Po více než 7 měsících vývoje od vydání verze 6.8 byla vydána nová verze 6.9 svobodného open source redakčního systému WordPress. Kódové jméno Gene bylo vybráno na počest amerického jazzového klavíristy Gene Harrise (Ray Brown Trio - Summertime).
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za listopad (YouTube).
Google Chrome 143 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 143.0.7499.40 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 13 bezpečnostních chyb.
Společnost Valve aktualizovala přehled o hardwarovém a softwarovém vybavení uživatelů služby Steam. Podíl uživatelů Linuxu dosáhl 3,2 %. Nejčastěji používané linuxové distribuce jsou Arch Linux, Linux Mint a Ubuntu. Při výběru jenom Linuxu vede SteamOS Holo s 26,42 %. Procesor AMD používá 66,72 % hráčů na Linuxu.
Canonical oznámil (YouTube), že nově nabízí svou podporu Ubuntu Pro také pro instance Ubuntu na WSL (Windows Subsystem for Linux).
Samsung představil svůj nejnovější chytrý telefon Galaxy Z TriFold (YouTube). Skládačka se nerozkládá jednou, ale hned dvakrát, a nabízí displej s úhlopříčkou 10 palců. V České republice nebude tento model dostupný.
Armbian, tj. linuxová distribuce založená na Debianu a Ubuntu optimalizovaná pro jednodeskové počítače na platformě ARM a RISC-V, ke stažení ale také pro Intel a AMD, byl vydán ve verzi 25.11.1. Přehled novinek v Changelogu.
Byla vydána nová verze 15.0 svobodného unixového operačního systému FreeBSD. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
UBports, nadace a komunita kolem Ubuntu pro telefony a tablety Ubuntu Touch, vydala Ubuntu Touch 24.04 1.1 a 20.04 OTA-11. Vedle oprav chyb a drobných vylepšení je řešen také středně závažný bezpečnostní problém.
I letos vyšla řada ajťáckých adventních kalendářů: Advent of Code 2025, Perl Advent Calendar 2025, CSS Advent Calendar 2025, Advent of A11Y 2025, Advent of AI Security 2025, Advent of Agents (in Google) 2025, Advent of Svelte 2025, …
Začnu obvyklým: S ELM327 se spojíte pouze s auty které podporují OBDII protokol, eventuelně CAN-BUS. V reálu jsou to v Evropě benzínová auta vyrobená po roce 1999 a diesely po 2003. Při použití "generického" OBDII sw přečtete základní údaje o motoru, pro rozšířená data (Airbagy, ABS, ESP, GEM, Tacho) potřebujete soft, který umí "PID" konkrétních výrobců. Pro Fordy používám ScanXL od PalmerPerformance, na Škodovky a koncernová auta potřebujete VAG-COM + kabel, Opel neznám.
Na tom odkazovném shopu prodávají věci z DealExtreme, akorát za pětinásobek ceny.
Scantools se mi nikdy nepodařilo zkompilovat, chce to nějakou obskurní (možná i prehistorickou) knihovnu. ScanXL víceméně chodí pod Wine, jen občas špatně čte ze seriovýho portu - patrně nějaký problém s časováním.
Konkrétně mám doma toto obdii-usb-car-diagnostic-cable-black-blue-orange-dc-12v-42827 a na cestě ke mně je toto elm327-bluetooth-obd-ii-wireless-transceiver-dongle-16921
věci z DealExtremez kterého prosím? asi tuším, že se bude jednat o ten antiradary apod., ale kabel mají za cca 1400.- což není zase tak špatná cena (viděl jsem ho za cca 35€.- někde v SK, ale s poštovným tu částku to dalo taky). Jak jsem psal uvažoval jsem o tom LCD-OBDII přístroji na china-vasion ho mají za cca 90€ což celkem i jde, samostatný kabel někde kolem 12-20€ dle konfigurace.
V reálu jsou to v Evropě benzínová auta vyrobená po roce 1999 a diesely po 2003.
A jaký HW/SW se dá použít pro asijská auta vyrobená v 80. letech?
Pro Asijské vozy - myslíš asi Japonské pak se občas objevovaly modely již s vstřikováním (jednobodový vstřik), ale myslím, že v těch letech to byly vyjímky. Takže technik by použil stejné pracovní nástroje jak na naše/ruská auta.
kabel, ve kterým je MAX232 na převod úrovní z RS232 na TTL a pak nějak neřád, kterej převádí TTL na automotive (0V,12V?) - ale jinak si všechnno řídí ten sériovej port. Ovládám to přes VAG-COM a bavím se se SIMOSem 2PAno pro K-line nebo L-line, který jsou principielně RS232 to jde. Pro Fordí SAE J1850 PWM nebo GM SAE J1850 VPW, nedejbože CAN-BUS už to tak jednoduchý není. Tady už je lepší/jednodušší/rychlejší se spolehnout na LM327. Btw, tenhle kabel stejně funguje jen se starým VAGem a autama z konce 90. let, ne?
Fakt? Já jsem žil v představě, že to moc kompatibilní není. Resp. že je to nějaká sériová komunikace, ale sdost jiná, než RS232. Vybavuje se mi nějakej šíleně pomalej úvodní handshaking kolem 9 b/s a pak nějaký pinkání datagramů tam a zpátky.
To bylo asi KWP2000 - vzhledem k rychlosti (pomalosti) se to dá provozovat přes klasický RS232 viz http://pinoutsguide.com/images/obd2_iso9141-2_cable.gif ale netuším, jestli Vag-com nedělá bit-banging.
Mám tu zapsaný toto:
ISO 9141-2 Asynchronous serial data rate 10.4 kBaud Somewhat similar to RS-232, however the signal levels are different Communications happens on a single, bidirectional line without additional handshake signals UART signaling K-line idles high, with a 510 ohm resistor to Vbatt The active/dominant state is driven low with an open-collector driver Message length is restricted to 12 bytes, including CRC ISO 14230 KWP2000 Physical layer identical to ISO 9141-2 Data rate 1.2 to 10.4 kBaud Message may contain up to 255 bytes in the data field
Tiskni
Sdílej: