abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 01:00 | Nová verze

    ESPHome, tj. open source systém umožňující nastavovat zařízení s čipy ESP (i dalšími) pomocí konfiguračních souborů a připojit je do domácí automatizace, například do Home Assistantu, byl vydán ve verzi 2024.4.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 22:11 | IT novinky Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 20:55 | Nová verze

    Neziskové průmyslové konsorcium Khronos Group vydalo verzi 1.1 specifikace OpenXR (Wikipedie), tj. standardu specifikujícího přístup k platformám a zařízením pro XR, tj. platformám a zařízením pro AR (rozšířenou realitu) a VR (virtuální realitu). Do základu se z rozšíření dostalo XR_EXT_local_floor. Společnost Collabora implementuje novou verzi specifikace do platformy Monado, tj. open source implementace OpenXR.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 17:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 0.38.0 multimediálního přehrávače mpv (Wikipedie) vycházejícího z přehrávačů MPlayer a mplayer2. Přehled novinek, změn a oprav na GitHubu. Požadován je FFmpeg 4.4 nebo novější a také libplacebo 6.338.2 nebo novější.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 17:11 | Nová verze

    ClamAV (Wikipedie), tj. multiplatformní antivirový engine s otevřeným zdrojovým kódem pro detekci trojských koní, virů, malwaru a dalších škodlivých hrozeb, byl vydán ve verzích 1.3.1, 1.2.3 a 1.0.6. Ve verzi 1.3.1 je mimo jiné řešena bezpečnostní chyba CVE-2024-20380.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 12:11 | IT novinky

    Digitální a informační agentura (DIA) oznámila (PDF, X a Facebook), že mobilní aplikace Portál občana je ode dneška oficiálně venku.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    včera 05:11 | Komunita

    #HACKUJBRNO 2024, byly zveřejněny výsledky a výstupy hackathonu města Brna nad otevřenými městskými daty, který se konal 13. a 14. dubna 2024.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    17.4. 17:55 | IT novinky

    Společnost Volla Systeme stojící za telefony Volla spustila na Kickstarteru kampaň na podporu tabletu Volla Tablet s Volla OS nebo Ubuntu Touch.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    17.4. 17:44 | IT novinky

    Společnost Boston Dynamics oznámila, že humanoidní hydraulický robot HD Atlas šel do důchodu (YouTube). Nastupuje nová vylepšená elektrická varianta (YouTube).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    17.4. 15:11 | Nová verze

    Desktopové prostředí LXQt (Lightweight Qt Desktop Environment, Wikipedie) vzniklé sloučením projektů Razor-qt a LXDE bylo vydáno ve verzi 2.0.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    KDE Plasma 6
     (68%)
     (10%)
     (2%)
     (19%)
    Celkem 556 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník

    Ztišení a regulace počítače

    24.2.2010 18:52 | Přečteno: 3842× | linux

    Jelikož na jednom počítači odešel zdroj ( forton 460W ),tak jsem neměl zbytí a nahradil jsem jej
    zdrojem Gembird 650W , který je vybaven 2 axiálními ventilátory o průměru 80 cm.

    Po nacpání zdroje do Midi-toweru byl tento počítač celkem moc hlučný
    ( předtím byl kdesi pod stolem a hlučnost byla nějak v mezích ),
    oba ventlátory ve zdroji řvou jako na lesy.

    Tak jsem se počal zajímat proč a odkud se hluk dále bere ...

    Osazení je následující : 
    3 x FAN - každý s regulací na předním panelu 
    AMD Sempron 3100+ s originálním FAN AMD
    NVIDIA MSI 6600 GT ( originál layout desku a tím i řvoucí ventilátor )
    

    Abych o něco ztišil celou sestavu, tak jsem "kuchnul" zdroj ( již je po záruce ) a díval jsem se
    proč se toto děje. Výsledek byl, že zdroj má špatnou regulaci výkonu - použitý D3xx se nějakým
    způsobem odpálil a tím pádem fany jedou na plno.

    Tak jsem "spáchal" regulaci ventilátorů pomocí následujícího zapojení :

    Zapojení dle p. Belzy

    Jakmile bude čas spáchám i regulaci zastaveného ventilátoru :

    Následně již ventilátory běží tak jak je potřeba.

    Jelikož originál AMD FAN jede skoro na 100% ( aspoň v Linuxu, Xp o cca 30% tišší ) 
    tak se ptám lze CPU FAN nahradit podobným zapojení na regulaci ?.
    

    Ten stejný dotaz mám k FANu na NV6600-GTS , ten fan opravdu řve na lesy.
    Když jsem již byl v tom, přemýšlel jsem nad doplňením čidel do PC, které by byly
    supportovány linuxem a cenově dostupné.

    Jsou v podstatě 2 volby čidlo SMT-160-30 popř. nějaký Dallas DS1820 což je precizní teploměr
    pracující na sběrnici 1WIRE. Pro čidla DS1820 lze v pohodě použít jako software Digitemp
    a čidla mají tu výhodu, že lze jich zapojit více za sebou jen pomocí 2-drátů.

    zapojení na RS232

    Stavba převodníku je otázkou chvilky ( na univerzální desce to zvládne i ten kdo má nějaké zkušenosti s pájkou.

    Prozatím jsou jen 3 senzory ( senzor 0+1 měří teplotu na 2 místech venku (na testy)...

    DigiTemp v3.5.0 Copyright 1996-2007 by Brian C. Lane GNU Public License v2.0 - http://www.digitemp.com Feb 24 18:53:41 Sensor 0 C: 0.94 F: 33.69 Feb 24 18:53:42 Sensor 1 C: 1.06 F: 33.91 Feb 24 18:53:43 Sensor 2 C: 24.19 F: 75.54
    Tedy ptám se znovu - máte prosím někdo nějaké zkušenosti jak "ztišit"
    FAn na grafice a zda se dá použít i fancontrol na tyto regulace ?

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    Petr Tomášek avatar 24.2.2010 18:59 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ztišení a regulace počítače
    Hm a kvůli nějakým blbým čidlům si za*rat jeden seriální port? Nebylo by jednodušší tam už rovnou vrazit nějaký MCU a použít to na víc věcí zároveň?
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    gtz avatar 24.2.2010 20:15 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ztišení a regulace počítače
    Na nic ho nepoužívám, chci to použít i pro venkovní teplotu. Sice to mám již udělané s nějakým Atmelem včetně LCD displeje + 4 čidla, ale toto řešení je elegantní a celkem málo nákladné a pracné.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    vencour avatar 24.2.2010 19:31 vencour | skóre: 56 | blog: Tady je Vencourovo | Praha+západní Čechy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ztišení a regulace počítače

    je vybaven 2 axiálními ventilátory o průměru 80 cm. ... a že je doba sálových počítačů pryč ;-)

    Ty nejhlubší objevy nečekají nutně za příští hvězdou. Jsou uvnitř nás utkány do vláken, která nás spojují, nás všechny.
    otula avatar 24.2.2010 22:39 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ztišení a regulace počítače
    To je moderní přitápění v bytě :)
    Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
    24.2.2010 19:43 Mrkva.
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ztišení a regulace počítače
    Co takhle regulaci otáček řešit spíš termistorem přilepeným na chladiči diod/trandů (podle toho, co víc hřeje)?
    gtz avatar 24.2.2010 20:14 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ztišení a regulace počítače
    Prozatím to je takto, regulaci s termistorem mám v plánu, ale jaksi jsem neměl v šupleti žádný termistor. A do Brna se mně nějak nechtělo. To bude až druhá fáze včetně signalizace zastavení fanů.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    25.2.2010 08:46 zero
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ztišení a regulace počítače
    Jednoduchy regulátor skládající se ze stabilisátoru LM317, termistoru a trimru mi spolehlivě fungoval dlouhá léta na ventilator zdroje. (Termistor nalepený v žebrech chladiče, trimr přiletovaný přímo na nožičky LM317ky). Pak jsem koupil fortron s velkou vrtulí, a celé to šlo do šrotu :-).
    gtz avatar 25.2.2010 15:15 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ztišení a regulace počítače
    ano, jak jsem psal včera #20 regulaci s LM317T jsem také mohl, zapojení je na pohodu, ale jaksi jsem aktuálně neměl LM317 k dispozici.

    Regulaci s LM317t popužívá spousta komerčních řešení ... toto mělo jedno výhodu - dostatek šuplíkových součástek.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    Limoto avatar 24.2.2010 20:24 Limoto | skóre: 32 | blog: Limotův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ztišení a regulace počítače
    1-Wire se dá takhle píchnout přímo na sériák? Já jsem měl vždycky za to, že je k tomu potřeba nějakej převodník :-)
    Limoto avatar 24.2.2010 20:48 Limoto | skóre: 32 | blog: Limotův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ztišení a regulace počítače
    A jak můžeš mít propojený VDD a GND? To je celý nějaký divný...
    vlastikroot avatar 24.2.2010 20:50 vlastikroot | skóre: 24 | blog: vlastikovo | Milevsko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ztišení a regulace počítače
    Je to správně, koukni se na referenční manuál k 1wire.
    We will destroys the Christian's legion ... and the cross, will be inverted
    Limoto avatar 24.2.2010 22:15 Limoto | skóre: 32 | blog: Limotův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ztišení a regulace počítače
    A z čeho se to teda jako napájí?
    vlastikroot avatar 24.2.2010 22:18 vlastikroot | skóre: 24 | blog: vlastikovo | Milevsko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ztišení a regulace počítače
    Většina obvodů si vystačí na běh z interního kondenzátoru kterej se napájí přes tu 1wire. Ale třeba A/D převodník má při převodu větší spotřebu a chcípnul by, než by to převedl (takže potřebuje buď pullup na 5V nebo rovnou napájení). Ty blokový schémátka zapojení atd jsou v pdfkách u těch obvodů.
    We will destroys the Christian's legion ... and the cross, will be inverted
    gtz avatar 24.2.2010 21:13 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ztišení a regulace počítače
    Příloha:
    Místo toho jsou tam ty diody. Ten adaptér není nic jiného.

    Obrázek jak to vypadá na desce ...
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    vlastikroot avatar 24.2.2010 21:00 vlastikroot | skóre: 24 | blog: vlastikovo | Milevsko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ztišení a regulace počítače
    Já mám něco podobnýho na CPU větráku, až na ten rozdíl, že tam nemám ten kondenzátor.
    We will destroys the Christian's legion ... and the cross, will be inverted
    gtz avatar 24.2.2010 21:28 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ztišení a regulace počítače
    Ten je tam proto, aby se ventilátor rozběhl i při malém napětí. Cca 200 mikroF/10V.

    No na procák jsem to nechtěl dávat, ale asi to zkusím, ten originál od AMD funí celkem hodně.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    vlastikroot avatar 24.2.2010 21:30 vlastikroot | skóre: 24 | blog: vlastikovo | Milevsko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ztišení a regulace počítače
    Tak mě se to v pohodě rozběhne i bez kondenzátoru, kdyby s tim byl problém, asi bych to udělal jinak.
    We will destroys the Christian's legion ... and the cross, will be inverted
    24.2.2010 22:14 Kvakor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ztišení a regulace počítače
    Ta deska neumí PWM regulaci? Co se stane, když se do /sys/class/hwmon/hwmon[n]/device/pwm[n] zapíše nula (popř. předtím se do /sys/class/hwmon/hwmon[n]/device/pwm[n]_enable zapíše jednička)? Vypne se ventilátor? Pokud ano, co dělají hodnoty mezi 255 a nulou? Pokud ano, není co řešit, v lm-sensors je na to dokonce i hotový démon včetně konfigurátoru.

    Mimochodem i když dnes snad všechny SuperIO chipy PWM podporují, výrobci to často odfláknou, setkal jsem se s deskou, kde PWM fungovalo jen u větráku procesoru a dodnes mám v šuplíku desku, kde "PWM" funguje stylem 0=vypnuto, cokoliv jiného zapnuto a PWM jsem musel dodělat softwarovým démonem a malým HW bazmekem (kondenzátor+tlumivka).
    gtz avatar 24.2.2010 22:27 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ztišení a regulace počítače
    Bohužel deska má celkem velké problémy s PWM. Lm-sensors i sensors ukazují pouze jeden údaj a to CPU. Vím ta deska je celkem již starší model a nějak jsem to nějak neřešil.

    Kdyby fungoval lm-sensors a fancontrol pak jsem to asi udělal přes to.

    Je to nějaký model od MSI pro AM2.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    Limoto avatar 24.2.2010 22:31 Limoto | skóre: 32 | blog: Limotův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ztišení a regulace počítače
    A zkoušels vůbec senors-detect a potom nahrávat potřebnej modul?
    gtz avatar 24.2.2010 22:36 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ztišení a regulace počítače
    ano, padne na chybě modulu w83627hf a zobrazuje pouze jeden údaj ( teplota procáku ).
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    gtz avatar 24.2.2010 22:54 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ztišení a regulace počítače
    Ta deska je fakt nějaká divná. Proto jsem to zkoušel takto.

    Po prvotním sensor-detect a loadnutí modulů vypíše pouze toto:
    k8temp-pci-00c3
    Adapter: PCI adapter
    Core0 Temp:  +45.0°C
    
    Moduly jso tam kde mají být a vždy pro jistotu jsem dělal sensor -s

    Po restartu lm-sensor to vypíše již něco lepšího:

    k8temp-pci-00c3          
    Adapter: PCI adapter     
    Core0 Temp:  +29.0°C                                    
    
    w83627thf-isa-0290
    Adapter: ISA adapter
    in0:         +1.12 V  (min =  +0.70 V, max =  +1.87 V)
    in1:         +3.26 V  (min =  +0.34 V, max =  +0.27 V)   ALARM
    in2:         +3.36 V  (min =  +0.26 V, max =  +2.18 V)   ALARM
    in3:         +3.06 V  (min =  +3.07 V, max =  +2.03 V)   ALARM
    in4:         +0.53 V  (min =  +3.66 V, max =  +0.03 V)   ALARM
    in7:         +2.98 V  (min =  +0.74 V, max =  +2.00 V)   ALARM
    in8:         +2.59 V  (min =  +0.82 V, max =  +1.42 V)   ALARM
    fan1:       1259 RPM  (min = 6026 RPM, div = 8)  ALARM
    fan2:       3125 RPM  (min =  878 RPM, div = 8)
    fan3:          0 RPM  (min = 7848 RPM, div = 2)  ALARM
    temp1:       +31.0°C  (high = +93.0°C, hyst = +32.0°C)  sensor = thermistor
    temp2:       +33.5°C  (high = +80.0°C, hyst = +75.0°C)  sensor = diode
    temp3:       +42.5°C  (high = +80.0°C, hyst = +75.0°C)  sensor = thermistor
    cpu0_vid:   +0.000 V
    beep_enable:enabled
    

    Ale je tam zase divoký chaos v napětí ... po dalším restartu opět tak jak předtím.

    Výpis lspci

    00:00.0 Host bridge: nVidia Corporation nForce3 250Gb Host Bridge (rev a1)
    00:01.0 ISA bridge: nVidia Corporation nForce3 250Gb LPC Bridge (rev a2)
    00:01.1 SMBus: nVidia Corporation nForce 250Gb PCI System Management (rev a1)
    00:02.0 USB Controller: nVidia Corporation CK8S USB Controller (rev a1)
    00:02.1 USB Controller: nVidia Corporation CK8S USB Controller (rev a1)
    00:02.2 USB Controller: nVidia Corporation nForce3 EHCI USB 2.0 Controller (rev a2)
    00:05.0 Bridge: nVidia Corporation CK8S Ethernet Controller (rev a2)
    00:06.0 Multimedia audio controller: nVidia Corporation nForce3 250Gb AC'97 Audio Controller (rev a1)
    00:08.0 IDE interface: nVidia Corporation CK8S Parallel ATA Controller (v2.5) (rev a2)
    00:09.0 IDE interface: nVidia Corporation nForce3 Serial ATA Controller 2 (rev a2)
    00:0a.0 IDE interface: nVidia Corporation nForce3 Serial ATA Controller (rev a2)
    00:0b.0 PCI bridge: nVidia Corporation nForce3 250Gb AGP Host to PCI Bridge (rev a2)
    00:0e.0 PCI bridge: nVidia Corporation nForce3 250Gb PCI-to-PCI Bridge (rev a2)
    00:18.0 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] HyperTransport Technology Configuration
    00:18.1 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Address Map
    00:18.2 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] DRAM Controller
    00:18.3 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Miscellaneous Control
    01:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation NV43 [GeForce 6600 GT] (rev a2)
    02:07.0 Multimedia video controller: Brooktree Corporation Bt878 Video Capture (rev 11)
    02:07.1 Multimedia controller: Brooktree Corporation Bt878 Audio Capture (rev 11)
    02:09.0 Network controller: Techsan Electronics Co Ltd B2C2 FlexCopII DVB chip / Technisat SkyStar2 DVB card (rev 02)
    02:0a.0 Network controller: RaLink RT2500 802.11g Cardbus/mini-PCI (rev 01)
    02:0c.0 FireWire (IEEE 1394): VIA Technologies, Inc. VT6306 Fire II IEEE 1394 OHCI Link Layer Controller (rev 46)
    
    No uvidím, zkusím si s tím ještě hrát ...
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    25.2.2010 01:00 Kvakor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ztišení a regulace počítače
    Možná se do toho nějak plete ACPI - nevyhodí při startu jádro konflikt na I/O portech 0x290-0x300?
    gtz avatar 25.2.2010 08:28 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ztišení a regulace počítače
    Odpoledne se podívám, ale myslím, že ne. Divné je i to zobrazování napětí.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    gtz avatar 25.2.2010 20:25 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ztišení a regulace počítače
    Jádro pouze píše toto o 0x290
    [  110.098177] w83627hf: Found W83627THF chip at 0x290
    [  110.098298] w83627hf w83627hf.656: Reading VID from GPIO5
    
    0x300 v dmesgu není.

    Toto píše o ACPI

    [    0.000000] ACPI: RSDP 000f8eb0 00014 (v00 Nvidia)
    [    0.000000] ACPI: RSDT 2fff3040 00034 (v01 Nvidia AWRDACPI 42302E31 AWRD 00000000)
    [    0.000000] ACPI: FACP 2fff30c0 00074 (v01 Nvidia AWRDACPI 42302E31 AWRD 00000000)
    [    0.000000] ACPI: DSDT 2fff3180 048C1 (v01 NVIDIA AWRDACPI 00001000 MSFT 0100000E)
    [    0.000000] ACPI: FACS 2fff0000 00040
    [    0.000000] ACPI: SSDT 2fff7b80 000B5 (v01 PTLTD  POWERNOW 00000001  LTP 00000001)
    [    0.000000] ACPI: SRAT 2fff7c80 00090 (v01 AMD    HAMMER   00000001 AMD  00000001)
    [    0.000000] ACPI: APIC 2fff7ac0 0007C (v01 Nvidia AWRDACPI 42302E31 AWRD 00000000)
    [    0.000000] ACPI: Local APIC address 0xfee00000
    [    0.000000] ACPI: PM-Timer IO Port: 0x4008
    [    0.000000] ACPI: Local APIC address 0xfee00000
    [    0.000000] ACPI: LAPIC (acpi_id[0x00] lapic_id[0x00] enabled)
    [    0.000000] ACPI: LAPIC (acpi_id[0x01] lapic_id[0x01] disabled)
    [    0.000000] ACPI: LAPIC_NMI (acpi_id[0x00] high edge lint[0x1])
    [    0.000000] ACPI: LAPIC_NMI (acpi_id[0x01] high edge lint[0x1])
    [    0.000000] ACPI: IOAPIC (id[0x02] address[0xfec00000] gsi_base[0])
    [    0.000000] IOAPIC[0]: apic_id 2, version 17, address 0xfec00000, GSI 0-23
    [    0.000000] ACPI: INT_SRC_OVR (bus 0 bus_irq 0 global_irq 2 dfl dfl)
    [    0.000000] ACPI: BIOS IRQ0 pin2 override ignored.
    [    0.000000] ACPI: INT_SRC_OVR (bus 0 bus_irq 9 global_irq 9 high level)
    [    0.000000] ACPI: INT_SRC_OVR (bus 0 bus_irq 14 global_irq 14 high edge)
    [    0.000000] ACPI: INT_SRC_OVR (bus 0 bus_irq 15 global_irq 15 high edge)
    [    0.000000] ACPI: IRQ9 used by override.
    [    0.000000] ACPI: IRQ14 used by override.
    [    0.000000] ACPI: IRQ15 used by override.
    

    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    26.2.2010 11:04 Kvakor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ztišení a regulace počítače
    0x300 je jen druhý konec rozsahu, standardně se I/O berou po šestnácti. Ale tady to vypadá, že s ACPI problém není.
    24.2.2010 22:18 Ondrej 'SanTiago' Zajicek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ztišení a regulace počítače
    Nejsou tahle schemata pro regulaci otacek beznadejne zastarala? Pokud vim, tak regulace napetim je urcena pro komutatorove DC motory, zatimco soucasne motory ve vetraccich jsou bezkomutatorove (v podstate jde o 'synchronni' motor s integrovanou elektronikou, ktera vytvari magneticke pulzy v danem rytmu). Ze na ne tato schemata take trochu funguji, me prijde spis jako souhra nahod. Nebo ne?
    gtz avatar 24.2.2010 22:33 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ztišení a regulace počítače
    Jsou zastaralá , ale stále v dnešní době poplatná. Velice nízká cena, dostupnost součástek. Ano dalo se to udělat i přes LM317T, ale toto řešení je zcela prosté.

    I velká a drahá řešení na regulaci používají klasickou metodu (LM317 v SMD, popř. nějaká pulzní regulace přes 555 apod.), ale jak jsem si všiml, řešení s jedním tranzistorem (darlington) se stále používá ... (viděl jsem i komerční produkt včetně USB čtečky a regulace byla provedena podobně)
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    vlastikroot avatar 24.2.2010 22:48 vlastikroot | skóre: 24 | blog: vlastikovo | Milevsko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ztišení a regulace počítače
    Tak ventilátorky do PC byly vždycky takový a vždycky to fungovalo.
    We will destroys the Christian's legion ... and the cross, will be inverted
    24.2.2010 22:19 Ritchie | skóre: 27 | blog: Ritchie's | Berlin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ztišení a regulace počítače
    Jelikož originál AMD FAN jede skoro na 100 % (aspoň v Linuxu, XP o cca 30 % tišší) tak se ptám lze CPU FAN nahradit podobným zapojení na regulaci?
    Deska tedy umí PWM, takže fancontrol.
    gtz avatar 24.2.2010 23:24 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ztišení a regulace počítače
    Díky, již jsem se díval, Váš blog jsem přehlédl. No jak jsem psal výše deska od MSI má celkem velké problémy s PWM. Někdy správně tahá moduly někdy zase ne. No budu muset experimentovat.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    Heron avatar 25.2.2010 09:44 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ztišení a regulace počítače
    V těchto zapojeních vidím jednu chybku. Když se něco pokazí, ventilátor se zastaví a PC upeče. Lépe by bylo, kdyby výchozí stav byl ventilátor na 100% (to mají servery než naběhnou senzory, gk v pc a pod) a pak by se to snižovalo.
    gtz avatar 25.2.2010 15:17 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ztišení a regulace počítače
    Toto je pouze prozatímní řešení - jak bude čas chci dodělat regulaci s termistorem včetně hlídání zastavení fanu. Nebyl na to prostě čas.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    25.2.2010 18:07 MartinK
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ztišení a regulace počítače
    Nechci rejpat, ale
    ...jak bude čas...
    dřív, než ten čas bude, tak se něco pokazí a uvaří se ti to..
    gtz avatar 25.2.2010 20:14 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ztišení a regulace počítače
    btw. FANy na zdroji jedou na cca nějakých 9,70V co je celkem dostatečný prúnik vzduchu. Nehledě na to, že ten zdroj má 2 ventilátory jeden zepředu a druhý zezadu. Ano lze to řešit i náhradou FAN nějakým jiným včetně 3-vodičového ventilátoru a toto celé napojit na nějakou tovární redukci třeba od Zallmanu.

    Já ten PC nenechávám stejně běžet přes noc :)
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    vlastikroot avatar 25.2.2010 20:18 vlastikroot | skóre: 24 | blog: vlastikovo | Milevsko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ztišení a regulace počítače
    Dnešní PC vydrží všecko ... procesor by měl fungovat snad i bez chladiče (total throttling). Grafika začne dřív blbnout, než by se uvařila (sekne se to třeba uplně než to vystydne). Slušnej zdroj se až tolik nehřeje.
    We will destroys the Christian's legion ... and the cross, will be inverted
    Limoto avatar 25.2.2010 20:29 Limoto | skóre: 32 | blog: Limotův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ztišení a regulace počítače
    Slušnej zdroj se až tolik nehřeje.
    Nějakej Gembird asi moc kvalitní nebude...
    Limoto avatar 25.2.2010 20:32 Limoto | skóre: 32 | blog: Limotův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ztišení a regulace počítače
    Hmm, 650W v alze za 1100 s DPH. To bude pěknej shit...
    gtz avatar 25.2.2010 20:38 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ztišení a regulace počítače
    :) to je ve slevách, před cca 2 roky stál skoro 2500,- Jak jsem se koukal Eurocase i Gigabyte jsou na podobných cenách.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    gtz avatar 25.2.2010 20:41 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ztišení a regulace počítače
    No to se přece pozná i dle váhy jak je ten zdroj těžký ... některé 500W i 550W co jsem měl v ruce byly lehčí než ten Gembird a přitom měly stejné parametry na 12V větvi.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    gtz avatar 25.2.2010 20:34 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ztišení a regulace počítače
    Je to jeden z toho lepšího pole .... není to Forton nebo Enermax (ale to jsou již jiné ceny za zdroje). Zkoušel jsem nějakou 420W co mám doma a ta měla na 12V cca 11,25V, to bych se tam bál dát. Některé low-shity zdroje jsou opravdu smrťáky a pak je slyšet jen jak tranzistory piští.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    gtz avatar 25.2.2010 20:29 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ztišení a regulace počítače
    to je 650W ta celkem utáhne hodně. No grafika to je nějaká starší NVIDIA od MSI a díky tomu,že MSI dodrželo zcela referenční design desky včetně chladiče tak ta grafika celkem hodně řvě.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.