abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 22:33 | Nová verze

    Oficiálně byl vydán Android 16. Detaily na blogu a stránkách věnovaných vývojářům.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 14:33 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 14.3 svobodného unixového operačního systému FreeBSD. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 14:00 | Upozornění

    CSIRT.CZ upozorňuje, že na základě rozhodnutí federálního soudu ve Spojených státech budou veškeré konverzace uživatelů s ChatGPT uchovávány. Včetně těch smazaných.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 8
    včera 13:44 | Pozvánky

    Ač semestr ve škole právě končí, bastlíři ze studentského klubu Silicon Hill neodpočívají a opět se jako každý měsíc hlásí s pravidelným bastlířským setkáním Virtuální Bastlírna, kde si můžete s ostatními techniky popovídat jako u piva o novinkách, o elektronice, softwaru, vědě, technice obecně, ale také o bizarních tématech, která se za poslední měsíc na internetu vyskytla.

    Z novinek za zmínku stojí Maker Faire, kde Pájeníčko předvedlo … více »
    bkralik | Komentářů: 0
    včera 04:44 | Zajímavý software

    Na WWDC25 byl představen balíček Containerization a nástroj container pro spouštění linuxových kontejnerů na macOS. Jedná se o open source software pod licencí Apache 2.0 napsaný v programovacím jazyce Swift.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 02:00 | IT novinky

    Do 16. června do 19:00 běží na Steamu přehlídka nadcházejících her Festival Steam Next | červen 2025 doplněná demoverzemi, přenosy a dalšími aktivitami. Demoverze lze hrát zdarma.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    9.6. 21:44 | IT novinky

    Apple na své vývojářské konferenci WWDC25 (Worldwide Developers Conference, keynote) představil řadu novinek: designový materiál Liquid Glass, iOS 26, iPadOS 26, macOS Tahoe 26, watchOS 26, visionOS 26, tvOS 26, nové funkce Apple Intelligence, …

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    9.6. 20:44 | Komunita

    Organizátoři konference LinuxDays 2025, jež proběhne o víkendu 4. a 5. října 2025 v Praze na FIT ČVUT, spustili přihlašování přednášek (do 31. srpna) a sběr námětů na zlepšení.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    9.6. 19:11 | Nová verze

    Po roce byla vydána nová stabilní verze 25.6.0 svobodného multiplatformního multimediálního přehrávače SMPlayer (Wikipedie).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    9.6. 12:55 | IT novinky

    DNS4EU, tj. evropská infrastruktura služeb DNS založená na vysoce federovaném a distribuovaném ochranném ekosystému, byla spuštěna v testovacím režimu [𝕏]. Na výběr je 5 možností filtrování DNS.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 20
    Jaký je váš oblíbený skriptovací jazyk?
     (55%)
     (32%)
     (7%)
     (2%)
     (0%)
     (0%)
     (3%)
    Celkem 242 hlasů
     Komentářů: 16, poslední 8.6. 21:05
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek


    Vložit další komentář
    28.2.2009 20:59 helb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejpodivnější error hláška v PHP
    To jsou ty dvojtečky... wikipedia
    28.2.2009 21:00 Lijec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejpodivnější error hláška v PHP
    Stacilo to dat do googlu-uz sem o tom nekdo psal. Trapne bejcku, trapne jak svin.
    Luk avatar 28.2.2009 21:14 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejpodivnější error hláška v PHP
    Tady je krásně vidět, proč se při pojmenovávání identifikátorů v programech raději držet angličtiny ;-)
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    frEon avatar 28.2.2009 22:07 frEon | skóre: 40 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejpodivnější error hláška v PHP
    Tak za tohle uz sem taky nekoho proklel.
    Talking about music is like dancing to architecture.
    AraxoN avatar 28.2.2009 22:30 AraxoN | skóre: 47 | blog: slon_v_porcelane | Košice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejpodivnější error hláška v PHP

    jj, toto som už videl viackrát... nakoniec sa vždy ukázalo, že sa niekde do kódu vlúdili znaky, ktoré tam byť nemali :-)

    1.3.2009 10:32 Miloslav Ponkrác | blog: miloslavponkrac
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejpodivnější error hláška v PHP

    Podobné hlášení se vyskytuje docela často, tedy pokud svátečně neprogramujete, pak to pro Vás může být nové a zajímavé.

    PHP rozparsuje zdrojový kód do proudu tokenů, které jsou nazvány výčtovým typem, jehož jedné hodnotě v chybovém výpisu se právě divíte. Kdybyste byl zběhlý v PHP víte, že tento parser je dokonce dostupný i programátorovi v PHP, takže hodnoty můžete najít přímo v oficiálním manuálu PHP.

    Jestli se budete divit každé podobné hlášce (nejen v PHP), tak to budete mít asi plný život údivů a překvapení. Hláška je ok, je srozumitelná a jasná.

    1.3.2009 11:34 Ladicek | skóre: 28 | blog: variace | Havlíčkův brod
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejpodivnější error hláška v PHP
    Nevěděl jsem, že umíte hebrejsky :-) Což bych viděl jako nutnou podmínku k tomu, aby typ tokenu T_PAAMAYIM_NEKUDOTAYIM byl srozumitelný a jasný. Ale máte pravdu, divit se tomu je scestné, je to přece PHP.
    Ještě na tom nejsem tak špatně, abych četl Viewegha.
    1.3.2009 12:18 Miloslav Ponkrác | blog: miloslavponkrac
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejpodivnější error hláška v PHP

    Mě ani nenapadlo, že je to hebrejsky, stejně tak to může být zkratka z mnoha slov. Nicméně každý, komu něco říká slovo výčtový typ, by asi pochopil o co jde. Identifikátor až tak podstatný není.

    Pokud někdy něco více naprogramujete v setkání s více programátory, tak se často setkáte s identifikátory, kterým ně vždy budete rozumět. Ale budete chápat smysl a to se v případě této chybové hlášky dá velice snadno.

    Jinak názvy všech konstant výčtového typu tokenů najdete zde:

    http://cz.php.net/tokens

    Schválně, představte se, že nevíte nic o unixu, ani Linuxu (třeba jste se nesetkal s UNixem/Linuxem a třeba znáte dokonale anglicky) a řekněte mi, jaký je význam těchto programů: awk, bash? Asi je to stejně pochopitelné jako ta hebrejština. To prostě nevymyslíte. A pak někdo narazí na nesrozumitelný identifikátor a dělá z toho osmý div světa. Jako vývojář a nejen vývojář narazíte na tisíce nesrozumitelných identifikátorů, jejichž přesný význam není hned jasný, to je celé.

    1.3.2009 13:46 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejpodivnější error hláška v PHP

    To je sice hezké, ale

    • když už má identifikátor návodné jméno, u mezinárodního projektu by mělo být v angličtině
    • jde-li o jméno, které je vidět "ven", platí to dvojnásob
    1.3.2009 14:19 Miloslav Ponkrác | blog: miloslavponkrac
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejpodivnější error hláška v PHP

    Ono by mělo být věcí :-)

    Identifikátor chyby nemusí mít návodné jméno. Když se budu bavit o identifikátorech chyby, která jsou vidět ven: Schválně, co znamená chyba kompilátoru C4013? (MS Visual C/C++), nebo chyba číslo 1001 (MySQL)? Co znamená SQL error: HY001? (standardizovaná identifikace chyb v SQL databázích).

    Jinak třeba OpenOffice má problémy shánět vývojáře také proto (kromě nutné byrokracie se Sunem), že řada kódu, názvu funkcí apod.. je v němčině.

    Problém je, že někdy také nemusíte tušit, že Váš projekt bude mezinárodní, a druhak také to, že nemusíte tušít, že Váš identifikátor proleze ven (třeba později).

    Zkrátka až najdete něco dokonalého, dejte vědět. Já neznám jediný sw projekt, na kterém by nebylo co kritizovat, a který by měl dokonale čistý kód.

     

    1.3.2009 17:58 Martin Mareš
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejpodivnější error hláška v PHP
    Identifikátor chyby nemusí mít návodné jméno.
    Jistě nemusí, alespoň v tom smyslu, že když nemá, nenastane konec světa ani spor v teorii množin. Ovšem identifikovat chyby neintuitivními identifikátory má svůj smysl leda tehdy, když zařízení umí hlásit chybu dvoumístným displejem nebo blikáním jedinou LEDkou, v ostatních případech je to prasečina, za kterou by se mělo věšet za uši do průvanu.
    1.3.2009 18:06 Miloslav Ponkrác | blog: miloslavponkrac
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejpodivnější error hláška v PHP

    Ano ano, souhlasím.

    Nicméně žádný program není dokonale proveden. Až se tak stane, bude to někdy v době, kdy lidstvo už dávno bude mít kolonizovanou celou galaxii a několik přilehlých.

    1.3.2009 14:24 Miloslav Ponkrác | blog: miloslavponkrac
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejpodivnější error hláška v PHP

    Jinak když už jsme u toho, tohle je právě obrovská nevýhoda programování v jazyce C a jedna z věcí, proč nechci programovat v jazyce C.

    Všechny identifikátory v C jsou veřejné a v jenom globálním prostoru jmen. Neexistují tam ani třídy, ani prostory jmen, takže musíte vždy řešit konflikty jmen s jinými části projektu. Z toho důvodu občas řada C programátorů rezignuje a hledá vhodné, nekonfliktní jméno identifikátoru, a velmi často se z tohoto důvodu v C použije mateřština programátora. Je jasné, že hebrejský název má minimální pravdděpodobnost, že bude kolidovat s jakýmkoli anglickým identifikátorem v projektu.

    Chcete-li si podobné problémy ušetřit, používejte schopné programovací jazyky, které mají základní prostředky pro spolupráci více lidí. Jedním z nich je podpora prostorů jmen, a necpání všeho do jednoho globálního prostoru.

    Zdaleka nevidím poprvé, že programátoři v C v týmovém projektu použili svůj národní jazyk, protože řešili právě konflikty identifikátorů. Jazyk C je velmi nevhodný pro větší projekt a občas donutí i trpělivé lidi prasit.

    frEon avatar 1.3.2009 17:35 frEon | skóre: 40 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejpodivnější error hláška v PHP

    Všechny identifikátory v C jsou veřejné a v jenom globálním prostoru jmen. Neexistují tam ani třídy, ani prostory jmen, takže musíte vždy řešit konflikty jmen s jinými části projektu. Z toho důvodu občas řada C programátorů rezignuje a hledá vhodné, nekonfliktní jméno identifikátoru, a velmi často se z tohoto důvodu v C použije mateřština programátora. Je jasné, že hebrejský název má minimální pravdděpodobnost, že bude kolidovat s jakýmkoli anglickým identifikátorem v projektu.

    Nevidim nejmensi duvod, proc me, jako uzivatele by mel program otravovat se svoji vnitrni reprezentaci sveho stavu. Me je jedno, ze rozseka text na nejake kousky a k nim ma nejakej vyctovej typ, s kterym ty kousky prevadi na cisla... Pro me, jako uzivatele php je dulezity, ze tam mam navic ctyrtecku.
    Talking about music is like dancing to architecture.
    1.3.2009 18:08 Miloslav Ponkrác | blog: miloslavponkrac
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejpodivnější error hláška v PHP

    „Nevidim nejmensi duvod, proc me, jako uzivatele by mel program otravovat se svoji vnitrni reprezentaci sveho stavu.“

    Pokud nebudete mít chybu v syntaxi ani v programu, tak to program nebude dělat.

    „Me je jedno, ze rozseka text na nejake kousky a k nim ma nejakej vyctovej typ, s kterym ty kousky prevadi na cisla... Pro me, jako uzivatele php je dulezity, ze tam mam navic ctyrtecku.“

    Uživatel PHP se zove programátor a jako takový nemůže být odstíněn od vnitřní reprezentace svého nástroje. Zvláště, když dělá chyby. :-)

    frEon avatar 3.3.2009 18:03 frEon | skóre: 40 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejpodivnější error hláška v PHP

    Uživatel PHP se zove programátor a jako takový nemůže být odstíněn od vnitřní reprezentace svého nástroje. Zvláště, když dělá chyby. :-)

    Nesouhlasim. Abych mohl programovat v c++ nepotrebuju vedet jak presne ktery kompilator uchovava a zpracovava ctyrtecku. Dulezity pro me je co to znamena, kdyz ji do kodu napisu.

    Myslim, ze se shodnem, ze nejaka trida je taky programatoruv nastroj. jeji instance, ma nejake metody, pomoci nichz ovlivnuje stav objektu aniz by potreboval vedet, jak a cim je ten stav toho objektu reprezentovat uvnitr. Myslim, ze se tomu rika zapouzdreni...

    Talking about music is like dancing to architecture.
    1.3.2009 17:55 Martin Mareš
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejpodivnější error hláška v PHP
    Všechny identifikátory v C jsou veřejné a v jenom globálním prostoru jmen.
    Namespacy jsou příjemná věc, ale nijak hluboká. Není žádný zásadní rozdíl mezi tím, když identifikátor nadeklarujete v namespacu XYZ, a tím, že mu přidáte prefix "XYZ_". Namespacy vám pouze ušetří trochu psaní.

    Daleko zásadnější záležitost je viditelnost symbolů (například ven z dynamických knihoven), tu bohužel rozumně neřeší žádný mně známý jazyk.
    1.3.2009 18:15 Miloslav Ponkrác | blog: miloslavponkrac
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejpodivnější error hláška v PHP

    Žádný vyšší programovací jazyk není nic jiného, než syntaktický cukt na strojákem, když to vezmete do důsledků.

    Za žádnými syntaktickými věcmi nestojí žádná hluboká myšlenka a jistě vše jde obejít.

    Zásadní rozdíl v prefixu sice není, ale v praxi dost podstatný. Jednak zdroják s namespaces bude čitelnější a udržovatelnější. Jednak nemůžete v praxi zavést konvenci, že identifikátory XYZ_ budete používat jen Vy, protože nemáte dohodu se všemi autory knihoven a kódu. A také délka identifikátoru je v C omezena – na 32 znaků. Takže se moc nerozšoupnete, když budete ve větším týmu. Některé kompilátory C mají toto omezení dokonce na 6 znaků, proto jsou také názvy knihovních funkcí a Unix API tak krátké. Třeba strlen, mmap, atd..

    1.3.2009 19:07 Martin Mareš
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejpodivnější error hláška v PHP
    Stejně tak nemáte zaručeno, že váš namespace nebude používat nikdo jiný na světě.
    1.3.2009 19:14 Miloslav Ponkrác | blog: miloslavponkrac
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejpodivnější error hláška v PHP

    Pravděpodobnost konfliktů je naprosto minimální, pokud trochu přemýšlíte. Já viděl tisíce konfliktů jmen v C, ale ani jeden v C++ s namespace.

    Někteří programátoři používají jako namespace webovou adresu svých stránek (obvyklé třeba v Javě).

    1.3.2009 19:25 Martin Mareš
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejpodivnější error hláška v PHP
    Možná je to tím, že ekosystém programů napsaných v C je nesrovnatelně bohatší než těch, které byly napsány v C++ v té poměrně krátké době, co tento jazyk umí namespacy.

    Mimochodem, ani "webová adresa" není identifikátor, který by s časem nemohl měnit význam.

    Také velmi snadno nastanou problémy s kusy kódu, které mají společnou historii. Která vývojová větev si má ponechat původní namespace?

    Kdepak, ani namespacy nejsou zázračným lékem, který nás osvobodí od problémů s jednoznačností jmen. Ale pomoci od některých z nich mohou.
    1.3.2009 20:41 Miloslav Ponkrác | blog: miloslavponkrac
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejpodivnější error hláška v PHP

    A co mi tu vlastně chcete dokázat? Že věc, která řeší 99,999% problémů, které C neřeší vůbec a dlabe na to, a ta věc se jmenuje namespace, je špatná, protože neřeší 100% problémů?

    1.3.2009 21:33 Martin Mareš
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejpodivnější error hláška v PHP
    To, že si můžete připisovat devítky k procentům, jak chcete, ale realitu tím neovlivníte :-)

    Realita je taková, že jak ve slušně udržovaných Céčkových i C++kových programech konflikty nastávají s poměrně nízkou, leč nenulovou pravděpodobností. Naproti tomu v mizerně udržovaných programech nastává téméř cokoliv. Jinými slovy namespacy jsou drobná užitečná featurka, ale nic úžasného.
    1.3.2009 19:27 Martin Mareš
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejpodivnější error hláška v PHP
    Žádný vyšší programovací jazyk není nic jiného, než syntaktický cukt na strojákem, když to vezmete do důsledků.
    To je hluboce zažitý omyl, omluvitelný snad jedině malým rozhledem po tom, jak může vyšší programovací jazyk vypadat. U C/C++ většina featur opravdu je pouhý syntaktický cukr, ale existují i jazyky, které mají daleko bohatší sémantiku: v mnoha funkcionálních jazycích například najdete funkce vyšších řádů nebo líné vyhodnocování. To už není jen cukřík.
    2.3.2009 16:01 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejpodivnější error hláška v PHP
    $ cat test.c 
    static void my_identifier_static(void) {}
    void my_identifier_nonstatic(void) {}
    
    $ gcc -fPIC -DPIC -shared -o test.so test.c
    
    $ nm -D test.so 
             w _Jv_RegisterClasses
    00002010 A __bss_start
             w __cxa_finalize
             w __gmon_start__
    00002010 A _edata
    00002014 A _end
    00000464 T _fini
    00000300 T _init
    00000421 T my_identifier_nonstatic
    1.3.2009 13:39 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejpodivnější error hláška v PHP
    Hm... já tipoval finštinu... :-)
    xxxs avatar 1.3.2009 14:53 xxxs | skóre: 25 | blog: vetvicky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejpodivnější error hláška v PHP
    ja estoncinu.
    1.3.2009 14:56 CET
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejpodivnější error hláška v PHP

    Ja madarstinu:) Zrovna nedavno jsem to taky videl, chyba byla v tom, ze jsem nemel do PHPcka nainstalovanej modul memcache a ono se to asi snazilo volat neexistujici metodu nebo vytvaret objekt neexisujici tridy.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.