abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 14:44 | IT novinky

    Představen byl notebook TUXEDO InfinityBook Pro 15 Gen10 s procesorem AMD Ryzen AI 300, integrovanou grafikou AMD Radeon 800M, 15,3 palcovým displejem s rozlišením 2560x1600 pixelů. V konfiguraci si lze vybrat až 128 GB RAM. Koupit jej lze s nainstalovaným TUXEDO OS nebo Ubuntu 24.04 LTS.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    včera 13:44 | Nová verze

    Po půl roce od vydání verze 2.41 byla vydána nová verze 2.42 knihovny glibc (GNU C Library). Přehled novinek v poznámkách k vydání a v souboru NEWS. Vypíchnout lze například podporu SFrame. Opraveny jsou zranitelnosti CVE-2025-0395, CVE-2025-5702, CVE-2025-5745 a CVE-2025-8058.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 06:00 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 9.15 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    28.7. 21:22 | Zajímavý software

    Společnost CORSAIR podporuje svůj systém iCUE LINK pouze ve Windows a macOS. Jak jej ovládat v Linuxu? OpenLinkHub (GitHub) je open source linuxové rozhraní k iCUE LINK. Z webového rozhraní na adrese http://localhost:27003 lze ovládat RGB osvětlení, rychlost ventilátorů, nastavovat klávesnice, myši, headsety…

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    28.7. 15:11 | Zajímavý článek

    Ve funkci koordinátora k bitcoinové kauze skončil bývalý ústavní soudce David Uhlíř. Informaci, kterou zveřejnil Deník N, potvrdila Radiožurnálu ministryně spravedlnosti Eva Decriox (ODS). Uvedla, že odchod byl po vzájemné dohodě. „Jeho mise je ukončená, auditní procesy se už povedlo nastavit,“ řekla. Teď má podle ministryně další kroky podniknout policie a státní zastupitelství. Koordinátorem jmenovala ministryně Uhlíře 19. června.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 9
    28.7. 13:00 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 25.07.26 svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) postaveného nad multimediálním frameworkem MLT. Nejnovější Shotcut je již vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    28.7. 00:11 | Nová verze

    Po 9 týdnech vývoje od vydání Linuxu 6.15 oznámil Linus Torvalds vydání Linuxu 6.16. Přehled novinek a vylepšení na LWN.net: první a druhá polovina začleňovacího okna a Linux Kernel Newbies.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    25.7. 19:55 | IT novinky

    Americký výrobce čipů Intel propustí 15 procent zaměstnanců (en), do konce roku by jich v podniku mělo pracovat zhruba 75.000. Firma se potýká s výrobními problémy a opouští také miliardový plán na výstavbu továrny v Německu a Polsku.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 38
    25.7. 17:33 | Komunita

    MDN (Wikipedie), dnes MDN Web Docs, původně Mozilla Developer Network, slaví 20 let. V říjnu 2004 byl ukončen provoz serveru Netscape DevEdge, který byl hlavním zdrojem dokumentace k webovým prohlížečům Netscape a k webovým technologiím obecně. Mozille se po jednáních s AOL povedlo dokumenty z Netscape DevEdge zachránit a 23. července 2005 byl spuštěn MDC (Mozilla Developer Center). Ten byl v roce 2010 přejmenován na MDN.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    25.7. 14:55 | Nová verze

    Wayback byl vydán ve verzi 0.1. Wayback je "tak akorát Waylandu, aby fungoval Xwayland". Jedná se o kompatibilní vrstvu umožňující běh plnohodnotných X11 desktopových prostředí s využitím komponent z Waylandu. Cílem je nakonec nahradit klasický server X.Org, a tím snížit zátěž údržby aplikací X11.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Kolik tabů máte standardně otevřeno ve web prohlížeči?
     (29%)
     (28%)
     (5%)
     (6%)
     (4%)
     (1%)
     (2%)
     (24%)
    Celkem 171 hlasů
     Komentářů: 20, poslední včera 23:13
    Rozcestník

    Domácí počítač jako terminá

    18.5.2006 18:40 | Přečteno: 1410×

    Dobrý den všem,

    Pracuju v jedné Olomoucké neziskové organizaci, která se zabívá poskytováním služeb pro tělesně postižené lidi. Jednou ze služeb jsou u počítačové kurzy včetně jakési počítačové přípravky, kde se s počítači seznamují lidé, kteří by běžný kurz nezvládli.

    V rámci této přípravky mám na starosti tři klienty s poměrně širokou škálou problému, od disgrafie, přes problémy se zrakem, až po obtíže s krátkodovou pamětí.

    Je velké štěstí, že všichni tito lidé mají o počítače zájem a hodně se snáží. Ale je celkem jasné, že nikdy nezvládnou složitější věci, jako je bezpečnostní problematika, která dá mnohdy zabrat i zkušenému administrátorovi.

    Domnívám se, že pro ně a nejen pro ně by mohlo docela dobrým řešením něco jako terminál. Systém by běžel na vzdáleném serveru a domácí PC by fungovali pouze jako stanice. (myslím, že podobné řešení zde bylo v jiném kontextu probíráno). Uživatelé by měli k dispozici pouze aplikace jako Firefox Open Office Evolution, případně Thunderbird a gaim.

    Tak, proč to všehno píšu. Jednak proto, že by mne zajímal Váš názor, jak po stránce technické, tak osobní a druhak proto, že se si myslím, že počítače používá spousta lidí, kteří by uvítali možnost mít v úvozovkách na starosti, jen ty aplikace, které potřebují a ten "zbytek" nechat na starosti administrátorovi.

    Nemohla by právě toto být pro linux cesta, jak oslovit široké spektrum lidí a jít pří tom vlastní cestou?.

    S pozdravem Jack Hokus        

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    18.5.2006 18:51 Ricardo | skóre: 27 | blog: Ricardo | Horní Suchá
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Domácí počítač jako terminá
    já osobně bych volil trochu jiný koncept - správu přes ssh, pokud by na všech byla stejná distribuce, myslím že by to nebylo až tak hrozné
    My mind may be raving, my words may be void, but I am not afraid of being moderated below threshold!
    Heron avatar 18.5.2006 19:12 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Domácí počítač jako terminá
    Takto ale budete přes ssh spravovat několik strojů. Kdybyste místo toho měl jeden server a spoustu klientů, tak máte na starosti jen ten server.
    18.5.2006 19:48 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Domácí počítač jako terminá
    Na hromadné updaty se napíše skript. Pokud bude všude stejná distribuce a stejný software ... Rozhodně bych netahal grafické aplikace přes Internet, pokud teda klienti nedisponují skutečně špičkovým připojení :-D
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    18.5.2006 19:52 Jiří (BoodOk) Kadeřávek | skóre: 19 | blog: BoodOk | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Domácí počítač jako terminá
    Proč přes Internet, stačí po Olomouci :-)) Ale jinak souhlas. Řešením by také mohla být nějaká CODA, LazyFS či jiný líný filesystém.
    Věda má v sobě určitou zpupnost, že čím dokonalejší techniku vyvineme, čím více se dozvíme, tím lepší budou naše životy.
    18.5.2006 18:53 právě nejsem k dispozici | skóre: 2 | blog: Na odpočinku
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Domácí počítač jako terminá
    s poměrně širokou škálou problému, od disgrafie, přes problémy se zrakem, až po obtíže s krátkodovou pamětí.

    ... čímž zjišťuji, že jsem také postižen (dylexie, dysgrafie, špatná paměť, LMD...).

    Nemohla by právě toto být pro linux cesta, jak oslovit široké spektrum lidí a jít pří tom vlastní cestou?.

    ... lidem (= většině lidí) je v podsatě jedno, s čím pracují. Linux je z tohoto pohledu pro ně zajímavý v podsatě jen v tom, že je levnější. Zbytek je zajímavý pro člověka, co to bude zařizovat technicky.

    (Neznám problematiku aplikací např. pro zrakově postižené, takže nemohu posuzovat Win a Lin v této oblasti. Ale třeby by mohla být klíčová.)
    18.5.2006 19:12 D-Evil | skóre: 25 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Domácí počítač jako terminá
    Myslim, že tudy by cesta vést nemohla, takhle se široká veřejnost oslovit nedá.

    V některejch firmách to už dávno funguje (na nejrůznějších platformách), v některejch od toho upouštěj (s rostoucím počtem zaměstnanců roste potřeba výkonu serveru, s časem rostou náklady na stanice, protože vraky z bazaru se kupovat nedaj a nový mašiny se pro tenhle účel nevyplatěj).

    A v domácích podmínkách k tomu většinou neni důvod - neni to ani levnější, ani rychlejší, při havárii neni náhrada a na spoustu her je to nepoužitelný - ani gigabitová síť se při použití neefektivních síťovejch protokolů nevyrovná rychlosti a přístupový době SATA disku.

    Já vidim cestu jen v soustavnym zlepšování desktopovejch prostředí, zjednodušování konfiguračních procesů směrem k laický veřejnosti a v ukončení žabomyších válek, "plivání do bot, močení do pití" atd.
    18.5.2006 19:43 Dag | skóre: 25 | blog: bzuk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Domácí počítač jako terminá
    Trochu od vlastní otázky. Pokud jde o použití Linuxu handicapovanými lidmi, tak v některých případech je to velmi dobré. Pro mnoho lidí (třes, špatná koordinace, problémy se zrakem) je například práce s myší utrpením a nebo přímo nemožná. Tady je množství programů jako ogg123, mutt, mplayer... velmi vítaná. Byl jsem tím docela až překvapený.
    19.5.2006 18:12 Jack Hokus | skóre: 34 | blog: LostHeaven
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Domácí počítač jako terminál
    Dobrý den,

    děkuji všem za odpovědi na můj dotaz. Nyní se pokusím odpovědět na příspěvky v diskusi.

    Odpověď pro uživatele: Právě nejsem k dispozici (Neznám problematiku aplikací např. pro zrakově postižené, takže nemohu posuzovat Win a Lin v této oblasti. Ale třeby by mohla být klíčová.)

    Ano, v tomhle bodě máte pravdu. Bohužel Vám nemohu přesně odpovědět, protože výuka u nás probíhá zatím pouze na Win strojích. Ale i v této oblasti se začínají ledy trochu hýbat a na jednom z počítačů máme diky podpoře OS Liberix a firmy QCM dualboot s Mandrivou 2006.

    Distribuce obsahuje několik programů, které by mohly být užitečné. Například Kmag, nebo X mag oboje na zvětšování textů. Jakmile se s těmito programy seznámím, zkusím oslovit lidi, kteerým by se mohli hodit a požádat je o názor na tyto aplikace. Další lze samozdřejmě doinstalovat.

    Odpověď pro uživatele: D-Evil Myslim, že tudy by cesta vést nemohla, takhle se široká veřejnost oslovit nedá.

    Ano, částečně máte pravdu, nechal jsem se trochu příliš unést, mluvit o "široké" veřejnosti byla chyba.

    A v domácích podmínkách k tomu většinou neni důvod - neni to ani levnější, ani rychlejší, při havárii neni náhrada a na spoustu her je to nepoužitelný - ani gigabitová síť se při použití neefektivních síťovejch protokolů nevyrovná rychlosti a přístupový době SATA disku.

    I zde máte z částí pravdu, ale je poměrně dost lidí, kteří doma používají starší stroje, třeba s Win 98 a tyto jsou připojeny k internetu, mnohdy bez antiviru či jiného zabezpečení. Důsledky si domyslíte sám...

    Proč jsem tento příspěvek napsal?

    Hodně lidí v mém okolí, hlavně dík mé užvaněnosti ví, že mne počítače baví - i když jim příliš nerozumím a často se na mne obracejí o radu. pokud vím, snažím se poradit, když ne, tak se poptám kamarádů, kteří jsou zkušenější než já.

    Bohužel, většina těchto lidí by k tomu, aby si svůj PC alespoň v základu zajistila potřebovala rozsáhlé a pečlivé, často idividulální školení.

    Myslím si, že toto řešení by pro ně mohlo být jednou z možných alternativních cest, jak používat PC podle vlasních potřeb a možností. Ale nejsem si tím jistý. A ve svém okolí nemám nikoho s kým bych to mohl probrat, třeba u piva. Proto jsem to dal sem.

    S pozdravem a poděkováním Jack Hokus
    http://www.jackhokus.cz/

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.