.2019 18:20 Ovoce | skóre: 16 | blog: Vyplizlo_ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora bude mít plnohodnotný kodek H.264
    Tak pozor, naopak to docela logické je. Když mají dva formáty specifikované velmi podobné kompresní nástroje, tak optimalizací a implementací v enkodéru z nich dostanete zhruba to samé, pokud jsou enkodéry stejně kvalitní, protože se nedají dělat zázraky.

    Z toho ale vyplývá, že když jeden formát má kromě toho společného subsetu ještě další techniky navíc, tak se stejně kvalitním enkodérem toho jednoduše dokáže víc. Tam to není tak, že HEVC by to měl udělané nějakým způsobem, a VP9 podobným, ale lepším. Spíš naopak. Rozdělení na subpartitions je u HEVC flexibilnější, intra predikce je flexibilnější (víc módů, víc úhlů v directional predikci), Bframes taky určitě nebudou míň účinné než ta věc s alt-refy, takže tam taky může asi být menší bonus. IIRC má HEVC také pokročilejší predikci motion vectorů. A VP9 má kromě toho taky slabší referenční snímky - pro každý frame maximálně tři a jsou tam bizarnosti s gold/altref snímky, kdežto HEVC má prostě možnost použít jako reference až 8 snímků bez restrikcí a hotovo.

    Takže ten váš příklad platí spíš naopak, implementace a optimalizace stojí právě na straně HEVC, minimálně v hodně věcech. Je možné, že teď zapomínám na nějaké detaily, které jsou zrovna lepší u VP9, ale to je celkem jedno, protože HEVC má pak další techniky, které VP9 nemá, jak jsem řekl, VP9 je trošku ekvivalent subsetu HEVC. Nemá SAO (které zlepšuje kompresi v nízkých tocích) nebo weighted prediction (změny osvětlení, barevného tónu, užitečná věc), co si teď rychle vzpomenu, ale menších věcí by tam asi mohlo být i víc.

    V praxi kromě toho hrozně závisí na enkodérech. x265 je celkem dobrý, o libvpx se nedá říct moc dobrýho. Je to špageti docebase kterou pořád upravujou, ač to původně mělo enkódovat ještě VP6 nebo VP7 a výsledek je asi dost špatnej, protože po X letech Gogole nebyl třeba vůbec schopnej přinutit rate control, aby se trefovala do bitrate, kterou uživatel chce. On existuje nezávislý enkodér Eve, ale autor (stejně člověk jako FFVP9 a Dav1d) to píše jako closed source a prodává to jenom velkým firmám typu Netflix, protože jako open source by si to asi na sebe nevydělalo. Takže ten enkodér není pro nás plebs k dispozici a ani jsem nikde neviděl nějaké testy, a mám jenom libvpx, což je rozhodně horší enkodér než x265, takže nevýhodu horšího formátu nemůže zvrátit (nemluvě o tom, že prakticky nemá nějaké psychovizuální optimalizace).

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.