RubyMine, tj. IDE pro Ruby a Rails od společnosti JetBrains, je nově zdarma pro nekomerční použití.
Český LibreOffice tým vydává překlad příručky LibreOffice Calc 25.2. Calc je tabulkový procesor kancelářského balíku LibreOffice. Příručka je ke stažení na stránce dokumentace.
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) vývojová verze 3.1.4 příští stabilní verze 3.2 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP (GNU Image Manipulation Program). Přehled novinek v oznámení o vydání.
Zakladatel ChimeraOS představil další linuxovou distribuci zaměřenou na hráče počítačových her. Kazeta je linuxová distribuce inspirována herními konzolemi z 90. let. Pro hraní hry je potřeba vložit paměťové médium s danou hrou. Doporučeny jsou SD karty.
Komunita kolem Linuxu From Scratch (LFS) vydala Linux From Scratch 12.4 a Linux From Scratch 12.4 se systemd. Nové verze knih s návody na instalaci vlastního linuxového systému ze zdrojových kódů přichází s Glibc 2.42, Binutils 2.45 a Linuxem 6.15.1. Současně bylo oznámeno vydání verze 12.4 knih Beyond Linux From Scratch (BLFS) a Beyond Linux From Scratch se systemd.
Organizátoři konference LinuxDays ukončili veřejné přihlašování přednášek. Teď je na vás, abyste vybrali nejlepší témata, která na letošní konferenci zaznějí. Hlasovat můžete do neděle 7. září. Poté podle výsledků hlasování organizátoři sestaví program pro letošní ročník. Konference proběhne 4. a 5. října v Praze.
Byla vydána verze 11.0.0 vizuálního programovacího jazyka Snap! (Wikipedie) inspirovaného jazykem Scratch (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma. Vypíchnout lze, že v Plasmě byl implementován 22letý požadavek. Historie schránky nově umožňuje ohvězdičkovat vybrané položky a mít k ním trvalý a snadný přístup.
Wayfire, kompozitní správce oken běžící nad Waylandem a využívající wlroots, byl vydán ve verzi 0.10.0. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu. Videoukázky na YouTube.
Před necelými čtyřmi měsíci byl Steven Deobald jmenován novým výkonným ředitelem GNOME Foundation. Včera skončil, protože "nebyl pro tuto roli v tento čas ten pravý".
Tak za prvé: treba si uvedomiť rozdiel medzi realitou a numerikou. Dôvod, prečo sa ti to rozpadá, môže byť celkom proste zlým algoritmom. Ak používaš obyčajnú Eulerovu integráciu (tj. naivnú lineárnu interpoláciu), ktorá je buď extrémne nestabilná, alebo neefektívna (podľa veľkosti kroku), tak odporúčam naštudovať si niečo o Runge-Kutta metóde.
Za druhé si treba uvedomiť, že počiatočné rýchlosti a polohy, ktoré nastavuješ, sú už doladené (fine-tuned) parametre systému, ktorý sa v skutočnosti vyvíjal miliardy rokov, ale ty začínaš vývoj niekde v prostriedku života sústavy. Keby si mal skutočne poriadny simulátor, ktorý by ti zvládol nasimulovať aj vznik slnečnej sústavy, tak by si tie parametre dostal časovým vývojom už pomerne malého počtu vcelku ľubovoľných parametrov (napr. systém prachu s danou hustotou a daným momentom hybnosti). Tj., tvoja poznámka o stabilite sústav je vcelku nezmyselná. Slnečná sústava nevznikla tak, že sa nám tu objavila s presne definovanými parametrami pred 6000 rokmi. Hoci niektorí ľudia sa to snažia tvrdiť
Nechci aby som začal prednášku o Occamovej britve :-P
To s tým chaosom nie je úplne pravda. Dôležité je to len tam, kde majú tie telesá v podstate rovnakú hmotnosť. V prípade slnečnej sústavy sa dá na systém pozerať ako slnko + nezávislé planéty a dodatočné efekty planét na seba navzájom (hoci chaotické) sú len malé poruchy, ktoré so stabilitou systému nemôžu nič spraviť.
A dôsledok samozrejme je, že skôr než simulovať slnečnú sústavu (kde pri presných výpočtoch bude veľká akumulácia chyby, takže dlhšie obdobia sa aj tak nebudú dať odsimulovať) by bolo asi výhodnejšie numericky riešiť tie perturbácie okolo kužeľosečiek. Výhodou by bolo, že pomerne jednoducho by sa dali zapracovať aj ďalšie perturbácie (multipólové rozloženia hmoty slnka a planét, poruchovo započítať opravu od OTR pre precesiu Merkúru, etc...). To len tak poznámka na okraj
Za určitý časový okamžik se vždycky vypočítají všechny síly které na objekt působí, můj model počítá pouze s gravitačními silami od ostatních objektů působící na objekt, sečtou se dohromady s jeho hybností a podle výslednice se upraví směr, rychlost a souřadnice.Já myslím že z hlediska fyziky by to mělo být dostatečné (alespoň pro začátek), ale matematicky je tam problém. Celé je to vlastně řešení soustavy diferenciálních rovnic jednoduchým způsobem - převodem na diferenční rovnice. Chyba se dá zmenšit použitím menšího kroku, ale pořád tam bude a navíc se s časem kumuluje. Asi by stálo za to vzít nějakou literaturu o numerickém řešení diferenciálních rovnic a najít lepší metodu.
Presne tak. Obecnejšie povedané, oba tie problémy majú symetriu (prvý translačnú, druhý rotačnú), takže človek dostane integrál pohybu (v prvom prípade hybnosť, v druhom prípade moment hybnosti) a druhý integrál pohybu je energia. Keďže sú oba problémy rovinné, tak nie je čo riešiť...
Tiskni
Sdílej: