Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska.
Poslední aktualizací začal model GPT-4o uživatelům příliš podlézat. OpenAI jej tak vrátila k předchozí verzi.
Google Chrome 136 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 136.0.7103.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 8 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Každý víme, že číslo 0 je potřeba -- vyjadřuje prázdnou krabici, účet, kde nejsou žádné peníze, venkovní teplotu nula stupňů apod. Na druhou stranu (mně) nula činí občas problémy. A právě o těchto potížích se rezepíšu.
Všichni vím, že dělení nulou není definováno ("nemá smysl"). Zjednodušeně -- pokud se budeme bavit o zlomcích (racionálních číslech) -- nelze celek rozdělit na nula dílů. Nelze tudíž dělit nulou. Ale nabízí se otázka: Nemělo by být výsledkem dělení nulou spíš plus/minus nekonečno? To nechám k debatě.
Začněme příkladem: Dejme tomu, že píšeme program. A dejme tomu, že máme pole o deseti prvcích (tzn. počet prvků je deset). Ale jak to bude s indexy? Pokud píšeme v programovacím jazyku, který "čísluje od nuly", tak první prvek bude mít index nula a poslední prvek bude mít index 9.
Druhý příklad: Máme dva bity, které dokážou -- jak dobře vítě -- vyjádřit maximálně 4 různé hodnoty (počet). Jenomže tyto čtyři různé stavy se (často) vyjadřují tak, že první možnost má index 0 a poslední 3. A jsme zase u problému počet x index.
Příklad: máme nyní čtvrtek 16. 1. 2014 a je 14:30 hodin. V pátek 17. 1. v 14:30 uplyne jeden den (24 hodin), v sobotu 18. 1. v 14:30 uplynou dva dny, v neděli 19. 1. 2014 v 14:30 uplynou tři dny. Tzn. že dnešní den (16. 1. 2014) se chová jako "den nula". Uvádím to sem, protože mi dříve dělalo někdy potíže, zda se "den nula" započítává/nezapočítává do výpočtu data, kdy přičítáme x dnů k aktuálnímu datu.
Mimochodem: Den má 24 hodin, index první hodiny je 0 a indexem poslední hodiny dne je 23. Zase ta nula!
Napsal jsem sem nejpalčivější problémy, které mám/měl jsem s nulou. Vím, že to není nic světaborného, ale já jsem si aspoň "utřídil myšlenky".
Tiskni
Sdílej:
Jasně. Jediné, co by platilo, že absolutní hodnota výsledku je plus nekonečno.
x / y = z
tak musi platit i:
z * y = x
Takze pokud by platilo:
5 / 0 = nekonecno
tak by muselo platit:
0 * nekonecno = 5
a to evidentne neplati, takze +- nekonecno vysledek byt nemuze.
Vysledek nekonecno plati jenom pro limitu pro y -> 0
. Znaminko potom zavisi na tom jestli se priblizuje z leva nebo z prava.
Máš pravdu. Díky.
plus/minus nekonečno jsou tzv. nevlastní reálná čísla.
že hodnota výrazu se blíží nekonečnu za nějakých podmínek, nikoli, že se výraz rovná nekonečnu.
Pokud jde o to "blížení", tak na to máme limitu. Tudíž limita výrazu se rovná...
Takže ani s tou praktičností se to nesmí přehnat a nakonec je kolikrát jednodušší používat prosté věty o reálných číslech.Nebo si naopak reálná čísla rozšířit pořádně a vybudovat nestandardní analýzu se vším všudy :)
V tom by som ja az tak velky problem nevidel, limity by to fixli (staci, ze si za 0 zoberiem x, za inf zoberiem 5/x a pocitam limitu pre x -> 0).
Problem vidim skor v tom, ze delenie nulou aj v limitach dava lubovolne cislo k (k je konstanta). Staci limita (k/x)/(1/x) pre x -> inf.
Mimochodom, v C je vysledkom delenia nulou inf, akurat nie pre int, ale pre float. Dovody su tam snad zrejme.
Dovody su tam snad zrejme.A jaké to prosím jsou?
Konecna presnost desatinneho rozvoja? Tj. nemoznost rozlisit medzi nulou a skoro nulou (float sa snazi rezprezentovat realne cisla, kde to ide do lubovolnej presnosti). Keby to tak nebolo, tak by program skoncil na delenie nulou aj v pripade, kedy by sa nulou (ak by to boli realne cisla) nedelilo.
Konecna presnost desatinneho rozvoja? Tj. nemoznost rozlisit medzi nulou a skoro nulou (float sa snazi rezprezentovat realne cisla, kde to ide do lubovolnej presnosti).Čistě hypoteticky, jestliže tvrdíš, že nejde rozlišit malé kladné číslo od nuly, pak se dá předpokládat, že nepůjde rozlišit ani malé záporné. Rozumnou odpovědí na dělení po řadě malým záporným číslem, nulou, a malým kladným číslem je velké záporné číslo, NaN a velké kladné číslo. To mi nepřijde jako dobrý, natož zřejmý, důvod, proč vracet ve všech třech případech +INF, v prvním případě tedy nejvzdálenější možnou hodnotu od té správné. Jestliže nám v nějakém výpočtu natolik nezáleží na přesnosti, že můžeme použít hodnotu nekonečně vzdálenou od správné, pak nevidím důvod, proč nepoužít třeba 42.
Keby to tak nebolo, tak by program skoncil na delenie nulou aj v pripade, kedy by sa nulou (ak by to boli realne cisla) nedelilo.Ve chvíli, kdy malé kladné číslo degraduje na nulu, nevidím už smysl v dělení touto hodnotou, zvlášť pokud není ani možné rozlišit, zda se náhodou nejedná o záporné číslo degradované na nulu nebo čistou nulu.
Az na to, ze float rozlisuje kladnu a zapornu nulu (resp. kladne male cislo degradovane nulu a zaporne male cislo degradovane na nulu).
s/zaporne male cislo/zaporne cislo/
"Cista" nula je automaticky kladna, podobne ako "cista" 1, 2, 3, ....
Ak si narazal na to, ze vysledkom moze byt jeden prvok z mnoziny {inf, -inf, NaN}, tak ano, tvrdenie nebolo uplne formalne spravne (je nepresne, chyba kvantifikacia), ale to ani nebolo jej cielom a prirodzeny jazyk je natolko stedry, ze nepresne tvrdenia dovoluje.
"Cista" nula je automaticky kladna, podobne ako "cista" 1, 2, 3, ....Toto tvrzení je docela legrační v tom, že je ekvivalentní tvrzení, že je čistá nula (automaticky, ať už to znamená cokoli) záporná stejně jako čistá 1, 2, 3 nebo další. Nechat se zmást absencí znamenénka je začátečnická chyba. Čísla nezískávají matematické vlastnosti podle toho, jak se je zrovna člověk rozhodne zapisovat.
Az na to, ze hovoris o niecom uplne inom. Ja som netvrdil, ze realizacia nuly ako realneho cisla je kladna. Tam zalezi od definicie a budem rad ak si podobne urazky o zmatani nechas pre seba.
Nula moze byt realizovana aj na inych mnozinach (napr. mnozina cisiel typu float ako to bolo v povodnej vete), kde sa podobne ako ine bezznamienkove cisla realizuje ako kladna nula.
Este existuje moznost, ze cista nula podla teba znamena nieco ine ako symbol nuly bez specifikovaneho znamienka, ale tazko sa operuje s pojmom, ktory nebol nikde definovany.
function inverse(a, n) t := 0; newt := 1; r := n; newr := a; while newr ≠ 0 quotient := r div newr (t, newt) := (newt, t - quotient * newt) (r, newr) := (newr, r - quotient * newr) if r > 1 then return "a is not invertible" if t < 0 then t := t + n return tPříznačné je, že se jen násobí. Inverzní prvek k F je to samé F umocněné na správnou hodnotu. A pak následující součin této hodnoty s F dá celkový součin 1.
Ale ja nedavam nule vlastnosti, ja ju realizujem v mnozine float, kde existuje prvok, ktory volam kladna nula a prvok, ktory volam zaporna nula, aby som ich mal ako rozlisit. Na inu nulu ju realizovat nemozem lebo v danej mnozine neexistuje. A presne to iste som vravel uz vyssie. Vysvetlovat elementarnu algebru skutocne nepotrebujem.
Tiez som nikde netvrdil, ze mnozina prvkov typu float tvori grupu s nasobenim alebo dokonca delenim. Podobne som nikde netvrdil, ze ta mnozina tvori monoid s delenim. Jedine, co totiz float skutocne potrebuje je uzavretost danej mnoziny cisel na delenie a tu tam docielili pridanim troch konstant. Takze jedine, co tak mozno tvrdim je, ze ta mnozina s operaciou delenia tvori grupoid.
Tvrdit, ze delenie nie je, mi pride absurdne. Ked uz, tak to standardne nie je matematicka operacia, kedze ta uz konecne aj vyzaduje nejaku vlastnost -- uzavretost mnoziny (a v tvojom prispevku argumentujes skor o tom, ze to nie je az grupova operacia). Delenie ako relacia je normalny matematicky objekt a jeho definicie mozu byt kadejake.
Ale ja nedavam nule vlastnosti, ja ju realizujem v mnozine float, kde existuje prvok, ktory volam kladna nula a prvok, ktory volam zaporna nulaDívám se na to, skutečně to vypadá, že IEEE 754 nezná realizaci nejdůležitějšího matematického čísla, o kterém celý tento článek je a tudíž musí nulu nějakým způsobem aproximovat a používá k tomu kladnou nulu, což je naopak hodnota, která žádnému reálnému číslu neodpovídá, ale společně se zápornou nulou je to hodnota nule nejbližší, pričemž ale volba kladné nuly nemá matematický důvod, nýbrž inženýrský, kdy častější je práce s kladnými čísly.
Este existuje moznost, ze cista nula podla teba znamena nieco ine ako symbol nuly bez specifikovaneho znamienka, ale tazko sa operuje s pojmom, ktory nebol nikde definovany.Mluvím o nule jakožto reálném čísle. Je to neutrální prvek pro operaci sčítání a už z definice není ani kladný ani záporný. Žádná jiná nula mezi reálnými čísly není. Zda si někdo definuje pošahaný standard, kde definuje některé operace tak, že neodpovídají matematickým pravidlům a zvyklostem, to se může stát. Příkladem budiž i různé definice operací modulo nad celými čísly, ačkoliv je matematikovi zřejmé, že se jedná o jednoduchou periodickou funkci.
Příkladem budiž i různé definice operací modulo nad celými čísly, ačkoliv je matematikovi zřejmé, že se jedná o jednoduchou periodickou funkci.Tohle je docela zajímavá otázka :) Existuje víc způsobů, jak modulo definovat, které se pro nezáporná čísla shodnou, ale u záporných dělenců (modulenců?) dávají odlišné výsledky. (Případ, kdy je i dělitel záporný, s dovolením vynechám, ten je ještě divočejší.) Nabízí se celočíselné dělení x/y s podílem d a zbytkem z definovat rovnicí x = dy+z. Ta má ovšem nekonečně mnoho řešení, takže si musíme vybrat, jak ji zjednoznačníme: (1) Přidáme podmínku 0≤z>y. Tehdy pro x=-10, y=7 dostaneme x=-2, y=4; (2) Řekneme, že d má být dolní celá část z x/y. To se shoduje s (1). (3) Nebo řekneme, že d má být oříznutí x/y (odstranění necelé části, tedy zaokrouhlování k nule). Tehdy vyjde x=-1, y=-3. Která definice je přirozenější? Tu první mají rádi algebraici, protože dává "hezké" zbytky. Tu třetí zase někdy preferují numerici, protože zaručuje vlastnosti typu (-x)/y = -(x/y).
tak by muselo platit:
0 * nekonecno = 5
a to evidentne neplati, takze +- nekonecno vysledek byt nemuze.
S tou evidentností opatrně, protože 0 * ∞
je stejně jako ∞ - ∞
a 0 / 0
tzv. neurčitý výraz (viz google), pokud už ho připustíme, tak se nám bude rovnat libovolnému číslu (tedy i 5).
NaN
("not a number").
To záleží, jestli je ta nula kladná nebo záporná, ne?
Díky.
Ale ve skutečnosti byl začátek nového tisíciletí až 2000-2001Ani jeden z tech zacatku neni o neco vic 'skutecny', to zavisi jen na konvenci. Pokud jsi tradicionalista a pracujes se dvema oddelenymi letopocty cislujici roky prirozenymi cisly bez nuly, pak ma smysl zacinat tisicileti rokem 2001, pokud jsi modernista a pouzivas jedno cislovani celymi cisly (astronomicke cislovani roku, pouzivane tez v ISO 8601), pak rok 0 mas definovany (je to rok 1 BCE) a je prirozene zacinat tisicileti rokem 2000.
Ano, jasně. Díky.
+1 a na tom je vidět, jak je dementní to počítat na podlaží (to by bylo 1. nadzemní podlaží, 1. podzemní, ale nula nikde). Za lepší považuji 1 = 1. patro, 0 = přízemí…
v Třebíči v nemocnici je jedna budova která se na první pohled tváří jako dvoupatrová, tedy přízemí a dvě patra navrch. Jenže tam jsou ještě tuším že 2 podzemní a výtah je značený od nejnižšího. Takže to přízemí je vlastně třetí.Haha. Kdo z vás byl v O2 na Olšanské*? Ta budova je něco jako Nádraží Perdido - jsem skálopevně přesvědčený, že architekt musel být sofistikovaným způsobem šílený. Kulaté chodby bych ještě dal, ale že když člověk vyjede do pátého patra, popojde pár metrů k druhému výtahu a zjistí, že je v šestém, to už ne. Prvně jsem si myslel, že je to jen blbé značení, ale celý problém je ještě zákeřnější - uprostřed budovy je věž, která má jiné číslování pater. Měl jsem to štěstí, že jsem byl odborně proveden přes různé zařízení, které tam telefonika provozuje. Podíval jsem se do rozvoden, na DSLAMy, viděl jsem kudy jdou do Čech televize. Škoda že se to nedá vidět nikde na internetu. Nemyslím ty naleštěné huaweie, které jsou občas vidět na fotkách, ale ty spoře oděné temné komunistické místnosti ještě z dob telekomu, kde si bzučí podivná a omšelá zařízení. Úžasný zážitek, desítky a stovky různých místností s falešným stropem, plné blikajících a hučích strojů, spojené naprosto chaoticky rozmístěnými dveřmi, chodbami a chodbičkami. Cestou jsme překračovali kostry zbloudilých nováčků, kteří si nenašli cestu ven a umřeli hladem. Když jsem byl pak z prohlídky propuštěn, tak jsem se ztratil ve veřejnější části někde u kulatého rohu a trvalo mi asi čtvrt hodiny se vymotat ven. *To je taková ta budova, která se podobá imperiálnímu křižníku.
To záleží, kde se pohybuješ – v ČR je snad normální to počítat na přízemí, 1. patro, 2. patro, ne?
V Technickej projektovej dokumentácii sa označujú jednotlivé podlažia
1.N.P., 2.N.P., 1.P.P., ....... (Nadzemné/podzemné podlažie)
Pričom v domoch sa bežne používa označovanie
1.N.P.= prízemie alebo 0
2.N.P.= 1
1.P.P.= pivnica, -1
Potom to nekdo nespravne zacal pouzivat bez "prihod" a rozsirilo se to.Podstatným není slůvko „přihoď“, nýbrž „ještě“ (jako příklad může být například „Svez mne ještě jednou. Uvidím tě ještě někdy? Vezmu si ještě 3…“
Potom to nekdo nespravne zacal pouzivat bez "prihod" a rozsirilo se to.Co je nesprávného na tom, když někdo použije vazbu „ještě jednou tolik“?
Odpusť si přiblblé urážky ad hominem.Precti si definici Ad hominem:
... argument is rejected on the basis of some irrelevant fact about the author ...V tomhle pripade to neni aplikovatelny, protoze: 1. Nemas zadnej argument 2. I kdybys mel tak to ze nechapes psanej text je v diskuzi o "vete" velice relevantni.
Především jsi vymyslel hloupý příklad, z nějž jsi odstranil sloveso, které ve větě zůstat musí a s problémem nesouvisí (ve tvém případě souvisí jen čirou náhodou), protože udává děj, nikoliv množství.Cetls vubec co jsem napsal? Jasne ze tam to sloveso zustat musi, kdyt to tady opakuju jak kolovrat. To sloveso "prihod"/"pridej"/whatever je tam ta podstatna cast, ktera oznacuje SCITANI. Bez neho tam zustane "jednou" coz je NASOBENI.
Aha, takže tys to myslel tak, že lidé přestali ve větách o množství používat slovesa určující, co se s daným množstvím má udělat.V podstate jo. V beznym jazyce se casto nektery casti vety nevyslovujou, protoze jsou jasny. Dobrej priklad jsou treba zajmena v cestine.
Hm… Co se tady člověk nedozví… Proč ale potom píšeš takovéto nepravdivé a zcela off topic úvahy?Prvni prispevek ve vlakne je "Dostal jednou tolik jablek == Dostal dvakrát tolik jablek", takze off-topic urcite nejsem. A pokud jde o pravdivost, tak tohle je moje teorie jak to vzniklo a myslim ze je pravdepodobna. Pokud mas nejaky argumenty proti tak prosim prestan prskat a uved je!
int *
) p
a indexovou proměnnou (třeba int
) i
, tak *(p + i)
je ekvivalentní p[i]
. I pro překladač je výhodné indexovat od nuly, protože instrukce pro indexaci a adresaci se také počítají a adresují od nuly.
Mimo toho má číslování od nuly výhodu třeba v jednodušší inicializaci (stačí vynulovat a nemusí se řešit, kam nacpat jedničky) a jednoduším testováním konce cyklu nebo hranice pole (stačí je menší namísto je menši nebo rovno). Také je výhodné, že stačí jedna hodnota jak pro alokaci, tak pro hranici (alokujeme N-prvkové pole, procgházíme od nuly doku je index menší než N).
Indexování od nuly je v Céčku (a podbných jazycích) z důvodů pointerové aritmetiky, kde pole a ukazatele jedno jsou a index pole je to saméMozna to vsechno je uplne jinak
Překvapivě brzo si na to člověk zvykne a brzy mu to připadá úplně přirozené. Jako je trochu matoucí, když někomu vykládáte o prvním prvku a takže myslíte vlastně druhý, ale překvapivě tenhle přístup zjednodušuje spoustu problémů.
...dokud nemusí dělat v Matlabu.
x sin 2 ^ x cos 2 ^ +coz mi moc intuitivnejsi neprijde...
sin(x^2)+cos(x^2)
tak sčítám sin a cos a až potom se dívám z jaké hodnoty sin a cos je spočte.
Teda, ty mi dáváš. Na to, ať radši odpoví někdo fundovanější.
1 - 1 = 1 BCETakže podle tvé interpretace by rok -27 byl vlastně 28 BCE.
Takže podle tvé interpretace by rok -27 byl vlastně 28 BCE. Takže podle tvé interpretace by rok -27 byl vlastně 28 BCE.Ano, to je obvykly zpusob jak cislovat roky celymi cisly (astronomicke cislovani roku, pouzivane tez v ISO 8601).
K tomu dělení nulou:
Pokud dělíme číslo A čím dál nižším číslem, pak bychom měli dostat čím dál větší hodnotu výsledku. Takže teoreticky by A/0 bylo zmíněné nekonečno.
Naopak, pokud převedeme dělaní na odčítání, tak je hned vidět v čem je háček:
12/4=3 : 12-4=8 --> 8-4=4 --> 4-4=0, pak opačně 4+4+4=12
Pro nulu:
12-0 by tedy mělo být nekonečno (viz první předpoklad), ale pokud nekonečněkrát sečteme nulu, tak výsledek nikdy nebude 12 ani jiné číslo A, ale vždy nula.
venkovní teplotu nula stupňů apod.Nulová venkovní teplota je jen lidský výmysl, stupnice je umístěná podle bodu mrazu, nikoliv podle fyzikální nuly.
Nemělo by být výsledkem dělení nulou spíš plus/minus nekonečno?Otázka je zároveň i odpovědí. Vzhledem k tomu, že různými cestami dospěješ k různým výsledkům, nelze převrácenou hodnotu nuly dodefinovat ani na základě limity.
A dejme tomu, že máme pole o deseti prvcích (tzn. počet prvků je deset). Ale jak to bude s indexy?Indexy pole v programovacím jazyce jsou definovány buď jeho specifikací nebo specifikace umožňuje definovat je v programu. Ve výsledném kompilovaném programu jsou myšlené indexy nezajímavé, důležitý je offset (tedy vzdálenost prvku od paměťové adresy pole) a ten je u prvního prvku klasického pole nulový. Stejnětak offset prvního prvku strukturovaného typu je nula, pokud neobsahuje nějaká skrytá data, což třeba standard C neumožňuje.
Vím, že to není nic světaborného, ale já jsem si aspoň "utřídil myšlenky".Utřiďování myšlenek je fajn. Můžu přidat něco za sebe... Tak jako prvky pole, podobně fungují i posloupnosti v matematice. Číslování od jedné způsobí to, že aritmetická posloupnost má
a_n = a_1 + (n - 1) d
a geometrická posloupnost a_n = a_1 + q ^ (n - 1)
, zatímco při počítání od nuly odpadnu jednotkové posuny.
Další divná věc v aritmetice - když sečtu dvě stejná čísla, tak dostanu číslo jiné.No ale tady nejde o změnu kvantity ale změnu kvality! Změnu dimenze (2D, 3D).
No překvapivě když máte těch bodů nekonečno, tak se to dohromady může chovat trochu jinak, než když jich máte jen pár.A jsme u toho - spojením jedné kvalitu s úplně jinou kvalitou dostávám kvalitu třetí. Tj. z bodu aplikací nekonečna dostanu plochu. Co mě k tomu opravňuje se ale už nevysvětlí.
Je to, jako když vzdálenost mezi 0 a 1 je 1, ale přitom se mezi ně vejde nekonečno mnoho reálných čísel. Plocha ani délka není o počtu bodů, ale o jejich vzdálenostech.
Ale jinak ano, ve skutečném světě něco jako nulová velikost neexistuje. Každý předmět má nenulovou velikost. Vždy ho můžeme ještě o něco zmenšit, aniž bychom ho smrskli na nulu. Jenže pak do toho vleze kvantová fyzika, která řekne, že vlastně nevíme, kde předmět začíná a kde končí, že jen máme funkci, která udává pravděpodobnost, s jakou předmět do dané souřadnice prostoru zasahuje.
Fraktální útvary mívají často dimenzi mezi 1 a 2
Pak je ale potřeba upřesnit, že je řeč o Hausdorffově dimenzi, ne o topologické dimenzi.
pak už mají nekonečnou délku, ale ještě nulovou plochu.
Což je ovšem možné i při Hausdorffově dimenzi rovné jedné nebo dvěma.
Děti stresuji/bavím Möbiovou páskou, udělám si 0.5 až 1m z papíru šířky ≈3cm (minimálně 2ks), dám ji fixu a řeknu: „Dělej čáru jen na jednu stranu uprostřed a dávej velký pozor aby jsi nevyjel(a) mimo a nepomaloval(a) druhou stranu.“ A pomáhám ji popotahovat, a pak sleduji ten údiv když se čára spojí. Jakmile se do-divý, tak jim řeknu ať ji po délce v polovině (podél té čáry) roztřihnout a postupně se ptám co si myslí, že z toho vyleze. Jakmile se do-divý, tak jim dám druhou a řeknu ať ji roztřihnou taky, ale tak, že budou střihat jakoby na 3 proužky (na třetinu vzdálenosti od jednoho kraje) - je sranda sledovat to soustředění a opět se ptám co z toho bude a na konci se divý i přihlížející dospělí :).
…samozřejmě sem tam žádný údiv, jen aha - to se zas divím já :)
Písmeno BŽ ani MŇ neznám, takže se nedokážu vcítit, jak moc by mohla stresovat, MŇ je nejbližší, co znám Ñ (EÑE).
Stačilo by se zamyslet nad dalšími slovy ve větě a mělo by to zafungovat.ne, u velké části populace toto určitě nefunguje ;).
Psaní by měl zvládat každý, ale nezvládá. Pravopis je jen pouhá konvence, a holt se neúmyslně nebo úmyslně často porušuje.
OT: Jinak ty děti byly divé, bo kdyby nebyly, věděla by, co je Möbiova páska a jak se chová (,…a byly by roztomilí).
OT: Jinak ty děti byly divé, bo kdyby nebyly, věděla by, co je Möbiova páska a jak se chová (,…a byly by roztomilí).Roztomilí děti by věděla – to není jen nekonvenční pravopis, to je naprostá zhůvěřilost.
…Starou belu nedostatkem vápníku! Vápníkem se u nás nikdy nešetřilo. Lumpárna to byla. A dvojčata? Dvojčata se navzájem škrtily.
Škrtila.
Když nespaly, tak se škrtily.
Ale byla roztomilí…
Lidé, kteří si myslí, že každý je stejný a má stejné předpoklady/možnosti jako on sám, je netolerantní ignorant. Když to jemu funguje, tak to neznamená, že ostatním taky.
No a to jde, minimálně třetina lidí má různou formu (dokonce bych řekl, že třetina má už dost znatelnou nějakou formu).
Čím dál častěji mám nepříjemný pocit, že už to s těmi různými dys- poruchami trochu přeháníme. Ne že bych se chtěl vracet k systému, kdy se úplně ignorovaly, ale současný stav, kdy kdokoli, komu se nechce dávat pozor na to, co píše, prostě jen prohlásí, že je dysgrafik, takže je to vlastně v naprostém pořádku, mi taky zrovna optimální nepřipadá…
Já měl třeba ve škole problém s tím, že jsem poměrně často zapomínal doplňovat diakritická znaménka. Nikdo mne kvůli tomu nešetřil a nezbylo mi, než si dávat větší pozor. Nakonec jsem to naučil zvládat. Dneska by se to nejspíš svedlo na nějaké cizí slovo začínající dys- a problémy bych s tím měl ještě jako dospělý.
Mám ten pocit taky, nicméně protože mi nikdo neřekl nic o dys a nikdo mi neřekl co s tím , tak na ZŠ jsem se naučil pravidla, a větný rozbor a tím jsem se vyrovnal s těmi „za pět“ ze všech diktátů (, kterými se to tenkrát hemžilo) a měl jsem za 3 mohl jsem na střední a byl jsem pak i ve fázi, že jsem odmítal cokoliv psát, tak raději přeji všem klid a horší písemný projev.
Taky bych řekl, že je to i změnou v požadavků na děti a šíři záběru, takže si to možné i „příroda“ zjednodušuje (třeba v Anglii tolik problémů nemají, těžko říct jestli je to tím, že nároky na pravopis jsou tam, ve srovnání s námi, téměř nulové.) Osobně si myslím, že vyřazení psacího písma (zavedení např. skriptu Comenia), by pomohlo spoustě lidí a odstranilo spousty dětských stresů (přetrvávajících v nějaké formě do dospělosti).
(Dobrá) učitelka syna, chtěla aby jsme mu nechali udělat papír, ale domluvili jsme se, že ne i s tím, že bude mít horší známky a uvidíme do budoucna (je bomba když z ničeho nic napíše dopis a všechna písmena jsou zrcadlově převrácená a evidentně si to vůbec neuvědomí a nikdy ho to nikdo nučil). Ono tomu (že roj dětí má papír) totiž napomáhá systém, máš papír, máš lepší známky, protože se pak nehodnotí spousta věcí.
Ad. Diakritika, jednou mi češtinářka na střední na práci dopsala „to není telegram“.
Omlouvat, se že mám „dys“ a nic s tím nedělat je rozhodně špatně, ale je otázkou jak moc s tím něco dělat, jsou důležitější věci.
Neměl jsem samozřejmě na mysli to, že někomu něco uteče, to se stane každému. Ale nedosahovat frekvence jedné hrubky na (jednoduchou) větu už by IMHO mělo být v lidských silách.
Nehledě na to, že diskuzní příspěvek pro spoustu lidí nemá žádnou velkou hodnotu a věnovat se delší dobu korekcím má menší váhu, než rychle napsat co potřebují.
S tím bohužel musím souhlasit. Ale jen ve smyslu konstatování, že to tak je, ne ve smyslu, že bych se s tím byl ochoten smířit.
Osobně si myslím, že vyřazení psacího písma (zavedení např. skriptu Comenia), by pomohlo spoustě lidí a odstranilo spousty dětských stresů (přetrvávajících v nějaké formě do dospělosti).To můžu potvrdit. V páté třídě jsem začal psát (na radu učitelky) tiskace a čitelnost se mi zlepšila spolu s rychlostí. Diktáty sice stále nebyly úplně ideální, ale zbytek jsem najednou začal stíhat.
... čitelnost se mi zlepšila spolu s rychlostí.Chapu to spravne ze tiskacim pises rychleji? Vyssi citelnosti bych veril (i kdyz jenom do doby nez se naucis i tiskaci flakat
Chapu to spravne ze tiskacim pises rychleji?Ano. Už asi tak 13 let.
Vyssi citelnosti bych veril (i kdyz jenom do doby nez se naucis i tiskaci flakatTo se nezdá nejspíš nikomu, kdo to neumí dost dobře. Je to jen o cviku. Když to tak vezmu, tak psací písmo je složitější, samá kudrlina a tak. Netvrdím samozřejmě, že to tak budou mít všichni, ale písmena jako), ale ta rychlost se me moc nezda...
'h'
, 'f'
, 'p'
, 'k'
, 'z'
a pár dalších mi přijdou zoufale komplikované.
i kdyz jenom do doby nez se naucis i tiskaci flakatNo nevím. Tiskací jsem se naučil za život optimalizovat. Například
'a'
a 't'
si pamatuji zcela konkrétně, jak jsem si uvědomil lepší způsob zápisu, který byl navíc rychlejší a během pár dní ho začal používat. U psacího se dá měnit tak leda směr a způsob, jak moc to člověk odflákne.
a píšeš tiskace rychleji něž někdo jiný psace?Nejsem adresát, ale potvrzuji podobný případ: se svým písmem, které je zjednodušené tiskací se spoustou ligatur, bývám rychlejší než mnoho lidí píšících psacím.
Nečte se to stejně, mně tedy ne.Rekl bych ze kdyz "Aminux" napsal "Cte se to stejne", mel na mysli "Vyslovuje se to stejne"
Múže my konečně někdo visvjetlit k čemu je dobrí rozlyšovat i/y? Čte se to stejně.Ken ioo ecsplane tume demeenin ofinglish spelin?
Múže my konečně někdo visvjetlit k čemu je dobrí rozlyšovat i/y? Čte se to stejně.protoze mozek necte text po pismenech ale po slovech. A kazdy slovo zpracovava jako "obrazek". Takze je dobry kdyz stejny slovo vypada vzdycky stejne. Samozrejme idealni reseni situace by bylo jedno i/y zrusit, ne trvat na nejaky nesmyslny sade pravidel a vyjimek a vyjimek z vyjimek...
v psaném jazyce jsou na tom půl na půl,Data? Třeba nějaký korpus?
v mluveném jsem bychom nikdy neslyšelNo vidíš, a já bych ze sebe takový sprasek jako „bysme“ nikdy nevypustil. A vzhledem k tomu, že mi docela trhá uši, tak si všimnu, když ho někdo použije, a mohu tě ujistit, že bychom slýchám celkem běžně.
Lidské tělo musel vymýšlet inženýr. Normální člověk by neumístil zábavní park hned vedle kanalizace ...
Příjemné tvoření a bádání všem !