abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 18:22 | Pozvánky

    Organizátoři Dne IPv6, tradiční akce věnované tématům spojeným s tímto protokolem, vyhlásili Call for Abstracts. Na webu konference mohou zájemci přihlašovat příspěvky o délce 20 nebo 40 minut či 10minutové lighting talky a to až do 30. dubna. Tvůrci programu uvítají návrhy přednášek z akademického i komerčního sektoru, které mohou být technického i netechnického zaměření. Den IPv6 se letos uskuteční 4. června a místem konání bude i

    … více »
    VSladek | Komentářů: 0
    dnes 15:00 | Zajímavý software

    Euro-Office (Wikipedie) je evropský fork open source kancelářského balíku OnlyOffice. Za forkem stojí koalice firem IONOS, Nextcloud, Eurostack, XWiki, OpenProject, Soverin, Abilian a BTactic. Cílem je zajistit digitální suverenitu Evropy a snížit závislost na neevropských platformách. Projekt vznikl mimo jiné v reakci na nedávné uzavření cloudové služby OnlyOffice. OnlyOffice obviňuje Euro-Office z porušení licenčních podmínek. Na možné problémy upozorňuje i Collabora Online. Jednostranná změna licence není v pořádku.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 17
    dnes 05:11 | Komunita

    Byly zpracovány a na YouTube zveřejněny videozáznamy jednotlivých přednášek z letošního Installfestu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    dnes 00:22 | Komunita

    Během akce Arduino Days 2026 byl publikován Arduino Open Source Report 2025 (pdf) a oznámeno 7 nových produktů kompatibilních s deskou UNO Q (Arduino USB-C Power Supply, USB-C Cable, USB-C Hub, UNO Media Carrier, UNO Breakout Carrier, Bug Hopper, Modulino LED Matrix).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 20:22 | IT novinky

    Google v pátek spustil v Česku Vyhledávání Live. Tato novinka umožňuje lidem vést plynulou konverzaci s vyhledávačem v češtině. A to prostřednictvím hlasu, nebo prostřednictvím toho, na co ukážou svým fotoaparátem či kamerou v mobilu. Rozšíření této multimodální funkce je možné díky nasazení Gemini 3.1 Flash Live, nového hlasového a audio modelu, který je od základu vícejazyčný, takže umožňuje lidem po celém světě mluvit na vyhledávač přirozeně a v jazyce, který je jim nejbližší.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 12:55 | Zajímavý software

    Jsongrep je open-source nástroj, který efektivně prohledává JSON dokumenty (editovat je neumí). Kompiluje regulérní jazyk dotazu do podoby deterministického konečného automatu (DFA), díky čemuž prochází strom JSON dokumentu pouze jednou a je v tom tedy rychlejší než jiné nástroje jako jsou například jq, JMESPath nebo jql. Jsongrep je napsaný v programovacím jazyce Rust, zdrojový kód je dostupný na GitHubu.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 4
    28.3. 05:55 | Komunita

    O víkendu probíhá v Praze na Karlově náměstí 13 konference Installfest 2026. Na programu je celá řada zajímavých přednášek a workshopů. Vstup na konferenci je zcela zdarma, bez nutnosti registrace. Přednášky lze sledovat i online na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 12
    28.3. 05:22 | Komunita

    Mozilla a společnost Mila oznámily strategické partnerství za účelem rozvoje open source a suverénní AI. Cílem je ukázat, že open source AI může konkurovat uzavřeným systémům. Obě organizace chtějí posílit technologickou suverenitu a snížit závislost na hrstce velkých technologických firem.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    28.3. 04:00 | Humor

    Adam Rice předvedl, že pomocí DNS lze distribuovat a spustit kompletní hru DOOM. Rozdělil WAD soubory a binárky do téměř 2000 DNS záznamů v Cloudflare zóně (jeden TXT záznam v DNS může nést okolo 2000 znaků textu). Ty pak stáhl PowerShellem, dekomprimoval a spustil přímo v paměti počítače bez nutnosti zápisu na disk, což prakticky dokazuje, že DNS může sloužit jako distribuované úložiště dat a možný kanál pro načítání kódu. Repozitář projektu je na GitHubu.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 9
    27.3. 13:00 | Komunita

    Dnes a zítra probíhají Arduino Days 2026. Na programu je řada zajímavých přednášek. Sledovat je lze od 17:00 na YouTube. Zúčastnit se lze i lokálních akcí. Dnes v Poličce v městské knihovně a zítra v Praze na Matfyzu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 9
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (15%)
     (7%)
     (1%)
     (12%)
     (30%)
     (3%)
     (5%)
     (2%)
     (14%)
     (24%)
    Celkem 1190 hlasů
     Komentářů: 27, poslední 17.3. 19:26
    Rozcestník


    Vložit další komentář
    13.1.2007 20:53 Lu-Tze | skóre: 15 | blog: Lu-Tzeho blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
    Linux really is not Unix..
    A tento rekurzívny akronym som si mal v duchu zopakovať predtým
    Nechápu jen dvě věci: jaký akronym a kde je ta rekurze? Nemyslels "GNU"?
    13.1.2007 21:16 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
    Ta zkratka přeci znamená Get New Utilities… :-)
    13.1.2007 21:21 dghemo | skóre: 3 | blog: DummiesDump
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
    Ked si dosadis GNU => Linux really, (co s troskou nadsazky moze byt...), tak to ide nie ?
    jose17 avatar 13.1.2007 21:18 jose17 | skóre: 44 | blog: Joseho_blog | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
    Linux Is Not UniX, príp. http://acronyms.thefreedictionary.com/Linux+Is+Not+Unix. Ale uvedomujem si, že som skutočne ten nadpis nezvolil najvhodnejšie.. To GNU by sadlo viac. j.
    Ja vim, on vi, ty nano!
    25.6.2007 21:17 test
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
    GNU == GNU's NOT UNIX ! neboli v presnem prekladu "neunix patrici GNU". Neznamena to GNU is not unix, ale GNU's (privlastnovani) not unix (neunix), chapete? Cele GNU je jeden velky hack (slova Richarda Stallmana z dokumentarniho filmu "Revolution OS" (2001))
    25.6.2007 21:21 disorder | blog: weblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
    urcite?
    13.1.2007 21:47 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
    Nebylo by bývalo nejjednodušší dostat (třeba omezený) účet na onom stroji a napsat a odladit to na něm? Jinak, nadpis by měl spíš znít AIX != GNU ;-)
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    jose17 avatar 13.1.2007 21:54 jose17 | skóre: 44 | blog: Joseho_blog | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
    Nebylo by bývalo nejjednodušší dostat (třeba omezený) účet na onom stroji
    věřte mi, nebylo. vládne zde paranoie. na účet si budu muset ještě  chvilinku počkat.
    Ja vim, on vi, ty nano!
    13.1.2007 22:01 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
    Aha a co třeba poslat ty logy na tvůj počítač na zpracování ... to by také nešlo? Dostat se k AIXu (nebo ho dostat na PC) asi nebude tak jednoduché :-)
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    lankvil avatar 13.1.2007 22:18 lankvil | skóre: 8 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
    S manualovejma strankama na AIXu pozor. z mejch zkusenosti sou casto uplne mimo. uvadej parametry ktery prikaz nema, nebo naopak neco zatajujou. ale kde by se mohly jeste schovavat nevim :/
    Já mám taky blog
    13.1.2007 22:21 qk | skóre: 15 | blog: qk_develop
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
    No, ten nadpis je teda dost zavadejici, aby byl system unix, tak musi splnovat nejaky volani (viz treba unix.org), proste jsou tam manualovy stranky a kdyz se napisou podle tech stranek veci, tak by meli chodit na vsech unixovych systemech. Tzn pokud linux splnuje ten interface (vetsinou danej primo normou) tak muze byt povazovan za unix (i kdyz to nemuze nikde pouzit), protoze to by musel nekde zaplatit certifikaci. To ze nekdo nepise pomoci rozsireni, ktere neni v norme, tak se nemuze divit ze to potom nechodi na jinem unixu. Ale takhle to dela vetsina unixu, ze si pridaj svoje rozsireni, diky kterymu jsou o neco vic nez konkurence.
    13.1.2007 22:34 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
    Pokud je mi známo, Linux je víc POSIX-compliant než polovina systémů, o jejichž unixovosti nikdo nikdy nepochyboval.
    14.1.2007 10:04 Milan Jurik | skóre: 21 | blog: Komentare | Ova
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
    Muzete byt konkretnejsi, ktere systemy, o jejichz unixovosti nikdo nikdy nepochyboval, jsou mene POSIX-compliant nez Linux? Docela by me to zajimalo, ktere zname unixove systemy se nevyvijely poslednich vice jak 10 let :-)

    Jinak autor blogu narazil na klasicky problem GNU. Pokud je to jen rozsireni, je to v pohode, to opravdu dela kde kdo. Horsi je, kdyz v zajmu "rozvoje" zaignoruji standardy. Coz o to, v ramci sebe prinaseji vetsi pohodli, ale ...
    14.1.2007 12:53 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
    Autor blogu narazil právě na to, že problém je i s těmi rozšířeními - nebo spíš s uživateli, kteří znají jen jeden systém, takže necítí potřebu rozlišovat mezi standardem a rozšířeními konkrétní verze.
    Marián Kyral avatar 14.1.2007 08:46 Marián Kyral | skóre: 29 | blog: Sem_Tam | Frýdek-Místek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
    Dokumentace k Aixu je tady, ale asi to nepůjde jednoduše importovat :-)
    14.1.2007 11:30 Bubak | skóre: 16 | blog: Čtvrtá cenová
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
    A coz kdyby si nainstaloval AIX Toolbox for Linux?
    ... máš jen mrtvou kočku a poškrábanýho jezevčíka ...
    jose17 avatar 14.1.2007 15:05 jose17 | skóre: 44 | blog: Joseho_blog | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
    pravda, to ma nenapadlo. dík. j
    Ja vim, on vi, ty nano!
    Josef Kufner avatar 14.1.2007 14:20 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
    Na AIXu se nevyskytuje gawk jako třeba na Solarisu?
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    jose17 avatar 14.1.2007 15:06 jose17 | skóre: 44 | blog: Joseho_blog | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
    sú súčasťou už spomínaného toolboxu. ten podľa všetkého nebol inštalovaný.
    Ja vim, on vi, ty nano!
    Josef Kufner avatar 14.1.2007 19:13 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
    Aha.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    14.1.2007 16:10 azurIt | skóre: 34 | blog: zatial_bez_mena
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
    "..to skúsim urobiť v príkazovej riadke."

    :))) tak toto pocujem uplne prvy krat v zivote. fakt sila, akej si narodnosti ? :) typujem madar.
    jose17 avatar 14.1.2007 16:26 jose17 | skóre: 44 | blog: Joseho_blog | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
    to má byť akože pokus o urážku? v tom prípade si typuj koľko chceš. ja zase tipujem, že si neštudoval 6 rokov na Morave a ani nemáš rýdzo česko-slovenské priezvisko. ešte niečo? jose
    Ja vim, on vi, ty nano!
    14.1.2007 16:50 azurIt | skóre: 34 | blog: zatial_bez_mena
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
    akoze ked sa niekoho spytam, ci je madar, tak ho tym urazam ? :)
    jose17 avatar 14.1.2007 16:52 jose17 | skóre: 44 | blog: Joseho_blog | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
    preto som sa radšej spýtal..
    Ja vim, on vi, ty nano!
    14.1.2007 18:01 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
    Ne, urážíš Slováky tím, že všem přisuzuješ klikošství. :-D
    14.1.2007 22:29 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše AIX man pages
    man(1p) se priznava je k parametru -k. Takze man -aw NAZEV muzeme vynechat :) Asi bych zacal na tom AIXu s prohledanim man(1). Velke nadeje bych vkladal do konfiguraku manu. A zaverem optimisticka citace z man(1p):
    The  historical  MANPATH  variable  is not included in POSIX because no
    attempt is made to specify naming conventions for reference page files,
    nor  even  to  mandate that they are files at all.  On some implementa‐
    tions they could be a true database, a hypertext file,  or  even  fixed
    strings  within the man executable.  The standard developers considered
    the portability of reference pages to be outside their scope  of  work.
    However,  users should be aware that MANPATH is implemented on a number
    of historical systems and that it can be used to tailor the search pat‐
    tern  for reference pages from the various categories (utilities, func‐
    tions, file formats, and so on) when the system  administrator  reveals
    the location and conventions for reference pages on the system.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.