Jonathan Thomas oznámil vydání nové verze 3.4.0 video editoru OpenShot (Wikipedie). Představení novinek také na YouTube. Zdrojové kódy OpenShotu jsou k dispozici na GitHubu. Ke stažení je i balíček ve formátu AppImage. Stačí jej stáhnout, nastavit právo na spouštění a spustit.
Byla vydána nová verze 1.6 otevřeného, licenčními poplatky nezatíženého, univerzálního ztrátového formátu komprese zvuku Opus (Wikipedie) a jeho referenční implementace libopus. Podrobnosti na demo stránce.
Vojtěch Polášek představil Vojtux, tj. linuxovou distribuci pro zrakově postižené uživatele. Vychází ze spinu Fedory 43 s desktopovým prostředím MATE. Konečným cílem je, aby žádný Vojtux nebyl potřeba a požadovaná vylepšení se dostala do upstreamu.
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) druhá RC verze GIMPu 3.2. Přehled novinek v oznámení o vydání. Podrobně v souboru NEWS na GitLabu.
Nové číslo časopisu Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 160 (pdf).
Izrael od února zakáže dětem používat v prostorách základních škol mobilní telefony. Podle agentury AFP to uvedlo izraelské ministerstvo školství, které zdůraznilo negativní dopady, které na žactvo používání telefonů má. Izrael se tímto krokem přidává k rostoucímu počtu zemí, které dětem ve vzdělávacích zařízeních přístup k telefonům omezují.
Internetová společnost Google ze skupiny Alphabet pravděpodobně dostane příští rok pokutu od Evropské komise za nedostatečné dodržování pravidel proti upřednostňování vlastních služeb a produktů ve výsledcích vyhledávání. V březnu EK obvinila Google, že ve výsledcích vyhledávání upřednostňuje na úkor konkurence vlastní služby, například Google Shopping, Google Hotels a Google Flights. Případ staví Google proti specializovaným
… více »Byl oznámen program a spuštěna registrace na konferenci Prague PostgreSQL Developer Day 2026. Konference se koná 27. a 28. ledna a bude mít tři tracky s 18 přednáškami a jeden den workshopů.
Na webu československého síťařského setkání CSNOG 2026 je vyvěšený program, registrace a další informace k akci. CSNOG 2026 se uskuteční 21. a 22. ledna příštího roku a bude se i tentokrát konat ve Zlíně. Přednášky, kterých bude více než 30, budou opět rozdělené do tří bloků - správa sítí, legislativa a regulace a akademické projekty. Počet míst je omezený, proto kdo má zájem, měl by se registrovat co nejdříve.
Máirín Duffy a Brian Smith v článku pro Fedora Magazine ukazují použití LLM pro diagnostiku systému (Fedora Linuxu) přes Model Context Protocol od firmy Anthropic. I ukázkové výstupy v samotném článku obsahují AI vygenerované nesmysly, např. doporučení přeinstalovat balíček pomocí správce balíčků APT z Debianu místo DNF nativního na Fedoře.
Tyto výukové hry využívám již nějakou dobu (několik let) u nás ve škole. Trpělivě jsem čekal na někoho, kdo by obě aplikace přeložil. Dočkal jsem se, lokalizaci jsem vyrobil, abych posléze zjistil, že na naši mršku češtinu bude potřeba programátora. Proč?
Nejprve bych si ovšem dovolil oba projekty krátce představit. Vznikly jako součást legendárního projektu Tux4Kids. Nejznámější a nejúspěšnější dítě (nebo mládě?) tohoto projektu - TuxPaint - žije svým vlastním bujarým životem popové hvězdy, zatímco oba titulní programy občas přespávaly delší dobu v repositářích bez jediného cvs či svn pohlazení svých vývojářů, což v případě Tuxmath vyústilo v několikaleté kóma.
Ovšem našel se nový hlavní vývojář (David Bruce), který obě aplikace adoptoval a celkem intenzivně se jim věnuje.
V této hře si procvičíte kupecké počty (sčítání, odčítání, násobení a dělení celých čísel) v roli sestřelovače komet Tuxe. Nejprve byste měli projít Vesmírnou akademií, kde můžete procvičovat různé typy příkladů, odpovídající vašim matematickým dovednostem (např. psaní číslic, sčítání do pěti, násobilka 13, násobení a dělení celých čísel, ...). Jestliže se po absolvování akademie cítíte jako opravdový matematický geek kupeckých počtů - vrhněte se na hru a nekompromisně si to rozdejte s příklady všech možných typů!
Jak již název napovídá, čeká vás výuka psaní na klávesnici. K dispozici máte dvě hry a výukové lekce: Ve Vodopádu ryb polykáte jako Tux ryby po správném zmáčknutí klávesy. Pokud již jste přecpaní rybami, absolvujte vesmírné dobrodružství při Sestřelování komet. Výukové lekce - k dispozici je několik krátkých lekcí, které slouží jako příklady pro psaní vlastních lekcí. Upravíte vzorové xml soubory a můžete třebas vytvořik kompletní kurs pro psaní všemi deseti.
Tuxtype zatím trpí chybou, která se projevuje při psaní některých českých znaků: Pokud slovo obsahuje ě, š, č, ř, ž, ů napíše se sice správně, ale na zmáčknutí klávesy vůbec nereaguje. Ze seznamu slov pro češtinu jsem tedy dočasně odstranil slova s výše uvedenými znaky.
V Tuxmath zase není možné při zapisování svého jména do Síně slávy použít diakritiku.
Najde se někdo, jehož sluchu lahodí spojení sdl a utf8 a sepsal by patch?
Tuxmath 1.5.8 již češtinu obsahuje, svn verze opravuje několik drobností v překladu a dost velké zpomalení hry při přechodu na další level. U Tuxtype není české téma ještě ani součástí svn.
Pro Mandrivu 2008.0 jsem však vytvořil rpm balíčky z svn verzí včetně češtiny u obou aplikací. Uživatelé jiných distribucí si můžou stáhnout SRPMS a zkompilovat si vlastní balíček.
Tiskni
Sdílej: