Byla vydána nová verze 1.12.0 dynamického programovacího jazyka Julia (Wikipedie) určeného zejména pro vědecké výpočty. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v poznámkách k vydání. Aktualizována byla také dokumentace.
V Redisu byla nalezena a v upstreamu již opravena kritická zranitelnost CVE-2025-49844 s CVSS 10.0 (RCE, vzdálené spouštění kódu).
Ministr a vicepremiér pro digitalizaci Marian Jurečka dnes oznámil, že přijme rezignaci ředitele Digitální a informační agentury Martina Mesršmída, a to k 23. říjnu 2025. Mesršmíd nabídl svou funkci během minulého víkendu, kdy se DIA potýkala s problémy eDokladů, které některým občanům znepříjemnily využití možnosti prokázat se digitální občankou u volebních komisí při volbách do Poslanecké sněmovny.
Společnost Meta představila OpenZL. Jedná se o open source framework pro kompresi dat s ohledem na jejich formát. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Google postupně zpřístupňuje českým uživatelům Režim AI (AI Mode), tj. nový režim vyhledávání založený na umělé inteligenci. Režim AI nabízí pokročilé uvažování, multimodalitu a možnost prozkoumat jakékoliv téma do hloubky pomocí dodatečných dotazů a užitečných odkazů na weby.
Programovací jazyk Python byl vydán v nové major verzi 3.14.0. Podrobný přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Bylo oznámeno, že Qualcomm kupuje Arduino. Současně byla představena nová deska Arduino UNO Q se dvěma čipy: MPU Qualcomm Dragonwing QRB2210, na kterém může běžet Linux, a MCU STM32U585 a vývojové prostředí Arduino App Lab.
Multiplatformní open source voxelový herní engine Luanti byl vydán ve verzi 5.14.0. Podrobný přehled novinek v changelogu. Původně se jedná o Minecraftem inspirovaný Minetest v říjnu loňského roku přejmenovaný na Luanti.
Byla vydána nová stabilní verze 6.10 (YouTube) multiplatformního frameworku a GUI toolkitu Qt. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
I pro velké subjekty je aplikace cloudových řešení jednodušší a levnější řešení protože nemusí udržovat vlastní úložiště a nemusí platit vlastní IT techniky co by se o něj starali. Místo nich si platí síťaře a to co by vyvalili za HW a jeho údržbu raději vypláznou za multilicence.
A cloud je mnohem výhodnější, protože umožňuje díky agregaci HW prostředků a personálu mnohem lepší dostupnost. A v konečném důsledku určitě vyjde laciněji.
Osobně vidím ale v jeho aplikaci jednu velkou masařku. A to v tom, že jsou veškerá data bez kontroly svěřována soukromým subjektům, které s nimi mohou bez vědomí klientů dělat co se jim zamane.
No jo. Jenže vy jste úplně jiný subjekt. Na rozdíl od příspěvkových organizací, které zdroje rozdělené do „škatulek” mezi kterými si nemohou jen tak převádět potřebné finance, si ty služby platíte „z vlastní kapsy”.
A ČVUT je úplně kapitola sama pro sebe, neboť jde o slepenec víceméně nezávislých subjektů – většina fakult je na úrovni samostatné vysoké školy – které zastřešuje rektorát. IT hierarchie je velmi komplikovaná a kompetence mnohdy nejednoznačné, protože nikdo nepředpokládal, když ČVUT vznikalo, že se tu něco takového objeví.
Šíření IT začínalo „zdola” a ještě v roce 2008, kdy jsem se tu ocitnul panovala, oproti oproti FF MUNI, na kterou jsem nastoupil jako student o 10 let dříve, totální anarchie. Ta měla své IT oddělení, které drželo otěže zkrátka. Neexistovalo že by měl někdo „svůj” server, kde by si někdo páchal co se mu zlíbí, ale zájemci (kterých bylo že bys je na prstech jedné ruky spočítal) dostali k dispozici pro své notebooky veřejnou IPv4 adresu. Takže měli kde experimentovat. A každý student měl, kromě školního e-mailu také k dispozici poměrně velký webový prostor (o velikosti 50MB), kde se mohl realizovat – prostřednictvím statického webu. Ovšem pokud jsi chtěl blbnout s dynamickým webem, musel jsi využít některou z FreeWebových služeb. – Jo. Pamatuji, kdy začínal seznam.cz, když se rozdávaly první bitcoiny a shodou náhod jsem byl také u toho, když atlas.cz prožíval svůj boom.
Na Karláku nic takového nebylo. SVTI se staralo výhradně o posluchárny. IT služby si každá katedra zajišťovala vlastními silami (studenti a vyučující) a já nastoupil, protože už to takhle dál nešlo. Až o dva roky (2010) později bylo vytvořeno katederní IT oddělení.
Změnu přinesla až koronavirová hysterie v roce 2020, kdy se začalo řešit, jakou formou vést on-line výuku. Ve hře byly zoom, google a teams od Microsoftu a tím to bylo dané.
GNOME.
(Aneb na blbou otázku, blbá odpověď. )
Tiskni
Sdílej: