Letos se uskuteční již 11. ročník soutěže v programování Kasiopea. Tato soutěž, (primárně) pro středoškoláky, nabízí skvělou příležitost procvičit logické myšlení a dozvědět se něco nového ze světa algoritmů – a to nejen pro zkušené programátory, ale i pro úplné začátečníky. Domácí kolo proběhne online od 22. 11. do 7. 12. 2025 a skládá se z 9 zajímavých úloh různé obtížnosti. Na výběru programovacího jazyka přitom nezáleží – úlohy jsou
… více »Byla vydána nová verze 2.52.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 94 vývojářů, z toho 33 nových. Přehled novinek v příspěvku na blogu GitHubu a v poznámkách k vydání.
VKD3D-Proton byl vydán ve verzi 3.0. Jedná se fork knihovny vkd3d z projektu Wine pro Proton. Knihovna slouží pro překlad volání Direct3D 12 na Vulkan. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora AMD FSR 4 (AMD FidelityFX Super Resolution 4).
Poštovní klient Thunderbird byl vydán v nové verzi 145.0. Podporuje DNS přes HTTPS nebo Microsoft Exchange skrze Exchange Web Services. Ukončena byla podpora 32bitového Thunderbirdu pro Linux.
U příležitosti státního svátku 17. listopadu probíhá na Steamu i GOG.com již šestý ročník Czech & Slovak Games Week aneb týdenní oslava a také slevová akce českých a slovenských počítačových her.
Byla vydána nová verze 9.19 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze například nový balíček BirdNET-Go, tj. AI řešení pro nepřetržité monitorování a identifikaci ptáků.
Byla vydána nová verze 3.38 frameworku Flutter (Wikipedie) pro vývoj mobilních, webových i desktopových aplikací a nová verze 3.10 souvisejícího programovacího jazyka Dart (Wikipedie).
Organizace Apache Software Foundation (ASF) vydala verzi 28 integrovaného vývojového prostředí a vývojové platformy napsané v Javě NetBeans (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také ze Snapcraftu a Flathubu.
Byl vydán Debian 13.2, tj. druhá opravná verze Debianu 13 s kódovým názvem Trixie. Řešeny jsou především bezpečnostní problémy, ale také několik vážných chyb. Instalační média Debianu 13 lze samozřejmě nadále k instalaci používat. Po instalaci stačí systém aktualizovat.
Google představil platformu Code Wiki pro rychlejší porozumění existujícímu kódu. Code Wiki pomocí AI Gemini udržuje průběžně aktualizovanou strukturovanou wiki pro softwarové repozitáře. Zatím jenom pro veřejné. V plánu je rozšíření Gemini CLI také pro soukromé a interní repozitáře.
Onehdy to padlo na Tohle je náš svět, v originále Captain Fantastic. Fascinovalo mne, kolik toho při porovnání s naší realitou znají či "mají načtené". Stejně tak kolik balastu musí člověk v našem světě projít, aby se prokousal ke kvalitní informaci. Taky vnímam skoro ze všech stran, na co že jsou děti ještě mladé a malé. Tohle ještě budu zapracovávat ...
Každopádně už jsem chtěl po synovi, aby mi napsal, co se mu nejvíc líbí na Listině základních práv a svobod.
Ohledně motivace a přístupu k řešení životních situací mne trknul Elon Musk ve videu Elon Musk Incredible Speech - Motivational video By MulliganBrothers ... "život není jen o řešení problémů, musí zde být i věci, které vás inspirují a udivují, abyste byli rádi, že žijete."
Držím jim palce.
Do třetice ještě jedna drobnost ...
Co to jde chodíme na Deskohraní. V Tyršově domě si můžete půjčit deskové/karetní hry, vyřádit se a nakonec si je třeba i odnést. Ano máme doma už 4x Timeline a pátý bude asi nejpozděj k Vánocům. Z minulých let známe Zvířata, jsou celkem propracovaná a nápaditá. Na posledním deskohraní jsem objevil Vesmír a přijde mi jako katastrofa, na cca 20% herní kvality Zvířat. Princip her typu Mysli a spojuj je v propojování podobných "objektů". Ve Vesmíru jsou významově stejné objekty pod různými čísly a navíc je tam méně vyznamů jednotlivých prvků na rozdíl od Zvířat, takže celé je to ... naprd ...
Ptal jsem se Albi, zda to takhle myslelil vážně ...
pod dojmem pozitivní zkušenosti se hrou Zvířata jsme zakoupili také hru Vesmír - mysli a spojuj.a dostal jsem v principu potěšující odpověď ...
Bohužel jsme objevili opakované použití stejných symbolů, objektů, pod různými čísli. Např. Slunce má číslo 1, 11 a 41, Měsíc planety Země 21, 22, 27 a 28, kometa, asteroid i Polárka jsou opět pokaždé pod dvěma různými čísly.
Nechává to na nás dojem, že je to značně odfláklé, nepromyšlené, herně "ploché", nelze tolik kombinovat jako ve Zvířatech - kde například mají jednotlivé obrázky různé zařazení (studenokrevnost, žravost, létavost apod.).
Skutečně jsme si koupili to, co jste vymysleli? Nebude vám tedy vadit, když tento svůj pocit zveřejníme?
mrzí mě, že Vás hra zklamala, bohužel u vesmírných těles nemohou být kategorie tolik variabilní jako u zvířat. I vzhledem k doporučenému věku a obtížnosti nelze zvolit tolik různých objektů na kartách jako u zvířat, ve kterých se děti lépe orientují a dělení je u nich širší.Přijde mi, že zase vidím něco jako "na to jsou děti moc malé, aby to pochopily, nebudeme je zatěžovat složitostí (života)". A líbí se mi ona výzva, abych se připojil k lepší kvalitě oné hry. Na druhou stranu to asi bude dělat paseku, když nový dotisk bude jiný.
Ještě k Vaší poznámce podotýkám, že řada her Mysli a spojuj! je pod licencí zahraničního dodavatele s podmíněným dodržením podoby a principu hry.
Samozřejmě pokud máte nějaké nápady na další objekty na karty, či jiné vylepšení, budeme rádi za odezvu, kterou můžeme při dalším dotisku projednat a výrobcem.
Váš osobní názor respektujeme a pokud máte potřebu ho zveřejnit, tomu lze těžko bránit.
[Interplanetary Transport System] bude opravdovým zlomem. Falcon 9 je spíše evolučním krokem – znovupoužitelná raketa, která sníží cenu dopravy nákladu do vesmíru třeba na desetinu oproti ULA nebo Rusům nebo Číně. Ale my chceme dosáhnout stonásobného snížení ceny. A to je cílem marsovské rakety. Ta bude revoluční.
Jakmile ji uvedeme do provozu, všechny ostatní rakety budou zastaralé (smích). […] Opravdu jsme změnili celé odvětví a konkurence to začíná pociťovat. Je docela zábavné to sledovat. […] Když jsme vyrobili Falcon 1, říkali, že nikdy nevyrobíme raketu kategorie EELV. Tak jsme vyrobili Falcon 9 a začali s ním létat. Pak říkali, že se nám nikdy nepodaří raketu znovu použít, nebo že nedoletíme k ISS. Člověk je časem přestane poslouchat. […] Ostatní velcí konkurenti se nám vysmívali. Nejdříve nás ignorovali, pak proti nám bojovali a pak zjistili, že ve férovém souboji nemají šanci vyhrát, protože jsme byli úspěšní a byli jsme dvakrát, třikrát nebo i pětkrát levnější než oni. Takže to nebyl vyrovnaný souboj. A tak se nás snažili zničit politickou cestou nebo dalšími způsoby. A pak si postupně uvědomili, že musejí dělat to, co děláme my.
Takže začali oznamovat, že vyvinou znovupoužitelné rakety – budou zachraňovat motory nebo celé stupně – nebo že jejich rakety aspoň zlevní, aby byli konkurenceschopní. Kdyby nebylo tlaku ze strany SpaceX, tak ULA by v životě neuvažovala o nákupu motorů od Blue Originu. Stejně tak by Francouzi takhle rychle nenahrazovali Ariane 5 novou Ariane 6. Opravdu měníme svět. Rusové tvrdí, že pracují na raketě, která bude konkurovat SpaceX, což mi přijde vtipné (smích), protože na Angaře pracují už 22 let a letěla jednou. A najednou mají přijít s levnou variantou.
Tiskni
Sdílej:
Že se tak divíte.