Nové číslo časopisu Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 154 (pdf). S podtitulem Automatizace domácnosti.
Americký prezident Donald Trump podepsal exekutivní příkaz, který prodlužuje lhůtu pro prodej amerických aktiv aplikace TikTok vlastněné čínskou společností ByteDance do amerických rukou o dalších 90 dnů. Americký Kongres loni v dubnu kvůli bezpečnostním obavám přijal zákon, podle kterého měl vstoupit v platnost zákaz sítě TikTok v USA v případě, že se prodej neuskuteční do 19. ledna. Trump však v lednu lhůtu pro prodej prodloužil o 75 dnů. V dubnu pak přikročil k prodloužení o dalších 75 dnů, lhůta tak měla vypršet dnešním dnem.
Microsoft hodlá zrušit další tisíce pracovních míst, a to především v obchodních odděleních. Předchozí kolo propouštění se uskutečnilo v květnu a dotklo se 6000 zaměstnanců. Vedení firmy již dříve upozornilo, že vzhledem k rozsáhlým investicím do umělé inteligence (AI) se bude snažit omezovat výdaje v jiných oblastech.
Společnost Murena ve spolupráci se společností Qwant představila vyhledávač Murena Find. Ve výchozím nastavení bude používán v mobilním operačním systému /e/OS a v Murena Workspace.
V mobilní aplikaci Facebooku se lze nově přihlašovat pomocí Passkeys.
Společnost Midjourney představila vlastní generátor videí pomocí umělé inteligence (AI) V1 Video Model.
Editor kódu Zed (Wikipedie) má nově v sobě integrovaný debugger. Podporuje Rust, C/C++, JavaScript, Go, Python a pomocí rozšíření i další programovací jazyky.
Byl publikován aktuální přehled vývoje renderovacího jádra webového prohlížeče Servo (Wikipedie). Servo mimo jiné nově zvládne animované GIFy.
Nejnovější X.Org X server 21.1.18 a Xwayland 24.1.8 řeší další bezpečnostní chybu.
Spolek OpenAlt zve příznivce otevřených řešení a přístupu na 210. sraz, který proběhne 20. června od 18:00 v Red Hat Labu na Fakultě informatiky Masarykovy univerzity na adrese Botanická 68A nebo také online.
Ja zase chci omezit kourenimně to žena říká furt. Zatím jsem stále jeden ze sponzorů státu. No žena cosi mlela o nikotinové elektronické cigaretě tak uvidím.
Zálohování ... vyřešit automatické zálohování, než mi kleknou disky (LVM) a přijdu o všechny fotky, zdrojáky, dokumenty. Odkládám to už pěkně dlouho!
Nemáš Alfu? Nebo si to s někým pletu ... to bych i chápal, že se Ti toho nechce zbavovat.
Já taky začínám pomalu přemýšlet, že bych pronajal garáž a začal z Gardovky dělat veterána. Ale na druhou stranu mě baví v tom jezdit...
Tak s tím bude taky celkem zábava, ne? Třeba se toho ujme nějakej nadšenec, zkusil bych to nabídnout v nějakým FIAT klubu, kdybys to opravdu chtěl prodávat. Jinak ekodaň je moc fajn, uplně to té přírodě pomáhá a ještě se tak mimochodem nasype do státní kasy. Ale to opravdu jenom mimochodem ....
Největší zábava je chování řidičů některých aut co si asi potřebujou něco dokázat.< Asi je mých 45 koní pro jejich nadauto důstojným soupeřem.Ne, já tam prostě nechám pětku, sešlápnu plyn a dám si blinkr, když někdo předemnou jen tak pase 45 koní...
Jj. Garde "vychází" z užovky, ale má oproti ní hřebenové řízení, tzv. vlečenou zadní nápravu (s homokinetickými klouby - takže i převodovka je jiná), čtyřpístkové brzdiče ve předu, atd. Motor tam byl v podstatě stejný, jako se montoval do Š.120LS.
Rapid má karoserii, která "vychází" z užovky, nápravy, převodovka a brzdy jsou v podstatě stejný, jako u Gardovky. Převodovka má jen navíc 5. stupeň a nápravy mají o něco čirší rozchod kol (o 3cm, nebo tak). Stejný podvozek se potom používal pro Škodu 130. Motor byl budˇ s litinovou hlavou (dával se i do S130), nebo s hliníkovou (Š135 a 136) - později se drobně upravený motnoval do Favorita, Felicie a osmiventilové Fábie 1.4MPi.
Jinak Gardovku s Rapidem si lidi pletou běžně, občas do toho někdo zamotá i eRko. Dokonce myslím, že když se Garde pro export se skutečně jmenovaly Rapid.
Rapid má karoserii, která "vychází" z užovky,
- z "eMka" samozřejmě ...Jj, ta klikovka ve Fábii má tuším mimojiné větší zdvih. Když se k ní přidají písty s větším vrtáním, dá se z toho udělat skoro patnáctistovka. Mimochodem motory 135 a 136 se od Favoritu lisi jeste jinou olejovou vanou a cerpadlem oleje (resp. sacim kosem) - to kvuli tomu jinemu sklonu.
Neměly 130 motory (tedy opravdu 742.13) od sebe jinak vzdálený písty, než 120? Protože třeba hlavu 120/105 vyměníš, ale 130tkovou tam nedáš ... nebo si to s něčím pletu?
Neměla a jsem si tím naprosto jistej! První osmikanálová hlava byla na motorech 742.135 a 742.136. A jiný písty měly myslím právě 135 a 136 - tím se u 135 snížila komprese.
Tady píšou, že Fábia má zdvih 78. Přemýšlel jsem, že vemu starej motor z Faovrita, dám klikovku z Fábie, písty 78mm, nějakou vačku .... akorát nevím, jak s krmením - rád bych nechal to MPi.
Vím o tom, že si budu muset nechat vytočit přesnou díru na ložisko na mrkev z převodovky. Zbytek jsem zatím tak detailně nezkoumal, ale vypadá to dost složitě. Myslel jsem, že se ty klikovky dají v podstatě jenom přehodit ...
Jj, ty knížky mám a mám podle toho udělaný výztuhy náprav. No jestli se do toho pustím, nejdřív si to pořádně nastuduju.
A taky musím sehant garáž/dílnu. Doma už to dělat nebudu ...
dík Lak je starej půl roku. Dokonce jsem tu měl blog, jak vybrat lakýrníka.
Já taky začínám pomalu přemýšlet, že bych pronajal garáž a začal z Gardovky dělat veterána.
No jo, ale to by chtělo třeba ten motor Felicia z auta ven.
Nejen motor. Nápravy i převodovka jsou z Rapida (tzn. nápravy o kousek širší, převodovka 5q). Taky přední světla bych měl mít oválný ...
Tiskni
Sdílej: