Společnost Meta na dvoudenní konferenci Meta Connect 2025 představuje své novinky. První den byly představeny nové AI brýle: Ray-Ban Meta (Gen 2), sportovní Oakley Meta Vanguard a především Meta Ray-Ban Display s integrovaným displejem a EMG náramkem pro ovládání.
Po půl roce vývoje od vydání verze 48 bylo vydáno GNOME 49 s kódovým názvem Brescia (Mastodon). S přehrávačem videí Showtime místo Totemu a prohlížečem dokumentů Papers místo Evince. Podrobný přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání a v novinkách pro vývojáře.
Open source softwarový stack ROCm (Wikipedie) pro vývoj AI a HPC na GPU od AMD byl vydán ve verzi 7.0.0. Přidána byla podpora AMD Instinct MI355X a MI350X.
Byla vydána nová verze 258 správce systému a služeb systemd (GitHub).
Byla vydána Java 25 / JDK 25. Nových vlastností (JEP - JDK Enhancement Proposal) je 18. Jedná se o LTS verzi.
Věra Pohlová před 26 lety: „Tyhle aféry každého jenom otravují. Já bych všechny ty internety a počítače zakázala“. Jde o odpověď na anketní otázku deníku Metro vydaného 17. září 1999 na téma zneužití údajů o sporožirových účtech klientů České spořitelny.
Byla publikována Výroční zpráva Blender Foundation za rok 2024 (pdf).
Byl vydán Mozilla Firefox 143.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Nově se Firefox při ukončování anonymního režimu zeptá, zda chcete smazat stažené soubory. Dialog pro povolení přístupu ke kameře zobrazuje náhled. Obzvláště užitečné při přepínání mezi více kamerami. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 143 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Byla vydána betaverze Fedora Linuxu 43 (ChangeSet), tj. poslední zastávka před vydáním finální verze, která je naplánována na úterý 21. října.
Multiplatformní emulátor terminálu Ghostty byl vydán ve verzi 1.2 (𝕏, Mastodon). Přehled novinek, vylepšení a nových efektů v poznámkách k vydání.
I pro velké subjekty je aplikace cloudových řešení jednodušší a levnější řešení protože nemusí udržovat vlastní úložiště a nemusí platit vlastní IT techniky co by se o něj starali. Místo nich si platí síťaře a to co by vyvalili za HW a jeho údržbu raději vypláznou za multilicence.
A cloud je mnohem výhodnější, protože umožňuje díky agregaci HW prostředků a personálu mnohem lepší dostupnost. A v konečném důsledku určitě vyjde laciněji.
Osobně vidím ale v jeho aplikaci jednu velkou masařku. A to v tom, že jsou veškerá data bez kontroly svěřována soukromým subjektům, které s nimi mohou bez vědomí klientů dělat co se jim zamane.
No jo. Jenže vy jste úplně jiný subjekt. Na rozdíl od příspěvkových organizací, které zdroje rozdělené do „škatulek” mezi kterými si nemohou jen tak převádět potřebné finance, si ty služby platíte „z vlastní kapsy”.
A ČVUT je úplně kapitola sama pro sebe, neboť jde o slepenec víceméně nezávislých subjektů – většina fakult je na úrovni samostatné vysoké školy – které zastřešuje rektorát. IT hierarchie je velmi komplikovaná a kompetence mnohdy nejednoznačné, protože nikdo nepředpokládal, když ČVUT vznikalo, že se tu něco takového objeví.
Šíření IT začínalo „zdola” a ještě v roce 2008, kdy jsem se tu ocitnul panovala, oproti oproti FF MUNI, na kterou jsem nastoupil jako student o 10 let dříve, totální anarchie. Ta měla své IT oddělení, které drželo otěže zkrátka. Neexistovalo že by měl někdo „svůj” server, kde by si někdo páchal co se mu zlíbí, ale zájemci (kterých bylo že bys je na prstech jedné ruky spočítal) dostali k dispozici pro své notebooky veřejnou IPv4 adresu. Takže měli kde experimentovat. A každý student měl, kromě školního e-mailu také k dispozici poměrně velký webový prostor (o velikosti 50MB), kde se mohl realizovat – prostřednictvím statického webu. Ovšem pokud jsi chtěl blbnout s dynamickým webem, musel jsi využít některou z FreeWebových služeb. – Jo. Pamatuji, kdy začínal seznam.cz, když se rozdávaly první bitcoiny a shodou náhod jsem byl také u toho, když atlas.cz prožíval svůj boom.
Na Karláku nic takového nebylo. SVTI se staralo výhradně o posluchárny. IT služby si každá katedra zajišťovala vlastními silami (studenti a vyučující) a já nastoupil, protože už to takhle dál nešlo. Až o dva roky (2010) později bylo vytvořeno katederní IT oddělení.
Změnu přinesla až koronavirová hysterie v roce 2020, kdy se začalo řešit, jakou formou vést on-line výuku. Ve hře byly zoom, google a teams od Microsoftu a tím to bylo dané.
GNOME.
(Aneb na blbou otázku, blbá odpověď. )
Tiskni
Sdílej: