Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Richard Stallman přednáší ve středu 7. května od 16:30 na Technické univerzitě v Liberci o vlivu technologií na svobodu. Přednáška je určená jak odborné tak laické veřejnosti.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.04.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
TmuxAI (GitHub) je AI asistent pro práci v terminálu. Vyžaduje účet na OpenRouter.
Byla vydána nová verze R14.1.4 desktopového prostředí Trinity Desktop Environment (TDE, fork KDE 3.5, Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání. Podrobný přehled v Changelogu.
Bylo vydáno OpenBSD 7.7. Opět bez písničky.
V Tiraně proběhl letošní Linux App Summit (LAS) (Mastodon). Zatím nesestříhané videozáznamy přednášek jsou k dispozici na YouTube.
10 / (5 * (1 + 1))
2) (10 / 5) * (1 + 1)
Prostě špatně napsané, my máme tendenci preferovat druhý způsob, zřejmě protože čteme text zleva doprava (je otázka jak to vnímají jiné kultury, viz tahle bláznivina, čas 57:30 jestli to nefachá odkazem). Ale absolutně nic ti nebrání upravit si pravou část výrazu a teprve potom ho celý vyhodnoti zleva, pakliže ti v tom pořadí vyhodnocování operátorů nebrání.
Správně jsou ale obě řešení a nejen kalkulačky, ale i lidé, k tomu přistupují různě. Technicky se přikláníme k tomu druhému, protože to tak zřejmě autor zamýšlel, ale to je odhad.
Lidé jsou schopni se kvůli tomu zhádat, proto to ten anonym vytahuje.
1 / 2 / 3 / 4 / 5
ti vyjde jinak když počítáš zleva a jinak když počítáš zprava. A žádné pravidlo pro směr není definováno, jen konvence a netroufám si říct jestli celosvětová. Řešení je jediné, psát výrazy tak, aby šly vyhodnotit právě jedním způsobem.
1 = 1 1 – = 1 : 1 1 10 –– = 10 : 10 10 10 ––––––––– = 10 : ( 5 + 5 ) ( 5 + 5 ) 10 ––––––––––– = 10 : 5 ( 1 + 1 ) 5 ( 1 + 1 ) 2 ––––––––– = 2 ( 1 + 1 ) ( 1 + 1 ) 2 – = 2 * 2 2 1 = 4Mezi pětkou a závorkou není znaménko, takže ta pětka patří k závorce. Tím pádem se to nedá počítat zleva doprava, protože závorka má vyšší prioritu než dělení. Chytřejší kalkulačky tohle znají, jenomže ten kdo to do nich zadává musí dobře vědět co dělá. Musí té matematice trochu rozumět, a to se dá naučit jenom počítáním z hlavy, ne mechanickým používáním kalkulačky
Ale počítat to z hlavy je vždy méné přesné … než kalkulačka
Tohle uvažování typicky končí tím, že člověk vypne hlavu, slepě důvěřuje kalkulačce, při počítání "1 - 0.019" se uklepne, z kalkulačky vyleze "-18", tak to prostě opíše a nepřijde mu to ani trochu divné.
Tchýni se jednou stalo, že jí student spočítal, že v běžně velké místnosti je za normálních okolností 1.4948938 · 10⁻²³ molekul kyslíku (konkrétní číslo si samozřejmě nepamatuju, jde o princip). Bez mrknutí oka to opsal z kalkulačky na těch sedm desetinných míst a dvakrát podtrhnul.
Tchýni se jednou stalo, že jí student spočítal, že v běžně velké místnosti je za normálních okolností 1.4948938 · 10⁻²³ molekul kyslíkuTak jenom jestli by si nepopletl násobení s dělením, příp. odečítání a přičítání exponentů (nebo jak ta chyba vznikla) i kdyby to počítal z hlavy, a těch 10^-23 by klidně odevzdal taky. (ano, pak tam je samozřejmě ten druhý problém, že je nesmysl udávat přesnost na víc než jednu číslici, když vstup je něco jako „místnost má asi 4x5x2.5 metru, tlak je asi standardní“)
Podstata té historky je právě v tom, že ten výsledek je už od pohledu tak absurdní, že to člověka má praštit do očí a má si uvědomit, že je asi něco špatně. Ta přehnaná "přesnost" u výsledku, který je špatně nejméně o 40 řádů, je pak třešnička na dortu.
Jenže je to těžké, když naše školství mnohdy zdravý rozum vehementně potírá. Na základce jsme měli např. fyzikální laborky, kde jsme měli určit, z čeho je váleček, tak, že se zváží a ponořením do odměrného válce změří objem, a v tabulkách se podle hustoty najde materiál. Přičemž váleček byl od pohledu z nějakého tvrdého plastu, ale podle hmotnosti měl v sobě kovové jádro… (svůj názor na úlohu jsem vyjádřil závěrem "podle naměřené hustoty je váleček pravděpodobně z asfaltu, ale mohl by to být i diamant"). Na gymplu jsme pak při laborkách měli měřit průměr molekuly kyseliny olejové (metoda samozřejmě vycházela z předpokladu, že má přibližně kulový tvar).
Ale to je právě to, co jsem měl na mysli. Já nemám nic proti počítání na kalkulačce, sám ji (nebo aritmetickou expanzi shellu, pokud zrovna sedím u počítače a je to něco, na co není potřeba pouštět kcalc) používám často i na věci, který bych koneckonců zvládl i bez ní. Problém vidím v té logice "máme kalkulačky, tak proč se učit počítat", protože až příliš často vede ke slepému spoléhání na tu kalkulačku a tomu, že člověk se vůbec nezamyslí nad tím, jestli ten výsledek je aspoň trochu věrohodný.
Takže když budu sčítat osmiciferné číslo s pěticiferným, tak sice z pohodlnosti asi použiju kalkulačku (nebo počítač), ale když uvidím výsledek, který se nějak výrazně liší od toho osmiciferného, okamžitě mne to varuje, že něco není v pořádku. Ona totiž sice kalkulačka chyby nedělá (nebo aspoň ne statisticky významně), ale člověk, který ji obsluhuje, ano.
Netýká se to samozřejmě jen matematiky. Vzpomínám si, jak jsem si takhle kdysi dávno naběhl při chemické olympiádě. Měl jsem na titraci odměřit 11.2 ml kyseliny a tak jsem se soustředil, abych to měl co nejpřesněji, že jsem úplně zapomněl na "ještě deset" a odměřil místo toho 1.2 ml. Kdybych se na tu baňku prostě podíval a zamyslel, tak by mi muselo okamžitě dojít, že ta loužička je na 11 ml od pohledu moc malá. Fakt, že byreta to změří přesněji než já, na tom nic nemění.
Ale počítat to z hlavy je vždy méné přesnéEhm, mohu se zeptat, v čem je méně přesné, když z hlavy spočítám, že 2 - 0,378 = 1,622? Mně to připadá stejně přesné jako z kalkulačky…
Větší chybovost (riziko chyby).Tak ještě jednou. Reagoval jsem na absurdní tvrzení, že počítat příklad z hlavy je vždy méně přesné. Nebyla řeč ani o chybovosti, ani o časové náročnosti, ani o složitosti výpočtu. Ve většině běžných situací prostého člověka je počítání z hlavy stejně přesné, rychlejší a dostupnější než počítání na kalkulačce. A jen tak pro srandu přidám historku. Kdysi před desítkami let jsme se sestrou sbalili bágly a vyrazili do Žďárských vrchů. Jednu noc jsme přespali v nějakém kempu. Ráno se u kempu objevil stánek, v němž slečna prodávala ovoce a hlavně čerstvé melouny. Nevím už přesně ty ceny, kilo stálo asi 5 korun, vzal jsem cca 1,5kg kousek, slečna ho dala na váhu a začala něco datlovat do kalkulačky. Po půl minutě z ní vypadlo, že to bude stát asi 60 korun. Upozornil jsem ji, že se trochu přepočítala. Tak začala datlovat další půl minuty. Vypadlo z ní, že to bude teda stát 3 koruny. Tak jsem jí tu kalkulačku vzal a ukázal jí, jak se s ní počítá... Kdyby nad tím ta holka přemýšlela a počítala z hlavy, bylo by to mnohem přesnější, než nevědomé vkládání cifer do přístroje
Nebyla řeč ani o chybovosti, ani o časové náročnosti, ani o složitosti výpočtuWow, já jsem se nezmínil o komplexitě 1+1. Zalez trolle.
něco
vyjde. Mnoho lidí se chová úplně jinak, když má k dispozici pomoc – zcela přestanou přemýšlet (a nemusí to být jen přístroj, stačí „přítel na telefonu“).
Vondruška se také dobře čte, ale není tak dobrý. … Jen do toho vnáší na můj vkus moc svého politického postoje, což mi vadí, dle mne by se tomu měl autor knih vyvarovat.🤪 🤪 🤪 🤪 🤪 🤪 🤪 🤪 🤪 🤪 🤪 🤪 🤪 🤪 🤪 🤪 🤪 🤪 Co si o tom myslí historikové?
Tak tu knihu [Ani sami bohové] si určitě přečtu a jsem zvědavý na výsledek. Má totiž velmi odlišná hodnocení – od zcela znechucených, že je to nejhorší kniha, co kdy Asimov napsal, po skvělá hodnocení, že je kniha dechberoucí. Tak uvidím.
Ta kniha není IMHO moc dobře napsaná (i když nemůžu vyloučit, že je to jen překladem, četl jsem ji v době, kdy ještě nebylo tak snadné dostat se k originálu). Ale zajímavá je určitě svou myšlenkou. V tom ohledu mi to trochu připomíná Clarkeův Konec věčnosti, který má také skvělou základní myšlenku, ale nemůžu o něm říct, že by se četl tak dobře jako třeba Rajské fontány, Setkání s Rámou (první!) nebo Vesmírná odysea (první!).
U Ani sami bohové jsem měl podobný pocit, tak trochu jako by autor byl tak unesen myšlenkou, že se ji snažil dostat co nejrychleji na papír a nedal si s tím tolik práce, jak je u něj zvykem.
Ve smyslu, že každý ví, kolik je 1 + 1 ... ale už nedá asi dohromady to, co je tady, tedy třeba 1 - 0,019. Pořád je výsledek 1.Skoro 1.
A druhá část odpovědi: snažím se hledat ty, kterým můžu věřit a spolehnout se na ně. Abych nemusel dělat vše sám.skoro jako by se to nějak jmenovalo - kukačka? krokodýlka? papulačka? karpulačka? nevim
Uveď jeden REALISTICKÝ případ kdy je tohle potřeba vypočítat z hlavy a není to zároveň ztráta času.Kdykoliv, kdy nemám kalkulačku v ruce? Třeba, když řídím nebo jedu na kole a potřebuju odhadnout, jak dlouho mi to ještě bude trvat do cíle (pomíjím teď navigace, případně k tomu musím přičíst stání na hranicích atd). Kromě toho, schopnost počítat a řešit i trivální problémy samozřejmě zlepšuje rychlou pamět a mozkovou činnost obecně, takže v důsledku pomůže i tomu přemýšlení. Já, když analyzuju nějaký problém, tak si odhady čehokoliv zhruba držím v hlavě, než abych se nechal rozptylovat externími vlivy jako třeba kalkulačkou. Pro přesné výpočty už si pochopitelně nadefinuju nějaký spreadsheet nad proměnnýma. Last but not least - tyhle abstrakce dělení s desetinnou čárkou taky zlepšují schopnost chápání přepočtu fyzikálních veličin či převodu jednotek, jako třeba spočítat za jak dlouho ujedu danou vzdálenost danou rychlostí. Divil by ses, kolik lidí má obrovské problémy s chápáním obyčejné trojčlenky i v dospělosti. Takže plus vencour-ovi, že tohle řeší ve věku, kdy je to klíčové. PS: Ne úplně mimo téma - https://cs.wikipedia.org/wiki/Digit%C3%A1ln%C3%AD_demence
Třeba, když řídím nebo jedu na kole a potřebuju odhadnout, jak dlouho mi to ještě bude trvat do cíleTak v tomhle případě bych teda řekl 2,97 - 8,01 : 8,9 = 2 a ta chyba by mě netrápila.
Takže plus vencour-ovi, že tohle řeší ve věku, kdy je to klíčové.Snažim se připravit děti na život. Kdysi tu někdo dával anglický odkaz na výchovu dětí, že řeší nějaké "hříčky" a hlavolamy, v principu se chovají aktivně. Nejsou jen konzumenty.
problém instantně vyřešil u nejbližšího truhlářeTo ani nebylo nutny. Takovy ostep se vejde jako uhlopricka do krychle o rozmerech 1x1x1 m, staci tedy tvrdit, ze jde o 3-rozmerne zavazadlo.
