Josef Průša oznámil zveřejnění kompletních CAD souborů rámů tiskáren Prusa CORE One a CORE One L. Nejsou vydány pod obecnou veřejnou licenci GNU ani Creative Commons ale pod novou licencí OCL neboli Open Community License. Ta nepovoluje prodávat kompletní tiskárny či remixy založené na těchto zdrojích.
Nový CEO Mozilla Corporation Anthony Enzor-DeMeo tento týden prohlásil, že by se Firefox měl vyvinout v moderní AI prohlížeč. Po bouřlivých diskusích na redditu ujistil, že v nastavení Firefoxu bude existovat volba pro zakázání všech AI funkcí.
V pořadí šestou knihou autora Martina Malého, která vychází v Edici CZ.NIC, správce české národní domény, je titul Kity, bity, neurony. Kniha s podtitulem Moderní technologie pro hobby elektroniku přináší ucelený pohled na svět současných technologií a jejich praktické využití v domácích elektronických projektech. Tento knižní průvodce je ideální pro každého, kdo se chce podívat na současné trendy v oblasti hobby elektroniky, od
… více »Linux Foundation zveřejnila Výroční zprávu za rok 2025 (pdf). Příjmy Linux Foundation byly 311 miliónů dolarů. Výdaje 285 miliónů dolarů. Na podporu linuxového jádra (Linux Kernel Project) šlo 8,4 miliónu dolarů. Linux Foundation podporuje téměř 1 500 open source projektů.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.12.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
OpenZFS (Wikipedie), tj. implementace souborového systému ZFS pro Linux a FreeBSD, byl vydán ve verzi 2.4.0.
Kriminalisté z NCTEKK společně s českými i zahraničními kolegy objasnili mimořádně rozsáhlou trestnou činnost z oblasti kybernetické kriminality. V rámci operací OCTOPUS a CONNECT ukončili činnost čtyř call center na Ukrajině. V prvním případě se jednalo o podvodné investice, v případě druhém o podvodné telefonáty, při kterých se zločinci vydávali za policisty a pod legendou napadeného bankovního účtu okrádali své oběti o vysoké finanční částky.
Na lepší pokrytí mobilním signálem a dostupnější mobilní internet se mohou těšit cestující v Pendolinech, railjetech a InterPanterech Českých drah. Konsorcium firem ČD - Telematika a.s. a Kontron Transportation s.r.o. dokončilo instalaci 5G opakovačů mobilního signálu do jednotek Pendolino a InterPanter. Tento krok navazuje na zavedení této technologie v jednotkách Railjet z letošního jara.
Rozšíření webového prohlížeče Urban VPN Proxy a další rozšíření od stejného vydavatele (např. 1ClickVPN Proxy, Urban Browser Guard či Urban Ad Blocker) od července 2025 skrytě zachytávají a odesílají celé konverzace uživatelů s AI nástroji (včetně ChatGPT, Claude, Gemini, Copilot aj.), a to nezávisle na tom, zda je VPN aktivní. Sběr probíhá bez možnosti jej uživatelsky vypnout a zahrnuje plný obsah dotazů a odpovědí, metadata relací i
… více »QStudio, tj. nástroj pro práci s SQL podporující více než 30 databází (MySQL, PostgreSQL, DuckDB, QuestDB, kdb+, …), se stal s vydáním verze 5.0 open source. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí Apache 2.0.
Tak se mi zase jednou podařilo být v nesprávný čas na nesprávném místě - včera do mě narazil nedělní a ještě k tomu dušičkový (dobou i věkem) řidič. Nikomu se nic nestalo, což je nejdůležitější, odneslo to "jen" moje služební 3 týdny staré auto (nová Octávka)
Po odpočinkovém víkendu v jižních Čechách jsem se vracel do Prahy a na výpadovce z Písku jsem v místě zúžení čtyřproudovky do 2 jednosměrných pruhů najednou před sebou spatřil Favorita, který se řítil přímo na mě - pud sebezáchovy mi poradil strhnout to doprava, takže mě favorit netrefil čelně, ale do boku. Vystoupil jsem a šel se podívat na Favorita, který byl někde pár metrů za mnou v naváděcích značkách - vystoupil z něj šedivý dědula (výstižnější výraz jsem fakt nenašel), nic mu nebylo, u spolujezdce se klepala babička, vzadu slintal pes - všichni v pořádku, takže jsem šel pro svůj trojúhelník a po cestě volal policii. Nahlásil jsem místo a další potřebné informace. Potom jsem šel poprosit dědulu, jestli by mohl vytáhnout svůj trojúhelník a dát ho na druhou stranu - co dělal do té doby opravdu netuším..
Policie přijela po asi půl hodině, což jsem považoval za "celkem dobrý time" - takže jsem měl dost času obvolat svou leasingovku a pojišťovnu abych zjistil, jak mám postupovat, co budu potřebovat za údaje, asistenční službu atd.
Z policejního auta se vyřítila policistka, omrkla situaci, zeptala se mě, co a jak se stalo, pak se ještě na to samé zeptala děduly a pak jsme ji oba následovali do policejního auta k sepsání protokolu apod.. Policistka ihned po negativních dechových zkouškách jednoznačně určila jako viníka dědulu (nepřizpůsobení rychlosti, nezvládnutí řízení ..), její kolega mezitím dělal fotodokumentaci, přeměřování drah, zakreslení a hlavně zjistil, že jim dědula poškodil naváděcí značky, což byla rázem nejdůležitější věc - hodinu řešili, jaká je škoda na značkách.. Potom policistka sdělila dědulovi, že mu bude muset dát pokutu do maximální výše 2000Kč. Cituji policistku: "jelikož jste nám poškodil naváděcí značky, musím vám udělit nejvyšší možnou pokutu, tedy 2000Kč."
K dědulovi jen doplním pár údajů, které jsem se dozvěděl při sepisování protokolu - ročník 1931 (o povinné zdravotní prohlídce zde raději pomlčím), jel 3km ze hřbitova domů, neměl v době nehody na očích brýle, které měl v ŘP napsané - měl je v autě, ale "nabonzoval" na sebe, že je neměl na očích, stejně jako na sebe "nabonzoval", že nebyl připoutaný - tohle jen dokládá věk a smýšlení děduly..
Nehoda tedy byla vyšetřena a uzavřena na místě, měl jsem všechny potřebné papíry - moje auto putovalo rovnou do servisu do autosalónu v Praze, kde bylo pořízeno - tam ho jen přijali s tím, že vše vyřešíme ráno (nehoda se stala v cca 15:00, auto v servisu v Praze bylo po 20hod.)
Ráno jsem tedy jel MHDčkem rovnou do servisu, kde se mě ujal technik - udělal orientační odhad nákladů na opravu, aby mohl posoudit, jestli musí volat na určení výše pojistné události likvidátora pojišťovny. Odhad byl šestimístný (a zdaleka ne těsně), takže pojišťovna nutná - údajně mají mezi sebou (servis vs. pojišťovna) smlouvu, že škody do 100 tisíc Kč můžou vyřizovat bez nutnosti posouzení pojišťovnou - resp. že jim to sami nafotí a pošlou.. V tomto případě to takto jednoduše nešlo, protože je to slovy technika: "fakt blbě trefené".
Takže jsem začal telefonovat. Škodu v tomto případě hradí z povinného ručení pojišťovna viníka - dědula má Generali. Vytočil jsem jejich linku, po 15ti minutovém poslouchání hudby a reklam se konečně ozvala operátorka - vysvětlil jsem jí, co se stalo, co potřebuju a nadiktoval jsem jí potřebné údaje (z papírů od policie) - všechno se zdálo být v pořádku. Od technika v servisu jsem věděl, že pro další postup potřebuju od Generali získat číslo pojistné události. Zeptal jsem se tedy operátorky, jaké mi bylo přiděleno číslo pojistné události - první infarktový stav - Generali generuje čísla pojistných události až v noci - prostě den zpoždění jen kvůli číslu pro Generali evidentně není problém. Já jsem se s tím nehodlal smířit a po x přepojeních mi bylo sděleno, že teda můžeme použít místo čísla pojistné události číslo dokladu o pojištění viníka. Takže jsem postupoval dál a objednal likvidátora Generali na posouzení - naštěstí má do tohoto servisu namířeno k jinému případu hned zítra, takže žádná velká prodleva doufám nebude.
Vrátil jsem se zpět k technikovi, zeptat se na dobu trvání opravy - technik rovnou odhadl 3 až 4 týdny - druhý infarktový stav. Takže jsem začal řešit náhradní vůz. Technik mi pohotově nabídl náhradní vůz přímo od nich, který uhradí rovněž Generali z povinného ručení, ale že to má jeden háček. Pojišťovna sice hradí plné částky za pronájem náhradního vozu, jenže české zákony jí umožňují účtovat si 3,80Kč/km jako amortizaci nehledě na vyúčtování pronajímatele vozu - sečteno podtrženo, i když si seženu autopůjčovnu, která si neúčtuje nad paušál ujeté km, pojišťovna si je ode mě nechá zaplatit. Když to převedu do své situace, měsíčně služebně ujedu min. 5 tisíc km, bez auta nemůžu svou práci vykonávat. Budu platit běžnou měsíční splátku leasingu za auto, které je v servisu a nemůžu s ním jezdit + bych měl navíc zaplatit pojišťovně cca 5 000*3,80 Kč za ujeté km s náhradním vozem. S tím jsem se taky nehodlal smířít, takže jsem zase začal telefonovat - na Generali samozřejmě.
Tento "háček" mi byl operátorkou potvrzen, jenže jsem se s tím fakt nehodlal smířít a začal záměrně nahlas uvažovat, jestli nebude "lepší" si na měsíc dát nohy na stůl a vymáhat ušlé zisky (samozřejmě, že s českými soudy naprosto nemyslitelná záležitost..) - v tomto okamžiku mě operátorka sama od sebe přepojila na šéfa oddělení, který ma toto na starost. Znovu jsem mu vysvětlil situaci, on mi zopakoval ten nesmysl s ujetými km a já jemu myšlenku s nohama na stole. Potom mi sdělil, že to několik lidí přede mnou zkoušelo vymáhat, ale že je to naprosto "neprůstřelné" a to jak vymáhání po pojišťovně, tak po viníkovi, který to kdyžtak stejně přehodí na pojišťovnu. Chvíli jsem mlčel a člověk z Generali začal - zcela narovinu jen mezi náma, je tady ještě jedna možnost - ujeté km totiž pojišťovně vykazuje pronajímatel. Došlo mi, kam tím míří, ale nechal jsem ho mluvit. Sežeňte si vstřícného pronajímatele a máte po problému. Bohužel, autosalón mi sice náhradní vůz nabízí, nicméně podle člověka z Generali není na seznamu vstřícných
Tím jsem to pro dnešek v 17:30 uzavřel a úkolem zítřejšího dne bude sehnat náhradní vůz od vstřícného pronajímatele
Není co dodat, hlavně, že se nikomu nic nestalo - zatím..
Tiskni
Sdílej:
Tramvaj sem neridil.