abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
dnes 09:00 | Komunita

V Brně na FIT VUT probíhá DevConf.CZ 2020, již dvanáctý ročník jedné z největších akcí zaměřených na Linux a open source ve střední Evropě. Na programu je celá řada zajímavých přednášek a workshopů. Aktuální dění lze sledovat například na Twitteru.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 23:44 | Komunita

Společnost Psyonix, v květnu 2019 koupena společností Epic Games, oznámila konec podpory počítačové hry Rocket League na Linuxu a macOS. Poslední aktualizace pro tyto operační systémy vyjde v březnu a odstraní možnost hrát tento automobilový fotbal online.

Ladislav Hagara | Komentářů: 2
včera 14:33 | Zajímavý článek

Nová čísla časopisů od nakladatelství Raspberry Pi: MagPi 89 (pdf), HackSpace 26 (pdf) a 27 (pdf) a Wireframe 28 (pdf), 29 (pdf) a 30 (pdf).

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 14:11 | Nová verze

Byla vydána nová verze 12.7 open source alternativy GitHubu, tj. softwarového nástroje s webovým rozhraním umožňujícího spolupráci na zdrojových kódech, GitLab (Wikipedie). Představení nových vlastností v příspěvku na blogu.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 11:44 | Zajímavý článek

Michael Stapelberg na svém blogu popisuje projekt minitrd, který je součástí linuxové distribuce distri. Jedná se o implementaci initramfs v programovacím jazyce Go. V článku popisuje jak funguje a srovnává časy sestavení pomocí dracutu a dobu bootování. Pro zrychlení používá různé triky jako například pigz místo gzipu.

joejoe | Komentářů: 9
22.1. 21:33 | Nová verze

Sway, dlaždicový (tiling) správce oken pro Wayland kompatibilní s i3, byl vydán ve verzi 1.4. Do vývoje se zapojilo 52 vývojářů. Přehled novinek na GitHubu. Zdůraznit lze podporu VNC (wayvnc) nebo částečnou podporu Mate panelu.

Ladislav Hagara | Komentářů: 8
22.1. 19:55 | Nová verze

Dokumentační tým LibreOffice vydává aktualizovanou příručku pro LibreOffice Math pro verzi LibreOffice 6.4. Update příručky provedl ruský dobrovolník Roman Kuzněcov. Český překladatelský tým hledá další překladatele pro překlad příruček, detaily na wiki.

Zdeněk Crhonek | Komentářů: 0
22.1. 19:00 | Zajímavý projekt

CutiePi Shell (GitHub) je nové open source uživatelské rozhraní pro mobilní zařízení vytvořené pro tablet CutiePi postavený na Raspberry Pi.

joejoe | Komentářů: 1
22.1. 11:44 | Nová verze

Vyšla nová verze nástroje pro správu diskových oddílů GParted a distribuce GParted Live, která obsahuje tento a další nástroje pro zálohování či obnovu dat. GParted 1.1.0 aktualizuje překlady a opravuje chyby včetně v např. přesunu uzamknutých šifrovaných oddílů LUKS, výpočtu velikosti souborového systému JFS či rozpoznávání členů ATARAID a jejich stavu. GParted Live 1.1.0-1 pak obsahuje novou verzi GParted, Linux 5.4.13 a vůbec novější balíčky z Debianu Sid.

Fluttershy, yay! | Komentářů: 1
22.1. 09:55 | Zajímavý článek

Jiří Eischmann se v příspěvku /e/: Android bez Googlu na starém telefonu na svém blogu podělil o zkušenosti s mobilním operačním systémem /e/ (Wikipedie) na telefonu Samsung Galaxy S4 Mini: Pokud hledáte pro svůj androidí telefon systém bez závislosti na Googlu, je to asi ta nejlepší volba.

Ladislav Hagara | Komentářů: 16
Zdají se vám sny s IT tématikou?
 (9%)
 (1%)
 (13%)
 (17%)
 (53%)
 (7%)
Celkem 258 hlasů
 Komentářů: 10, poslední 18.1. 16:18
Rozcestník
Štítky: není přiřazen žádný štítek

www.AutoDoc.Cz


Vložit další komentář
=^..^= AmigaPower® avatar 2.6.2008 18:41 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: RGB a BGR
chybí mi tu možnost "nevim, ale chci to vědět" ;-)
2.6.2008 22:41 Andrej | skóre: 47 | blog: Republic of Mordor | Zürich
Rozbalit Rozbalit vše Re: RGB a BGR

Takovou bych asi zvolil taky. Pozorováním spousty textu přes KMag jsem dospěl k závěru, že je to naopak. Ale těžko říct... Ještě bych musel display důkladně prozkoumat lupou, abych si byl jistý.

ǑǦŹǓǕǙǞǺǨȞȬḔḦḰḾṊṎṸẄẌỖ
=^..^= AmigaPower® avatar 2.6.2008 23:18 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: RGB a BGR
o lupě už jsem taky přemýšlel, ale to je dobrý ledatak na vypálení očí :-D Chtělo by to spíš velkoplošnej monitor o nízkim rozlišení, něco jako se používá na velkých koncertech...

...no a samozřejmě jde o jeho zobrazovací technologii :-(
3.6.2008 17:01 .li | skóre: 6
Rozbalit Rozbalit vše Re: RGB a BGR
Ohledně lupy - pokud nejde o rozdělání ohně, tak mohu zodpovědně prohlásit, že se oči nevypálí ;) Velkoplošnej monitor s nízkým rozlišením, tam se právě používá uspořádání BGR, narozdíl od počítačových monitorů, kde je skoro vždy RGB. Důvod těchto dvou variant je trochu podivný, někomu se nelíbil červený pruh u levého okraje, tak se začalo modrou barvou, která je pro oko méně kontrastní, ale tím se ten červený pruh zase přesunul na druhou stranu. Tam už asi tolik nevadil.

Z Kmag nejde poznat, jestli je monitor RGB nebo BGR, ve skutečnosti tučňák vůbec neví, která barva patří do kterého drátu, to ví jenom šváb v panelu.
3.6.2008 17:05 Ondrej 'SanTiago' Zajicek
Rozbalit Rozbalit vše Re: RGB a BGR
Z Kmag nejde poznat, jestli je monitor RGB nebo BGR
To nejde, ale zato z kmag jde poznat, co so o usporadani pixelu mysli renderovatko fontu :–) .
3.6.2008 17:54 .li | skóre: 6
Rozbalit Rozbalit vše Re: RGB a BGR
Aha, tak možná by se ještě slušelo vysvětlit, co znaméná to, co je vidět v Kmag. Mějme černý text na bílém pozadí. V Kmag je vidět kolem písmen žlutá barva vlevo a světle modrá vpravo. Žlutá je inverzní barva k modrý a ta světle modrá k červený. Takže vlevo nemá svítit modrej subpixel a vpravo červenej. Takže to odpovídá RGB. U BGR to bude opačně.
3.6.2008 18:05 Ondrej 'SanTiago' Zajicek
Rozbalit Rozbalit vše Re: RGB a BGR
Jo, presne takhle.
Bluebear avatar 2.6.2008 18:44 Bluebear | skóre: 30 | blog: Bluebearův samožerblog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: RGB a BGR
Docela me pobavilo, co vsechno povazujes za samozrejme featury :-)

Vykresleni textu s ruznym antialiasingem na dvou obrazovkach znamena mit dve nastaveni antialiasingu, kazdou pro jeden displej, a pokud ma aplikace dve okna na dvou displejich, tak kazde okno ho musi mit zvlast a pri presunu z okna do okna prepnout.

Otoceni antialiasingu pri otoceni obrazovky znamena prepnout antialiasing a poslat zpravu vsem aplikacim, aby vsechno prekreslily s jinym antialiasingem, protoze uzivatel otocil displej. Taky to neni technicky az takova legrace.
To mi připomíná, jak jsem si pořídil květináč, že v něm budu mít květinu. Opravdu tam byla, ale potom být přestala...
2.6.2008 19:59 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
Rozbalit Rozbalit vše Re: RGB a BGR
A tady přicházíme problému na kloub – antialiasing dělá aplikace místo X serveru.
andree avatar 2.6.2008 22:30 andree | skóre: 39 | blog: andreeeeelog
Rozbalit Rozbalit vše Re: RGB a BGR
to by som pochyboval, ze je to univerzalne platne ;-) pisma napriklad urcite nevykresluje aplikacia sama...
2.6.2008 23:57 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
Rozbalit Rozbalit vše Re: RGB a BGR
Sama ne, má to knihovny. Výsledek ale putuje na server jako bitmapa (případ freetype2). Kreslení písma X serverem (XDrawText, PolyText) se naposledy používalo za dob GTK1. Je pravda, že aplikace může pomocí Xft zasílat obrysy písma a aliasing udělá X server prostřednictvím Xrender sám, jenže když do toho přijde subpixel aliasing, tak duhové pixely serveru diktuje samotná aplikace.

Kdyby tumu tak nebylo, tak by fungovaly vylomeniny, které požaduje autor.
2.6.2008 22:43 Andrej | skóre: 47 | blog: Republic of Mordor | Zürich
Rozbalit Rozbalit vše Re: RGB a BGR

Opravdu??? Tak jak je potom možné, že Microsoft Internet Exporer 6 spuštěný pod Wine má antialiasing, a to dokonce subpixelový? To trochu nesedí, co?

ǑǦŹǓǕǙǞǺǨȞȬḔḦḰḾṊṎṸẄẌỖ
3.6.2008 00:16 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
Rozbalit Rozbalit vše Re: RGB a BGR
Třeba tak, že Wine z font-configu – nikoliv X serveru – načte subpixelovou konfiguraci a Wine požádá X server, aby vykreslil tady černou čáru a o pixel vedle modrou. No a X server udělá přesně to, co se po něm chtělo.

Systémově vyřešený antialiasing by totiž vypadal tak, že klient pošle serveru vektorový popis scény, kde souřadnice jsou ve fyzických jednotkách (např. v mikrometrech), nikoliv v pixelech, a server následně scénu vyrastruje. Bylo by tak možné adresovat jak rozměry pod velikostí aktuálního pixelu, tak i kreslit bez ohledu na hustotu pixelů. Takže vykreslit skutečně kulatou kružnici se subpixelě vyhlazenou křivkou přes více xineramou spojených monitorů by nebyl nemožný úkol. Zarověň by došly opodstatnění všelijaké lupy a zvětšení, které za současné situace jsou kostičkovaným (v případě OpenGL rozmazaným) výsměchem.
3.6.2008 13:07 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: RGB a BGR
Systémově vyřešený antialiasing by totiž vypadal tak, že klient pošle serveru vektorový popis scény, kde souřadnice jsou ve fyzických jednotkách (např. v mikrometrech), nikoliv v pixelech, a server následně scénu vyrastruje. Bylo by tak možné adresovat jak rozměry pod velikostí aktuálního pixelu, tak i kreslit bez ohledu na hustotu pixelů. Takže vykreslit skutečně kulatou kružnici se subpixelě vyhlazenou křivkou přes více xineramou spojených monitorů by nebyl nemožný úkol. Zarověň by došly opodstatnění všelijaké lupy a zvětšení, které za současné situace jsou kostičkovaným (v případě OpenGL rozmazaným) výsměchem.
Podle mě už je nejvyšší čas, aby začala taková nějaká architektura vznikat. Kompozitní správci oken, zvětšování a xinerama si o to přímo řvou. :-)
3.6.2008 16:27 Ondrej 'SanTiago' Zajicek
Rozbalit Rozbalit vše Re: RGB a BGR
Systémově vyřešený antialiasing by totiž vypadal tak, že klient pošle serveru vektorový popis scény, kde souřadnice jsou ve fyzických jednotkách (např. v mikrometrech), nikoliv v pixelech, a server následně scénu vyrastruje.
Problem je, ze dokud nebudou mit displeje aspon 300 DPI, tak nelze renderovat bez ohledu na fyzicke rozliseni. Popis sceny je treba zaokrouhlit tak, aby hrany byly na hranicich pixelu, jinak to bude hnusne. A to je treba udelat na hodne vysoke urovni (treba u textu uz na urovni sazby textu). A informace z teto vysoke urovne ma k dispozici jen aplikace.

