Byla vydána (𝕏) zářijová aktualizace aneb nová verze 1.105 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.105 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Ve Firefoxu bude lepší správa profilů (oddělené nastavení domovské stránky, nastavení lišt, instalace rozšíření, uložení hesla, přidání záložky atd.). Nový grafický správce profilů bude postupně zaváděn od 14.října.
Canonical vydal (email) Ubuntu 25.10 Questing Quokka. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Jedná se o průběžné vydání s podporou 9 měsíců, tj. do července 2026.
ClamAV (Wikipedie), tj. multiplatformní antivirový engine s otevřeným zdrojovým kódem pro detekci trojských koní, virů, malwaru a dalších škodlivých hrozeb, byl vydán ve verzi 1.5.0.
Byla vydána nová verze 1.12.0 dynamického programovacího jazyka Julia (Wikipedie) určeného zejména pro vědecké výpočty. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v poznámkách k vydání. Aktualizována byla také dokumentace.
V Redisu byla nalezena a v upstreamu již opravena kritická zranitelnost CVE-2025-49844 s CVSS 10.0 (RCE, vzdálené spouštění kódu).
Ministr a vicepremiér pro digitalizaci Marian Jurečka dnes oznámil, že přijme rezignaci ředitele Digitální a informační agentury Martina Mesršmída, a to k 23. říjnu 2025. Mesršmíd nabídl svou funkci během minulého víkendu, kdy se DIA potýkala s problémy eDokladů, které některým občanům znepříjemnily využití možnosti prokázat se digitální občankou u volebních komisí při volbách do Poslanecké sněmovny.
Společnost Meta představila OpenZL. Jedná se o open source framework pro kompresi dat s ohledem na jejich formát. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Google postupně zpřístupňuje českým uživatelům Režim AI (AI Mode), tj. nový režim vyhledávání založený na umělé inteligenci. Režim AI nabízí pokročilé uvažování, multimodalitu a možnost prozkoumat jakékoliv téma do hloubky pomocí dodatečných dotazů a užitečných odkazů na weby.
Programovací jazyk Python byl vydán v nové major verzi 3.14.0. Podrobný přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
--- xkeyboard-config-0.9/symbols/level3.orig 2006-10-09 23:53:27.000000000 +0200
+++ xkeyboard-config-0.9/symbols/level3 2007-07-06 01:34:56.000000000 +0200
@@ -1,4 +1,4 @@
-// $XKeyboardConfig: xkbdesc/symbols/level3,v 1.14 2006/10/09 21:53:27 svu Exp $
+// $XKeyboardConfig: xkbdesc/symbols/level3,v 1.15 2006/10/16 20:17:16 svu Exp $
// these variants assign various XKB keycodes to ISO_Level3_Shift so that
// the third shift level can be reached
@@ -14,7 +14,26 @@
type[Group1]="ONE_LEVEL",
symbols[Group1] = [ ISO_Level3_Shift ]
};
- modifier_map Mod5 { <RALT> };
+ modifier_map Mod5 { ISO_Level3_Shift };
+};
+
+// Right Alt key never chooses 3rd level.
+// This option attempts to undo the effect of a layout's
+// including ralt_switch. You may also want to select another
+// level3 option that maps the level3 shift to some other key.
+partial modifier_keys
+xkb_symbols "ralt_alt" {
+ key <RALT> {
+ type[Group1]="TWO_LEVEL",
+ type[Group2]="TWO_LEVEL",
+ type[Group3]="TWO_LEVEL",
+ type[Group4]="TWO_LEVEL",
+ symbols[Group1] = [ Alt_R, Meta_R ],
+ symbols[Group2] = [ Alt_R, Meta_R ],
+ symbols[Group3] = [ Alt_R, Meta_R ],
+ symbols[Group4] = [ Alt_R, Meta_R ]
+ };
+ modifier_map Mod1 { <RALT> };
};
partial modifier_keys
@@ -66,7 +85,7 @@
type[Group1]="ONE_LEVEL",
symbols[Group1] = [ ISO_Level3_Shift ]
};
- modifier_map Mod5 { <RCTL> };
+ modifier_map Mod5 { ISO_Level3_Shift };
};
// using the level(menu_switch) map, the Menu key temporarily
@@ -77,7 +96,7 @@
type[Group1]="ONE_LEVEL",
symbols[Group1] = [ ISO_Level3_Shift ]
};
- modifier_map Mod5 { <MENU> };
+ modifier_map Mod5 { ISO_Level3_Shift };
};
// using the level3(win_switch) map, the either Windows' logo key
@@ -96,7 +115,7 @@
type[Group1]="ONE_LEVEL",
symbols[Group1] = [ ISO_Level3_Shift ]
};
- modifier_map Mod5 { <LWIN> };
+ modifier_map Mod5 { ISO_Level3_Shift };
};
// using the level(rwin_switch) map, the right Windows' logo key
@@ -109,7 +128,7 @@
type[Group1]="ONE_LEVEL",
symbols[Group1] = [ ISO_Level3_Shift ]
};
- modifier_map Mod5 { <RWIN> };
+ modifier_map Mod5 { ISO_Level3_Shift };
};
// using the level3(enter_switch) map, the Enter key on the keypad
@@ -121,5 +140,5 @@
type[Group1]="ONE_LEVEL",
symbols[Group1] = [ ISO_Level3_Shift ]
};
- modifier_map Mod5 { <KPEN> };
+ modifier_map Mod5 { ISO_Level3_Shift };
};
Hezký článek, zajímavé názory. S tím příspěvkem 15 bych ale zase až tak bezvýhradně nesouhlasil, především v tom, kdy píše, že když si rozeberu skladbu, která se mi nelíbí, tak se mi začne líbit. Tohle se dá říct o kvalitních skladbách, které prostě jen člověku nesednou svou melodikou, ale těžko hledat něco hezké na „tuccc tuccc tuccc“ a kdesi v pozadí pár ukradených odrhovaček. A hned poté mi nejvíce vadí elektronické bicí - u toho nedokážu vnímat sebelepší hudbu. Jak jsem psal výše, asi jsem případ pro psychiatra
A jinak je fajn, že se najdou i náctiletí, kteří mají rádi jinou hudbu, než tu, která se sype ze všech stran. Ještě také mnoho lidí miluje folklorní hudbu a tanec, o kterých se dá říct, že narozdíl od klasiků ani nestárnou.
Tiskni
Sdílej: