Provozovatel čínské sociální sítě TikTok dostal v Evropské unii pokutu 530 milionů eur (13,2 miliardy Kč) za nedostatky při ochraně osobních údajů. Ve svém oznámení to dnes uvedla irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem EU. Zároveň TikToku nařídila, že pokud správu dat neuvede do šesti měsíců do souladu s požadavky, musí přestat posílat data o unijních uživatelích do Číny. TikTok uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.
Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.
Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.
V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).
Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska.
Třeba github na to spoléháNemá. Na některých strojích proto mám rozhraní GitHubu rozbité. Zatím jsem nezkoumal, čím to je způsobené.Ale asi bude mít i nějakej fallback...
Bude se to nějak lišit od podobných komunitních webů, tj. nějaká inovace, zajímavá funkce?
Na Slovensku toho moc nemáme, len 2 portály z čoho len 1 má akú-takú komunitu (hoc rozhádanú). Ten jediný kde ako-tak funguke komunita má pomerne staré hrozné CMS ktoré som kedysi písal. Preto chcem vymeniť staré CMS za nové.
Nie som človek, ktorý by opúšťal potápajúcu loď alebo nejako závažnejšie menil svoje rozhodnutia, takže keď som sa kedysi dávno pustil do správy budem pokračovať až kým nebude zrušený, alebo kým nebudem mať fakt veľký dôvod na odchod.
Vie si tu napr. niekto predstaviť prechod abclinuxu na phpBB?s timhle souhlasim a uprimne receno by me zajimalo, jake portalove software pan Bibr mysli. Take bych rad neco, co nastavim za den a bude v tom pekna diskuze a jednoducha moznost tam dodavat clanky, sprava uzivatelu a jine veci. Zkusil jsem uz lecos, ruzne wiki, drupal, joomla , ale vzdycky se nejde nejaky zadrhel. Budto to nevypada pekne nebo to vypada jak wordpress, we wiki jsou videt cele historie editaci (a kdyz to chci potlacit, tak bych tu wiiki musel rovnou prepsat), u drupalu jsou butony a grafiky velke jako Afrika (a 3 sloupcove skiny nekdy funguji a nekdy ne) a kdyz jsem te firmy ze Smichova (No.1 v Praze na drupal) ptal, za kolik by to napasovali, tak rekli ze by to celkove vyslo na 20 tisic.
Ja som v práci webový vývojár, ktorý robí hlavne s Wordpressom a Drupalom. Teoreticky za najlepšiu považujem joomlu, ale tú nepoužívame (možno preto ju považujem za najlepšiu ). Často sú po mne požadované dosť šialené veci, na ktoré wordpress nebol nikdy stavaný a končí to opatchovaním samotného wordpressu (nerobím to rád a keď to už urobím musím mať na to poriadny dôvod).
Osobne radšej staviam sám na nejakom frameworku, čo zvyčajne trvá od začiatku projektu po hotový projekt 1 deň (za predpokladu, že dostanem kompletné šablóny html+css a ja riešim len aplikáciu, nie frontend). Ukážka admin rozhrania jedného takého projektu v prílohe. V podstate ide o úplne na mieru robené riešenie.
Čiastočne som odpovedal vyššie. Neviem, či dokážem zohnať dobrých autorov článkov. Ja sám toho moc nezvyknem písať a ťažko by sa to dalo považovať za kvalitné.
Hlavnou časťou bude predovšetkým fórum (momentálne je v databáze asi 20 000 tém fóra). Implementácia vlastného fóra je na pár hodín práce (porovnateľné s integráciou phpBB do CMS). Za phpBB by ma však asi súčasní užívatelia ukameňovali (vlastne by som to urobil aj ja sám :D).
Prakticky všetky prvky sú bitmapové. Teoreticky by to šlo riešiť aj gradientmi, tieňmi, bordermi … v CSS. Keď som sa naposledy o niečo také pokúšal prestali štýly zvyčajne po pár týždňoch / mesiacoch fungovať. Kým o štandardoch rozhodujú ľudia, ktorí vyberajú vlastnosti podľa toho ako sa vyspia nemá zmysel zaoberať sa novými vlastnosťami CSS.Tos asi musel testovat už dost před časem. Co se týče kulatých rohů a gradientů, doby vlastností jako
-moz-*
nebo webkit-
už jsou naštěstí pryč a tyhle vlastnosti dnes s CSS3 fungují pěkně ve všech prohlížečích. (Vyjma té parodie jménem Internet Explorer, tam to AFAIK stále nefunguje.)
To řešení s tou jednou bitmapou je ale asi taky ok, protože má koukám jen 47kB a prohlížeč to beztak nejspíš nacachuje...
Chrome je novodobý internet explorer. Vážne uvažujem napríklad o odstránení vizuálneho editoru kvôli neschopnosti chromu generovať rozumný kód. Zvyšné vychytávky ako nekorektné renderovanie tabuliek, ktoré hnijú v bugzille radšej ani nespomínam.Toto je podezřelé. S Chromem by neměly být problémy. Doufám, že nepoužíváš tabulky na layout...
Tabulky jsou zatím nepřekonaný, při dnešní rychlosti internetu není co řešit...Imho ve většině věcí překonaný dávno jsou. Například typicky fotogalerii neuděláš v tabulkách zdaleka tak dobře jako s css. Ale i další věci...
No analógií medzi chromom a internet explorerom je niekoľko.
Momentálne je to najpoužívanejší prehliadač a mnohí sa spoliehajú na to, že užívateľ používa len chrome a na zvyšok sa vykašlú. Chrome podporuje dosť vecí nad rámec štandardov a keď sa niekto na ne spolieha je logické, že to fungovať nebude.
Ďalším problémom sú dlho neriešené bugy. Napríklad som mal problém s tabuľkou kde som potreboval podľa triedy voliteľne skryť stĺpec ale bez toho, aby som mu nastavil display: none
pretože jeho obsah prekrýval celý riadok tabuľky (position: absolute; width: 100%; height: 100%
). Je to dosť špecifický prípad, ale v tomto prípade jediné rozumné riešenie. Žiaľ chrome sa rozhodol, že mi nedovolí užší stĺpec než 2 pixely.
To by boli však len drobné problémy oproti vizuálnemu editoru. Ja konkrétne používam WYMeditor. Prakticky všetky vizuálne editory závisia od implementácie v prehliadači. Ak v tomto editore v chrome kliknem na číslovaný zoznam, ukončím ho dvojitým enterom za zoznam mi chrome začne vkladať prvok div namiesto p. Občas dokonca vkladá zbytočné span-y bez toho aby som od niekiaľ kopíroval kód a absolútne netuším prečo. Vo firefoxke to napr. funguje korektne.
Ešte ma napadla taká katastrofálna vec, ktorá ma čaká v pondelok v práci. Tou sú formulárové prvky. Ako nechápem ktorý expert vymyslel to, že input[type="text"], textarea a button sú štýlovateľné, ale checkbox, radiobutton, select, prakticky všetky formulárové prvky HTML5 štýlovateľné nie sú. To by fakt niekoho zabilo pridať niečo takéto?
input[type="radio"]:shape { width: 1em; height: 1em; border-radius: 0.5em; ... } input[type="radio"]:marker { ... }
Namiesto toho sa tu budem trápiť s blbými checkboxmi, ktoré skript skryje a nahradí ich divmi a poriadne ani nezaregistruje handlery na zmenu checkboxov, takže ich ani poriadne nemôžem meniť programovo. Samozrejme záleží na tom aký skript mi tam hodí HTML koder, ale väčšinou sa s programovým nastavením hodnoty checkboxov neznáša. Ak úplnou náhodou zvláda tak nezvláda to, že checkbox môže byť uzavretý v labeli. Kliknutie na label v takom prípade funguje, ale kliknutie na checkbox najskôr zachytí label, ktorý zmení jeho stav a potom samotný prvok chceckboxu, ktorý ho zase zmení, takže zostane v rovnakom stave ako predtým. Ak náhodou nájdem skript, v ktorom všetko toto funguje tak nefunguje v chrome kým ho nedonútim celý input skryť a zobraziť, alebo iným spôsobom ho ručne prekresliť. Fakt som nenašiel ešte dobrý skript na naštýlovanie checkboxu.
Ah zlatý konqueror, kde sa dajú checkboxy aj radiobuttony ako-tak naštýlovať.
třeba jquery UI nebo tohle nebo něco na ten způsob...Až tam půjde používat klávesnici (Tab, Shift+Tab, mezerník), tak jsem pro.
Žiadne rozumné jednotky veľkosti pre zobrazovanie na elektronických zariadeniach neexistujú.Pokud použiješ bitmapy, je prakticky jedinou rozumnou jednotkou
px
i pro vše ostatní – tedy pokud chceš, aby rámečky měli správnou velikost s ohledem na bitmapu a texty nevytékaly z rámečků.
div
y s přesnou šířkou v pixelech, když je autor/editor prase (nebo má neschopný nástroj) a nepoužívá nedělitelné* mezery, nerozlišuje pomlčku a spojovník, neví, jak se píší uvozovky… o pravopise, stylu a obsahu raději ani nemluvě?
Mezery současného webu vidím hlavně v absenci sémantiky (byť standardy tu jsou: XHTML + RDF, Dublin Core), honit nějaké pixely a bitmapy považuji za nepodstatné.
*) smutné je, že je nepoužívají často ani tištěné deníky
V první řadě jde o ten text, ve druhé o provázanost pomocí odkazů a ve třetí o strukturu dokumentu (nadpisy, seznamy atd.).
To je chybné chápanie reality. HTML je v súčasnosti jazykom pre vyjadrenie obsahu a vzhľadu zároveň. Nie je možné flexibilne zmeniť vzhľad webu len zmenou CSS. Preto mám napríklad obsah obalený v 4 divoch lebo inak by som ho do 2 stĺpcov nezarovnal. To je žiaľ smutná realita webu. Občas by som mal chuť ľudí čo navhovali štandardy zavraždiť za to ako ich navrhovali
Inak o typografickú správnosť by sa mal starať hlavne sám prehliadač. Myslím, že to dokonca aj do istej miery podporuje (videl som niekde podporu rozdeľovania slov a teraz nemyslím ­).
Starý web bol práve riešený cez XSLT, ale na strane servera. Síce trochu pomalé, ale išlo to. Mám tento jazyk a celkovo XML rád. Kvôli výkonu som však musel od XSLT odísť.
Na strane klienta by bola nádhera ak by boli informácie oddelené od formy. Žiaľ podpora nie je ktovie aká ani u grafických browserov a čítačky pre zrakovo postihnutých / textové prehliadače nemajú podporu XSLT.
Na teoretické úrovni má XSLT pár pěkných vlastností. Přecijen, je to XML dokumentLépe řečeno, formát založený na XML. Protože podobně jako např. SVG trpí XSLT tím nešvarem, že krom syntaxe XML zavádí další pravidla syntaxe v některých atributech. (U toho SVG je tahle situace ještě o dost horší.)
Přecijen, je to XML dokument, který generuje XML dokumenty, což přináší celkem zajímavé možnosti, ale prakticky je celkem na prd.
Oproti tomu je CSS mnohem lepší cesta, jen je škoda, že ho W3C tak zmršiloNevím, jestli až tak zmršilo – spíš mi to přijde z podstaty toho (jednoduchého) jazyka CSS – hodně věcí tam prostě nejde a jít nemůže. Ale nepovažoval bych to za nějakou vadu – přijde mi dobré to zkombinovat s tím XSLT na straně klienta a pak to může být super.
Ono by to chtělo CSS už dávno rozšířit o proměnné a jednoduché aritmetické výrazy…Někteří ho už rozšířili – viz LESS a některé další jazyky – teď už to chce jen nativní podporu v prohlížečích (zatím se to emuluje přes JavaScript na klientovi nebo přegenerováním na serveru). Ostatně proto má v XHTML element
<style/>
atribut type="…"
, který je tu připraven pro další jazyky, jako je ten LESS. Napojit hotovou knihovnu do prohlížeče by neměl být takový problém…
Starý web bol práve riešený cez XSLT, ale na strane servera.Na serveru to není úplně ono, jak píše J.K. níže. Sémantika se nedostane na klienta. Navíc v aplikačním serveru nebo v aplikaci už nějaký šablonový systém máš, tak je většinou zbytečné tam přidávat druhý XSLT – smysl bych viděl ve škálování a rozkladu zátěže: aplikační server jen jeden (nebo menší počet) a k němu větší počet serverů, kde se provádí XSLT transformace – to se dá krásně škálovat.
Kvôli výkonu som však musel od XSLT odísť.To je spíš věc konkrétní implementace procesoru než jazyka. Ale na klientovi to už vůbec nevadí – tam se v jednu chvíli bude transformovat jen jedna stránka a to není problém zvládnout ani při neefektivní implementaci.
Na strane klienta by bola nádhera ak by boli informácie oddelené od formy.+1
čítačky pre zrakovo postihnutých / textové prehliadače nemajú podporu XSLTJednak je triviální ji tam dopsat a jednak (a to hlavně) oni ji nepotřebují – právě nezajímá ta prezentace, oni potřebují ty nejčistší data + sémantiku.
Mit na bod presnou grafiku na webu samozrejme ma smyslViz co jsem psal výše – jde to, ale pak musíš v
px
určovat rozměry všeho včetně písma.
Kazde medium si zaslouzi kvalitni grafiku.Ano, ale ta kvalita je na různých místech definovaná různě. Když se někdo pokouší na web přenést klasickou grafiku, tak to většinou dopadá tak, že použije „fixní layout“ a často i vektorová písma musí zavrhnout a použít místo nich bitmapy, aby dosáhl požadovaného výsledku. Já si kvalitu na webu představuji trochu jinak a mám tu jiné nároky než třeba u knížek nebo u tištěné grafiky – chci obsah, sémantiku, nedělitelné mezery, pomlčky, uvozovky a další zvláštní znaky… a pak to nastylovat nějakým rozumným způsobem (co daná technologie umožňuje), aby se to dobře četlo – nemusí to být ale na bod přesné a už vůbec to nemusí vypadat na všech zařízeních a ve všech prohlížečích stejně.
K te semantice - podle me by bylo idealni, kdyby byl pro kazdou stranku oddeleny soubor napr. pro vyhledavace, kde by byla ciste semantika, cili trochu jako ciste HTML.Oddělený soubor je nesmysl – vždyť samotný protokol HTTP nám umožňuje servírovat různé výstupy podle toho, co klient požaduje – indexovací robot pošle HTTP hlavičku:
Accept: text/nějakýSémantickýFormát
Na webu se da pouzit mm, em, mam pocit ze se chysta i obdoba dp.Souhlasím, že tohle jsou daleko lepší jednotky, protože fyzická velikost
px
se může i několikanásobně lišit. Akorát je pak potřeba používat vektorovou grafiku, protože bitmapy jsou v tomhle na nic (prohlížeč je sice může škálovat, ale to je nedokonalé a často potřebuješ úplně jinou bitmapu – viz třeba ikony 16x16 a 64x64, ty nebývají jen přeškálované, ale nakreslené úplně znova s ohledem na menší rozlišení)
Komunita v česku je na rozdiel od Slovenskej veľmi silná. Ja by som sa chcel zamerať hlavne na Slovenskú komunitu.
Čo sa týka financovania tak ja to našťastie neriešim. Kedysi som bol platený za vytvorenie starého CMS na linuxos.sk, dnes pre tento portál robím nové CMS zadarmo. Prevádzka portálu stojí približne 30 € ročne (doména) a hosting je vďaka Tomášovi Srnkovi zdarma. Zvyšné náklady sú hlavne náklady na honoráre (10 € - 21 € za článok), ale moc článkov sa nepíše a aj keby neviem kto všetko honorár odmieta, takže táto suma asi tiež nebude moc vysoká. Kedysi sme boli prakticky bez príjmu, ale pred pár dňami som na linuxos.sk vľavo dole v sekcii podporte nás pridal paypal. Ako sa však prostriedky použijú neriešim ja (som fakt rád, že finančné záležitosti sú úplne mimo mňa a môžem sa venovať prakticky výlučne technickej stránke riešenia).
..., ktere mi dalo vzdelani ze soukrome vysoke skoly, na kterou jsem si vydelaval jako vymahac dluhu.es ist nur gut, dass solche aufgeblasenen Idioten wie Du, auch manchmal platzen koennen ...
S velikostí v px je to chyba implementace v prohlížečích. Ono totiž podle specifikace 1px != 1 fyzický bod obrazovky. U běžného rozlišení displeje tomu tak být může, u vysokého rozlišení by to tak být nemělo.
To není důležité. Důležitá je definice velikosti toho pixelu. A ta je celkem volná. Ale stačí místo hraní se slovíčky trochu přemýšlet, a fungovalo by to. Na W3 je tento popis:
The px unit is the magic unit of CSS. It is not related to the current font and also not related to the absolute units. The px unit is defined to be small but visible, and such that a horizontal 1px wide line can be displayed with sharp edges (no anti-aliasing). What is sharp, small and visible depends on the device and the way it is used: do you hold it close to your eyes, like a mobile phone, at arms length, like a computer monitor, or somewhere in between, like a book? The px is thus not defined as a constant length, but as something that depends on the type of device and its typical use.
To get an idea of the appearance of a px, imagine a CRT computer monitor from the 1990s: the smallest dot it can display measures about 1/100th of an inch (0.25mm) or a little more. The px unit got its name from those screen pixels.
Nowadays there are devices that could in principle display smaller sharp dots (although you might need a magnifier to see them). But documents from the last century that used px in CSS still look the same, no matter what the device. Printers, especially, can display sharp lines with much smaller details than 1px, but even on printers, a 1px line looks very much the same as it would look on a computer monitor. Devices change, but the px always has the same visual appearance.
No, ta jejich definice vypada docela dobre. Ale meli by tam zduraznit, ze je to extremne zavisle nejen na vsude proklamovanych rozmerech obrazovky (v horsim pripade rozliseni te obrazovky), nybrz na vzdalenosti oka od obrazovky!Vždyť to v té citaci je.
Krome toho si muze s dnesnimi moznostmi klidne merit tu vzdalenost oci zarizeni samo (web kamera je prilisny zasah do soukromi, ale lze vyuzit mnoho dalsich, k ktomuto ucelu vhodnych technologii).Jak se to bude chovat v případě, že monitor sleduje víc lidí?
Protoze to uz je zalezitost konkretni implementace (tedy navrhare uzivatelskeho rozhrani) a ne technika, ktery resi podstatu (tzn. samotnou moznost manipulace se vzdalenosti obrazovka-monitor v case a vyuziti v kodu UI).Takže tohle je diskuze techniků, kteří řeší pouze podstatu?
Java v Androidu je rychlaRychlost vypoctu neimplikuje nizkou latenci. Jako vtip vsak dobry. Ale to uz jsme moc off-topic.
Vetsina aplikaci pouziva dp, takze na zmenu dpi reaguje.No, budu si muset nekde overit jak na to reaguji. Kazdopadne jeste jednou diky.
b) pri kresleni se nevytvarely novy objekty – aby se nespoustel garbage collector (ktery ale umi bezet v jinem vlakne).To, ze bezi v jinem vlakne je jedno. Synchronizace vlaken take stoji cas - latenci. Krome toho jestli se nemylim, tak diky (get|set)terum neni mozne zajistit, aby se neprovolavaly stovky az tisice fci (tzn. to stejne mnozstvi instrukci pro praci se zasobnikem - proste pro mobilni zarizeni a latenci jednoznacna sebevrazda). Ackoliv se vyhneme vytvareni objektu (coz se dobre eliminuje temi buffery apod. - ale i tak to je casto v aplikacich problem), porad to je dalsi prirustek k latenci. Nejhorsi je, ze vyse uvedene ma technologie zasobnikoveho automatu "java" proste zadratovane v sobe (rekneme, je to jeji charakteristika) a imho se na mobilni aplikace zase tak moc nehodi zejmena kvuli te zvysene latenci.
Takze latence Androidi Javy je spis mytus nez realita.O Platonove jeskyni jsi slysel? Vyzkousel jsem si nejen Android a bohuzel ve mne zustal od posledne negativni dojem (tusim, ze to byla verze 4.1). Uznavam, ze to nemusi byt jenom technologii (tedy javou) ale treba totalne prasacky psanym SW nebo i necim jinym, ale kazdopadne na me Android diky latenci jeste porad (takze ten JIT asi nestaci) nepusobi dobre
nejak mi uniká pintaJó, to je známý efekt. Pinta začne vždycky po čase nebezpečně unikat
Tiskni
Sdílej: