Github publikoval Octoverse 2025 (YouTube), tj. každoroční přehled o stavu open source a veřejných softwarových projektů na GitHubu. Každou sekundu se připojil více než jeden nový vývojář. Nejpoužívanějším programovacím jazykem se stal TypeScript.
Kit je nový maskot webového prohlížeče Firefox.
Mastodon (Wikipedie) - sociální síť, která není na prodej - byl vydán ve verzi 4.5. Přehled novinek s náhledy v oznámení na blogu.
Německo zvažuje, že zaplatí místním telekomunikačním operátorům včetně Deutsche Telekom, aby nahradili zařízení od čínské firmy Huawei. Náklady na výměnu by mohly přesáhnout dvě miliardy eur (bezmála 49 miliard Kč). Jeden scénář počítá s tím, že vláda na tento záměr použije prostředky určené na obranu či infrastrukturu.
Po dvaceti letech skončil leader japonské SUMO (SUpport.MOzilla.org) komunity Marsf. Důvodem bylo nasazení sumobota, který nedodržuje nastavené postupy a hrubě zasahuje do překladů i archivů. Marsf zároveň zakázal použití svých příspěvků a dat k učení sumobota a AI a požádal o vyřazení svých dat ze všech učebních dat.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zahajuje sektorové šetření v oblasti mobilních telekomunikačních služeb poskytovaných domácnostem v České republice. Z poznatků získaných na základě prvotní analýzy provedené ve spolupráci s Českým telekomunikačním úřadem (ČTÚ) ÚOHS zjistil, že vzájemné vztahy mezi operátory je zapotřebí detailněji prověřit kvůli možné nefunkčnosti některých aspektů konkurence na trzích, na nichž roste tržní podíl klíčových hráčů a naopak klesá význam nezávislých virtuálních operátorů.
Různé audity bezpečnostních systémů pařížského muzea Louvre odhalily závažné problémy v oblasti kybernetické bezpečnosti a tyto problémy přetrvávaly déle než deset let. Jeden z těchto auditů, který v roce 2014 provedla francouzská národní agentura pro kybernetickou bezpečnost, například ukázal, že heslo do kamerového systému muzea bylo „Louvre“. 😀
Z upstreamu GNOME Mutter byl zcela odstraněn backend X11. GNOME 50 tedy poběží už pouze nad Waylandem. Aplikace pro X11 budou využívat XWayland.
Byl publikován plán na odstranění XSLT z webových prohlížečů Chrome a Chromium. S odstraněním XSLT souhlasí také vývojáři Firefoxu a WebKit. Důvodem jsou bezpečnostní rizika a klesající využití v moderním webovém vývoji.
Desktopové prostředí LXQt (Lightweight Qt Desktop Environment, Wikipedie) vzniklé sloučením projektů Razor-qt a LXDE bylo vydáno ve verzi 2.3.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Nechci být za kazišuka ale jestli sis to zvetsoval tak musis videt ze to neni focene zadnym "poradnym fotakem"...a nestačilo by si prostě prvně přečíst ten text nad těmi obrázky?
.
Mimochodem, pokud se chce někdo potěšit mými experimenty s kompaktem za 2k (nejen makro), tak tady.
Ještě tam pořád funguje hospoda Na půl cesty?
Nebo cestou z práce. To když jsem potřeboval do Bauhausu. Občas jsem to vzal přes park a dal si jedno.
Vůbec to tam bylo pěkný. Jak na vesnici. A přitom kousek do centra.
Já tam byl ještě v době, kdy tam žádný BuziCentrum nebylo; jen skeleton bývalýho Rozhlasu.
Poté, co jsem tam zůstal sám s Angreštem, tak se celá ta dynamika přesunula do trošku jiné úrovně. Když už jsem šel na jedno, tak zpravidla Na Pekařku, na kterou jsem koukal z okna.
Tenkrát to byla vůbec zajímavá doba. První dva měsíce roku 2007 jsem strávil na Slovensku, pak na Poláčkově. To je snad jediná budova, která ti na fotkách chybí. Poláčkova 1. Cihlová budova s jednou stranou prosklenou. Česká Spořitelna.
Rok 2007 byl hlavně o práci. Hodně náročný to tenkrát bylo. Angrešt by vyprávěl.
Rok 2008 byl o poznání jiný. Hlavně o letních akcích a nočních seánsích.
Pak jsem byl asi dva nebo tři měsíce v Hradci Králové… Velice pěkné město. Jen co je pravda. Za barákem jsem měl benzínku, což se ukázalo jako centrum nočního dění.
Proč o tom píšu? Než jsem vůbec otevřel internetový prohlížeč, pustil jsem si jednu záležitost, kterou jsem před odjezdem do Hradce dokončil v jednom baru v Karlíně. Je to kompilace všech těch věcí, na kterých jsem po nocích pracoval právě na Pankráci.
Pak jsem o bejvák na Pankráci přišel, tak jsem se odstěhoval úplně pryč.
Přišla nabídka, já měl ještě nějaký problémy na vyřešení — tak jsem to vzal a zmizel. Změna prostředí — nejlepší lék na všechny potíže.
A kde skončil můj život na Pankráci? Ve skladu. Viz foto.
Kdyby měl někdo zájem o kompletní červenou řadu A-Radia do roku 2008 (ani nevím), můžeme se dohodnout.
Tak pozdravuj Pankrác a hasičskou stanici České Televize.
(*) Bohatě stačí pravidla zlatého řezu a diagonály. S kompozičními pravidly se to ve fotografii má následovně: zásada 1. - když váháš, jak danou scénu komponovat, drž se pravidel; zásada 2. - když dobře víš, proč chceš některé pravidlo porušit, tak ho klidně poruš.
(**) Ani nemusí být moc drahá. Double-zoom power kit E-420 (tělo + základní zoom + tele-zoom + druhá baterka) stojí pod 10t a Zuiko 35 mm Macro asi 6t. A na takovýhle focení to je sestava přinejmenším dostatečná.
makro sice nefotím, ale myslím že i tady by měl být objekt zájmu ostrý, alespoň jeho část.No tak to zkus a pochlub se ostrým výsledkem
Jedinný, co je na tý fotce jakš takš ostrý je spodní hrana toho červenýho listu vprostřed snímku.Mohl bys zkusit tím makrem případně zabrat větší detail? Jen kvůli srovnání - v mých fotkách jsem obvykle zabíral větší dětail...
Obávám se že nemohl, souvisí to s tím, co jsem psal nahoře. Podle EXIFu je to foceno 17-85 f/4-5.6, což není makroobjektiv; jeho poměr zvětšení je 1:5, takže na APS-C bude minimální velikost záběru asi 113x75 mm. V tom jsou prostě kompakty s malým senzorem ve výhodě, neznamená to ale nutně, že jsou schopny zobrazit jemnější detaily.
To chce klid. Za ty necelé dva roky, co se focení věnuji trochu vážněji, jsem pochopil, že zatímco u většiny koníčků platí, že společný zájem lidi sbližuje, u focení to funguje spíš obráceně. Jakmile ukážete svou fotku někde, kde ji neuvidí jen laické publikum, buďte připraven na lavinu komentářů typu "naprostý cvak", "fotka o ničem", "klasická košovka" apod. Ona totiž "umělecká" hodnota fotky je hodně subjektivní záležitostí, takže kdo má ostřejší lokty a dokáže "soupeře" drsněji a rychleji strhat, je vítěz.
Ještě zábavnější je hodnocení technické kvality. Fotíte-li na digitál a nemáte-li jméno, je jakákoli neostrost, šum, kousek přepalu nebo nedokonalost vyvážení barev terčem zdrcující kritiky. Jedná-li se ale o fotku uznávaného Mistra (nebo prostě kamaráda hodnotitele), a zejména fotí-li Mistr na film, nemusí být ostré vůbec nic (pochválí se "soft feeling"), fotka může být totálně zašuměná (zrno je přece krásné), barvy mohou být totálně ujeté (pochválí se "chromatičnost") a souvislé bílé a černé plochy patří u černobílé fotografie k bontonu (čím víc kontrastu, tím víc Adidas).
Takže nezbývá než se obrnit trpělivostí, ignorovat urážlivé výpady a vzít si z komentářů to podstatné. Třeba v tomto případě je vidět, že některé z těch fotek jsou opravdu špatně zaostřené a že u některých není zrovna ideální kompozice (většinou by tomu ale hodně pomohl vhodně zvolený ořez).
...u některých není zrovna ideální kompoziceTo je docela eufemismus, často ta kompozice byla něco jako "Hej počkej, nelez do tý trávy, chci si tě vyfotit"
No, ona každá fotka (kromě opravdu nepovedených) vypadá na papíře lépe a na velkém papíře dvojnásob. Třeba tahle fotka nevypadá nic moc, ale na papíře 30x20 nebo 45x30 je to najednou o něčem jiném.
S tou kompozicí často pomůže ořez, pokud je co řezat. To je třeba můj chronický problém, že často fotím moc natěsno; nejspíš je to zlozvyk z C-4000, která zabírala snad 20 procent za hledáček.
spíš jen prostě se podělit o ty fotky, páč když je budu mít u sebe na disku, tak šance, že z nich bude mít radost ještě někdo jinej = 0, kdežto když takhle je ta šance ≥ 0
kompakty bývá někdy problém přinutit ostřit tam kam je žádoucí.Přesně, přesně... to je právě případ tech malin, mravenců v trávě a dalších...
snad jen té housenky je škodaJá myslim, že to je píďalka (je to maličký, průměr asi 1mm), ale nevim.
Růži, včelu a čmeláka ještě poznám, ale různý ty brouci a kytky vůbec nevim, takže jestli je tu někdo znalý biolog, může mě osvítit...
[…] takže jestli je tu někdo znalý biolog, může mě osvítit…To víš, že je. Vysvětlí ti, že jsou to vlastně všechno takoví malí lidé, protože sobecký gen. No a ta píďalka na tebe zrovna mluvila, jestli jsi to nepoznal. A černí labuťáci. A nechtěj slyšet, jak by tě otituloval, kdybys tenhle komentář náhodou nepochopil
No a trochu k věci – fajn fotky, škoda jen zmiňované slabší kvality. Taky barvy mi přijdou trochu „šedší“.
kompakty bývá někdy problém přinutit ostřit tam kam je žádoucí. Právě u makra kde se asi nejvíc pracuje právě s hloubkou ostrosti to asi vadí nejvíc.
Ono je to spíš tak, že autofocus kompaktů je navržen s ohledem na to, že přesně ostřit není potřeba, protože hloubka ostrosti je tak velká, že na nějakém tom metru nesejde. Jestliže u běžného kompaktu otevřu clonu na f/2.8 (a ne každý má takovou světelnost), odpovídá to z hlediska hloubky ostrosti zhruba cloně f/11 na APS-C a f/17 na fullframe. V podstatě jediná situace, kdy může na kompaktu vzniknout malá hloubka ostrosti, je právě makro, a tam může k problémům s ostřením dojít.
Ostření může navíc komplikovat pohyb objektu (zejména rostliny ve větru) a dojem neostrosti může vyvolávat i pohybové rozostření (ať už pohybem objektu nebo foťáku) a nedostatečná kresba objektivu (rozlišení senzorů dnešních kompaktů několikanásobně převyšují možnosti jejich optiky).
.
Tiskni
Sdílej: