Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Richard Stallman přednáší ve středu 7. května od 16:30 na Technické univerzitě v Liberci o vlivu technologií na svobodu. Přednáška je určená jak odborné tak laické veřejnosti.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.04.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
TmuxAI (GitHub) je AI asistent pro práci v terminálu. Vyžaduje účet na OpenRouter.
Byla vydána nová verze R14.1.4 desktopového prostředí Trinity Desktop Environment (TDE, fork KDE 3.5, Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání. Podrobný přehled v Changelogu.
Bylo vydáno OpenBSD 7.7. Opět bez písničky.
V Tiraně proběhl letošní Linux App Summit (LAS) (Mastodon). Zatím nesestříhané videozáznamy přednášek jsou k dispozici na YouTube.
Jaky princip by mel platit pro zamestnance?Stejný jako pro podnikatele – v zásadě jsou na tom totiž oba stejně. Oba nabízejí svoje služby svému okolí. Musí nabízet něco, o co je zájem, jinak jejich zisk/plat klesá… když se tak děje, tak se musí naučit dělat něco jiného, nebo proniknout na jiné trhy.
A přesně totéž dělají někteří podnikatelé, kteří uplácejí politiky nebo lobují za to, aby je stát zvýhodnil a/nebo poškodil jejich konkurenci.
proc trh nefunguje idealneOno něco na světě v čem figurují lidé funguje ideálně?
Na trhu prace funguje normalne nabidka a poptavka.No a tady je prave ta logicka chyba - tady predpokladas, ze trh funguje. Potom ti samozrejme nemuze vyjit, ze nefunguje. Pointa je, ze ucastnici toho trhu budou cinit rozhodnuti proti nemu, protoze nemaximalizuje jejich mozne zisky. Tedy budou napriklad vytvaret oligopoly ve forme odboru nebo cechu, stavkovat nebo sporit, lobbovat za protitrzni zakony, ci jinak revoltovat. A pokud pripustis vsechny tyhle veci jako mozne zpusoby chovani, pak ti samozrejme trh nebude fungovat.
No a tady je prave ta logicka chyba - tady predpokladas, ze trh funguje. Potom ti samozrejme nemuze vyjit, ze nefunguje.Takle fungují důkazy sporem. Velmi oblíbený nástroj mezi matematiky
Tedy pokud je prace predmetem trhu, mela by jeji cena odpovidat minimalni zivotnim nakladum.Co když je práce nedostatková [scarce], a proto pracující tvoří jakýsi pseudooligopol? Apropo, jak by podle tebe měl být tedy regulován trh práce? Teď je minimální mzda stanovena někde kolem těch minimálních životních nákladů, což je tedy asi špatně.
ale nekonzistentní bandu akcionářů, z nichž mnozí jsou spekulanti.Ono když bača nechá svoje stádo ovcí jen tak bez dozoru a celý den se válí a nic nedělá, tak se mu taky rozutečou a přijde tak o svůj majetek. Ale tady se nelze zlobit na trh
To není tak úplně pravda, protože nepostradatelného nelze povýšit, jelikož by na svém původním místě chyběl – sice ho tedy zatím1 nevyhodí, ale ten člověk ustrne na jedné pozici a nezvýší se mu plat. A jednou ke změně stejně dojde a on bude těžko hledat novou práci, protože celou dobu stagnoval na teplém místečku.
Co se týče nefér jednání obecně – nejvíc záleží, jak se k tomu postaví okolí zmrda2 – když ho budou tolerovat a nechají stoupat nahoru, tak si asi ani nic lepšího nezaslouží a dobře jim tak.
[1] dokud firma nezkrachuje nebo nezruší celé produkt/oddělení/divizi (což se klidně může stát, pokud se tam takových „nepostradatelných“ sejde dostatek)
[2] ale tohle téma patří spíš na jiný server
To není tak úplně pravda, protože nepostradatelného nelze povýšit, jelikož by na svém původnímNevidím jediný důvod, proč by ho nešlo (formálně) povýšit, pokud si to přeje. Lze mu zvýšit plat. Může se vykašlat na část práce, která není tak klíčová a užívat si klidu, popřípadě změnit pozici a nechat si ty úkoly, ve kterých je nepostradatelný. Může si vydupat i přestup na úplně jinou pozici a přislíbit, že někoho bude přitom zaučovat. Nezapomínej, že se bavíme o člověku, který je (1) chytrý a (2) nepostradatelným se stává zcela vědomě. Tudíž to pravděpodobně nebude dělat tak, aby si uškodil.
Co se týče nefér jednání obecně – nejvíc záleží, jak se k tomu postaví okolí zmrdaVětšina firem je relativně hierarchická, takže většina okolí zmrda má na výběr pouze jestli chtějí zůstat nebo odejít, popřípadě jestli chtějí mít klid nebo problémy.
Lide tu nabidkovou cenu netvori "uprimnou" racionalni uvahou nad svymi naklady, ale snazi se ji nastavit maximalni moznou (v danem prostredi).Proč ten vylučovací poměr?
Viz knizka The Spirit Level, ktera ukazuje, ze zeme s vetsi socialni nerovnosti maji vice socialnich problemu a ty ovlivnuji negativne vsechny vrstvy, i bohate.
To není tak jisté, protože faktorů je mnoho. Například ve Venezuele se během Chavezovy vlády výrazně snížila nerovnost, protože se zaměřil zlepšení podmínek nejchudších vrstev. Navzdory tomu velmi vzrostla kriminalita a Venezuela patří mezi nejnebezpečnější země světa.
A ja mam znacnou pochybnost, ze tu zlocinnost (a korupci) lze svest jen na Chaveze
Nejde mi o Chaveze, i když kdo jiný zodpovídá za úroveň kriminality a korupce, než diktátor? Hlavně jsem chtěl ukázat, že nerovnost je jen jedním z faktorů. Velmi důležitou roli hrají i dobré zákony, práce policie, justice a v neposlední řadě i "kvalita" obyvatelstva.
- Neni zarucena urcita mira socialni rovnosti...A musí to nutně nabízet volný trh nebo tomu nutně překážet?
...lide se chteji mit dobre...Asi jediné, na čem se shodnou všichni. Nemůžu si pomoci, ale ten prvotní problém je jinde, a to v rychosti a účinnosti zpětné vazby nějakého rozhodnutí. Redukovat to na problém volného trhu je IMHO blbost.
A musí to nutně nabízet volný trh nebo tomu nutně překážet?Pokud jeho zastanci tvrdi, ze staci na reseni temer vsech spolecenskych problemu, pak by to asi mel nabizet. Jenze on to nenabizi diky tomu, ze neumoznuje odpoustet chyby a smulu. Tim vede na zvysujici se spolecenskou nerovnost. To je naopak vlastnost ryze lidska - pochopeni pro chyby ostatnich a nestastne nahody. Pokud se ale rozsirime i na reseni, ktera volny trh jen zahrnuji (pak je to ale uz jen "trh", nikoli "volny"), pak je samozrejme kompatibilni s leccim a fakticky ani moc neprekazi. (A ja jsem zastance trznich reseni v tomto smeru.)
Nemůžu si pomoci, ale ten prvotní problém je jinde, a to v rychosti a účinnosti zpětné vazby nějakého rozhodnutí. Redukovat to na problém volného trhu je IMHO blbost.Nize jsem goldenfishovi uvedl priklady, ze jenom zpetna vazba casto k eliminaci nejakeho chovani nestaci.
To je naopak vlastnost ryze lidska - pochopeni pro chyby ostatnich a nestastne nahody.Od toho je přece solidarita (dobrovolná pomoc druhým). A ta není v rozporu s trhem – naopak se vhodně doplňují.
nedostatek informací … chybné rozhodnutí pod tlakem
Toto jsou příčiny – ty by se měly odstranit místo látání následků.
Směna, která je výhodná pouze krátkodobě
Tohle je hodně o osobních preferencích. Fet asi není dobrý pro nikoho, ale jinak to tak jednoznačné není – někdo žije pouze současností, jiný myslí zase moc na budoucnost… nelze obecně říct, co z toho je správně a to naordinovat všem.
na tohle místo čeká deset lidí.
Tak to bude problém nejspíš někde jinde, než v tom, zda se má dělat deset nebo osm hodin. Bez ohledu na to, jestli ten jeden bude vyhozen nebo usmlouvá lepší pracovní podmínky, stále je tu deset lidí, kteří nemají práci vůbec.
Krátkodobý přetlak na trhu práce (resp. v určitých oborech) může být a z principu vždy je (prostředí není neměnné). Co když bude v nějakém oboru situace zrovna obrácená – bude málo určitých pracovníků a hodně zaměstnavatelů. Měl by i pak zasáhnout stát a zakázat lidem např. pracovat v zahraničí, nebo jim nařídit práci za nějakou maximální mzdu (i když by pracovníci chtěli víc)?
Toto jsou příčiny – ty by se měly odstranit místo látání následků.Ty přičiny se odstraňují, například na obalech potravin musí být složení.
Tohle je hodně o osobních preferencích. Fet asi není dobrý pro nikoho, ale jinak to tak jednoznačné není – někdo žije pouze současností, jiný myslí zase moc na budoucnost… nelze obecně říct, co z toho je správně a to naordinovat všem.Ano, dokonce i u tvrdých drog si dokážu představit několik situací, kde je zákaz škodlivý. Ale nějaká míra regulace je menší zlo než nulová regulace.
Tak to bude problém nejspíš někde jinde, než v tom, zda se má dělat deset nebo osm hodin.Přiznám se, že v tomhle nemám úplně jasno, trochu jsem váhal jestli to tam psát, ale intuitivně mi přijde regulace max 8 hodin denně jako dobrá věc. Podobně jako u lichvy nebo monopolního chování tam hraje roli jakási "moc" na straně nabídky. Představ si hypotetickou situaci: jseš v horách úplně mimo civilizaci, zlomíš si nohu, někdo jde okolo, nabídne zavolat pomoc, ale za 1 000 000 Kč. (Ze zákona to musí udělat, ale o to nejde, jde o princip.) Pro tebe to je pořád výhodná nabídka. Milión za záchranu života je dobrá koupě. Ale na druhou stranu, budeš mít trochu pocit, že tě okradl.
Představ si hypotetickou situaci: jseš v horách úplně mimo civilizaci, zlomíš si nohu, někdo jde okolo, nabídne zavolat pomoc, ale za 1 000 000 Kč. (Ze zákona to musí udělat, ale o to nejde, jde o princip.) Pro tebe to je pořád výhodná nabídka. Milión za záchranu života je dobrá koupě. Ale na druhou stranu, budeš mít trochu pocit, že tě okradl.Tahle situace, oligopolni / monopolni chovani nebo kartelova dohoda jde vlastne zobecnit jako nekonkurencni prostredi. Na strane nabidky resp. poptavky, je tak malo subjektu, ze uz to prestava byt trh.
Představ si hypotetickou situaci: jseš v horách úplně mimo civilizaci, zlomíš si nohu, někdo jde okolo…A co když okolo zrovna nikdo nepůjde? Tak umřeš? Mají lidé povinnost chodit po horách pro případ, že by někdo potřeboval pomoc? Stal se někdy už případ, který popisuješ?
No dobře, klidně hypoteticky.
Většina lidí nejsou svině a za takové situace ti pomůžou zadarmo. Takže pokud někdo zrovna půjde kolem, máš dost velkou šanci na záchranu. Taky je celkem velká pravděpodobnost, že kolem nepůjde nikdo a ty si musíš pomoct sám. A pak je ještě možnost (IMHO nejméně pravděpodobná), že kolem půjde půjde svině, která bude chtít milion. V nejhorším si prostě představíš, že jsi žádnou takovou nabídku nedostal a budeš na tom stejně, jako když kolem nikdo nejde (dost pravděpodobná a celkem přirozená situace, na kterou ses měl/mohl připravit).
Trochu reálnější příklad jsou půjčky za nekřesťanské úroky. Ale to, že někde někdo nabízí takovou půjčku tě nijak nepoškozuje, ty si můžeš představit, že taková nabídka neexistuje a řešíš situaci stejně, jako kdyby taková nabídka neexistovala. Stát by měl dohlížet jen na dodržování základních principů (jako: smlouvy se mají plnit) tzn. že když ti někdo půjčí na x% úrok, nemůže tě najednou začít vydírat, jednostranně změnit podmínky a chtít třikrát tolik.
A pak je ještě možnost (IMHO nejméně pravděpodobná), že kolem půjde půjde svině, která bude chtít milion.Přesně tuhle situaci jsem měl na mysli, samozřejmě že ve skutečnosti se tohle nikdy nestane...
V nejhorším si prostě představíš, že jsi žádnou takovou nabídku nedostal a budeš na tom stejně, jako když kolem nikdo nejde.Ignorovat tu nabídku je právě že chyba - je pro tebe totiž výhodná. Pokud nabídku nepřijmeš, bude tě to stát život (je to hypotetická situace, neřešme pravděpodobnost že okolo půjde někdo jiný atd.). Je to ukázka monopolního chování. Monopolní chování nebo kartelové dohody v reálném světě existují, proto existuje regulace (antimonopolní úřad). Například Microsoft si mohl (teď už tolik ne) dovolit tučnou marži, dávat slevy prodejcům za to, že na všechny notebooky předinstalují Windows atd. U lichvy může jít o 2 různé případy 1) půjčit si je nevýhodné – ten člověk udělá pod tlakem špatné rozhodnutí (jestli by to měl stát regulovat nevím) 2) je to výhodné, ale trh půjček s nekřesťanskými úroky není konkurenční (například protože tam je oligopol), takže si lichvář může nastavit úrok jaký chce.
Měl by i pak zasáhnout stát a zakázat lidem např. pracovat v zahraničí, nebo jim nařídit práci za nějakou maximální mzdu (i když by pracovníci chtěli víc)?Tohle se tusim stalo ve Svycarsku, kde stat (= lide v referendu) omezil vysoke platy reditelum bank. Ale samozrejme, nedava to vzdy tak velky smysl jako minimalni mzda - jak uz jsem psal, smyslem ekonomiky ma byt, aby se lide meli dobre, ne opak. Tato zjevna asymetrie nefiguruje v tvoji uvaze, a proto je problematicka.
Co když bude v nějakém oboru situace zrovna obrácená – bude málo určitých pracovníků a hodně zaměstnavatelů. Měl by i pak zasáhnout stát a zakázat lidem např. pracovat v zahraničí, nebo jim nařídit práci za nějakou maximální mzdu (i když by pracovníci chtěli víc)?Presne tak to donedávna u nás bolo - do armády sa ľuďom nechcelo (ani za tie pomerne dobré platy a iné výhody čo tam boli), politická situácia si ale vyžadovala armádu podstatne väčšiu, než "trhová situácia" poskytovala, tak násilím prikázal každému venovať armáde cca 2 roky. A ešte predtým štát naozaj zakazoval ľuďom pracovať v zahraničí. Ale to bol "trh" podstatne viac zdeformovaný.
... jde odhadnout jestli nějaká změna pravidel systému povede k vyššímu agregátnímu užitku.Skutecne to jde odhadnout? Jsi si jisty? Ja tedy nesouhlasim, ale to ovsem naprosto nebrani vsem tem narizovacum a menicum pravidel to zkouset a slibovat. Oni ti radi vysvetli, ze pokrok je prostemu lidu treba vnutit, a klidne i pendrekem.
A stat je takova divna akciovka, ktera neumi vetsinou generovat zisk, natoz se ridit.Moje řeč. Já bych to řízení přenechal na Kysilkovi. Ten by nám ukázal jak se to dělá správně.
zapisek je levny. Ale autorovi jde hlavne o diskuzi.Zjevne.
Protoze vzdycky jeden majitel, jinak to nedela dobre.To je dost banalni tvrzeni. Vzdycky jeden majitel ceho? Existuji spolecenska usporadani, kdy je jeden majitel celeho statu. Ale pochybuji, ze byste v nich chtel zit. Na opacnem konci spektra muzete pak vyslovit nejakou "hlubokomyslnost" typu "kazdy je vlastnikem sveho casu". Ani jedno nedava ovsem odpoved na otazku, jak rozdelit neosobni majetek a prirodni zdroje (v podstate to co nemuzete nosit stale s sebou) a jak resit interakci tech majitelu.
Prelozeno ze socialstiny: Nekdo to vyresi za nekoho jineho.Hezka idea, ze si kazdy vsechny sve problemy vyresi sam. Ovsem bohuzel nevede na prilis efektivni spolecnost, protoze to jaksi popira delbu prace. A o tom to je - jak kontrolovat ty, co delaji jinou praci nez ja.
Trh funguje na zaklade nabidky a poptavky. Ono staci nenakupovat a da se hodne veci zmenit. Jenomze, kdyz prijde dobra cena, tak kdo odola, ze ano... A kdo vubec zacne pocitat.Bylo by pekne, kdyby to bylo takto snadne. Ale nekdy ani lide jako Steve Jobs (ktery, rekl bych, zil vasi filozofii vice a uspesneji nez vy) nejsou schopni veci racionalne posoudit a naleti podvodnikum.
Dam priklad: Prestal jsem temer nakupovat v supermarketech a zacal nakupovat v jednom velkoobchodu. Kvalita je nekde jinde. Nekdy levnejsi. Nekdy drazsi o par korun.Jsem zvedavy. Oni nakupuji od jinych vyrobcu nez supermarkety? Nebo kde berou tu kvalitu?
Dospel jsem tak nejak k poznani, ze je to jenom o tom, co si nechaji lide libit a co koupi. Nic vice. Nic mene. Nejlepsi ochrana je nekupovat. Neni treba, aby nekdo nekoho vice nez je nutne, "chranil".Bohuzel casto neni. Nekdo si to totiz musi koupit jako prvni. V pripade jenom "vyssiho rizika" to muzou byt i tisice lidi (dejme tomu, ze nejaka firma vyrobi spatne neco v letadle, protoze chce usetrit - muze trvat roky, nez dojde ke katastrofe). Dokonce si firmy obcas delaji i rozvahu, kolik je bude stat na ztratach (vcetne soudu) neco opravit. Takze z meho hlediska je nazor, ze staci "jen" podvodniky netrestat, detinsky naivni. Je to asi jako kdybychom rekli, ze jako prevence kradezi staci, pokud se zlodejum podari zabavit ukradeny majetek. Vzdyt snad fakt, ze zbytecne stravili ten cas, kdyz jsme jim to pak stejne zabavili, by mel byt dostatecnou ochranou, aby vubec pro nekoho melo smysl se do toho poustet.
Cim dal vice se v Cechach mnozi vety "melo by se to zakazat". Nebo, aby nekdo "moc rychle nezbohatl". Koukam, ze socialisti se mnozi jak kralici. A nejhorsi jsou ti, co si mysli, ze jimi nejsou, ale jednaji tak.Chtelo by to mene emoci a vice pochopeni pro pohled z druhe strany.
Hezka idea, ze si kazdy vsechny sve problemy vyresi sam.Přijde mi, že často vytváříš falešné dilema: buď něco dělá stát, nebo je na to každý sám. Ale tak to není. Lidé mohou spolupracovat – nejsou tedy na to sami – aniž by se do toho montoval stát. Může to mít různou formu: firma, občanské sdružení, odbory, spotřební družstvo, nadace…
Směna, která je výhodná pouze krátkodobě: koks, diacetylmorfin, hrací automaty.Alkohol, tabák, čokoláda, bůček. Zakázat!
Jak to rozhodnes? "Demokraticky", podle poctu neuronu?:)) s mojimi neurónmi to čoskoro dopadne tak, že bude rozhodovať jeden
To jednani podle moralky se da chapat taky jako optimalizace uzitkuTo sice lze, je ale otazka, zda je to uzitecne to takto chapat. Oblibeny trik v (nejen) ekonomii je to, ze nejdrive se nejaka vec slovne definuje dosti siroce, ale v okamziku, kdy se od slov prejde k matematickym modelum, tak se zavedenim predpokladu definice vyrazne zuzi, aby se o tom dalo vubec neco dokazat. Ilustruju to treba na prikladu jednoduchy problemu rozdeleni mnoziny predmetu mezi nekolik akteru. Kdybychom drzeli bychom se siroce definovaneho uzitku, ktery by zahrnoval i veci jako moralka ci cit pro fairness, tak by uzitek (resp. ucelova funkce) kazdeho akteru muselo byt funkce ohodnocujici vsechna mozna rozdeleni veci mezi aktery a o te funkci tezko slo zavest vubec nejake rozumne predpoklady. Proto se prakticky vzdy predpoklada nejaka 'separabilnost' ci 'nezavislost na ostatnich' a ta ucelova funkce se modeluje jen jako funkce ohodnocujici kazdou podmnozinu veci (kterou dany akter ziska), bez ohledu na ostatni. O takove funkci uz lze zavest nejake smyslulne predpoklady (napr. monotonicita ci takova diskretni obdoba konkavnosti, na jejiz presne jmeno ci definici si ted nevzpominam) a nejake zajimave vysledky dokazat. Ale do takoveho modelu uz pak nenapasuju moralku a fairness. Nebo obecneji a strucneji - v okamziku, kdy ma ucelova funkce zahrnuje i jednani ostatnich nezavislych akteru, tak znacna cast ekonomickych pojmu prestava byt dobre definovana. Proto je lepsi chapat uzitek jen jako 'sobecky uzitek' (ktery je nezavisly na ostatnich a tak je podstatne snaze definovatelny) a moralku brat proste jako vec mimo model. Ono to dava smysl i konceptualne, kde moralka a uzitek jsou veci ktere funguji na jine urovni, v jinem casovem meritku a z jinych duvodu. I v modelech, ktere moralku ci fairness explicitne zahrnuji (napr. oblast fair division), tak je zahrnuta odlisne od uzitku a uzitek je interpretovan jako 'sobecky uzitek'. Clovek muze spoustu odlisnych veci splacat do jedne univerzalni konstrukce, pak ale typicky ztrati informaci o vnitrni strukture.
To sice lze, je ale otazka, zda je to uzitecne to takto chapat.Myslim ze v ramci diskuze, jestli je volny trh bez pravidel je dobra vec, to uzitecne je. Samozrejme pro ruzne ekonomicke modely muze byt praktictejsi pouzivat aproximaci "opravdoveho" uzitku - sobecky uzitek. Ten "opravdovy" uzitek chapu jako "jak dobre se clovek ma". Je to funkce zavisla na case a lide se (pod)vedome snazi maximalizovat jeji integral. (Skoro?) kazde vedome rozhodnuti se da definovat jako snaha o to, aby se clovek mel lip. S moralkou to ma primou souvislost v tom smyslu, ze pro vetsinu lidi moralni chovani znamena prirustek uzitku.
To ale není selhání trhu, ale využití možností svobodného trhu – využívám toho, že mi nikdo nediktuje, za kolik mám prodávat a že můžu dávat klidně i zadarmo. Přijde mi, že si myslíš, že tržní chování je jen materiální záležitost. Proč? Někdo může např. pomoci ostatním, aby z toho měl dobrý pocit – užitek (radost) převyšuje náklady (vynaložená práce), proto to dělá.
neco chteji, ale nedokazou vlastne ani predem urcit, jak to dopadne a proc.Ale o tom to právě je
Ale o tom to právě jeTak se k tomu postavte celem a reknete na rovinu, ze je to subjektivni. Potiz je, ze se to prosazuje jako neco objektivne spravneho nebo snad prirozeneho, a casto dokonce optimalniho. Ja vidim, jak vypada "prirozeny spontanni rad" treba v Somalsku a diky, v necem takovem zit fakt nechci.Laissez-faire, přirozený spontánní řád.
Ja vidim, jak vypada "prirozeny spontanni rad" treba v Somalsku a diky, v necem takovem zit fakt nechci.Já zase vidím, jak vypadá státní totalita v KLDR nebo na Kubě. Ty ne?
Ano, to by se dalo zaradit do zcela zvlastni kategorie selhani trhu cislo 5, totiz ze obcas lide jednaji podle sve vrozene moralky (ktera neni ryze trzni)To není podle morálky, ta společnost prostě poskytuje nejlepší support, protože její programátoři znají SW nejvíc do hloubky (vyvíjejí ho).
Volný trh by fungoval, kdyby existoval.Matematik by řekl, že je to triviálně platné. Filosof by asi zašel dál a ukazoval by, že je to důkaz kruhem.
Volný trh by fungoval, kdyby existoval. Opravdu volný trh totiž nikde není...Komunismus by fungoval, kdyby existoval. Opravdový komunismus totiž nikde není... Dokonce se ty výroky navzájem nutně nevylučují. Aneb jinými slovy jste popsal známý fakt, že papír snese všechno. ;) Ale abych nebyl taková cynik, samozřejmě je rozumné rozličné ideologie zkoumat a brát si z nich poučení.
Komunismus by fungoval, kdyby existoval.
Jak by fungoval tak, aby každý měl podle svých potřeb? I kdyby za nás veškerou práci dělaly stroje, nedovedu si představit, že by to dokázalo (plně) uspokojit potřeby všech lidí. Ty potřeby jsou sice nějak omezené1, ale jsou nad rámec toho, co se dokáže na téhle planetě vyrobit a proto je potřeba pracovat se vzácností zdrojů (což dělá např. tržní hospodářství skrze cenový mechanismus).
[1] i když budou lidi žít v luxusu, v jednu chvíli můžeš jezdit na jedné jachtě, létat v jednom letadle, mít na ruce jedny zlaté hodinky… spotřebovat nekonečné množství zdrojů zřejmě nejde
Ano, pak je tu možnost, že by se změnilo lidské chování, životní styl, předefinovaly potřeby… taková revoluce v myšlení a v hodnotách lidí. A pak by to vycházelo. Ale myslel to takhle Karl Marx? Věděli to ti, kdo komunismus v počátcích podporovali? Nebo je to spíš nápad pozdějších levičáků (konec dvacátého století resp. druhá polovina)? Chtěli dělníci žít skutečně jinak (duchovně) nebo chtěli jen víc konzumovat?
je potřeba pracovat se vzácností zdrojů (což dělá např. tržní hospodářství skrze cenový mechanismus).Toto je podobne dobrý vtip, ako ten dadov nižšie:). V hre trhových síl sa na zdroje nehľadí, človek si v nej siahne až na dno, aby porazil súpera... K potrebám, a naozaj pre pocit životného šťastia dôležitým, patrí potreba sebarealizácie a tak človek bez práce - resp. bez nejakej zmysluplnej činnosti, ktorá by mu prinášala to uspokojenie, tiež veľmi stráda. Za generácie sme si navykli pripisovať zmysluplnosť len činnosti, ktorou si naplňujeme materiálne potreby- a tie rastú a rastú až do nebotyčných výšok a my sme s ich rastom pažravejší a pažravejší. Teda, väčšina ľudí, sú aj šialené výnimky:), ktoré sa radšej uskromnia, ako by mali nemať z toho, čomu venujú čas a úsilie, pocit uspokojenia (veľké kompromisy tu robiť nemožno, lebo práca na získavanie materiánych statkov zaberá človeku čoraz viac času, niekto robí od rána do večera, niekto pre nasýtenie pracovného trhu týmito maximálne vyťaženými a vyšťavovanými výkonnými pracovníkmi žiadnu prácu nemá). Komunizmus mal (teoreticky) uvoľniť človeka zo závislej práce pre voľný čas, kde by mal priestor pre rozvoj svojej tvorivosti...teda mal mu prinášať pocit neskonalého šťastia z naplnenia vyšších potrieb:). No, keby sa to dalo celopološnhe takto jednoducho uskutočniť bol by tu raj na Zemi. Chcelo to ale dobudovať toho budovateľa komunizmu, a to sa zjavne nepodarilo, ľudia sa bez problémov vždy vrátia aj v priebehu krátkej chvíľky na tie najnižšie stupne svojho vývinu:) ko sme videli pri susednej debate s Randym. Stačia vhodné podmienky a násilím sa neprevychovajú:). V tom bol komunizmus krásna utópia. Otázka je, ako zabrániť ľuďom, aby sa nepožrali.( Dba zápory sú v češtine a slov. snáď predsa len prípustné:)).
Tiskni
Sdílej: