Český telekomunikační úřad zveřejnil Výroční zprávu za rok 2024 (pdf), kde shrnuje své aktivity v loňském roce a přináší i základní popis situace na trhu. Celkový objem přenesených mobilních dat za rok 2024 dosáhl dle odhadu hodnoty přibližně 1,73 tis. PB a jeho meziroční nárůst činí zhruba 30 %. Průměrná měsíční spotřeba dat na datovou SIM kartu odhadem dosáhla 12,5 GB – v předchozím roce šlo o 9,8 GB.
Z novinek představených na Google I/O 2025: Přehledy od AI (AI Overviews) se rozšiřují do dalších zemí. Užitečné, syntetizované přehledy od generativní AI jsou nově k dispozici i českým uživatelům Vyhledávače.
Šestice firem označovaných jako „MAMAAN“ – tedy Meta (Facebook, Instagram), Alphabet (Google), Microsoft, Apple, Amazon a Netflix – je zodpovědná za více než padesát procent světového internetového provozu. Dalšími velkými hráči jsou TikTok a Disney+. Společně tak zásadně určují podobu digitálního prostředí, spotřebitelského chování i budoucích trendů v oblasti technologií. I přesto, že se podíl těchto gigantů od roku 2023 o něco snížil, jejich dominantní postavení zvyšuje volání po regulaci.
Evropská komise (EK) navrhuje zavést plošný poplatek ve výši dvou eur (zhruba 50 Kč) za každý malý balík vstupující do Evropské unie. Poplatek se má týkat balíků v hodnotě do 150 eur (zhruba 3700 Kč), které v EU nepodléhají clu. V loňském roce bylo do EU doručeno kolem 4,6 miliardy takovýchto balíků. Poplatek má krýt náklady na kontroly rostoucího počtu zásilek levného zboží, které pochází především z Číny.
Dnes a zítra probíhá vývojářská konference Google I/O 2025. Sledovat lze na YouTube a na síti 𝕏 (#GoogleIO).
V Bostonu probíhá konference Red Hat Summit 2025. Vybrané přednášky lze sledovat na YouTube. Dění lze sledovat na síti 𝕏 (#RHSummit).
Společnost Red Hat oficiálně oznámila vydání Red Hat Enterprise Linuxu 10. Vedle nových vlastností přináší také aktualizaci ovladačů a předběžné ukázky budoucích technologií. Podrobnosti v poznámkách k vydání.
Tuto sobotu 24. května se koná historicky první komunitní den projektu Home Assistant. Zváni jsou všichni příznivci, nadšenci a uživatelé tohoto projektu. Pro účast je potřebná registrace. Odkazy na akce v Praze a v Bratislavě.
Troy Hunt představil Have I Been Pwned 2.0, tj. nový vylepšený web služby, kde si uživatelé mohou zkontrolovat, zda se jejich hesla a osobní údaje neobjevily v únicích dat a případně se nechat na další úniky upozorňovat.
Microsoft představil open source textový editor Edit bežící v terminálu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
Ja s KLM letel jednou, a prislo mi to velmi v pohode (az na komplikace daleko zavaznejsi, nez o kterych pise clanek, ale za to mohlo pocasi). Jinak bych rad udelal faktickou poznamku, ze Schiphol je jedno z nejvytizenejsich letist v Evrope.
Košice - Praha (ČSA)
Praha - Amsterdam (KLM)
Batožina ostala v Prahe :-O
Zrovna dneska jsem na idnes narazil na článek, kde byl následující odkaz na www.theonion.com resp. na "reportáž"
http://www.theonion.com/content/video/pragues_franz_kafka_international
Taky jsem se ze začátku divil, jak to může celé fungovat, ale pravda je ta, že všechna letadla mají vždy zpoždění.
Jinak moje nejoblíbenější letiště je Vídeň, v kombinaci s letadlem Dash-8 je to aspoň pořádná akce, a to ze dvou důvodů: Jednak jsou nad Vídní vždycky turbulence a v kombinaci s tímto relativně malým letadlem může člověk zažít propady nezřídka o několik desítek metrů - kam se hrabou kolotoče; létání Boeingem nebo Airbusem je proti tomuto dětské prdění do vody. Druhé specifikum Dash-8 je, že přistává na relativně krátké dráze, takže jej dispečeři většinou odkloní z runwaye na některé z prvních odboček - což by samo o sobě až tak zajímavé není, ale v kombinaci s turbulencemi začíná teprve ta správná sranda. Pokud nějaká turbulence rozhodí letadlo kousek před dosednutím, pilot to trochu zvedne a přistává později. Rychlost při dosednutí je (řekl bych) okolo 300 - 400km/h a občas pilotovi nezbývá moc času na brždění, takže už se mi několikrát stalo, že pilot lámal letadlo do odbočky při nějakých 200km/h - zajímavý pocit, zvlášť když člověk konkrétně u tohoto letadla vidí na podvozek.
Tiskni
Sdílej: