abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 16:33 | Komunita

    Hector "marcan" Martin z Asahi Linuxu skončil jako upstream vývojář linuxového jádra. Štafetu po něm převzal Janne Grunau z Asahi Linuxu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 22:33 | IT novinky

    PlayStation Network (PSN) má již několik hodin, vlastně celou sobotu, masivní výpadek (Stav služby PSN, X).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 17:22 | Komunita

    Vývojáři open source storage platformy TrueNAS oznámili, že s verzí 25.04 s kódovým názvem Fangtooth končí TrueNAS CORE postavený na FreeBSD a TrueNAS SCALE postavený na Linuxu. Jejich společným pokračováním bude TrueNAS Community Edition postavený na Linuxu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    včera 15:55 | IT novinky

    Mapy Google dnes slaví 20 let. Spuštěny byly 8. února 2005. Svět se přesunul od papírových map k digitálním. A ke Street View, Live View, Immersive View, …

    Ladislav Hagara | Komentářů: 19
    včera 02:55 | Komunita

    Hector "marcan" Martin, vedoucí projektu Asahi Linux aneb Linux na Apple Siliconu, skončil jako upstream vývojář linuxového jádra. Se slovy "už nemám žádnou důvěru v proces vývoje jádra … další vývoj Apple/ARM bude pokračovat downstream" odstranil své jméno ze souboru MAINTAINERS. Důvodem jsou neshody kolem Rustu v linuxovém jádru [Hacker News, No rust code in kernel/dma, please.].

    Ladislav Hagara | Komentářů: 74
    7.2. 16:55 | IT novinky

    Mistral AI včera představil nový vylepšený Le Chat. Nově také jako aplikace pro iOS a Android.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    7.2. 16:22 | IT novinky

    Britské bezpečnostní orgány nařídily americké firmě Apple, aby vytvořila takzvaná "zadní vrátka", která by umožnila dostat se k šifrovanému obsahu uživatelů uloženému v cloudu. Tajné nařízení, vydané v lednu, vyžaduje plošný přístup k šifrovanému účtu jakéhokoliv uživatele přístrojů Apple kdekoliv na světě. Britské úřady tedy Apple nežádají pouze o asistenci s přístupem k účtu konkrétního uživatele, ale rovnou chtějí mít přístup ke všem účtům, kdykoliv budou chtít.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 105
    7.2. 05:11 | Nová verze

    Byla vydána (𝕏) lednová aktualizace aneb nová verze 1.97 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.97 vyšlo také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    7.2. 04:55 | Humor

    Hra Doom může běžet (𝕏, Mastodon) i v převodníku Apple Lightning na HDMI. Ukázka na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    6.2. 21:00 | Humor

    Nedávno se povedlo do pdf souborů vložit Tetris a DOOM a po otevření příslušného pdf souboru v na Chromiu založeném webovém prohlížeči vybranou hru přímo v pdf spustit. LinuxPDF ukazuje, že do pdf lze vložit také RISC-V emulátor a rozběhnout Linux.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Rozcestník

    Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?

    15.1. 12:45 | Přečteno: 1534× | O všem možném

    Batman, což je kanál jakéhosi učitele, vydal pěkné video o tom, jak na tom je dnešní školní mládež.

    Umíš víc než žáci? 40 otázek!

    Nemám ve zvyku se někomu vysmívat za neznalosti, protože já sám vím, jak na tom jsem a vím, jaký jsem byl školák. Různé vědomostní soutěže ve mě vzbuzují depku, protože se vždy cítím jako totál idiot, negramot. Proto na ně nekoukám.

    Ale to, co je ve videu, zarazilo i mě. Hned první otázka mě vypekla, ale dál už se většinou chytám. Nakonec s většinou nebyl problém, cca 30 otázek na pohodu. Nicméně ta procenta úspěšnosti žáků/studentů, prezentovaná ve videu, to je docela hustý.

    V člověku to vzbuzuje otázky. Např.: Co se stalo špatně? A je to vůbec špatně? Změní se v mém životě něco, když nebudu vědět, kdy (asi zhruba) byla objevena Amerika (což je samo o sobě záludná otázka, protože Amerika byla v histoorii objevována vícekrát), nebo kdo byl náš první československý prezident?

    Asi moc ne.

    Nakonec já se tomu nedivím. Když si vzpomenu na svoje školní léta, tak škola mi dokázala svým přístupem mnoho věcí znechutit. Tím, jak do nás hustili spoustů dat, údajů, museli jsme se to šprtit nazpaměť jak básničku, přičemž bylo jedno, jestli to chápem a jestli si z toho odnesem nějaké poučení, tak to ve mě vyvolávalo akorát odpor. Naučil jsem se něco málo, abych tou pakárnou prolezl a pár měsíců po škole to zas s chutí zapomněl.        

    Hodnocení: 67 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    15.1. 14:30 RealJ | skóre: 7
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    kdyz rodice prdi na vzdelani deti tak to pak nemuzou mit v testech 100%. Jantar a pryskyrice je jasna odpoved, ja si pamatuji jako dite jsem se dokonce pokousel vyrobit si vlastni "jantar" kdy jsem pryskyrici zalil nejakeho brouka a cekal jsem par tydnu jestli bude z toho jantar... :D Kdyz decka chodili do skoly v CZ tak to bylo furt neskutecne memorovani, v DE ten system byl trochu jinej, vice hravej no a tady v US decka nosi v batohu leda organizer, bryle a lunchbox. Kdyz mi dcera ukazovala jak nasobi tak jsem si prisel ze jsem uplny idiot, delaj nejakym turtlehead... kdyz jsem ji ukazal ze vynasobit treba 134782x19728 je vlastne brnkacka tak cumela... co me ale desi je, ze maji kazdy tyden nejaky den kdy delaji uplny hovno...
    15.1. 17:04 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Turtlehead je pro blbečky mentálně na úrovni čtyřletého dítěte, což je v USA většina náctiletých :-D

    Jestli si myslíš že mají IQ aspoň dvoumístné, zkus je naučit něco staršího než desítková soustava: https://www.youtube.com/watch?v=HJ_PP5rqLg0

    A pokud to náhodou pochopí ještě letos, odvoď z toho algoritmus dělení a nauč je i ten.
    Max avatar 15.1. 16:33 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    18 nedal, hmm :D. Ano, byla tam i nějaká nepozornost, bo jsem chvátal a pořádně to nečetl. Ale to není samože jakože omluva.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    15.1. 19:50 Valgrind
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Tak mam 3 spatne. :-D Soukrome skolstvi umi naucit ;-)
    15.1. 20:12 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    já taky 3 špatně - socialistické školství umělo naučit :-)
    15.1. 20:59 Valgrind
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Jiste budes vyjimka, nebo te naucili rodice. Ale jinak +1
    15.1. 21:44 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Když tě primárně vychovával deda - fanoušek letectví, kosmonautiky, techniky všeobecně s veeeelkou knihovnou a zároveň máš rád přírodu a cestování, tak to jde samo :-)
    16.1. 09:13 Valgrind
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    U mne obdobne. Rodina byla k predani vseobecneho prehledu primarni - rodice, prarodice, chvili praprarodice i teticky a stryckove. :-)

    Obecne vsak pochybuji, zda je tento a podobne testy dobrou metrikou pro posuzovani kvality vzdelavani.
    15.1. 23:37 PetebLazar | skóre: 34 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    "Nová koncepce" 1976+, také tři špatně.
    17.1. 20:02 hmmmw | skóre: 2 | blog: hmmmw
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Já jsem se narodil po revoluci, a také tři špatně. Nevěděl jsem nukleon, sloh rotundy na Řípu a jelikož jsem z druhého konce republiky, tak ty obce Tušimice a Ledvice (v životě jsem ty názvy neslyšel).
    xxxs avatar 15.1. 22:01 xxxs | skóre: 25 | blog: vetvicky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    11 zle, idem sa posypat popolom.

    vie mi niekto vysvetlit Dyje vs Morava?
    16.1. 01:12 jejda | skóre: 25 | blog: jejda
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Nic si z toho nedělej já jsem to měl podobně. Otázky typu "kde jsou olympijské hry" nebo "kdo je americký prezident" jsou úplně mimo mísu. Takové znalosti jsou k ničemu, to se co chvilku mění. A ten pokus o "chyták" s řekou jim taky moc nevyšel. Samozřejmě že největší řeka na Moravě je Morava. A nemyslím teď tu srbskou moravu. :-)
    17.1. 20:04 hmmmw | skóre: 2 | blog: hmmmw
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Divně položená otázka, ale tak když tam byla i nakreslená...
    15.1. 22:09 kvr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Já to proletěl hodně rychle a odhadem bych měl 5-8 špatně.

    Některé otázky bych tedy promíjel - váhu kostky másla, kdy přišel iPhone, další olympiáda možná. Kdo má kdy svátek je taky dost na hraně (i když teda dost specifický).
    Max avatar 15.1. 23:40 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Jak kod má kdy svátek? 24.12. je snad profláklej, ne? Jinak já sport ani olympiádu nesleduji, takže nevím kdo pořádal, kdo bude atd. V datumech, kdy bylo co releasnuto (iPhone apod.) také nemám přehled. Vím tak to na plus mínus pár let, ale přesně ne. A podobných věcí by se našlo více.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    16.1. 02:04 kvr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    24.12 je profláknutý v tom směru, že svátek mají Vánoce, ne Adam a Eva :-D ... já jsem třeba věděl jenom pasivně ("no jo vlastně", když jsem viděl odpověď).

    Olympiádu jsem taky nevěděl, ale dokážu si představit, že vědět poslední a následující (možná, když se blíží) může být součástí běžných kulturních znalostí. Ale ten iPhone mi hlava neber - možná bych to trefil, ale jenom kvůli tomu, že jsem se vývojem pro smartphony v té době zabýval. Ale jako obecná znalost? Proč ne třeba první Mac nebo PC nebo Tesla - co je na iPhone tak speciálního?
    Glee avatar 16.1. 02:18 Glee | blog: Gleekoviny
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    co je na iPhone tak speciálního?

    Skvelej marketing nasich bezbrehych a lodema vy/dovazejicich kamosu, woe. :-)
    The History of the World: Every Year / We agreed today that these countries (UA & GE) will become members of NATO. 2008
    Max avatar 16.1. 08:20 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    První iPhone způsobil revoluci. Ten MAC také, třeba by otázka s MACem byla ne ve výběru 40 otázek, ale ve výběru 200 otázek.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    16.1. 12:09 GeorgeWH | skóre: 42
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    První iPhone způsobil revoluci.

    Aku? V com? Ako sa to prejavilo? V zivote som iphone nedrzal v ruke a nemam pocit, ze moj zivot sa odlisuje od tych, co ho maju. IMHO mobil je osobna vec, takze ovplyvni maximalne zivot jeho majitela.
    Max avatar 16.1. 12:17 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    To, že mobilní telefony nahradily počítače a notebooky pro běžné uživatele internetu a nahradily spoustu běžných činností na PC, není revoluce? iPhone s tím začal, Android pak na základě toho, jak vypadal první iPhone, dropnul vývoj a začal přepisovat, aby to bylo podobně použitelné.
    Herní svět náctiletých je převážně na mobilech, takže herní svět se též značně transformoval. A tak by se dalo pokračovat i v jiných odvětvích, kde došlo k razantnímu rozvoji díky telefonu, díky tomu, co Apple rozjel s prvním iPhone.
    Jako další příklad jsou navigace, kde došlo k rozmachu nových hráčů a postupnému útlumu starých a svět se přesunul do mobilů.
    A to rozjel Apple s iOS, nikoli MS s Windows Mobile.
    Pokud někdo nevidí dál, jak na špičku svého nosu, tak chápu, že je to pro dotyčeného nevysvětlitelné.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    16.1. 13:04 PetebLazar | skóre: 34 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    iPhone(iOS) byl pouze evolucí na zádech neúspěšných pokusů vlastních (Apple Newton) a těch ostatních co tu byly před ním. Šlo o konstalaci technologického pokroku HW (výkon, rozlišení displejů,panely IPS, kapacitní versus rezistivní dotykovost, výkon SoC, cenová hladina) v kombinací s dosažením "kritického množství" na trhu. V řadě hledisek dokonce pozadu za předchozími řešeními (např. multitasking).
    Max avatar 16.1. 13:28 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Jakoby jsi popsal technické pozadí, ale to, že dnes to má téměř každý, že na tom dnes hraje každé dítě, co má telefon atd., to je prostě nepopiratelný. Že Android vznikl jako kopie iOS je také víc, než jasné. Apple přeformoval celý trh s mobilními telefony a k tomu se přidal Google. Vždyť to kompletně změnilo hafec trhů a ovlivnilo to hafec lidí. O evoluci rozhodně nejde. To je hodně velká revoluce.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    16.1. 13:55 PetebLazar | skóre: 34 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Máte pravdu vychovávat další generace bez nutnosti vzdělávat se, přemýšlet, kriticky uvažovat, volit z více možností, nést odpovědnost za své volby opravdu není evolucí. Pro evoluci snad neexistuje antonymum, takže je to stagnace v těch nejlepších případech.
    Max avatar 16.1. 14:29 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Takže se odkloníme od faktů k nesouvisejícím pocitům a brečení? Pokud člověk dospěje do stavu: "To za nás nebejvávalo, ta dnešní generace..." atd., tak to znamená jediné. Člověk nedokáže držet tempo se současnou generací, ztrácí přehled, nadhled atd. a jeden z důvodů může být stáří.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    16.1. 14:42 PetebLazar | skóre: 34 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Máte osobně pocit, že poslední generace (vzato celosvětově v západním světě) jsou na tom z hlediska výše zmíněných skills lépe než ty předchozí?
    Max avatar 16.1. 16:37 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Společnost se kontinuálně mění, vyvíjí atd. a to neustále a každá generace nadává na tu novou. Tak jako dědové nadávali generaci našich rodičů, tak generace našich rodičů naší generaci a my teď budeme nadávat následující generaci. Nemám pocit, že by generace našich otců byla špatná, nemám pocit, že my jsme špatný, nebo horší a nemám pocit, že následující generace je horší. Je jen jiná, má jiné priority, jiné zájmy atd.
    Zachvilku nebudou muset umět ani googlit, prostě se zeptají Hollyho 6000 a ten jim vše řekne.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    16.1. 17:12 PetebLazar | skóre: 34 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Pokud se tedy budou schopni relevantně zeptat, nebo pokud bude schopen Holly 6K z jejich dotazu vydedukovat co se ve skutečnosti chtěli dozvědět.
    Max avatar 16.1. 18:39 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Proč by neměl, tak to prostě bude. Stejně, jako tobě se nějaké neznalosti nelíbí na mladé generaci, podobně to mladá generace natře ve znalostech té starší. Viz třeba to, že pětileté dítě dokáže ovládat telefon, tablet a další věci než mnoho padesátníků a starších.
    To samé jazyky. Dnes en od školky, ze základky lezou A2, ty, co to baví, jsou B1 a domluví se po celým světě. Stará generace s ruštinou moc neuspěje, s němčinou omezeně.
    A tak by se dalo pokračovat.
    Prostě vidění starších je už mnohdy mimo.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    16.1. 19:16 PetebLazar | skóre: 34 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    ".. vzdělávat se, přemýšlet, kriticky uvažovat, volit z více možností, nést odpovědnost "

    Nevšiml jsem si, že bych tu vyjadřoval nelibost k míře znalostí posledních generací, ale možná výše vyjmenované skills chápete jako "znalosti".

    I tak z mé strany šlo pouze o otázku a to dokonce s pozitivním předpokladem, kterou jste si patrně podvědomě vyložil jako negativní tvrzení. Proč asi?

    16.1. 20:02 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Mimo co? Mimo vidění mladších?

    Mladá generace sice umí ovládat tablety a mobily, ale kolik z nich je schopno přečíst knihu a pochopit její obsah?
    16.1. 20:33 PetebLazar | skóre: 34 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Ovládat tablet zvládnou i malé děti. Vypovídá to o význačných schopnostech dnešních malých dětí, nebo o skutečnosti že jde reálně o schopnost na úrovni malých dětí (dnešních/minulých/budoucích)?

    To, že to některým dospělým činí problém může být dáno jejich dlouhodobou distancí od techniky a nedostatkem vzorů/příkladů. Zatímco malé děti mají každodenní možnost napodobovat své rodiče, samostatně žijící dospělí nemají stejný "vzor" (+vliv věku na schopnost se učit).

    Pokud půjdeme ještě dál můžeme dokonce napsat, že z generací narozených před rokem 1970 se nepodařilo nikomu zvládnout ovládání tabletu před čtyřicítkou (první generace iPadu vyšla v roce 2010).
    16.1. 21:37 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Ovládat tablet zvládnou malé děti. Zvládnou ovládat děrnoštítkovou třídičku, která se používala před rokem 1970? Budou tihle uživatelé tabletů vůbec někdy schopni pochopit jak funguje? ;-)

    Teď o víkendu jsem něco vysvětloval jedné sedmnáctileté slečně. Měl jsem tam sebou Raspberry Pi připojené k televizi, a to že jsem spustil přehrávání videa příkazem zadaným na klávesnici jí způsobilo šok. Co to vlastně dělám v Midnight Commanderu vůbec nepobrala. Šmatlafoun samozřejmě má a velmi často používá...
    17.1. 08:06 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    koukám, že ti dnešní svět dává zabrat ještě víc, než kápovi - a to je co říct…

    Hele - já třeba znám doktora, který si nevymění zámek u dveří - to je co? A při tom doktor je to skvělej. A používá iPhone. A tablet. I v ordinaci. A jezdí teslou

    No - jen ten zámek holt asi nedá no :-/
    17.1. 09:58 PetebLazar | skóre: 34 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    V čem spatřujete silné stránky nejmladších generací? Tak jako například u generace praprarodičů (skromnost), prarodičů(pracovitost), rodičů (šetřivost), naší (zadluženost).
    17.1. 10:22 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    nejsou svázaní jazykovou bariérou (většina), nemají problém fungovat mimo náš kulturní okruh, umí se o sebe postarat - i když se to nezdá, tak je to pravda:

    Dřív byl vrchol života vojna, po které si s rodičema postavil 3 generační dům na vesnici a v kolbence hákoval do důchodu - a když nezlobil, tak dostal výjední doložku do Jugoslávie…

    Ted, místo toho aby s lahváčem u buřta tklivě lkal o Niagaře se tam může (a zvládne) v pohodě podívat sám

    Nemám pocit, že by se naši studenti v světě ztráceli - tolik možností co mají a využívají ted nikdy neměli (nemohli využívat)

    17.1. 11:53 plostenka | blog: plstnk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Dřív byl vrchol života vojna, po které si s rodičema postavil 3 generační dům na vesnici a v kolbence hákoval do důchodu - a když nezlobil, tak dostal výjední doložku do Jugoslávie
    Konecne v 18 zvladnul vypadnout od rodicu (zdravim dnesni tricatniky/ce v mamahotelu), kdo dneska po skole ma zakladni 1M CZK na 90% hypo trojgeneracniho baraku?, my se duchodu nedozijem. Vyjezdni dolozky se zachvili vrati zkrz CO2, leda bys vyjel k Niagaram na kole.
    17.1. 12:17 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    v 18 nikam nevypadnul - rodiče bydleli s ním v tom trojgeneráku - jejich dům dostala jejich dcera, která v 18 otěhotněla s neznámým vojínem toho času na vopušťáku a pak klofla frantu z místní STS aby nebyla svobodná matka na vesnici, páč to by maminka nepřežila…
    Kdo dneska po škole má základní 1M CZK
    Nevím - já šetřil prvních 200K na byt za 900K s manželkou společně během doby co jsme bydleli v nájmu. Dcera bude mít to 1M tipuju někdy po vejšce z investic, které jsme pro ni založili. Pokud si ho nevydělá sama. S dnešníma možnostma brigád to není nereálné.

    Problém je, když se na tobě/ní někdo/něco podepíše a ten start do života ti/ji zkurví - ale to se dělo vždy - viz třeba džínový svět, nebo my děti ze stanice zoo
    17.1. 13:24 plostenka | blog: plstnk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    v 18 nikam nevypadnul - rodiče bydleli s ním v tom trojgeneráku
    Vypadnul v 18 z domova naucit se "vojak se stara, vojak ma". Jo a taky poslouchat kretena, vyjit podobrem s podobnyma nestastnikama a jako neznámý vojín toho času na vopušťáku si zasukat; vsechno IMHO uzitecny dovednosti i pozdejc...
    Dcera bude mít to 1M tipuju někdy po vejšce z investic, které jsme pro ni založili.
    Gratuluji k uhlobaronstvi. Bohuzel vetsina decek k osmnactinam dostane tak leda velky dort - a dopis od obecniho uradu s vymerou pokuty za nezaplacene popelnice zpetne od 12 let veku.
    Pokud si ho nevydělá sama. S dnešníma možnostma brigád to není nereálné.
    Mega z brigad pri studiu jo? Ten byl dobrej...
    17.1. 13:54 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Vypadnul v 18 z domova naucit se "vojak se stara, vojak ma". Jo a taky poslouchat kretena, vyjit podobrem s podobnyma nestastnikama a jako neznámý vojín toho času na vopušťáku si zasukat; vsechno IMHO uzitecny dovednosti i pozdejc..
    Na to nemusíš být zavřený 2 roky na vojně a pak doživotně s rodičema v baráku - na to ti stačí zaměstnání v jakém kolik korporátu. Tam je ale výhoda v tom, že z něj můžeš kdykoli (relativně) snadno odejit a když je to nadnárodní korporát, tak to šukání na firemních mejdanech může přinést i mezinárodní zkušenosti

    Na to fakt nemusíš být uhobaron - stačí mít trochu štěstí do života (ano - stejně tak se to může v životě kvalitně posrat a nemusíš mít ani na chleba - bohužel to tak může dopadnout)

    Když může syn přitáhnout při škole 7-8K měsíčně čistého, o prázdninách i víc, tak to nevidím nereálně. Mladý kluci co jezdí po stavbách být montérům k ruce tak mají klidně 30K (přes prázdniny). A když to na vejšce vyměníš na zaměstnání při škole, tak bych to neviděl jako nemožné. Samozřejmě to je podmíněné “normální” situací doma - ne, že z toho ještě bude živit dvě děti a nájem v Praze na Pařížské…

    17.1. 12:19 karkar | skóre: 7 | blog: Kartrolling
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Jseš mimo. 1M CZK má dneska každý, kdo není sociál - pokud oba rodiče vydělávají průměrnou mzdu, dokážou za 10 let ten milion ušetřit. Easy.
    Druhá věc je, že dneska za 10M trojgenerační barák nepostavíš. Jenom pozemek tě bude stát 3-5 míčů (možná i víc), pokud nestavíš v nějaký nepřístupný zádeli a nestavíš si to sám. Projekt bude další milion a 10 dáš za postavení. Tedy celkem až cca 16M.
    Ale normální jednogenerační asi 100 m2 bungalov s minipozemkem ~500 m2 se do těch 10 horko těžko asi vleze.
    17.1. 13:33 plostenka | blog: plstnk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    1M CZK má dneska každý, kdo není sociál - pokud oba rodiče vydělávají průměrnou mzdu, dokážou za 10 let ten milion ušetřit. Easy.
    1M/10 let, to je neco jako 8k mesicne stranou. Easy, rikas. Pred deseti lety ovsem mela koruna dvojnasobnou kupni silu (opravdu, koukni na kumulovanou inflaci dle CSU), tedy na zacatku sporili ekvivalent 16k/mesic. To uz je mimo realitu drtive vetsiny domacnosti. A to porat pocitas jedno dite - stale je bezne mit okolo dvou, takze 16k, respektive ekvivalent setreni 32k pred deseti lety. Fucking hard.
    dneska za 10M trojgenerační barák nepostavíš
    Bavime se od zacatku o postavil 3 generační dům na vesnici. Ono jestli je to 8 M, nebo 16 M uz nehraje moc roli, viz vyse.

    17.1. 14:01 karkar | skóre: 7 | blog: Kartrolling
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    To uz je mimo realitu drtive vetsiny domacnosti.
    No já mluvím o domácnosti co má minimálně průměrnou mzdu - tedy o menšině domácností. Mým odhadem je že 60% to nedá.
    No před 10 až 15 lety stačilo těch 15k šetřit a za ekvivalent 10 let šetření sis mohl pořídit malý byt v Praze.
    No a dneska ti ani těch 32K spořit nestačí, musel bys dávat stranou cca 50k abys byl ve stejný pozici. Tzn zatímco mzdy rostly cca 2x ceny nemovistostí se zvýšily více než 3x.
    Pešek, no.
    17.1. 18:40 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    nejsou svázaní jazykovou bariérou

    To je jen lokální optimum. Nevšiml jsem si, že bychom už zavedli povinnou výuku čínštiny.

    17.1. 18:48 PetebLazar | skóre: 34 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Které konkrétně?
    17.1. 21:52 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Na tom zas tak nezáleží. Do Číny většina z nich nepojede a na čtení dokumentace je to jedno. Ale když tak doporučuji severní variantu. Ústředí je v Pekingu.
    17.1. 23:22 PetebLazar | skóre: 34 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    To má svou logiku i při případném zatčení v Shenzhenu se dá předpokládat, že výslechy a soud budou probíhat v Pekingu.
    17.1. 17:43 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Používá iPhone a tablet, jinak je úplný lempl který by nesložil lodičku z papíru. A Teslou nikoliv jezdí ale vozí se ;-)

    https://www.stream.cz/jak-nas-vidi-svet/stavebnice-merkur-potrapila-cizince-kdo-neco-postavil-a-kdo-to-vzdal-48734789

    Samí lemplové, dokonce světového formátu... :-D
    17.1. 18:46 PetebLazar | skóre: 34 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Měli jim říct, že Svět vděčí za kontaktní čočky kromě jiného i Merkuru, možná by u nich vůči stavebnici místo strachu převládl respekt. https://www.thecontactlensmuseum.org/otto-wichterle.html
    19.1. 10:00 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Jestli to sami vědí. Originál je v Technickém museu, replika v Muzeu Merkuru, do Austrálie je to z nich příliš daleko...

    Ale Wichterle kontaktní čočky nevynalezl, ty existovaly dávno před ním, on jenom umíchal ten elastický sajrajt ze kterého se dodnes dělají a aby si mohl vyzkoušet jak budou vypadat po vytrdnutí, ubastil si tu kvedlačku. Vlastně to je nedůležitý vedlejší produkt.

    A o Merkuru jsem si zrovna včera dobře popovídal s jedním starým učitelem. I o jiných věcech ohledně vzdělávání a těch dnešních lemplech.
    20.1. 10:39 karkar | skóre: 7 | blog: Kartrolling
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Kámo, to je mýtus, že nějaký Čech vymyslel kontaktní čočky, nevymyslel. Už byly dávno vymyšlené.
    Wichterle pouze vyřešil z jakého materiálu a navrhl jak vyrábět ty moderní, měkké. Ano, byl to velký skok, tím zajistil masové rozšíření, milionům lidí usnadnil a zlepšil život, světový přínos obrovský, ale čočky jako takové nevymyslel. Ale ten merkur na to teda použil, no... :-)
    17.1. 22:11 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    A ty ho znáš, že o něm říkáš, že nesloží ani lodičku z papíru? A jakou to má případnou souvislost s tim, ze je to doktor, za kterým se sjíždí fakt dost lidi?

    Nebo zase lžeš?

    A už mi řekneš proč si tady šířil to dezinfo o babičce s dokresleným hk?
    19.1. 09:53 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    A už mi řekneš, proč je faktčekovaný originál výřez z fejku?

    Ale když věříš ověřeným informacím, že Rusku za tři dny dojde munice, nafta, vojáci a že rabují čipy z praček, budeš tohle vysvětlovat dost těžko :-D
    19.1. 11:14 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Dej mi sem prosím odkaz na to, co ty považuješ jako “první” fotku - ja nich kolem téhle tvé dezinformace nasel v různém rozlišení, různě ořezaných tolik, že by nám to dost ušetřilo čas oběma

    Určitě to uděláš rád, abys nebyl za případného šiřitele dezinfo vid?

    19.1. 11:39 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Měl jsi je tu obě, mohl sis je porovnat rovnou :-D
    19.1. 11:47 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Dej ji sem znova, at nevznikají zbytečně pochybnosti prosim

    Jinak to, ze v článku, který vyvracel to co ty si tvrdil použili výřez na to, co tam bylo primárně upravene zvýšilo důvěryhodnost toho tvého podvrhu o cca kolik % tak o 0,03%?
    16.1. 15:12 Valgrind
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    +1

    Nebo jen prosta neochota priznat si, ze se spolecnost meni a lide s ni.
    16.1. 15:28 prqek | blog: prqek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Což o to, to asi jo, ale označit iphone za revoluci to mi přijde jako přehnaná adorace Applu. Dotykový mobilní telefon se prodával podle wiki už v roce 1992. Google ten nápad taky nemoh stihnout okopírovat za rok. Tyhle věci se vyvíjejí postupně a jen v to v jednu chvíli překročilo jakousi hranici a najednou to bylo hodně dostupné. V Applu tu chvíli skvěle vyhmátli. Takže ano je to firma s obrovským vlivem na daném trhu, ale žádní revolucionáři :)
    16.1. 15:52 RealJ | skóre: 7
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    doporucuji se podivat na film Blackberry... ke konci filmu je jasne proc apple uspel.
    16.1. 15:29 PetebLazar | skóre: 34 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    O tom přeci nikdo nepochybuje, otázka zní zda je to směrem ke dlouhodobému prospěchu jednotlivce(lidstva).

    Revoluce obecně představuje změnu, ne nutně pokrok.
    20.1. 13:13 Kate | skóre: 9
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Apple to prorazil silou své značky, ale první s obdobným ovládáním nebyl, prvenství v rozhraní přizpůsobeném pro dotyk patří LG Prada (A první vydaný Android mi přijde bližší právě Pradě než iPhone). Do stavu jaký máme dnes by to prostě konvergovalo s Applem i bez.
    16.1. 20:40 Isthvan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Mobily ale nejsou totez, co iPhone. Ptat by ses mel, zda iPhone nahradil pro bezne uzivatele internetu PC/NTB jako nastroj provadeni beznych cinnosti. A odpoved je ne, protoze bezni uzivatele nemaji iPhone a pred rokem 2007 nemeli ani ten NTB.
    Ciste ze sportu, jakykoliv svet (nejen) nactiletych je prevazne na mobilech, protoze do nich cuci asi 20 hodin denne (ne proto, ze to jsou lemplove, ale proto, ze to je by design digitalni heroin), ale mobilni "hry" transformovaly herni svet asi stejne videa na TikToku ten filmovy.
    16.1. 13:13 Valgrind
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Jinak já sport ani olympiádu nesleduji, takže nevím kdo pořádal, kdo bude atd. V datumech, kdy bylo co releasnuto (iPhone apod.) také nemám přehled.
    Na toto mne take dostal. :-D Olympiadu nesleduji tim spise, ze je to dnes prehlidka transsexualu. To at si woke soudruzi nechaji, na to koukat nehodlam.
    16.1. 10:59 carbon
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    jeste kouknete na Přijímačky z matiky, to je celkem smutny... k testu dostanes i tahak, kde je hodnota pi a rozklad kvadr. rovnic, apod. a presto je to rok od roku horsi (cca od 4. minuty v tom videu)
    16.1. 12:51 karkar | skóre: 7 | blog: Kartrolling
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Ačkoliv na tom, že žáci mají horší znalosti něco určitě je, porovnávat jejich úroveň na různých testech není úplně objektivní. Například v tom grafu vývoje je obrovský propad mezi prvním a druhým rokem - to jde zcela určitě na vrub složitosti testů. Takže když porovnávat, tak na úplně stejných testech jinak to může být zavádějící.
    Za mě je jednou z příčin klesající úrovně znalostí snižování nároků - například natažení na 9 let je naprostá zhovadilost, děti se ve škole flákají a domu ani nemají úkoly. Prostě zoufalost. Korunu tomu dal ten poliš co nechal synka natáčet učitelku co požadovala domácí úkoly tvl.
    16.1. 16:43 carbon
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    jako jo, uplne to srovnavat nejde - na druhou stranu ten chlapik ve videu je ucitel (z gymplu?) a pry ty testy jsou kazdy rok dost podobne, nekde i ukazuje stranku (cermat) s tema predchozima, tak se lze pripadne podivat a subjektivne porovnat (nekoukal jsem)

    a nevim nevim, jestli v tom hraje vyznamnou roli 9.rocnik na ZS, ale rozhodne souhlas s klesajicimi naroky, proste "blbej system" (tatik ucil mj. na soukr. VS a kdyz ke konci chodil uz jen na statnice, dostal "zaplaceno" jen za kazdeho uspesne odvedeneho studenta - tak si rikam, jakou maj ucitele na VS asi motivaci nekoho nepustit pres statnice :/, snad je to na statnich VS lepsi, to by mohl mozna okomentovat Pavel Pisa, jestli tu nekde kolem beha)

    mno, je to tak, jak to je
    16.1. 17:39 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Srovnávat to jde docela dobře. Viděl jsem kdysi maturitní úlohy z matematiky někdy z konce devatenáctého století. Dneska by s nimi odmaturoval možná jeden ze sta, a asi by odpadla i většina matfyzáků.

    A pamatuji si jednu otázku z přijímaček na MIT pár let po založení, tak schválně kdo jí lépe vyřeší:
    Výška pravoúhlého trojúhelníku dělí přeponu na části o délce 9 a 16 palců. Vypočítejte výšku a délky odvěsen.
    16.1. 19:33 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Protože na konci devatenáctého století nemělo maturitu 56 % Česka jako dnes.
    17.1. 00:27 RealJ | skóre: 7
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    no a na konci 19teho stoleti byla maturita nutna pro zivot? Pokud ano, je kvalita absolventu s maturitou tehdy a ted srovnatelna?
    17.1. 00:43 karkar | skóre: 7 | blog: Kartrolling
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Ale dneska nejni maturita nutná proživot. Takovej jůtuber ji vůbec nepotřebuje. Se podivej kolik bere taková šopaholic adel a podobnej odpad. Se podivej třeba na tyhle dvě mentální h...klády
    17.1. 07:17 RealJ | skóre: 7
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    dobre, kolik % populace dela praci typu jutuber? A ti ostatni maturitu nepotrebuji?
    17.1. 09:26 karkar | skóre: 7 | blog: Kartrolling
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Ale to nikoho nezajímá, většina populace pracuje protože musí, málokdo pracuje jenom protože chce. Taková menšina původem z indie má mentálně po staletí nastaveno, že se nepracuje - ve smyslu docházení do práce. A taky se podle toho chová, máme poměrně benevolentní sociální systém, takže kdo nechce pracovat, dokáže si najít cestu jak se uživit. Na řízení prostituce, příležitostné krádeže, rodění dětí a předávání dětí do pěstounské péče plus prodej drog v rámci širší rodiny žádné vzdělání nepotřebuješ. U nás elity nastavili mind setup populace na montovny a na to ani tu maturitu fakt nepotřebuješ. Na 10 lopat ti stačí pohůnek s maturitou (no dneska teda s bc, což je taková zoufalá náhrada maturity) a na deset pohůnků stačí jeden s plnohodnotnou VŠ.
    No a podíl VŠ vzdělaných lidí máme žalostný, ani těch 30% nedáváme, což je hluboce pod průměrem eu (a to se do toho počítaj i ti Bc zoufalci). Za to může kvalita základního školství a žádná motivace se vzdělávat. V naší zemi je minimální poptávka po špičkově vzdělaných lidech, téměř žádný výzkum ani vývoj u nás, až na pár výjimek, není.
    jako natáčet videjka na sociálky a brát za to statisíce je velice lákavé.
    17.1. 10:08 PetebLazar | skóre: 34 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Místo toho, aby si založili agropodnik pobírali dotace od státu, koupili média, politickou stranu a případně kandidovali na premiéra.
    17.1. 11:03 karkar | skóre: 7 | blog: Kartrolling
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Nebo "vystudovali" politologii a stali se nejulhanějším premiérem v historii...
    tvl ti z toho hrabe ne? montovat sem babiše... A co žes to neudělal sám? Závidíš úspěch evidentně a to tě pudí plodit takovýhle komentáře. Je prostě schopnější něž ty, no. Se s tim smiř :-)
    17.1. 17:14 PetebLazar | skóre: 34 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Já jsem to psal čistě obecně. To Vy jste si do šablony dosadil A.Babiše. Máme to chápat tak, že podle vás do šablony pasuje?

    Víte kdo je v USA aktuálním držitelem titulu "welfare queen"?
    20.1. 10:51 karkar | skóre: 7 | blog: Kartrolling
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Víš, že lhát se nemá, že? To je stejný jako když v obecných zadáních státních zakázek jsou fráze typu 100% kompatibilita s .docx. Taky lžou že to jsou jen obecné požadavky, v reálu je, ale jen jeden zmrd co si pořídil agropodnik, koupil média a kandidoval na premiéra. A ty ho sem taháš a ještě lžeš že píšeš obecně. A kdo je v usa welfare queen mě naprosto nezajímá a je mi to naprosto a úplně ukradený. Takovýhle věci sledujou jenom závistivci co ostatním záviděj každej pětník. Schválně, jak moc ti leží v žaludku kelnerovic famílie, tykač nebo křetínský? A věř, že tito mají daleko větší máslo na hlavě co se etiky podnikání a sání dotací týče, než ten tvůj šašek babiš co ti nedá spát.
    17.1. 08:19 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Přeformuluji svoji odpověď jinak: Podivovat se nad poklesem obtížnosti maturity nemá smysl, protože úroveň maturity koreluje s množstvím úspěšných maturantů. To je vlastnost jakékoliv běžné zkoušky. Z toho jaksi vyplývá odpověď na vaši první otázku, jestli je maturita nutná pro život.
    17.1. 00:25 karkar | skóre: 7 | blog: Kartrolling
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    To je podle mě klasická úloha na trojuhelnik 3 4 5, tady 5x zvetšené, takže odhadem to přesně bude odvěsny 15 a 20. Výška, zase 3 4 5, tentokrat ale v meřítku třeba 3 (může být i 4), tedy bude v (obou případech) 12.
    17.1. 14:53 rad
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Výška pravoúhlého trojúhelníku dělí přeponu na části o délce 9 a 16 palců. Vypočítejte výšku a délky odvěsen.
    MIT? Asi mi něco uniká. Tohle je úloha pro základní školu, ne?
    19.1. 10:08 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    A wo tom to je. Viděl jsem vysokoškolsky "vzdělané" lidi tohle řešit soustavou rovnic, některé dokonce úspěšně, ale nikdo z nich se nad tím pořádně nezamyslel. Zatímco průměrný staroegyptský "vazač uzlů", jak se tenkrát nazývali zememěřiči, by se zasmál a vypočítal to z hlavy dřív, než matfyzák najde ikonu Matlabu.

    Zdá se, že na MIT tohle věděli už v devatenáctém století ;-)
    20.1. 10:39 rad
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    No já se přiznám, že mi stále není jasné wo čem že to tedy vlastně je. Ta úloha je triviální bez ohledu na to jaký způsob řešení použiješ. Navíc v matematice neexistují nějaké 'méněcenné' postupy. Naopak je plná pragmatických řešení typu "jednoduchou úpravou převedeme na problém jehož řešení známe".
    20.1. 11:21 řešitel
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    No, já se to snažím formálně vypočítat, a asi mi něco uniká. Bude někde řešení?
    20.1. 11:27 řešitel
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Ajo, chyběla mi znalost věty o podobnosti trojúhelníků. v^2 = c1 * c2. Pak už je to jasné...
    20.1. 11:43 karkar | skóre: 7 | blog: Kartrolling
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    To vůbec nepotřebuješ znát. Stačí vědět, že trojúhelník se stranami 3, 4 a 5 je pravoúhlý. řešení jsem napsal výše.
    20.1. 13:28 rad
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    No jo, jenže to jenom nahrazuješ jednu znalost jinou :-). Já třeba na pravoúhlý trojúhelníky vytahuju zpravidla Pythagorovu větu.
    20.1. 13:55 řešitel
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Tak 3,4,5 je taky schovaná pythagorova věta, akorát je to konkrétí trojúhelník. Shodou náhod se to karkarovi dobře násobilo na ty zadané hodnoty. Problém je, že zadáno mohlo být, že výška dělí stranu na 1,6 a 18,747 palce. A tady už to chce trochu formálnější řešení.

    Navíc já byl učen, že cesta k řešení může být libovolná, ale to řešení musí být obhájitelné. Takže "vypočítal jsem to z hlavy" mi bylo málo. Ale tak rozlouskl jsem to také: Pythagorova věta + Eukleidova věta o výšce a je to.
    20.1. 14:42 karkar | skóre: 7 | blog: Kartrolling
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Právěže to zadání bylo tak jak bylo, takže se s tímhle řešením muselo počítat. Protože lidi co taková zadání dávají, zcela určitě nejsou tupci. Znalostí pythagorovy a euklidových vět to vyřešíš také, otázkou je, zda moje kreativní, řemeslné řešení je z pohledu hodnotitele více nebo méně hodnocené :)
    20.1. 16:07 rad
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    To je právě otázka. Pokud není součástí zadání explicitní podmínka, že se hledá řešení konkrétní povahy (např. maximálně elegantní, úsporné, využívající konkrétního principu), pak by se hodnotit podle mě nemělo. Řešitel by se nicméně možná mohl zamyslet nad tím, proč jsou ty části přepony kvadráty celých čísel. Pak by mohl očekávat, že se poptává řešení, které této skutečnosti nějakým způsobem využije.
    20.1. 15:24 prqek | blog: prqek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Pythagorova věta stačí. Ale jinak bych taky upřednostnil řešení založené na aplikaci obecného principu, než na specifické znalosti. I když 3,4,5 trojuhleník je hodně profláklý.
    25.1. 18:15 Martin Tůma | skóre: 39 | blog: RTFM | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?

    Stačí, protože to bylo taky jediný, na co jsem si takhle z hlavy vzpomněl a i přesto "to dal". Ale jenom proto, že tam jsou ty "hezký čísla", kde jdou odmocniny spočítat (no, spíš odhadnout v mém případě...) z hlavy. Obecně jsem si tedy sestavil věci jako:

    b = sqrt(((c1 + c2)^2 - c1^2 + c2^2) / 2)

    ale v roce ~1870 bych si (v případě jiných čísel než c1=16 a c2=9) mohl o studiu na MIT asi jenom nechat zdát... ;-)

    Každý má právo na můj názor!
    26.1. 12:46 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    ale v roce ~1870 bych si (v případě jiných čísel než c1=16 a c2=9) mohl o studiu na MIT asi jenom nechat zdát...
    Řekl bych že právě tohle byl účel té úlohy. Ne ohánět se soustavou tří rovnic, nebo znalostí namemorovaných starověkých pouček, ale zamyšlení se nad problémem. Proto jednoduché zadání. Úkol byl myslet, nikoliv počítat.

    Já když jsem to tenkrát řešil, tak jsem si na nějakého Euklida ani nevzpomněl. Prostě jsem si ty strany očárkoval, odvodil že menší část bude mít strany dělitelné 3, větší dělitelné 4, a celý trojúhelník dělitelné 5 (někteří tu asi vůbec netuší, že když rozříznou pravoúhlý trojúhelník podle výšky, budou mít vzniklé části strany ve stejném poměru jako ten původní, tedy tady 3:4:5), a měl jsem výsledek dřív, než bych ty tři rovnice dopsal, o jejich řešení nemluvě.

    Prostě stačilo jen chvilku myslet, takže jsi přijat :-)

    xxxs avatar 26.1. 14:51 xxxs | skóre: 25 | blog: vetvicky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    "Ne ohánět se soustavou tří rovnic, nebo znalostí namemorovaných starověkých pouček, ale zamyšlení se nad problémem."

    odtialto to vyzera tak, ze sa skor ty ohanas naucenym riesenim s uzkym vyuzitim. chvalis kysle hrozno a hanis to sladke. prekrutil si aj ezopa.
    26.1. 18:20 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Moje naučené řešení je nejdřív přemýšlet a pak vymýšlet. Často vede k rychlejšímu výsledku, univerzálně.
    Ezop se ho hned ptá, čemu že se na trávě v lese právě řehtá?
    Můžeš konkrétně uvést co přesně jsem tam překroutil? :-D
    20.1. 21:49 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Ono mohlo být zadáno třeba 4225 a 5184 a ty Euklidovy věty můžeš použít klidně obě, tím samozřejmě dojdeš ke správným výsledkům i bez Pythagora. Zadání k tomu přímo vybízí, ba skoro bych řekl že i poňouká.

    Jenom si budeš muset ručně na papíře vypočítat hned několik odmocnin, protože je rok ~1870 a na elektronickou kalkulačku budeš moci pomyslet až za sto let :-D

    O lavici vedle to mezitím jiný uchazeč vyřešil z hlavy a nepotřeboval k tomu ani tabulky ani logaritmické pravítko. Kdo bude spíš přijat? Ten, který otrockým počítáním jednoho příkladu stráví půlku zkoušky, nebo ten, který si při pohledu na zadání uvědomí, že daný trojúhelník se stranami dělitelnými pěti lze složit z trojúhelníku se stranami dělitelnými čtyřmi a trojúhelníku se stranami dělitelnými třemi, přičemž jejich společná strana bude logicky dělitelná dvanácti? Dostane Euklidův žák přednost před novým Euklidem nebo naopak?

    A wo tom to je...
    21.1. 07:16 řešitel
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    No, já ti nevím, když na pohovoru dostaneš programovací úlohu. Bude přijat ten, co ji vyřešil na těch zadaných číslech, nebo ten, co už to udělal rovnou tak, že vstup se může změnit. Já bych ocenil ten přístup, kdy kandidát zohlednil, že pole nemusí být jen zadaných 10, ale je to libovolné "n". A toto je pro mne ten stejný případ. Je super, že to jde vyřešit nějakým nápadem, a je rozhodně dobře, že ve škole se zadávají úlohy na hezkých číslech, ale považuji za důležité vědět, proč to tak vychází a že to musí vyjít i pro jiné hodnoty.

    Tím neshazuji řešení na tom 3,4,5 trojúhelníku, ale prostě to vnímám jako řešení do nějaké soutěže, kde jde o rychlost a důvtip. V matematice očekávám formální postup.
    21.1. 18:05 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Připadá ti že se vstup pro tenhle postup nemůže měnit? Zkus si libovolnou dvojici jiných čísel a uvidíš sám. Rozdíl bude totiž jen v tom, že většinou to nevyjde celočíselně. Ale vyjde to vždy, pro libovolný pravoúhlý trojúhelník.

    Zopakujeme si tu úlohu ještě jednou, ale s čísly která jsem uvedl výše, 4225 a 5184. Rozdíl oproti 9 a 16 je pouze ten, že nevidíš na první pohled že jsou to druhé mocniny. Po odmocnění obou čísel i jejich součtu tedy získáš 65, 72 a 97. Což ti říká že celý trojúhelník bude mít strany dělitelné 97, jeho větší část dělitelné 72 a menší dělitelné 65. A pak už si to jenom vynásobíš, 97x72 je jedna odvěsna, 97x65 druhá, 72x65 výška. Hotovo.

    V čem spočívá to kouzlo? Ty sis totiž neuvědomil jednu zásadní věc, a to že odmocnina součinu dvou čísel je rovna součinu odmocnin oněch čísel... Tohle je totiž přesně ta logická úvaha, pomocí níž Euklides došel k oběma těm větám! Což je nápad který ty zavrhuješ, zavrhuješ Euklida a veškerou matematiku která je na něm založená :-D

    Jo a mezi námi, vypočítat odmocniny 4225, 5184 a 9409 bude mnohem jednodušší než pokud otrocky aplikuješ našprtané vzorečky z těch vět a budeš muset počítat odmocniny 39753025, 48776256 a 21902400, tužkou na papíře!

    Formální postup tedy je:
    1. Přepona c je výškou rozdělená na díly ca a cb.
    2. Obě odvěsny jsou násobky odmocniny c.
    3. Odvěsna a a výška jsou násobek odmocniny ca.
    4. Odvěsna b a výška jsou násobek odmocniny cb.
    5. Buďto to odmocni a vynásob, nebo vynásob a odmocni.
    6. Výsledek je týž.
    Euklides, Pythagoras a Thales ti přejí klidné spaní při hodinách matematiky, dnes tě totiž navštívili všichni tři ;-)
    22.1. 07:15 řešitel
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Já žádnou matematiku nezavrhuju, já tu razím formální řešení. Tzn. umět popsat uvedené kroky v řešení, popřípadě se v úpravách odkázat na dokázané věty. Považuji za důležité pochopit, proč který krok platí a umět to předat někomu, kdo to čte po nás.

    Kdybych okomentoval tvůj postup: 1. ok, jasné 2. ??? - každé racionální číslo je násobkem nějakého čísla, vůbec nechápu, co tím myslíš 3. asi nějaká přeupravená euklidova věta o výšce 4. asi nějaká přeupravená euklidova věta o výšce 5. ??? - co s čím mám odmocnit?

    Proto se od první třídy učí "matematika", to nám vybuduje aparát, jak můžeme tyto věci popsat. Tys napsal nějaký sloh a já nepochybuji, že ti vyšel výsledek. Někde v tom tvém postupu jsou schované korektní úpravy. Ale jako, aby si z toho někdo něco odnesl, to asi ne.
    22.1. 13:28 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Přečti si to znovu a pořádně.
    22.1. 14:12 řešitel
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Četl jsem to asi desetkrát, a jsem z toho jelen.

    Na jednu stranu odkazuješ na hotovou práci jiných matematiků, což tu já sám zastávám, tak nechápu tu reakci.

    Na druhou stranu neumíš předat myšlenku řešení, tak aby to okolí/já pochopilo. U tebe ten postup prostě nechápu. Pořád proto nevěřím, že tímhle postupem jde vydolovat řešení, pokud by ta přepona byla rozdělena na 1,6 a 18,747 palce. Normální člověk poskládá soustavu, například jako níže popsal karkar, nasype tam proměnné a vyřeší.
    22.1. 16:02 kvr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Dělitelností myslí celočíselné dělení. V důsledku je ta úvaha správně, ale pořád je primárně založena na znalosti Pythagorovy věty či Euklidovy věty. Thalese tam tedy nikde nevidím.

    Zjednodušení je čistě numerické v tom, že při v^2 = ca*cb , jsou-li ca a cb celočíselné druhé mocniny, tak je můžu nejdřív odmocnit a pak vynásobit. Podobné zjednodušení pro výpočet odvěsen. Specificky:
    v = (ca * cb) ^ 1/2 = ca^1/2 * cb^1/2
    
    a = (ca^2 + v^2) ^ 1/2 = (ca^2 + ca*cb) ^ 1/2 = ca ^ 1/2 * (ca + cb) ^ 1/2
    b = (cb^2 + v^2) ^ 1/2 = (cb^2 + ca*cb) ^ 1/2 = cb ^ 1/2 * (ca + cb) ^ 1/2
    
    Případně rovnou zkratkou na Euklidovu větu o odvěsně:
    a = (ca * c) ^ 1/2 = ca ^ 1/2 * c ^ 1/2
    22.1. 18:02 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Thaletova kružnice, nic? Na ní je přece úplně každý pravoúhlý trojúhelník, a pro úplně každý platí tenhle postup. Pythagoras ani Euklides k tomu nejsou vůbec potřeba.

    Jestli nevěříš, zkus si to spočítat třeba pro délky π a e :-D
    22.1. 18:34 kvr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Ten postup (tak jak jsem jej napsal) používá Euklidovu větu, nikoliv Thaletovu kružnici. To, že si Euklidovu větu můžu s Thaletovy kružnice (nebo taky z Pythagorovy věty), neznamená, že jsem ji tam použil. Taky si ji můžu spočítat přes integrál, ale nebudu tvrdit, že vás dnes v hodinách matematiky navštívil Riemann :facepalm:
    22.1. 19:18 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Rozdíl je v tom, že tamti tři měli něco společného, na rozdíl od Riemanna ;-)

    A ten Řek mi řek', kolik je v Řecku řeckých řek... :-D
    22.1. 20:01 kvr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    > Rozdíl je v tom, že tamti tři měli něco společného, na rozdíl od Riemanna ;-)

    To nic nemění na tom, že ten postup využívá pouze znalosti Euklidovy a Pythagorovy věty, či zjednodušená verze jenom Euklidovy věty. Thales tam není ani náznakem (kromě toho, že je poměrně blízkým důsledkem těch dvou znalostí). Kdybys tohle řekl u tabule, tak si budu myslet, že jsi někde četl pár vět o pravoúhlem trojúhelníku, ale vůbec nevíš, jaký je jejich smysl...

    Jak psal "řešitel" dříve, sice jsi to spočítal správně, ale ten postup není vůbec průhledný a argumentuješ, že nepoužíváš znalosti, které ve skutečnosti využíváš (a staro-Egypťan si to možná dokázal změřit, ale ne formálně dokázat):
    1. Přepona c je výškou rozdělená na díly ca a cb. [comment] To je fakt.
    2. Obě odvěsny jsou násobky odmocniny c. [comment] Viz níže
    3. Odvěsna a a výška jsou násobek odmocniny ca. [comment] S předchozím bodem plyne z Euklidovy věty a přesněji je odvěsna a odmocninou součinu ca a c, nikoliv jen jejich náhodným násobkem.
    4. Odvěsna b a výška jsou násobek odmocniny cb. [comment] Dtto pro b
    5. Buďto to odmocni a vynásob, nebo vynásob a odmocni. [comment] Numerická optimalizace.
    6. Výsledek je týž. [comment] Viz předchozí.
    Přesná verze:
    1. Euklidova věta o odvěsně: a = (ca * c) ^ 1/2
    2. Numerická optimalizace: V některých případech může být snažší spočítat (y * z) ^ 1/2 jako y ^ 1/2 * z ^ 1/2
    22.1. 17:50 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Možná si zapomněl jednu důležitou věc:
    SQR(a*b) = SQR(a)*SQR(b)
    Takže 1.6" a 18.747" dávají přeponu o délce 20.347".

    Z toho vychází tři odmocniny, přibližně: 1.265, 4.33 a 4.51.

    Tudíž jedna odvěsna bude 1.265x4.51, druhá 4.33x4.51, výška 1.265x4.33.

    Zaokrouhleně: a=5.7", b=19.53", v=5.48". Přepočítej si to.

    Podotýkám že odmocnina 1.6 se bude bez kalkulačky počítat mnohem snáze než odmocnina 381.445209 ;-)

    Můj formální postup začíná tím, že definuji vztahy. Pro původní zadání z MIT to bude takhle:

    Díly 9" a 16" dávají přeponu dlouhou 25".

    Člověk na první pohled vidí, že jsou to mocniny čísel 3, 4 a 5. Je to také první pythagorejská trojice, použitá u prvního pravoúhlého trojúhelníka o kterém jsme se na prvním stupni základní školy učili. Kdysi dávno za bolševika.

    Z toho logicky odvodíš že všechny tři strany toho trojúhelníka budou mít délky násobků 5, větší část délky násobků 4 a menší násobků 3. Prostě si to nakreslíš na papír a děláš si u těch stran čárky.

    Tudíž jedna odvěsna bude 3x5, druhá 4x5 a výška, tedy strana kterou musí mít oba ty díly stejnou, 3x4.

    No a takhle si to odvodí i ten staroegyptský vazač uzlů, který o nějakém Euklidovi nemá ani ponětí, natož aby znal jakési věty. Vymyslí si je sám ve chvíli kdy je potřebuje.
    23.1. 07:14 řešitel
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Já na nic nezapomněl. Já si to spočítal různými způsoby. Já tu celou dobu konzultuji tvé "zřejmé" řešení, že je zřejmé jen pro konkrétní hodnoty, a nelze z něj poznat, zda tomu testovaný rozumí. Zbytek za mne už napsal kvr výše.
    23.1. 11:28 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    U zadání 9" a 16" je řešení zřejmé.
    22.1. 15:29 prqek | blog: prqek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    To jsi ale možnosti zadání hodně omezil. Zkus to spočítat třeba pro pi a e. Řešení soustavy rovnic mi nepřijde jako otrocká aplikce našprtaných vzorečků. Na to vlastně potřebuješ vzoreček jen jeden a k tomu vymyslet, jak ho aplikovat.
    20.1. 20:28 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Já třeba na pravoúhlý trojúhelníky vytahuju zpravidla Pythagorovu větu.
    To je správné, ale k ní patří i Pythagorejská_trojice.

    On tu větu totiž Pythagoras nevymyslel, v tom Egyptě jí znali dávno před ním. Stejně tak jako znali "ruské" násobení dávno před Rusy.

    A řekl bych že účel tohohle testu nebyl předvést že uchazeč zvládne vypočítat nejsložitější postup jaký zná, ale právě přesný opak, že zná nebo umí nalézt ten nejjednodušší ;-)
    20.1. 20:40 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Řešení napsal karkar. Odvěsna o celkové délce 5x5 je rozdělena na části 4x4 a 3x3, no a v tu chvíli se čtyři tisíce let starý vazač uzlů začíná smát, protože to je první úloha, kterou svým okousaným rákosovým pisátkem škrábal do nilského bláta před domem života...
    21.1. 10:22 prqek | blog: prqek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    A tohle dělá toho vazače schopnějším než je absolovent současného školství, který najde tři pravoúhlé trojuhleníky, sestaví triviální soustavu tří rovnic a o třech neznámých, kterou snadno vyřeší?
    21.1. 10:33 karkar | skóre: 7 | blog: Kartrolling
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Já osobně myslim že jo. Protože podle těch videí to bez kalkulačky produkt současného školství možná ani nedá.
    21.1. 11:13 hmmmw | skóre: 2 | blog: hmmmw
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Je důležité se sám pochválit, nikdo jiný to neudělá. Ale jen pro jistotu, ty tu soustavu sestavit a spočítat zvládneš?
    21.1. 13:39 karkar | skóre: 7 | blog: Kartrolling
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Nevim, nezamýšlel jsem se nad tím, já tam to 345 řešení viděl na první dobrou. Předpokládám, že bych soustavu 3 rovnic se 3 neznámýma sestavit i vyřešit dokázal, v práci řeším soustavy se spoustou rovnic a se spoustou neznámých ;-)
    a myslíš tyhle: 256 + v^2 = b^2; 81 + v^2 = a^2; a^2 + b^2 = 625;
    pak
    a^2 = 625 - b^2
    tedy
    81 + v^2 = 625 - b^2
    v^2 = 544 - b^2
    a
    256 + 544 - b^2 = b^2
    800- b^2 = b^2
    800 = 2 b^2
    b^2 = 400
    b = 20
    potom
    a^2 = 225
    a = 15
    v^2 = 144
    v = 12

    :-)
    21.1. 13:59 hmmmw | skóre: 2 | blog: hmmmw
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Stačila ta první věta, ale oceňuji, že nejsi jen tlučhuba, jako jiní. :D
    21.1. 14:29 rad
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    v práci řeším soustavy se spoustou rovnic a se spoustou neznámých ;-)
    To bych ti podle toho postupu i věřil :-).
    21.1. 14:50 karkar | skóre: 7 | blog: Kartrolling
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    :-)
    21.1. 18:30 kvr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Ehm, a není jednodušší nahradit a^2 a b^2 hned po prvním řádku a v jedné rovnici dostat jenom 2*v^2 bez dalších neznámých a tedy hned skoro-výsledek?

    Že to bude postavené na 3-4-5 je docela logické, bo jiný rozumně jednoduchý trojúhelník neexistuje. Pořád mi ale není jasný ten jednodušší postup - jakože vidím 3*3*4*4, tak "to nejspíš bude" 3*4 ? Stejně si to pak musím ověřit, ne?
    21.1. 20:28 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Nemusíš, to udělal nějaký Euklid v předminulém kvartálu :-D
    22.1. 15:36 prqek | blog: prqek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Ten vazač by zase neuměl tu kalkulačku ani použít. I když za malou rozšířenost znalosti, že 3,4,5 je pravoúhlý trojuhleník může spíš trojuhleník s ryskou než kalkulačka. Hlavně si ale uvědom, že srovnáváš někoho, pro koho je ta znalost nedílnou součástí jeho práce a někoho, pro koho je to jen jedna z mhona informací, které si naskládal do hlavy během školní docházky a kterou obvykle moc nevyužije, třeba proto, že trojuhleník s ryskou mají v každém papírnictví.
    22.1. 16:51 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Vazač uzlů by uměl použít svojí kalkulačku:

    https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kalaha1.jpg
    22.1. 17:01 prqek | blog: prqek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    To asi jo, ale kalkulačka v tomhle kontextu zas tak důležitá není.
    16.1. 21:02 jbv
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Já si naopak myslim, že 9 let je zoufale málo, škola v civilizovaných zemích není jen o drilu. Pak nám ze škol choděj v 18 řemeslníci, co uměj šroubovat, ale nevěděj jak si udělat daně, jak si zorganizovat čas nebo jak se domluvit s lidma co si je chtějí najmout. Ale naše montovny se radují, protože nikde jinde je nejde zaměstnat. Prostě čr je země minulosti. S rakouskouherským školstvím na věčné časy.
    16.1. 21:28 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    v 18 řemeslníci, co uměj šroubovat
    Právě že neumějí. A když si k učňáku udělají nástavbu a odmaturují z matematiky, tak nedovedou spočítat objem kvádru. Mám s takovými osobní zkušenost :-(

    To rakousko-uherské školství je příliš široký a zavádějící pojem. V rakouské armádě Češi sloužili v dělostřelectvu a u kulometů, protože byli gramotní a technicky natolik zdatní, že ty stroje uměli nejen obsluhovat ale i opravit. Stejně tak v námořnictvu a především na ponorkách! Zatímco Maďara jsi mohl dát tak akorát ke koním. Přitom to byl produkt stejného školství.
    16.1. 22:33 jbv
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Souhlas, všechno to co píšeš absolvent českýho školství zvládne. A nic z toho už dneska ale nestačí na rozumné uplatnění.
    16.1. 22:41 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    17.1. 00:09 jbv
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Třeba to co píšeš nestačí ani za kasu v obchoďáku (neumí s počítačem). Naprosto jim chybí přehled o dnešní době. Pokud vynechám práci v montovně, tak každý druhý matlák je přesvědčí, ať investují poslední stovku do bitcoinu nebo do něčeho ještě rizikovějšího. Typický absolvent česko-rakousko-uherskýho školství je výkonný poslouchač příkazů. Udělá co mu řekneš, bude to dělat celý život pořád dokola a docela dobře. Ale prostě po něm nechtěj, aby se musel sám rozhodovat nebo ještě hůř něco vymyslet. Půlka lidí dneska přijde o práci, když se nám zvednou mzdy natolik, že se konečně vyplatí automatizovat.
    17.1. 17:45 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Na kasu v obchoďáku nepotřebuješ umět s PC, je to matlaplacka pro cvičené pologramotné opice. A je nepopiratelný fakt, že schopnosti mladých klesají globálně, zejména v nejvyspělejších zemích :-D

    https://navratdoreality.cz/loupez-auta-se-nezdarila-protoze-mladi-zlodeji-neumi-ridit-auto-s-manualni-prevodovkou-22450.html
    19.1. 12:40 Valgrind
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Souhlasim. Souvisi to s rozkladem statu a erozi hodnot ve spolecnosti. Je to videt i na uchazecich o praci. Nekdy jsem uz nemel na pohovor nervy a ukoncil jsem jej z fleku. Pred lety byla kvalita uchazecu neco jineho, opravdu se situace behem let zhorsuje. Bohuzel tuto erozi pozoruji u Cechu i u Nemcu, je to strasne smutne. Ale co cekat od lidi, kteri si nechaji od svych statu libit nasilny lockdown kvuli rymicce. Nezbyva nez sledovat erozi v primem prenosu, uzivat si vyholene zeny a bavit se a smat se zelenym, klimaaktivistum a odpurcum zbrani a dalsim zarostlym levicakum.
    17.1. 00:37 karkar | skóre: 7 | blog: Kartrolling
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Ale to tvl není o žádném drilu, to je o náročnosti. Když dítě nemá zápřah, je líný i myslet. Když ho držíš ve střehu, tím že má povinnosti něco znát a kdykoliv je po něm můžeš chtít, tak se soustředí, informace mu lezou do hlavy a ono se je tam snaží zachovat, protože ví, že je bude potřebovat. Když dítěti stačí na jedničku to co mentálně opožděnému spolužákovi, nemá snahu se učit ani o řádek navíc. A ve třídě místo soustředění na výuku přemejšlí o lovení pokémonů.

    Dneska je to nastavený aby základku prolezl mentál,což znamená, že se se všim čeká až to mentál dodělá, takže normální děti se dlubou v nose a myslej na kraviny. A si piš, že pár opožděných je v každý třídě.
    17.1. 07:56 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    jj - mozek je sval - když ho nebudeš trénovat (i částečně tím memorováním zdánlivých zbytečností), tak holt nebude trénovaný. Když ho nevystavíš stresu “cvičně”, tak pak bude stačit kdy na něj v parku bafne veverka a skončí u cvokaře…

    A dalo by se pokračovat…
    17.1. 08:55 RealJ | skóre: 7
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    mozek samozrejme neni sval ale trenovat je ho zapotrebi...
    17.1. 16:46 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malý test, 40 otázek, aneb umíš víc než žáci?
    Samozřejmě to bylo mysleno obrazně
    18.1. 10:50 ehmmm
    Rozbalit Rozbalit vše proc video? neni text?
    Proc to ma jako video a ne jako text s moznosti zobrazeni spravnych odpovedi? To jste to fakt nekdo dokoukal do konce?
    23.1. 08:48 hmmmw | skóre: 2 | blog: hmmmw
    Rozbalit Rozbalit vše Re: proc video? neni text?
    A pak že mladí u ničeho nevydrží a potřebují pětisekundová videa...

    No, řekl bych, že ten kanál chce taky nějakou tu kačku vydělat, takže to potřebuje ve formě videa s komentářem.
    23.1. 14:34 kvr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: proc video? neni text?
    Lidi (opravdu nejen mladí) dokážou zabít hodiny u videa, nad kterým není třeba přemýšlet. Kolega moderní videa kdysi shrnul: amazing effects but zero information.

    Já zásadně koukám na videa, které jsou seekable. Tímhle videem jsem strávil tak 3-5 minut a prošel všechny otázky.
    23.1. 21:30 ehmmm
    Rozbalit Rozbalit vše Re: proc video? neni text?
    No nevim, za kdovijak mladeho se uz nepovazuju, ale vzdyt se na to nedalo koukat. Stejne to odnekud pomalu cetl a to si dokazu precist sam a rychleji. Rozhodne nehodlam nekde "seekovat" a hledat, jestli se uz dostal k dalsi otazce. Proste tabulka se zobrazitelnym sloupcem se spravnymi odpovedmi by mi prisla praktictejsi.
    23.1. 22:47 kvr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: proc video? neni text?
    Koukám, že to mohlo vyznít jako preference. Tak to není - samozřejmě taky radši jednoduchý text. Videa obecně nerad a když už, tak podmínkou je seekable. Partnerka mi občas pošle odkaz na Instagram (nebo co to je), tak ji odpovídám "není seekable, nesleduju" :-D

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.