Byla vydána nová verze 9.20 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze například nový balíček RustDesk Server pro vzdálený přístup.
Jonathan Thomas oznámil vydání nové verze 3.4.0 video editoru OpenShot (Wikipedie). Představení novinek také na YouTube. Zdrojové kódy OpenShotu jsou k dispozici na GitHubu. Ke stažení je i balíček ve formátu AppImage. Stačí jej stáhnout, nastavit právo na spouštění a spustit.
Byla vydána nová verze 1.6 otevřeného, licenčními poplatky nezatíženého, univerzálního ztrátového formátu komprese zvuku Opus (Wikipedie) a jeho referenční implementace libopus. Podrobnosti na demo stránce.
Vojtěch Polášek představil Vojtux, tj. linuxovou distribuci pro zrakově postižené uživatele. Vychází ze spinu Fedory 43 s desktopovým prostředím MATE. Konečným cílem je, aby žádný Vojtux nebyl potřeba a požadovaná vylepšení se dostala do upstreamu.
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) druhá RC verze GIMPu 3.2. Přehled novinek v oznámení o vydání. Podrobně v souboru NEWS na GitLabu.
Nové číslo časopisu Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 160 (pdf).
Izrael od února zakáže dětem používat v prostorách základních škol mobilní telefony. Podle agentury AFP to uvedlo izraelské ministerstvo školství, které zdůraznilo negativní dopady, které na žactvo používání telefonů má. Izrael se tímto krokem přidává k rostoucímu počtu zemí, které dětem ve vzdělávacích zařízeních přístup k telefonům omezují.
Internetová společnost Google ze skupiny Alphabet pravděpodobně dostane příští rok pokutu od Evropské komise za nedostatečné dodržování pravidel proti upřednostňování vlastních služeb a produktů ve výsledcích vyhledávání. V březnu EK obvinila Google, že ve výsledcích vyhledávání upřednostňuje na úkor konkurence vlastní služby, například Google Shopping, Google Hotels a Google Flights. Případ staví Google proti specializovaným
… více »Byl oznámen program a spuštěna registrace na konferenci Prague PostgreSQL Developer Day 2026. Konference se koná 27. a 28. ledna a bude mít tři tracky s 18 přednáškami a jeden den workshopů.
Na webu československého síťařského setkání CSNOG 2026 je vyvěšený program, registrace a další informace k akci. CSNOG 2026 se uskuteční 21. a 22. ledna příštího roku a bude se i tentokrát konat ve Zlíně. Přednášky, kterých bude více než 30, budou opět rozdělené do tří bloků - správa sítí, legislativa a regulace a akademické projekty. Počet míst je omezený, proto kdo má zájem, měl by se registrovat co nejdříve.
Ak niečo z toho nezanedbáš, výsledok bude (potenciálne) značne komplikovaný, vo všeobecnosti analyticky neriešiteľný a jediný rozumný spôsob riešenia je numerická simulácia.
. Ale skládání sil, výpočet gravitace, atd... mám snad podle dobře implementovaných vzorečků
. Ale jestli je dobře myšlenka nevím.
celkem rád bych to viděl.
.
.
Tak za prvé: treba si uvedomiť rozdiel medzi realitou a numerikou. Dôvod, prečo sa ti to rozpadá, môže byť celkom proste zlým algoritmom. Ak používaš obyčajnú Eulerovu integráciu (tj. naivnú lineárnu interpoláciu), ktorá je buď extrémne nestabilná, alebo neefektívna (podľa veľkosti kroku), tak odporúčam naštudovať si niečo o Runge-Kutta metóde.
Za druhé si treba uvedomiť, že počiatočné rýchlosti a polohy, ktoré nastavuješ, sú už doladené (fine-tuned) parametre systému, ktorý sa v skutočnosti vyvíjal miliardy rokov, ale ty začínaš vývoj niekde v prostriedku života sústavy. Keby si mal skutočne poriadny simulátor, ktorý by ti zvládol nasimulovať aj vznik slnečnej sústavy, tak by si tie parametre dostal časovým vývojom už pomerne malého počtu vcelku ľubovoľných parametrov (napr. systém prachu s danou hustotou a daným momentom hybnosti). Tj., tvoja poznámka o stabilite sústav je vcelku nezmyselná. Slnečná sústava nevznikla tak, že sa nám tu objavila s presne definovanými parametrami pred 6000 rokmi. Hoci niektorí ľudia sa to snažia tvrdiť 
Nechci aby som začal prednášku o Occamovej britve :-P
To s tým chaosom nie je úplne pravda. Dôležité je to len tam, kde majú tie telesá v podstate rovnakú hmotnosť. V prípade slnečnej sústavy sa dá na systém pozerať ako slnko + nezávislé planéty a dodatočné efekty planét na seba navzájom (hoci chaotické) sú len malé poruchy, ktoré so stabilitou systému nemôžu nič spraviť.
A dôsledok samozrejme je, že skôr než simulovať slnečnú sústavu (kde pri presných výpočtoch bude veľká akumulácia chyby, takže dlhšie obdobia sa aj tak nebudú dať odsimulovať) by bolo asi výhodnejšie numericky riešiť tie perturbácie okolo kužeľosečiek. Výhodou by bolo, že pomerne jednoducho by sa dali zapracovať aj ďalšie perturbácie (multipólové rozloženia hmoty slnka a planét, poruchovo započítať opravu od OTR pre precesiu Merkúru, etc...). To len tak poznámka na okraj 
Jo a taky se vyplatí používat rozumný jednotky. Pokud počítáš v SI (tj. metry, sekundy) zkus jednotky který líp odpovídaj velikosti té soustavy např. AU a roky.
Pokud chceš být opravdu přesný, obyčejné sčítání příspěvků přestane stačit a budeš muset přejít k řešení soustavy diferenciálních rovnic. Tak jsem to kdysi psal já jako zápočťák v prváku
Za určitý časový okamžik se vždycky vypočítají všechny síly které na objekt působí, můj model počítá pouze s gravitačními silami od ostatních objektů působící na objekt, sečtou se dohromady s jeho hybností a podle výslednice se upraví směr, rychlost a souřadnice.Já myslím že z hlediska fyziky by to mělo být dostatečné (alespoň pro začátek), ale matematicky je tam problém. Celé je to vlastně řešení soustavy diferenciálních rovnic jednoduchým způsobem - převodem na diferenční rovnice. Chyba se dá zmenšit použitím menšího kroku, ale pořád tam bude a navíc se s časem kumuluje. Asi by stálo za to vzít nějakou literaturu o numerickém řešení diferenciálních rovnic a najít lepší metodu.
Presne tak. Obecnejšie povedané, oba tie problémy majú symetriu (prvý translačnú, druhý rotačnú), takže človek dostane integrál pohybu (v prvom prípade hybnosť, v druhom prípade moment hybnosti) a druhý integrál pohybu je energia. Keďže sú oba problémy rovinné, tak nie je čo riešiť...
Tiskni
Sdílej: