Organizace Open Container Initiative (OCI) (Wikipedie), projekt nadace Linux Foundation, vydala Runtime Specification 1.3 (pdf), tj. novou verzi specifikace kontejnerového běhového prostředí. Hlavní novinkou je podpora FreeBSD.
Nový open source router Turris Omnia NG je v prodeji. Aktuálně na Allegro, Alternetivo, Discomp, i4wifi a WiFiShop.
Na YouTube a nově také na VHSky byly zveřejněny sestříhané videozáznamy přednášek z letošního OpenAltu.
Jednou za rok otevírá společnost SUSE dveře svých kanceláří široké veřejnosti. Letos je pro vás otevře 26. listopadu v 16 hodin v pražském Karlíně. Vítáni jsou všichni, kdo se chtějí dozvědět více o práci vývojářů, prostředí ve kterém pracují a o místní firemní kultuře. Můžete se těšit na krátké prezentace, které vám přiblíží, na čem inženýři v Praze pracují, jak spolupracují se zákazníky, partnery i studenty, proč mají rádi open source a co
… více »Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za říjen (YouTube).
Jeff Quast otestoval současné emulátory terminálu. Zaměřil se na podporu Unicode a výkon. Vítězným emulátorem terminálu je Ghostty.
Amazon bude poskytovat cloudové služby OpenAI. Cloudová divize Amazon Web Services (AWS) uzavřela s OpenAI víceletou smlouvu za 38 miliard USD (803,1 miliardy Kč), která poskytne majiteli chatovacího robota s umělou inteligencí (AI) ChatGPT přístup ke stovkám tisíc grafických procesů Nvidia. Ty bude moci využívat k trénování a provozování svých modelů AI. Firmy to oznámily v dnešní tiskové zprávě. Společnost OpenAI také nedávno
… více »Konference Prague PostgreSQL Developer Day 2026 (P2D2) se koná 27. a 28. ledna 2026. Konference je zaměřena na témata zajímavá pro uživatele a vývojáře. Příjem přednášek a workshopů je otevřen do 14. listopadu. Vítáme témata související s PostgreSQL či s databázemi obecně, a mohou být v češtině či angličtině.
Byl vydán Devuan 6 Excalibur. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Kódové jméno Excalibur bylo vybráno podle planetky 9499 Excalibur. Devuan (Wikipedie) je fork Debianu bez systemd. Devuan 6 Excalibur vychází z Debianu 13 Trixie. Devuan 7 ponese kódové jméno Freia.
Společnost Valve aktualizovala přehled o hardwarovém a softwarovém vybavení uživatelů služby Steam. Podíl uživatelů Linuxu poprvé překročil 3 %, aktuálně 3,05 %. Nejčastěji používané linuxové distribuce jsou Arch Linux, Linux Mint a Ubuntu. Při výběru jenom Linuxu vede SteamOS Holo s 27,18 %. Procesor AMD používá 67,10 % hráčů na Linuxu.
Odkazy
Posledné dva dni som sa pustil trochu do nápravy starých hriechov. Konkrétne som začal refaktorovať jednu triedu s takto krásnymi komentármi:
// Túto triedu nedá dokopy nikto! /// @todo Otestujte niekto prosím túto funkciu, ja sa jej bojím.
No nie je to neodolateľné?
Na začiatok pár slov o tom, čo sa pomocou QAbstractProxyModel-u pokúšam dosiahnuť.
Kedysi dávno (pár mesiacov pred vydaním Qt 4.7) som začal pracovať na jednom projekte, ktorý ma užívateľské rozhranie v QML. Aplikácia vie zobrazovať skladby zoradené podľa rôznych kritérií do kategórií napr. album -> skladba, autor -> skladba …
Informácie o skladbách a ich zaradení sú získavané štandardne cez QAbstractItemModel. Zobrazovanie je riešené v užívateľskom rozhraní pomocou QML (dva samostatné ListView) a v administrátorskom rozhraní pomocou QTreeView.
Prvok ListView je schopný zobrazovať len jednoúrovňové zoznamy, nie stromové, ako je to v tomto prípade. Preto bolo potrebné vymyslieť riešenie, ako takéto dáta zobrazovať v užívateľskom rozhraní cez QML.
Proxy modely slúžia na operácie ako filtrovanie, alebo transformácia položiek. V mojom prípade som chcel vytvoriť proxy model, ktorý sprístupni len časť modelu určenú koreňovým indexom. Rozhranie TreeBrowserProxyModel má preto navyše len metódu setRootIndex.
Najväčší problém, s ktorým som pri implementácii modelu bojoval (a nebol som sám) je premapovanie indexov. Všetky riešenia, ktoré som doteraz videl si vytvárali vlastnú kópiu štruktúry pôvodného modelu, čo zahodí väčšinu výhod modelov v Qt (rýchlosť, množstvo potrebnej pamäte, …).
Okrem počiatočnej kópie štruktúry sa musí štruktúra udržiavať synchronizovaná s pôvodným modelom. To znamená, že sa musia sledovať nasledujúce signály:
dataChanged(QModelIndex, QModelIndex); headerDataChanged(Qt::Orientation, int, int); rowsAboutToBeInserted(QModelIndex, int, int); rowsInserted(QModelIndex, int, int); columnsAboutToBeInserted(QModelIndex, int, int); columnsInserted(QModelIndex, int, int); rowsAboutToBeRemoved(QModelIndex, int, int); rowsRemoved(QModelIndex, int, int); columnsAboutToBeRemoved(QModelIndex, int, int); columnsRemoved(QModelIndex, int, int); layoutAboutToBeChanged(); layoutChanged(); modelAboutToBeReset(); modelReset();
Dávnejšie som videl na internete niekoľko implementácií takéhoto proxy modelu. Všetky mali veľkosť približne 1000 riadkov a hrôzostrašný kód. Rovnako vyzerala aj moja implementácia (neprechádzala síce unit testmi, ale aspoň na väčšinu prípadov fungovala).
Pri refaktorovaní kódu som dostal perfektný nápad - namiesto zložitého mapovania indexov použiť pôvodné dáta indexov zo zdrojového modelu.
QModelIndex TreeBrowserProxyModel::mapFromSource(const QModelIndex &sourceIndex) const
{
return createIndex(sourceIndex.row(), sourceIndex.column(), sourceIndex.internalPointer());
}
QModelIndex TreeBrowserProxyModel::mapToSource(const QModelIndex &proxyIndex) const
{
return sourceModel()->createIndex(proxyIndex.row(), proxyIndex.column(), proxyIndex.internalPointer());
}
Nad týmto riešením som rozmýšľal už pri pôvodnej implementácii, ale vtedy som si nespomenul na žiaden spôsob ako prekonať obmedzenie prístupu k protected metóde createIndex.
Aby som mohol volať metódu createIndex som si vytvoril triedu deklarujúcu TreeBrowserProxyModel ako friend.
class TreeBrowsableModel: public QAbstractItemModel
{
Q_OBJECT
friend class TreeBrowserProxyModel;
};
Následne stačí v metóde mapToSource pretypovať QAbstractItemModel na TreeBrowsableModel:
reinterpret_cast<TreeBrowsableModel>(sourceModel())->createIndex(proxyIndex.row(), proxyIndex.column(), proxyIndex.internalPointer());
Moje riešenie si síce porušuje zapuzdrenie, ale pri danej úspore kódu a jednoduchosti ho považujem za dobrý kompromis.
Tiskni
Sdílej:
Niekedy (vždy) to vedie k veľa kódu naviac, preto niektorí ľudia tvrdia že C++ je zbytočné keď tu máme C a na zložitejšie veci lepšie jazyky
// Túto triedu nedá dokopy nikto! /// @todo Otestujte niekto prosím túto funkciu, ja sa jej bojím.to me pripomelo...