Proběhla hackerská soutěž Pwn2Own Ireland 2025. Celkově bylo vyplaceno 1 024 750 dolarů za 73 unikátních zranitelností nultého dne (0-day). Vítězný Summoning Team si odnesl 187 500 dolarů. Shrnutí po jednotlivých dnech na blogu Zero Day Initiative (1. den, 2. den a 3. den) a na YouTube.
Byl publikován říjnový přehled dění a novinek z vývoje Asahi Linuxu, tj. Linuxu pro Apple Silicon. Pracuje se na podpoře M3. Zanedlouho vyjde Fedora Asahi Remix 43. Vývojáře lze podpořit na Open Collective a GitHub Sponsors.
Iniciativa Open Device Partnership (ODP) nedávno představila projekt Patina. Jedná se o implementaci UEFI firmwaru v Rustu. Vývoj probíhá na GitHubu. Zdrojové kódy jsou k dispozici pod licencí Apache 2.0. Nejnovější verze Patiny je 13.0.0.
Obrovská poptávka po plynových turbínách zapříčinila, že datová centra začala používat v generátorech dodávajících energii pro provoz AI staré dobré proudové letecké motory, konvertované na plyn. Jejich výhodou je, že jsou menší, lehčí a lépe udržovatelné než jejich průmyslové protějšky. Proto jsou ideální pro dočasné nebo mobilní použití.
Typst byl vydán ve verzi 0.14. Jedná se o rozšiřitelný značkovací jazyk a překladač pro vytváření dokumentů včetně odborných textů s matematickými vzorci, diagramy či bibliografií.
Specialisté společnosti ESET zaznamenali útočnou kampaň, která cílí na uživatele a uživatelky v Česku a na Slovensku. Útočníci po telefonu zmanipulují oběť ke stažení falešné aplikace údajně od České národní banky (ČNB) nebo Národní banky Slovenska (NBS), přiložení platební karty k telefonu a zadání PINu. Malware poté v reálném čase přenese data z karty útočníkovi, který je bezkontaktně zneužije u bankomatu nebo na platebním terminálu.
V Ubuntu 25.10 byl balíček základních nástrojů gnu-coreutils nahrazen balíčkem rust-coreutils se základními nástroji přepsanými do Rustu. Ukázalo se, že nový "date" znefunkčnil automatickou aktualizaci. Pro obnovu je nutno balíček rust-coreutils manuálně aktualizovat.
VST 3 je nově pod licencí MIT. S verzí 3.8.0 proběhlo přelicencování zdrojových kódů z licencí "Proprietary Steinberg VST3 License" a "General Public License (GPL) Version 3". VST (Virtual Studio Technology, Wikipedie) je softwarové rozhraní pro komunikaci mezi hostitelským programem a zásuvnými moduly (pluginy), kde tyto moduly slouží ke generování a úpravě digitálního audio signálu.
Open source 3D herní a simulační engine Open 3D Engine (O3DE) byl vydán v nové verzi 25.10. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
V Londýně probíhá dvoudenní Ubuntu Summit 25.10. Na programu je řada zajímavých přednášek. Zhlédnout je lze také na YouTube (23. 10. a 24. 10.).
Tiskni
Sdílej:
> blassic monte_carlo Syntax horror in 70
70 IF X > U THEN 90
GOTO 90 ?
IF X > U THEN GOTO 90
Z Archa jsem vydoloval blassic (a classic interpreter of basic), naťukal source do souboru a hodil mu to.
Možná stojí za úvahu použít skutečný kompilátor - FreeBasic. S různými těmi interprety nemám dobré zkušenosti.
Tady je funční ekvivalent v pythonu:
import random, math
n = 0
print "No. OF THROWS ; PI"
for j in xrange(1,24):
for k in xrange(1,500):
x = random.random()
u = math.sin(math.pi*random.random())
if x < u:
n += 1
t = 500*j
p = 2*float(t)/float(n)
print t, ";", p
dobrá práce, díky moc
real 0m0.053s user 0m0.036s sys 0m0.000s
marek@mantisha:~/pi> time python pi.py 10000 ; 3.11041990669 real 0m0.125s user 0m0.108s sys 0m0.016s marek@mantisha:~/pi> gfortran pi-jehla.f95 marek@mantisha:~/pi> time ./a.out *** 3.122561 real 0m0.009s user 0m0.004s sys 0m0.004s marek@mantisha:~/pi>
PROGRAM PI_JEHLA integer :: i = 1,pocet_iteraci = 10000,vnejsi_citac = 24, splneno = 0, foo = 0 double precision :: pi = 0, random = 0, x = 0, u = 0 double precision,parameter :: const_pi = 3.141592653589793238462643383279 !!print*,"Napiste pocet iteraci" !read(*,*)pocet_iteraci vnitrni: DO call random_number(random) x = random call random_number(random) u = random if(x < sin(u*const_pi)) splneno=splneno+1 i=i+1 ! if(splneno>0) print*,i," -- ",(2*real(i)/real(splneno)) if(i==pocet_iteraci) EXIT vnitrni END DO vnitrni print*,"***",(real(2*pocet_iteraci)/real(splneno)) ENDMístní guruové by to jistě ještě nějak zoptimalizovali.
import random, math
n = 0
for k in xrange(1,10000):
x = random.random()
u = math.sin(math.pi*random.random())
if x < u:
n += 1
t = 10000
p = 2*float(t)/float(n)
print t, ";", p
radovan@PC1:~/basic$ time basic montecarlo.bas No. OF THROWS PI 500 3.125 1000 3.154574 1500 3.144654 2000 3.167063 2500 3.134796 3000 3.176284 3500 3.146067 4000 3.145891 4500 3.144654 5000 3.143666 5500 3.138374 6000 3.138896 6500 3.129514 7000 3.139717 7500 3.127606 8000 3.121342 8500 3.115265 9000 3.119584 9500 3.133245 10000 3.133323 10500 3.124535 11000 3.126332 11500 3.133942 12000 3.136025 real 0m0.041s user 0m0.036s sys 0m0.004s    Jen mě tak napadlo, když se počítá poměr zásahů uvnitř a vně kruhu, nebylo by lepší, než používat umělou "náhodu", prostě udělat mřížku a vzít to bod po bodu? Zkusím na tom po obědě trochu zapracovat.
kyosuke@gondolin:~> ruby <<EOF
> require 'narray'
> def pi(n)
> x, y = Array::new(2){NArray::float(n).random}
> return 4 * ((x**2 + y**2) < 1).mean
> end
> puts " N | Pi \n =================="
> 14.times do |x|
> x = (x%2==0 ? 1 : 3) * 10**(x/2)
> printf " %8d | %f\n", x, pi(x)
> end
> EOF
N | Pi
==================
1 | 4.000000
3 | 4.000000
10 | 2.800000
30 | 2.800000
100 | 3.040000
300 | 3.200000
1000 | 3.056000
3000 | 3.150667
10000 | 3.134400
30000 | 3.150133
100000 | 3.146520
300000 | 3.137933
1000000 | 3.141056
3000000 | 3.141111
kyosuke@gondolin:~>Možná právě proto se to takhle nepočítá...
A hlavně bych nepoužíval tenhle algoritmus...
echo "scale=$kolik_des_cisel; 4*a(1)" | bc -l
Upřímně, kolik lidí kdy v životě použilo z nějakého praktického důvodu více než 20 číslic z desetinného rozvoje čísla pí? :) Myslím, že jich moc nebude to by mělo stačit i pro mezihvězdné vzdálenosti.
Mno jo, kompilátor.)
10 d=54: z=d^2 20 for x=-d to d 30 x2=x^2 40 for y=-d to d 50 if x2+y^2<=z then n=n+1 60 next y 70 next x 80 print n/z 90 exit    Při přibližně stejném počtu pokusů to je dokonce rychlejší, s podobnou přesností:
radovan@PC1:~/basic$ time basic pi_mrizka.bas 3.136145 real 0m0.022s user 0m0.020s sys 0m0.004s    Ale pravda je, že abych z toho dostal správně aspoň pět míst, musel jsem dát d=10000 a počkat si deset minut. On BASIC nikdy nebyl z nejrychlejších, už kvůli tomu počítání s reálnými čísly
V tom Chipmunku jsem ještě nenastudoval jak to přepnout do celých, neznáte někdo obdobu DEFINT A-Z? Pak by ten čas mohl být zajímavější.
(což má smysl jen dokud se vleze jeden řádek do konzole, tzn. pro r do 40):
import sys
r = 10
n = 0
for y in xrange(-r,r+1):
for x in xrange(-r,r+1):
if (x**2 + y**2)**0.5 <= r:
sys.stdout.write(".")
n += 1
else:
sys.stdout.write(" ")
if x == r:
sys.stdout.write("\n")
print "pi =", float(n)/float(r**2)
To mi připomíná jeden pěkný bash skript co jsem někde viděl -- do konzole takhle kreslil Mandelbrotův fraktál
.