Krom toho pro tyto ucely neni milimetr o moc lepsi jednotka nez pixel. Pokud zadavam vzdalenost v milimetrech, tak je to sice nezavisle na DPI, ale zavisle na vzdalenosti uzivatele od displeje, kde je znacny rozdil treba mezi LCD monitorem a projektorem. Spravna jednotka je uhlovy stupen, nebo proste neco nespecifickeho relativniho.
2.6.2008 23:01 Andrej | skóre: 47 | blog: Republic of Mordor | Zürich
Rozbalit Rozbalit vše Re: RGB a BGR
Docela me pobavilo, co vsechno povazujes za samozrejme featury :-)

No, já na tom nic až tak zábavného nevidím. Je spousta věcí, které mi při běžné práci chybí a tohle jsou prostě některé z nich. Technicky nemožné to není.

Vykresleni textu s ruznym antialiasingem na dvou obrazovkach znamena mit dve nastaveni antialiasingu, kazdou pro jeden displej, a pokud ma aplikace dve okna na dvou displejich, tak kazde okno ho musi mit zvlast a pri presunu z okna do okna prepnout.

V konfiguraci, o které jsem hovořil, aplikace jednoduše nemůže mít okna na obou displayích současně. (To by byla konfigurace typu Xinerama a u té samozřejmě nelze mít rozdílný antialiasing.) V mnou zmiňované konfiguraci aplikace existuje pouze na tom displayi, kde se spustí, a o druhém nemá ani zdání. (X server tam běží jen jeden, ale například kdesktop a kwin existují pro každý display zvlášť.)

Že v konfiguracích typu Xinerama (které dnes umí většina driverů i bez Xineramy) nelze mít různé rozlišení či různý antialiasing, to je mi naprosto jasné. Ale v oddělených konfiguracích (tj. v těch, které mají oddělenou sekci Device i Display a které mají v ServerLayout dvě položky Screen) něco takového dává smysl a nevidím tam žádné technické překážky. Jen nevím, jak něco takového nakonfigurovat. V KDE to určitě nejde.

Otoceni antialiasingu pri otoceni obrazovky znamena prepnout antialiasing a poslat zpravu vsem aplikacim, aby vsechno prekreslily s jinym antialiasingem, protoze uzivatel otocil displej. Taky to neni technicky az takova legrace.

Nikoliv. Přepnutí antialiasingu se samozřejmě netýká již běžících aplikací. Takové prasárny dělá snad jedině Gnome a občas při tom i odletí, když zrovna nemá den. Řeč byla o KDE, kde se přepnutí objeví až u nově spuštěných aplikací. V mém případě otočení displaye prakticky vždy znamená zavření téměř všech aplikací a spuštění jiných, pro které je daná orientace vhodná.

Překreslení celého displaye zabere nanejvýš řádově desetiny vteřiny. Aplikace o antialiasingu nepotřebují vědět nic, pouze by prostě překreslily své texty. Fakt, že například Gtk a Qt aplikace sdílejí nastavení antialiasingu, jasně svědčí o tom, že antialiasing se neděje na úrovni aplikace a dokonce ani na úrovni toolkitu.

ǑǦŹǓǕǙǞǺǨȞȬḔḦḰḾṊṎṸẄẌỖ
3.6.2008 16:29 Ondrej 'SanTiago' Zajicek
Rozbalit Rozbalit vše Re: RGB a BGR
Fakt, že například Gtk a Qt aplikace sdílejí nastavení antialiasingu, jasně svědčí o tom, že antialiasing se neděje na úrovni aplikace a dokonce ani na úrovni toolkitu.
O cem to svedci nevim, ale to, ze antialiasing se resi na urovni X klienta (aplikace, toolkitu) je fakt.
3.6.2008 16:50 Ondrej 'SanTiago' Zajicek
Rozbalit Rozbalit vše Re: RGB a BGR
Je pravda, ze takhle s jistotou to mohu rici akorat u klasicke implementace antialiasovanych fontu. Dneska uz se casto fonty kresli pres xrender rozsireni, tam si tim zcela jist nejsem, ale spis bych tipoval, ze take se to resi na klientovi. Xrender umi delat alpha-blending na serveru, ale jednotlive znaky se vyrenderuji do bitmap na klientovi a ty se pak nahraji jako glyphset na server.

Založit nové vláknoNahoru

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
© 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.