abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 17:00 | Nová verze

    AlmaLinux OS byl vydán ve verzích 9.8 s kódovým jménem Olive Jaguar a 10.2 s kódovým jménem Lavender Lion. Podrobnosti v poznámkách k vydání (9.8 a 10.2). Opraveny byly zranitelnosti Copy Fail (CVE-2026-31431), Dirty FRAG, Fragnesia (CVE-2026-46300), nginx Rift (CVE-2026-42945) a SSH Keysign Pwn (CVE-2026-46333).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 15:22 | IT novinky

    Seznam.cz vykázal za rok 2025 tržby v celkové hodnotě 6,454 miliardy korun. Oproti roku 2024 nárůst o 3,68 %. Zisk před zdaněním oproti předcházejícímu roku poklesl, a to o 11,21 % na 1,330 miliardy korun. Vlastní velké jazykové modely SeLLMa najdou dnes uživatelé téměř na všech seznamáckých službách. Na všechny obsahové služby byla zavedena technologie text-to-speech, díky níž si mohou uživatelé přehrát články v audio verzi namluvené

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 13:22 | IT novinky

    Vláda představila strategické digitalizační projekty. Roadmapa zahrnuje celkem 55 projektů napříč státní správou, z toho 22 prioritních projektů vycházejících přímo z programového prohlášení vlády a 33 projektů založených na platné legislativě. Portfolio pokrývá oblasti financí, zdravotnictví, digitální identity, dat, registrů, dopravy, krizového řízení, sociálních agend i kybernetické bezpečnosti.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 00:22 | Komunita

    Vyjádřeni Software Freedom Conservancy (SFC) k porušování licence AGPLv3 společností Bambu Lab v jejich softwaru Bambu Studio pro 3D tisk. Bambu Studio vychází z PrusaSliceru. Ten zase z Slic3ru. Spuštěn byl projekt baltobu, který kombinuje několik strategií pro řešení problému. SFC zastřeší vývoj svobodné náhrady proprietární knihovny libbambu_networking pomocí reverzního inženýrství a reimplementace, forku OrcaSliceru pro Bambu Lab tiskárny od Paweła Jarczaka a forku celého Bambu Studia pod názvem Viscose.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    25.5. 22:44 | Nová verze

    Správce souborů GNOME Commander (Wikipedie) byl přepsán do Rustu a vydán v nové verzi 2.0.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    25.5. 19:44 | Nová verze

    Sway (Wikipedie), dlaždicový (tiling) správce oken pro Wayland kompatibilní s i3, byl vydán ve verzi 1.12. Do vývoje se zapojilo 50 vývojářů. Přehled novinek na GitHubu. Sway 1.12 závisí na wlroots 0.20.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    25.5. 16:33 | IT novinky

    Papež Lev XIV. ve své první encyklice Magnifica Humanitas (Skvělé lidství), která se věnuje umělé inteligenci (AI), varoval před dezinformacemi, které AI manipulací s obsahem vytváří. Moc mají podle něj sociální sítě ovládané hrstkou soukromníků. Upozornil také roli digitálních platforem v obchodování s lidmi, které podle něj musí být uznáno jako současná forma otroctví. Papež se také poprvé omluvil za roli, kterou Vatikán sehrál při legitimizaci otroctví, a za to, že jej po staletí neodsoudil.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    25.5. 16:11 | IT novinky

    Český telekomunikační úřad zveřejnil Výroční zprávu za rok 2025 (pdf), která shrnuje jeho hlavní aktivity v oblasti regulace elektronických komunikací, poštovních služeb, digitálních služeb a přípravy na dohled nad umělou inteligencí. Součástí zprávy jsou také data o vývoji trhu, včetně pokračujícího růstu spotřeby mobilních dat a rozšiřování sítí nové generace. Celkový objem přenesených mobilních dat dosáhl v roce 2025 přibližně

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    25.5. 16:00 | Nová verze

    Tým sdružení CZ.NIC vyvíjející routovacího daemona BIRD oznámil vydání nových verzí 3.3.0 a 2.19.0. Ty přinášejí podporu pro EVPN/VXLAN a automatizaci BGP na základě router advertisementů. Více informací je k dispozici v archivu uživatelského mailing-listu.

    VSladek | Komentářů: 0
    24.5. 04:33 | Nová verze

    Open source software pro úpravu digitálních fotografií LightZone (Wikipedie) byl vydán v nové verzi 5.0.0. LightZone je dnes k dispozici pod licencí BSD. Původně se jednalo o proprietární software vyvíjený společností Light Crafts. Ta v prosinci 2012 souhlasila s uvolněním zdrojových kódů jako open source [Wayback Machine].

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (12%)
     (8%)
     (2%)
     (14%)
     (31%)
     (4%)
     (7%)
     (3%)
     (16%)
     (26%)
    Celkem 1723 hlasů
     Komentářů: 30, poslední 3.4. 20:20
    Rozcestník

    KOMIX - Na exkurzi v Cloudflare

    24.11.2025 13:46 | Přečteno: 1537× | KOMIX

    Padá Cloudflare, něco si přejte. Třeba aby to co nejrychleji znovu nahodili, nebo alespoň aby někoho vyhodili :-D.

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    24.11.2025 13:49 crusy crust
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Na exkurzi v Cloudflare
    nejvitpěnjší je že to přepsali do rustu protože bezpečnost, a celý jim to spadlo :-D :-D :-D rust = 60 miliard dolarů škody.
    24.11.2025 15:12 dsdfgsdfg
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Na exkurzi v Cloudflare
    Presne. A pak se jeste fanaticti rustkokoti vymlouvaji jakoze "aaah, hur dur, za to rust nemuze". Njn, Pokud by nebyla snaha za kazdou cenu vsechno okamzite prepsat do novyho jeste ne stabilniho jazyka jenom protoze je zrovna cool, tak by se to nestalo.
    24.11.2025 17:04 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Na exkurzi v Cloudflare
    Ale Rust za to opravdu nemůže, můžou za to Rustoví fanatici, kteří ho cpou i tam, kam se prostě nehodí :-D
    24.11.2025 20:10 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Na exkurzi v Cloudflare
    Jakožto člověk, který dělá s Rustem >11 let to považuju za obrovský úspěch.

    Dřív by z toho byl nějakej C/C++ RCE nebo Javovský stack trace o 791 položkách nebo Pythonní TypeError nebo něco podobného. Vidět na takovém místě Rust unwrap/panic ... slza ukápla :)
    24.11.2025 20:24 crusy crust
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Na exkurzi v Cloudflare
    a stejne to resili celej den :-D
    25.11.2025 13:02 plostenka | blog: plstnk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Na exkurzi v Cloudflare
    Samozrejme lepsi memdump nez silent data corruption, ale Rustem porusili uz zakladni pravidlo "kdyz to v C[OBOLu] funguje, nesahej na to" :)
    Max avatar 25.11.2025 13:24 Max | skóre: 73 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Na exkurzi v Cloudflare
    Hláška: "když to funguje, nesahej na to", je pro téměř všechno (existují hodně vzácné výjimky) chybná a vlastně v překladu znamená: "Když na to sereš, technologický dluh tě dožene v té nejhorší chvíli".
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    26.11.2025 07:54 plostenka | blog: plstnk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Na exkurzi v Cloudflare
    Technologicky dluh se ale neresi neustalym prepisovanim do PraveTedModniJazyk, pripadne PraveTedModniKnihovna (v pripade Rustu dokonce NovaVerzeKompilatoru), ale diskusi architektu nad tim, jak se od davneho zacatku vyvoje zmenily pozadavky (funkce, data,...) a co komu naslibovali obchodaci, a az na zaklade toho se prgaji nove, algoritmicky lepsi, moduly ktere zase vydrzi dlouhe roky.

    To neustale prepisovaci kolecko ktere generuje python, nodejs a rust je jen a pouze bullshit aby se juniori v praci nenudili a v gitu pribyvaly commity.
    Max avatar 26.11.2025 08:17 Max | skóre: 73 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Na exkurzi v Cloudflare
    Myslím to obecně. Každopádně ty jsi zjevně ten článek vůbec nečetl, protože přesně to oni udělali. Měli technologický dluh, věci se koplikovaly atd., posadili se nad tím, navrhli novou architekturu a řešení, překopali to a postavili to modulárně nad produktem v rustu.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    25.11.2025 22:51 Q
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Na exkurzi v Cloudflare
    Neznám tu kauzu do detailů, ale z toho blogu plyne, že rustem nahradili PHP. Jak by se v tomhle případě zachovalo PHP nedokážu říct, 20 let sem v tom nic nedělal.
    Max avatar 26.11.2025 08:40 Max | skóre: 73 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Na exkurzi v Cloudflare
    Mně spíše zajímá, proč se tu vůbec řeší rust. Neviděl jsem nikde info, že by Cloudlfare informoval, že chyba nastala kvůli rustu. Chyba nastala změnou oprávnění nad databází, ze které se pak generovaly šroty a koncové systémy to nežraly.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    26.11.2025 11:38 crusty rusty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Na exkurzi v Cloudflare
    a ten unwrap tam přidala databáze?
    Max avatar 26.11.2025 12:06 Max | skóre: 73 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Na exkurzi v Cloudflare
    Nemám křišťálovou kouli. Tady někdo přišel s tím, že rust mohl za ten problém. Já ten kód té app neznám, neznám ani styl vývoje (zda jedou db first, code first atd.).
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    26.11.2025 13:47 crusty rusty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Na exkurzi v Cloudflare
    no spíš se o to nezajímáš, diskutuje se o přejmenování unwrap kvůli tomu, na něco ve stylu unwrap_or_panic, aby bylo do očí že se to nemá volat jen tak
    26.11.2025 14:01 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Na exkurzi v Cloudflare
    To je blbost, ten unwrap() je jen technický detail, ne příčina problému. Jasně, ideálně by se měl nahradit nějakým hezčím errorem / propagací erroru s lepším logováním atd., ale to by nijak nezabránilo tomu problému, že prostě tu službu nějaký proces generování konfiguráků blbě nakonfiguroval nad povolené limity, tam je ten problém.
    26.11.2025 14:09 crusty rusty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Na exkurzi v Cloudflare
    jasně, ideálně, což se nestalo a zbořilo to internet. 10/10
    26.11.2025 15:30 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Na exkurzi v Cloudflare
    Ne, nezbořilo, internet zbořila chybná konfigurace.
    26.11.2025 15:44 crusty rusty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Na exkurzi v Cloudflare
    ne, konfigurace ipso facto nic rozbít nemůže, jen její konzument - program v rustu
    Max avatar 26.11.2025 15:56 Max | skóre: 73 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Na exkurzi v Cloudflare
    Takže podle této filozofie, když si vytvořím vadný konfigurák, nahraju ho do switche a odstřihnu celou pobočku od sítě, tak to nakonec není moje chyba? Oh, díky, tebe bych chtěl mít za šéfa :DDDD
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    26.11.2025 16:00 crusty rusty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Na exkurzi v Cloudflare
    ty jsi čisý patlal konfiguráků, to je trochu něco jinýho. kdybys měl vytvořit program co konfigurák parsuje, a ten ti všechno odstřelil, tak jo, je to tvoje chyba.
    Max avatar 26.11.2025 16:11 Max | skóre: 73 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Na exkurzi v Cloudflare
    Ale kdybych tu aplikaci na parsování napsal v rustu, tak to moje chyba nebude, ne? :D
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    26.11.2025 16:23 crusty rusty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Na exkurzi v Cloudflare
    podle některých (jako králík) to bude tvoje chyba když ji napíšeš v céčku, v případě rustu je chyba vždycky někde jinde (v KonFIguRaCi). tak si vyber.
    Max avatar 26.11.2025 16:51 Max | skóre: 73 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Na exkurzi v Cloudflare
    To z té komunikace s kralikem nějak nevzešlo, to jsi si asi vymyslel.
    Každopádně já vím, co je to osobní odpovědnost a za mně to bude vždy chyba odpovědné osoby / teamu, co to dělala. Svalovat vinu na jazyk mi přijde dětinské.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    26.11.2025 16:55 crusty rusty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Na exkurzi v Cloudflare
    žiješ v úplně jinym světě
    26.11.2025 17:06 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Na exkurzi v Cloudflare
    podle některých (jako králík) to bude tvoje chyba když ji napíšeš v céčku
    Nic takového jsem nenapsal. Ekvivalentem v C v tomto případě by byl pád na assertu. Což by taky nebylo ideální z hlediska error handlingu, ale opět to není root cause problému.
    26.11.2025 17:09 crusty rusty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Na exkurzi v Cloudflare
    já hlavně doufám že nepíšeš komerční software, protože optimisticky předpokládat validní konfiguraci je demence největší. tohle má ten program ustát, programming 101
    26.11.2025 17:17 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Na exkurzi v Cloudflare
    protože optimisticky předpokládat validní konfiguraci je demence největší
    Nic takového jsem tady nenavrhoval.

    Napiš co teda měl podle tebe ten program udělat, jak to měl "ustát".

    (A ano, já vim, že jen trolíš ;-))
    26.11.2025 17:24 crusty rusty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Na exkurzi v Cloudflare
    měl by to ustát tak, aby velká část internetu nepřestala fungovat třeba, a nezpůsobila miliardové škody. kdyby tam nebyl unwrap, tak minimálně propagovat chybu a reportovat, mít nějaký fallback. crashnout a "tím je to vyřešeno" je fakt fivehead move.

    ty nenavrhuj nic, akorát bys všechno zesral ve velkym měřítku.
    26.11.2025 17:26 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Na exkurzi v Cloudflare
    kdyby tam nebyl unwrap, tak minimálně propagovat chybu a reportovat, mít nějaký fallback
    Jaký fallback? Vysvětli.
    26.11.2025 17:40 crusty rusty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Na exkurzi v Cloudflare
    v tomhle případě s prvními 200 záznamy a ohlásit chybu. to by zdaleka nebyl takový průser a hned by se na to přišlo
    26.11.2025 17:58 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Na exkurzi v Cloudflare
    To v podstatě znamená vzít nějakou náhodou část konfigurace a tu naslepo použít a doufat, že se nic nějak neposere. To je za mě hovězí nápad.

    Vim žes mi to zatrhnul :-D, ale navrhoval bych, aby nějaká věc nad tou službou nebo vedle ní (nevim co maj za prostředí) držela nakešovanou předchozí konfiguraci, a když update konfigurace způsobí, že ta služba padne na hubu (jakýmkoli způsobem), tak revertne konfiguraci na předchozí stav + ohlásí problém / alerty atd. V takovým případě by tam i klidně mohl být i ten unwrap(), byť stále souhlasim, že to není správně.
    26.11.2025 17:05 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Na exkurzi v Cloudflare
    ne, konfigurace ipso facto nic rozbít nemůže
    Samozřejmě že může. Chybná konfigurace -> služba nenastartuje - to je to, co se stalo.

    Co podle tebe měla ta služba teda udělat? Nastartovat s vadnou konfigurací?
    26.11.2025 14:13 crusty rusty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Na exkurzi v Cloudflare
    jako jestli se spoléháš na to že konfigurace nemůže být špatně, tak jsi opravdu amatérský bastlič
    26.11.2025 15:33 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Na exkurzi v Cloudflare
    Nic takového jsem nenapsal.
    26.11.2025 21:46 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Na exkurzi v Cloudflare
    Do konfigurace se samozřejmě může vloudit chyba. Ovšem vyčerpání defaultního limitu samo o sobě chyba není. Chyba je, že se taková konfigurace začne deployovat na další zařízení. Tzn. že máslo na hlavě má ten, kdo to vymyslel a nedomyslel důsledky. Jenže ten už tam beztak dávno nedělá.
    Max avatar 25.11.2025 10:37 Max | skóre: 73 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Na exkurzi v Cloudflare
    faster and more secure.
    Vtipný i bylo, že nikdo nevolal, že něco nejde. Uživatelé se to asi všichni dočetli z netu. Jen asi dva volali, že si nemohou nakoupit na alze :D
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    25.11.2025 11:09 Q
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Na exkurzi v Cloudflare
    More secure určitě. C/C++ program by z trochou štěstí nespadl, ale jen si přepsal paměť a vracel by nesmysly :-) Víc bezpečný jazyky by při překročení maximální paměti crashli úplně stejně. Obecně kvalita vývoje a provozu na webu je tristní asi všude (chybějící testy, monitoring, přetížení lidí z důvodu podstavu, tlak na rychlost místo kvality atd.). V tom žádný jazyk nepomůže. Proč by to taky bylo jinak, když nikdo nemá reálnou zodpovědnost za chyby (pochybuju, že kvůli tomuhle incidentu cloudflare ztratí finance nebo reputaci).
    25.11.2025 11:22 foki
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Na exkurzi v Cloudflare
    "Smooth restarts - keeping the Internet flowing" :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D
    Max avatar 25.11.2025 10:22 Max | skóre: 73 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Na exkurzi v Cloudflare
    Pobavilo :)
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    5.12.2025 14:46 Want
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KOMIX - Na exkurzi v Cloudflare
    Dnes to opět vypadá na pěkně dlouhou frontu u záchoda.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.