Mozilla začne od ledna poskytovat komerční podporu Firefoxu pro firmy. Jedná se o podporu nad rámec stávající podpory, která je k dispozici pro všechny zdarma.
V Bolzanu probíhá konference SFSCON (South Tyrol Free Software Conference). Jean-Baptiste Kempf, zakladatel a prezident VideoLAN a klíčový vývojář VLC media playeru, byl na ní oceněn cenou European SFS Award 2025 udělovanou Free Software Foundation Europe (FSFE) a Linux User Group Bolzano‑Bozen (LUGBZ).
Open-source minimalistický trackball Ploopy Nano byl po modelech modelech Classic a Thumb Trackball také aktualizován. Nová verze Nano 2 používá optický senzor PAW3222 a k původně beztlačítkovému designu přidává jedno tlačítko, které ve výchozí konfiguraci firmwaru QMK přepíná režim posouvání koulí. Sestavený trackball nyní vyjde na 60 kanadských dolarů (bez dopravy a DPH).
Github publikoval Octoverse 2025 (YouTube), tj. každoroční přehled o stavu open source a veřejných softwarových projektů na GitHubu. Každou sekundu se připojil více než jeden nový vývojář. Nejpoužívanějším programovacím jazykem se stal TypeScript.
Kit je nový maskot webového prohlížeče Firefox.
Mastodon (Wikipedie) - sociální síť, která není na prodej - byl vydán ve verzi 4.5. Přehled novinek s náhledy v oznámení na blogu.
Německo zvažuje, že zaplatí místním telekomunikačním operátorům včetně Deutsche Telekom, aby nahradili zařízení od čínské firmy Huawei. Náklady na výměnu by mohly přesáhnout dvě miliardy eur (bezmála 49 miliard Kč). Jeden scénář počítá s tím, že vláda na tento záměr použije prostředky určené na obranu či infrastrukturu.
Po dvaceti letech skončil leader japonské SUMO (SUpport.MOzilla.org) komunity Marsf. Důvodem bylo nasazení sumobota, který nedodržuje nastavené postupy a hrubě zasahuje do překladů i archivů. Marsf zároveň zakázal použití svých příspěvků a dat k učení sumobota a AI a požádal o vyřazení svých dat ze všech učebních dat.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zahajuje sektorové šetření v oblasti mobilních telekomunikačních služeb poskytovaných domácnostem v České republice. Z poznatků získaných na základě prvotní analýzy provedené ve spolupráci s Českým telekomunikačním úřadem (ČTÚ) ÚOHS zjistil, že vzájemné vztahy mezi operátory je zapotřebí detailněji prověřit kvůli možné nefunkčnosti některých aspektů konkurence na trzích, na nichž roste tržní podíl klíčových hráčů a naopak klesá význam nezávislých virtuálních operátorů.
Různé audity bezpečnostních systémů pařížského muzea Louvre odhalily závažné problémy v oblasti kybernetické bezpečnosti a tyto problémy přetrvávaly déle než deset let. Jeden z těchto auditů, který v roce 2014 provedla francouzská národní agentura pro kybernetickou bezpečnost, například ukázal, že heslo do kamerového systému muzea bylo „Louvre“. 😀
Tyto výukové hry využívám již nějakou dobu (několik let) u nás ve škole. Trpělivě jsem čekal na někoho, kdo by obě aplikace přeložil. Dočkal jsem se, lokalizaci jsem vyrobil, abych posléze zjistil, že na naši mršku češtinu bude potřeba programátora. Proč?
Nejprve bych si ovšem dovolil oba projekty krátce představit. Vznikly jako součást legendárního projektu Tux4Kids. Nejznámější a nejúspěšnější dítě (nebo mládě?) tohoto projektu - TuxPaint - žije svým vlastním bujarým životem popové hvězdy, zatímco oba titulní programy občas přespávaly delší dobu v repositářích bez jediného cvs či svn pohlazení svých vývojářů, což v případě Tuxmath vyústilo v několikaleté kóma.
Ovšem našel se nový hlavní vývojář (David Bruce), který obě aplikace adoptoval a celkem intenzivně se jim věnuje.
V této hře si procvičíte kupecké počty (sčítání, odčítání, násobení a dělení celých čísel) v roli sestřelovače komet Tuxe. Nejprve byste měli projít Vesmírnou akademií, kde můžete procvičovat různé typy příkladů, odpovídající vašim matematickým dovednostem (např. psaní číslic, sčítání do pěti, násobilka 13, násobení a dělení celých čísel, ...). Jestliže se po absolvování akademie cítíte jako opravdový matematický geek kupeckých počtů - vrhněte se na hru a nekompromisně si to rozdejte s příklady všech možných typů!
Jak již název napovídá, čeká vás výuka psaní na klávesnici. K dispozici máte dvě hry a výukové lekce: Ve Vodopádu ryb polykáte jako Tux ryby po správném zmáčknutí klávesy. Pokud již jste přecpaní rybami, absolvujte vesmírné dobrodružství při Sestřelování komet. Výukové lekce - k dispozici je několik krátkých lekcí, které slouží jako příklady pro psaní vlastních lekcí. Upravíte vzorové xml soubory a můžete třebas vytvořik kompletní kurs pro psaní všemi deseti.
Tuxtype zatím trpí chybou, která se projevuje při psaní některých českých znaků: Pokud slovo obsahuje ě, š, č, ř, ž, ů napíše se sice správně, ale na zmáčknutí klávesy vůbec nereaguje. Ze seznamu slov pro češtinu jsem tedy dočasně odstranil slova s výše uvedenými znaky.
V Tuxmath zase není možné při zapisování svého jména do Síně slávy použít diakritiku.
Najde se někdo, jehož sluchu lahodí spojení sdl a utf8 a sepsal by patch?
Tuxmath 1.5.8 již češtinu obsahuje, svn verze opravuje několik drobností v překladu a dost velké zpomalení hry při přechodu na další level. U Tuxtype není české téma ještě ani součástí svn.
Pro Mandrivu 2008.0 jsem však vytvořil rpm balíčky z svn verzí včetně češtiny u obou aplikací. Uživatelé jiných distribucí si můžou stáhnout SRPMS a zkompilovat si vlastní balíček.
Tiskni
Sdílej: