V Lucemburku byly oznámeny výsledky posledního kola výzev na evropské továrny pro umělou inteligenci neboli AI Factories. Mezi úspěšné žadatele patří i Česká republika, potažmo konsorcium šesti partnerů vedené VŠB – Technickou univerzitou Ostrava. V rámci Czech AI Factory (CZAI), jak se česká AI továrna jmenuje, bude pořízen velmi výkonný superpočítač pro AI výpočty a vznikne balíček služeb poskytovaný odborníky konsorcia. Obojí bude sloužit malým a středním podnikům, průmyslu i institucím veřejného a výzkumného sektoru.
Byla vydána (𝕏) zářijová aktualizace aneb nová verze 1.105 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.105 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Ve Firefoxu bude lepší správa profilů (oddělené nastavení domovské stránky, nastavení lišt, instalace rozšíření, uložení hesla, přidání záložky atd.). Nový grafický správce profilů bude postupně zaváděn od 14.října.
Canonical vydal (email) Ubuntu 25.10 Questing Quokka. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Jedná se o průběžné vydání s podporou 9 měsíců, tj. do července 2026.
ClamAV (Wikipedie), tj. multiplatformní antivirový engine s otevřeným zdrojovým kódem pro detekci trojských koní, virů, malwaru a dalších škodlivých hrozeb, byl vydán ve verzi 1.5.0.
Byla vydána nová verze 1.12.0 dynamického programovacího jazyka Julia (Wikipedie) určeného zejména pro vědecké výpočty. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v poznámkách k vydání. Aktualizována byla také dokumentace.
V Redisu byla nalezena a v upstreamu již opravena kritická zranitelnost CVE-2025-49844 s CVSS 10.0 (RCE, vzdálené spouštění kódu).
Ministr a vicepremiér pro digitalizaci Marian Jurečka dnes oznámil, že přijme rezignaci ředitele Digitální a informační agentury Martina Mesršmída, a to k 23. říjnu 2025. Mesršmíd nabídl svou funkci během minulého víkendu, kdy se DIA potýkala s problémy eDokladů, které některým občanům znepříjemnily využití možnosti prokázat se digitální občankou u volebních komisí při volbách do Poslanecké sněmovny.
Společnost Meta představila OpenZL. Jedná se o open source framework pro kompresi dat s ohledem na jejich formát. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Google postupně zpřístupňuje českým uživatelům Režim AI (AI Mode), tj. nový režim vyhledávání založený na umělé inteligenci. Režim AI nabízí pokročilé uvažování, multimodalitu a možnost prozkoumat jakékoliv téma do hloubky pomocí dodatečných dotazů a užitečných odkazů na weby.
Nechci být za kazišuka ale jestli sis to zvetsoval tak musis videt ze to neni focene zadnym "poradnym fotakem"...a nestačilo by si prostě prvně přečíst ten text nad těmi obrázky?
makro sice nefotím, ale myslím že i tady by měl být objekt zájmu ostrý, alespoň jeho část.No tak to zkus a pochlub se ostrým výsledkem
Mohl bys zkusit tím makrem případně zabrat větší detail? Jen kvůli srovnání - v mých fotkách jsem obvykle zabíral větší dětail...
Obávám se že nemohl, souvisí to s tím, co jsem psal nahoře. Podle EXIFu je to foceno 17-85 f/4-5.6, což není makroobjektiv; jeho poměr zvětšení je 1:5, takže na APS-C bude minimální velikost záběru asi 113x75 mm. V tom jsou prostě kompakty s malým senzorem ve výhodě, neznamená to ale nutně, že jsou schopny zobrazit jemnější detaily.
To chce klid. Za ty necelé dva roky, co se focení věnuji trochu vážněji, jsem pochopil, že zatímco u většiny koníčků platí, že společný zájem lidi sbližuje, u focení to funguje spíš obráceně. Jakmile ukážete svou fotku někde, kde ji neuvidí jen laické publikum, buďte připraven na lavinu komentářů typu "naprostý cvak", "fotka o ničem", "klasická košovka" apod. Ona totiž "umělecká" hodnota fotky je hodně subjektivní záležitostí, takže kdo má ostřejší lokty a dokáže "soupeře" drsněji a rychleji strhat, je vítěz.
Ještě zábavnější je hodnocení technické kvality. Fotíte-li na digitál a nemáte-li jméno, je jakákoli neostrost, šum, kousek přepalu nebo nedokonalost vyvážení barev terčem zdrcující kritiky. Jedná-li se ale o fotku uznávaného Mistra (nebo prostě kamaráda hodnotitele), a zejména fotí-li Mistr na film, nemusí být ostré vůbec nic (pochválí se "soft feeling"), fotka může být totálně zašuměná (zrno je přece krásné), barvy mohou být totálně ujeté (pochválí se "chromatičnost") a souvislé bílé a černé plochy patří u černobílé fotografie k bontonu (čím víc kontrastu, tím víc Adidas).
Takže nezbývá než se obrnit trpělivostí, ignorovat urážlivé výpady a vzít si z komentářů to podstatné. Třeba v tomto případě je vidět, že některé z těch fotek jsou opravdu špatně zaostřené a že u některých není zrovna ideální kompozice (většinou by tomu ale hodně pomohl vhodně zvolený ořez).
...u některých není zrovna ideální kompoziceTo je docela eufemismus, často ta kompozice byla něco jako "Hej počkej, nelez do tý trávy, chci si tě vyfotit"
No, ona každá fotka (kromě opravdu nepovedených) vypadá na papíře lépe a na velkém papíře dvojnásob. Třeba tahle fotka nevypadá nic moc, ale na papíře 30x20 nebo 45x30 je to najednou o něčem jiném.
S tou kompozicí často pomůže ořez, pokud je co řezat. To je třeba můj chronický problém, že často fotím moc natěsno; nejspíš je to zlozvyk z C-4000, která zabírala snad 20 procent za hledáček.
kompakty bývá někdy problém přinutit ostřit tam kam je žádoucí.Přesně, přesně... to je právě případ tech malin, mravenců v trávě a dalších...
snad jen té housenky je škodaJá myslim, že to je píďalka (je to maličký, průměr asi 1mm), ale nevim.
[…] takže jestli je tu někdo znalý biolog, může mě osvítit…To víš, že je. Vysvětlí ti, že jsou to vlastně všechno takoví malí lidé, protože sobecký gen. No a ta píďalka na tebe zrovna mluvila, jestli jsi to nepoznal. A černí labuťáci. A nechtěj slyšet, jak by tě otituloval, kdybys tenhle komentář náhodou nepochopil
kompakty bývá někdy problém přinutit ostřit tam kam je žádoucí. Právě u makra kde se asi nejvíc pracuje právě s hloubkou ostrosti to asi vadí nejvíc.
Ono je to spíš tak, že autofocus kompaktů je navržen s ohledem na to, že přesně ostřit není potřeba, protože hloubka ostrosti je tak velká, že na nějakém tom metru nesejde. Jestliže u běžného kompaktu otevřu clonu na f/2.8 (a ne každý má takovou světelnost), odpovídá to z hlediska hloubky ostrosti zhruba cloně f/11 na APS-C a f/17 na fullframe. V podstatě jediná situace, kdy může na kompaktu vzniknout malá hloubka ostrosti, je právě makro, a tam může k problémům s ostřením dojít.
Ostření může navíc komplikovat pohyb objektu (zejména rostliny ve větru) a dojem neostrosti může vyvolávat i pohybové rozostření (ať už pohybem objektu nebo foťáku) a nedostatečná kresba objektivu (rozlišení senzorů dnešních kompaktů několikanásobně převyšují možnosti jejich optiky).
Tiskni
Sdílej: