Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.
Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.
V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).
Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska.
Poslední aktualizací začal model GPT-4o uživatelům příliš podlézat. OpenAI jej tak vrátila k předchozí verzi.
Jen jsou tam oproti vlaku navíc baterie, podle mne hlavně pro rekuperaci při brzděníZrovna u tohodle auta se pocita primarne s jizdou na baterie (zejmena pri beznem dennim dojizdeni), spalovaci motor se aktivuje pouze pri dlouhych jizdach.
Vůz sice nemá konvenční převodovku, ale když se spalovací motor v rychlostech přes 110 km/h, tedy na hranici efektivního chodu elektromotorů, spustí, aby dobíjel akumulátory, pohání ve skutečnosti skrze planetový převod 4ET50 také samotná přední kola.
Jenže ta 4ET50 je elektro-jednotka 4et50, takže až bude v Evropě tak se uvidí.
Identicky jsou auta stejná, ...Identicky jsou identická, jo? :p
Žerty stranou, trochu se v tom ztrácím, 4ET50 je ta 1. nebo 2. generace? Sice nejsem strojař, ale je na tomhle obrázku dole napravo od el. generátoru vyvedena hřídel, a jestli ano, proč(I když si nejsem jistý, jak velký moment by přes ní šel přenést)? Navíc, pan Knudsen je zřejmě dealer GM, takže bych mu moc nevěřil.
A mimochodem docela mě fascinuje jak se GM snaží aby se to neoznačovalo za hybrid, i když to hybrid je, byť sériový(tedy, možná) a plug-in.
Tak to, že jsou dvojčata, to bylo jasné. Že to při 1. předvedení jelo jen jako sériový hybrid? Pokud má pravdu Wikipedia, tak třeba jen nejeli dost rychle.
Co se týče motoru, byli by blbí, kdyby nepoužili takový, který mají vyvinutý a vyzkoušený. A že nemá normální převodovku? Pokud bude většinu času pohánět generátor, tak pojede v optimálních otáčkách a klasickou převodovku nepotřebuje a pokud ve vyšších rychlostech bude připojen přímo na kola, tak to by byl při zařazené pětce taky. A co se týče poklesu výkonu - přeměna mechanické energie na elektrickou a zpět je samozřejmě ztrátová, jenže, jsou ty ztráty větší než ztráta daná provozem spalovacího motoru v neoptimálních otáčkách a energie získaná rekuperací?
Mimochodem, spalovací motor se neřídí převodovkou, ale bohatostí směsi(množstvím vstříknutého paliva), příp. časováním ventilů a zážehu plus možná ještě nějak jinak.
1,4l zážehový motorNo, ale proč si teda budu za mega, jenom "vozit v kufru" elektromotor??? Dokud bude ropa, tak obchod s ní přežije všechno...
No, ale proč si teda budu za mega, jenom "vozit v kufru" elektromotor???Elektromotor budeš dobíjet z energie, která vznikne po zadupnutí brzdy na dálnici v levém pruhu těsně po tom, co se před tebe nacpe polskej kamion :)))
Sloupky na parkovištích jako jsou pro lodě. Přijedeš, napíchneš se do sloupku, vhodíš 2 euro a jdeš na nákup. Než se vrátíš, tak bude nabitoJá bych se tomu moc nesmál ;) - http://spamik.cz/gallery2/gallery/londyn_2010/other/IMG_0738.jpg.html![]()
Sloupky na parkovištích jako jsou pro lodě. Přijedeš, napíchneš se do sloupku, vhodíš 2 euro a jdeš na nákup...a až se vrátíš stojí tam u sloupku nějaký blb s mobilem a nabíječkou píchnutou v tvém sloupku:D
Výroba elektrolýzou nedává smysl, protože tam je energetická bilance 0 - spálením se získá max. tolik tepla, kolik jsme vložili elektřiny.Tak to je logické, že jo. Já bych spíš řekl, že se v tomto případě experimentuje s vodíkem pro akumulaci energie místo akumulátorů, určitě nikdo (no, i když u některých ekologistických mozků člověk nikdy neví) nečeká, že se vodík ke spálení někde vezme jen tak.
Jaké ztráty při skladování vodíku máš na mysli?Vodík lze skladovat v kapalném skupenství, nicméně to znamená teploty cca -250°C a jejich udržení a obrovské tlaky. Také zkapalňování vodíku je energeticky velmi náročné (uvádí se až 40% spalné energie). Velké energetické ztráty nicméně platí i pro plynné skupenství, kde se obvykle skladovací tlak pohybuje okolo 35MPa. Podstatné je, že vodík proniká i skrze stěny ocelové tlakové nádoby, čemuž se s různou úspěšností snažíme bránit použitím např. polymerních materiálů.
Cyklus může být tedy teoreticky uzavřenýTeoreticky. Minimálně při pokusu o využití narazíme na ztráty, pokud budeme chtít vodík skladovat. To se musí dělat pod vyšším tlakem. Teoreticky lze energii uloženou stlačením využít. Teoreticky.
Spalování vodíku je naprd, lepší jsou palivové článkyO palivových článcích čtu tak 10-15 let a žádný progress. Reálné aplikace vodíku v dopravě, i když na míle vzdálené možnostem masového využívání, jsou založeny na spalování.
Výhoda samotného vodíku je ta, že je to nejzastoupenější prvek na světě a tedy se dá použít prakticky kdekolivŽe je to nejzastoupenější prvek na světě je v tomto případě zcela irelevantní. Že se dá použít kdekoliv? To ano, ale obvykle ho pro zde zamýšlené energetické využití potřebujeme v čisté podobě, ne vázaný ve sloučeninách. Drtivá většina vodíku je vázána ve vodě, a extrakce čistého vodíku vyžaduje zjednodušeně "rozbití" atomových vazeb == dodání energie. A to hodně. Základy chemie.
Třeba solární/větrná elektrárna někde v indii ... za to na skladování vodíku je to mnohem příznivějšíJe třeba si spočítat (odhadnout) účinnost (alespoň energetickou) celého cyklu: elektrická energie -- výroba vodíku -- příprava vodíku pro přepravu -- přeprava -- výroba elektřiny (nebo i mechanické energie) zpět z vodíku + energetická náročnost výroby všech potřebných zařízení.
Btw imho by jsme měli být připraveni, až zemní plyn dojde (třeba když zase někdo zavře kohout na plynovodu).To ano, ale vodíkový průmysl zatím nevypadá nadějně. Využití spočívá tak maximálně v tom skladování energie. Možná až budeme mít v provozu termonukleární fůzní reaktory, a elektrické energie, že nebudeme vědět co s ní. Pak možná. Tímto se zabývá mnoho autorů úvah nad naší energetickou budoucností. A musíme řešit primárně výrobu energie, aby bylo co skladovat. Teoreticky můžeme najít nějaký obrovský nestabilní zdroj energie a možnost skladování nás spasí. Nějaký nápad?
No když víš, že uniká helium, tak vezmi v potaz, že vodík má ještě menší atomy ...
A co se skladování týká, o použití hydridů se dost mluví, ale že by to někde jezdilo jsem neslyšel.
Jak LPG tak i CNG se dá koupit dnes od výrobce včetně homologace :)CNG něco bylo, ale to mi opravdu v ČR se "sítí" čerpacích stanic v kombinaci s dojezdem (a bez domky na samoplnění) moc prakticky použitelné nepřišlo, byť je to provozně možná i lepší. LPG už je možná lepší, ale když jsem to řešil, tak bez extra doptávání v nabídce je mělo Subaru (ale čtyři hnaná kola jsou samo o sobě docela vyšší spotřeba a navíc u nás je Subaru celkem drahá menšinová záležitost) a někteří prodejci SchadeAuto. Osobně jsem měl zcela bezproblémový provoz LPG a to celoročně. Když šla Felda z domu. měla na plyn najeto ca 160 tis. Pokud vím, jezdí dodnes. No ale teď spíše doufám, že to ještě nějaký pátek nebudu muset řešit. ;)
Nějakou dobu se zajímám o tuto komodituVis co znamena komodita a jak se lisi od ne-komodity?
pracuje v ekologii a je nutné, aby ukázal, že je ekolog (jako druhé auto má také velmi ekologickou Q7).Já se posměju!
Nás nikdo neohromí autem se spotřebou 5.5 litru, to mělo Uno před pětadvaceti roky.No, zase jde i o ty ostatní parametry, které se přece jenom zlepšily... současné nafťáky při podobné spotřebě mají max. výkon přes 100kW, což předpokládám uno nemělo :)
v Německu se to již má rozlišovat nějakou známkouhttp://de.wikipedia.org/wiki/Umweltplakette Nové emisní limity máme všude v Evropě (a ostatní země po světě je často přejímají). Nálepky jsou metoda, jak vynutit přísnější limity u starších (již vyrobených a prodaných) aut.
Asi to neni to co myslel predrecnik (pokud vubec myslel, ze), ale taky bych si Opel neporidil. Ne proto, ze by byly nejak spatne, ale pripadaji ty se kteryma jsem jezdil mi pripadaly zoufale nudne. Rekl bych ze jsou na praci, kdezto takovy Civic je na zabavu (ale tu praci taky zastane).
To nevim (ale podivam se), ale ty Astry kteryma jsem jezdil mi tak prisly.
Mohlo to byt vybavou, ale spis me tam nebavilo to razeni a ten podvozek.
Ja obrazky vidim, dokonce ty same co jsou tady v priloze.
Hm, me prislo ze ty podvozky byly dost mekky, ale je fakt, ze
1) jsem jezdil v ne uplne novejch modelech (ale oboji bylo 2000+)
2) to srovnavam s hondou, no.
Ale predsudek prekonan, dik
Tak treba combi fokusy jsou jeste furt dost velky.
Ale prijde mi, ze se vyrobci proste snazi tlacit jako rodinny auta misto kombiku SUVcka, pac na nich vic trhnou. Coz je fakt hloupy.
Je už také známa cena. Ta bude 29 550 Eur. Zákazník ovšem zaplatí cenu v korunách podle aktuálního kurzu, tedy zhruba 750 000 Kč. Citroën také připravuje ve spolupráci se značkovým financováním možnost pronájmu za zhruba 13 000 Kč měsíčně + DPH.Stále moc velká cena
Baterie je možné nabít až 1500krát. Doba nabíjení při použítí standardního tuzemského proudu 220V/16A by neměla překročit šest hodin,Když budu jezdit každý den tak za zhruba 4 roky bude po baterkách. Když si představím na auto leasing na 4 roky tak je to šílená cifra.
Tiskni
Sdílej: