abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 01:33 | IT novinky

    Americká vláda se po převzetí zhruba desetiprocentního podílu ve výrobci čipů Intel chystá na další investice do vybraných firem. Na sociální síti Truth Social to napsal prezident Donald Trump. Jeho ekonomický poradce Kevin Hassett v rozhovoru v televizi CNBC řekl, že nemusí jít pouze o firmy z technologického sektoru, ale i z jiných odvětví.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:55 | Komunita

    V Amsterdamu probíhá Open Source Summit Europe. Organizace Linux Foundation představuje novinky. Pod svá křídla převzala open source dokumentovou databázi DocumentDB.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 02:22 | Komunita

    Přesně před 34 lety, 25. srpna 1991, oznámil Linus Benedict Torvalds v diskusní skupině comp.os.minix, že vyvíjí (svobodný) operační systém (jako koníček, nebude tak velký a profesionální jako GNU) pro klony 386 (486), že začal v dubnu a během několika měsíců by mohl mít něco použitelného.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 18
    včera 01:55 | Nová verze

    86Box, tj. emulátor retro počítačů založených na x86, byl vydán ve verzi 5.0. S integrovaným správcem VM. Na GitHubu jsou vedle zdrojových kódů ke stažení také připravené balíčky ve formátu AppImage.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    23.8. 17:44 | IT novinky

    Vláda Spojených států získala desetiprocentní podíl v americkém výrobci čipů Intel. Oznámili to podle agentur americký prezident Donald Trump a ministr obchodu Howard Lutnick. Společnost Intel uvedla, že výměnou za desetiprocentní podíl obdrží státní dotace v hodnotě 8,9 miliardy dolarů (zhruba 186 miliard Kč). Částka podle Intelu zahrnuje dříve přislíbené subvence 5,7 miliardy dolarů z programu CHIPS na podporu výroby čipů v USA,

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 22
    23.8. 17:33 | Nová verze

    Organizace Apache Software Foundation (ASF) vydala verzi 27 integrovaného vývojového prostředí a vývojové platformy napsané v Javě NetBeans (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také ze Snapcraftu a Flathubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    23.8. 04:22 | Nová verze

    Knihovna FFmpeg byla vydána ve verzi 8.0 „Huffman“. Přibyla mj. podpora hardwarově akcelerovaného kódování s využitím API Vulcan, viz seznam změn.

    Fluttershy, yay! | Komentářů: 0
    22.8. 17:44 | IT novinky

    Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) vydal Zprávu o stavu kybernetické bezpečnosti ČR za rok 2024 (pdf). V loňském roce NÚKIB evidoval dosud nejvíce kybernetických bezpečnostních incidentů s celkovým počtem 268. Oproti roku 2023 se však jedná pouze o drobný nárůst a závažnost dopadů evidovaných incidentů klesá již třetím rokem v řadě. V minulém roce NÚKIB evidoval pouze jeden velmi významný incident a významných incidentů bylo zaznamenáno 18, což oproti roku 2023 představuje pokles o více než polovinu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    22.8. 13:55 | Komunita

    Byl publikován aktuální přehled vývoje renderovacího jádra webového prohlížeče Servo (Wikipedie). Servo mimo jiné nově zvládne animované obrázky APNG a WebP.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    22.8. 13:11 | IT novinky

    Na chytré telefony a počítačové tablety v Rusku bude od začátku příštího měsíce povinné předinstalovávat státem podporovanou komunikační aplikaci MAX, která konkuruje aplikaci WhatsApp americké společnosti Meta Platforms. Oznámila to dnes ruská vláda. Ta by podle kritiků mohla aplikaci MAX používat ke sledování uživatelů. Ruská státní média obvinění ze špehování pomocí aplikace MAX popírají. Tvrdí, že MAX má méně oprávnění k přístupu k údajům o uživatelích než konkurenční aplikace WhatsApp a Telegram.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 56
    Pro otevření více webových stránek ve webovém prohlížečí používám
     (78%)
     (7%)
     (4%)
     (5%)
     (5%)
     (1%)
    Celkem 76 hlasů
     Komentářů: 7, poslední včera 22:32
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek


    Vložit další komentář
    18.6.2020 20:36 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Program time a cas user > real?
    Běh na více jádrech třeba?
    18.6.2020 20:37 JS1 | skóre: 2 | blog: intuition_pump
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Program time a cas user > real?
    Nejsem expert na Linux, ale je mozne, ze za to muze multiprocessing nebo hyperthreading? User se meri jako skutecny spotrebovany CPU cas na vsech procesorech, zatimco celkovy cas se meri jako cas realny, po ktery proces bezel a vyuzival procesor (byl dispatchovan).

    (Bohuzel knizku, v ktere by to mohlo byt, mam v praci a tam ted nemuzu.)
    Lidstvo čelí v tomto století hrozbě civilizačního kolapsu. Podpořte hnutí klimatickakoalice.cz!
    Fluttershy, yay! avatar 18.6.2020 21:03 Fluttershy, yay! | skóre: 93 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Program time a cas user > real?
    (Bohuzel knizku, v ktere by to mohlo byt, mam v praci a tam ted nemuzu.)
    libgen?
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ ani boha, ani pána
    19.6.2020 01:22 JS1 | skóre: 2 | blog: intuition_pump
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Program time a cas user > real?
    Jo, vidis, to je napad. :-)

    Nekoukal jsem do ni, ale je to Systems Performance od Brendana Gregga.
    Lidstvo čelí v tomto století hrozbě civilizačního kolapsu. Podpořte hnutí klimatickakoalice.cz!
    18.6.2020 23:28 marbu | skóre: 31 | blog: hromada | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Program time a cas user > real?
    Přesně tak:
    $ time stress-ng --cpu 2
    stress-ng: info:  [8790] defaulting to a 86400 second run per stressor
    stress-ng: info:  [8790] dispatching hogs: 2 cpu
    ^Cstress-ng: info:  [8790] successful run completed in 4.92s
    
    real	0m4.934s
    user	0m9.807s
    sys	0m0.012s
    
    There is no point in being so cool in a cold world.
    19.6.2020 07:36 JS1 | skóre: 2 | blog: intuition_pump
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Program time a cas user > real?
    Vlastne jsem to napsal ne uplne presne (v manualu pro time je to trochu vysvetlene), real je wall-clock time, coz znamena, ze i jakekoli cekani procesu (kdy nevyuziva CPU) by do nej melo byt zahrnuto.
    Lidstvo čelí v tomto století hrozbě civilizačního kolapsu. Podpořte hnutí klimatickakoalice.cz!
    19.6.2020 09:05 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Program time a cas user > real?
    Když místo "time" (což je builtin bashe) použijete "/usr/bin/time", tak tam místo "real" bude "elapsed", což je možná trochu názornější.
    mike@unicorn:~> time sleep 3
    
    real    0m3,002s
    user    0m0,001s
    sys     0m0,000s
    mike@unicorn:~> /usr/bin/time sleep 3
    0.00user 0.00system 0:03.00elapsed 0%CPU (0avgtext+0avgdata 2016maxresident)k
    0inputs+0outputs (0major+98minor)pagefaults 0swaps
    
    19.6.2020 08:51 z_sk | skóre: 34 | blog: analyzy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Program time a cas user > real?
    Vedel by si to dat iba so zakadnymi nastrojmi v systeme?
    debian.plus@protonmail.com
    19.6.2020 08:52 z_sk | skóre: 34 | blog: analyzy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Program time a cas user > real?
    Vedel by si to dat iba so zakladnymi nastrojmi v systeme?
    debian.plus@protonmail.com
    Gilhad avatar 19.6.2020 18:11 Gilhad | skóre: 20 | blog: gilhadoviny
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Program time a cas user > real?
    # cd /usr/src/linux;time make -j26
      DESCEND  objtool
      CALL    scripts/atomic/check-atomics.sh
      CALL    scripts/checksyscalls.sh
      CHK     include/generated/compile.h
      Building modules, stage 2.
      MODPOST 36 modules
    Kernel: arch/x86/boot/bzImage is ready  (#9)
    
    real	0m2.157s
    user	0m11.164s
    sys	0m5.057s
    
    Josef Kufner avatar 19.6.2020 09:05 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Program time a cas user > real?
    Základní nástroje snad všechny jsou jednovláknové a na každou blbost spouští nové procesy. V tom se bude něco takového hledat těžko.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    19.6.2020 09:32 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Program time a cas user > real?

    Především by se muselo definovat, co jsou to "základní nástroje". Můžu udělat třeba

      mike@unicorn:~> yes aes-128-cbc | head -24 | time xargs -P 24 -n 1 openssl speed
      ...
      431.96user 0.02system 0:18.02elapsed 2397%CPU (0avgtext+0avgdata 5420maxresident)k
      0inputs+0outputs (0major+7052minor)pagefaults 0swaps
    

    ale je to dost "základní"?

    19.6.2020 10:15 z_sk | skóre: 34 | blog: analyzy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Program time a cas user > real?
    hm,
    $ yes aes-128-cbc | head -24 | time xargs -P 24 -n 1 openssl speed
    bash: time: príkaz nenájdený
    
    Vsetko co pojde v normalne vychodiskovom nainstalovanom systeme alebo LIVE.
    debian.plus@protonmail.com
    19.6.2020 10:27 JS1 | skóre: 2 | blog: intuition_pump
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Program time a cas user > real?
    No kdyz tam nemas "time" tak ho asi nepustis. Leda ze bys to nejak nahradil tim "time" uvnitr bashe.
    Lidstvo čelí v tomto století hrozbě civilizačního kolapsu. Podpořte hnutí klimatickakoalice.cz!
    19.6.2020 13:58 z_sk | skóre: 34 | blog: analyzy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Program time a cas user > real?
    $ type time
    time je kľúčové slovo shellu
    $ which time
    $ 
    debian.plus@protonmail.com
    19.6.2020 14:04 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Program time a cas user > real?

    Já ho tu mám:

      mike@lion:~> type time
      time is a shell keyword
      mike@lion:~> which time
      /usr/bin/time
      mike@lion:~> rpm -qf `which time`
      time-1.9-lp152.3.5.x86_64
    

    Abych pravdu řekl, příkaz time jsem vždycky bral jako jednu ze zcela základních utilit (podobně jako třeba true, false nebo test, které má bash také jako builtin) a nenapadlo mne, že by někde mohl nebýt.

    19.6.2020 14:05 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Program time a cas user > real?
    …takže mne trochu překvapilo, že je to samostatný balíček a ne třeba součást coreutils nebo něčeho takového.
    Josef Kufner avatar 19.6.2020 10:48 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Program time a cas user > real?
    xargs -P je hezký příklad.

    Gratuluji, našel jsi výjimku, kterou jsem naznačil tím "snad".
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    19.6.2020 10:58 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Program time a cas user > real?
    Takový make taky umí paralelizovat docela pěkně. :-)
    Jendа avatar 19.6.2020 16:43 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Program time a cas user > real?
    Nikdo ti nebrání pustit si v (sub)shellu třeba deset yes>/dev/null současně.
    /usr/bin/time bash -c "yes > /dev/null& yes > /dev/null& yes > /dev/null"
    
    20.6.2020 00:22 kvr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Program time a cas user > real?
    xargs -P není vyjímka, pořád je "základní" a pořád jednovláknový.

    Ano, všechny "základní" nástroje jsou sice jednovláknové, ale dokážou spouštět podprocesy paralelně (i když ty mohou být pořád jednovláknové. I základní shell shell umí pouštět podprocesy na pozadí a pak na ně počkat. A time reportuje čas včetně dětí. Možná i obyčejné true | true bude mít větší user time, záleží na overhead...
    Jendа avatar 20.6.2020 01:23 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Program time a cas user > real?
    A time reportuje čas včetně dětí.
    Proč tedy ten můj příklad s openssl dole time nereportuje?
    20.6.2020 02:40 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Program time a cas user > real?

    Pravděpodobně kvůli tomuhle: (je to citát z times(2)):

    Times for terminated children (and their descendants) are added in at the moment wait(2) or waitpid(2) returns their process ID. In particular, times of grandchildren that the children did not wait for are never seen.

    Podle strace to vypadá, že rodičovský openssl proces wait() ani waitpid() na potomky nezavolá.

    Jendа avatar 19.6.2020 16:39 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Program time a cas user > real?
    Jinak openssl umí tohle samo
    openssl speed -multi 4 aes-128-cbc
    ale samozřejmě si za openssl může dosadit něco co považuje za „základní“
    19.6.2020 17:56 z_sk | skóre: 34 | blog: analyzy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Program time a cas user > real?
    Ani nie:
    $ time  openssl speed -multi 4 aes-128-cbc
    Forked child 0
    Forked child 1
    Forked child 2
    Forked child 3
    +DT:aes-128 cbc:3:16
    +DT:aes-128 cbc:3:16
    +DT:aes-128 cbc:3:16
    +DT:aes-128 cbc:3:16
    +R:4880758:aes-128 cbc:3.000000
    +DT:aes-128 cbc:3:64
    +R:4901158:aes-128 cbc:3.000000
    +DT:aes-128 cbc:3:64
    +R:4908932:aes-128 cbc:3.010000
    +DT:aes-128 cbc:3:64
    +R:5261213:aes-128 cbc:3.020000
    +DT:aes-128 cbc:3:64
    ^C
    
    real	0m3,953s
    user	0m0,010s
    sys	0m0,001s
    
    debian.plus@protonmail.com

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.