abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 17:00 | IT novinky

    Podvodné reklamy na sociálních internetových platformách, jako je Facebook, Instagram nebo X, vytvořily loni v Česku jejich provozovatelům příjmy 139 milionů eur, tedy zhruba 3,4 miliardy korun. Proti roku 2022 je to nárůst o 51 procent. Vyplývá to z analýzy Juniper Research pro společnost Revolut. Podle výzkumu je v Česku zhruba jedna ze sedmi zobrazených reklam podvodná. Je to o 14,5 procenta více, než je evropský průměr, kde je podvodná každá desátá reklama.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 15:44 | Nová verze

    Desktopové prostředí KDE Plasma bylo vydáno ve verzi 6.6 (Mastodon). Přehled novinek i s videi a se snímky obrazovek v oficiálním oznámení. Podrobný přehled v seznamu změn.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 03:22 | Nová verze

    Czkawka a Krokiet, grafické aplikace pro hledání duplicitních a zbytečných souborů, byly vydány ve verzi 11.0. Podrobný přehled novinek v příspěvku na Medium. Od verze 7.0 je vedle frontendu Czkawka postaveného nad frameworkem GTK 4 vyvíjen nový frontend Krokiet postavený nad frameworkem Slint. Frontend Czkawka je už pouze v udržovacím módu. Novinky jsou implementovány ve frontendu Krokiet.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 14
    včera 02:00 | Zajímavý článek

    Jiří Eischmann na svém blogu publikoval článek Úvod do MeshCore: "Doteď mě radioamatérské vysílání úplně míjelo. Když jsem se ale dozvěděl, že existují komunity, které svépomocí budují bezdrátové sítě, které jsou nezávislé na Internetu a do značné míry taky elektrické síti a přes které můžete komunikovat s lidmi i na druhé straně republiky, zaujalo mě to. Když o tom přede mnou pořád básnili kolegové v práci, rozhodl jsem se, že to zkusím taky.

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    16.2. 22:55 | Nová verze

    Byla vydána verze 0.5.20 open source správce počítačových her na Linuxu Lutris (Wikipedie). Přehled novinek v oznámení na GitHubu. Instalovat lze také z Flathubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    16.2. 12:44 | IT novinky

    Peter Steinberger, autor open source AI asistenta OpenClaw, nastupuje do OpenAI. OpenClaw bude převeden pod nadaci a zůstane otevřený a nezávislý.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    16.2. 03:11 | Zajímavý článek

    Společnost Backblaze zveřejnila statistiky spolehlivosti pevných disků používaných ve svých datových centrech za rok 2025. Ke konci roku 2025 vlastnila 349 462 pevných disků. Průměrná AFR (Annualized Failure Rate), tj. pravděpodobnost, že disk během roku selže, byla 1,36 %. V roce 2024 to bylo 1,57 %. V roce 2023 to bylo 1,70 %. V roce 2022 to bylo 1,37 %.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 13
    15.2. 21:55 | Zajímavý software

    Nástroj sql-tap je proxy mezi aplikací a databází, které zachytává všechny SQL dotazy a zobrazuje je v terminálovém rozhraní. Zde lze téměř v reálném čase zkoumat dotazy, sledovat transakce a spouštět SQL příkaz EXPLAIN. Podporované databázové systémy jsou pouze PostgreSQL a MySQL. Zdrojový kód je dostupný na GitHubu, pod licencí MIT.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 0
    15.2. 13:55 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 9.2 textového editoru Vim (Vi IMproved). Přináší vylepšené doplňování, podporu schránky ve Waylandu, podporu XDG Base Directory (konfigurace v $HOME/.config/vim), vylepšené Vim9 skriptování nebo lepší zvýrazňování změn. Vim zůstává charityware. Nadále vybízí k podpoře dětí v Ugandě. Z důvodu úmrtí autora Vimu Brama Moolenaara a ukončení činnosti jím založené charitativní organizace ICCF Holland projekt Vim navázal spolupráci s charitativní organizaci Kuwasha.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    14.2. 12:33 | Zajímavý projekt

    Byl představen editor MonoSketch, webová aplikace pro tvorbu diagramů, technických nákresů, flowchartů a různých dalších vizualizací, to vše jenom z ASCII znaků. Všechny operace běží pouze v prohlížeči uživatele a neprobíhá tedy žádné nahrávání dat na server. Zdrojový kód aplikace (drtivá většina Kotlin, žádné C#) je dostupný na GitHubu pod licencí Apache 2.0.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 5
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (19%)
     (6%)
     (0%)
     (11%)
     (27%)
     (3%)
     (4%)
     (2%)
     (12%)
     (27%)
    Celkem 891 hlasů
     Komentářů: 25, poslední 3.2. 19:50
    Rozcestník

    Linux really is not Unix..

    13.1.2007 20:43 | Přečteno: 1930×

    A tento rekurzívny akronym som si mal v duchu zopakovať predtým, než som sa podujal podať nášmu nemeckému kolegovi pomocnú ruku. Aby ste rozumeli: pracujem v teame AIX sysadminov a kolega nás poprosil, či by sme mu nepomohli v Exceli spracovať nejaké logy. Nejednalo sa o nič zložité a tak som si povedal, že i napriek svojej neveľkej znalosti skriptovania, to skúsim urobiť v príkazovej riadke. Komu by sa chcelo šachovať s importom do Excelu, spracovávaním, následným exportom pre viac ako 60 súborov, nie?

    Zadanie znelo skrátene nasledovne: vyfiltrovať z každého riadka dané stľpce a na začiatku každého riadka vypísať dátum a čas každý riadok zvýšený o 2 minúty. Úvodný timestamp zadá užívateľ.

    Do polhodinky som mal v Arch Linuxe hotový a odskúšaný riadok, ktorý spúšťal awk a tak som ho spokojne poslal kolegovi. Ten ma vzápäti zavolal, že AIXové awk nepozná funkcie mktime a strftime. Fasa. Ono to bude asi tým, že Gnu awk != awk. Ok, nevzdávam sa a vyrábam škaredú, ale funkčnú barličku cez date -d. A keď kolega zahlási, že AIXové date flag -d nepozná, vzdávam to a dávam za pravdu druhému ochotnému kolegovi, ktorý to hneď pri prvom zlyhaní začal písať (a aj dopísal) v perle. Perl mi zatiaľ neprišiel moc na chuť, ale vyzerá to tak, že bude musieť. Tož tak.

    Jo a ešte dotaz: neviete, kde sa v AIXe nachádzajú *všetky* manuálové stránky? Rád by som ich nejakým spôsobom naimportoval do Linuxového stroja. V /usr/man a /usr/share/man som ich však našiel len zopár. Díky.        

    Hodnocení: 67 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    13.1.2007 20:53 Lu-Tze | skóre: 15 | blog: Lu-Tzeho blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
    Linux really is not Unix..
    A tento rekurzívny akronym som si mal v duchu zopakovať predtým
    Nechápu jen dvě věci: jaký akronym a kde je ta rekurze? Nemyslels "GNU"?
    13.1.2007 21:16 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
    Ta zkratka přeci znamená Get New Utilities… :-)
    13.1.2007 21:21 dghemo | skóre: 3 | blog: DummiesDump
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
    Ked si dosadis GNU => Linux really, (co s troskou nadsazky moze byt...), tak to ide nie ?
    jose17 avatar 13.1.2007 21:18 jose17 | skóre: 44 | blog: Joseho_blog | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
    Linux Is Not UniX, príp. http://acronyms.thefreedictionary.com/Linux+Is+Not+Unix. Ale uvedomujem si, že som skutočne ten nadpis nezvolil najvhodnejšie.. To GNU by sadlo viac. j.
    Ja vim, on vi, ty nano!
    25.6.2007 21:17 test
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
    GNU == GNU's NOT UNIX ! neboli v presnem prekladu "neunix patrici GNU". Neznamena to GNU is not unix, ale GNU's (privlastnovani) not unix (neunix), chapete? Cele GNU je jeden velky hack (slova Richarda Stallmana z dokumentarniho filmu "Revolution OS" (2001))
    25.6.2007 21:21 disorder | blog: weblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
    urcite?
    13.1.2007 21:47 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
    Nebylo by bývalo nejjednodušší dostat (třeba omezený) účet na onom stroji a napsat a odladit to na něm? Jinak, nadpis by měl spíš znít AIX != GNU ;-)
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    jose17 avatar 13.1.2007 21:54 jose17 | skóre: 44 | blog: Joseho_blog | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
    Nebylo by bývalo nejjednodušší dostat (třeba omezený) účet na onom stroji
    věřte mi, nebylo. vládne zde paranoie. na účet si budu muset ještě  chvilinku počkat.
    Ja vim, on vi, ty nano!
    13.1.2007 22:01 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
    Aha a co třeba poslat ty logy na tvůj počítač na zpracování ... to by také nešlo? Dostat se k AIXu (nebo ho dostat na PC) asi nebude tak jednoduché :-)
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    lankvil avatar 13.1.2007 22:18 lankvil | skóre: 8 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
    S manualovejma strankama na AIXu pozor. z mejch zkusenosti sou casto uplne mimo. uvadej parametry ktery prikaz nema, nebo naopak neco zatajujou. ale kde by se mohly jeste schovavat nevim :/
    Já mám taky blog
    13.1.2007 22:21 qk | skóre: 15 | blog: qk_develop
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
    No, ten nadpis je teda dost zavadejici, aby byl system unix, tak musi splnovat nejaky volani (viz treba unix.org), proste jsou tam manualovy stranky a kdyz se napisou podle tech stranek veci, tak by meli chodit na vsech unixovych systemech. Tzn pokud linux splnuje ten interface (vetsinou danej primo normou) tak muze byt povazovan za unix (i kdyz to nemuze nikde pouzit), protoze to by musel nekde zaplatit certifikaci. To ze nekdo nepise pomoci rozsireni, ktere neni v norme, tak se nemuze divit ze to potom nechodi na jinem unixu. Ale takhle to dela vetsina unixu, ze si pridaj svoje rozsireni, diky kterymu jsou o neco vic nez konkurence.
    13.1.2007 22:34 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
    Pokud je mi známo, Linux je víc POSIX-compliant než polovina systémů, o jejichž unixovosti nikdo nikdy nepochyboval.
    14.1.2007 10:04 Milan Jurik | skóre: 21 | blog: Komentare | Ova
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
    Muzete byt konkretnejsi, ktere systemy, o jejichz unixovosti nikdo nikdy nepochyboval, jsou mene POSIX-compliant nez Linux? Docela by me to zajimalo, ktere zname unixove systemy se nevyvijely poslednich vice jak 10 let :-)

    Jinak autor blogu narazil na klasicky problem GNU. Pokud je to jen rozsireni, je to v pohode, to opravdu dela kde kdo. Horsi je, kdyz v zajmu "rozvoje" zaignoruji standardy. Coz o to, v ramci sebe prinaseji vetsi pohodli, ale ...
    14.1.2007 12:53 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
    Autor blogu narazil právě na to, že problém je i s těmi rozšířeními - nebo spíš s uživateli, kteří znají jen jeden systém, takže necítí potřebu rozlišovat mezi standardem a rozšířeními konkrétní verze.
    Marián Kyral avatar 14.1.2007 08:46 Marián Kyral | skóre: 29 | blog: Sem_Tam | Frýdek-Místek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
    Dokumentace k Aixu je tady, ale asi to nepůjde jednoduše importovat :-)
    14.1.2007 11:30 Bubak | skóre: 16 | blog: Čtvrtá cenová
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
    A coz kdyby si nainstaloval AIX Toolbox for Linux?
    ... máš jen mrtvou kočku a poškrábanýho jezevčíka ...
    jose17 avatar 14.1.2007 15:05 jose17 | skóre: 44 | blog: Joseho_blog | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
    pravda, to ma nenapadlo. dík. j
    Ja vim, on vi, ty nano!
    Josef Kufner avatar 14.1.2007 14:20 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
    Na AIXu se nevyskytuje gawk jako třeba na Solarisu?
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    jose17 avatar 14.1.2007 15:06 jose17 | skóre: 44 | blog: Joseho_blog | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
    sú súčasťou už spomínaného toolboxu. ten podľa všetkého nebol inštalovaný.
    Ja vim, on vi, ty nano!
    Josef Kufner avatar 14.1.2007 19:13 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
    Aha.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    14.1.2007 16:10 azurIt | skóre: 34 | blog: zatial_bez_mena
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
    "..to skúsim urobiť v príkazovej riadke."

    :))) tak toto pocujem uplne prvy krat v zivote. fakt sila, akej si narodnosti ? :) typujem madar.
    jose17 avatar 14.1.2007 16:26 jose17 | skóre: 44 | blog: Joseho_blog | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
    to má byť akože pokus o urážku? v tom prípade si typuj koľko chceš. ja zase tipujem, že si neštudoval 6 rokov na Morave a ani nemáš rýdzo česko-slovenské priezvisko. ešte niečo? jose
    Ja vim, on vi, ty nano!
    14.1.2007 16:50 azurIt | skóre: 34 | blog: zatial_bez_mena
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
    akoze ked sa niekoho spytam, ci je madar, tak ho tym urazam ? :)
    jose17 avatar 14.1.2007 16:52 jose17 | skóre: 44 | blog: Joseho_blog | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
    preto som sa radšej spýtal..
    Ja vim, on vi, ty nano!
    14.1.2007 18:01 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
    Ne, urážíš Slováky tím, že všem přisuzuješ klikošství. :-D
    14.1.2007 22:29 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše AIX man pages
    man(1p) se priznava je k parametru -k. Takze man -aw NAZEV muzeme vynechat :) Asi bych zacal na tom AIXu s prohledanim man(1). Velke nadeje bych vkladal do konfiguraku manu. A zaverem optimisticka citace z man(1p):
    The  historical  MANPATH  variable  is not included in POSIX because no
    attempt is made to specify naming conventions for reference page files,
    nor  even  to  mandate that they are files at all.  On some implementa‐
    tions they could be a true database, a hypertext file,  or  even  fixed
    strings  within the man executable.  The standard developers considered
    the portability of reference pages to be outside their scope  of  work.
    However,  users should be aware that MANPATH is implemented on a number
    of historical systems and that it can be used to tailor the search pat‐
    tern  for reference pages from the various categories (utilities, func‐
    tions, file formats, and so on) when the system  administrator  reveals
    the location and conventions for reference pages on the system.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.