abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 05:00 | Nová verze

    Byla vydána beta verze Linux Mintu 22.3 s kódovým jménem Zena. Podrobnosti v přehledu novinek a poznámkách k vydání. Vypíchnout lze, že nástroj Systémová hlášení (System Reports) získal mnoho nových funkcí a byl přejmenován na Informace o systému (System Information). Linux Mint 22.3 bude podporován do roku 2029.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 01:55 | Nová verze

    GNU Project Debugger aneb GDB byl vydán ve verzi 17.1. Podrobný přehled novinek v souboru NEWS.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    19.12. 17:22 | IT novinky

    Josef Průša oznámil zveřejnění kompletních CAD souborů rámů tiskáren Prusa CORE One a CORE One L. Nejsou vydány pod obecnou veřejnou licenci GNU ani Creative Commons ale pod novou licencí OCL neboli Open Community License. Ta nepovoluje prodávat kompletní tiskárny či remixy založené na těchto zdrojích.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    19.12. 17:00 | Komunita

    Nový CEO Mozilla Corporation Anthony Enzor-DeMeo tento týden prohlásil, že by se Firefox měl vyvinout v moderní AI prohlížeč. Po bouřlivých diskusích na redditu ujistil, že v nastavení Firefoxu bude existovat volba pro zakázání všech AI funkcí.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    19.12. 10:11 | IT novinky

    V pořadí šestou knihou autora Martina Malého, která vychází v Edici CZ.NIC, správce české národní domény, je titul Kity, bity, neurony. Kniha s podtitulem Moderní technologie pro hobby elektroniku přináší ucelený pohled na svět současných technologií a jejich praktické využití v domácích elektronických projektech. Tento knižní průvodce je ideální pro každého, kdo se chce podívat na současné trendy v oblasti hobby elektroniky, od

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    19.12. 03:11 | Komunita

    Linux Foundation zveřejnila Výroční zprávu za rok 2025 (pdf). Příjmy Linux Foundation byly 311 miliónů dolarů. Výdaje 285 miliónů dolarů. Na podporu linuxového jádra (Linux Kernel Project) šlo 8,4 miliónu dolarů. Linux Foundation podporuje téměř 1 500 open source projektů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    19.12. 02:11 | Zajímavý článek

    Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.12.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    19.12. 02:00 | Nová verze

    OpenZFS (Wikipedie), tj. implementace souborového systému ZFS pro Linux a FreeBSD, byl vydán ve verzi 2.4.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    19.12. 01:00 | IT novinky

    Kriminalisté z NCTEKK společně s českými i zahraničními kolegy objasnili mimořádně rozsáhlou trestnou činnost z oblasti kybernetické kriminality. V rámci operací OCTOPUS a CONNECT ukončili činnost čtyř call center na Ukrajině. V prvním případě se jednalo o podvodné investice, v případě druhém o podvodné telefonáty, při kterých se zločinci vydávali za policisty a pod legendou napadeného bankovního účtu okrádali své oběti o vysoké finanční částky.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 8
    18.12. 14:44 | IT novinky

    Na lepší pokrytí mobilním signálem a dostupnější mobilní internet se mohou těšit cestující v Pendolinech, railjetech a InterPanterech Českých drah. Konsorcium firem ČD - Telematika a.s. a Kontron Transportation s.r.o. dokončilo instalaci 5G opakovačů mobilního signálu do jednotek Pendolino a InterPanter. Tento krok navazuje na zavedení této technologie v jednotkách Railjet z letošního jara.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    Kdo vám letos nadělí dárek?
     (27%)
     (2%)
     (12%)
     (2%)
     (2%)
     (2%)
     (12%)
     (24%)
     (15%)
    Celkem 41 hlasů
     Komentářů: 14, poslední včera 19:13
    Rozcestník


    Vložit další komentář
    3.1.2007 05:46 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Scheme snadno a rychle - 1. typovy system
    Čeština očividně nepokročila, ale obsah přijímám s nadšením. :-) Ty časté hodnoty mi připomínají některé optimalizace ve Smalltalku: bajtkód ST-80 definuje operace (mapcar #'(lambda (x) (concatenate 'string "push " x)) '("true" "false" "-1" "0" "1" "2")) jako samostatné opkódy. :-)
    3.1.2007 05:47 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Scheme snadno a rychle - 1. typovy system
    Oprava, v seznamu mi samozřejmě chybí ještě hodnota "nil". ;-)
    3.1.2007 07:12 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Scheme snadno a rychle - 1. typovy system
    A mimochodem, tagované hodnoty mi nepřijdou jako „hack“, to je technika stará snad jako Metuzalém. ;-) A kdyby to používala třeba Java, mohla by mít objektový inty a nemusela by se vymlouvat na výkon. :-D
    3.1.2007 11:01 podlesh | skóre: 38 | Freiburg im Breisgau
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Scheme snadno a rychle - 1. typovy system
    To je těžké, určitá sorta lidí by tomu stejně nevěřila... a tatáž sorta lidí by pradvěpodobně nepřekousla 31-bitový celočíselný typ.
    3.1.2007 11:05 Ladicek | skóre: 28 | blog: variace | Havlíčkův brod
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Scheme snadno a rychle - 1. typovy system
    To se mi líbí. Mohli bychom mít datový typ přirozené číslo s obvyklou horní mezí :-)
    Ještě na tom nejsem tak špatně, abych četl Viewegha.
    3.1.2007 11:07 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Scheme snadno a rychle - 1. typovy system
    No jo, já vím, lidi zapomněli i na šesti-, sedmi- a devítibitový bajty. Lidi zapomenou na leccos. ;-)
    3.1.2007 10:31 zde | skóre: 9 | blog: Linuch | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Scheme snadno a rychle - 1. typovy system
    Python tu optimalizaci krátkých integerů kupodivu nepoužívá. Ruby i Lua ano. Sice to šetří paměť, ale komplikuje kód, a Guido asi naznal že bude mít raději integery (a vlastně všechno) důsledně jako reference. Mít všude výhybku na integerovou aritmetiku totiž není žádná sranda- fakticky je třeba samostatně implementovat 31-bitovou aritmetiku a 32-bitovou aritmetiku, a po každém pitomém inkrementu testovat, jestli 32-bit výsledek vleze do 31-bit short intu, nebo ne. Sice se šetří paměť, ale na runtime to má režii.

    Taky je zajímavý koukat na jazyky, jestli mají unikátní stringy (Python ani Ruby je nemá, Lua ano). Komplikují se trochu stringové operace, po každém concat nebo substr se výsledek musí znovu atomizovat, ale výhodou je pak velmi rychlé srovnávání stringů na rovnost, a rychlé indexování stringy v hashích (ekvivalence obsahu implikuje identickou referenci).

    A když už mluvíte o fintách s tagovanými krátkými integery, proč nezmínit taky geniální fintu zvanou BBOP? Prakticky každý lepší malloc() ji interně používá, aby si zapamatoval jak velký je alokovaný blok, aniž by size musel ukládat na jeho začátek. Když jde do vysokých bitů pointeru ukládat velikost bloku, jde tam samozřejmě ukládat i typetag.

    Bohužel nevím o žádném sysému, který by to dělal. Smalltalk?
    Táto, ty de byl? V práci, já debil.
    3.1.2007 10:38 zde | skóre: 9 | blog: Linuch | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Scheme snadno a rychle - 1. typovy system
    Hmm, tak jsem googlil, a není to BBOP, ale BIBOP. A BIBOP pro typetagy se občas používají, např. the Icon programming language.
    Táto, ty de byl? V práci, já debil.
    3.1.2007 10:46 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Scheme snadno a rychle - 1. typovy system
    „…a po každém pitomém inkrementu testovat, jestli 32-bit výsledek vleze do 31-bit short intu, nebo ne. Sice se šetří paměť, ale na runtime to má režii.“
    A u short integeru se v Pythonu netestuje, jestli se výsledek vleze zase do short integeru nebo se musí vytvořit long? ;-) Jinak, Ruby 2.0 bude po vzoru Smalltalku Symbol mít jako podtřídu Stringu (na rozdíl od současné implementace), takže je klidně možné, že se bude chovat stejně.

    A ten tzv. BBOP je čirou náhodou vynález Lispu z poloviny sedmdesátých let. ;-)
    3.1.2007 11:28 zde | skóre: 9 | blog: Linuch | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Scheme snadno a rychle - 1. typovy system
    A u short integeru se v Pythonu netestuje

    Python 31-bit short integery nemá. Má normální 32-bit integery (signed, immutable, na heapu, často používané hodnoty zamknuté ve sdílené tabulce), a pak má long integery (signed, mutable, na heapu, bignum). Lua myslím nic jiného než 31-bit short integery, kódované do referencí, nemá. Je to pak krásně jednoduché :) Perl je superhnusosračka, ten integery neumí vůbec, všechno snad počítá v double nebo co, a bit shifty se mu chovají naprosto nepředvídatelně.

    Symbol mít jako podtřídu Stringu

    Haha. Lua vládne. Hash je list, a list je hash. String je symbol, a symbol je string.

    BBOP je čirou náhodou vynález Lispu z poloviny sedmdesátých let.

    Není, Lisp měl zones. Co to je nevím, ale když se tomu říká jinak, tak to bude něco jiného :)
    Táto, ty de byl? V práci, já debil.
    3.1.2007 11:43 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Scheme snadno a rychle - 1. typovy system
    „Python 31-bit short integery nemá. Má normální 32-bit integery (signed, immutable, na heapu, často používané hodnoty zamknuté ve sdílené tabulce), a pak má long integery (signed, mutable, na heapu, bignum).“
    Reagoval jsem na tvrzení, že se něco musí testovat a má to režii. V Pythonu přetékají short integery do long integerů a tudíž se tam asi něco testuje, jinak by se to nemohlo chovat jinak v závislosti na tom, jestli to přeteče nebo ne. Asi mi něco ušlo.
    „Není, Lisp měl zones. Co to je nevím, ale když se tomu říká jinak, tak to bude něco jiného :)“
    Doporučuju přečíst si Data Representations in PDP-10 MACLISP, autor Guy Steele Jr., MIT 1977. Občas je dobré vědět a ne si jen myslet. Cestu ke Googlu určitě znáš. ;-)
    3.1.2007 11:59 zde | skóre: 9 | blog: Linuch | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Scheme snadno a rychle - 1. typovy system
    FOLDOC sayez:
    This idea is similar to the "zones" used in some Lisp systems (e.g. LeLisp).
    Protože vím že mezi "similar" a "identical" je podstatný rozdíl, nic hledat nebudu.
    Táto, ty de byl? V práci, já debil.
    3.1.2007 12:19 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Scheme snadno a rychle - 1. typovy system
    Tak moment. Já netvrdím, že zones jsou totéž a BiBoP – nejsou. ;-) Ale to, že zones jsou něco jiného, ještě neimplikuje, že BiBoP není vynález autorů MACLISPu. ;-)
    3.1.2007 12:34 zde | skóre: 9 | blog: Linuch | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Scheme snadno a rychle - 1. typovy system
    Přece se nebudem hádat o tom kdo si první všiml které zjevné věcí, jako že reference i hodnoty mají stejnou podstatu, a že jednoduchý alokátor má zbytečně mnoho stupňů volnosti. Unikátní objevy neexistují, prvenství je irelevantní, vše je nezávislý důsledek slepé indukce smíchané s okamžikem náhodné inspirace. Já taky vymyslel BSP stromy rok a půl předtím, než jsem o nich četl první odborný článek, a nedělám z toho vědu, protože téměř určitě to předtím v nějaké zapomenuté gamesce udělal i někdo jiný.. Když existuje zadání a prostředí, řešení je samozřejmé.
    Táto, ty de byl? V práci, já debil.
    3.1.2007 13:36 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Scheme snadno a rychle - 1. typovy system
    No to je mi rétorika. :-) Tak nejdřív taková vehementní reakce na moje konstatování, že BIBOP je vynálezem z Lispu (zčásti stimulované větou „bohužel nevím o žádném systému, který by to dělal“ ;-)) a najednou se nebudeme hádat. :-D Já se nehádám, nemám proč – pouze prezentuji fakta, nikoli vágní představy o historii. Přinejmenším název BiBoP pochází přímo z mnou odkazované práce. Což je další (a ještě závažnější) důvod, proč jsem ji vytáhnul na světlo. Existuje-li několik příbuzných konceptů, pochopitelně nemá vůbec smysl nějaký konkrétní název vytahovat, ovšem já s ním v téhle diskusi nepřišel. ;-)
    3.1.2007 13:51 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Scheme snadno a rychle - 1. typovy system
    Jo a kdybych chtěl být fakt tvrdý, připomenul bych, že existují-li příbuzné koncepty, mezi kterými je třeba rozlišovat, aby nedošlo ke zmatení, pak tasit se s BiBoPem v kontextu GC a zjišťování velikosti alokovaných bloků je velmi nešťastné, poněvadž BiBoP slouží výhradně k úspoře paměti potřebné k ukládání objektů, a to v souvislosti s potřebou odvodit nějakým způsobem typ objektu z reference. BiBoP není schopný říct, jaká je velikost objektů, jako je třeba array nebo hunk. Fixní velikosti objektů na stránce jsou nad rámec BiBoPovy pracovní smlouvy. ;-)
    3.1.2007 14:02 zde | skóre: 9 | blog: Linuch | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Scheme snadno a rychle - 1. typovy system
    Velikost instance je normální součást metadat. Rozlišovat odvození typu objektu z reference, a odvození jeho velikosti z téhož proto nemá smysl, leda byste byl pedagog.
    Táto, ty de byl? V práci, já debil.
    3.1.2007 14:18 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Scheme snadno a rychle - 1. typovy system
    Normální součástí metadat, hm. Jenže průšvih je třeba v tom, že pole mohou mít různou velikost. A BIBOP nemá speciální stránky pro „pole velikosti 42“. (K čemu sloužil, o tom jsem už psal.) Respektive může mít, v konkrétní implementaci, ale není to jeho povinnost. Každopádně přeju hodně štěstí při vynalézání kola. :-)

    Mimochodem, ten název stejně zůstal nepochopený. Ono to „Big Bag of Pages“ označovalo mezeru operačního systému ITS, která se nacházela mezi částí fyzické paměti určené pro texty programů (která v tomto operačním systému rostla směrem nahoru) a přidělovanými datovými stránkami (které v něm přibývaly směrem dolů). Holt si někdo pomíchal pojmy a začal nazývat způsob organizace objektů do stránek a zjišťování jejich typů názvem, který se týkal pouze toho, odkud se nově alokované ztránky získávaly. Ale to jen taková historická douška. :-)
    3.1.2007 12:44 deda.jabko | skóre: 23 | blog: blog co se jmenuje "každý den jinak" | za new york city dvakrát doleva a pak už se doptáte
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Scheme snadno a rychle - 1. typovy system
    ono resit 31-bitu pretekajicich na 32 neni zase takove velke dilema, ve scheme se treba musi jeste kontrolovat jestli vysledne cislo nepretece mimo definovany typ a pokud ano, pak prevest na nejaky bignum typ (nejspis pomoci libgmp)... ale to nevim, jestli budu resit....

    to s tema sdilenama stringama muze mit taky neco do sebe... pri pouziti na symboly... kdyz si clovek uvedomi, ze symboly se opakuji skoro porad dokola -- to je same lambda, define, cons, list, let,... na druhou stranu to zapleveli kod parseru, ale problemy se substr a concat odpadaji... jeste o tom popremyslim....

    abych pravdu rekl o BiBoP jsem nevedel, finta je to moc pekna, ale ma jednu chybu -- potrebuje napsat cely memory managment pomalu na zelene louce, takze pro zatim bych ji vyloucil jako predcasnou optimalizaci ;-]
    Asi před rokem se dostali hackeři na servry Debianu a ukradli jim zdrojové kódy.
    3.1.2007 13:29 zde | skóre: 9 | blog: Linuch | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Scheme snadno a rychle - 1. typovy system
    Pokud budete chtít mít dobrý GC, je memory management na zelené louce téměř nutnost. Poslední rok taky uvažuju, že napíšu vlastní skriptovací jazyk. Vypadá to na runtime (datový model, hashe, closury, GC) založené na LUA, syntaxí a objekty z Pythonu (s přídaným auto i explicitním statickým typováním, ale bez MI, ala Java), s custom memory managerem, BEZ bytecode vrstvy (jen přímý nerelokovatelný i386 backend, něco z GNU Lightning, něco z TinyCC). Memory manager bude BBOP, na začátku stránky budou immutable metadata (typetagy, classinfo, unit size, atd), na konci stránky pak alokační bitmapa instancí. Krom toho bude ještě jedna bitmapa pro zcela volné stránky (arena bude mít pevnou velikost). Žádné generace, žádné inkrementální GC, jen jednoduchý mark & sweep GC, optimalizovaný pro velké množství transientních dat (předpokládám že při běhu GC bude většina stránek free + dirty), takže se stránky jen zahodí, a GC bude zapisovat jen do bitmapy stránek.
    Táto, ty de byl? V práci, já debil.
    3.1.2007 14:19 deda.jabko | skóre: 23 | blog: blog co se jmenuje "každý den jinak" | za new york city dvakrát doleva a pak už se doptáte
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Scheme snadno a rychle - 1. typovy system
    tak to si tak pul roku vyclente jenom na ten memory managment. ;-]

    jak jsem psal v predchozim clanku, neberte to jako nejake fundamentalni cteni, spis jako demonstraci ze jde jednoduse napsat interpretr plnohodnotneho jazyka na par set radek.
    Asi před rokem se dostali hackeři na servry Debianu a ukradli jim zdrojové kódy.
    3.1.2007 14:34 zde | skóre: 9 | blog: Linuch | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Scheme snadno a rychle - 1. typovy system
    tak to si tak pul roku vyclente jenom na ten memory managment. ;-]

    Zrovna tohle je věc, kterou jsem měl dotaženou nejdál, a částečně implementovanou. Zajímala mě primárně rychlost alokace, tak jsem to benchmarkoval oproti mallocu(). Vyladěný hodinový alokátor, ukusující z úplně nové stránky, byl jen zhruba o 40% rychlejší než malloc(). To mě tehdy vážně nasralo, hrál jsem si tam s asm/bitops.h, nasekal tam fůru likely() na horký cesty, 31 alokací z 32 mělo být jen pár lineárních instrukcí, kód z gcc vypadal fakt dobře.. a ono to při minimální funkcionalitě bylo jen o fous rychlejší než libc. Čekal jsem naivně řádovej rozdíl, tohle mě fakt zklamalo, dal jsem to k ledu.

    jak jsem psal v predchozim clanku, neberte to jako nejake fundamentalni cteni, spis jako demonstraci ze jde jednoduse napsat interpretr plnohodnotneho jazyka na par set radek.

    Bezva, těším se.
    Táto, ty de byl? V práci, já debil.
    3.1.2007 14:43 deda.jabko | skóre: 23 | blog: blog co se jmenuje "každý den jinak" | za new york city dvakrát doleva a pak už se doptáte
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Scheme snadno a rychle - 1. typovy system
    prave s memory managmentem jsem si taky hral (se zamerenim na paralelni prostredi), proti libc to bylo fakt o neco rychlejsi, ale pak jsem zkusil jine alokatory a pomyslny uspech byl ten tam... a vzhledem k tomu, ze beohmuv gc podava podobne vykony jako libc malloc, ktery pouziva vetsina aplikaci, nebylo co resit.... (ta divocina s atomickymi operacemi za to fakt nestoji)
    Asi před rokem se dostali hackeři na servry Debianu a ukradli jim zdrojové kódy.
    3.1.2007 14:15 Tom.š Ze.le.in | skóre: 21 | blog: tz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Scheme snadno a rychle - 1. typovy system
    Mít všude výhybku na integerovou aritmetiku totiž není žádná sranda- fakticky je třeba samostatně implementovat 31-bitovou aritmetiku a 32-bitovou aritmetiku, a po každém pitomém inkrementu testovat, jestli 32-bit výsledek vleze do 31-bit short intu, nebo ne. Sice se šetří paměť, ale na runtime to má režii
    Ne nezbytně - nevím jak scheme (asi ne), ale některé Common Lispy jsou ochotny uvěřit deklaracím že vše je fixnum (tedy 31-bitový integer) a generovat efektovní kód - tedy pokud o tu runtime režii až tak jde....
    * (declaim (optimize speed space (safety 0) (debug 0)))
    * (defun plus (a b)
       (declare (fixnum a b))
       (the fixnum (+ a b)))
    PLUS
    * (disassemble #'plus)
    
    ; 0A5F1A0E:       01FA             ADD EDX, EDI
    ;       10:       8D65F8           LEA ESP, [EBP-8]
    ;       13:       F8               CLC
    ;       14:       8B6DFC           MOV EBP, [EBP-4]
    ;       17:       C20400           RET 4
    ;       1A:       90               NOP
    ;       1B:       90               NOP
    ;       1C:       90               NOP
    ;       1D:       90               NOP
    ;       1E:       90               NOP
    ;       1F:       90               NOP
    ; 
    NIL
    
    3.1.2007 14:19 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Scheme snadno a rychle - 1. typovy system
    „…nevím jak scheme (asi ne)…“
    Stalin by k tomu určitě šel dokopat. ;-)
    3.1.2007 14:23 zde | skóre: 9 | blog: Linuch | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Scheme snadno a rychle - 1. typovy system
    Hmm, žrádýlko.
    Táto, ty de byl? V práci, já debil.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.