abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 15:44 | Zajímavý software

    Asterinas (GitHub) je v Rustu napsané jádro operačního systému poskytující s jádrem Linux kompatibilní ABI. Vydána byla verze 0.18.0. První distribucí postavenou nad jádrem Asterinas je Asterinas NixOS. Nejedná se o oficiální projekt NixOS a nemá nic společného s NixOS Foundation.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    dnes 13:22 | Zajímavý článek

    Podrobně byla rozebrána kritická zranitelnost v nf_tables (CVE-2026-23111). Další lokální eskalace práv na Linuxu. V upstreamu byla zranitelnost již v únoru opravena. Ve zdrojovém kódu stačilo odstranit 1 vykřičník.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    dnes 12:11 | Nová verze

    Evropská komise (EK) nařídila americké společnosti Meta, že musí znovu umožnit bezplatný přístup konkurenčním obecně zaměřeným asistentům umělé inteligence (AI) k WhatsAppu a tento přístup musí zachovat až do ukončení antimonopolního šetření. Opatření je dočasné a má zabránit vážnému a nevratnému poškození konkurence na rychle rostoucím trhu s obecnými AI asistenty. Meta uvedla, že se proti rozhodnutí odvolá.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    dnes 11:44 | IT novinky

    Společnost Anthropic představila AI modely Claude Fable 5 a Claude Mythos 5. Claude Fable 5 je první model třídy Mythos určený pro běžné použití.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 04:44 | Nová verze

    Byla vydána nová stabilní verze 3.24.0, tj. první z nové řady 3.24, minimalistické linuxové distribuce zaměřené na bezpečnost Alpine Linux (Wikipedie) postavené na standardní knihovně jazyka C musl libc a BusyBoxu. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    dnes 03:33 | Komunita

    Na čem pracují vývojáři v Rustu napsaného mikrokernelového unixového operačního systému Redox OS (Wikipedie)? Byl publikován přehled vývoje za květen. Vypíchnout lze nový scheduler EEVDF nebo port desktopového prostředí Xfce na Redox OS.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 22:22 | Komunita

    Upozornění pro uživatele Asahi Linuxu: Neaktualizujte macOS na verzi 27 Golden Gate! Apple změnil detekci spouštěcích oddílů. Po aktualizaci oddíl s Asahi Linuxem nevidí. Snad je to jenom chyba.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    včera 15:11 | Komunita

    Na webu konference Den IPv6, která se konala 4. června v Národní technické knihovně v pražských Dejvicích, jsou nyní k dispozici všechny prezentace (v PDF) a jejich videozáznamy. Organizátory konference byly i letos sdružení CESNET, CZ.NIC a NIX.CZ.

    VSladek | Komentářů: 0
    včera 13:11 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 9.1.0 správce sbírky fotografií digiKam (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy v oficiálním oznámení (NEWS). Vypíchnout lze vylepšené vyhledávání nebo podporu Pixel Motion Photos. Nejnovější digiKam je ke stažení také jako balíček ve formátu AppImage. Stačí jej stáhnout, nastavit právo ke spuštění a spustit.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 11:44 | Pozvánky

    Přihlaste svou přednášku na další ročník konference LinuxDays, který proběhne 3. a 4. října na FIT ČVUT v pražských Dejvicích. Příjem témat poběží do konce prázdnin, pak proběhne veřejné hlasování a následně sestavení programu.

    Petr Krčmář | Komentářů: 3
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (11%)
     (8%)
     (2%)
     (15%)
     (31%)
     (3%)
     (6%)
     (3%)
     (15%)
     (27%)
    Celkem 1871 hlasů
     Komentářů: 30, poslední 3.4. 20:20
    Rozcestník



    Vložit další komentář
    18.5.2006 18:51 Ricardo | skóre: 27 | blog: Ricardo | Horní Suchá
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Domácí počítač jako terminá
    já osobně bych volil trochu jiný koncept - správu přes ssh, pokud by na všech byla stejná distribuce, myslím že by to nebylo až tak hrozné
    My mind may be raving, my words may be void, but I am not afraid of being moderated below threshold!
    Heron avatar 18.5.2006 19:12 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Domácí počítač jako terminá
    Takto ale budete přes ssh spravovat několik strojů. Kdybyste místo toho měl jeden server a spoustu klientů, tak máte na starosti jen ten server.
    18.5.2006 19:48 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Domácí počítač jako terminá
    Na hromadné updaty se napíše skript. Pokud bude všude stejná distribuce a stejný software ... Rozhodně bych netahal grafické aplikace přes Internet, pokud teda klienti nedisponují skutečně špičkovým připojení :-D
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    18.5.2006 19:52 Jiří (BoodOk) Kadeřávek | skóre: 19 | blog: BoodOk | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Domácí počítač jako terminá
    Proč přes Internet, stačí po Olomouci :-)) Ale jinak souhlas. Řešením by také mohla být nějaká CODA, LazyFS či jiný líný filesystém.
    Věda má v sobě určitou zpupnost, že čím dokonalejší techniku vyvineme, čím více se dozvíme, tím lepší budou naše životy.
    18.5.2006 18:53 právě nejsem k dispozici | skóre: 2 | blog: Na odpočinku
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Domácí počítač jako terminá
    s poměrně širokou škálou problému, od disgrafie, přes problémy se zrakem, až po obtíže s krátkodovou pamětí.

    ... čímž zjišťuji, že jsem také postižen (dylexie, dysgrafie, špatná paměť, LMD...).

    Nemohla by právě toto být pro linux cesta, jak oslovit široké spektrum lidí a jít pří tom vlastní cestou?.

    ... lidem (= většině lidí) je v podsatě jedno, s čím pracují. Linux je z tohoto pohledu pro ně zajímavý v podsatě jen v tom, že je levnější. Zbytek je zajímavý pro člověka, co to bude zařizovat technicky.

    (Neznám problematiku aplikací např. pro zrakově postižené, takže nemohu posuzovat Win a Lin v této oblasti. Ale třeby by mohla být klíčová.)
    18.5.2006 19:12 D-Evil | skóre: 25 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Domácí počítač jako terminá
    Myslim, že tudy by cesta vést nemohla, takhle se široká veřejnost oslovit nedá.

    V některejch firmách to už dávno funguje (na nejrůznějších platformách), v některejch od toho upouštěj (s rostoucím počtem zaměstnanců roste potřeba výkonu serveru, s časem rostou náklady na stanice, protože vraky z bazaru se kupovat nedaj a nový mašiny se pro tenhle účel nevyplatěj).

    A v domácích podmínkách k tomu většinou neni důvod - neni to ani levnější, ani rychlejší, při havárii neni náhrada a na spoustu her je to nepoužitelný - ani gigabitová síť se při použití neefektivních síťovejch protokolů nevyrovná rychlosti a přístupový době SATA disku.

    Já vidim cestu jen v soustavnym zlepšování desktopovejch prostředí, zjednodušování konfiguračních procesů směrem k laický veřejnosti a v ukončení žabomyších válek, "plivání do bot, močení do pití" atd.
    18.5.2006 19:43 Dag | skóre: 25 | blog: bzuk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Domácí počítač jako terminá
    Trochu od vlastní otázky. Pokud jde o použití Linuxu handicapovanými lidmi, tak v některých případech je to velmi dobré. Pro mnoho lidí (třes, špatná koordinace, problémy se zrakem) je například práce s myší utrpením a nebo přímo nemožná. Tady je množství programů jako ogg123, mutt, mplayer... velmi vítaná. Byl jsem tím docela až překvapený.
    19.5.2006 18:12 Jack Hokus | skóre: 34 | blog: LostHeaven
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Domácí počítač jako terminál
    Dobrý den,

    děkuji všem za odpovědi na můj dotaz. Nyní se pokusím odpovědět na příspěvky v diskusi.

    Odpověď pro uživatele: Právě nejsem k dispozici (Neznám problematiku aplikací např. pro zrakově postižené, takže nemohu posuzovat Win a Lin v této oblasti. Ale třeby by mohla být klíčová.)

    Ano, v tomhle bodě máte pravdu. Bohužel Vám nemohu přesně odpovědět, protože výuka u nás probíhá zatím pouze na Win strojích. Ale i v této oblasti se začínají ledy trochu hýbat a na jednom z počítačů máme diky podpoře OS Liberix a firmy QCM dualboot s Mandrivou 2006.

    Distribuce obsahuje několik programů, které by mohly být užitečné. Například Kmag, nebo X mag oboje na zvětšování textů. Jakmile se s těmito programy seznámím, zkusím oslovit lidi, kteerým by se mohli hodit a požádat je o názor na tyto aplikace. Další lze samozdřejmě doinstalovat.

    Odpověď pro uživatele: D-Evil Myslim, že tudy by cesta vést nemohla, takhle se široká veřejnost oslovit nedá.

    Ano, částečně máte pravdu, nechal jsem se trochu příliš unést, mluvit o "široké" veřejnosti byla chyba.

    A v domácích podmínkách k tomu většinou neni důvod - neni to ani levnější, ani rychlejší, při havárii neni náhrada a na spoustu her je to nepoužitelný - ani gigabitová síť se při použití neefektivních síťovejch protokolů nevyrovná rychlosti a přístupový době SATA disku.

    I zde máte z částí pravdu, ale je poměrně dost lidí, kteří doma používají starší stroje, třeba s Win 98 a tyto jsou připojeny k internetu, mnohdy bez antiviru či jiného zabezpečení. Důsledky si domyslíte sám...

    Proč jsem tento příspěvek napsal?

    Hodně lidí v mém okolí, hlavně dík mé užvaněnosti ví, že mne počítače baví - i když jim příliš nerozumím a často se na mne obracejí o radu. pokud vím, snažím se poradit, když ne, tak se poptám kamarádů, kteří jsou zkušenější než já.

    Bohužel, většina těchto lidí by k tomu, aby si svůj PC alespoň v základu zajistila potřebovala rozsáhlé a pečlivé, často idividulální školení.

    Myslím si, že toto řešení by pro ně mohlo být jednou z možných alternativních cest, jak používat PC podle vlasních potřeb a možností. Ale nejsem si tím jistý. A ve svém okolí nemám nikoho s kým bych to mohl probrat, třeba u piva. Proto jsem to dal sem.

    S pozdravem a poděkováním Jack Hokus
    http://www.jackhokus.cz/

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.