*bywoko, protoze sem jeste nevidel pozemek, kterej by byl dvojrozmernej. Vzdycky je nejak vic nebo min zvlnenej (i kdyby byl dokonale vodorovnej, je to vysec kulovy plochy), takze v realu bude vlastne vzdycky vetsi, ze? (to sem vlastne nemel radsi ani zminovat, ted si to precte nejakej birokrat a napadne ho, ze by se to melo prepocitat a prislusne zvednout dane)Plocha pozemku se určuje podle plochy v katastrální mapě, která je definována jako průmět na rovinu (no, přesněji, na kužel, viz S-JTSK).
neviděly v matice magii, protože umí být krásnáJa tomu moc nerozumim. Na jednu stranu se tu rozplyvas nad krasou matematiky a na druhou stranu sem davas ulohy z poctu, tj. nudnou, ubijejici rutinu. Uznavam, urcity drill pocetnich uloh je potreba, ale IMHO to neni misto, kde by zrovna ceske skolstvi selhavalo.
že býci chtějí kvalitu a výsledky v každém případěTo je snad jeste horsi nez ty citace a analogie ze Star Treku.
když si nedá pozor, nepřijde mu divné, že se o řád sekl apod.K tomu, aby clovek poznal a uvedomil si, ze udelal chybu, jsou priklady s abstraktnimi (bezrozmernymi, k nicemu nevztahujicimu se) cisly opravdu to nejlepsi... Vazne nedokazes vymyslet zajimavejsi ulohy?
2,97 - 8,01 : 8,9
? Já si musím představovat long division, v podstatě neudržím v hlavě ani aktuální zbytky, a už vůbec ne ten výsledek dělení, abych ho mohl odečítat od toho 2.97.
Vždyť tam žádný zbytek není. :-)
Namiesto regulovanej odchýlky je lepšie mať náhodnu odchylku. Veď načo.
tadááááááá :D ;D
2 - 0.378 = 1.6219999999999999 470.4 / 12 = 39.199999999999996 3 - 1.24 = 1.76 470.4 / 1.2 = 392.0 1 - 0.019 = 0.981 470.4 / 0.12 = 3920.0 1.235 - 0.180 = 1.0550000000000002 2.97 + 8.12 / 4 = 5.0 2.304 - 1.02 = 1.2839999999999998 2.97 / (8.1 - 7.2) = 3.300000000000002 0.78 - 0.253 = 0.527 2.97 - 8.01 / 8.9 = 2.0700000000000003
#!/usr/bin/python3 ukol='''2 - 0,378 = 470,4 : 12 = 3 - 1,24 = 470,4 : 1,2 = 1 - 0,019 = 470,4 : 0,12 = 1,235 - 0,180 = 2,97 + 8,12 : 4 = 2,304 - 1,02 = 2,97 : (8,1 - 7,2) = 0,78 - 0,253 = 2,97 - 8,01 : 8,9 =''' ukol=''.join(ukol.split()) ukol=ukol.replace(',','.') ukol=ukol.replace(':',' / ') ukol=ukol.replace('-',' - ') ukol=ukol.replace('+',' + ') for radek in ukol.split('=')[:-1]: print(radek+' = '+str(eval(radek)))
joa poznámka voto tamto eval neni prej jakože moc bezpečný a vubec byse jako nemělo používat na neznámý vstupní věci :O :O
jinak jako neznám lepšejší program na prázniny než lušit matematický příklady jeden jako druhej ;D ;D dou dělat zajímavější věci jako házet šutry dovody lízt po stromech nebo posílat dolu z kopce na silnici balíky slámy :D ;D
To co pak dela nase uzasny skolstvi je prave to, ze uci deti pouzivat ty nesmyslny zakladni postupy, a pak se strasne divime, ze uz nezbyva cas a kapacita na predani informaci o postupech, ktere se realne pouzivaji v soucasnosti.No a na tomhle se právě neshodneme. Nemá smysl tu ztrácet hodiny zbytečnou debatou, prostě se neshodneme. Obecně můj názor je ten, že čím víc věcí za tebe dělá nějaká automatika, tím víc je pak tvůj mozek línej. A je jedno jestli jde o elementární počítání, automatickou převodovku, one-click vylepšování fotek v telefonu či třeba věci jako grammarly. Třeba mě za 30 let vývoj vyvede z omylu, ale já postupem let raději více a více směřuju k základním věcem, které mě stojí více úsilí, ale generují více uspokojení.
Príde chlapík do mäsiarstva v Leningrade:
- Môžete mi prosím nakrájať desať deka salámy?
- Doneste, nakrájame.
rusove techniku na Mesic meli davno pred amikama, ale prisli o jedinyho cloveka kterej to vsechno tlacil.Meli techniku, ale nechtelo se jim. Raketa N1 byl skutecny uspech, jednou dokonce odstartovala i s pulkou kosmodromu.
Ve vysledku, jediny co amici dokazali, bylo tam zapichnout vlajku. Coz zvladne libovolnej automat za tisicinu nakladu taky.To mas pravdu, vetsi kumst je dostat dopraveny a pripadne dalsi material zpet na zem. Tech par gramu z projektu Luna opravdu nestoji za rec.
Sak i ten jejich raketoplan byl technologicky mnohem lepsi. Narozdil od toho americkyho umel letet bezpilotne.A povazte to vse dokazali sovieti jen o deset let pozdeji!
Jestli sis nevsim, tak amici se uz nekolik let vyjadrujou v tom smyslu, ze provoz ISS nechteji dal platit.To jsou takove bezne rozpoctove tanecky.
A znova, amici samozrejme dokazou postavit raketu, ale rusove ji pro ne vyrobej nasobne levnejs.Koupe ruskych raket je jednak politicke gesto, aby se nerozpadl rusky kosmicky program a raketovi odbornici nesli za lepsim do Iranu nebo KLDR. A za dalsi se pouzivaji historicke sojuzy, kde uz se hromada nakladu amrotizovala. Jak dobre si stoji rusky program, ukazuji rakety Angara nebo novy kosmodrom Vostočny.
A pokud nebudou platit tak tam ani nebudou mit svoje lidi. A dost pochybuju ze si rusove pro ty svoje budou pronajimat Muskovo stroj.A pokud to budou platit rusove, tak to spadne do more, protoze rusky program ma stezi penize na vynaseni lidi a ne na udrzovani cele stanice.
Musk je jim pak khovnu, protoze nebude mit kam litat.Ze by treba letal do vesmiru. V pripade zaniku stale stanice na LE, bude o lety do vesmiru logicky vetsi poptavka.
Leda ze v tom bude vozit miliardare na vejlety.Taky realny business, obzvlast pri schopnosti snizit naklady opakovanymi starty.
Mám iluzi, že školství První republiky by tímhle netrpělo nebo by tam aspoň bylo víc premiantů a těch, co možná neví hned, ale mají kuráž s tím něco dělat. Co nefňukaj, nechtěj podvádět, ochcávat, shánět kamarádíčky.Jsou to jen iluze. Jako doklad tehdejsi doby muzes pouzit treba filmy typu Skola zaklad zivota, ktere si vylozene utahuji z neprakticnosti tehdejsiho skolstvi, tahaky, opisovani jsou tam taky. Pomer "premiantu" v te dobe nejspis bylo mnohem vetsi, protoze pristup k vyssimu/lepsimu skolstvi (gymnazia) byl ve velkem podminen ekonomickou situaci v rodine nebo talentem, diky kteremu mohlo par vyvolenych dostat stipendium.
Ostatne, viz Pohlreich a dil z usteckyho ucnaku kucharu. Presne stejne to vypada vsude.
Nevypadá. Před časem jsem měl třeba informace z první ruky z Horek nad Jizerou a tam to je úplně o něčem jiném, jak přístupem školy, tak přístupem studentů (i v té "učňákové" části) - ono to spolu samozřejmě souvisí. Navíc v těch Trmicích (ne Ústí) šlo o učňák v "problémové lokalitě" a kdo sledoval i návratový díl, mohl si všimnout poznámky, že si produkce cíleně vybrala skupinu z oboru pro nejméně kvalifikované pomocné práce. Tím nechci popřít, že přístup školy k nim byl i tak trestuhodný, ale jen upozornit, že ani v rámci toho konkrétního učňáku to nevypadá "přesně stejně všude".
tak jsem na netu objevil podepsanou fotku Vladimíra DžanibekovaJen jestli ten podpis Vladimíra Alexandroviče nebude fake ;) Oni ruští máľčiki falšují i komplikovanější věci, než je podpis na fotce...
Nemyslel to ten Komenský náhodou nějak takhle?Nemyslel. Komenského Škola hrou se zabývala dramatickou výchovou – probírání látky „formou divadelní hry“.
Tiskni
Sdílej: