Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo druhou veřejnou soutěž v programu TWIST, který podporuje výzkum, vývoj a využití umělé inteligence v podnikání. Firmy mohou získat až 30 milionů korun na jeden projekt zaměřený na nové produkty či inovaci podnikových procesů. Návrhy projektů lze podávat od 31. října do 17. prosince 2025. Celková alokace výzvy činí 800 milionů korun.
Google v srpnu oznámil, že na „certifikovaných“ zařízeních s Androidem omezí instalaci aplikací (včetně „sideloadingu“) tak, že bude vyžadovat, aby aplikace byly podepsány centrálně registrovanými vývojáři s ověřenou identitou. Iniciativa Keep Android Open se to snaží zvrátit. Podepsat lze otevřený dopis adresovaný Googlu nebo petici na Change.org.
Byla vydána nová verze 18 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. S podporou Development Containers. Podrobný přehled novinek v changelogu.
Cursor (Wikipedie) od společnosti Anysphere byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní proprietární editor kódů s podporou AI (vibe coding).
Google Chrome 142 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 142.0.7444.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 20 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich bylo vyplaceno 50 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Pro moddery Minecraftu: Java edice Minecraftu bude bez obfuskace.
Národní identitní autorita, tedy NIA ID, MeG a eOP jsou nedostupné. Na nápravě se pracuje [𝕏].
Americký výrobce čipů Nvidia se stal první firmou na světě, jejíž tržní hodnota dosáhla pěti bilionů USD (104,5 bilionu Kč). Nvidia stojí v čele světového trhu s čipy pro umělou inteligenci (AI) a výrazně těží z prudkého růstu zájmu o tuto technologii. Nvidia již byla první firmou, která překonala hranici čtyř bilionů USD, a to letos v červenci.
Po Canonicalu a SUSE oznámil také Red Hat, že bude podporovat a distribuovat toolkit NVIDIA CUDA (Wikipedie).
TrueNAS (Wikipedie), tj. open source storage platforma postavená na Linuxu, byl vydán ve verzi 25.10 Goldeye. Přináší NVMe over Fabric (NVMe-oF) nebo OpenZFS 2.3.4.
 
            > blassic monte_carlo Syntax horror in 70
70 IF X > U THEN 90
GOTO 90 ?
            IF X > U THEN GOTO 90
 7.7.2007 11:36
michich             | skóre: 51
             | blog: ohrivane_parky
        7.7.2007 11:36
michich             | skóre: 51
             | blog: ohrivane_parky
            
         6.7.2007 22:01
michich             | skóre: 51
             | blog: ohrivane_parky
        6.7.2007 22:01
michich             | skóre: 51
             | blog: ohrivane_parky
            
        Z Archa jsem vydoloval blassic (a classic interpreter of basic), naťukal source do souboru a hodil mu to.
Možná stojí za úvahu použít skutečný kompilátor - FreeBasic. S různými těmi interprety nemám dobré zkušenosti.
 Tady je funční ekvivalent v pythonu:
Tady je funční ekvivalent v pythonu:
import random, math
n = 0
print "No. OF THROWS ; PI"
for j in xrange(1,24):
  for k in xrange(1,500):
    x = random.random()
    u = math.sin(math.pi*random.random())
    if x < u:
      n += 1
  t = 500*j
  p = 2*float(t)/float(n)
  print t, ";", p
             dobrá práce, díky moc
 dobrá práce, díky moc
            real 0m0.053s user 0m0.036s sys 0m0.000s
marek@mantisha:~/pi> time python pi.py 10000 ; 3.11041990669 real 0m0.125s user 0m0.108s sys 0m0.016s marek@mantisha:~/pi> gfortran pi-jehla.f95 marek@mantisha:~/pi> time ./a.out *** 3.122561 real 0m0.009s user 0m0.004s sys 0m0.004s marek@mantisha:~/pi>
PROGRAM PI_JEHLA integer :: i = 1,pocet_iteraci = 10000,vnejsi_citac = 24, splneno = 0, foo = 0 double precision :: pi = 0, random = 0, x = 0, u = 0 double precision,parameter :: const_pi = 3.141592653589793238462643383279 !!print*,"Napiste pocet iteraci" !read(*,*)pocet_iteraci vnitrni: DO call random_number(random) x = random call random_number(random) u = random if(x < sin(u*const_pi)) splneno=splneno+1 i=i+1 ! if(splneno>0) print*,i," -- ",(2*real(i)/real(splneno)) if(i==pocet_iteraci) EXIT vnitrni END DO vnitrni print*,"***",(real(2*pocet_iteraci)/real(splneno)) ENDMístní guruové by to jistě ještě nějak zoptimalizovali.
import random, math
n = 0
for k in xrange(1,10000):
  x = random.random()
  u = math.sin(math.pi*random.random())
  if x < u:
    n += 1
t = 10000
p = 2*float(t)/float(n)
print t, ";", p
            radovan@PC1:~/basic$ time basic montecarlo.bas No. OF THROWS PI 500 3.125 1000 3.154574 1500 3.144654 2000 3.167063 2500 3.134796 3000 3.176284 3500 3.146067 4000 3.145891 4500 3.144654 5000 3.143666 5500 3.138374 6000 3.138896 6500 3.129514 7000 3.139717 7500 3.127606 8000 3.121342 8500 3.115265 9000 3.119584 9500 3.133245 10000 3.133323 10500 3.124535 11000 3.126332 11500 3.133942 12000 3.136025 real 0m0.041s user 0m0.036s sys 0m0.004s    Jen mě tak napadlo, když se počítá poměr zásahů uvnitř a vně kruhu, nebylo by lepší, než používat umělou "náhodu", prostě udělat mřížku a vzít to bod po bodu? Zkusím na tom po obědě trochu zapracovat.
 
             
kyosuke@gondolin:~> ruby <<EOF
> require 'narray'
> def pi(n)
>         x, y = Array::new(2){NArray::float(n).random}
>         return 4 * ((x**2 + y**2) < 1).mean
> endMožná právě proto se to takhle nepočítá...  
             A hlavně bych nepoužíval tenhle algoritmus...
 A hlavně bych nepoužíval tenhle algoritmus...  
             
             
            echo "scale=$kolik_des_cisel; 4*a(1)" | bc -l  Upřímně, kolik lidí kdy v životě použilo z nějakého praktického důvodu více než 20 číslic z desetinného rozvoje čísla pí? :) Myslím, že jich moc nebude to by mělo stačit i pro mezihvězdné vzdálenosti.
 Upřímně, kolik lidí kdy v životě použilo z nějakého praktického důvodu více než 20 číslic z desetinného rozvoje čísla pí? :) Myslím, že jich moc nebude to by mělo stačit i pro mezihvězdné vzdálenosti.
             
             
             
             
             
  
             
             Mno jo, kompilátor.)
 Mno jo, kompilátor.)
            10 d=54: z=d^2 20 for x=-d to d 30 x2=x^2 40 for y=-d to d 50 if x2+y^2<=z then n=n+1 60 next y 70 next x 80 print n/z 90 exit    Při přibližně stejném počtu pokusů to je dokonce rychlejší, s podobnou přesností:
radovan@PC1:~/basic$ time basic pi_mrizka.bas 3.136145 real 0m0.022s user 0m0.020s sys 0m0.004s    Ale pravda je, že abych z toho dostal správně aspoň pět míst, musel jsem dát d=10000 a počkat si deset minut. On BASIC nikdy nebyl z nejrychlejších, už kvůli tomu počítání s reálnými čísly
 V tom Chipmunku jsem ještě nenastudoval jak to přepnout do celých, neznáte někdo obdobu DEFINT A-Z? Pak by ten čas mohl být zajímavější.
 V tom Chipmunku jsem ještě nenastudoval jak to přepnout do celých, neznáte někdo obdobu DEFINT A-Z? Pak by ten čas mohl být zajímavější.
             (což má smysl jen dokud se vleze jeden řádek do konzole, tzn. pro r do 40):
 (což má smysl jen dokud se vleze jeden řádek do konzole, tzn. pro r do 40):
import sys
r = 10
n = 0
for y in xrange(-r,r+1):
  for x in xrange(-r,r+1):
    if (x**2 + y**2)**0.5 <= r:
      sys.stdout.write(".")
      n += 1
    else:
      sys.stdout.write(" ")
    if x == r:
      sys.stdout.write("\n")
print "pi =", float(n)/float(r**2)
To mi připomíná jeden pěkný bash skript co jsem někde viděl -- do konzole takhle kreslil Mandelbrotův fraktál  .
.
            
        Tiskni
            
                Sdílej:
                 
                 
                 
                 
                 
                