abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 20:55 | Nová verze

    Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 16:22 | Nová verze

    Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 15:55 | Pozvánky

    Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových

    … více »
    Zdenek H. | Komentářů: 1
    včera 15:44 | IT novinky Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 13:55 | Komunita

    Richard Stallman přednáší ve středu 7. května od 16:30 na Technické univerzitě v Liberci o vlivu technologií na svobodu. Přednáška je určená jak odborné tak laické veřejnosti.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 8
    28.4. 23:33 | Nová verze

    Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.04.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    28.4. 17:22 | Zajímavý projekt

    TmuxAI (GitHub) je AI asistent pro práci v terminálu. Vyžaduje účet na OpenRouter.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    28.4. 17:00 | Nová verze

    Byla vydána nová verze R14.1.4 desktopového prostředí Trinity Desktop Environment (TDE, fork KDE 3.5, Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání. Podrobný přehled v Changelogu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    27.4. 21:33 | Nová verze Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    26.4. 23:00 | Komunita

    V Tiraně proběhl letošní Linux App Summit (LAS) (Mastodon). Zatím nesestříhané videozáznamy přednášek jsou k dispozici na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Jaký filesystém primárně používáte?
     (58%)
     (1%)
     (9%)
     (21%)
     (4%)
     (1%)
     (2%)
     (0%)
     (1%)
     (3%)
    Celkem 481 hlasů
     Komentářů: 18, poslední 17.4. 12:41
    Rozcestník

    Posledný opravár

    8.4.2014 12:09 | Přečteno: 1405× | Žumpa | poslední úprava: 8.4.2014 12:17

    Posledné dianie okolo slobodného softvéru, skôr myslím Linux enviroment, mi pripomenulo môjho výborného bývalého kolegu a firmu z ktorej som ja blbec odišiel.

    Janko robil v našej firme servisáka, takého toho poctivého, s osciloskopom, na kolene vyrobené sondy, násobiče, deličky, kábliky s krokodílkami, ihlami, však bastliči to určite poznáte. Bol to ohromný típek, s ktorým bola vždy sranda, ale o tom možno inokedy. Mali sme zmluvný servis s viacerými značkami, niektoré robili školenia, niektoré len za poplatok vydali potvrdenie, že máme papier na záručné opravy. Pretože ja ako hobby bastlič som s pájkovačkou strávil celú mladosť, rád som sa zapájal do neriešiteľných problémov, to boli fakt pekné časy.

    Práce mal dosť, či už záručné opravy vyhlásenách značiek a asi ako jediný v meste zachraňoval elektroniku všetkého druhu, už vtedy bolo v móde vyhadzovať celé komponenty. Pritom stačilo prehriať studený spoj, vymeniť odpor za pár halierov, alebo tranzistor za päť korún. Robí toto ešte niekto?

    Čo som týmto vlastne chcel povedať, len taký svoj súkromný názor na to že netreba všetko vyhodiť, hoci to na prvý pohľad vyzerá že to za nič nestojí. Oprava, alebo vylepšenie pomôže veľa ľuďom, v slobodnom svete to platí niekoľko násobne viac, raz opravíš a potešíš milióny ľudí. So systemd si pripadám ako keď som začínal s Linuxom, proste po rokoch zas na začiatku. Tá funkčnosť so sledovaním démonikov a závislostí sa nedala dopísať? Vieme že dala, len to by sa nehovorilo viac o autorovi ako o kóde. A kým sa ešte vychytajú detské chyby, alebo ho skôr zahodíme nahradíme niečim novším?

    Ako písal Sešívaný, veci sa riešia na mailing listoch, tu nič nezmením, ale možno si to niekto zapamätá ako názor naštvaného užívateľa, keď sa bude rozmýšľať ako postupovať.

    Brňácky RedHeťáci sú borci, tak nechcem aby to vyznelo, že to je proti zdejším RH štamgastom, tým česť a sláva.

    Tak ešte sa vrátim k bývalej firme, mal som tam slušný plat, keď som odchádzal šéf mi ponúkol zo dňa na deň raz taký plat, iné oddelenie, konečne nie, hambím sa to vysloviť, mark....., ale to čo som chcel IT, a ja blbec som odišiel, to človek až časom zistí, že nieje všetko zlato čo sa bliští. No také firmy sa dnes hľadajú lupou a ja som to vtedy nejak nevidel :( Jankové hobby bol bicykel a trénoval ako profík, čo sa mu stalo osudným, keď dostal na bicykli infarkt, česť jeho pamiatke. Bol to výborný kolega, keby sa to všetko ešte niekedy dalo zažiť.        

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    8.4.2014 12:18 R
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Posledný opravár
    Ano, opravy sa robia - ale oplati sa to len pri drahsich veciach. Su na to aj diskusne fora.
    8.4.2014 12:35 seržant
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Posledný opravár
    Brňácky RedHeťáci sú borci, tak nechcem aby to vyznelo, že to je proti zdejším RH štamgastom, tým česť a sláva.

    Akorát, že ten jejich Linux je za prachy. Zadarmo je akurát Fedora, která stojí za hov**.
    gtz avatar 8.4.2014 14:41 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Posledný opravár
    Co kecáš trolle? RH i SUSE jsou zdarma a platí se jen a pouze podpora.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    8.4.2014 14:45 lawrence
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Posledný opravár
    To je u Windows taky.
    8.4.2014 16:32 TM
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Posledný opravár
    Jak za prachy?
    Velka firma si pořídí RHEL s placenou podporou, ti, kteří ji nepotřebují použijí CentOS s aktualizacemi zdarma ... no a kaskadér si nainstaluje Fedoru.
    Nemůžu si CentOS vynachválit. Mít zdarma tak kvalitní OS se spoustou softwaru, to je skoro zázrak.
    8.4.2014 18:56 bind
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Posledný opravár
    CentOS má zastaralý software jako hrom.
    8.4.2014 19:30 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Posledný opravár
    Á, pán raději nový software s novými chybami^Wvlastnostmi.
    9.4.2014 08:02 TM
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Posledný opravár
    Jako fakt dík, ale rád používám to, co funguje.
    =^..^= AmigaPower® avatar 8.4.2014 12:28 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Posledný opravár
    Já furt něco bastlim...
    Bedňa avatar 8.4.2014 13:15 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Posledný opravár
    Ale komerčne to už asi nikto nerobí, možno len pri drahších veciach ako písal Rko. Teda osobne už žiadny taký servis nepoznám, počítam tak v Blave, alebo Košiciach niečo bude.
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    8.4.2014 12:37 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Posledný opravár
    Hm... takovyho bych potreboval. Par mesicu po zaruce odesel netbook, nenabiji (a v trafu ani kabelu to neni). Ted premejslim, ze bych ho v zoufalstvi zkusil propect, kolega si ted takhle zachranil svuj stroj :-)
    Grunt avatar 8.4.2014 12:54 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Posledný opravár
    Hm... takovyho bych potreboval.
    Takový servisek bude dneska úplně na nic. Téměř veškerá elektronika je integrovaná. Klíčové slova platné dnes jsou ICT a JTAG. Téměř veškerá dnešní elektronika má JTAG (snad i blbá pračka) a ve fabrice ve které se skládá se před umístěním na pult projede programem jestli všechny součástky jedou tak jak mají. Bohužel je docela problém vůbec zjistit k některým přístrojům pinout (ač normalizovaný, výrobci ho záměrně schovávají aby si krom nich nikdo přístroje nemohl debugovat), program který provádí boundary scan jsem ještě v životě neviděl.
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    8.4.2014 13:18 R
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Posledný opravár
    Nie, nebude. Najcastejsie su zavady v napajani, skratovane kondenzatory a pod.
    Grunt avatar 9.4.2014 14:38 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Posledný opravár
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    9.4.2014 23:03 R
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Posledný opravár
    Nabijanie nema nic s JTAGom. To sa opravuje tak, ze sa do ruky zoberie multimeter a meria sa. Bud v zapnutom stave napatie, alebo vo vypnutom stave diodovym testom a ohmmetrom.

    JTAG sa pri opravach pouziva malokedy - prakticky len na preflashovanie firmwaru, ak nie je ina moznost (napr. flash pamat integrovana v procesore). V praxi je jednoduchsie flash pamat odspajkovat, vlozit do programatora a prispajkovat naspat ako sa srat s nejakym polofunkcnym (v lepsom pripade) JTAGom.
    8.4.2014 13:17 R
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Posledný opravár
    Porucha nabijania je casta zavada notebookov. Pecenie je v takomto pripade nezmysel, tym to mozes akurat dorazit. Treba omerat okolo nabijacieho IO, casto byva prave on vadny + nejake suciastky okolo. Novy sa zozenie na eBay a par dolarov, vymeni a hotovo.
    9.4.2014 07:57 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Posledný opravár
    Konektor vadny neni a ted bych prave potreboval nekoho, kdo projede ty soucastky okolo :-)
    gtz avatar 9.4.2014 17:40 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Posledný opravár
    většinou bývá problém v napájecí části (někdy se uviklá konektor), někdy je problém v kabelu, někdy v nabíječce. Párkrát co jsem viděl byl šluslý kondr u vstupní části . Pokud se jedná o HP, tak bych zkusil vzít jiný adaptér z podobného NTB popř. bych tam zkusil dát jinou baterku (to jsi předpokládám zkoušel?). A neodešla náhodou jen baterka do pryč?
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    9.4.2014 23:07 R
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Posledný opravár
    Ak sa pouzije neoriginalny smejdovy alebo vadny adapter (skrat v zlomenom kabli), tak sa da odpalit detekcia adaptera v notebooku alebo aj riadenie nabijania. Obzvlast citlive su notebooky, kde je v napajacom konektore stredny pin na detekciu typu adaptera (HP, DELL).
    gtz avatar 10.4.2014 18:31 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Posledný opravár
    ten brouk v NTB se dá odpálit i použitím velice levného adaptéru pro auta. Myslel jsem právě na to HP, kde je vedení 3 vodičově.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    15.4.2014 06:47 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Posledný opravár
    Jo, to vim taky, ale jak jsem psal, konektorem, kabelem ani nabijeckou to neni.
    gtz avatar 15.4.2014 15:33 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Posledný opravár
    Někdy jsem se setkal s tím, že je šluslá baterka (při vytáhnutí a změření dávala celkem normální kapacitu, ale po dání zpět do NTB a připojení adaptéru ani ťuk -> tehdy na vině byl ten malý šváb co je v baterce). A vůbec jsi nenapsal co je to za typ NTB?
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    Grunt avatar 8.4.2014 12:55 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Posledný opravár
    o systemd si pripadám ako keď som začínal s Linuxom
    Jaktože jsem už od začátku věděl o čem to bude? Konec diskuse.
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    8.4.2014 14:22 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Posledný opravár

    Ta myšlenka, že se nebudou vyměňovat celé desky ale hledat studeňáky a vyměňovat jednotlivé součástky, zní krásně. Ale jen do chvíle, než si člověk uvědomí, kolik stojí hodina práce takového kvalifikovaného opraváře. Pak už ta představa, že někdo bude půl dne hledat studeňák nebo problémový odpor, najednou tak lákavě nevypadá - zejména uvědomíte-li si, že objevil-li se jeden problém tohoto typu, za měsíc může být o kus vedle další.

    Alternativou je návrat k předlistopadové ekonomice, kde se opravovalo a kutilo ostošest, ale jen proto, že věci (zejména elektronika) byly nesmyslně drahé a lidská práce byla považována za bezcennou. A po tom se mi rozhodně nestýská…

    8.4.2014 16:17 xxxxxxxxxxx | skóre: 13 | blog: rhrtshrth
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Posledný opravár
    Zapomněl jsi ještě na jednu cestu: FREE-Enginering!!!
    8.4.2014 16:44 TM
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Posledný opravár
    Ono všeho s mírou. To co se děje teď, je opačný extrém, jehož výsledkem jsou tuny neopravitelného braku a šuntu, jehož likvidace má nemalé náklady.
    Současný stav je výhodný jen pro někoho a koncový spotřebitel to rozhodně není.
    Že zrovna od vás budu číst takové hovadiny by mě nenapadlo. Opravovalo se samozřejmě i na Západě - jen ne úplně vše, protože v některých případech to opravdu bylo neekonomické.
    8.4.2014 17:18 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Posledný opravár
    Opravovalo se samozřejmě i na Západě - jen ne úplně vše, protože v některých případech to opravdu bylo neekonomické.

    Ano, opravovalo se víc i na západě. Jenže od té doby se posunula hranice toho, kdy se to ještě vyplatí. U nás se pochopitelně posunula víc, takže nám to připadá víc nezvyklé.

    Můžeme se samozřejmě bavit o tom, jestli je ta rovnováha posunuta určitými skrytými náklady - IMHO očividně je - ale to nic nemění na tom, že pokud se nezdraží výrobní náklady na masově vyráběnou elektroniku (třeba vynuceným zanesením těch skrytých nákladů) nebo nezlevní práce lidí schopných ji opravovat (včetně potřebného vybavení a zázemí), nelze očekávat obrat zpět k větší míře opravování.

    Bedňa avatar 8.4.2014 17:55 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Posledný opravár
    Zmluvný servisáci dostávajú od výrobcov známe bugy, takže občas je to len zaletovanie, alebo prehriatie nejakého miesta na plošáku.

    K napísaniu blogu ma viedla aj myšlienka čo mi už nejakú dobu vŕta hlavou, že pôjdem pozrieť bývalého šéfa a vybalím naňho že chcem späť. Len neviem ako to spraviť aby to nevyzeralo idiotsky. Tu by som uvítal radu. Rozišli sme sa v dobrom, ale cítim to zo svojej strany tak trochu ako podraz. Vzťahy boli nadštandartné poznám jeho rodinu, bol som mu pomôcť keď prestavoval barák a tak.
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    9.4.2014 07:28 rastos | skóre: 63 | blog: rastos
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Posledný opravár
    Len neviem ako to spraviť aby to nevyzeralo idiotsky.
    Na to sa vykašli. Po týždni na to už nikto myslieť nebude.
    Bedňa avatar 9.4.2014 19:59 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Posledný opravár
    To by som bol rád. Zaujímavé je že každý kto ho nepozná, si myslí že je to hajzel, tvrďas a neviem čo (inak som si to myslel aj ja). No keď si získaš jeho dôveru tak je ako tata :) Teraz z toho mám strach ako z návratu strateného syna :)

    Vždy keď si na to spomeniem tak si horím, toto som posral. Si predstav že poslal do prdele zákazníka s ktorím som sa nepohodol (inak jeho dlhoročný kamarát), len preto aby sa ma zastal, lebo vedel že mám pravdu. Sa nebavili spolu tri mesiace :)

    Ako splnil som si nejaké sny len by som zas uvítal teplo "rodinnej" firmy.
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    8.4.2014 18:12 rbc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Posledný opravár
    Jenomze ten ekonomicky tlak levnejsi vymenit nez opravit, ktery zdaleka neni jen o "cene prace" ale i obezlicek vyrobcu jak vylepsit svuj byznys (vymena cele prevodovky misto vymeny oleje a gufer), totiz skryva napr. naklady spojene s neustalym rustem objemu odpadu.

    Srovnavat cenu elektroniky s predlistopadovou dobou je nesmyslne, protoze jeji vysi jednak ovlivnovaly zasahy statu jako importni omezeni a samozrejme tehdejsi stav technologii a konkurence. Ani s tou (bez)cennosti prace to tak neni a je nutne vzdycky vztahovat k tehdejsim realnym cenam, hlavne k beznym a nezbytnym nakladum jako zakladni potraviny, bydleni, energie, voda, PHM.

    8.4.2014 19:13 jekub
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Posledný opravár
    a nebylo by snazší znovu povolit volovo?
    8.4.2014 19:43 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Posledný opravár
    Jakkoli zákaz používání olova v elektronice považuji za nesmyslný, nemyslím si, že by to situaci nějak zásadně změnilo.
    14.4.2014 00:11 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Posledný opravár
    Bezolovnaté pájky se během několika málo let drolí a křehnou, což životnost elektroniky omezuje na dobu těsně přesahující povinnou záruční dobu. Možná, že výrobcům to tak vyhovuje, ale spotřebitelům, to bych pochyboval. Jo schválně si doma zkuste bezolovnatou pájkou něco udělat sám.
    Quando omni flunkus moritati
    14.4.2014 05:48 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Posledný opravár

    …tedy až na to, že sám mám několik kusů RoHS-compliant elektroniky, které i po 6-7 letech bez problémů fungují. A pokud se mi něco z té doby rozbilo, tak šlo spíš o mechanické závady.

    Ne že by bezolovnaté pájky nebyly náročnější na zpracování a že by statisticky o něco nezkracovaly životnost. Ale kritika by se neměla zvrhnout v propagandu. A strašení tím, že cokoli, co má v sobě bezolovnatou pájku musí zaručeně přestat fungovat po dvou letech a pár měsících, není nic jiného než propaganda.

    8.4.2014 21:03 R
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Posledný opravár
    Uz som "par" veci opravil a s bezolovom je problemov dost malo. Na prvom mieste su jednoznacne elektrolyticke kondenzatory.
    9.4.2014 23:20 R
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Posledný opravár
    V niektorych situaciach su opravy jednoznacne vyhodne - ked ma firma velky pocet zariadeni rovnakeho typu, casom sa objavia typicke zavady. Staci raz problem analyzovat a nasledne uz opravy "sekat" jednu za druhou.

    Namiesto 100 novych monitorov po 100 EUR sa nakupi 400 kondenzatorov po par centoch. Za polhodinu az hodinu je monitor opraveny (najviac prace je rozobrat ho a zlozit).
    13.4.2014 01:08 ::: | skóre: 14 | blog: e_lama
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Posledný opravár
    TL,NS;DR

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.