Národní identitní autorita, tedy NIA ID, MeG a eOP jsou nedostupné. Na nápravě se pracuje [𝕏].
Americký výrobce čipů Nvidia se stal první firmou na světě, jejíž tržní hodnota dosáhla pěti bilionů USD (104,5 bilionu Kč). Nvidia stojí v čele světového trhu s čipy pro umělou inteligenci (AI) a výrazně těží z prudkého růstu zájmu o tuto technologii. Nvidia již byla první firmou, která překonala hranici čtyř bilionů USD, a to letos v červenci.
Po Canonicalu a SUSE oznámil také Red Hat, že bude podporovat a distribuovat toolkit NVIDIA CUDA (Wikipedie).
TrueNAS (Wikipedie), tj. open source storage platforma postavená na Linuxu, byl vydán ve verzi 25.10 Goldeye. Přináší NVMe over Fabric (NVMe-oF) nebo OpenZFS 2.3.4.
Byla vydána OpenIndiana 2025.10. Unixový operační systém OpenIndiana (Wikipedie) vychází z OpenSolarisu (Wikipedie).
České základní a střední školy čelí alarmujícímu stavu kybernetické bezpečnosti. Až 89 % identifikovaných zranitelností v IT infrastruktuře vzdělávacích institucí dosahuje kritické úrovně, což znamená, že útočníci mohou vzdáleně převzít kontrolu nad klíčovými systémy. Školy navíc často provozují zastaralé technologie, i roky nechávají zařízení bez potřebných aktualizací softwaru a používají k nim pouze výchozí, všeobecně známá
… více »Během tradiční ceremonie k oslavě Dne vzniku samostatného československého státu (28. října) byl vyznamenán medailí Za zásluhy (o stát v oblasti hospodářské) vývojář 3D tiskáren Josef Průša. Letos byly uděleny pouze dvě medaile Za zásluhy o stát v oblasti hospodářské, druhou dostal informatik a manažer Ondřej Felix, který se zabývá digitalizací státní správy.
Tor Browser, tj. fork webového prohlížeče Mozilla Firefox s integrovaným klientem sítě Tor přednastavený tak, aby přes tuto síť bezpečně komunikoval, byl vydán ve verzi 15.0. Postaven je na Firefoxu ESR 140.
Bylo oznámeno (cs) vydání Fedora Linuxu 43. Ve finální verzi vychází šest oficiálních edic: Fedora Workstation a Fedora KDE Plasma Desktop pro desktopové, Fedora Server pro serverové, Fedora IoT pro internet věcí, Fedora Cloud pro cloudové nasazení a Fedora CoreOS pro ty, kteří preferují neměnné systémy. Vedle nich jsou k dispozici také další atomické desktopy, spiny a laby. Podrobný přehled novinek v samostatných článcích na stránkách Fedora Magazinu: Fedora Workstation, Fedora KDE Plasma Desktop, Fedora Silverblue a Fedora Atomic Desktops.
Elon Musk oznámil (𝕏) spuštění internetové encyklopedie Grokipedia (Wikipedia). Zatím ve verzi 0.1. Verze 1.0 prý bude 10x lepší, ale i ve verzi 0.1 je podle Elona Muska již lepší než Wikipedia.
Tiskni
Sdílej:
Jestli si myslíš že mají IQ aspoň dvoumístné, zkus je naučit něco staršího než desítková soustava: https://www.youtube.com/watch?v=HJ_PP5rqLg0
A pokud to náhodou pochopí ještě letos, odvoď z toho algoritmus dělení a nauč je i ten.
Soukrome skolstvi umi naucit
Obecne vsak pochybuji, zda je tento a podobne testy dobrou metrikou pro posuzovani kvality vzdelavani.
... já jsem třeba věděl jenom pasivně ("no jo vlastně", když jsem viděl odpověď).
Olympiádu jsem taky nevěděl, ale dokážu si představit, že vědět poslední a následující (možná, když se blíží) může být součástí běžných kulturních znalostí. Ale ten iPhone mi hlava neber - možná bych to trefil, ale jenom kvůli tomu, že jsem se vývojem pro smartphony v té době zabýval. Ale jako obecná znalost? Proč ne třeba první Mac nebo PC nebo Tesla - co je na iPhone tak speciálního?
co je na iPhone tak speciálního?Skvelej marketing nasich bezbrehych a lodema vy/dovazejicich kamosu, woe.
Teď o víkendu jsem něco vysvětloval jedné sedmnáctileté slečně. Měl jsem tam sebou Raspberry Pi připojené k televizi, a to že jsem spustil přehrávání videa příkazem zadaným na klávesnici jí způsobilo šok. Co to vlastně dělám v Midnight Commanderu vůbec nepobrala. Šmatlafoun samozřejmě má a velmi často používá...
Dřív byl vrchol života vojna, po které si s rodičema postavil 3 generační dům na vesnici a v kolbence hákoval do důchodu - a když nezlobil, tak dostal výjední doložku do JugoslávieKonecne v 18 zvladnul vypadnout od rodicu (zdravim dnesni tricatniky/ce v mamahotelu), kdo dneska po skole ma zakladni 1M CZK na 90% hypo trojgeneracniho baraku?, my se duchodu nedozijem. Vyjezdni dolozky se zachvili vrati zkrz CO2, leda bys vyjel k Niagaram na kole.
Kdo dneska po škole má základní 1M CZKNevím - já šetřil prvních 200K na byt za 900K s manželkou společně během doby co jsme bydleli v nájmu. Dcera bude mít to 1M tipuju někdy po vejšce z investic, které jsme pro ni založili. Pokud si ho nevydělá sama. S dnešníma možnostma brigád to není nereálné. Problém je, když se na tobě/ní někdo/něco podepíše a ten start do života ti/ji zkurví - ale to se dělo vždy - viz třeba džínový svět, nebo my děti ze stanice zoo
v 18 nikam nevypadnul - rodiče bydleli s ním v tom trojgenerákuVypadnul v 18 z domova naucit se "vojak se stara, vojak ma". Jo a taky poslouchat kretena, vyjit podobrem s podobnyma nestastnikama a jako neznámý vojín toho času na vopušťáku si zasukat; vsechno IMHO uzitecny dovednosti i pozdejc...
Dcera bude mít to 1M tipuju někdy po vejšce z investic, které jsme pro ni založili.Gratuluji k uhlobaronstvi. Bohuzel vetsina decek k osmnactinam dostane tak leda velky dort - a dopis od obecniho uradu s vymerou pokuty za nezaplacene popelnice zpetne od 12 let veku.
Pokud si ho nevydělá sama. S dnešníma možnostma brigád to není nereálné.Mega z brigad pri studiu jo? Ten byl dobrej...
Vypadnul v 18 z domova naucit se "vojak se stara, vojak ma". Jo a taky poslouchat kretena, vyjit podobrem s podobnyma nestastnikama a jako neznámý vojín toho času na vopušťáku si zasukat; vsechno IMHO uzitecny dovednosti i pozdejc..Na to nemusíš být zavřený 2 roky na vojně a pak doživotně s rodičema v baráku - na to ti stačí zaměstnání v jakém kolik korporátu. Tam je ale výhoda v tom, že z něj můžeš kdykoli (relativně) snadno odejit a když je to nadnárodní korporát, tak to šukání na firemních mejdanech může přinést i mezinárodní zkušenosti Na to fakt nemusíš být uhobaron - stačí mít trochu štěstí do života (ano - stejně tak se to může v životě kvalitně posrat a nemusíš mít ani na chleba - bohužel to tak může dopadnout) Když může syn přitáhnout při škole 7-8K měsíčně čistého, o prázdninách i víc, tak to nevidím nereálně. Mladý kluci co jezdí po stavbách být montérům k ruce tak mají klidně 30K (přes prázdniny). A když to na vejšce vyměníš na zaměstnání při škole, tak bych to neviděl jako nemožné. Samozřejmě to je podmíněné “normální” situací doma - ne, že z toho ještě bude živit dvě děti a nájem v Praze na Pařížské…
1M CZK má dneska každý, kdo není sociál - pokud oba rodiče vydělávají průměrnou mzdu, dokážou za 10 let ten milion ušetřit. Easy.1M/10 let, to je neco jako 8k mesicne stranou. Easy, rikas. Pred deseti lety ovsem mela koruna dvojnasobnou kupni silu (opravdu, koukni na kumulovanou inflaci dle CSU), tedy na zacatku sporili ekvivalent 16k/mesic. To uz je mimo realitu drtive vetsiny domacnosti. A to porat pocitas jedno dite - stale je bezne mit okolo dvou, takze 16k, respektive ekvivalent setreni 32k pred deseti lety. Fucking hard.
dneska za 10M trojgenerační barák nepostavíšBavime se od zacatku o postavil 3 generační dům na vesnici. Ono jestli je to 8 M, nebo 16 M uz nehraje moc roli, viz vyse.
nejsou svázaní jazykovou bariérou
To je jen lokální optimum. Nevšiml jsem si, že bychom už zavedli povinnou výuku čínštiny.
https://www.stream.cz/jak-nas-vidi-svet/stavebnice-merkur-potrapila-cizince-kdo-neco-postavil-a-kdo-to-vzdal-48734789
Samí lemplové, dokonce světového formátu...
Jinak já sport ani olympiádu nesleduji, takže nevím kdo pořádal, kdo bude atd. V datumech, kdy bylo co releasnuto (iPhone apod.) také nemám přehled.Na toto mne take dostal.
Olympiadu nesleduji tim spise, ze je to dnes prehlidka transsexualu. To at si woke soudruzi nechaji, na to koukat nehodlam.
Výška pravoúhlého trojúhelníku dělí přeponu na části o délce 9 a 16 palců. Vypočítejte výšku a délky odvěsen.
Výška pravoúhlého trojúhelníku dělí přeponu na části o délce 9 a 16 palců. Vypočítejte výšku a délky odvěsen.MIT? Asi mi něco uniká. Tohle je úloha pro základní školu, ne?
.
Já třeba na pravoúhlý trojúhelníky vytahuju zpravidla Pythagorovu větu.
Stačí, protože to bylo taky jediný, na co jsem si takhle z hlavy vzpomněl a i přesto "to dal". Ale jenom proto, že tam jsou ty "hezký čísla", kde jdou odmocniny spočítat (no, spíš odhadnout v mém případě...) z hlavy. Obecně jsem si tedy sestavil věci jako:
b = sqrt(((c1 + c2)^2 - c1^2 + c2^2) / 2)
ale v roce ~1870 bych si (v případě jiných čísel než c1=16 a c2=9) mohl o studiu na MIT asi jenom nechat zdát... 
ale v roce ~1870 bych si (v případě jiných čísel než c1=16 a c2=9) mohl o studiu na MIT asi jenom nechat zdát...Řekl bych že právě tohle byl účel té úlohy. Ne ohánět se soustavou tří rovnic, nebo znalostí namemorovaných starověkých pouček, ale zamyšlení se nad problémem. Proto jednoduché zadání. Úkol byl myslet, nikoliv počítat. Já když jsem to tenkrát řešil, tak jsem si na nějakého Euklida ani nevzpomněl. Prostě jsem si ty strany očárkoval, odvodil že menší část bude mít strany dělitelné 3, větší dělitelné 4, a celý trojúhelník dělitelné 5 (někteří tu asi vůbec netuší, že když rozříznou pravoúhlý trojúhelník podle výšky, budou mít vzniklé části strany ve stejném poměru jako ten původní, tedy tady 3:4:5), a měl jsem výsledek dřív, než bych ty tři rovnice dopsal, o jejich řešení nemluvě. Prostě stačilo jen chvilku myslet, takže jsi přijat
Ezop se ho hned ptá, čemu že se na trávě v lese právě řehtá?Můžeš konkrétně uvést co přesně jsem tam překroutil?
O lavici vedle to mezitím jiný uchazeč vyřešil z hlavy a nepotřeboval k tomu ani tabulky ani logaritmické pravítko. Kdo bude spíš přijat? Ten, který otrockým počítáním jednoho příkladu stráví půlku zkoušky, nebo ten, který si při pohledu na zadání uvědomí, že daný trojúhelník se stranami dělitelnými pěti lze složit z trojúhelníku se stranami dělitelnými čtyřmi a trojúhelníku se stranami dělitelnými třemi, přičemž jejich společná strana bude logicky dělitelná dvanácti? Dostane Euklidův žák přednost před novým Euklidem nebo naopak?
A wo tom to je...
Jo a mezi námi, vypočítat odmocniny 4225, 5184 a 9409 bude mnohem jednodušší než pokud otrocky aplikuješ našprtané vzorečky z těch vět a budeš muset počítat odmocniny 39753025, 48776256 a 21902400, tužkou na papíře!
Formální postup tedy je:
v = (ca * cb) ^ 1/2 = ca^1/2 * cb^1/2 a = (ca^2 + v^2) ^ 1/2 = (ca^2 + ca*cb) ^ 1/2 = ca ^ 1/2 * (ca + cb) ^ 1/2 b = (cb^2 + v^2) ^ 1/2 = (cb^2 + ca*cb) ^ 1/2 = cb ^ 1/2 * (ca + cb) ^ 1/2Případně rovnou zkratkou na Euklidovu větu o odvěsně:
a = (ca * c) ^ 1/2 = ca ^ 1/2 * c ^ 1/2
A ten Řek mi řek', kolik je v Řecku řeckých řek...
To nic nemění na tom, že ten postup využívá pouze znalosti Euklidovy a Pythagorovy věty, či zjednodušená verze jenom Euklidovy věty. Thales tam není ani náznakem (kromě toho, že je poměrně blízkým důsledkem těch dvou znalostí). Kdybys tohle řekl u tabule, tak si budu myslet, že jsi někde četl pár vět o pravoúhlem trojúhelníku, ale vůbec nevíš, jaký je jejich smysl...
Jak psal "řešitel" dříve, sice jsi to spočítal správně, ale ten postup není vůbec průhledný a argumentuješ, že nepoužíváš znalosti, které ve skutečnosti využíváš (a staro-Egypťan si to možná dokázal změřit, ale ne formálně dokázat):
a odmocninou součinu ca a c, nikoliv jen jejich náhodným násobkem.
b
a = (ca * c) ^ 1/2
(y * z) ^ 1/2 jako y ^ 1/2 * z ^ 1/2
SQR(a*b) = SQR(a)*SQR(b)Takže 1.6" a 18.747" dávají přeponu o délce 20.347". Z toho vychází tři odmocniny, přibližně: 1.265, 4.33 a 4.51. Tudíž jedna odvěsna bude 1.265x4.51, druhá 4.33x4.51, výška 1.265x4.33. Zaokrouhleně: a=5.7", b=19.53", v=5.48". Přepočítej si to. Podotýkám že odmocnina 1.6 se bude bez kalkulačky počítat mnohem snáze než odmocnina 381.445209
Můj formální postup začíná tím, že definuji vztahy. Pro původní zadání z MIT to bude takhle:
Díly 9" a 16" dávají přeponu dlouhou 25".
Člověk na první pohled vidí, že jsou to mocniny čísel 3, 4 a 5. Je to také první pythagorejská trojice, použitá u prvního pravoúhlého trojúhelníka o kterém jsme se na prvním stupni základní školy učili. Kdysi dávno za bolševika.
Z toho logicky odvodíš že všechny tři strany toho trojúhelníka budou mít délky násobků 5, větší část délky násobků 4 a menší násobků 3. Prostě si to nakreslíš na papír a děláš si u těch stran čárky.
Tudíž jedna odvěsna bude 3x5, druhá 4x5 a výška, tedy strana kterou musí mít oba ty díly stejnou, 3x4.
No a takhle si to odvodí i ten staroegyptský vazač uzlů, který o nějakém Euklidovi nemá ani ponětí, natož aby znal jakési věty. Vymyslí si je sám ve chvíli kdy je potřebuje.
Já třeba na pravoúhlý trojúhelníky vytahuju zpravidla Pythagorovu větu.To je správné, ale k ní patří i Pythagorejská_trojice. On tu větu totiž Pythagoras nevymyslel, v tom Egyptě jí znali dávno před ním. Stejně tak jako znali "ruské" násobení dávno před Rusy. A řekl bych že účel tohohle testu nebyl předvést že uchazeč zvládne vypočítat nejsložitější postup jaký zná, ale právě přesný opak, že zná nebo umí nalézt ten nejjednodušší
v práci řeším soustavy se spoustou rovnic a se spoustou neznámýchTo bych ti podle toho postupu i věřil
.
v 18 řemeslníci, co uměj šroubovatPrávě že neumějí. A když si k učňáku udělají nástavbu a odmaturují z matematiky, tak nedovedou spočítat objem kvádru. Mám s takovými osobní zkušenost
To rakousko-uherské školství je příliš široký a zavádějící pojem. V rakouské armádě Češi sloužili v dělostřelectvu a u kulometů, protože byli gramotní a technicky natolik zdatní, že ty stroje uměli nejen obsluhovat ale i opravit. Stejně tak v námořnictvu a především na ponorkách! Zatímco Maďara jsi mohl dát tak akorát ke koním. Přitom to byl produkt stejného školství.
https://navratdoreality.cz/prokrastinace-v-praci-21910.html
https://navratdoreality.cz/loupez-auta-se-nezdarila-protoze-mladi-zlodeji-neumi-ridit-auto-s-manualni-prevodovkou-22450.html