Vývojáři KDE oznámili vydání balíku aplikací KDE Gear 25.12. Přehled novinek i s náhledy a videi v oficiálním oznámení.
Společnost System76 vydala Pop!_OS 24.04 LTS s desktopovým prostředím COSMIC. Videoukázky na YouTube.
Byla vydána verze 1.92.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Free Software Foundation zveřejnila ocenění Free Software Awards za rok 2024. Oceněni byli Andy Wingo, jeden ze správců GNU Guile, Alx Sa za příspěvky do Gimpu a Govdirectory jako společensky prospěšný projekt.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-12 aneb Eclipse 4.38. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
U příležitosti oslav osmi let prací na debianím balíčku vyšlo GPXSee 15.6. Nová verze přináší především podporu pro geotagované MP4 soubory, včetně GoPro videí. Kdo nechce čekat, až nová verze dorazí do jeho distribuce, nalezne zdrojové kódy na GitHubu.
Monado, tj. multiplatformní open source implementace standardu OpenXR specifikujícího přístup k platformám a zařízením pro XR, tj. platformám a zařízením pro virtuální realitu (VR) a rozšířenou realitu (AR), bylo vydáno ve verzi 25.1.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byla vydána listopadová aktualizace aneb nová verze 1.107 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.107 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Pornhub zveřejnil podrobné statistiky za rok 2025. V části věnované zařízením a technologiím se lze dočíst, že 87 % přenášených dat směrovalo na telefony, 2 % na tablety a 11 % na desktopy. Operační systém Linux běžel na 6,3 % desktopů. O 22,4 % více než před rokem. Firefox má na desktopu 8,4 % podíl.
Chcete vědět, co se odehrálo ve světě techniky za poslední měsíc? Nebo si popovídat o tom, co zrovna bastlíte? Pak dorazte na prosincovou Virtuální Bastlírnu s mikrofonem a kamerou, nalijte si něco k pití a ponořte se s strahovskými bastlíři do diskuze u virtuálního piva o technice i všem možném okolo. O čem budou tentokrát strahováci referovat? Téměř každý už si všiml významného zdražení RAM a SSD, jsou zde ale i příjemnější zprávy. Průša uvádí
… více »
Chtěl bych stručně představit velmi mocnou zbraň správce oken pekwm. Jsou to tzv. 'autoproperties' nebo jinak 'automatic properties'. Klíčovým pojmem je zde interní ID okna. Podle něj se automaticky nastaví vlastnosti okna jako jeho velikost, zda bude minimalizované, na které ploše se má vyskytovat, v jaké má být skupině aj. 'autoproperties' jsou obsaženy v konfiguračním souboru ~/.pekwm/autoproperties
Vůbec nedjůležitější je tzv. 'Property tag'. Určuje, na která okna mají být aplikovány autoproperties. Je to regulární výraz, který tedy pracuje s tím interním ID okna. Příklady: "^dillo" nebo ".*" aj. xprop WM_CLASS nám pomůže zjist ID okna — spusťte a klikněte na "vašem oknu".
# Toto je nutné, abysme mohli používat "novou syntaxi".
Require
{
Templates = "True"
}
Property = ".term,^opera"
{
# Okna odpovídající regulárnímu výrazu ".term" a "^opera" se stanou členy
# skupiny "moje_skupina"
Group = "moje_skupina"
{
# 'Size = "0"' znamená, že skupina může mít "neomezeně" členů
Size = "0"
}
# "New" odpovídá aplikaci, která byla spuštěna "prvně"
# "Workspace" aplikuj, když okno je posláno na jinou pracovní plochu
ApplyOn = "New Workspace"
}
Toto byl skutečně jenom velmi stručný zápisek o 'autoproperties'. Má sloužit mně, abych si v budoucnosti mohl připomenout, co vlastně ty "autoproperties" v rámci pekwm vlastně jsou. (Více informací.)
Tiskni
Sdílej:
Pokud by ses rozhodl min. vyzkoušet správce oken pekwm, tak ti to poslouží k tomu, abys aspoň věděl, k čemu se autoproperties používají.
Souhlas. Píšeš, žes ho používal cca 3 roky. Už ho vůbec nepoužíváš? Proč?
Ale tuhle jsem PekWM chystal pro jeden embedded system a pekne jsem si zavzpominal. Vyvoj PekWM porad sleduju a k narozeninam jsem chtel hrnicek