Typst byl vydán ve verzi 0.14. Jedná se o rozšiřitelný značkovací jazyk a překladač pro vytváření dokumentů včetně odborných textů s matematickými vzorci, diagramy či bibliografií.
Specialisté společnosti ESET zaznamenali útočnou kampaň, která cílí na uživatele a uživatelky v Česku a na Slovensku. Útočníci po telefonu zmanipulují oběť ke stažení falešné aplikace údajně od České národní banky (ČNB) nebo Národní banky Slovenska (NBS), přiložení platební karty k telefonu a zadání PINu. Malware poté v reálném čase přenese data z karty útočníkovi, který je bezkontaktně zneužije u bankomatu nebo na platebním terminálu.
V Ubuntu 25.10 byl balíček základních nástrojů gnu-coreutils nahrazen balíčkem rust-coreutils se základními nástroji přepsanými do Rustu. Ukázalo se, že nový "date" znefunkčnil automatickou aktualizaci. Pro obnovu je nutno balíček rust-coreutils manuálně aktualizovat.
VST 3 je nově pod licencí MIT. S verzí 3.8.0 proběhlo přelicencování zdrojových kódů z licencí "Proprietary Steinberg VST3 License" a "General Public License (GPL) Version 3". VST (Virtual Studio Technology, Wikipedie) je softwarové rozhraní pro komunikaci mezi hostitelským programem a zásuvnými moduly (pluginy), kde tyto moduly slouží ke generování a úpravě digitálního audio signálu.
Open source 3D herní a simulační engine Open 3D Engine (O3DE) byl vydán v nové verzi 25.10. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
V Londýně probíhá dvoudenní Ubuntu Summit 25.10. Na programu je řada zajímavých přednášek. Zhlédnout je lze také na YouTube (23. 10. a 24. 10.).
Gemini CLI umožňuje používání AI Gemini přímo v terminálu. Vydána byla verze 0.10.0.
Konference OpenAlt 2025 proběhne již příští víkend 1. a 2. listopadu v Brně. Nabídne přibližně 80 přednášek a workshopů rozdělených do 7 tematických tracků. Program se může ještě mírně měnit až do samotné konference, a to s ohledem na opožděné úpravy abstraktů i případné podzimní virózy. Díky partnerům je vstup na konferenci zdarma. Registrace není nutná. Vyplnění formuláře však pomůže s lepším plánováním dalších ročníků konference.
Samsung představil headset Galaxy XR se 4K Micro-OLED displeji, procesorem Snapdragon XR2+ Gen 2, 16 GB RAM, 256 GB úložištěm, operačním systémem Android XR a Gemini AI.
Před konferencí Next.js Conf 2025 bylo oznámeno vydání nové verze 16 open source frameworku Next.js (Wikipedie) pro psaní webových aplikací v Reactu. Přehled novinek v příspěvku na blogu.
Tak se mi zase jednou podařilo být v nesprávný čas na nesprávném místě - včera do mě narazil nedělní a ještě k tomu dušičkový (dobou i věkem) řidič. Nikomu se nic nestalo, což je nejdůležitější, odneslo to "jen" moje služební 3 týdny staré auto (nová Octávka)
Po odpočinkovém víkendu v jižních Čechách jsem se vracel do Prahy a na výpadovce z Písku jsem v místě zúžení čtyřproudovky do 2 jednosměrných pruhů najednou před sebou spatřil Favorita, který se řítil přímo na mě - pud sebezáchovy mi poradil strhnout to doprava, takže mě favorit netrefil čelně, ale do boku. Vystoupil jsem a šel se podívat na Favorita, který byl někde pár metrů za mnou v naváděcích značkách - vystoupil z něj šedivý dědula (výstižnější výraz jsem fakt nenašel), nic mu nebylo, u spolujezdce se klepala babička, vzadu slintal pes - všichni v pořádku, takže jsem šel pro svůj trojúhelník a po cestě volal policii. Nahlásil jsem místo a další potřebné informace. Potom jsem šel poprosit dědulu, jestli by mohl vytáhnout svůj trojúhelník a dát ho na druhou stranu - co dělal do té doby opravdu netuším..
Policie přijela po asi půl hodině, což jsem považoval za "celkem dobrý time" - takže jsem měl dost času obvolat svou leasingovku a pojišťovnu abych zjistil, jak mám postupovat, co budu potřebovat za údaje, asistenční službu atd.
Z policejního auta se vyřítila policistka, omrkla situaci, zeptala se mě, co a jak se stalo, pak se ještě na to samé zeptala děduly a pak jsme ji oba následovali do policejního auta k sepsání protokolu apod.. Policistka ihned po negativních dechových zkouškách jednoznačně určila jako viníka dědulu (nepřizpůsobení rychlosti, nezvládnutí řízení ..), její kolega mezitím dělal fotodokumentaci, přeměřování drah, zakreslení a hlavně zjistil, že jim dědula poškodil naváděcí značky, což byla rázem nejdůležitější věc - hodinu řešili, jaká je škoda na značkách.. Potom policistka sdělila dědulovi, že mu bude muset dát pokutu do maximální výše 2000Kč. Cituji policistku: "jelikož jste nám poškodil naváděcí značky, musím vám udělit nejvyšší možnou pokutu, tedy 2000Kč."
K dědulovi jen doplním pár údajů, které jsem se dozvěděl při sepisování protokolu - ročník 1931 (o povinné zdravotní prohlídce zde raději pomlčím), jel 3km ze hřbitova domů, neměl v době nehody na očích brýle, které měl v ŘP napsané - měl je v autě, ale "nabonzoval" na sebe, že je neměl na očích, stejně jako na sebe "nabonzoval", že nebyl připoutaný - tohle jen dokládá věk a smýšlení děduly..
Nehoda tedy byla vyšetřena a uzavřena na místě, měl jsem všechny potřebné papíry - moje auto putovalo rovnou do servisu do autosalónu v Praze, kde bylo pořízeno - tam ho jen přijali s tím, že vše vyřešíme ráno (nehoda se stala v cca 15:00, auto v servisu v Praze bylo po 20hod.)
Ráno jsem tedy jel MHDčkem rovnou do servisu, kde se mě ujal technik - udělal orientační odhad nákladů na opravu, aby mohl posoudit, jestli musí volat na určení výše pojistné události likvidátora pojišťovny. Odhad byl šestimístný (a zdaleka ne těsně), takže pojišťovna nutná - údajně mají mezi sebou (servis vs. pojišťovna) smlouvu, že škody do 100 tisíc Kč můžou vyřizovat bez nutnosti posouzení pojišťovnou - resp. že jim to sami nafotí a pošlou.. V tomto případě to takto jednoduše nešlo, protože je to slovy technika: "fakt blbě trefené".
Takže jsem začal telefonovat. Škodu v tomto případě hradí z povinného ručení pojišťovna viníka - dědula má Generali. Vytočil jsem jejich linku, po 15ti minutovém poslouchání hudby a reklam se konečně ozvala operátorka - vysvětlil jsem jí, co se stalo, co potřebuju a nadiktoval jsem jí potřebné údaje (z papírů od policie) - všechno se zdálo být v pořádku. Od technika v servisu jsem věděl, že pro další postup potřebuju od Generali získat číslo pojistné události. Zeptal jsem se tedy operátorky, jaké mi bylo přiděleno číslo pojistné události - první infarktový stav - Generali generuje čísla pojistných události až v noci - prostě den zpoždění jen kvůli číslu pro Generali evidentně není problém. Já jsem se s tím nehodlal smířit a po x přepojeních mi bylo sděleno, že teda můžeme použít místo čísla pojistné události číslo dokladu o pojištění viníka. Takže jsem postupoval dál a objednal likvidátora Generali na posouzení - naštěstí má do tohoto servisu namířeno k jinému případu hned zítra, takže žádná velká prodleva doufám nebude.
Vrátil jsem se zpět k technikovi, zeptat se na dobu trvání opravy - technik rovnou odhadl 3 až 4 týdny - druhý infarktový stav. Takže jsem začal řešit náhradní vůz. Technik mi pohotově nabídl náhradní vůz přímo od nich, který uhradí rovněž Generali z povinného ručení, ale že to má jeden háček. Pojišťovna sice hradí plné částky za pronájem náhradního vozu, jenže české zákony jí umožňují účtovat si 3,80Kč/km jako amortizaci nehledě na vyúčtování pronajímatele vozu - sečteno podtrženo, i když si seženu autopůjčovnu, která si neúčtuje nad paušál ujeté km, pojišťovna si je ode mě nechá zaplatit. Když to převedu do své situace, měsíčně služebně ujedu min. 5 tisíc km, bez auta nemůžu svou práci vykonávat. Budu platit běžnou měsíční splátku leasingu za auto, které je v servisu a nemůžu s ním jezdit + bych měl navíc zaplatit pojišťovně cca 5 000*3,80 Kč za ujeté km s náhradním vozem. S tím jsem se taky nehodlal smířít, takže jsem zase začal telefonovat - na Generali samozřejmě.
Tento "háček" mi byl operátorkou potvrzen, jenže jsem se s tím fakt nehodlal smířít a začal záměrně nahlas uvažovat, jestli nebude "lepší" si na měsíc dát nohy na stůl a vymáhat ušlé zisky (samozřejmě, že s českými soudy naprosto nemyslitelná záležitost..) - v tomto okamžiku mě operátorka sama od sebe přepojila na šéfa oddělení, který ma toto na starost. Znovu jsem mu vysvětlil situaci, on mi zopakoval ten nesmysl s ujetými km a já jemu myšlenku s nohama na stole. Potom mi sdělil, že to několik lidí přede mnou zkoušelo vymáhat, ale že je to naprosto "neprůstřelné" a to jak vymáhání po pojišťovně, tak po viníkovi, který to kdyžtak stejně přehodí na pojišťovnu. Chvíli jsem mlčel a člověk z Generali začal - zcela narovinu jen mezi náma, je tady ještě jedna možnost - ujeté km totiž pojišťovně vykazuje pronajímatel. Došlo mi, kam tím míří, ale nechal jsem ho mluvit. Sežeňte si vstřícného pronajímatele a máte po problému. Bohužel, autosalón mi sice náhradní vůz nabízí, nicméně podle člověka z Generali není na seznamu vstřícných
Tím jsem to pro dnešek v 17:30 uzavřel a úkolem zítřejšího dne bude sehnat náhradní vůz od vstřícného pronajímatele
Není co dodat, hlavně, že se nikomu nic nestalo - zatím..
Tiskni
Sdílej:
Tramvaj sem neridil.