Společnost Meta na dvoudenní konferenci Meta Connect 2025 představuje své novinky. První den byly představeny nové AI brýle: Ray-Ban Meta (Gen 2), sportovní Oakley Meta Vanguard a především Meta Ray-Ban Display s integrovaným displejem a EMG náramkem pro ovládání.
Po půl roce vývoje od vydání verze 48 bylo vydáno GNOME 49 s kódovým názvem Brescia (Mastodon). S přehrávačem videí Showtime místo Totemu a prohlížečem dokumentů Papers místo Evince. Podrobný přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání a v novinkách pro vývojáře.
Open source softwarový stack ROCm (Wikipedie) pro vývoj AI a HPC na GPU od AMD byl vydán ve verzi 7.0.0. Přidána byla podpora AMD Instinct MI355X a MI350X.
Byla vydána nová verze 258 správce systému a služeb systemd (GitHub).
Byla vydána Java 25 / JDK 25. Nových vlastností (JEP - JDK Enhancement Proposal) je 18. Jedná se o LTS verzi.
Věra Pohlová před 26 lety: „Tyhle aféry každého jenom otravují. Já bych všechny ty internety a počítače zakázala“. Jde o odpověď na anketní otázku deníku Metro vydaného 17. září 1999 na téma zneužití údajů o sporožirových účtech klientů České spořitelny.
Byla publikována Výroční zpráva Blender Foundation za rok 2024 (pdf).
Byl vydán Mozilla Firefox 143.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Nově se Firefox při ukončování anonymního režimu zeptá, zda chcete smazat stažené soubory. Dialog pro povolení přístupu ke kameře zobrazuje náhled. Obzvláště užitečné při přepínání mezi více kamerami. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 143 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Byla vydána betaverze Fedora Linuxu 43 (ChangeSet), tj. poslední zastávka před vydáním finální verze, která je naplánována na úterý 21. října.
Multiplatformní emulátor terminálu Ghostty byl vydán ve verzi 1.2 (𝕏, Mastodon). Přehled novinek, vylepšení a nových efektů v poznámkách k vydání.
Ja zase chci omezit kourenimně to žena říká furt. Zatím jsem stále jeden ze sponzorů státu. No žena cosi mlela o nikotinové elektronické cigaretě tak uvidím.
Zálohování ... vyřešit automatické zálohování, než mi kleknou disky (LVM) a přijdu o všechny fotky, zdrojáky, dokumenty. Odkládám to už pěkně dlouho!
Nemáš Alfu? Nebo si to s někým pletu ... to bych i chápal, že se Ti toho nechce zbavovat.
Já taky začínám pomalu přemýšlet, že bych pronajal garáž a začal z Gardovky dělat veterána. Ale na druhou stranu mě baví v tom jezdit...
Tak s tím bude taky celkem zábava, ne? Třeba se toho ujme nějakej nadšenec, zkusil bych to nabídnout v nějakým FIAT klubu, kdybys to opravdu chtěl prodávat. Jinak ekodaň je moc fajn, uplně to té přírodě pomáhá a ještě se tak mimochodem nasype do státní kasy. Ale to opravdu jenom mimochodem ....
Největší zábava je chování řidičů některých aut co si asi potřebujou něco dokázat.< Asi je mých 45 koní pro jejich nadauto důstojným soupeřem.Ne, já tam prostě nechám pětku, sešlápnu plyn a dám si blinkr, když někdo předemnou jen tak pase 45 koní...
Jj. Garde "vychází" z užovky, ale má oproti ní hřebenové řízení, tzv. vlečenou zadní nápravu (s homokinetickými klouby - takže i převodovka je jiná), čtyřpístkové brzdiče ve předu, atd. Motor tam byl v podstatě stejný, jako se montoval do Š.120LS.
Rapid má karoserii, která "vychází" z užovky, nápravy, převodovka a brzdy jsou v podstatě stejný, jako u Gardovky. Převodovka má jen navíc 5. stupeň a nápravy mají o něco čirší rozchod kol (o 3cm, nebo tak). Stejný podvozek se potom používal pro Škodu 130. Motor byl budˇ s litinovou hlavou (dával se i do S130), nebo s hliníkovou (Š135 a 136) - později se drobně upravený motnoval do Favorita, Felicie a osmiventilové Fábie 1.4MPi.
Jinak Gardovku s Rapidem si lidi pletou běžně, občas do toho někdo zamotá i eRko. Dokonce myslím, že když se Garde pro export se skutečně jmenovaly Rapid.
Rapid má karoserii, která "vychází" z užovky,
- z "eMka" samozřejmě ...Jj, ta klikovka ve Fábii má tuším mimojiné větší zdvih. Když se k ní přidají písty s větším vrtáním, dá se z toho udělat skoro patnáctistovka. Mimochodem motory 135 a 136 se od Favoritu lisi jeste jinou olejovou vanou a cerpadlem oleje (resp. sacim kosem) - to kvuli tomu jinemu sklonu.
Neměly 130 motory (tedy opravdu 742.13) od sebe jinak vzdálený písty, než 120? Protože třeba hlavu 120/105 vyměníš, ale 130tkovou tam nedáš ... nebo si to s něčím pletu?
Neměla a jsem si tím naprosto jistej! První osmikanálová hlava byla na motorech 742.135 a 742.136. A jiný písty měly myslím právě 135 a 136 - tím se u 135 snížila komprese.
Tady píšou, že Fábia má zdvih 78. Přemýšlel jsem, že vemu starej motor z Faovrita, dám klikovku z Fábie, písty 78mm, nějakou vačku .... akorát nevím, jak s krmením - rád bych nechal to MPi.
Vím o tom, že si budu muset nechat vytočit přesnou díru na ložisko na mrkev z převodovky. Zbytek jsem zatím tak detailně nezkoumal, ale vypadá to dost složitě. Myslel jsem, že se ty klikovky dají v podstatě jenom přehodit ...
Jj, ty knížky mám a mám podle toho udělaný výztuhy náprav. No jestli se do toho pustím, nejdřív si to pořádně nastuduju.
A taky musím sehant garáž/dílnu. Doma už to dělat nebudu ...
dík Lak je starej půl roku. Dokonce jsem tu měl blog, jak vybrat lakýrníka.
Já taky začínám pomalu přemýšlet, že bych pronajal garáž a začal z Gardovky dělat veterána.
No jo, ale to by chtělo třeba ten motor Felicia z auta ven.
Nejen motor. Nápravy i převodovka jsou z Rapida (tzn. nápravy o kousek širší, převodovka 5q). Taky přední světla bych měl mít oválný ...
Tiskni
Sdílej: